آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 195
تحلیل نشانه ـ معناشناسی گفتمان در قصه یوسف
نویسنده:
فریده داودی مقدم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
چکیده :
امروز، نشانه ـ معناشناسی، حوزه‌هایی فراتر از نشانه‌شناسی کلاسیک و ساخت‌گرا را در بر می‌گیرد. یکی از این حوزه‌ها، اشکال روایی گفتمان است که در قالب نظام‌های گفتمانی آشکار می‌شود و در آن، نشانه‌ها، ویژگیِ نشانه‌پذیری مجدد می‌یابند و از نشانه‌های معمول، قاموسی و کلیشه‌ای با کارکردهای رایج و تکراری به عرصه نشانه‌های نامعمول و نو وارد می‌شوند و ابعاد ارزشی و زیبایی‌شناختی می‌یابند و ساحتی سرشار از پویایی و سیالیتی را تجربه می‌کنند که به شکلی طبیعی گفتمان و نتایجِ مترتب بر آن را می‌سازند. با تأمل در برخی قصص قرآنی می‌توان دریافت که این متون به صورت پنهان و آشکار دربردارنده اغلب این نظام‌های گفتمانی است؛ نظام‌های گفتمانی چون تجویزی، القایی یا تعاملی‌شناختی، تنشی و رخدادی. این پژوهش با تحلیل قصه یوسف از این دیدگاه به توصیف و تبیین انواع نظام‌های گفتمانی در این قصه می‌پردازد و به نتایج قابل توجهی دست می‌یازد که بر تعالی ساختار و معنای قصه یوسف تأکید دوباره می‌کند. در این جستار هرگز در صدد آن نیستیم که ارزش قصه یوسف و یا قصص قرآن را به سبب دارا بودن این نظام‌های گفتمانی بدانیم، بلکه با قبول تعالی همه‌جانبه این قصص برآنیم که این بعد از نظام‌های گفتمانی را در ساختار و محتوای آنان آشکار سازیم و به سخنی دیگر در صدد توصیف این نظام‌ها در سطح و عمق این قصه هستیم تا از این رهگذر یکی دیگر از ابعاد ارزشمند قصه‌های قرآنی تبیین و اثبات شود. روش تحقیق به شیوه تحلیل محتوا و بر اساس نظریه‌های نشانه ـ معناشناسی است که در آرای افرادی چون گرمس در سال‌های اخیر مطرح شده است.
صفحات :
از صفحه 175 تا 192
دو نمونه از الگوهای تربیتی قرآن: حضرت یوسف ( ع) و حضرت مریم ( س)
نویسنده:
نرگس اروجی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
قرآن ، پر موضوع ترین کتاب در حوزه ی تمدن اسلامی است و به برکت همین پر موضوعی و پر محتوایی است که تمدن ساز و فرهنگ آفرین بوده است و یکی از عظیم ترین منابع برای تعلیم و تربیت نسل بشری می باشد. قرآن، گنجینه ی رازها و اسرار خداوندی است، قرآن، نامه و سخن معبود و معشوق با عاشق است و وظیفه ی هر مسلمان راستین که اندکی، سوز دین داشته باشد علاوه بر ظاهر قرآن به باطن آن هم اهتمام ورزد و این ودیعه ی گران بها را بر چشم و دل و جان گیرد. بدون تردید قرآن کریم دارای بهترین الگوهای تربیتی است که با بیان زندگی و حوادث و رسالت آنان می تواند راهنمای نسل بشر امروز باشد. آشنایی دقیق جوان با مبنای اسلام و رسیدن به دین باوری ، خدا باوری، و خود باوری از طریق پژوهش و تدبر در قرآن، شناخت سیره معصومین، آگاهی از تاریخ تمدن گذشته و فرهنگ غنی اسلامی و اعتقاد به دستور اسلام به عنوان بهترین راه کارهای عملی برای رسیدن به کمال مطلوب می باشد و جز در سایه ی قرآن و تعالیم اسلام و سیره انبیاء میسر نیست. یوسف به عنوان انسانی که دارای صفات راستگویی و راز داری و علم ودانش و تقوا و عفت و نجابت و مریم نمونه اسوه زنان که داری حیا وشرم الهی و نمونه عفاف و پاکدامنی در این رساله به عنوان بهترین الگوبرای جوانان معرفی می گردد و همچنین با بررسی دقیق و تطبیقی آیات قرآن نسبت به مسائل اجتماعی جامعه و نسل جوان امروزمی باشد که مسلّم شده است با استناد به آیات کلیدی و نکات برجسته و تربیتی سوره یوسف و سوره مریم، توصیه ها و رهنمودهایی دقیق برای جوانان نسل امروز ارائه دهد.هدف از این رساله شناخت بیشتر قرآن مجید و تدبر وپژوهش در قرآن و استناد مفید از راهکارها و عبرت گرفتن از داستان ها و قصه های قرآن و رسالت انبیای گذشته می باشد و اینکه قرآن با عمر بیش از هزاران سال بازهم پاسخ گوی نیازها و چالش های جوان امروز می تواند باشد و هیچ گاه کهنه نمی شود و منحصر به زمان و مکان خاص نیست.این رساله دارای دو بخش است، بخش اول شامل کلیات و رسالت تربیتی قرآن رسالت تاریخی قرآن می باشد و بخش دوم شامل زندگی حضرت یوسف و مریم(به شکل آیات برجسته و نکات تربیتی) می باشد. در این نوشته از منابع مختلفی از جمله منابع روایی، تفسیری، تاریخی، دینی، روانشناسی و... استفاده شد. و روش کار به صورت کتابخانه ای بوده است.
نگاهی دیگر به داستان حضرت یوسف
نویسنده:
سید رضا نیازمند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
اخلاق، عشق و جنایت در قصه حضرت یوسف
نویسنده:
زهرا رهنورد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
تمدن سازی انبیای ابراهیمی؛ مدیریت اقتصادی و عدالت اجتماعی (با تأکید بر حکومت حضرت یوسف علیه السلام)
نویسنده:
زهرا سلیمانی,اصغر منتظرالقائم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
موضوع تمدن سازی و پیشرفت در حکومت های دینی، همواره از موضوعات مهم و چالش برانگیز در حوزه فرهنگ و تمدن بوده است. بی شک، بررسی مصداق های تاریخی این مقوله، کمک زیادی به روشن شدن مسئله و شفافیت نظریه پردازی ها می کند. این مقاله به شیوه توصیفی تحلیلی به بررسی و شناخت شاخصه های پیشرفت و تمدن سازی در حکومت حضرت یوسف† و ارائه الگویی در این زمینه پرداخته است. ویژگی های حکومتی یوسف† همچون مکین، امین، حفیظ و علیم، بر چهار راهبرد اصلی در اقتصاد تأکید دارد که عبارتند از: اختیار کافی در حوزه عمل، امنیت روانی برای امنیت اقتصادی، ضرورت پژوهش مستمر برای حفظ توازن اقتصادی جامعه و شناخت از چالش های پیش رو. برنامه ریزی چهارده ساله حضرت یوسف برای عدالت اقتصادی و مبارزه با قحطی و فساد اقتصادی به خوبی این اصل را تأیید می کند که اجرای عدالت اجتماعی در جامعه نیازمند برنامه ریزی بلندمدت و دقیق است. بر این اساس، حکومت یوسف† را می توان نمونه ای از یک حکومت الهی موفق دانست و آن حضرت را الگوی کارگزار حکومت دینی و عامل به اخلاق اقتصادی به شمار آورد.
  • تعداد رکورد ها : 195