آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
01. معصومین(ع)
>
انبیای سَلَف(پیامبران پیشین)
>
انبیای مورد اشاره قرآن
>
پیامبران غیر اولوالعزم
>
حضرت یوسف(ع)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 196
عنوان :
نگاهی به تصحیح احسن القصص
نویسنده:
فرزاد ضیایی حبیب آبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
احسن القصص، ترجمهء فارسیِ کتابی است در باب حضرت یوسف (ع). این متن کهن فارسی، که متعلق به پایان قرن۵ یا آغاز قرن ۶ق است، اخیرا به چاپ رسیده، اما متاسفانه کاستیهایی قابل توجه بدان راه یافته است.در این مقاله برآنیم تا پاره ای از آن کاستیها را نشان دهیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 269 تا 284
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی اعجاز ادبی تکرار و کارکردهای آن در سوره یوسف (ع)
نویسنده:
فاطمه دست رنج، مهیار خانی مقدم، مجید زیدی جودکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره یوسف
,
012- سوره یوسف
,
012- سورة یوسف
چکیده :
«تکرار» کارکردهای مختلفی در متون ادبی دارد. اگرچه این شیوه را در بیشتر سورههای قرآن کریم میتوان جُست، اما سوره یوسف یکی از بهترین نمونههای آن است.با وجود انحصار بیان داستان حضرت یوسف (ع) در این سوره و عدم تکرار آن در سورههای دیگر، سوره یوسف (ع) دارای محتوایی تکرار شونده در درون خود است و با تدبر در آن، میتوان نوعی توازن و تشابه را مابین فرازهای مختلف آن قائل شد. نوشتار حاضر بر مبنای روش توصیفی ـ تحلیلی به تبیین برجستهترین الگوهای تکرار در سوره مذکور در قالب چهار الگوی تکرارشونده «رؤیا، کید و پیراهن»، «مکانهای متناقضنما»، «افعال متضاد» و «عاقبت نیک تمامی چهرههای داستان» میپردازد. این الگوها از یک سو، با ارائه یک پوشش عاطفی، معنا و مفهوم نهفته متن را برجسته میسازد و از طرف دیگر، انواع تکرار به تجسّم مفاهیم و مضامین آیات و نیز عواطف و هیجانات مدد میرساند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 147
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل شناختی کانونهای توجه در داستان یوسف پیامبر از دیدگاه لنگاکر
نویسنده:
پروین سلطانی ، منصوره شکرآمیز ، راضی میاح
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
زبانشناسی شناختی، رویکردی است که به زبان بهعنوان وسیلهای برای کشف ساختار نظام شناختی انسان مینگرد.این رویکرد که در سه دهه اخیر در زبانشناسی مورد توجه روزافزون قرار گرفته است، زبان را نمودی از نظام تصویرسازی و تعبیر ذهن میداند. زبانشناسان شناختی عقیده دارند که پدیدۀ تعبیر صحنه پدیدهای شناختی است و آنچه در داستان و روایت اتفاق میافتد را میتوان از دیدگاه شناختی به شکلی عمیقتر بررسی و تحلیل نمود. در این پژوهش با توجه به دیدگاههای زبانشناسی شناختی رونالد لنگاکر (1987) در زمینه تعبیر صحنه و ابعاد مختلف آن مانند زاویه دید، شرح صحنه، ضبط صحنه و کانون توجه به تحلیل داستان یوسف پیامبر(ع) در سورۀ یوسف پرداخته میشود و سپس مقوله کانون توجه در آیات این سوره مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین بسامد هر یک از ابعاد تعبیر در آیات این سوره بررسی میشوند. روش پژوهش حاضر توصیفی_تحلیلی بوده و منابع آن مطالعات کتابخآنهای میباشند. در این جستار سورۀ یوسف که مشتمل بر 111 آیه است، بهعنوان منبع اصلی پژوهش انتخاب و ابعاد تعبیر صحنه در زبانشناسی شناختی در سرتاسر داستان مورد بررسی قرار گرفتند. براساس یافتههای این مطالعه، از میان ابعاد تعبیر صحنه، به ترتیب بُعد زاویۀ دید بیشترین و بُعد شرح صحنه کمترین بسامد را دارا میباشند. همچنین بیشترین کانونهای توجه دراین سوره به ابعاد خواب و رویا و تعبیر آن، پیراهن و مکر و نیرنگ اختصاص یافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 101
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی زمانمندی روایت در داستان حضرت یوسف (ع) بر اساس نظریّه ژرار ژنت
نویسنده:
جلال مرامی ، قاسم عزیزی مراد ، مینا نیک جو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
نقش مهمّ ژرار ژنت، ساختارگرای فرانسوی، در تکوین نظریّه زمان روایی به عنوان یکی از مهم ترین مؤلّفه های پیشبرد روایت داستانی، بسیار قابل توجّه است. اما سوالی که این جا مطرح است این است که زمان داستان یوسف نبی از چه کارکردهایی برخوردار است؟ و چگونه تحلیل زمانمندی این روایت به فهم ژانرهای روایی کمک میکند؟ نویسنده ازچه تکنیک های زمان روایی بهره برده است؟. ژنت نظریّه زمان در روایت خود را در پنج محور «نظم»، «تداوم»، «بسامد»، «وجه» و «لحن» مطرح میکند. این پژوهش که به روش توصیف و تحلیل مؤلفه های روایی صورت گرفته، نشان می دهد نویسنده برای بنای پیرنگ مورد نظر خود، توالی خطّی زمان را به هم می زند و با شکست زمان کنونی در صدد تغییر زمان تقویمی، به زمان روایت برمی آید و به کمک «پس نگری و پیش نگری» گره ها و شکافهای داستان اصلی را برطرف میکند. نویسنده در برخی موارد برای انتقال سریع پیام خود از شتاب مثبت «تلخیص» بهره میبرد و البته گاه نیز از شتاب «ثابت» استفاده میکند. وجه غالب روایتِ داستان مبتنی بر بسامد «مفرد» است؛ ولی چون داستانی قرآنی است، از ویژگی بارز آخر هر روایت، بهره گیری از بسامد «مکرر» برای تثبیت پیام روایت در ذهن خواننده است. در مورد تکنیک وجه، زاویه دید داستان، دانای کل میباشد او بر تمام رخدادها و افکار شخصیت ها مسلط است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 14
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برنامهریزی تولیدی از منظر قرآن با تأکید بر الگوی مدیریتی حضرت یوسف (ع)
نویسنده:
محمد امیری ، علی آقا صفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
برنامهریزی تولیدی از مهمترین وظایف و استراتژیهای مدیریت تولید است که میبایست با توجه به اقتضائات بازار رقابتی بهموقع و با مناسبترین روش در عرصههای مختلف تولید محصول، از جهت کمیت و کیفیت بهعنوان پیشگام حرکت کرد. یکی از مدیران نظام توحیدی که برنامه جامع آن در قرآن بهصورت برجسته گزارششده حضرت یوسف (ع) است. آن پیشوای وحیانی با طراحی و عملیاتیسازی برنامه تولیدی منحصربهفرد، درصدد کارایی مطلوبتر کارکنان، کیفیت بالاتر، انعطافپذیری بیشتر و بهبود وضعیت دولت و ملت بود. وی با بهرهگیری از فرهنگ مشارکتی تلاش کرد آسیبهای موجود در سیستم حاکم را با نهادینهسازی فرهنگ مسئولیتپذیری بر طرف کند و از این طریق مزایای طرح خود در مقایسه با دیگران را در شیوه مدیریت، ساماندهی امور، تولید انبوه و به هنگام، با تکیه بر سطح کیفی نگهداری قابلقبول و زنجیره تأمین و مانند آن بهمنظور حل معضلات سازمانی و مشکلات اجتماعی، ترسیم کند. پژوهش حاضر با تمسک به دادههای وحیانی و با بهرهگیری از ادبیات دانش سازمان و مدیریت و با استفاده از روش تحلیل محتوی، برنامهریزی تولیدی حضرت یوسف (ع) را کشف و مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. برآیند و رهآوردهای پژوهش حاکی از آن است مدل به کارگرفتهشده توسط حضرت یوسف (ع) در یک فرایند سه مرحلهای افزون بر تأمین نیازهای زیستی و رفاه اجتماعی، تعالی معنوی، ترقی ابعاد روحانی را به همراه داشته و امروز نیز در برنامهریزیهای سازمانی میتواند بهعنوان مهمترین مدل مؤثر و کارآمد در کانون توجه قرارگیرد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 176
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی شخصیت حضرت یوسف(ع) در قرآن و تورات
نویسنده:
نویسنده:محسن دهقان طزرجانی؛ استاد راهنما:بمانعلي دهقان منگابادي؛ استاد مشاور :محمد علي حيدري مزرعه آخوند
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
چکیده :
بررسی و مطالعه زندگانی پیامبران یکی از قسمتهای جذاب قرآن میباشد که همیشه مورد توجه پژوهشگران و محققین بوده است. حضرت یوسف(ع) که از شاخص ترین پیامبران بنی اسرائیل میباشد، داستان آن حضرت در این پژوهش، در دو کتاب قرآن و تورات مورد بررسی واقع شده است. مسائل و وقایعی که در داستان یوسف(ع) اتفاق افتاده، هر کدام به صورت مفصل در قرآن و تورات بیان شده که با اینکه تشابهاتی از نظر سیر داستانی دارد اما شخصیت یوسف(ع) در قرآن نسبت به تورات به مراتب نورانی تر، جامعتر و دقیقتر میباشد. این پژوهش در چهار فصل طراحی شده که هر کدام یک از فصول مکمل فصل دیگری میباشد. در فصل اول به کلیات پرداخته شده و سپس در فصلهای دوم و سوم به بررسی تشابهات و تفاوتهای بین داستان یوسف درقرآن و تورات توجه شده است. فصل چهارم این پژوهش به بررسی رفتار و کردار و اعتقادات یوسف پرداخته شده و تمام مستندات مربوط به قرآن و تورات ذکر شده است. در پایان پژوهش نیز تمام اطلاعات مربوط به همه فصلها جمع آوری شده و در پایان آن نتیجه داستان ذکر شده است. از مهمترین مواردی که میتوان با توجه به آن تفاوت بین شخصیت یوسف(ع) در قرآن و تورات را مشخص کرد صفات و اعمال ناروایی است که در تورات به ساحت مقدس حضرت یوسف(ع) نسبت میدهد؛ همچون تهمت زدن و رفتار با خشونت با برادران و دزد خواندن آنها. علاوه بر آن عصمت حضرت یوسف با انجام دادن این اعمال زیر سوال میرود در حالیکه از مهمترین صفات پیامبران معصومیت میباشد که لازمه نبوت است. اما در قرآن این گونه مطالب ناروا نسبت به یوسف(ع) وجود ندارد و خداوند در قرآن او را « مُخلَص»، «صِدّیق»، «نیکوکار» و ... معرفی میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اعجاز بیانی قرآن در داستان یوسف(ع)، از منظر چند صدایی یا آزادی بیان
نویسنده:
عباس اقبالی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اعجاز قرآن
چکیده :
در زبان شناختی متن یک داستان، که شخصیت های متفاوت حضور دارند، بر اساس نظریه چند صدایی باختین ، سخنان متفاوت برخاسته از باورهای گونهگون، حاکمیت چند صدایی و آزادی بیان را میرساند. رویکردی که ابزار بیان واقعیت و مایه برجسته گشتن متناست. برای مثال در داستان های قرآن، نقل عبارت سخن شخصیت هایی که باورهای گوناگون و گاهی حق ستیزانه دارند نشانه حاکمیت «چند صدایی» و رویکرد قرآن به آزادی بیان است. در این مقاله به سراغ سوره یوسف (7,) که حاوی «أحسن القصص» (یوسف/3)و آکنده از سخنان متفاوت است رفته و با روش توصیفی ـ تحلیلی، و تبیین واژگان کلیدی این داستان به واکاوی پدیده چندصدایی در این داستان پرداخته و نشان داده شده است که در گفتگومندی این داستان؛ تعبیراتی همانند «یا أبت» و «معاذ الله» در سخنان یوسف(ع) و «یا بنیّ» و «سوّل» و «اجتبی»؛ در اظهارات یعقوب و پارهگفت های تاکیدی برادران یوسف، تعبیر«أکرِمی» و «مَثوی» در گفتار عزیز مصر و عبارت «هَیتَ لَکَ» زلیخا، برخاسته از باورها و جهان بینیهای متفاوت است ودنقل عین این گفتار ها آن هم بدون کم و کاست، یکی از جنبه های اعجاز بیانی قرآن در نشان دادن حاکمیت چند صدایی در این داستان است و رویکرد قرآن به آزادی بیان را میرساند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 59
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عصمت حضرت یوسف (ع) از منظر تفاسیر اسلامی: بررسی آیه 24 سوره یوسف (ع)
نویسنده:
محسن رفعت ، محمدحسین مدنی ، امید قربانخانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت انبیاء (ع )
چکیده :
درباره بیستوچهارمین آیه از سوره یوسف مباحث مختلفی مطرح شده است. واژه «همّ» در این آیه به یوسف منتسب شده که نیازمند بازشناسی دقیقتری است. غالب مفسران آن را به قصد و اراده بر عملِ منافی عفّت تفسیر کردهاند که بهظاهر با عصمت آن حضرت تنافی دارد. در این پژوهش همزمان تحلیل مفهومی و اسنادی «همّ» را در این آیه دنبال، و مهمترین دیدگاههای فریقین را به سه دسته تقسیم میکنیم. هر کدام از این دیدگاهها ضعفهایی دارد و ابهامات مخاطبان را بهویژه در مواجهه با ظاهر آیه، سیاق آیات، معنای دقیق لغوی در کتب تاریخی متقدم و روایات تفسیری ذیل آیه بهخوبی پاسخ نمیگوید. در این نوشتار با رویکردی تحلیلیانتقادی و تأکید بر معنای لغوی «قصد و اراده» برای واژه «همّ»، معنای مصداقیاش در آیه را بررسی میکنیم. نتایج پژوهش نشان میدهد که مراد از «همّ» منسوب به یوسف j قصد او بر ضرب و شتم و قتل زلیخا، و در مقابل «همّ» منسوب به زلیخا راجع به اراده او بر انجامدادن معصیت بوده است. صحّت معنای برداشتشده با دلایل سیاقی، لغوی و روایی به دست میآید. بدینمنظور معانی واژگان، اقوال مختلف مفسران فریقین درباره آیه و در نهایت ساختار نحوی آیه را بررسی میکنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
البرهان في علوم القرآن للإمام الحوفي سورة يوسف
نویسنده:
علي بن إبراهيم بن سعيد الحوفي أبو الحسن
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پاسخ به تشکیک در عصمت حضرت یوسف ع بر اساس تحلیل حقیقت همّ
نویسنده:
غلامعلی مقدم ، نبی اله صدری فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت انبیاء (ع )
چکیده :
علی رغم اختلاف در حدود و ثغور، اصل عصمت پیامبران از مسلمات اسلام است. عدم عصمت علمی و عملی در دریافت، حفظ و ابلاغ، به نقض غرض خداوند حکیم انجامیده و محال است. در عین حال ظواهر بعضی از آیات و روایات موهم فقدان برخی مراتب عصمت در انبیاء است. از جمله آیه 24 سوره -مبارکه یوسف(ع) که گاه عدم عصمت حضرت یوسف(ع) از آن برداشت شده است. این شبهه بر تفسیر خاصی از واژه «هَمّ» و برخی تفاسیر در معنای «همّ» و «برهان» بنا شده است. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی، در پی پاسخ به این پرسش است که مراد از «هَمّ» یوسف(ع)در آیه شریفه به گونهای که بتوان به شبهه پاسخ داد، چیست؟ و چه دیدگاههایی دراین باره مطرح است؟ در این مقاله نشان داده شده است که مبتنی بر مشکک بودن اراده، میل تکوینی و قصد انجام، هر دو از مراتب حقیقت واحد هستند که واژه «هم» در باره آن بکار رفته است، لذا می توان «هم» حضرت یوسف را به میل طبیعی و «هم» زلیخا را به قصد ارتکاب تفسیر نموده و از این رهگذر به شبهه پاسخ گفت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 196
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید