آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 601
ویتگنشتاین در باب یقین: آنجا - مانند زندگی ما [کتاب نگلیسی]
نویسنده:
Rush Rhees
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: راش ریز، دوست نزدیک ویتگنشتاین و مترجم اصلی آثار او، نشان می‌دهد که چگونه کتاب درباره یقین ویتگنشتاین به منطق، زبان و واقعیت مربوط می‌شود - موضوعاتی که ویتگنشتاین را از اوایل کارش به خود مشغول کرده بود. توسط یکی از نزدیکترین دوستانش تصورات نادرست در مورد یقین ویتگنشتاین را رد می کند و نشان می دهد که مقاله ای درباره منطق است. تداوم اندیشه ویتگنشتاین و ویژگی رادیکال نتیجه گیری های او را آشکار می کند. حاوی پس‌گفتار مهم و روشن‌کننده‌ای است که درباره‌ی پژوهش‌های جاری پیرامون «یقین» و ارتباط آن با کار ریز در این موضوع بحث می‌کند.
کتاب راهنمای فلسفه راتلج: ویتگنشتاین و تحقیقات فلسفی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Marie McGinn
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: اگر در حال مطالعه/خواندن پژوهش های فلسفی ویتگنشتاین هستید، این مکمل عالی است که می توانید همراه خود داشته باشید. درک بیشتر تحقیقات به اندازه کافی آسان است، اما این متن مک‌گین برخی از ایده‌های سخت‌تر موجود در کار ویتگنشتاین را روشن می‌کند. برای کتابی که در حال حاضر آنقدر سخت است که بتوان آن را به تنهایی خواند و از آن حداکثر بهره را برد، کتاب مک گین راهنمای خوبی است برای سفر دیوانه‌واری که در حال انجام فلسفه با ویتگنشتاین است.
نگاهی نو به شروط وحدت در تناقض قضایا میان منطق‌دانان مسلمان با تطبیق بر فلسفة متأخر ویتگنشتاین
نویسنده:
علیرضا نوروزی ، سید مجتبی میردامادی
نوع منبع :
نمایه مقاله
چکیده :
اصل تناقض در سه حوزة معرفت شناسی، فلسفه و منطق از اهمیت بی بدیلی برخوردار است، و بررسی شرایط تحقق آن، به منظور شناخت موارد جریان آن ضروری است. از جمله شرایط تناقض، وحدت هایی است که در دو گزارة متناقض باید حفظ شود. در تفصیل شرایط و تعداد شروط وحدت همواره میان منطق دانان اختلاف بوده است. نظر مشهور، اشتراط هشت وحدت در تناقض است، ولی همواره اندیشمندانی سعی در تصحیح این نظر داشته اند، به این صورت که یا شروطی بر آن افزوده و یا شرایط مشهور را به موارد کمتری تقلیل داده اند. تحقیق حاضر با روش تحلیل مفهومی، گزاره ای و سیستمی، به بررسی شروط مذکور در کتب منطقی پرداخته و نتیجه می گیرد که همة این شرایط به دو شرط «وحدت موضوع» و «وحدت محمول» تنزّل می یابد. در بخش دوم، با توجه به فلسفة متأخّر ویتگنشتاین، اثبات می شود که در وحدت های تناقض، شرط دیگری لازم است که در هیچ یک از کتب پیشینیان ذکر نشده و از سوی دیگر مصداق هیچ یک از شروط پیش گفته نیست، و آن عبارت است از «وحدت زبان».
دین در محدوده زبان به تنهایی: ویتگنشتاین در مورد فلسفه و دین [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Felicity McCutcheon
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: دین در محدوده زبان به تنهایی بررسی انتقادی فیلسوفان دین ویتگنشتاینی را ارائه می دهد که ادعا می کنند کلمه "خدا" را نمی توان به عنوان اشاره به موجودی متافیزیکی درک کرد که ممکن است وجود داشته باشد یا نباشد. مک کاچون استدلال های ارائه شده توسط این فیلسوفان دین را به انتقادات خود ویتگنشتاین از متافیزیک نظری ردیابی می کند و استدلال می کند که مفهوم خدا در کاربرد دینی آن تحت نگاه ضد متافیزیکی ویتگنشتاین قرار نمی گیرد. مک کاچون با ارائه گزارش مفصلی از روش فلسفی خود ویتگنشتاین، از جمله انتقادات او از متافیزیک، نشان می دهد که می توان انتقادات ویتگنشتاین از متافیزیک را با حفظ محتوای متافیزیکی زبان دینی پذیرفت. این کتاب درک تازه ای از روش فلسفی ویتگنشتاین و نقدی جدید از گفتمان دینی را برای کسانی که به مطالعه فلسفه و مطالعات دینی می پردازند ارائه می دهد.
ویتگنشتاین، ذهن و معنا: به سوی یک مفهوم اجتماعی از ذهن [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Meredith Williams (مردیت ویلیامز)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب برای کسانی نیست که ممکن است در گفتمان آکادمیک فلسفه زبانی پست مدرن مشکل داشته باشند. اما اگر کسی به گویش گوش کند، توسعه مفاهیم رویکرد دوم ویتگنشتاینی به معنا، به عقیده من، بی‌نظیر، طراوت‌بخش و از لحاظ تخیلی بینشی است. به جای تفسیر موضوع از درون (که در نهایت منجر به انفجار فلسفی می شود)، این مسیر با حمله به نظریه بازنمایی ذهن، از طریق کار روانشناس روسی L.S. ویگوتسکی به نتایج مبهم‌ای می‌پردازد که ممکن است تأثیر مفیدی بر آموزش، نظریه اجتماعی و به طور کلی علوم شناختی بگذارد. اگر بتوانید دانشگاهیان را هک کنید، بهترین کتابی است که در این زمینه دیدم.
جایگاه ویتگنشتاین در فلسفه تحلیلی قرن بیستم [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
P.M.S. Hacker
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Blackwell,
ویتگنشتاین: فهم و معنا: تفسیری تحلیلی بر تحقیقات فلسفی جلد 1، بخش دوم [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
G. P. Baker, P. M. S. Hacker
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این نسخه جدید جلد اول G.P.Baker و P.M.S است. کار مرجع قطعی هکر در تحقیقات فلسفی ویتگنشتاین. مطالب زیادی را در نظر می گیرد که در زمان نگارش نسخه اول در دسترس نبودند. پس از مرگ بیکر در سال 2002، P.M.S. هکر جلد اول را به طور کامل بازبینی کرده و بسیاری از مقالات و بخش‌های تفسیر را به طور کامل بازنویسی کرده است. بخش اول - مقالات - اکنون شامل دو مقاله کاملاً جدید است: "معنا و استفاده" و "تذکر یک متافیزیک". بخش دوم - تفسیر §§ 1-184 - در پرتو انتشار الکترونیکی Nachlass ویتگنشتاین به طور کامل بازنگری شده است و شامل بسیاری از تفسیرهای جدید از اظهارات، تاریخچه ای از ترکیب کتاب و مروری بر ساختار آن است. بازنگری ها تضمین می کند که این اثر مرجع قطعی شاهکار ویتگنشتاین برای آینده قابل پیش بینی باقی بماند.
ویتگنشتاین: قواعد، دستور زبان و ضرورت: جلد 2 تفسیر تحلیلی بر تحقیقات فلسفی، مقالات و تفسیر [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Gordon P. Baker; P.M.S. Hacker
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Wiley-Blackwell,
چکیده :
ترجمه ماشینی: ویرایش دوم "ویتگنشتاین: قواعد، دستور زبان و ضرورت" (جلد دوم از تفسیر تحلیلی برجسته "تحقیقات فلسفی" ویتگنشتاین) اکنون شامل پوشش گسترده و تکمیل شده ای از اظهارات پیچیده و بحث برانگیز ویتگنشتاین در مورد قوانین زیر است. مقاله‌ها و افزودن یک مقاله جدید درباره مفاهیم اجتماع‌گرایانه و فردگرایانه پیروی از قوانین، شامل مقاله بسیار گسترده‌ای درباره مفهوم ویتگنشتاین از ضرورت منطقی، ریاضی و متافیزیکی است. از "Nachlass" منعکس کننده نتایج بحث های علمی در مورد پیروی از قوانین است که در 20 سال گذشته بیداد کرده است.
واقع‌گرایی در ویتگنشتاین از دیدگاه الهام دیلمان و کاربست آن در «اصول فلسفه و روش رآلیسم»
نویسنده:
نویسنده:مهدی محمدی؛ استاد راهنما:اصغر واعظی؛ استاد مشاور :حسین واله
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
این رساله در وهله‌ی نخست نسبت میان زبان و واقعیّت نزد ویتگنشتاین را از منظر یکی از شارحان فلسفه‌ی او، یعنی ایلهام دیلمان، مورد کاوش قرار می‌دهد. دیلمان معتقد است که ویتگنشتاین اگرچه واقع‌گرایی را طرد کرده، ولی به سوی انواع گوناگون تصوّرگرایی نیز نرفته است. بلکه موضع او یک موضع کانتی است و به همین اعتبار می‌توان از انقلاب کپرنیکی ویتگنشتاین سخن گفت. از نظر دیلمان ویتگنشتاین همچنان پایبند به واقع‌گرایی است، ولی نه آن واقع‌گرایی‌ای که رد می‌کند. محمدحسین طباطبایی و مرتضی مطهری نیز در خصوص نسبت میان مفاهیم و واقعیّت خود را واقع‌گرا می‌دانند. در وهله‌ی دوّم نشان خواهم داد که واقع‌گرایی آنان از نوعی نیست که ویتگنشتاین مطرود می‌داند. بلکه طباطبایی و مطهری با ویتگنشتاین در تشخیص مساله و رویکرد اولیه در یافتن پاسخ مشابهت فراوان دارند.
  • تعداد رکورد ها : 601