آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 90
علم امام (ع)
عنوان :
نویسنده:
علیرضا فاخرزاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
بحث پیرامون امام "علیه‌السلام" از مباحث بسیار مهم و ضروری در سلسله مباحث کلامی و اعتقادی است . امام "علیه‌السلام" در نزد شیعه حافظ شریعت و مفسر واقعی قرآن کریم و احکام اسلام است . لذا عقلا امام "علیه‌السلام" می‌بایستی فردی آگاه نسبت به اصول و فروع دین و احکام مسایل آن باشد. چرا که اگر امام "علیه‌السلام" آگاه به این مسایل نباشد، امامت وی لغو و بیهوده خواهد بود ولی اینکه امام "علیه‌السلام" از کلیه مسائل و علوم دیگر آگاه باشد، اعتقاد به آن عقلا واجب نیست . چرا که بدون این علم و آگاهی، امام "علیه‌السلام" می‌تواند آنگونه که شایسته است تمامی وظایف مربوط به امامت جامعه مسلمین را به انجام رساند. از طرف دیگر، با توجه به نظر حکما درباره علم و ادراک و مراتب قوه عقل در انسان بخصوص در انسان کامل، اینکه امام "علیه‌السلام" بعضی از امور غیبی را بداند و به آن‌ها آگاه باشد عقلا جایز است و امام می‌تواند به خواست و اراده الهی از بعضی از این امور آگاه و مطلع گردد. ولی اینکه عقلا واجب باشد امام "علیه‌السلام" این امور را بداند، دلیلی وجود ندارد. همچنین با دقت در اخبار و روایات متعدد و نیز بررسی تاریخی زندگی ائمه معصومین "علیه‌السلام" این نتیجه بدست می‌آید که علاوه بر جواز عقلی اطلاع و آگاهی از غیب برای امام "علیه‌السلام" این امر محقق گشته است و آنان به لطف الهی از این علم برخوردار گشته‌اند.
اختلافات مبنایی شیعه و معتزله در اصول اعتقادی
نویسنده:
عباس گوهری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
علم امام(عج)
نویسنده:
علیرضا فاخرزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
کاربرد و قلمرو دین بر اساس کتاب و سنت
نویسنده:
مرتضی براتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
معاد جسمانی در حکمت متعالیه
نویسنده:
ابوالفضل کیاشمشکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
ارائه الگو: راهکاری قرآنی برای تقویت انگیزه های عالی و تضعیف انگیزه های دانی در زیست اخلاقی
نویسنده:
سید حسن سعادت مصطفوی,سید محمدصالح هاشمی گلپایگانی,عباس اشرفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
سلامت خانواده از دیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
محمدرضا امینی حاجی آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف اصلی این پایان نامه بیان این موضوع مهم و اساسی است که تنها راه رفاه، عزت، سعادت، تعادل و سربلندی خانواده ها و به تبع آن جوامع بشری در دنیا و آخرت درک و اجرای فرامین الهی است که با تمسک به قرآن، پیامبر(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) حاصل می شود مبدین منظور پس از بیان مبانی و چارچوب روش علمی تحقیق در این رساله، با تقسیم مباحث به سه بخش مفاهیم، مصادیق و مؤلفه های سلامت خانواده، راههای رسیدن به سلامت خانواده از دیدگاه اسلام مورد بررسی قرار گرفته است. بدین ترتیب الفاظ سلامت، خانواده و سلامت خانواده از نظر لغوی و اصطلاحی به اختصار بررسی و آنگاه معیارها الگوهای سلامت خانواده ارائه شده است . مباحث مربوط به مؤلفه های سلامت خانواده به چند دسته جزئی تر قبل، هنگام و بعد از ازدواج، وظایف و روابط اعضای خانواده و نیز روابط اجتماعی تا پایان زندگی تقسیم شده اند؛ هر چند عومل استحکام و تزلزل خانواده ها نیز فهرست وار مطرح شده است. بدین ترتیب سعی شده اکثر قریب به اتفاق موضوعات مربوط به سلامت خانواده در اسلام به نوعی مطرح شود. سلامت خانواده به مؤلفه های سلامت جسمی، روحی، اجتماعی و اعتقادی تقسیم شده و تأکید شده سلامت اعتقادی مهمترین جزء سلامت خانواده است که در جوامع بشری یا به آن توجه نشده و یا کم توجهی شده است. از آنجا که بحث سلامت خانواده یک موضوع بین رشته ای است، سعی شده از یافته ها و برخی از نظریات علمی معتبر ومورد قبول شرع مقدس در رشته های علوم تربیتی، روانشناسی، جامعه شناسی و... نیز استفاده شود. برای مطالعه بیشتر علاقه مندان در پایان بسیاری از مباحث منابعی به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی معرف شده است. در فصل پایانی فصل دوازدهم براساس مباحث مطرح شده در فصول قبل مدل سلامت خانواده به صورت توصیفی، تئوریکی و نموداری به طالبان علم عرضه شده است. با ایمان واقعی هر یک از اعضای خانواده به اصول دین و عمل به فروع آن و دستورات الهی که در قرآن و احادیث نبوی و علوی و منابع فقه پویا نهفته است عمل صالح و روابط متقابل فردی و اجتماعی سالم، هدف، نهایی سلامت خانواده که همانا متخلق کردن اعضای خانواده به صفات حضرت حق و رسیدن به قریب ربوبی و رضای الهی است به یاری پروردگار متعال محقق می شود.
بررسی و تحلیل برداشتهای صدرالمتالهین از آیات  قرآن در مباحث  فلسفی
نویسنده:
اسدالله آژیر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
مطالعه افکار صدرالمتالهین عموما از طریق آثار مشهور فلسفی او همچون اسفار صورتمی‌پذیرد، اما این تحقیق در پی شناختو معرفی روشتفسیر ملاصدرا است . قرآن منبع اصلی محوری حکمتمتعالیه و بنابر ادعا حکمتقرآنی همان حکمتمتعالیه است . اگر ناگزیر از معرفی یککلید فهم برای تفسیر ملاصدرا باشیم، آن کلید "حکمت " می‌باشد. معارفقرآنی در نظر وی به دو قسم اصلی و فرعی تقسیم می‌گردد. هر یکاز این دو نیز خود شامل سه دسته معارفاست . معارفاصلی قرآن عبارتند از: شناختخداوند (مبدا)، شناختقیامت(معاد) و شناختراه (انسان). اما معارففرعی که جنبه‌های حکمتعملی را در خود دارد، تنها زمینه‌ساز و مقدمه برای وصول به معارفاصلی (حکمتقرآنی) استو مطلوبیتذاتی ندارد. قرآن در یکتطابق طولی با عالم کبیر و عالم صغیر به ازاء مراتبآن دو عالم دارای مرتبه و ظهر و بطن است . فهم مراتبقرآن با کسبطهارتو حصول مجانستمتناسببا آن در عالم انفسو درکعوالم وجودی فراهم می‌آید. برای برحذر بودن از افراط کاری در تاویل، حفظ معنای ظاهر لفظ و پرهیز از مجازانگاری الفاظ قرآن ضروری است . لیکن از طریق معنای مشترکذاتی می‌توان از مصادیق محسوسبه مصادیق معنوی گذر کرد. البته پیشفهم این تحلیل مفهومی و معناشناختی، دیدگاهی وجود شناختی به قرآن استکه همان تطابق با وجود و انسان می‌باشد. بنابراین تاویل در نگاه ملاصدرا در طول تفسیر قرار دارد. آنچه که در خداشناسی، انسانشناسی و معادشناسی صدرالمتالهین با آن مواجه می‌شویم حاصل این نوع نگاه و برداشتاز قرآن است . آراء و افکار صدرالمتالهین در بابقرآن بیشتر نه در مرحله تبیین مبادی و مبانی تفسیر بلکه در مرحله فعل تفسیر و تاویل نقد را متوجه خود می‌گرداند. زیرا در مواضعی تاویلهای او هماهنگبا مبانیش(همانند حفظ ظاهر معنای لفظ) نیست . البته باید در نظر داشتکه اولا: او این تاویلها را معمولا پساز ذکر تفسیری ماثور یا مشهور با عباراتی مثل "ممکن استچنین باشد ..." بیان می‌دارد. ثانیا: نقد در این مرحله ممکن استمتوجه هر مفسر دیگری نیز باشد زیرا فهم و برداشتانسان غیرمعصوم بهر حال خطاپذیر است .
ادله اثبات حق تعالی در بیان متکلمان و فلاسفه اسلامی
نویسنده:
علیرضا نجف زاده تربتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر، بررسی ادله اثبات خدا در بیان متکلمان و فلاسفه اسلامی است. برای انجام تحقیق، ازروش کتابخانه ای استفاده شده و اطلاعات از طریق فیش برداری گردآوری شده است. در بخش اول این تحقیق، که مربوط به دلایل متکلمان اسلامی است، فقط دلایل سه فرقه کلامی معتزله، شیعه و اشاعره ارائه شده، زیرا از فرقه هایی مانند خوارج، حشویه، اصحاب حدیث و اتهل باطن، دلیل دردست نیست. خوارج معمولا" مقالاتشان پنهان بوده و باقی فرق نیز، یا با استدلال عقلی مخالف بوده و در اصول نیز مانند فروع طرفدار تعبد و تقلید بوده اند و یا استدلال عقلی را درباب شناخت خداوند بی ثمر می دانسته اند و طرفدار شهود قلبی بوده اند. بنابراین از فرقه معتزله، برهان حدوث نظام و برهان حدوث قاضی عبدالجبار و از فرقه شیعه ادله ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت و شیخ طوسی مورد بررسی قرار گرفته است. از اشاعره نیز متکلمانی چون ابوالحسن اشعری، ابوبکر محمد باقلانی ، ابوالمعالی امام الحرمین جوینی ، ابوحامد غزالی، امام فخر رازی، قاضی عضدالدین ایجی و میر سید شریف جرجانی مورد مطالعه قرار گرفته اند. در بخش دوم که به فلاسفه اسلامی اختصاص دارد، دلایل فیلسوفانی آورده شده که تا حدی دارای دلایل ابداعی و ابتکاری بوده اند. بنابراین در این بخش از کندی، برهان حدوث ، از فارابی، برهان ماهیات، ازابن سینا، برهان امکان و وجوب و برهان حرکت، از شیخ اشراق، چهار استدلال یعنی استدلال از را امکان مجموعه سلسله ممکنات، برهان ماهیات، راه امکان عالم جسمانی، حرکت افلاک و حدوث نفس، از ابن رشد دلیل عنایت و دلیل اختراع، از محقق طوسی، برهان وجوب و ضرورت و از ملاصدرا برهان صدیقین با دو تقریر مرحوم سبزواری و مرحوم طباطبایی آمده است.
  • تعداد رکورد ها : 90