شرح المواقف القاضی عضدالدین عبدالرحمن الایجی المجلد 6 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
شرح المواقف القاضی عضدالدین عبدالرحمن الایجی المجلد 6
تالیف السید الشریف علی بن محمد الجرجانی .و معه حاشیتا السیالکوتی والچلبی علی شرح المواقف ضبطه و صححه محمود عمر الدمیاطی
311 صفحه
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۹۸م = ۱۴۱۹ق = ۱۳۷۷.
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
شرح المواقف القاضی عضدالدین عبدالرحمن الایجی المجلد 6
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
سیالکوتی, عبدالحکیم بن شمسالدین (منطقى، متکلم؛ شیعى و هندى), ؟؟؟ (سیالکوت) 1067ق./1657م. (سیالکوت)
(حاشيه نويس/تعلیق نویس)
میرسیدشریف جرجانی , علی بن محمد بن علی گرگانی (فیلسوف، متکلم، منطقدان، شارح، حاشیه نویس و ادیب ایرانی نیمه دوم قرن هشتم و اوایل قرن نهم هجری قمری، حنفی مذهب و اشعری مسلک، منسوب به امامیه ؟، نظریه وحدت وجود) , 740ق/1340م. گرگان ۸۱۶ق./1414م. شیراز
(شارح)
دمیاطی, محمود عمر
(مصحح)
چلبی, حسن, 1922- م.
(حاشيه نويس/تعلیق نویس)
قاضی عضدالدین ایجی , عبدالرحمن بن احمد (مکتب اشعری), 700ق./1301م. إیج (شهرى در فارس) 756 ق./1356م.(کرمان)
(نویسنده)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دارالکتب العلمیة ،
۱۹۹۸م = ۱۴۱۹ق = ۱۳۷۷
چکیده :
الفصل الثالث:كيفيات مخصوص به كميات در دو مقصد بيان مىشود كه عبارتند از:كيفيات مخصوص كميات،خط.المرصد الرابع:مقولات نسبى در يك مقدمه و دو فصل كه عبارتند از:مقولات نسبى كه در خارج موجود هستند،اكوان در هفت مقصد بيان مىشود كه عبارتند از:تعريف مقولات نسبى،انواع كون،ضرورى بودن وجود كون،حركت جواهر،جوهر فرد،تضاد اكوان،اختلافات معتزله در اكوان. الفصل الثانى:مبحث«اين»در سيزده مقصد بيان مىشود كه عبارتند از:حركت و سكون جسم،نظر ارسطو در تعريف حركت،اختلاف حكماء در اينكه حركت از مقولات است يا نه،علت حركت طبيعى،مقتضيات ششگانه حركت، لوازم مقتضيات ششگانه حركت،انواع حركت از جهت تضاد،لوازم تضاد حركت،اقسام حركت بعنوان كم بالعرض،محرك،حركت از جهت سرعت زمانى و ملازمات آن،علت كندى حركت،دو حركت مستقيم. المرصد الخامس:مبحث اضافه در پنج مقصد بيان مىشود كه عبارتند از:ابوت، خواص مضاف،عدم استقلال اضافه،تقسيمات اضافه،اقسام مضاف از جهت تقدم و تأخر. الموقف الرابع:موضوع جواهر در يك مقدمه و چهار مرصد بيان مىشود كه عبارتند از:مقدمه در تعريف جواهر و المرصد الاول:جسم در دو فصل بيان مىشود كه عبارتند از:حقيقت و اجزاء جسم در هشت مقصد مىباشد كه شامل:تعريف جسم،رابطه جسم و اعراض مجتمه،تقسيمات جسم به اعتبار تركيب و بساطت،دلايل متكلمين بر وجود جسم،دلايل حكماء بر اينكه جسم بسيط واحد متصل فى نفسه است،اجسام بسيط لطيف،هيولى و صورت،تفريعات هيولى.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه PDF
نسخه متنی
کلید واژه اصلی :
کلام اشعری
,
کلام اهل سنت
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
,
16. کلام عقلی
,
فلسفه اسلامی
,
کیف مختص به کم
,
این
,
13. علم کلام
کلید واژه فرعی :
عالم ماده ,
حرکت ,
اکوان اربعه ,
کیف نفسانی ,
لذت ,
الم حسی ,
جهت حرکت ,
حرکت جوهری ,
جوهر ,
جسم ,
هیولی ,
جسم بسیط ,
اجزاء حرکت ,
ماهیت حرکت ,
مقولات ,
حرکت ,
حرکت و سکون ,
اراده ,
حرکت اختراعی ,
حرکت بطیء ,
بیشتر
اعلام و شخصیت ها :
علاءالدین طوسی, علی بن محمد (متکلم وفقیه حنفی اهل سمرقند، مولف «الذخیرة : فی الرد على الفلاسفة») , -؟؟؟ق.طوس، مشهد 877ق.سمرقند
محمد بن علی شوکانی (متكلم، فيلسوف، منطقى), 1173 ه.ق (هجره شوكان خولان يمن). 1250 ه.ق (صنعاء (يمن) (محل دفن: خزيمه))
ارسطو, معلم اول (Aristotélēs،فیلسوف مشائی یونانی), 384 ق.م 322 ق.م
هشام بن حکم , (از اعلام قرن دوم هجری، متکلم شیعی، متکلم امامی عصر حضور ائمه؛ از اصحاب امام صادق(ع) و امام کاظم(ع)، دانشمند علوم عقلی، از نخستین متکلمین مسلمان و شیعه، متهم به تجسیم و رهبری فرقه مجسمه «هشامیه» از سوی مخالفان مخصوصا معتزله و بعد اشاعره), 113ق.کوفه،عراق 179 ق.کوفه،عراق
ابن سینا, حسین بن عبدالله (Ibn Sina؛ Avicenna؛ شیخ الرئیس، فیلسوف مشهور مشائی، شیعه و ایرانی), ۳۷۰ق/359ش./981م. (افشنه بخارا) ۴۲۸ق/416ش./1038م. (همدان)
رازی, محمد بن زکریا (فیلسوف، منطقى، پزشک، ریاضىدان و ایرانى؛ نویسنده در نقد اسلام), 251 ه.ق (رى) 311 ه.ق (رى)
فخر رازی , محمد بن عمر (فقیه، متکلم، فیلسوف، مفسر و حکیم مسلمان ایرانی، مکتب اشعری، متکلم اشاعره متاخر، شافعی، پیش برنده الهیات فلسفی، مخالف؟ فلسفه), 543ق./1149م. ری، تهران، ایران 606ق./1210م. هرات، افغانستان
نظام , ابواسحاق ابراهیم بن سیار (فیلسوف معتزلی، خواهر زاده ابوهذیل علاف) , 160؟ق.بلخ،افغانستان (بصره،عراق) 221ق.بغداد،عراق
بیشتر
متکلمان و سایر شخصیت ها :
قاضی عضدالدین ایجی
آثار پر استناد :
شفاء: ابن سینا
نویسنده :
تالیف السید الشریف علی بن محمد الجرجانی .و معه حاشیتا السیالکوتی والچلبی علی شرح المواقف ضبطه و صححه محمود عمر الدمیاطی
زبان :
عربی
منبع اصلی :
https://archive.org/download/Charhmawaqef/Chmaw6.pdf
کد کنگره:
BP۲۰۵/۴/ع۶م۸۰۲۳ ۱۳۷۷
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
عنوان دیگر : المواقف .شرح
توضیحات فیزیکی اثر :
311 صفحه
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , حاشیه،پاورقی وتعلیق
مخاطب :
بزرگسال , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
تتمة الموقف الثالث 1
تتمة المرصد الثالث 1
تتمة الفصل الثانى فى كيفيات نفسانية 1
النوع الثانى و فيه مقاصد 2
المقصد الاول العلم 2
المقصد الثانى تعلق علم واحد بمعلومين 17
المقصد الثالث الجهل المركب 24
المقصد الرابع الجهل المركب 26
المقصد الخامس ادراكات الحواس الخمس 27
المقصد السادس الصور العقلية 29
المقصد السابع العلم تفصيلى و اجمالى 36
فرعان * 41
الاول العلم الاجمالى 41
الفرع(الثانى 41
المقصد الثامن العلم بالفعل و بالقوة 42
المقصد التاسع العلم فعلى 43
المقصد العاشر مراتب العقل 43
المقصد الحادى عشر اطلاقات العقل 46
المقصد الثانى عشر اختلاف العلمين المتعلقين بمعلومتين 49
المقصد الثالث عشر انقلاب العلم النظرى بالضرورى و بالعكس 51
المقصد الرابع عشر فى استناد العلم الضرورى الى النظرى 56
المقصد الخامس عشر أثبت أبو هاشم علما لا معلوم له 59
المقصد السادس عشر محل العلم الحادث 62
النوع الثالث الإرادة 64
المقصد الاول فى تعريف الإرادة 64
المقصد الثانى الإرادة القديمة توجب المراد 66
المقصد الثالث الإرادة عندنا غير مشروطة 67
المقصد الرابع مغايرة الإرادة للشهوة 70
المقصد الخامس فى مغايرة الإرادة للتمنى 73
المقصد السادس إرادة الشيء كراهة ضده عند الاشعرى 73
المقصد السابع القدرة 77
النوع الرابع و فيه مقاصد 77
المقصد الاول فى انه لا إرادة تفيد متعلقه صفة 78
المقصد الثانى مقدور لقادرين 84
المقصد الثالث وجودية القدرة 86
المقصد الرابع اثبات القدرة 86
المقصد الخامس القدرة مع الفعل 88
فروع للمعتزلة 98
الاول 98
الفرع(الثانى) 99
الفرع(الثالث 99
الفرع(الرابع 100
المقصد السادس الممنوع عن الفعل هل هو قادر عليه 100
المقصد السابع تعلق القدرة بالضدين 102
المقصد الثامن العجز 106
المقصد التاسع المقدور تابع للعلم 108
المقصد العاشر النوم ضد القدرة 109
و أما الرؤيا فخيال باطل عند المتكلمين 111
فروع للمعتزلة 116
فرع الاول 116
الفرع(الثانى 118
الفرع(الثالث) 119
(الفرع الرابع) 121
المقصد الحادي عشر القدرة 121
المقصد الثانى عشر القدرة و المزاج 122
المقصد الثالث عشر الخلق 129
خاتمة في تفسير كيفيات نفسانية 131
(النوع الخامس اللذة و الالم) 134
المقصد الاول) اللذة و الالم بديهيان) 134
المقصد الثانى تعريف الصحة 144
(الفصل الثالث في الكيفيات المختصة بالكميات) 151
المقصد الاول الكيف الكمى 151
المقصد الثانى الخط 155
تنبيه 157
الفصل الرابع فى الكيفيات الاستعدادية 158
(المرصد الرابع النسب) 159
المقدمة 159
الفصل الاول اعتراف المتكلمين بالكون 162
المقصد الاول الكون 162
المقصد الثانى أنواع الكون 165
المقصد الثالث الكون 171
المقصد الرابع الجوهر 172
المقصد الخامس جوهر فرد محفوف بستة جواهر 175
فروع 179
فرع الأول 179
الفرع(الثانى) 180
الفرع(الثالث 181
الفرع(الرابع 181
المقصد السادس من لم يجعل المماسة كونا 182
المقصد السابع في اختلافات للمعتزلة 183
الفصل الثاني مباحث الاين 189
المقصد الاول قال الحكماء الجسم اما أن يكون متحركا أو لا يكون 189
المقصد الثانى أرسطو و الحركة 197
المقصد الثالث فيما يقع فيه الحركة من المقولات 203
المقولات التى تقع فيها الحركة(أربع) 204
الاولى الكم 204
الثانية الكيف 209
الثالثة الوضع 211
الرابعة التحرك فى الاين 212
المقصد الرابع العلة للحركة الطبيعية ليست هي الجسمية 224
المقصد الخامس الحركة تقتضى أمورا 229
المقصد السادس وحدت الحركة متعلقة بوحدت امور ستة 229
المقصد السابع تضاد الحركات 236
المقصد الثامن تضاد الحركات ليس لتضاد ما فيه 237
تنبيه 244
المقصد التاسع الحركة ليست كما بالذات 247
المقصد العاشر ما يوصف بالحركة 249
المقصد الحادي عشر انواع الحركة 251
المقصد الثانى عشر علة البطء 254
المقصد الثالث عشر الحركة و السكون 255
المرصد الخامس في الاضافة 261
المقصد الاول الابوة 262
المقصد الثاني للمضاف خواص 263
المقصد الثالث الاضافة لا تستقل بوجودها 265
المقصد الرابع يلحق الاضافة تقسيمات 266
المقصد الخامس و من أقسام المضاف التقدم و التأخر 269
(الموقف الرابع فى الجواهر) 274
المقدمة 274
تنبيهان * 277
الاول 277
(الثاني) من التنبيهين 279
المرصد الاول فى الجسم و فيه فصول 282
الفصل الاول في حقيقت الجسم 282
المقصد الاول فى حده و معرفه 282
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت