آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
1. به ترتیب هجری قمری
>
الف. قرن پانزدهم هجری قمری
>
سید محمود مرعشی نجفی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 75
عنوان :
مصیبت صوفیان برای اسلام از بزرگترین مصائب است
نویسنده:
مرعشی نجفی (ره)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توضیح الأنور بالحجج الواردة لدفع شبه الأعور
نویسنده:
خضر بن محمد رازی حبلرودی؛ محقق: مهدی رجائی؛ ناظر: محمود مرعشی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: کتابخانه بزرگ حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی رحمه الله,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
17. فرق کلامی
,
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
امامت
,
حقانیت مذهب شیعه
,
دفع شبهات(افعال امام)
,
عقاید شیعه امامیه
,
ردیه ها
,
دفاعیه ها
,
اختلافات مذهبی
,
احادیث و روایات
,
شیعه شناسی
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
13. علم کلام
,
کتب رد شبهات
شابک (isbn):
964-8179-01-8
چکیده :
«التوضيح الأنور بالحج الواردة لدفع شبهة الأعور»، تاليف خضر رازى حبلرودى، كتابى است كلامى در موضوع امامت كه به رد و ابطال دعاوى شيخ يوسف بن مخزوم المنصورى الواسطى الأعور سنى ناصبى مى پردازد. شيخ يوسف كتاب خود را در حدود سال 700 ق در رد بر شيعه اماميه نگاشته و مطالب خلاف واقع بسيارى را به ايشان نسبت داده است. نويسنده «التوضيح الانور» ابتدا آن چه را أعور ناصبى در كتاب خود به شيعه نسبت داده، ذكر كرده، سپس با استدلال و برهان و تمسك به روايات و اخبار وارده از پيامبر اكرم (ص) به رد دعاوى سخيف او مى پردازد. اولين مدعايى كه أعور ابراز مى دارد، اينست كه وى ظهور و بروز فرقه اى به نام شيعه را از زمان امام على بن موسى الرضا عليه السلام مى داند كه مؤلف «التوضيح» به رد ادعاى ناصواب او بر مبناى روايات و حقايق تاريخى مى پردازد. وى فرقه ناجيه را فرقه شيعه اماميه معرفى نموده و روش ايشان را همان روش و سيره پيامبر اكرم (ص) مى داند. در اين كتاب همچنين به اختلاف ديدگاه شيعه اماميه با پيروان مذهب تسنن در مورد مسائل اصولى اى چون جواز رؤيت خداوند، خلق قرآن، جبر و تفويض و مسائل فرعى اى چون حليت متعة، حليت وطى در دبر، نجاست كافر و... پرداخته شده است. همچنين در اين كتاب به جريان پيدايش مذاهب اربعه اهل سنت پرداخته شده و ديدگاه شيخ أعور در اين باره مورد مناقشه قرار گرفته و به برخى دعاوى كذب و خلاف واقع شيخ أعور در مورد شيعه پاسخ گفته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رسالة السعدیة
نویسنده:
حسن بن یوسف علامه حلی؛ ناظر: محمود مرعشي؛ محقق: عبدالحسين محمدعلي بقال
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
بيروت: دار الصفوة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
علم اصول
,
اصول فقه
,
19. مسایل کلامی
,
عقاید شیعه امامیه
,
مسائل اخلاقی
,
اصطلاحنامه فقه
,
روزه
,
نماز
,
عبودیت
,
طهارت
,
13. علم کلام
,
کتب دائره المعارف
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
کد کنگره:
BP 210/5 /ع8ر5
چکیده :
«الرسالة السعدية»، مؤلف ابومنصور جمال الدين حسن بن سديدالدين يوسف بن مطهر حلى اسدى، علامه حلّى (م 726 ق) است. كتاب الرسالة السعدية يا السعدية، مجموعه اى از مباحث علم اصول، كلام، فقه و مباحث اخلاقى به صورت مختصر مى باشد. در ابتداى كتاب مباحث علم اصول و سپس مباحث كلامى و اعتقادى و پس از آن قسمت عبادات؛ شامل كتاب هاى طهارت، صلاة و صوم و در آخر مباحث اخلاقى مطرح شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منتخب من تفسير القرآن و النكت المستخرجة من كتاب التبيان المجلد 2
نویسنده:
محمد بن احمد ابن ادريس حلي؛ محقق: مهدی رجایی؛ ناظر: محمود مرعشی نجفی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: مکتبة آیة الله المرعشی النجفی (ره),
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
کتب تفسیر شیعه امامیه
کلیدواژههای فرعی :
سوره ابراهیم ,
سوره تین ,
سوره زلزال ,
سوره کهف ,
سوره نحل ,
سوره نور ,
سوره اِسراء ,
سوره انبیاء ,
سوره بینه ,
سوره حِجر ,
سوره رعد ,
سوره طه ,
سوره علق ,
سوره غاشیه ,
سوره مریم ,
سوره مؤمنون ,
تفسیر شیعه ,
تفسیر امامیه ,
آیه نور ,
چکیده :
منتخب التبیان، تالیف ابن ادریس حلی ابو عبدالله محمد بن احمد است. نام کامل کتاب «المنتخب من تفسیر القرآن و النکت المستخرجة من کتاب التبیان» از آن به عنوان «مختصر التبیان» یا «منتخب التبیان» یاد میشود. بعضی برآنند که ابن ادریس دو اثر قرآنی داشته است. ۱- مختصر التبیان (تفسیر مورد بحث) ۲- تعلیقیه و حواشی بر تفسیر تبیان، که اکنون در دست نمیباشد. عظمت فکری و شخصیت ممتاز علمی و نبوغ اجتماعی شیخ طوسی آنچنان گسترده و متقن بوده که تا مدتها فقهای زمان خوشه چین خرمن فضل و فقه او، و دنباله رو روش خاص او بودهاند، در زمینه تفسیر و علوم قرآنی نیز چنین گسترش و نفوذ عمیق و اعتبار بالا را داشته است، به حدی که متاخرین از او، دست نوشت او را سرمایه تلاش فکری خود قرار دادهاند و از اعتبار علمی و وجاهت مقبول و منطقی او بهرهها بردهاند. چندین اثر تفسیری پیرامون تفسیر التبیان بوجود آمده است که تلخیص یا تعلیق بر تبیان بودهاند، از این آثار مختصر التبیان ابن ادریس حلی است. مختصر التبیان در دو جلد به زبان عربی است و همه آیات قرآنی را نمیپوشاند، به عنوان مثال نخستین آیه مورد بحث در آن آیه ۱۳۶ سوره بقره میباشد. ابن ادریس توجه ویژهای به تفسیر تبیان داشته، و نگارش این گزیده (که به نوعی میتوان آن را تجلیل از شیخ طوسی و پایگاه تفسیری وی به شمار آورد) از این جهت که ابن ادریس نخستین منتقد آراء فقهی و اصولی شیخ بوده، توجه برخی محققان از جمله مرحوم شیخ آقا بزرگ طهرانی را برانگیخته است. مختصر التبیان گزیدهای از هر سوره میباشد که ابن ادریس در سال ۵۸۲ ق از آن فارغ شده است. جلد اول آن تا بخشی از سوره هود بوده و جلد دوم از بقیه سوره هود تا آخر سوره زلزال میباشد. روش ایشان به این صورت است که با عنوان «فصل» آیه را مطرح کرده، معنای لغات مشکل را با استفاده از نظرات لغویینی مانند زجاج، ابن درید و استشهاد به شعر عرب، بیان میدارد، معمولا پس از نقل اقوال نظر خود را نیز با تعبیر «و الذی یقتضیه مذهبنا» عنوان میکند. بطور کلی معنای لغوی، در این تفسیر جلوه خاصی دارد و در همه جا خودنمایی میکند. ابن ادریس به تبعیت از شیوه استدلال فقهی و مطرح کردن نظرات پیشینیان و تجزیه و تحلیل آنها، اینجا نیز تفسیر آیه را با نقل اقوال صحابه و تابعین (از قبیل، ابن عباس، ابن زید، حسن بصری، قتاده، جبائی، ربیع بن انس، ابراهیم و...) و تجزیه و تحلیل و نقد آنها و بیان نظر خود، دنبال میکند. مفسر در بحثهای اصولی به مقدار مناسب آیه وارد میشود و با همان سبک نتیجه گیری میکند. برای نمونه ذیل آیه ۱۴۳ بقره راجع به حجیت اجماع، نظر بلخی را مطرح و نقد مینماید. و آیه ۱۵۹ بقره درباره عمل به خبر واحد، که بطور مفصل دیدگاه خود را بازگو کرده است. مفسر بحثهای فقهی را ذیل آیات احکام به اختصار مطرح میکند و از تفصیل دوری میجوید. از موارد دیگری که در مختصر یافت میشود، بحثهای کلامی است که ذیل آیات مناسب به آنها میپردازد، مانند کیفیت حیات شهدا ذیل آیه ۱۵۴ سوره بقره. در این بین بندرت نیز به وجه تسمیه سورهها اشاره دارد، مانند سوره ممتحنه در مجموع میتوان این مختصر را، تعلیقیهای بر تفسیر تبیان، محسوب کرد. تحقیق این اثر توسط فاضل محترم سید مهدی رجائی با اشراف آقای سید محمود مرعشی مسئول کتابخانه آیتالله نجفی مرعشی، انجام یافته و در ۱۵ محرم ۱۴۰۹ ق به پایان رسیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منتخب من تفسير القرآن و النكت المستخرجة من كتاب التبيان المجلد 1
نویسنده:
محمد بن احمد ابن ادريس حلي؛ محقق: مهدی رجایی؛ ناظر: محمود مرعشی نجفی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: مکتبة آیة الله المرعشی النجفی (ره),
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
کتب تفسیر شیعه امامیه
کلیدواژههای فرعی :
احوال شهدا ,
سوره آل عمران ,
سوره توبه ,
سوره مائده ,
سوره نساء ,
سوره هود ,
سوره اعراف ,
سوره انعام ,
سوره اَنفال ,
سوره بقره ,
سوره یونس ,
آیه سرقت ,
آیه شهادت ,
آیه کلاله شتایی ,
آیه کلاله صیفی ,
تفسیر شیعه ,
تفسیر امامیه ,
آداب قصاص ,
روش شیخ طوسی ,
شعایر الهی ,
چکیده :
منتخب التبیان، تالیف ابن ادریس حلی ابو عبدالله محمد بن احمد است. نام کامل کتاب «المنتخب من تفسیر القرآن و النکت المستخرجة من کتاب التبیان» از آن به عنوان «مختصر التبیان» یا «منتخب التبیان» یاد میشود. بعضی برآنند که ابن ادریس دو اثر قرآنی داشته است. ۱- مختصر التبیان (تفسیر مورد بحث) ۲- تعلیقیه و حواشی بر تفسیر تبیان، که اکنون در دست نمیباشد. عظمت فکری و شخصیت ممتاز علمی و نبوغ اجتماعی شیخ طوسی آنچنان گسترده و متقن بوده که تا مدتها فقهای زمان خوشه چین خرمن فضل و فقه او، و دنباله رو روش خاص او بودهاند، در زمینه تفسیر و علوم قرآنی نیز چنین گسترش و نفوذ عمیق و اعتبار بالا را داشته است، به حدی که متاخرین از او، دست نوشت او را سرمایه تلاش فکری خود قرار دادهاند و از اعتبار علمی و وجاهت مقبول و منطقی او بهرهها بردهاند. چندین اثر تفسیری پیرامون تفسیر التبیان بوجود آمده است که تلخیص یا تعلیق بر تبیان بودهاند، از این آثار مختصر التبیان ابن ادریس حلی است. مختصر التبیان در دو جلد به زبان عربی است و همه آیات قرآنی را نمیپوشاند، به عنوان مثال نخستین آیه مورد بحث در آن آیه ۱۳۶ سوره بقره میباشد. ابن ادریس توجه ویژهای به تفسیر تبیان داشته، و نگارش این گزیده (که به نوعی میتوان آن را تجلیل از شیخ طوسی و پایگاه تفسیری وی به شمار آورد) از این جهت که ابن ادریس نخستین منتقد آراء فقهی و اصولی شیخ بوده، توجه برخی محققان از جمله مرحوم شیخ آقا بزرگ طهرانی را برانگیخته است. مختصر التبیان گزیدهای از هر سوره میباشد که ابن ادریس در سال ۵۸۲ ق از آن فارغ شده است. جلد اول آن تا بخشی از سوره هود بوده و جلد دوم از بقیه سوره هود تا آخر سوره زلزال میباشد. روش ایشان به این صورت است که با عنوان «فصل» آیه را مطرح کرده، معنای لغات مشکل را با استفاده از نظرات لغویینی مانند زجاج، ابن درید و استشهاد به شعر عرب، بیان میدارد، معمولا پس از نقل اقوال نظر خود را نیز با تعبیر «و الذی یقتضیه مذهبنا» عنوان میکند. بطور کلی معنای لغوی، در این تفسیر جلوه خاصی دارد و در همه جا خودنمایی میکند. ابن ادریس به تبعیت از شیوه استدلال فقهی و مطرح کردن نظرات پیشینیان و تجزیه و تحلیل آنها، اینجا نیز تفسیر آیه را با نقل اقوال صحابه و تابعین (از قبیل، ابن عباس، ابن زید، حسن بصری، قتاده، جبائی، ربیع بن انس، ابراهیم و...) و تجزیه و تحلیل و نقد آنها و بیان نظر خود، دنبال میکند. مفسر در بحثهای اصولی به مقدار مناسب آیه وارد میشود و با همان سبک نتیجه گیری میکند. برای نمونه ذیل آیه ۱۴۳ بقره راجع به حجیت اجماع، نظر بلخی را مطرح و نقد مینماید. و آیه ۱۵۹ بقره درباره عمل به خبر واحد، که بطور مفصل دیدگاه خود را بازگو کرده است. مفسر بحثهای فقهی را ذیل آیات احکام به اختصار مطرح میکند و از تفصیل دوری میجوید. از موارد دیگری که در مختصر یافت میشود، بحثهای کلامی است که ذیل آیات مناسب به آنها میپردازد، مانند کیفیت حیات شهدا ذیل آیه ۱۵۴ سوره بقره. در این بین بندرت نیز به وجه تسمیه سورهها اشاره دارد، مانند سوره ممتحنه در مجموع میتوان این مختصر را، تعلیقیهای بر تفسیر تبیان، محسوب کرد. تحقیق این اثر توسط فاضل محترم سید مهدی رجائی با اشراف آقای سید محمود مرعشی مسئول کتابخانه آیتالله نجفی مرعشی، انجام یافته و در ۱۵ محرم ۱۴۰۹ ق به پایان رسیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منطقیات للفارابی المجلد1: النصوص المنطقیه
نویسنده:
ابو نصر محمد بن محمد الفارابی؛ تحقیق محمدتقی دانش پژوه؛ اشراف سید محمود المرعشی النجفی
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مکتبه سماحه آیة الله العظمی المرعشی النجفی الکبری ـ الخزانة العالمیه للمخطوطات الاسلامیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
ابو نصر فارابی
,
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه منطق
,
کتب منطق
,
منطق قدیم
کلیدواژههای فرعی :
علم طبیعی ,
فلسفه اسلامی ,
افراد مقولات ,
احکام مقولات ,
قضایا ,
مقولات ,
تناقض قضایا ,
صناعات خمس ,
قیاس ,
جدل ,
شعر ,
خطابه ,
جایگاه قیاس در منطق ارسطو ,
علم الهی ,
اندیشه فارابی ,
علم مدنی (وابسته اخص حکمت مدنی) ,
کد کنگره:
BC 50 /م81 ف2
چکیده :
المنطقیات، تألیف ابونصر فارابى (259-339)، بنیادگذار فلسفه در سرزمین اسلام که او را استاد دوم (معلم ثانی) خواندهاند، است. کتاب به زبان عربی با مقدمه فارسی و تحقیق محمدتقی دانشپژوه در سه جلد با عناوین النصوص المنطقية، الشروح المنطقية و الشروح علی النصوص المنطقية منتشر شده است. جلد اول مشتمل است بر 18 مقاله: «آنچه شایسته است بر فراگیری فلسفه مقدم شود»، در نه بند که آن خود پیشدرآمدى است براى منطق و نگارندگان سریانى و عربى که با چنین کاوشى آشنا بودهاند؛ التوطئة في المنطق؛ «فصول تشتمل على جميع ما يضطر إلى معرفته من أراد الشروع في صناعة المنطق»، که در پنج فصل است؛ إيساغوجي أي المدخل؛ المقولات و لواحقها؛ العبارة؛ القياس في ثمانية عشر فصول؛ القياس الصغير على طريقة المتكلمين في عشرة أبواب: خود فارابى در خطابه به این رساله اشارتى دارد؛ الأمكنة المغلطة في ثلاثة فصول: فارابى در این دفتر نقله و ابدال را افزوده است که ابن سینا گویا از آن یادى نکرده و ابن رشد در سفسطه، ابدال را فریبنده عرضى و شعرى میداند. فارابى در برهان در چهار جا از آن یاد کرده است؛ التحليل في إحدی عشرة مواضع: صاعد اندلسى در طبقات الأمم، آن را از کارهاى علمى فارابى میداند و میگوید که کندى آن را به فراموشى سپرده است؛ البرهان في خمسة فصول؛ شرائط اليقين: از روى جمل الفلسفة ابن هندى و نسخه عبرى پاریس چاپ شده است؛ الجدل؛ الخطابة؛ قوانين صناعة الشعراء؛ كتاب الشعر؛ التناسب و التأليف؛ علم الحقائق: برگرفته از «مجموع أصول الدين و مسموع محصول اليقين» پرداخته ابن عسال دانشمند سده هفتم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منطقیات للفارابی المجلد3: الشروح علی النصوص المنطقیه
نویسنده:
ابو نصر محمد بن محمد الفارابی؛ تحقیق محمدتقی دانش پژوه؛ اشراف سید محمود المرعشی النجفی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مکتبه سماحه آیة الله العظمی المرعشی النجفی الکبری ـ الخزانة العالمیه للمخطوطات الاسلامیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه منطق
,
کتب منطق
,
منطق قدیم
کلیدواژههای فرعی :
فارابی ,
ایساغوجی ,
مقولات ,
قیاس خلف (منطق) ,
برهان ان (منطق) ,
فصول منتزعه ,
قیاس اقترانی (مقابل قیاس استثنایی) ,
ذاتی((اعم از ذات و جزءالذات)، مقابل عرضی) ,
نظریه فارابی در حدوث عالم ,
اندیشه فارابی ,
قیاس(مصادیق ادله اصولی) ,
فصول خمسه فارابی ,
شماره ديويي:
160
چکیده :
المنطقیات، تألیف ابونصر فارابى (259-339)، بنیادگذار فلسفه در سرزمین اسلام که او را استاد دوم (معلم ثانی) خواندهاند، است. کتاب به زبان عربی با مقدمه فارسی و تحقیق محمدتقی دانشپژوه در سه جلد با عناوین النصوص المنطقية، الشروح المنطقية و الشروح علی النصوص المنطقية منتشر شده است. جلد سوم حاوی گزارشهاى ابن باجه و دیگران بر نگارشهاى منطقى فارابى است. محتوای جلدحاضر: گزارشهاى ابن باجه و جرجانى و ابن رشد بر نگارشهاى منطقى فارابى است؛ الف)- از ابن باجه: صدر إيساغوجي، تعليق المدخل و الفصول من إيساغوجي؛ تعليق المقولات یا لواحق المقولات، الارتياض على المقولات؛ كلام على العبارة و تعاليق بارارميناس؛ كلام في القياس، تعليق القياس؛ ارتياض في التحليل؛ كلام في البرهان، كتاب البرهان؛ كلام لأبيبكر بن الصائغ في فنون شتى منطقية». ب)- از جرجانى: شرح القياس؛ شرح التحليل و اکتساب المقدمات. ج)- از ابن رشد: تعلیقه بر البرهان
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منطقیات للفارابی المجلد2: الشروح المنطقية
نویسنده:
ابو نصر محمد بن محمد الفارابی؛ تحقیق محمدتقی دانش پژوه؛ اشراف سید محمود المرعشی النجفی
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مکتبه سماحه آیة الله العظمی المرعشی النجفی الکبری ـ الخزانة العالمیه للمخطوطات الاسلامیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
ابو نصر فارابی
,
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه منطق
,
کتب منطق
,
منطق قدیم
کلیدواژههای فرعی :
صدق و کذب ,
ماهیت معقوله ,
قضایا ,
قضیه متصله مرکب از دو حملیه ,
قیاس ,
معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه) ,
جایگاه قیاس در منطق ارسطو ,
ملاک صدق و کذب ,
اندیشه فارابی ,
کد کنگره:
BC 50 /م81 ف2
چکیده :
المنطقیات، تألیف ابونصر فارابى (259-339)، بنیادگذار فلسفه در سرزمین اسلام که او را استاد دوم (معلم ثانی) خواندهاند، است. کتاب به زبان عربی با مقدمه فارسی و تحقیق محمدتقی دانشپژوه در سه جلد با عناوین النصوص المنطقية، الشروح المنطقية و الشروح علی النصوص المنطقية منتشر شده است. جلد دوم مشتمل بر گزارش فارابى بر «العبارة و القياس ارسطوست».مصحح در مقدمه در توضیح گزارشهای فارابی بر منطق ارسطو متذکر میشود که: «فارابى بهجز شرح العبارة و القياس، شرح الإيساغوجي هم دارد که بندى از آن را ابن المطران در «بستان الأطباء» آورده و من آن را در دیباچه منطق ابن مقفع گذاردهام»
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موسوعة الإمامة في نصوص أهل السنّة المجلد 4 : أهل البیت علیهم السلام في النصوص و الآثار
نویسنده:
شهاب الدين مرعشی نجفی؛ ناظران: محمود مرعشی نجفی، محمد اسفندیاری؛ محققان: محمد مرادی، محمدکاظم عبداللهی، محمدجواد محمودی، حسین تقی زاده، محمدرضا جدیدی نژاد، حسن فاطمی، محمد صحتی سردرودی، مصطفی فضلی زاده
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم ایران: منشورات مکتبة آیة الله العظمی المرعشی النجفی و منشورات صحیفة خرد,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اهل بیت(ع)
کلیدواژههای فرعی :
وجوب مودت اهل بیت علیهم السلام ,
احادیث فضایل اهل بیت (ع) ,
حدیث اذل الله من اهان اهل بیت علیهم السلام ,
حدیث توسل به اهل بیت علیهم السلام ,
حدیث حب اهل بیت علیهم السلام ,
حدیث سئوال از حب اهل بیت علیهم السلام ,
حدیث صلوات بر اهل بیت علیهم السلام ,
حدیث علامت دوستی اهل بیت علیهم السلام ,
حدیث وجوب بهشت بر اهل بیت علیهم السلام ,
اطاعت اهل بیت (ع) ,
حدیث اختیار آخرت برای اهل بیت ,
فضایل اهل بیت (ع) ,
اختصاصات اهل بیت (ع) ,
حب اهل بیت (ع) ,
کد کنگره:
1384 BP141/5/الف8م4
چکیده :
موسوعه الامامه فی نصوص اهل السنة دائره المعارفی از روایات اهل سنت و یکی از ارزشمندترین کتب مرحوم حضرت آیت الله مرعشی نجفی است که بیش از چهل سال برای تالیف و گردآوری آن زحمت کشیده و با عالمان بزرگی از مذهب اهل سنت دیدار و از آنها بیش از چهارصد اجازه روایی اخذ کرد. این موسوعه ۴۰ جلد است که قرار است در مراحل مختلف منتشر شود. جلد اول تا پنجم آن درباره کلیات امامت و اهل بیت (علیهم السلام) است و جلدهای ۶ تا ۲۰ نیز شرح شخصیت وجودی حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) است. پیش از این چند مجلد این مجموعه منتشر شده است. منابع “موسوعة الامامة فی نصوص اهل السنة” آثار اهل سنت است، و در آن ها از نقل احادیث منابع شیعه (اگرچه زیدیه) پرهیز شده است.احادیثی که منابع اهل سنت که از منابع شیعه نقل کرده اند، در این مجلدات خودداری نشده است. "جلد چهارم" شامل عناوین: مکانة اهل البیت (علیهم السلام)، فضائل اهل البیت (علیهم السلام)، حب اهل البیت (علیهم السلام) و محبیهم و شیعتهم و و حزبهم و غیره می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موسوعة الإمامة في نصوص أهل السنّة المجلد 2 : أهل البیت علیهم السلام في القرآن
نویسنده:
شهاب الدين مرعشی نجفی؛ ناظران: محمود مرعشی نجفی، محمد اسفندیاری؛ محققان: محمد مرادی، محمدکاظم عبداللهی، محمدجواد محمودی، حسین تقی زاده، محمدرضا جدیدی نژاد، حسن فاطمی، محمد صحتی سردرودی، مصطفی فضلی زاده
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم ایران: منشورات مکتبة آیة الله العظمی المرعشی النجفی و منشورات صحیفة خرد,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اهل بیت(ع)
کلیدواژههای فرعی :
آیات فضائل اهل بیت (ع) ,
عصمت اهل بیت علیهم السلام ,
وجوب مودت اهل بیت علیهم السلام ,
ولایت اهل بیت(ع) ,
احادیث امامت ائمه اثنی عشر(ع) ,
فضایل اهل بیت (ع) ,
اختصاصات اهل بیت (ع) ,
سور فضایل اهل بیت علیهم السلام ,
تفسیر مأثور ,
شناخت اهل بیت(ع) ,
احادیث اهل بیت در کتب اهل سنت ,
کد کنگره:
1384 BP141/5/الف8م4
چکیده :
موسوعه الامامه فی نصوص اهل السنة دائره المعارفی از روایات اهل سنت و یکی از ارزشمندترین کتب مرحوم حضرت آیت الله مرعشی نجفی است که بیش از چهل سال برای تالیف و گردآوری آن زحمت کشیده و با عالمان بزرگی از مذهب اهل سنت دیدار و از آنها بیش از چهارصد اجازه روایی اخذ کرد. این موسوعه ۴۰ جلد است که قرار است در مراحل مختلف منتشر شود. جلد اول تا پنجم آن درباره کلیات امامت و اهل بیت (علیهم السلام) است و جلدهای ۶ تا ۲۰ نیز شرح شخصیت وجودی حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) است. پیش از این چند مجلد این مجموعه منتشر شده است. منابع “موسوعة الامامة فی نصوص اهل السنة” آثار اهل سنت است، و در آن ها از نقل احادیث منابع شیعه (اگرچه زیدیه) پرهیز شده است.احادیثی که منابع اهل سنت که از منابع شیعه نقل کرده اند، در این مجلدات خودداری نشده است. "جلد دوم" به روایات فضایل و مناقبی كه خداوند در سوره ها و آیات مختلف به صورت عام و در مقاطع مختلف ذكر كرده در شأن اهل بیت (علیهم السلام) و همه توبیخ ها و تهدید های آیات خطاب به دشمنان آنهاست كه در این مجموعه به طور مصداقی مشخص شده اند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 75
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید