جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
04. راهنماشناسی Spiritual Companionship
>
امام شناسی
>
امامت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
تعداد رکورد ها : 2442
عنوان :
تفسیر اثری آیات منطبق بر اهلبیت (ع) در سورهی نور
نویسنده:
نصرت نادعلی نجف آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
اهل بیت
,
علوم انسانی
,
ولایت
,
امامت
,
تفسیر اثری
,
پیامبر
,
ولایت
,
پیامبر اکرم
,
سوره¬ی نور
چکیده :
اهل بیت ?مفسران واقعی قرآن کریم میباشند که به مراد جدی خداوند در نزول آیات و بیان آن مطلعند، بسیاری از روایات تفسیری ذیل برخی از آیات سورهی نور منطبق بر اهل بیت میباشند، بعضی از این روایات به معرفیاهل بیت پرداخته و برخی دیگر بیانگر مقام ولایت و امامت و هدایتگری ایشان میباشد. در این سوره در اثناء بیان موضوعات مختلف،مضامینی که در روایات تفسیری، پیامبر گرامی اسلام?و اهل بیت? مصادیق بارز آن به شمار رفتهاند، ذکر گردیده است، در آیات10، 14، 20 ،21 به «فضل و رحمت» خداونـد اشاره شده و ذیـل آیـهی دهم، چهار روایت که در آنها پیامبر اکرم?و ائمهی اطهار?و ولایت ایشان از مصادیق بارز «فضل و رحمت» شمرده شده، نقل گردیده است. ذیل آیهی 33 و 41 در مبحث شهادت و اقرار به ولایت دو روایت نقل شده است و ذیل آیهی نور؛ سی و پنجمین آیه از سورهی نور،تعداد چهارده روایت ذکر شده که در این روایات؛ «نور، مشکات، مصباح، زجاجه و کوکب درّی» بر پیامبر اکرم? ، اهل بیت ، ولایت و هدایت ایشان تطبیق داده شده است، در آیات 36 و 37؛ بیوت رفیع و مردانی که همواره به یاد خدا هستند؛ در ضمن پانزده روایت بر «رفعت و هدایت اهل بیت» منطبق گردیده است، همچنین ذیل آیهی 63، در رابطه با «تعظیم و تکریم اهل بیت» چهار روایت ذکر شده است و در خصوص «ولایت اذن» ذیل آیهی 62، دو روایت و در رابطه با «ولایت قضا» در آیات 47 ـ52، چهار روایت ذکر شده است، همچنین در خصوص تطبیق «ولایت خلافت و حکومت» با آیهی 55، تعداد پانزده روایت و به طور کلی در مورد «اطاعت از مقام ولایت معصومین?» در آیات 52، 53 ،54، 56 و 3 ، ذیل آیات 53 و 54 جمعاً هفت روایت ذکر گردید. جمعاً در این پژوهش در رابطه با 17 آیـهی منطبق بـر اهل بیت در سورهی نـور تعداد 62 روایت تفسیری نقل گردیده است.شایـان ذکر است که تدبّر در این آیات و همچنین روایات ذیل آنها بیانگر این حقیقت است که داشتن جامعهی آرمانی، قانونمند و امن، منوط بـه تبعیت از نور هدایت ائمهی اطهار? و ولایت آن هدایتگران به حق میباشد، پژوهش پیشرو با اصل قرار دادن روایات تفسیری ذیل آیات برگزیدهی سورهی نور، به بررسی آیات و روایات مزبور پرداخته -است. مستند پژوهش حاضر، مجموعههای روایات تفسیری؛ قمی، عیاشی، البرهان، نور الثقلین، الدر المنثور و کتب اربعه و جوامع روایی دیگر میباشند.کلیدواژهها : تفسیر اثری، سورهی نور، پیامبر اکرم، اهل بیت، ولایت، امامت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه رهبری ( امامت)
نویسنده:
فرهاد ترابی؛ سید محمد علی ایازی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امامت
چکیده :
مقاله حاضر به کاوشی پیرامون نظریه امامت درنحله های گوناگون اسلامی می پردازد. مسائلی چون چیستی ، چرایی و کیستی امامت در مشرب های کلامی اشاعره ، معتزله و امامیه مورد بررسی قرار می گیرد. ویژگی های رهبری و چارچوب های نظری مشروعیت قدرت در جامعه مسلمان ، به عنوان نقطه مرکزی پژوهش در این مقاله مطرح شده است. مطالعه نظریه پردازی های دانشیان اهل سنّت درخصوص بایستگی های شخصیتی مقام امامت که برمبنای تصویرتقلیل گرایانه آنان شکل گرفته است ، ویژگی های حداقلی مدیریت کلان جامعه ، از قبیل شایستگی ، دانش کافی ، امانت داری و عدالت محوری ، کمتر مورد توجه قرار گرفته ، و تنها به دلیل غلبه و زور و غصب می توان ، با عنوان خلیفه رسول الله ، برجامعه مسلمانان حکمرانی کرد ، و در عین ستمگری و خیانت و ناشایستگی ، نه قیام علیه آنان جایز است و نه می توان از رهبری جامعه برکنار نهاد ، و آن چه در این نوع از فلسفه اهمیت دارد ، توجه به امنیت جامعه و رهایی ازهرج و مرج سیاسی و اجتماعی است . هر چند برخی دانشیان اعتزال به بایستگی برخی ویژگی های ارزشی در امامت اشاراتی داشته اند. اما جایگاه امامت در مکتب امامیه ، استمرار حرکت نبوت ، تبیین فهم دینی در عینیت جامعه ، پاسداری از ارزش های دینی و جلوگیری از کج فهمی ها ، اقامه قسط و نفی فقر مادی و معنوی نسل ها وهدایت و تربیت نفوس انسان ها ست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مبانی ولایت از دیدگاه ابن عربی و ملاصدرا
نویسنده:
زحل زادحیدر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
امامت
,
ولایت
,
عرفان نظری
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
نام خانوادگی: زاد حیدرنام: زحلعنوان پایان نامه: بررسی مبانی ولایت از دیدگاه ابنعربی و ملاصدرااستاد راهنما: دکتر ناصر فروهیاستاد مشاور:دکترحمیدرضا سروریان مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد رشته: الهیات و معارف اسلامیگرایش: فلسفه و کلام اسلامیدانشگاه: تبریز دانشکده: الهیات و علوم اسلامی تاریخ فارغالتحصیلی:1395 تعداد صفحات:109کلید واژه: ولایت، نبوت، امامت، انسان کامل، مبانی ولایت، ابن عربی، ملاصدراچکیده:مساله ولایت از جمله مسائلی است که در جنبه های مختلف زندگی بشر بروز و نمود یافته و مطرح میشود. در یک جامعه، علی الخصوص جامعه اسلامی، ولایت از ابعاد گوناگونی مورد بررسی قرار گرفته و کاربردهای مفهومی و عملی آن در سراسر سیستم جوامع اسلامی مشاهده میشود. یکی از مباحث مربوط به ولایت مبانی آن است که ابن عربی و ملاصدرا هر کدام با تعریفی که از ولایت دارند به بیان مبانی آن میپردازند. این دو متفکربه وجود و ضرورت ولایت معتقدند اما نحوۀ طرح این دیدگاه از جانب هر یک به طور جداگانه ای مطرح است، با این حال اختلاف بنیادینی با هم ندارند. مبنای مساله ولایت از دیدگاه هر دو، ریشه در بحث نبوت دارد و اینکه خداوند ولایت را به انسان کامل عطا میفرماید. همچنین ولایت اعم از نبوت و رسالت است و هر یک به شرح فرق بین نبی و رسول میپردازند و در نهایت هر دو قائل به این هستند که نبوت تشریعی خاتمه میابد اما احکام الهی از طریق وارثان نبی که هر یک اولیاءالله هستند باقیست. ملاصدرا بحث از مبنای ولایت را از نبوت و ابن عربی از ولایت الهی آغاز میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش مسیح (علیهالسلام) در دولت حضرت مهدی (علیهالسلام)
نویسنده:
مجید یعقوبزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مهدی
,
حضرت عیسی
,
امامت
,
حکومت دینی
,
خلافت الهی
,
عیسی مسیح
,
معارف اسلامی
,
امام زمان
,
مسیح(ع)
,
حدیث
,
دَجّال
,
هنر و علوم انسانی
,
محمدبن حسن (عج)، امام دوازدهم
,
آرای کلامی
,
رهبری دینی
,
جانشینی سیاسی
چکیده :
پژوهش پيش رو در صدد بررسي نقش عيسي مسيح ع در دولت جهاني مهدي موعود ع است. در اين پژوهش پس از مباحث کلي ومفهومي در فصل دوم به شماري از مباني نظري وکلامي تحقيق مانند: امامت و خلافت حضرت مهدي (ع)، عيسي مسيح در کتاب مقدس و قرآن، رجعت و يا نزول مسيح ع، مسيح و جانشيني مهدي (ع)، آيا حضرت مهدي (ع) مجدد است؟ و نجات بشر در پايان تاريخ، پرداخته شده است. سپس در فصل سوم بهمحورهاي اصلي پژوهش مانند اقتداي مسيح ع به نماز مهدي، وزارت دولت مهدي، کشتن دجال ، شکستن صليب به عنوان نماد فرهنگ وتفکر مسيحي، از ميان برداشتن يأجوج و مأجوج، خزانه داري وداوري در دولت مهدي عليه السلام با استناد به کتب روايي پرداخته شده است. به دليل ماهيت اين تحقيق، منابع تحقيق، کتابخانه اي است. شيوه به کار رفته در آن، جستجو، مطالعه و تحليل دادهها است. شيوه بيان مطالب مبتني بر توصيف وتحليل کلامي وحديثي است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش شناسی مناظرات هشام بن حکم، مومن طاق و هشام بن سالم با تاکید بر موضوع امامت
نویسنده:
حنیف رضازاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مومن الطاق
,
مناظره
,
امامت
,
هشام بن سالم
,
مسایل جدید روش شناسی
,
روش شناسی
چکیده :
یکی از مسائل مهمی که میتوان از ابتدای خلقت بشر در تعامل او با دیگران مشاهده کرد مقوله احتجاج و مناظره بوده است که این راه را بهترین وسیله برای بیان حقایق و وصول به طریق صحیح تلقی میکرده است. از آن جایی که خداوند انسانها را با ظرفیتهای متعدد و در شرایط مختلف خلق کرده بود اقتضا میکرد تا انسان بتواند با کمک از بیانی که خداوند به او تعلیم و اعطاء کرده بود به جنگ با افکار و عقاید دیگران برود تا بتواند موجب رشد و بالندگی بشر و تفکر انسانی بشود. طبیعتاً این مسئله در اعتقادات دینی و اسلامی بالأخص زمان ائمه که زمان هجوم افکار مختلف بوده است نیز تبلور داشته است و همواره بین صاحبان افکار احتجاجات و مناظره برقرار بوده است. در این میان دیده میشود که خود ائمه در موارد بسیاری به اصحاب دستور مناظره میدادند که این خود تأیید بزرگی بر آنها بوده است اما شناخت روش این اصحاب نیز خود خیلی میتواند ما را در این جهان مملو از افکار مختلف کمک کند تا بهتر بتوانیم به راه و روش صحیح مناظره نظر کنیم تا به نتیجه مطلوب واصل شویم. در عین حال که اختلاف روش در مناظرات اصحاب دیده میشود میتوان با یک نگاه کلی همه آنها را در یک خط و صراط مستقیم دید و تفاوت آنها را در روشهای مورد استفاده بررسی کرد و آن چه که در مناظره کاربرد به سزایی دارد استفاده از روش صحیح برای انتقال مفاهیم است. لذا مشاهده میشود که در بعضی مواقع روش عقلگرایانه و استدلالات عقلی مورد استفاده قرار میگرفته و در بعضی مواقع استدلالات نقلی نمود پیدا میکرد. گاهی اوقات با مخاطب جدل میکردند و بسیاری از اوقات از برهان بهره میبردند. بعضی از صحابه نظیر هشام بن سالم در موضوع توحید تخصص داشتند و مناظرات در این باب به ایشان حواله میشد. هشام بن حکم و مومن طاق نیز در مسئله امامت بسیار مناظره کردهاند و مناظرات توحیدی آنها کمتر بوده است. از این رو امامان بزرگوار نیز با توجه به مسئله مورد نظر، صحابه متخصص در فن را به مناظره معرفی میکردند. علاوه بر این جدای از روش محتوایی، روشهای صحیح اخلاقی و فنی احتجاج با مخالفین نیز که مورد اهتمام ائمه بوده است رعایت و گاهی تخطی میکردند که موجب تذکرات از جانب این بزرگواران میشده است. در این رساله کوشیده شده تا روشهای گفتمانی و محتوایی مناظرات این سه صحابه جلیلالقدر مطرح گردیده و تا جای ممکن مورد بررسی قرار گیرد تا باشد که مورد استفاده و بهرهوری دانشپژوهان واقع شود
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد رویکرد ابنتیمیه در منهاج السنه در باب مقام علمی امام علی (ع) بر اساس متون اهل سنت
نویسنده:
محمدرضا باغبانزاده امشه؛ محمد هادی غفاری
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
متن
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
علم امام (ع)
,
علم ائمه علیهم السلام
,
علم امام علی(ع)
,
13. علم کلام
چکیده :
ابنتیمیه در منهاج السنة با در پیشگرفتن شیوه انکار و تضعیفِ اسناد روایات یا منحرفکردن خطاب روایات از علی (ع) و توجهدادن آن به اشخاص دیگر، در صدد بیپایه و اساس نشاندادن نظر شیعیان، درباره مقام علمی علی (ع) برآمده است، تا جایی که در این مسیر با تکیه بر روایات جعلی و غیرواقعی، نهایت تلاش خود را کرده تا مقام علمی صحابه را بر علی (ع) رجحان دهد؛ لذا در این نوشتار بر آنیم با توجه به فراوانی منابع و ثبت وقایع تاریخی در لابهلای متون اهل سنت، حقیقت را که خلاف گفتههای ابنتیمیه است، ثابت کنیم و نشان دهیم تا چه اندازه در قبال علی (ع) عناد داشته و تمام همت خود را صرف قلب و تدلیس واقعیاتی میکند که مورخان و محدثان آنها را ثبت و ضبط کردهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اندیشه امامت در زیدیه
نویسنده:
علی موسوی نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
شیعه
,
امامت
,
زیدیه
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
زیدیه Zaydism (فرق تشیع)
,
الهیات و معارف اسلامی
چکیده :
شیعیان زیدیه د رخصوص امامت دیدگاهی خاص به خود دارند. آنان اگر چه همچون دیگر شیعیان به امامت علی(ع) و حسن (ع) و حسین (ع) به عنوان امامانی معصوم و منصوص معتقدند ولی از آن پس امام را رهبری غیر منصوص و غیر معصوم میدانند که با داشتن مجموعهای از صلاحیتها بر علیه حکومتهای ظلم و جور قیام میکند و رهبری جامعه اسلامی را بر عهده میگیرد. به همین دلیل تعریفی که زیدیه از امامت ارائه میکنند و دلائلی که برای ضرورت نصب امام اقامه مینمایند و صفات و شرایطی که برای امام میشمرند همگی به نوعی منطبق بر همین نظریه است. البته دربررسی نظریه امامت در زیدیه ، به نظراتی متفاوت نی زبرخورد میکنیم که باید ان را نوعی خلط و تاثیر گرفتن از اندیشه امامتی دانشت که زیدیه در مورد سه امام نخست و دیگر شیعیان از جمله امامیه در مورد امامان خود قائل هستند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امام شناسی جلد 2
نویسنده:
محمد حسین حسینی طهرانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
معرفی کتاب
فهرست
نسخه قائمیه
نسخه متنی قائمیه
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه ترجمه و نشر دوره علوم و معارف اسلام,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اهل حل و عقد
,
وصایت
,
آیه اولوالامر
,
امام شناسی
,
آیات امامت
,
امامت
,
شناخت امام
,
اطاعت اولوالامر
,
انتخاب امام
,
امامت ائمه اثنی عشر ( ع )
,
مخلصین
,
امامت امام علی(ع)
,
افضلیت امام علی(ع)
,
تفسیر قرآن
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
امامت ,
اهل بیت ,
حدیث ,
ولایت ,
خلیفه ,
بیعت ,
عمر بن خطاب ,
ابوبکر ,
علی ,
سقیفه ,
شیعه ,
وصی ,
امیر المؤمنین ,
متکلمین معاصر ,
محمدحسین حسینی طهرانی ,
امام ,
جانشینی ,
حدیث ثقلین ,
اهل سنت ,
آیه التطهیر ,
حجت ,
اولوالامر ,
آیه ولایت ,
حجت خدا ,
اجماع ,
مولا ,
وارث ,
افضل ,
اهل حل و عقد ,
حق تشریع ,
عمروعاص ,
اطاعت خدا ,
معصوم از گناه ,
معصوم از گناه و خطا ,
لزوم اتباع اولوالامر ,
پیامبر ,
اجماع ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طهرانی: محمدحسین حسینی طهرانی
شابک (isbn):
9647227213
چکیده :
«امام شناسی» از مهمترین آثار علامه طهرانی بشمار می رود که در ۱۸ جلد تدوین شده است. این کتاب مجموعه ای است از بحث های تفسیری، فلسفی، روائی، تاریخی، اجتماعی درباره امامت و ولایت به طور کلی و درباره امامت و ولایت امیرالمؤمنین علیه السّلام و ائمه معصومین علیهمالسّلام بالخصوص که به صورت درس های استدلالی علمی متخذ از قرآن کریم و روایات وارده از خاصه و عامه و ابحاث حلی و نقدی پیرامون ولایت می باشد. این مجموعه که شامل ۲۷۰ درس است در سال ۱۳۹۱ هجری قمری در ماه مبارک رمضان برای برخی از دوستان ایمانی تدریس شده است. مهم ترین مطالب جلد دوم عبارتند از: تفسیر آیه اولی الامر و نقد نظریه عصمت اجتماع اهل حل و عقد، اکملیت امیرالمؤمنین علیه السّلام در جمیع فضائل، منصب امامت ویژه عبادالله المخلصین است، آراء اکثریت نمی تواند معیار انتخاب امام معصوم باشد، امام باید افضل و در راس امور است و منصوب از جانب خدا باشد، مراد از اولی الامر ائمه معصومین علیه السّلام هستند، وصایت امیرالمؤمنین و ائمه معصومین علیه السّلام از جانب رسول خدا.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نصب الاهی امام معصوم از منظر اهل بیت
نویسنده:
احمد حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس سره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نصب الهی امام
,
امامت
,
امامت تشریعی معصوم
,
امامت تکوینی معصوم
,
اهل بیت(ع)
,
نصب امام معصوم
,
امام معصوم (ع)
,
نصب تشریعی
,
نصب تکوینی
,
انتخاب مردمی
کلیدواژههای فرعی :
جایگاه امامت ,
حجت الهی ,
وجوب اطاعت امام ,
بیعت ,
عظمت مقام امام ,
چکیده :
این تحقیق در پی کشف نظر اهل بیت(ع) راجع به نصب الاهی یا انتخاب مردمی مقام امامت می باشد. در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد: غالب شیعیان، معتقدند که اهل بیت(ع) منصوب به نصب الاهی هستند. در مقابل، عده ای می گویند با استناد به منابع خود شیعه، عقیده به نصب الاهی امام باطل است؛ چرا که بر اساس این منابع، اهل بیت(ع)، اعتقادی به نصب الاهی امام نداشته اند، بلکه ایشان مقام امامت، به خصوص امامت سیاسی را وابسته به رأی و نظر مردم می دانستند و به انتخابی بودن آن قائل بوده اند. این تحقیق، با روش توصیفی ـ تحلیلی و مطالعه منابع روایی بر آن است که اهل بیت(ع) نه تنها امام معصوم(ع) را فردی منصوب از سوی خداوند برای هدایت و رهبری جامعه می دانند، بلکه معتقدند خداوند از نظر تکوین نیز به امام معصوم(ع) مقام ویژ ه ای بخشیده، ایشان را به عنوان واسطه نزول نعمت های خود به مخلوقات منصوب کرده است. بر مردم واجب است با پذیرش امام معصوم(ع)، زمینه حاکمیت وی را فراهم سازند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 163 تا 186
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آرای کلامی ملاصالح مازندرانی
نویسنده:
فاطمه محمودی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
عصمت
,
امامت
,
نبوت
,
دیدگاه
,
فلسفه اسلامی
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
عقل
,
عقل
,
عقل
,
عقل(منطق)
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
13. علم کلام
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
مازندرانی، محمدصالح بن احمد
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
مازندرانی، محمدصالحبن احمد
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
مازندرانی، محمدصالحبن احمد
,
هنر و علوم انسانی
,
مازندرانی، محمدصالحبن احمد
چکیده :
عالم فاضل محقق حسام الدین محمد صالح بن احمد المازندرانی معروف به ملاصالح که بیشتر ایشان را با شرح مبسوط و مشهورش بر اصول کافی میشناسند. بیشک دیدگاه اندیشمند جامعی هم چون ملا صالح که در اکثر علوم متداول روزگار خود متجر بوده و طبعاً نگاه جامعی نیز به مسائل داشته است، میتواند در روشن کردن افقهای تاریکی که احیاناً فراروی دانشپژوهان دینی قرار میگیرد، نقش بسزایی ایفا کند. این پژوهش دیدگاه ملاصالح را درباره محوریترین مسائل کلامی از جمله معرفتشناسی، خداشناسی، انسانشناسی و راهنماشناسی بررسی کرده است. ملا صالح راجع به علم و ماهیت آن معتقد به امکان معرفت بشری است. حصول انواع ادراک را متوقف بر تعلم حقیقی به افاضه یا الهام از جانب خدایتعالی میداند. و حس ظاهر، حس باطن، عقل، قلب، خیال وافاضه یا الهام را جز و منابع معرفت میداند. ایشان اثبات وجود خدا را از دو راه عقل و یا راه استدلال و فلسفه و راه فطرت پرداخت. و در براهین عقلی، برهان صدیقین صدرا است که مخلوقات، واسطه اثبات قرار نگرفتهاند. سپس صفات ثبوتی و سلبی خداوند بیان شد. در بحث مراتب هستی، مخلوق اول، اشرف مخلوقات است که خداوند به سبب آن بقیه مخلوقات را ایجاد میکند. در ادامه بحث قضاء و قدر که در مقام فعل خداست و قضاء در افعال خداوند همان حکم به وجود است. ایشان حقیقت انسان را روح او معرفی میکند. و معتقد است که عالم ذر، میثاق و عهد توحیدی با بندگان است. که به سبب آن بندگان، خدایتعالی را به ربوبیت میشناسند. و در ادامه به بحث جبر و اختیار از منظر ملا صالح پرداخته شد که ایشان مذهب جبر و تفویض را باطل میداند و معتقد به نظریه «امر بین الامرین» است. ایشان مقام رسالت را بالاتر از نبوت میداند و اینکه بعثت انبیاء امری ضروری است. و وجود امام علاوه بر آیات و روایات، ادله عقلی دارد که همان قاعده معروف لطف میباشد. مهمترین شرایط امام از دیدگاه شیعه که شامل علم لدنی، عصمت، برتری معنوی بر دیگران و منصوص بودن پرداخته شد. و در ادامه بحث اینکه زمین از حجتهای خداوند خالی نیست، از منظر ملاصالح پرداخته شد. جناب ملاصالح راجع به مرگ معتقد است که قطع تعلق نفس مجرد از بدن با بقای در ذاتش، مرگ صورت میگیرد. و در عالم برزخ بدن جسمانیاش نیست. بلکه بدن مثالی یا برزخی شبیه بدن جسمانیاش میباشد. و نعمت و عذاب برزخی بر آن بدن وارد میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
تعداد رکورد ها : 2442
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید