آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
1. به ترتیب هجری قمری
>
خ. قرن هفتم هجری قمری
>
ابن عربی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
تعداد رکورد ها : 1693
عنوان :
تأملی در عالم خیال از دیدگاه برخی از فلاسفه و عرفا
نویسنده:
نصرالله شاملی، وحیده حداد
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عالم خیال
,
عالَم خیال(مقابل عالَم حقیقت)
,
تخیل(راه های معرفت)
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
اسفار ,
حکمت متعالیه ,
معراج ,
معاد جسمانی ,
فتوحات مکیه ,
عالم مثال ,
کتاب المباحث المشرقیه ,
اشارات و تنبیهات ,
عالم برزخ ,
حکمت مشاء ,
اشراقیون ,
مرتبه ذات حق ,
حادث و قدیم ,
اهل بیت(ع) ,
عالم برزخ ,
معاد جسمانی ,
معراج پیامبر(ص) ,
حیات اخروی ,
انسان کامل (کلام) ,
خیال مطلق ,
خیال منفصل ,
هستی شناسی اسلامی ,
قوه مصوره ,
مشیت مطلقه ,
انسان کامل ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی اسلامی ,
حکمت اشراق the School of Illumination ,
حکمت متعالیه ,
فلسفه مشاء ,
خیال مقید ,
عالَم غیب مطلق ,
عالَم شهادت مطلق ,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام) ,
حس مشترک ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
مدرسه ابن عربی ,
حجاب جسمانی ,
نفوس جزئیه ,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
قوه خیال و عالم صور خیالی، حلقه واسط میان عالم عقلی و عالم جسمانی است. در تاریخ فلسفه اسلامی، از زمان فارابی تا عصر حاضر، بحث از خیال از مباحث بسیار مهم بوده و در حل بسیاری از مسائل، مانند مسئله شناخت، ربط حادث به قدیم و حیات اخروی مدد رسانده است. بعضی از صاحبنظران، این توجه را از ممیزات فلسفه اسلامی دانستهاند. در این تحقیق ما به طور اجمالی در صدد بیان آرای فارابی، ابنسینا، سهروردی، ملاصدرا و ابنعربی درباره عالم خیال هستیم؛ تا ضمن بررسی دیدگاهها، به بیان نکات اختلافی و اشتراکی آنها در این مسئله بپردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 161 تا 176
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اشتراک معنوی امکان
نویسنده:
علی رضا کهنسال
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امکان
,
احکام وجود(عرفان نظری)
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
اشتراک معنوی امکان
کلیدواژههای فرعی :
اشتراک معنوی وجود ,
امکان استقبالی ,
سلب ضرورت ,
هستی شناسی اسلامی ,
معرفت شناسی اسلامی ,
امکان فقری ,
امکان استعدادی ,
کلی ممکن الافراد ( امکان عام ) ,
امکان خاص ,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) ,
ضرورت ,
اشتراک لفظی و معنوی ,
اشتراک لفظی ,
اشتراک معنوی ,
صحت تقسیم امکان ,
وحدت معنای نقیض امکان ,
استقرای امکانات ,
امکان و وجود ,
براهین اشتراک معنوی ,
اشتراک لفظی امکان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه حلی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2383-0689
چکیده :
امکان از مفاهیم کلیدی فلسفه اسلامی است و پژوهش در باب آن، به هر میزانی که باشد، به گسترش معرفت فلسفی یاری می رساند. با التفات به این نکته، نوشتار کنونی برآن است که درباره یکی از مباحث مهم امکان که در واقع اصلا به آن پرداخته نشده است، تحقیق کند. مساله ما «اشتراک لفظی یا معنوی» امکان است. مراد از این که متفکران ما اساسا به آن نپرداخته اند، این است که در لوازم و توابع مساله، غور نکرده اند و به این بسنده کرده اند که امکان را مشترک لفظی بدانند. در این مقاله اشتراک معنوی امکان اثبات شده است. دلایل متعددی بر این مطلب عرضه شده است؛ صحت تقسیم امکان، وحدت معنای نقیص آن و استقرای امکانات از جمله دلایلی است که بر اشتراک معنوی امکان آورده شده است. سرانجام با دو تحلیل دقیق اثبات شده است که امکان هر گونه که باشد متعلق به وجود است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طول عمر دنیا از دیدگاه تفسیری ملاصدرا
نویسنده:
سید محسن موسوی، محمود دیانی، هاجر اسدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
02. جهان شناسی Religious cosmology
,
حکمت متعالیه
,
عالم ( امکانی )
,
طول عمر دنیا
,
نگاه تفسیری ملاصدرا
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
استوی بر عرش ,
ظهور مهدی (ع) ,
خلقت دفعی ,
تکوین ,
جهان شناسی علمی ,
جهان شناسی فلسفی ,
جهان شناسی مذهبی ,
آیات خلقت ,
استواء الهی (صفات خبریه الهی) ,
بعثت حضرت محمد (ص) ,
خلق تقدیر ,
خلق آدم (ع) ,
بشارت به ظهور مهدی(عج) ,
منظومه شمسی ,
حرکت جوهری ,
معاد(فلسفه) ,
تقدیر ازلی ,
عالم ( امکانی ) ,
قرآن ,
سوره سجده ,
سوره حدید ,
زمان ,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته) ,
یوم ربوبی ,
یوم معارجی ,
خلقت در شش روز ,
کواکب هفتگانه ,
فسیل شناسی ,
یافته های زیست محیطی ,
قیامت کبرا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
پایان عمر دنیا و تعیین طول عمر آن از مسائل بسیار بحثبرانگیزی است که از دیرباز ذهن بشر را به خود مشغول کرده است. نظریات مطرحشده دربارهی این موضوع حاکی از وجود اختلاف فراوان در اینباره است. در این میان، نظریهی صدرالمتألهین شیرازی از حیث برجستگی علمیِ این صاحبنظر، ذهن مخاطب را به خویش مشغول میسازد. وی با استناد به برخی آیات قرآن، طول عمر دنیا را تعیین کرده است؛ لیکن به نظر میرسد تاکنون نظریهی وی مورد واکاوی علمی قرار نگرفته است. پژوهش پیش رو به دنبال آن است تا با اتخاذ روش توصیفی-تحلیلی، دیدگاه ملاصدرا دربارهی طول عمر دنیا را از میان آرای تفسیری وی استخراج و تبیین نماید. این نوشتار ضمن بیان مبانی تفسیری ملاصدرا در اینباره، اشکالاتی بر رأی تفسیری وی مطرح مینماید تا بدینوسیله، میزان اتقان این نظر مکشوف گردد. یافتههای پژوهش حاضر حاکی از نااستواری این نظریه به سبب وجود سه اشکال عمده و اساسی است که ظاهراً با یافتههای علمی و روایات اسلامی ناسازگاری دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 30 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین برخی از اصول معتبر در عرفان نظری
نویسنده:
عبدالله جوادی آملی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم حصولی
,
اصول عرفان نظری
,
ادراک شهودی
,
علم حصولی
,
ظهورات(قسیم هویت غیبی)
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
حکمت متعالیه ,
حرکت جوهری ,
وجود ,
جایگاه انسان در جهان ,
صدرالدین محمد قونوی ,
هویت مطلق خدا ,
حق مخلوق به ,
کارایی عرفان نظری ,
اعتبار سنجی علم حصولی ,
تقسیم معلوم ,
اطوار و امکان شهود ,
حقیقت واجب ,
اقسام ترکب ,
معنای حق ,
امکان شهود ,
میزان شهود ,
شهود حضوری ,
رسالت عرفان نظری ,
مفاهیم ذهنی ,
جایگاه عقل در عرفان نظری ,
قرآن ,
حکمت متعالیه ,
حرکت جوهری ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
قرآن ,
جایگاه برهان عقلی در عرفان نظری ,
وجود (اسماء اول عرفان نظری) ,
شهود(اسماء اول عرفان نظری) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
نوشتار حاضر، پارهای از رهگشاییها و فواید عرفان نظری را در مواجهه با علم حصولی و ادراکات شهودی برمیرسد. برای تبیین جایگاه عرفان نظری و کارایی آن در اعتبار سنجی علوم حصولی و رهیافتهای شهودی، آشنایی با برخی قواعد و اصول عرفان نظری ضرورت دارد. بدین رو نوشتار حاضر، در نوزده پاره، برخی از این اصول و قواعد را به بحث و بررسی میگذارد و به اجمال آنها را معرفی و مستند میکند. جایگاهشناسی عرفان نظری در میان دریافتهای حصولی و شهودی، از دیگر مباحث این رساله کوتاه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی رابطه ی علی و معلولی و تحول مباحث آن در حکمت متعالیه
نویسنده:
عبدالعلی شکر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
,
علیت در حکمت متعالیه
کلیدواژههای فرعی :
نیازمندی معلول به علت ,
اصالت وجود ,
معلول (درمقابل علت) ,
وجود رابط و مستقل ,
حدوث ,
وحدت شخصی وجود ,
تشکیک وجود ,
دوام فیض الهی ,
بطلان دور و تسلسل ,
ربط حادث به قدیم ,
قرآن ,
قاعده «الواحد» ,
مساله جعل ,
مجعولیت وجود ,
کثرت طولی موجودات ,
وابستگی و ربط ,
بقای نیاز معلول به علت ,
برهان وحدت وجود بر پایه وجود رابط ,
متعلق جعل ,
نفی مجعولیت ماهیت ,
فاعل بالتسخیر ,
تسلسل علل نامتناهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در حکمت متعالیه با تحلیل اصل علیت برمبنای اصالت و تشکیک وجود، این نکته روشن میشود که علیت و معلولیت مربوط به وجود بوده و ذاتی آنها است. معنای این تحلیل آن است که معلولیت و علیت عین ذات و هستی آنها است و معلول، حقیقتی جز وابستگی و ربط نسبت به علت خود ندارد. این دیدگاه موجب ایجاد تحول بنیادین در مباحث علیت نظیر ملاک نیازمندی معلول به علت، بقای نیاز معلول به علت، بطلان دور و تسلسل، مسألهی جعل، قاعدهی الواحد، ربط حادث به قدیم و فاعل بالتسخیر خواهد شد. وحدت شخصی وجود نیز از این طریق قابل اثبات میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 78
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی آرای مفسران درباره آیه نسخ
نویسنده:
قاسم فائز
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر آیه نسخ
,
وحی
,
سبب نزول آیه
کلیدواژههای فرعی :
شریعت ,
سوره بقره ,
علامه طباطبایی ,
سیوطی ,
معجزه ,
انساء ,
نسخ آیه ,
نظر مفسران ,
سبب نزول آیه نسخ ,
معنای نسخ در ننسخ ,
حکم آیه ,
ننس ,
نسی ,
معنای لغوی نسخ ,
معنای اصطلاحی نسخ ,
ابن عربی ,
قرآن ,
پیامبر ,
تغییر قبله ,
معنای آیه ,
امام جواد (علیه السلام) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
مدلول آیه 106 سوره بقره «ما ننسخ من ایه او ننسها نات بخیر منها او مثلها الم تعلم ان الله علی کل شی قدیر» که به آیه نسخ مشهور است میان مفسران محل خلاف است. سبب بروز این اختلاف و ظهور آرای گوناگون در این زمینه در واقع معانی محتملی است که برای سه تعبیر «نسخ»، «آیه» و «انساء» در آیه مورد بحث بر شمرده اند. بیشتر معانی مورد نظر مفسران به دلیل عدم توجه به سیاق آیه و هماهنگی میان بخش های مختلف آن، نادرست به نظر می رسند. شاید حمل نسخ بر ازاله و لغو اعتبار، حمل آیه بر حکم و تأویل فعل «ننس» به محو از قرآن و اذهان و قول به اعمال صنعت استخدام میان لفظ «آیه» و ضمیر آن مقرون به صحت باشد. در اینصورت معنای اجمالی آیه چنین است «هر حکمی را که لغو کنیم یا هر آیه ای را که از قرآن و اذهان محو نماییم بهتر از آن یا مانند آن را از حیث تأمین مصالح مردم می آوریم». مطالب مورد نظر، در سه بخش سبب نزول آیه، «محورهای اختلاف مفسران و نقد آرای آنان» و «جمع بندی» عرضه خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا عرفان نظری ممکن است؟ : سال 3، شماره 4 : اسراء
نویسنده:
محمد فنایی اشکوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امکان عرفان نظری
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
بیان ناپذیری خدای متعال ,
امکان شهود ,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی) ,
بیان ناپذیری تجربه عرفانی ,
حجیت شهود ,
ورای طور عقل ,
امکان شهود عرفانی ,
اعتبار شهود عرفانی ,
حجیت شهود عرفانی ,
رابطه عقل و شهود عرفانی ,
توصیف پذیری تجربه عرفانی ,
پیش فرض امکان عرفان نظری ,
مبادی تصدیقی عرفان نظری ,
امکان معرفت شهودی ,
مسئله حافظ ,
نسبت عرفان نظری و فلسفه اولی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
عرفان نظری از علومی است که در حدود قرن هفتم هجری در جهان اسلام، عمدتا به ابتکار محیی الدین ابن عربی شکل گرفت و از آن زمان تاکنون در حوزههای معنوی و حِکمی اسلامی مطرح بوده است. این علم عهدهدار ارائه جهانبینی عرفانی است و در آن یافتههای شهودی عرفا تجزیه و تحلیل و احیانا بر دعاوی آنان استدلال عقلی یا نقلی میشود. اما استخراج یک جهانبینی نظری از تجربههای عرفانی، هنگامی میسر است که اولا شهود عرفانی را ممکن بدانیم؛ ثانیا فی الجمله برای آن اعتبار و حجیت قائل باشیم؛ ثالثا به توانمندی عقل بر فهم شهودهای عرفانی معتقد باشیم؛ رابعا تجربه عرفانی را قابل توصیف و بیان بدانیم. اینها از مهمترین پیشفرضهای امکان عرفان نظری است. اما این پیشفرضها چه از سوی برخی از عرفا و چه از طرف برخی فلاسفه در شرق و غرب، همواره مورد مناقشه بوده است. بنابراین، امکان عرفان نظری به عنوان یک علم، وابسته به اثبات این پیشفرضها است. مفروضات مزبور از مبادی تصدیقی عرفان نظری است که باید در «فلسفه عرفان نظری» تحقیق شود. از سوی دیگر، از آنجا که عرفان نظری و فلسفه اولی، مسائل مشترک بسیاری دارند، توجیه علمی همچون عرفان نظری، در گرو پاسخ به این پرسش است که تفاوت عرفان نظری با فلسفه اولی، به ویژه فلسفههایی که رنگوبوی عرفانی دارند، چیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 86
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه ابن عربی درباره خاتم الاولیا
نویسنده:
محمد نصیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها – دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ولایت
,
مهدویت
,
مقامات عرفانی
,
خاتم ولایت
,
مهدویت
,
ولی کامل
,
ملک (اسماء ذات الهی)
,
خاتمیت نبوت
,
انسان کامل (کلام)
,
ابن عربی
,
ختم ولایت
,
خاتم الاولیا
,
ولی کامل
,
حقیقت محمدیه (ص)
,
عرفان اسلامی
,
پیامبر
,
تجلی
,
ولایت
,
سالک
,
عرفان نظری
,
ظهور(احکام تعین اول)
کلیدواژههای فرعی :
امامت ,
اختلاف تشکیکی ,
فنا ,
جانشینی ,
اسماء الهی ,
شیعه و سنی ,
قیام ,
دوران آخر الزمان ,
قرب ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
یکی از موضوعات مهم در تصوف و عرفان اسلامی، موضوع خاتم الاولیاست. سوال اصلی این پژوهش دیدگاه محیی الدین ابن عربی درباره خاتم ولایت است. عموما به ابن عربی نسبت داده شده است که خود را خاتم الاولیا معرفی می کند. چنانکه نسبت ختمیت ولایت به عیسی (ع) نیز به صراحت در مکتوبات او موجود است.پژوهش پیش رو، بعد از واژه و اصطلاح شناسی «ولی» و «ولایت» و تبیین اهمیت و جایگاه موضوع در عرفان اسلامی، به دیدگاههای ابن عربی ـ از میان مهم ترین کتب و آثارش که اصلی ترین متون عرفان نظری به شمار می رود ـ می پردازد و پس از نقل سخنان مضطرب و گاه متناقض پدر عرفان نظری در این باره، با عنایت به برداشت نزدیک ترین شاگردان و برخی از مهم ترین شارحان آرای ابن عربی از گذشته تا کنون، جمع بندی و نتیجه گیری می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کیفیت شناخت و وصال خدا از طریق شناخت نفس از دیدگاه دو عارف مسلمان و مسیحی
نویسنده:
قاسم کاکایی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
نسخه متنی
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
لقاء الله
,
ابن عربی
,
الهیات عرفانی
,
مایستر اکهارت
,
عرفان اسلامی
,
علم نفس
,
عرفان مسیحی
,
نفس شناسی عرفانی
کلیدواژههای فرعی :
حدوث نفس ,
فتوحات مکیه ,
آفرینش انسان بر صورت الهی ,
تجلی خدا در قلب عارف ,
صفات الهی ,
رؤیت خدا ,
خلق آدم (ع) ,
حکمت الهی در خلقت انسان ,
انجیل ,
قدم نفس ,
حجاب عرفانی ,
قرب الهی ,
قرآن ,
تعلیم تورات محرف ,
خود شناسی ,
فنا ,
وحدت حقیقت وجود(احکام هویت غیبی عرفان نظری) ,
شهود(اسماء اول عرفان نظری) ,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) ,
صفات الهی((در تعین ثانی)، مقابل صفات کونی علمی) ,
دیالکتیک تعالی و حلول از نظر مایستر اکهارت ,
وحدت خدا و نفس ,
رابطه نفس و خدا ,
بی زمانی نفس ,
دوساحتی بودن نفس ,
بی نام بودن ذات نفس ,
دژ نفس ,
وحدت در نیستی ,
محو تعین ,
مرتبه مظهر ,
وحدت ظاهر و مظهر ,
نفی خود ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
عرفا معمولا بر این امر تصریح می نمایند که از راه عقل و تفکر به خدا نمی توان رسید و بجای آن بر شناخت نفس تکیه می کنند. آنان معتقدند که از راه شهود قلبی و تامل در نفس می توان به خدا راه جست. سرلوحه تعلیمات ایشان در این مورد این است که من عرف نفسه عرف ربه. این مقاله بر آن است تا اولا جایگاه و ماهیت نفس را نزد ابن عربی و اکهارت به عنوان بزرگترین عرفای مسلمانان و مسیحی بررسی کند و ثانیا کیفیت وصول از نفس به خدا از دیدگاه آن دو مورد کاوش قرار دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طهارت از منظر عارفان مسلمان
نویسنده:
فاطمه طباطبایی، مهدی مومنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
طهارت باطن
کلیدواژههای فرعی :
فتوحات مکیه ,
قرآن ,
طهارت ظاهر ,
مراتب طهارت ,
دریافت فیض الهی ,
نزدیکی به وحدت ,
مراتب طهارت باطن ,
تسلیم قلب ,
تصرفات غیرالهی ,
اخلاق محموده ,
قذورات ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در شریعت اسلام، طهارت به دو بخش ظاهر و باطن تقسیم شده است. در دانش عرفان نیز که طریقت و حقیقت دین را دربرگرفته است، این دو وجه از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ هرچند بر وجه باطنی آن تأکید بیشتری شده است. در نزد عارفان مسلمان، طهارت ظاهری مقدمهی طهارت باطنی است. طهارت نیز شرط دریافت فیوضات الاهی است که موجب رهایی انسان از وابستگی به کثرات و سبب نزدیکی او به افق وحدت، در عالم درون و برون میشود. از آنجا که خطر جدی ناپاکی، انسان معاصر را تهدید میکند و در نتیجه مانع بهرهمندی او از فیوضات الاهی میشود، تبیین راههای عملی بازگشت به پاکی و سلامت انسان و جامعه، در اوج بحران اخلاق و معنویت جهان امروز، از اهمیت خاصی برخوردار است. در این پژوهش سعی شده است تا پاکی و پیراستگی تعریف شود و وجوه ظاهری و باطنی و مراتب آن و همچنین شیوههای دستیابی به آن، از منظر بزرگان معرفت بررسی شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
تعداد رکورد ها : 1693
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید