جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
ادبیات
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
تعداد رکورد ها : 626
عنوان :
تفسیر تطبیقی بخش دوم (آیات 110ـ60) سوره کهف از اهم تفاسیر روایی فریقین
نویسنده:
عطاءالله اسدزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
تفسیر تطبیقی
,
نورالثقلین
,
سوره کهف
,
تفسیر روایی
چکیده :
در این تحقیق تفسیر تطبیقی بخش دوم سوره کهف (آیات 60 تا 110) با استفاده از روایات تفسیری شیعه و سنی از تفسیر نورالثقلین و الدرالمنثور (از مهمترین تفاسیر روایی فریقین) ارائه می شود. هدف روشن نمودن نقاط اختلاف و اشتراک بین تفاسیر فریقین از حیث میزان و نوع مباحث و معارف تفسیری میباشد.مفاد ظاهری و روایی آیات از اهم تفاسیر اجتهادی و روایی فریقین ارائه می گردد. گونه های روایات تفسیری از حیث مباحث و معارف و آسیب های سندی آنها بررسی و بیان شده و آموزه های هدایتی آیات ارائه می گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه تعلیم و تربیت از منظر قرآن
نویسنده:
حسین هاشمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تعلیم و تربیت در قرآن
,
فطرت(کلام)
,
تفاسیر (سوره احزاب. آیه تطهیر)
,
تزکیه (افعال انبیاء)
,
دانش تربیت
,
تعریف تربیت
,
روش تعلیم و تربیت
,
فرآیند تعلیم و تربیت
,
تربیت
,
تعلیم
,
تعلیم و تزکیه
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تعلیم
,
خود سازی
,
تمایز تعلیم و تربیت
,
فرآیند تعلیم
,
واژه های تربیتی
,
عوامل تزکیه
,
روش تربیتی قرآن
,
تعلیم و تربیت اسلامی
,
تعلیم و تربیت
,
عوامل تعلیم و تربیت
,
علم انبیاء
,
رابطه تعلیم و تربیت
,
تزکیه در قرآن
,
آیه 006 تحریم
کلیدواژههای فرعی :
رابطه علم و عمل ,
خلافت الهی ,
علوم ملائکه ,
علم فطری ,
آیه 6 تحریم ,
آیه 31 بقره ,
آیه فطرت ,
متعلم محوری ,
آیه 18 نازعات ,
آیه 18 فاطر ,
آیه 1 علق ,
آیه 114 طه ,
آیه 56 ذاریات ,
آیه 032 بقره ,
آیه 174 بقره ,
آیه 157 اعراف ,
آیه 85 اسراء ,
آیه 49 نساء ,
آیه 32 نجم ,
آیه زکات ,
آیه 33 سوره احزاب (تطهیر) ,
کارکرد تربیتی خانواده ,
انواع تربیت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
امام خمینی
چکیده :
این نوشتار نسبت تعلیم و تربیت از منظر قرآن کریم را به کاوش نشسته است، رهیافت به چیستی و مفهوم تعلیم و تربیت، تبیین واژگان تعلیمی و تربیتی در قرآن و دیدگاه های کلی درباره نسبت تعلیم و تربیت، مباحث درآمدی بحث را سامان داده است. پیوست ها و گسست های تعلیم و تربیت در ساحت های مفهوم، روش ها، اسباب، عوامل و فرآیندهای تعلیم و تربیت از محورهای اصلی و کلیدی این پژوهش به شمار می رود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 76 تا 113
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرآن و تربیت فطری
نویسنده:
ابراهیم سجادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ضمیر ناخودآگاه
,
گرایش های فطری
,
03. انسان شناسی Human nature
,
فطرت(کلام)
,
آیات فطرت
,
ناخودآگاه
,
کنفوسیوس
,
دین و انسان
,
انسان و خدا
,
رابطه تاریخ و فطرت
,
امور فطری
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
نابینایی انسان
,
غفلت زدایی
,
تائو
,
شهود فطرت
,
انکار فطرت
,
ضمیر آگاه
,
کوردلی
,
بودا
,
بیداری فطرت
,
فطرت در اسلام
کلیدواژههای فرعی :
حس مذهبی ,
آیه 012 انعام ,
آیه 073 انبیاء ,
آیه صادقین ,
وسوسه شیطان ,
خلق آدم (ع) ,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی) ,
شرارت ذاتی انسان ,
آیه فطرت ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
آیه 044 بقره ,
آیه 138 بقره ,
آیه 213 بقره ,
آیه 157 اعراف ,
آیه 201 اعراف ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
وسوسه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
امام خمینی
چکیده :
در این مقاله با مروری بر جایگاه فطرت و حس فطری، در مکاتب غیراسلامی گذشته و حال از قبیل تفکر بودا، تائو، کنفوسیوس، مسیحیت و جریانهای فکری پس از عصر روشنگری، نظریه قرآن توضیح داده میشود. در این بخش مبانی قرآنی نظریه فطرت، عصر بالندگی فطرت، کاهش کارایی فطرت، ناپیدایی حس فطری و سازوکار شهود فطرت به مطالعه گرفته میشود و تحت عنوان اخیر، غفلتزدایی، هشدار در برابر خطر جدایی از فطرت، توجه به سرنوشت امتهای کوردل در گذشته، پرستش و توسعه بندگی، حراست از دل و بهرهگیری از الگو، عوامل مؤثر در این رابطه شناخته میشود. با کاوشی درباره بازتاب شهود، با سه زیرعنوان الهام دل، حقگرایی، بیداردلان و دستیابی به مقام یقین، مقاله پایان مییابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 42 تا 75
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به دیدگاه های مفسران در مورد گواهی (شهادت) زنان در قرآن
نویسنده:
احمدرضا حسن خانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه احکام
,
زن در اسلام
,
جایگاه زن در قرآن
,
عقل زنان
,
حقوق زن در اسلام
,
احکام فقهی
,
حقوق اجتماعی زن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آیه دَین
,
مسایل فقهی
,
شهادت ( گواهی )
,
گواهی زن
,
تفاوت زن و مرد
,
عواطف زنان
,
تفسیر آیه 282 سوره بقره
کلیدواژههای فرعی :
عقل در قرآن ,
نقص زن ,
تلازم عقل و شریعت ,
آیه 34 نساء ,
عقل در روایات ,
عقل نظری((مدرک مربوط به نظر)، مقابل عقل عملی) ,
عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
عقل ابزاری ,
اشتغال زنان در اسلام ,
احادیث عقل زنان ,
شرایط شاهد ,
فراموشی در زنان ,
آیه 18 زخرف ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
محمدجواد مغنیه
چکیده :
از جمله مباحث فقهی سؤال برانگیز در احکام متفاوت بین زن و مرد، مسئله گواهی است. طرح ناقص قضیه شهادت و گواهی در استراتژی فقه ژورنالیستی باعث به وجود آمدن این جنجال شده است. این مسئله تا بدان جا پیش رفته که بسیاری رویکرد غالب قرآن و فقه اسلامی را مردانه میانگارند تا زنانه و این خود باعث برخی کژفهمیها، دگراندیشیهای افراطی و نواندیشیهای مخالف متون شریعت میگردد. مهمترین دلیل برای اثبات نابرابری شهادت زنان و مردان در قرآن، آیه 282 سوره بقره است که موضوع آن قرض و دَین بوده و علت و فلسفه اختلاف را به ضلالت در ناحیه زنها تعلیل کرده است. مفسران در بیان علت این ضلالت، مواردی چون کاستی عقل و حافظه، عاطفی بودن، عدم اشتغال زنان به امور تجاری و ... را بیان نمودهاند که بیشتر بر حدس و گمان مبتنی است. آنچه در این نوشتار دنبال میشود، ارائه و تحلیل نظرات مفسران و صاحبنظران اسلامی در خصوص علت و فلسفه تفاوت گواهی زن و مرد است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 206 تا 234
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بارخوانی انسجام متن قرآن در پرتو نظریه نظم نامتقارن (با تأکید بر دیدگاه میشل کویپرس)
نویسنده:
محمود مکوند,محمدکاظم شاکر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآنپژوهی
,
نظم قرآن
,
علم بلاغت
,
تحلیل بلاغی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر و مفسران
,
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
انسجام قرآن
,
نظم متقارن
,
نظم معکوس
,
بلاغت سامی
,
میشل کویپرس
,
سبک قرآن
,
مستشرقین و قرآن
,
زبانشناسی متن
کلیدواژههای فرعی :
زبانشناسی نقشگرا ,
سُوَر ,
سوره قارعه ,
آیه 18 مائده ,
موضوعات سوره مائده ,
آیه 15 مائده ,
آیه 16 مائده ,
آیه 17 مائده ,
آیه 196 شعراء ,
ابزارهای انسجام متن ,
آیه 94 یونس ,
نظم در زبان عربی ,
چکیده :
مقاله حاضر پس از ارائه گزارشی مختصر در باب رویکردهای سنتی و معاصر به مسأله نظم قرآن، با در پیش گرفتن روش توصیفی تحلیلی، به بررسی رویکرد «میشل کویپرس»، قرآن پژوه بلژیکی معاصر خواهد پرداخت. وی با تکیه بر نظریه نظم متقارن که خود ریشه در بلاغت سامی دارد، به تحلیل بلاغی متن قرآن می پردازد. اندیشه نظم متقارن نشان خواهد داد که متن قرآن منسجم است و هر آیه درست همانجایی از متن که باید، قرار گرفته است. بنا به این نظریه، تکرارهای متن نه تنها عامل انسجام بخش آن هستند، بلکه کارکرد تفسیری نیز دارند. در این مقاله، نخست با معرفی مفاهیم نظری بلاغت سامی نشان خواهیم داد که بلاغت در این نظریه، «فنّ تألیف کلام» است و نه صرفاً «فنّ تزیین کلام». پس از آن با ارائه نظم کامل سوره قارعه و با تمرکز بر تحلیل بلاغیِ کویپرس از مقطعی از سوره مائده، میزان کارآمدی این روش در اثبات انسجام متن قرآن و نیز کارکرد آن در تفسیر متن تبیین می شود. خواهیم دید که این روش هرگز یک هدف زیبایی شناختی صِرف ندارد و آن چنان که در ابتدای امر به نظر می رسد، انتزاعی نیست، بلکه با زبان شناسی متن قرابت بسیار دارد و شاخص های تألیفی آن با ابزارهای انسجام در زبان شناسی نظام مند نقش گرا به شکل معناداری همگرایی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 4 تا 33
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بهره های مولانا از داستان پیامبر اعظم (ص) در قرآن
نویسنده:
محمد بهرامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معجزات حضرت محمد(ص)
,
قصه های مثنوی
,
پیامبر
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قصه پیامبر(ص)
,
معجزات پیامبر (ص) از نظر مولوی
,
سیره نبوی(پیامبر ص)
,
پیامبر اسلام و قوم یهود
,
ابولهب و پیامبر
,
پیامبر در مثنوی
,
نکوهش تکبر
کلیدواژههای فرعی :
آیه 014 نجم ,
شق القمر ,
اعجاز قرآن ,
سوره تبّت ,
آیه 14 مومنون ,
آیه 48 عنکبوت ,
آیه 93 انعام ,
آیه 18 مائده ,
آیه 1 قمر ,
آیه 1 مسد ,
آیه 4 مسد ,
آیه 13 نجم ,
آیه 7 ضحی ,
ارتداد کاتب قرآن ,
چکیده :
جلال الدین محمد بلخى در جاى جاى مثنوى از داستان پیامبران بهره برده است، یکى از این قصه ها، قصه پیامبر(ص) است. مولانا از این قصه در راستاى آموزش اعتقادات، اخلاقیات و عرفان فراوان بهره گرفته است. او از فراز گم شدن پیامبر(ص) فطرت الهى را نتیجه گرفته و از نمودن جبرئیل خویش را به پیامبر(ص) در خدمت قهر الهى سود مى برد، چنان که از معجزات پیامبر(ص)، دشمنى ابولهب با پیامبر، برخورد پیامبر با سائل و یهودیان، اُذن خواندن پیامبر، ارتداد کاتب وحى، دشمنى اوس و خزرج، فتح مکه نیز به ترتیب بهره هاى زیر را مى گیرد: قدرت خدا، تجانس موجودات، مقام نیازمندان، شیرینى مرگ، مقام پیامبر، نکوهش تکبر، ناپسندى قیاس، نقش پیامبر (ص) در ایجاد الفت و دوستى، مذمت دنیا دوستى.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 182 تا 195
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل گفتمان آیات مربوط به قیامت در دو جزء آخر قرآن
نویسنده:
سید حسین سیدی,زهرا حامدی شیروان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیات قیامت
,
جملات پرسشی
,
وجهیت
,
فعل متعدی
,
کنش گفتار
,
بازنمایی دانش
,
تحلیل گفتمانی و وجه جمله
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
کلمات قرآن
,
آیات معاد
,
زبان شناسی
,
گفتمان قرآن
,
وجه دستوری
,
آیه 6 زلزال
,
جزء 29 قرآن: بسم الله الرحمن الرحیم، تبارک الذی بیده الملک و هو علی کل شیء قدیر
,
جزء 30 قرآن: بسم الله الرحمن الرحیم، عم یتسائلون، عن النبا العظیم
کلیدواژههای فرعی :
آیه 001 انشقاق ,
آیه 001 انفطار ,
نقش گرایی ,
وجه اخباری ,
وجه التزامی ,
آیه 38 مرسلات ,
آیه 6 انفطار ,
آیه 2 انشقاق ,
آیه 3 قیامت ,
آیه 6 تکویر ,
آیه 18 تکویر ,
اعجاز بیانی قرآن ,
گزینش واژگان ,
آیه 5 تکویر ,
اسم سازی ,
جملات مجهول در قرآن ,
آیه 8 مرسلات ,
آیه 9 مرسلات ,
آیه 10 مرسلات ,
آیه 13 انفطار ,
آیه 14 انفطار ,
کنش تعدی ,
کنش منظوری ,
چکیده :
در این پژوهش آیاتی از جزءهای بیستونهم و سی ام قرآن مجید که درباره قیامت هستند، از منظر تحلیل گفتمان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته اند. هدف پژوهش این بود که مشخص شود ساختارهای گفتمان مدار به کار رفته هنگام سخن گفتن از قیامت کدامند و این ساختارها چه مفاهیم و محتوایی را درباره قیامت به مخاطب منتقل می کنند. ساختارهای گفتمان مدار به کار رفته در این آیات عبارت بودند از تعدی، وجهیت، کنش تعهدی و جملات پرسشی با کارکرد غیرمستقیم. از این ساختارها می توان به این نتایج دست یافت: قاطعیت خداوند هنگام سخن گفتن از روز قیامت، هشدار و سعی در بیداری غافلان، تأکید خداوند بر سهمگین و وحشتناک بودن روز قیامت برای اخطار و هشدار به انسانها، قطعی و حتمی بودن وقوع قیامت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 4 تا 21
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فنون و صنایع ادبی در قرآن
نویسنده:
مستنصر میر
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مجاز
,
انسان انگاری های قرآن
,
آرایه های ادبی
,
مجاز مرسل
,
مراعات نظیر
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اسلوب ادبی قرآن
,
اسلوب بلاغی قرآن
,
اسلوب بدیعی قرآن
,
استخدام
,
لَفّ و نشر
,
مجاز
,
فصل و وصل بلاغی
,
اختمام
,
مستنصر میر
,
جان بخشی
کلیدواژههای فرعی :
تحدی قرآن ,
آیه 47 و 122 بقره ,
آیه 1 مومنون ,
آیه 2 مومنون ,
آیه 13 غافر ,
آیه 58 غافر ,
آیه 11 فصلت ,
آیه 22 فاطر ,
آیه 118 طه ,
آیه 21 حشر ,
آیه 23 حشر ,
آیه 187 اعراف ,
آیه 44 اسراء ,
آیه 10 نساء ,
آیه 5 لیل ,
آیه 6 ضحی ,
آیه 18 تکویر ,
آیه 173 سوره آل عمران ,
آیه 106 آل عمران ,
مجازات قرآن ,
اعجاز بیانی قرآن ,
آیه 24 حشر ,
چکیده :
متن پیشرو، ترجمه مقالهای است پیرامون برخی فنون و صنایع ادبی به کار رفته در قرآن. فنون و صنایع ادبی عموماً به دو دسته تقسیم میشوند. شگردهایی که به واسطه آرایش چشمگیر واژگان (موسوم به تمهیدات) معنا را پررنگ میکنند و شگردهایی که به واسطۀ به کارگیری واژگان در معنایی غیرمتعارف (موسوم به مجازها) معنا را تقویت میکنند. در پرتو این تمایز، میتوان فصل و وصل بلاغی، مراعات نظیر، مراعات نظیر معکوس و اختمام را جزء تمهیدات و جانبخشی، و مجاز جایگزینی، مجاز جزء به کل و بالعکس، استخدام و همبندی نحوی را جزء مجازها قلمداد کرد. با این حال، این تقسیمبندی در سطح دانشگاهی حائز اهمیت است. آنچه به واقع اهمیت دارد، هدفی است که از به کارگیری این شگردها مستفاد میشود و تأثیری است که این شگردها ایجاد میکنند. نویسنده در این جستار نشان داده است که استفادۀ قرآن از فنون و صنایع ادبی حائز اهمیت است و این مقاله به برخی از توانمندیهای زبان قرآن که جای بحث و بررسی دارد، اشاره کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 154 تا 179
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاه جامعه شناختی به قوم یهود در قرآن
نویسنده:
محمدباقر آخوندی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسلام و یهود
,
دین یهود
,
حضرت موسی (ع)
,
یهودیان
,
آیات بنی اسرائیل
,
صهیونیسم
,
مسخ در قرآن
,
انحصار گرایی یهودی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تحریف گری یهود
,
پیامبر اسلام و قوم یهود
,
برتری قوم یهود
,
حضرت موسی و قوم یهود
,
ویژگی های قوم یهود
,
بهانه های قوم یهود
,
نژادپرستی یهود
,
گوساله پرستی بنی اسراییل
کلیدواژههای فرعی :
آیات مسخ ,
تحریف کتب آسمانی ,
تحریف معنوی ,
تحریف در امت های گذشته ,
تحریف تورات ,
هولوکاست ,
یهودیان صدر اسلام ,
آیه 065 بقره ,
آیه 076 بقره ,
آیه 111 بقره ,
آیه 041 بقره ,
آیه 101 بقره ,
آیه 057 بقره ,
آیه 64 انفال ,
آیه 18 مائده ,
آیه 64 مائده ,
آیه 48 آل عمران ,
آیه 112 آل عمران ,
آیه 93 بقره ,
آیه 150 اعراف ,
پیمان شکنی یهود ,
چکیده :
در شرایط کنونى، شناخت دقیق قوم یهود و به ویژه نماد اصلى آن «صهیونیسم» به دلیل خطراتى که متوجه اسلام و مسلمانان نموده، ضرورتى انکارناپذیر یافته است. از سوى دیگر پیچیدگى هاى متعدد فرهنگى، اجتماعى و نژادى این قوم، شناخت مبنایى آنرا فقط از طریق آیات وحى ممکن نموده است. بررسى ها نشان مى دهد که دوره هاى تاریخى قوم یهود و به ویژه دوره حضرت موسى(ع) و فرعون، از عمده ترین مباحث قرآن مجید به شمار مى رود. در این مقاله نیز بیش از 370 آیه از آیات شریفه قرآن مورد بررسى قرار گرفته و با مراجعه به سه تفسیر گرانسنگ المیزان، نمونه و مجمع البیان، پانزده ویژگى یا شاخص منحصر به فرد فرهنگى، اجتماعى و قومى این گروه، با نگاهى جامعه شناختى استخراج و ارائه گردیده است که مى تواند استراتژى مسلمانان را در برخورد با قوم یهود در حال حاضر مشخص نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 162 تا 203
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحليل شرک انگاری اعتقاد به مقامات الهی امامان علیهم السلام بر پايه اوصاف قرآنی مشرکان
نویسنده:
رضا قربانی زرین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
وضعیت نشر :
قم: بنياد فرهنگى امامت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
برهان تمانع
,
تدبیر آلهه
,
توحید ذاتی(کلام)
,
عقاید مشرکان
,
آیات توحید
,
صفات ائمه معصومین(ع)
,
قدرت امام
,
شرک
,
ند
,
فضایل اهل بیت (ع)
,
شرک در الوهیت
,
شرک در شفاعت
,
شرک ذاتی
,
فضایل ائمه (ع)
,
مشرکان در قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
مکتب در فرآیند تکامل (کتاب)
,
نفی الوهیت ائمه
,
اعتقاد به فرزند برای خداوند
,
اعتقاد به ندّ برای خداوند
,
فرشتگان دختران خدا
,
تلبیه مشرکان
کلیدواژههای فرعی :
آیات شفاعت ,
شفاعت ائمه علیهم السلام ,
نظام طولی جهان ,
آیه 18 یونس ,
آیه 86 مؤمنون ,
آیه 22 انبیاء ,
آیه 42 اسراء ,
آیه 33 سبأ ,
آیه 3 زمر ,
آیه 19 زخرف ,
وهابیت (فرق اسلامی) ,
شریک نداشتن خدا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
استفاده نابه جا از آيات قرآنی درباره فضايل ماورايی و خارق العادۀ امامان علیهم السلام ـ و در نتیجه شرک انگاری نسبت به آن بزرگواران ـ یکی از مشكلات اعتقاديست كه برخی آن را مبنای نفی بسياری از فضايل ائمه علیهم السلام قرار داده اند. در این مقاله ابتدا ادعای شناسایی قرآنی ـ تاریخی عقايد مشرکان صدر اسلام و اعتقاد ایشان به خداوند به عنوان تنها خالق و قدرت مستقل (به نقل از كتاب مكتب در فرآيند تكامل) طرح می شود. سپس اين ادعا با آیاتی كه از آنها شرک ذاتی و ربوبی مشرکان ثابت می شود نقد می شود و از طریق حمل به لسان فطرت، تفسيری صحيح درباره آیاتی که از آنها به نوعی توهم توحید ذاتی و ربوبی مشرکان برداشت می شود ، ارائه می گردد. در نهایت به این نتیجه می رسیم كه نمی توان مشرکان را در توحید ذاتی یا ربوبی موحد برشمرد و شرک ایشان را در اعتقاد به قدرتهای خاص آلهۀ خود ـ در عین حفظ نظام طولی ـ منسوب نمود؛ در ادامه روشن می شود كه تعابیر مشركان در شفاعت و تقرّب به خداوند، در تقابل با مفاهیم اسلامی و قرآنی «شفاعت» و «تقرّب الی الله» است. به این ترتیب قیاس میان مشرکان و مسلمانان، قیاسی مع الفارق است. همچنين بیان خواهد شد که چهرۀ ترسیم شده از مشرکان و باورهای ایشان در قرآن، با مفاهیم کلامی شرک و ملاک بودن استقلال در آن، سازگاری کامل دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 153 تا 179
مشخصات اثر
ثبت نظر
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
تعداد رکورد ها : 626
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید