آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1526
هستی شناسی و هنر تراژدی: رویکردی به شاعرانگی ارسطو [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Martha Husain
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
University of New York Press,
تئوری اخلاقی ارسطو [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
W. F. R. Hardie
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
نظریه اخلاقی ارسطو [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
William Francis Ross Hardie
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
جزئی و کلی در آثار ارسطو
نویسنده:
امیرحسین ساکت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
دو اصطلاح καθόλου و καθ’ ἕκαστον نخستین بار در آثار ارسطو به معنای کلی و جزئی مطرح شده است. افلاطون غالباً اصطلاح ὅλον را به کار می‌برد که به معنای «کل» است و ارتباطی با کلی ندارد. καθόλου نیز در آثار او به ندرت و همیشه مترادف با ὅλον به کار رفته است. «کل» صفت مخصوص مُثُل است و به درجه‌ای از وحدت دلالت دارد که میان واحد و کثرات قرار می‌گیرد. ارسطو καθόλου را به معانی مختلف به کار می‌برد و به نظر می‌رسد که در استعمال آن چندان دقت ندارد. καθόλου در آثار او گاهی به معنای کلی منطقی است، اما بیش از همه و خصوصاً در نقد نظریۀ مُثُل مترادف با «جنس» است و لزوماً به معنای کلی منطقی نیست. وی به افلاطون انتقاد می‌کند که قائل به وجود مستقل «کلی» است، اما برخلاف تصور رایج، καθόλου در این قبیل عبارات منحصراً به معنای «جنس» است و شامل نوع یا هر کلی منطقی نمی‌شود. به همین ترتیب «جزئی» در آثار او گاهی به معنای جزئی منطقی است، اما در نقد نظریۀ مُثُل اغلب مترادف با نوع است. کلی و جزئی در عین حال نسبتی با کل و جزء دارد و از این لحاظ جنس «جزء» و نوع «کل» به شمار می‌آید. در این مقاله سعی داریم ارتباط لغوی و منطقی اصطلاحات «کل» و «کلی» و همچنین نسبت میان «جزء» و «جزئی» را تبیین کنیم، اما در نهایت هیچ ارتباطی میان آنها دیده نمی‌شود.
صفحات :
از صفحه 384 تا 399
برخورد با فلسفه ذهن ارسطویی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Pavel Gregoric, Jakob Leth Fink
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
بنیادهای ارسطویی درمان منطق‌محور کوهن
نویسنده:
مهدی بهنیافر ، فائزه خوش طینت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
زمینۀ اصلی این پژوهش مشاورۀ فلسفی با تمرکز بر درمان منطق‌محور کوهن (روش ال. بی.تی) است و هدف آن مطالعۀ جایگاه فلسفۀ ارسطو به‌ویژه منطق و فلسفۀ اخلاق او در درمان منطق‌محور است. پرسش اصلی این است که درمان منطق‌محور به چه معنایی ارسطویی به‌حساب می‌آید و تعالیم ارسطو چه سهمی در اعتبار این رویکرد و تبدیل آن به پارادایمی مستقل در مشاورۀ فلسفی دارد. در این پژوهش با مطالعه‌ای تحلیلی و اسنادی به تبیین درمان منطق‌محور و مؤلفه‌های ارسطویی آن پرداخته‌ایم و این مؤلفه‌ها را عمدتاً در سه محور منطق، فلسفۀ اخلاق و نظریۀ ارسطو دربارۀ اراده بحث کرده‌ایم. این روش درمانی، احساسات و عواطف آدمی را واجد ساختارهای استنتاجی می‌داند که دچار شدن آدمی به شبه‌استنتاج‌های مغالطی در این عرصه، سلامت روان او را به خطر می‌اندازد. کلید درمان، جایگزینی فضایل به‌جای مغالطات است. در اینجا خوانشی از نسبت مغالطات کوهن با نظریۀ ارسطو درباره لغزش‌های منطقی و نیز نسبت فضایل جایگزین آن‌ها با اخلاق فضیلت ارسطو عرضه کرده‌ایم و راهکار درمان منطق‌محور برای تحقق و تثبیت این فضایل را در پرتو نظریۀ ارسطو دربارۀ اراده تحلیل کرده‌ایم. براین‌اساس ضمن تبیین وجه پارادایمی درمان منطق‌محور به‌واسطۀ مبادی فلسفی و ارسطویی آن کوشیده‌ایم تا دو دسته از وجوه ارسطویی این روش درمانی را از هم تفکیک کنیم: وجوهی از این روش درمانی که هم به لحاظ مبادی و هم به لحاظ عناصر محتوایی ارسطویی است در کنار وجوهی از آن که آموزه‌هایی را صرفاً بر پایۀ مبادی ارسطویی عرضه می‌دارند و البته وجه دوم در درمان منطق‌محور فربه‌تر است.
صفحات :
از صفحه 53 تا 91
درباره حکمت عملی ارسطو [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
C. D. C. Reeve
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Harvard University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: اخلاق نیکوماخوس ششم یکی از بزرگترین دستاوردهای فلسفه کلاسیک به حساب می آید. ارسطو درباره حکمت عملی اولین تفسیر کاملی است که در بیش از یک قرن بر این اثر منتشر شده است و جامع ترین و از نظر فلسفی روشنگرترین تفسیر تا به امروز است. یک ترجمه دقیق همراه با تجزیه و تحلیل صفحه روبه‌رو به خوانندگان امکان می‌دهد تا مستقیماً با شرح phronesis یا حکمت عملی که ارسطو در حال توسعه است درگیر شوند، در حالی که یک مقدمه کامل آن گزارش را در چارچوب اندیشه اخلاقی او و به طور کلی‌تر اندیشه اخلاقی بعدی قرار می‌دهد. تفسیر خط به خط متن را مورد بحث قرار می دهد، قسمت های مبهم را روشن می کند، موارد فنی را توضیح می دهد، و تفسیر کلی جدیدی از کار و ماهیت عقل عملی ارائه می دهد. یک جلد همراه، کنش، تفکر و شادی، این تفسیر را بسط می‌دهد تا تصویر شگفت‌انگیز جدیدی از اندیشه ارسطو به‌عنوان یک کل ارائه کند. اگرچه می توان به دو کتاب جداگانه نگاه کرد، اما با هم یکی از جسورانه ترین و اصیل ترین خوانش های معاصر از فلسفه ارسطو را تشکیل می دهند. کتاب‌های جذاب و شفاف C.D.C.Reeve که هدف آن‌ها دانش‌آموزان متعهد این نوشته‌های بسیار دشوار است، باید مخاطبان گسترده‌ای در میان فیلسوفان، کلاسیک‌نویسان و همه خوانندگانی پیدا کند که مایلند با متفکری با ظرافت، عمق و گستره بی‌نظیر مبارزه کنند.
  • تعداد رکورد ها : 1526