آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
04.متخصصان مطالعات دینی (الهیدانان، فیلسوفان دین، دینپژوهان، مورخان دین، انسانشناسان دین، روانشناسان دین و جامعهشناسان دین)
>
04.انسانشناسان دینی
>
امیل دورکیم (Émile Durkheim)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 195
عنوان :
جریان های اصلی در اندیشه جامعه شناسی. جلد دوم، دورکیم، پارتو، وبر [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Raymond Aron
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Routledge,
زبان :
انگلیسی
شابک (isbn):
9780815348191
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جستوجوی روششناسی علوم اجتماعی: دورکیم، وبر، و مسئلهی علت، احتمال و عمل قرن نوزدهم [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Stephen P. Turner
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Springer Netherlands,
زبان :
انگلیسی
شابک (isbn):
978-94-017-3461-5
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ریشه های کلاسیک اتنومتدولوژی: دورکیم، وبر و گارفینکل [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Richard A. Hilbert
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
University of North Carolina Press,
زبان :
انگلیسی
شابک (isbn):
9780807820391
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی رابطه بین میزان دین داری والدین با خشونت آنان نسبت به فرزندان
نویسنده:
محمود یعقوبی دوست ,حلیمه عنایت
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تدین
,
میزان دین داری
,
مدل سنجش دین داری گلاک و استارک
,
خشونت خانوادگی
,
کودک آزاری
,
جامعه شناسی دین
,
مطالعات زنان و خانواده
,
دینداری والدین
,
خشونت علیه کودکان در خانواده
,
خشونت والدین بر فرزندان
کلیدواژههای فرعی :
کارکرد دین ,
ابعاد دینداری ,
جهت گیری دینی ,
آثار دینداری ,
کارکرد اجتماعی دین ,
عوامل موثر در خشونت ,
نظریه خرده فرهنگ خشونت ,
پرسشنامه ضربه کودکی ,
دین از دیدگاه وبر ,
چکیده :
هدف پژوهش بررسی رابطه بین «میزان دین داری والدین» با «خشونت آنان نسبت به فرزندان» بود که به روش پیمایشی در شهر اهواز اجرا شد. بدین منظور از بین دانش آموزان دبیرستانی و والدین آنها، نمونه 384 نفری با استفاده از فرمول کوکران محاسبه و به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب گردید. ابزار تحقیق عبارت بود از «مقیاس کودک آزاری و ضربه (CTQ) برنستاین و همکاران (1995)» و «مقیاس گلاک و استارک با اقتباس از سراج زاده (1377)». نتایج تحقیق حاکی از معنی دار بودن رابطه بین متغیر میزان دین داری والدین با خشونت والدین آنها نسبت به کودکان می باشد. همچنین مشخص شد که بین «بعد اعتقادی و عاطفی دین داری» با «خشونت والدین نسبت به فرزندان» همبستگی منفی معنی دار وجود دارد، ولی بین «بعد مناسکی و پیامدی دین داری» با «خشونت والدین به فرزندان» همبستگی معنی دار وجود ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جهانی شدن تضاد یا توازی هویت های جمعی خرد و کلان؟
نویسنده:
یارمحمد قاسمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جهانی شدن (جهانی سازی)
,
هویت مقاومت
,
هویت برنامهای
,
هویت مشروعیت بخش
,
توازی هویتها
,
ستیز هویت ها
,
جامعهشناسی کلاسیک
کلیدواژههای فرعی :
پست مدرنیسم ,
اصالت فرد ,
اصالت جمع ,
وجدان جمعی ,
انقلاب ارتباطات ,
جامعه صنعتی ,
فرهنگ جهانی ,
طبقه سرمایه دار ,
فرهنگ سازی بین المللی ,
سنخ شناسی جوامع بشری ,
اراده ارگانیک اجتماع ,
شناخت دیگری ,
جامعه صوری ,
بی تفاوتی مدنی ,
جامعه شناسی مارکسیستی ,
روابط مصلحت اندیشانه ,
تقابل اجتماع و جامعه صوری ,
تضاد طبقاتی ,
تکامل هویت خرد به کلان ,
آینده هویت های محلی ,
خودآگاهی قومی ,
ارتباط میانفرهنگی ,
چکیده :
در این مقاله به تحلیل یکی از مباحث مربوط به گفتمان هویتهای جمعی خرد و کلان و رابطه آن با جهانی شدن میپردازیم و با بررسی برخی دیدگاههای کلاسیک جامعهشناسی، و گفتمان پست مدرنیسم و نیز نظریه اندیشمندان متأخر، به نقایص نظری و روش شناختی کار آنها اشاره میکنیم. هدف آن است که بدانیم چگونه، در تحلیل این مسئله با اجتناب از یک سو نگری و مطلق انگاری پست مدرنیستها و محققانی چون مانوئل کاستلز به یک دیدگاه تلفیقی که به نظر ما، با واقعیات جهانی معاصر انطباق بیشتری دارد، نایل آییم. در این بررسی بر خلاف رویکردهای مذکور، بر این باوریم که از یک سو، جهانی شدن، فرآیندی واقعی و غیر قابل اجتناب است و جامعه بشری به سوی برخی الگوهای فرهنگی و سیاسی جهان شمول به مثابه یک هویت عام حرکت میکند و از سوی دیگر، در کنار آن هویتهای خرد و محلی نیز در حال احیا و بازسازی هستند و یافته اصلی مقاله حاضر در راستای تأیید مدعای فوق است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 154
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نوربرت الیاس بنیان گذار جامعه شناسی فرایند
نویسنده:
اکبر مجدالدین
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی
,
فرد و جامعه
,
نوربرت الیاس
,
جامعه شناسی فرآیند
کلیدواژههای فرعی :
روابط انسانی ,
جنگ جهانی اول ,
جامعه ایران ,
شبکه های اجتماعی ,
اوقات فراغت ,
زندگی اجتماعی ,
جهانی شدن (جهانی سازی) ,
تحولات اجتماعی ,
جنگ جهانی دوم ,
جامعه اروپا (EC) ,
هنرهای نمایشی ,
جامعه شناسی ساخت گرا ,
فرآیند متمدن شدن ,
انقلاب اسلامی ,
جنگ خروسها ,
آرایش اجتماعی ,
حرکت های اجتماعی ,
قدرت متحرک جامعه ,
تکوین اجتماعی ,
تکوین روانی ,
آلمان ستیزی ,
نظریه تجددگرای دموکراتیک ,
حقیقت درونی ,
چالش بلفاست ,
چکیده :
نوربرت الیاس با تاکید بر ضرورت توجه به نسبی بودن تاثیر عوامل مختلف در صورت بندی ها و فرایند های اجتماعی و نیز توجه به صیرورت تاریخی آنها پایه های "جامعه شناسی آرایشی" یا به تعبیری دیگر از خود او، "جامعه شناسی فرایند" را مستحکم ساخته است. در واقع هنر اصلی الیاس ایجاد سنتز یا ترکیبی مناسب از آثار کنت، دورکیم و وبر است. او بر آن است که آدمیان را باید در تعامل و وابستگی متقابل به یکدیگر مورد شناسایی قرار داد. زندگی انسانها وابسته به آرایش های مختلفی است که روابط آنها با یکدیگر، آن را شکل می دهد. این آرایشها مدام در حال تغییرند و در جریان این تغییر، با شیوه های متنوعی نظم پیدا می کنند. بنابراین برای شناخت صحیح و دقیق رویدادهای اجتماعی باید فرایند و ماهیت آرایش های موجود را به خوبی درک کنیم او زندگی اجتماعی را به یک بازی تشبیه می کند که هر یک از حرکتهای بازی کنان فقط با شناخت آرایش تیمی و حرکتهای قبلی امکان پذیر خواهد بود. پس مفهوم آرایش ناظر بر شبکه های متداخل و به هم پیوسته ای است که کنش افراد را به یکدیگر می پیوندد و آنان را هم به انجام کارهایی قادر می سازد و هم از انجام کارهایی باز می دارد. حتی گروه های متخاصم نیز با یکدیگر روابط و در نتیجه بر یکدیگر تاثیرات متقابلی دارند. محور این آرایش های متغیر، نوعی تعادل قدرت متحرک است که گاه به این سو و گاه به آن سو می رود. قدرت عامل توانایی بخش و در عین حال، محدود کننده ای است که بر روابط انسانی حاکم است. به نظر می رسد که آشنایی با مبانی، ساختار و ساز و کارهای جامعه شناسی آرایشی گذشته از جنبه نظری آن، می تواند ما را در شناخت ماهیت آرایشهای اجتماعی موجود و تحولات گوناگون و پرشتاب پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه سالهای اخیر به عنوان یکی از عوامل زمینه ساز آینده مدد دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 148
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی عناصر ادیان ابتدایی در عرفان سرخپوستی دون خوان
نویسنده:
مهدی حسن زاده، علی اکبر چناری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان سرخپوستی
,
دون خوان
,
ادیان ابتدایی (در مقابل ادیان پیشرفته)
کلیدواژههای فرعی :
سِحر ,
تابو ,
مانا ,
جانمندانگاری ,
شامانیسم ,
توتم (مسائل جدید کلامی) ,
فتیش ,
جامعه شناسی دین ,
عرفان ساحری ,
رئیس قبیله ,
باشنده طبیعی ,
باشنده گیاهی ,
روح در طبیعت ,
قوم تولتک ,
پرستش فتیش ,
شئ مقدس ,
طریقت سرخپوستی ,
چپق ,
پولینزی ,
مسکالیتو ,
جادوی مسری ,
روح در مظاهر عالم ,
جذب و دفع ارواح ,
نیروی مقدس ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
عرفان و طریقت سرخپوستی دون خوان در سال های اخیر با آثار کارلوس کاستاندا شناخته شده است. بیشتر عناصر مهم موجود در ادیان ابتدایی را می توان در این طریقت مشاهده نمود، هم چون شیء مقدس، که هم افراد لیاقت و شایستگی دست زدن به آن را ندارند؛ اعتقاد به نیروی نامتشخص و ماورایی که در این طریقت نیروی مقدس، و در علم ادیان با اصطلاح «مانا» خوانده می شود؛ وجود تابوهای گوناگون مربوط به اشیاء، افراد، کلمات و نام های مقدس؛ وجود انواع و اشکال مختلف جادو؛ اعتقاد به وجود روح در مظاهر مختلف طبیعت و در نتیجه نگاه احترام آمیز به آن؛ و وجود همزاد یا در اصطلاح ادیان «توتم» که از یک سو حامی و نگاهبان فرد است، و از طرف دیگر انسان باید آن را محترم بدارد. برخلاف اکثر توتم های موجود در ادیان ابتدایی، در اینجا توتم از جنس حیوان نیست، بلکه از باشنده های طبیعی و گیاهی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جامعه شناسی و فرهنگ توده: دورکیم، میلز و بودریار [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Patricia Cormack
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
University of Toronto Press,
زبان :
انگلیسی
شابک (isbn):
9781442680043
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه «ادوارد تایلور» و «جیمز فریزر» درباره خاستگاه و تکامل دین
نویسنده:
علیرضا خواجه گیر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادیان ابتدایی
,
ادوارد تایلور
,
جیمز جورج فریزر
,
مردم شناسی دین
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
یگانه پرستی ,
چند خدایی ,
تنازع بقا ,
جانمندانگاری ,
آئین قربانی ,
رابطه علم و دین نزد کانت ,
طبیعت پرستی ,
جامعه شناسی دین ,
رابطه دین و جادو ,
اسطوره شناسی دین ,
اصل بقایا ,
پیش فرض دین پژوهی ,
بعد مابعدالطبیعی دین ,
بعد عاطفی دین ,
تکامل عقل بشر ,
اقوام ابتدایی ,
قوانین مشترک فرهنگ بشری ,
تفکر عقلانی بشر ابتدایی ,
تفکر مابعدالطبیعی ,
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
در میان رویکردهایی که درباره تفسیر و تبیین دین پدید آمد، گرایش عقلگرایی از آن جهت که در تبیین دین، پیدایش و تحول آن را همچون جلوههایی از تغییر و تکامل فکر و عقل انسان دانسته و تحول و تکامل دین را با تحولات ذهنی بشر یکی میداند، قابلتوجه بودهاست. این رویکرد، دین را پاسخی به نیاز شناختی انسان میداند. دین در این رویکرد انسانشناسانه، محصول تلاش انسان اولیه برای شناخت اشیاء و رویدادهای محیط اطراف اوست، در نتیجه هر چه دانش انسان به جهان پیرامونش افزایش پیدا میکند، نیاز او به دین کاهش مییابد. انسانشناسانی چون «ادوارد تایلور» و «جیمز فریزر» از این زاویه به خاستگاه و تکامل دین نگریستهاند. آنها با تاکید بر اصولی مانند وحدت روانی و ذهنی انسانها، اصل بقایا و الگوی تکامل فکری و ذهنی انسان، مراحل دین را از مرحله جانمندانگاری و جادو تا مرحله وحدتگرایی و توحید، تفسیر میکنند که سرانجام در دوران رشد علم افول میکند. این رویکرد انسانشناسانه، از دو جهت ضعف دارد، یکی از جهت عدم ابتناء بر اسناد عینی و تاریخی دادهها و نظریات ارائه شده که مسئلهای روششناختی در مطالعات ادیان است و دیگری از جهت محتوایی؛ زیرا پیشفرض اصلی این دیدگاه که عناصر، کارکردها و ویژگیهای همه ادیان همانند هستند، از یک طرف و عدم توجه به ابعاد مابعدالطبیعی و عاطفی دین از جهت دیگر، مورد نقد جدی دینشناسان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 162
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مناسک عزاداری و وجدان جمعی در تشیع ایرانی
نویسنده:
ابراهیم فیاض,جبار رحمانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجدان جمعی
,
شیعه شناسی
,
آیین (مراسم)
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
دین از دیدگاه دورکیم
,
مناسک عزاداری
کلیدواژههای فرعی :
مراسم عاشورا ,
تعزیه در اسلام (آیینهای اسلامی) ,
دین و آیین ,
مطالعات اجتماعی دین ,
امر اجتماعی دورکیم ,
توتم از دیدگاه دورکیم ,
نظریات دورکیم ,
چکیده :
در حوزۀ مطالعات اجتماعی دین در ایران، معمولاً کمتر به این مسئله پرداخته شده است که وجدان جمعی اجتماع دینی از طریق چه سازوکارهایی تولید و بازتولید میشود. بنا به رویکردهای انسانشناسی اجتماعی و نمادین میتوان به طرح این مسئله پرداخت که مهمترین و عمومیترین مناسک دینی که نقش اصلی را در بازتولید وجدان جمعی شیعیان دارد، کدام است. دورکیم معتقد است که دین و امر قدسی در نهایت همان بازنمایی جامعه در نمادهای مقدس است. جامعه از طریق این نمادها، خودش را در مناسک مذهبی و نظام اعتقادی همراه آنها برای افراد بازتولید میکند. در طی این مناسک وجدان جمعی مؤمنان بهطور فعالانه تولید و بازتولید میشود و فرد آگاهی جمعی خودش را از خلال ذهنیت مذهبی موجود در مناسک دینی، به دست میآورد و از این طریق جامعه،خودش را در فرد درونی میکند. سفرنامهنویسان غربی از دورۀ صفویه به این سو دادههای بسیاری را در حوزههای مختلف فرهنگ و جامعة دینی ایران فراهم کردهاند. یکی از مسائل مورد توجه برای ناظران مسیحی در ایران، دین و مذهب ایرانی و بهویژه مذهب تشیع بوده است. این دادهها بیانگر آناست که عزاداری محرم، عمومیترین و مرکزیترین مناسک جمعی شیعیان است که جامعۀ شیعی در آن به اوج احساسات و عواطف جمعی مذهبی خودش میرسد. بنا به رویکردی دورکیمی، مناسک محرم مهمترین و اصلیترین منسک دینی است که وجدان جمعی و آگاهی جمعی شیعیان ایرانی در آن تولید و بازتولید میشود. ذهنیت مذهبی مؤمنان نیز در طی این مناسک در افراد ایجاد میشود و از خلال این ذهنیت، پیوند فرد با جامعه و هویت اجتماعیاش بازتولید میشود و به نوعی ظهور عمومی پیدا میکند؛ و از سوی دیگر، جامعه خودش را با اقتداری بیشتر در فرد درونی میسازد. همۀ اینها سبب شده است که مناسک عزاداری اصلیترین محمل انتقال و تداوم وجدان جمعی شیعیان ایرانی باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 119
مشخصات اثر
ثبت نظر
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 195
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید