جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
تمدن
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 81
عنوان :
قرآن، حکومت و توسعه فرهنگ
نویسنده:
سید ابراهیم سجادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
تمدن
,
توسعه
,
حکومت
,
قرآن
,
مسوولیت
,
آزادی
,
تربیت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
چکیده :
در این نوشتار نویسنده نخست به مفهوم شناسی فرهنگ می پردازد. سپس، عامل توجه جهانی به توسعه انسانی و توسعه فرهنگی را بازشناسی می نماید، آنگاه بی طرفی یا مسؤولیت اخلاقی حکومت ها را مورد بررسی قرار می دهد، در همین راستا از نقش حکومت دینی سخن گفته و نگاه فلسفة سیاسی دین را در رابطه با مبانی و ضرورت تربیت اعتقادی و اخلاقی جامعه و راهکارهای راهبردی قابل مطالعه در قرآن را، توضیح می دهد. در این چهار چوب، جانشینی حاکم از سوی خدا و انجام مهم ترین وظایف حکومتی را تربیت جامعه معرفی می کند و نفوذ معنوی کارگزاران را از شرایط مؤفقیت آنان در حوزة تربیت می شمارد. نویسنده در پایان به سه راهکار: برخورد و تعامل فرهنگی، کنترل با تحریم اجتماعی. کیفر فیزیکی، برای انجام مسؤولیت تربیت فرهنگی و توسعة فرهنگی می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرهنگ توصیفی لغات، ترکیبات و اصطلاحات دیوان مسعود سعد سلمان
نویسنده:
الهام اصلانی نسب
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تمدن
,
اصطلاح
,
اسطوره
,
مسعود سعد سلمان
,
ادبیّات فارسی
,
واژه نامه
,
شَعَرَ
,
اصطلاحنامه منطق
,
شعر
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
مسعود سعد سلمان از شاعران بزرگ زبان فارسی در نیمهی دوم قرن پنجم وآغاز قرن ششم است. از این شاعر بیش از پانزده هزار بیت برای فرهنگ و تمدن ایران به یادگار مانده است. در این پایاننامه، لغات، اصطلاحات، ترکیبات و تعبیرات مشکل اشعار او را شرح کردهایم. مسعود سعد در زبان ادبی خود از تعبیرات غیرمستقیم و ادبی و هنری استفاده کرده است، در کنار اینها ورود لغات و اصطلاحات علمی به شعر او دیوان او را نیازمند شرح کرده است، تا جایی که بدون مراجعه به لغتنامهها، فهم اینگونه مفردات برای همگان و خصوصاً دانشجویان دوره کارشناسی که شعر او را در برنامه درسی خود دارند، آسان نیست. بدین جهت نزدیک چهار هزار مدخل از مشکلات اشعار او را به صورت الفبایی نوشته و شرح دادهایم. بخش قابل توجهی از لغات، ترکیبات و اصطلاحات حوزه بخارا و نواحی شرقی و شمال شرقی قرن ششم را در دیوان این شاعر میتوان یافت. لغات و ترکیبات دیوان او به قلمرو تمام شعبههای علوم از جمله: طب، نجوم، فلسفه، منطق، جغرافیا، حکمت، دین، اجتماع، دیوان حکومتی، سیاست، اساطیر، تاریخ و امثال اینها تعلق دارد. در این فرهنگ تمامی لغات و اصطلاحات مشکل مربوط به علوم مذکورو همچنین تعبیرات استعاری و به اصطلاح مجازی را شرح دادهایم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نا/الهیات: الهیات دوران گذار
نویسنده:
سمیرا طاهری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
تمدن
,
مرگ
,
خدا (اسماء ذات الهی)
,
نوشتار
,
ساختار شکنی
,
الهیات(کلام جدید)
,
مرگ (فقه)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
فرانوگرایی
,
فرانوگرایی
چکیده :
نشانه و الوهیت، مکان و زمان تولد یکسانی دارند، دوران نشانه اساساً دورانی الهیاتی است. دین و تمدن مادر یکدیگرند و در بطن هم زاده شدهاند. هر نظامی که مبتنی بر یک مفهوم اساسی باشد، مفهومی که گردش نشانهها را شکل میدهد، از اساس الهیاتی است. این مفهومِ محوری، در هر اندیشه نامی بهخود گرفته: واقعیت، جوهر، هستی، حقیقت، خدا، لوگوس، عقل، غایت و ... . در این نظام(های) لوگوسمحور، زنجیرهی دالها معناداری و ثباتِ خود را از این مدلول استعلایی میگیرند. ژاک دریدا با خوانشِ واسازانهی خود در پدیدهشناسی هوسرل که اوج لوگوسمحوری است نفوذ کرد و تناقضهای درونی آنرا نشان داد؛ و نشان داد که هیچ مدلولی نمیتواند خارج از زنجیرهی دلالی، زبان را کرانمند کند. این ایدهی انقلابی به-فروپاشیِ نظامِ سلسلهمراتبیِ تقابلهای دلالی و درنتیجه همرتبه و همبودشدنِ دالها میانجامد. هر مدلولی خود یک دال میشود و به دالی دیگر ارجاع میدهد؛ چرخشی بیپایان که در آن هر دال میمیرد و هم-زمان میزید. در مقابلِ این ایدهی انقلابی، مدرنیسم چیزی بیش از یک جنبش فانتزی و شبهانقلابی نیست. مدرنیسم چیزی نیست جز وارونگیِ رابطهی تقابلیِ سوژه-اوبژه(الهی). آنگاه که پسران با تکیه بر خردِ بشریاشان، خدا/پدر را بهزیر کشیدند، مدرنیسم بهشکوفه نشست اما شکوفایی ایدهی مدرنیسم حاصلی جز مرگِ اوبژه (ی الهی)، و در نتیجهی آن، ناپدید شدن سوژه در پی ندارد: نارسیسمی که سوژه در آینهی چشمانِ دیگری/خدا بدان دچارشدهبود، با مرگ و درهمشکستن آینه، او را بهورطهی نیهیلیسم کشاند. همبودشدگیِ دالها خزانی است که شکوفهی مدرنیسم در آن پژمرد. در چنین موقعیت سراسیمهای، نا/الهیات سربرمیآورد: با زدایشِ تقابلها و همبودشدگیِ دالها، سخن از مرگ گفتن یاوه است؛ هیچ مرگی در کار نیست، و نیز هیچ زنده شدنی. ما همواره در میانهی یک بازیِ دائمی هستیم. کلمه(لوگوس)، دائماً زدوده و درعینِحال نگاشته و بازنگاشته میشود. این نا/الهیات مرگِ خدا، نا/نظامِ نوینی است برای آنانکه در مرزها میزیند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرهنگ و تمدن شیعی در حله قرن هفتم هجری
نویسنده:
طاهره صمصامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
تمدن
,
جغرافیای تاریخی
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
تاریخ تشیع
,
تاریخ
,
تاریخ
,
قرن هفتم هجری قمری
,
قرن هفتم هجری قمری
,
حله (عراق)
چکیده :
قرن هفتم هجری در شهر حلّه، نقطۀ عطف تاریخ تفكر شیعی است. شیعیان قبل از این دوره با پشت سر گذاشتن ركود علمی و خفقان سیاسی به مرحلّهای رسیدند كه توانستند مؤلفهها و عوامل بسترساز فرهنگ و تمدن را در این شهر ایجاد كنند و قرن هفتم هجری را عصر پویایی فرهنگ و تمدن شیعی قرار دهند.از اینرو در این پژوهش برآنیم تا با روش تاریخی ـ توصیفی، به بیان مؤلفهها و عناصر سازندۀ فرهنگ و تمدن در حلّه (قرن هتفم هجری) به عنوان سؤآل اصلی پژوهش بپردازیم. از آنجا كه قرن هفتم هجری، عصر پویایی فرهنگ و تمدن شیعی است، در این میان، نقش اساسی مؤسس شیعی حلّه و امرای پس از او، و همچنین نقش علماء و دانشمندان شیعی و محوریت آنان، از مهمترین عوامل پویایی فرهنگ و تمدن در حلّه میباشند.لذا این امر مهم در ابتدا مرهون تلاش و كوشش مؤسس آن «سیفالدوله صدقة بن منصور» و دیگر امرای حلّه، جهت ایجاد شهری امن و آرام بدور از غوغای سیاسی زمان (درگیریهای داخلی حكومت سلجوقیان) بود كه توانستند اقتصاد و تجارتی پررونق را برای مردمی متعصب نسبت به دین فراهم آورند. از همه مهمتر توجه به علم و عالم و دعوت و تشویق فقهاء و دانشمندان به مهاجرت و ایجاد محیطی مناسب و جایگاهی ویژه برای آنان گردیدند و در مرحلۀ بعد مرهون تلاشهای بیدریغ فقهاء و دانشمندانی بود كه با قدم نهادن در عرصه علم و دانش از طرفی ركود علمی حاكم بر دانش را بویژه در زمینۀ فقه خاتمه بخشیدند و از سوی دیگر با موفقیتهای بینظیر خود در مباحثات و مناظرات علمی در زمینۀ كلام، موجبات گرایش سلاطین مغول را فراهم آورده و زمینهساز گسترش مذهب تشیع گردیدند و با دوراندیشی بجا و مناسب آنان در دوران سخت حملات مغول، موجبات شكوفایی هر چه بیشتر شیعیان را در قرن هفتم هجری بوجود آوردند و شهر حلّه را بعنوان مركزی علمی ـ فرهنگی برای شیعیان جهان نمودند بطوریكه از سایر نقاط، طالبان علم و اندیشه به این شهر آمده و به تحصیل علم و دانش پرداختند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی آینده پژوهی اسلامی و راهبردهای تحقق آن
نویسنده:
عبدالرحیم پدرام
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
تمدن
,
فناوری
,
آیندهپژوهی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
علوم اسلامی (سایر)
,
علوم اجتماعی (میان رشته ای)
,
سردار، ضیاءالدین
,
منجره، مهدی
چکیده :
آیندهپژوهی رایج در بستر اندیشه و بافتار غربی شکل گرفته است و بسیاری از نشانههای غربی را با خود دارد. این دانش غربی افزون بر آنکه نمیتواند پاسخگوی جوامع غیرغربی باشد به دین نیز بیتوجه است. پژوهش حاضر میکوشد که آیندهپژوهی اسلامی را به عنوان نسخه اسلامی و بدیل آیندهپژوهی رایج معرفی کند و به این پرسش اصلی پاسخ دهد که آیندهپژوهی اسلامی و راهبردهای تحقق آن چیست؟به منظور مرور ادبیات، افزون بر مرور اجمالی آیندهپژوهی و بررسی تاریخچه شکلگیری آن، دیدگاههای مهم در خصوص علم و فناوری اسلامیارایه میشوند. همچنین آثار و اندیشههای آیندهپژوهان (آلوین تافلر، دانیل بل و وندل بل) و آیندهپژوهانی که کوشیدهاند از سیطرهی آیندهپژوهی رایج خارج شوند (ضیاءالدین سردار و مهدی المنجره) بررسی و تحلیل شوند.این پژوهش بنیادین است و از نظر روششناسی کیفی است. در این راستا مصاحبه باز، یکی از مهمترین روشهای مورداستفاده در آن است. در این پژوهش با یازده نفر صاحبنظران کلیدی این عرصه گفتوگو انجام شده است و با برگزاری پانلهای تخصصی، یافتههای پژوهش استخراج شدهاند. البته باید توجه داشت که بخشی از این رساله به مباحث نظری و فلسفی آیندهپژوهی میپردازد بنابراین نیازمند استدلالهای روششناختی و تأملات فلسفی است که بخشی از یافتههای پژوهش بر این اساس استخراج شدهاند. گام نخست شکلبخشیدن به آیندهپژوهی، توجیه امکانپذیری آن است و چون آیندهپژوهی یک علم-فناوری است این امکانپذیری میبایست ناظر به دو بعد توصیفی (علمی) و تجویزی (فناورانه) باشد. بر این اساس میتوان آیندهپژوهی اسلامی را امکانپذیر دانست. اما باید توجه داشت که این دانش بخشی از نظام "نگرش-آیندهپژوهی" است و تا زمانی که بخشهای این نظام (آیندهاندیشی و نگرش حاکم بر جامعه) اسلامی نباشند، آیندهپژوهی اسلامی محقق نخواهد شد. بنابراین آیندهپژوهی در نظام "نگرش-آیندهپژوهی" اسلامی میتواند به صفت اسلامی موصوف شود. آیندهپژوهی دانشی معطوف به عمل است و تنها با تأملات نظری شکل نمیگیرد. بنابراین تا زمانی که آیندهپژوهی اسلامی در عمل شکل نگیرد نمیتوان آن را به خوبی توصیف کرد اما در حال حاضر میتوان گزارههایی از آن ارایه داد. ضمن آن که باید توجه داشت که آیندهپژوهی اسلامی افزون بر سازگاری با جهانبینی اسلامی و بهره حداکثری از آموزههای این دین تابع شرایط و اقتضائات مکانی و زمانی نیز هست و این امر در شکلگیری آیندهپژوهی اسلامی تأثیرگذار هستند. برای تحقق نسخهی اسلامی آیندهپژوهی، باید کوشید که با رهیافتی راهبردی و بهرهگیری از آموزههای اسلامی، به سوی آیندهپژوهی اسلامی گذار کرد و چشمانداز عملیاتی را محقق ساخت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شعر و شاعری از دیدگاه قرآن، پیامبر (ص) و معصومین (ع) و بازتاب آن در ادبیات فارسی تا قرن 7 هجری
نویسنده:
صدیقه السادات حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
تمدن
,
علوم انسانی
,
قرآن
,
زبان و ادبیات فارسی
,
شاعر
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
شعر
,
Iran
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
Islam
,
civilization
,
poetry
,
ایران
,
ایران
,
poetry
,
Poets
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازسازی مفهوم فرهنگ بر اساس مبانی حکمت متعالیه
نویسنده:
میثم صداقت زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
جامعه
,
تمدن
,
انسان
,
اتحاد عالم و معلوم
,
حکمت متعالیه
,
بیلدونگ
چکیده :
چنان که برخی گفته اند، مفهوم «فرهنگ»، یکی از دشوارترین و در عین حال مهم ترین مفاهیم علوم انسانی است. این مفهوم، در غرب مسیری پرفراز و نشیب را پیموده و همچنان با ابهاماتی روبه روست، و مبتنی بر مبانی و زمینه های تاریخی گوناگون، برداشت های متعددی از آن صورت می گیرد. با توجه به اهمیت این مفهوم در ادبیات دینی جمهوری اسلامی، تأمل و تدقیق در آن ضروری به نظر می رسد. از این رو، در این مقاله پس از تبیین شکل گیری مفهوم فرهنگ در فرانسه، آلمان، بریتانیا و روسیه، با روشی تاریخی، به بازسازی آن در فضای حکمت متعالیه که به اعتباری مبنای نظری انقلاب اسلامی و رهبران آن است؛ پرداخته ایم. این کار از طریق برهان منطقی صورت پذیرفته است. از این نگاه، انسان ها از طریق اتحاد با مراتب مجرد هستی، به صورت جمعی؛ و تجلی دادن آن معانی در رفتار و آداب خود، فرهنگ را شکل می دهند که همان صورت تنزل یافته معنا به عرصة فهم عمومی و رفتارهای مشترک و کنش های اجتماعی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش باورداشت آموزه مهدویت در شکل گیری فرهنگ و تمدن اسلامی
نویسنده:
امیر محسن عرفان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
نجات
,
موعود گرایی
,
تمدن
,
علوم انسانی
,
احیا(افعال الهی)
,
مهدویت
,
منجی گرایی
,
منجی موعود
,
موعودباوری
,
رستگاری (مسائل جدید کلامی)
,
احیاء
,
تمدن اسلامی
,
هزارهباوری
,
جانبخشی دینی
,
باور دینی
چکیده :
موعود باوری یا اندیشه منجی موعود، آموزهای است که میشود گفت در تمام ادیان وجود دارد، هر چند گستردگی و نوع این موعودباوری در ادیان مختلف متفاوت است. «مهدویت» نیز عنوان شناخته شدهای برای موعودباوری در اسلام است. این آموزه در تاریخ و متون روایی و کلامی تمام فرق اسلامی، چه اهل سنّت و چه فرق شیعی، بازتاب گستردهای داشته است. تمایز مهم تر و اصلی موعود باوری شیعه امامیه با دیگر ادیان و فرق در جوهره مهدویت است؛ در تشیع امامی، مهدویت در ذات و جوهر خود به ظهور و تحقق حقیقت در زمین، در سایه ظهور خلیفه و حجت الاهی میاندیشد، و اگر هم از برپایی عدالت، رفاه و امنیت اجتماعی سخن میگوید، همه را از نتایج و لوازم ظهور و تحقق حق در زمین میداند. این نوشتار با رویکردی توصیفی تحلیلی میکوشد تا مبانی نظری و ظرفیتهای آموزه مهدویت را در اسلام شناسایی کند. این نوشته با مفروض گرفتن این نکته که اندیشه مهدویت علاوه بر آن که فرجام متعالی و شکوهمند آینده جهان و سرمنزل متعالی و متکامل تاریخ بشری است دارای ظرفیتهای تمدنسازی هم میباشد که توجه به این ظرفیتها و قابلیتها سبب احیای تمدن اسلامی میگردد. بررسی تمدن در نظام معنایی اسلام، آغازگاهی است که نویسنده برای ارائه تصویری روشن از بحث برمی گزیند. نگارنده در فصلی از نقش آموزه مهدویت در فرآیند تمدن اسلامی سخن میگوید و اثبات میکند در میان شیعیان بازتاب باورداشت آموزه مهدویت بسیار متفاوت تر از دیگر فرق اسلامی بوده است. برداشتهای نجات بخشی صرف از این آموزه، نگاه سطحی و حداقلی و عاطفی به آموزه مهدویت و مهدویت گرایی ابزاری ازجمله یافتههای کاوش نویسنده در کارکردهای منفی این آموزه در گستره تاریخ است. طبق بررسیهای انجام شده در این نوشته بازگرداندن هویت واقعی مهدویت به چارچوب استانداردهای برخواسته از فرهنگ دینی، کیفیت گرایی، زمان آگاهی و تأثیر گذاری پایدار در عرصه منجی باوری از مهمترین فواید رویکرد تمدنی به آموزه مهدویت میباشد. آموزه مهدویت با تقویت بعد فرجام گرایانه و آرمان گرایی، ایجاد هویت غایی، بسیج ارادههای عمومی و ایجاد نوعی انتظار فعال و معنا بخشی به حیات جمعی در تاریخ به احیای تمدن اسلامی کمک میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش و جایگاه قرآن کریم در پایه ریزی تمدن صدر اسلام
نویسنده:
عبدالجلیل یعوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تمدن
,
علوم انسانی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن کریم
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
چکیده :
قرآن در فرایند شکلگیری و پویایی تمدن اسلامی بسیار موثر بوده، و رکود تمدن اسلامی با فاصله گرفتن از قرآن حاصل شد. تعریف اصطلاحی تمدن «نظم اجتماعی است که خلاقیت فرهنگی را امکان پذیر می کند.» برخی از مورخان «پیش بینی و احتیاط در امور اقتصادی، سازمان سیاسی، سنن اخلاقی و کوشش در راه معرفت و بسط هنر» را به عنوان ارکان تمدن معرفی می کنند. از نظر قرآن تفقه در دین و گسترش و عمل به آن تمدن است. ارکان تمدن مورد نظر دانشمندان ریشه در قرآن دارند؛ قرآن برنامه های جامع نظری و عملی در همه ی زمینه های مورد نیاز بشر دارد. پیامبر بعنوان دریافت کننده؛ مبلِّغ و مجری قرآن، با اصلاح مردم عرب و تشکیل حکومت اسلامی اساس این تمدن عظیم را بنا نهاد. مسلمانان راه او را ادامه داده و ارمغان توحید و عدالت را به سرزمین تمدن های مجاور بردند و در مقابل دست آوردهای علمی آن ها را گرفته و تکامل بخشیدند
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علل پیشرفت و انحطاط مسلمانان
نویسنده:
عبدالمالک کریمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تمدن
,
علوم انسانی
,
وحدت اسلامی
,
مسلمان
,
انحطاط
,
پیشرفت
,
استعمار
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
Islam
,
Muslims
,
civilization
,
Muslims
,
Muslims
,
civilization
,
Achievement
,
muslims
,
Achievement
چکیده :
در پیشگفتار،ضرورت تحقیق،هدف از تحقیق،پرسشهای تحقیق فرضیه و پیش فرضها و روش تحقیق تبیین شده است.در مقدمه،اوضاع و احوال فبایل اعراب ساکن در شبه جزیره بزرگ عربستان که زادگاه تمدن مترقی اسلام است و نیز ابرهای تیره حهل و انحطاط و عقاید و سنن و فرهنگ منحط آنان،و ظهور خورشید تابان اسلام به عنوان یک آیین آسمانی انسان ساز، بررسی شده است.فصل اول متضمن تبیین پیشرفتهای گوناگون مسلمانان از قبیل فتوحات جغرافیایی و نظامی، فرهنگی و اقتصادی همانند ترقی در علوم طب،تاریخ و ترجمه کتب علمی و اختراع پارچه،چرم،دوربینهای نجومی،قطب نما و...است.در فصل دوم از موجبات و رموز تکامل و نعالی مکتب حیات بخش اسلام مسلمانان همانند: متانت و اصالت و فطری بودن قوانین و مقرارت دین مبین اسلام، هماهنگی و انسجام و خوشرفتاری مسلمانان و آزادی که سپاه مظفر اسلام به پیروان سایر ادیان در نقاط مختلف سرزمینهای مفتوحه دادهاند، صحبت شده است. فصل سوم با یک پیشگفتار شروع میشود، که در آن به پیشینه تاریخی انحطاط امپراطوری اسلامی، و اینکه چه کسانی و چه جریاناتی دخالت در آن پدیده شوم داشتهاند، سپس به عوامل داخلی انحطاط مسلمانان از قبیل تخریب و فرقهگرایی و عیاشی و رهبریهای ناشایست مسلمانان، و موجبات خارجی انحطاط همانند هجوم نظامی، ایجاد اختلاف و ترویج فحشا و منکرات و قدرتهای استعمارگر در میان ملل اسلامی و جهان اسلام پرداخته است. آخرین مبحث رساله یک خاتمه است که به تبیین عظمت و برتری مکتب اسلام بر سایر مکاتب موجود دنیا و اینکه آیین مقدس اسلام انحطاط آور نیست بلکه دین تحرک و تکامل است که به تمام ابعاد زندگی بشر توجه دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 81
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید