مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
>
عرفان اسلامی
>
عرفان نظری
>
مراتب وجود(خاص)
>
ظهورات(قسیم هویت غیبی)
>
مقامات (عام) (عرفان نظری)
>
مقامات((اثباتی)، صد منزل)
>
مقامات احوال
>
مقام محبت
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 52
عنوان :
رسالة الإنسانیة: منهج لصیاغة الانسان وفق رسالة السماء المجلد1-2
نویسنده:
المیرزا حسن الحائري الإحقاقی؛ شرح الشیخ حسن شمس گیلانی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کویت : مکتبه الامام الصادق (ع) العامه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
انسان در اسلام
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
کتب کلام شیخیه
,
کنز العمال: متقی هندی
کلیدواژههای فرعی :
01. خداشناسی (کلام) ,
راههای خداشناسی ,
معراج پیامبر(ص) ,
کمال حقیقی انسان ,
علم و عمل ,
موت ,
فضایل قرآن ,
ذکر (یاد خدا ) ,
امر به معروف و نهی از منکر ,
خود سازی ,
معرفت ,
حریت ,
صبر ,
یقین ,
مقام محبت ,
تزکیه ,
سعادت معنوی ,
کد کنگره:
BP 247 /8 /الف3 ر5
چکیده :
رساله انسانیه کتابی است اخلاقی که فضایل اخلاقی را ذکر می کند. این کتاب مجلد یک و دو کتاب رساله انسانیه می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تصحيح القراءة في نهج البلاغة ردا على «قراءة في نهج البلاغة» للدليمي
نویسنده:
خالد البغدادي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
قم - ایران: مركز الابحاث العقائدية,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب رد شبهات
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مرآت العقول: علامه مجلسی
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر صافی (روایى)
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
تاریخ طبری
,
الکامل فی التاریخ
,
مُروجالذَهَب و معادن الجوهر
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
,
انساب الاشراف(بلاذری)
,
اوائل المقالات: شیخ مفید
,
احقاق الحق: قاضی نورالله
,
الغدیر: علامه امینی
,
1- متون اسلامی (متون دینی مرجع)
,
2- متون مرجع شیعه امامیه (متون اسلامی مرجع)
,
1- متن نهجالبلاغه: نسخه صبحی صالح (متون مرجع شیعه امامیه)
,
02- نهج البلاغه
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
إعلام الوری بأعلام الهدی (فضل بن حسن طبرسی)
,
کشف الغمة (علی بن عیسی اربلی)
,
عقائد الإمامیة: محمد رضا مظفّر
,
کنز العمال: متقی هندی
کلیدواژههای فرعی :
ازدواج عمر بن خطاب با ام کلثوم ,
راسخان در علم ,
شیعه علی(ع، اعم) ,
عدم تحریف قرآن ,
احادیث فضایل امام علی (ع) ,
حدیث لولا علی ,
صلح امام حسن علیه السلام ,
اقرار به لولا علی لهلک عثمان ,
حدیث اهل بیتی امان ,
علی منی و انا من علی ,
حدیث علی مع الحق ,
تحریف قرآن ,
فضایل امام علی(ع) ,
وحی الهی ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
قرآن کریم ,
حب ,
حدیث مدینه علم ,
تاریخ تشیع ,
مقام محبت ,
آیه السابقون ,
افضلیت امام علی(ع) بر اصحاب ,
اذن الواعیه ,
چکیده :
این کتاب نقد و ردیهای است بر کتاب قراءة فی نهجالبلاغه دلیمی که در آن تعدادی از مطالب نهجالبلاغه را مخالف اندیشه و شخصیت حضرت علی (ع) و فرهنگ شیعه دانسته و آنها را رد کرده است. در کتاب حاضر به آن شبهات پاسخ داده شده و درباره عصمت امام، وحی و الهام و رابطه امامت و نبوت و سیره و شخصیت حضرت علی (ع) بحث شده و از همه محتوای نهجالبلاغه دفاع شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سيرتنا و سنتنا سيرة نبينا و سنته صلیاللهعليهوآلهوسلم : محاضرات تتضمن أجوبة وافية لأسئلة حول ما يقال عن غلوّ الشيعة في حب أهل البيت (عليهم السلام) وإقامة المآتم العزائية على سيّد الشهداء
نویسنده:
عبدالحسين الأميني
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
17. فرق کلامی
,
غلات (اعم، مذاهب کلامی)
,
شیعه شناسی
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
9- غلات (اعم، (فرق اسلامی))
,
گریه بر امام حسین(ع)
,
کتب رد شبهات
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
کلیدواژههای فرعی :
حب و بغض ,
حب اهل بیت(ع) ,
مرگ با حب آل محمد(ص) ,
محبت الهی ,
حب نبی(ص) ,
حدیث اهل بیتی امان ,
تربت امام حسین همراه میت ,
گریه بر قتل امام حسین (ع) ,
تبرک کفن به تربت امام حسین (ع) ,
حب ,
قیام عاشورا ,
مقام محبت ,
دفع شبهات ,
گریه بر امام حسین(ع) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالحسین امینی
چکیده :
سيرتنا و سنتنا سيرة نبينا و سنته صلیاللهعليهوآلهوسلم از جمله آثار عربى علامه شيخ عبدالحسين امينى (1320-1390ق) است. سؤال شخصى از علامه در سوريه پيرامون وجود غلو در ميان شیعیان و تكروى و افراط آنان در حبّ اهلبيت(ع) و مخصوصاًً امام حسين(ع)، انگيزه تأليف اثر حاضر بوده تا بدينمنظور، شبهات مطرح شده در اينگونه مسائل، حل شده و پردههاى ابهام از روى مبادى اعتقادى اين مسائل، بركنار رود[۱]كتاب به زبان عربى در يك جلد منتشر شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین و تحلیل صورتبندی برهان فطرت عشق در تفکر آیتالله شاهآبادی
نویسنده:
حمید شاه آبادی، محمد رضا اسدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قاعده تضایف
,
اثبات خدا
,
آیه الله شاه آبادی
,
برهان فطرت عشق به کمال
کلیدواژههای فرعی :
راههای خداشناسی ,
فطرت حب کمال صرف ,
فطرت خدا شناسی ,
کمال مطلق ,
عرفان اسلامی ,
براهین خداشناسی ,
فلسفه اسلامی ,
مقام محبت ,
براهین ملازمه عامه ,
نقد برهان فطرت عشق ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
در سنت تفکر اسلامی برهان فطرت در اثبات وجود خدا، برهانی ملهم از آموزههای قرآنی و مبتنی بر رویکردی انسانشناسانه است. گرانیگاه برهان فطرت، التفاتی مضمر در نفس انسان نسبت به کمال بحت و مطلق است. آیتالله شاه آبادی به عنوان یک فیلسوف مابعد صدرایی، کوشیده تا معطوفیت ذاتی نفس به مفهوم کمال را در آمیزش با قاعدۀ فلسفیِ تضایف در تفکر اسلامی، همچون تمهیدی جهت اقامۀ استدلالی برای اثبات وجود متعلق التفات نفس به کار گیرد. در مقالۀ پیش رو استدلال مذکور (برهان فطرت عشق)، در قالب دو قیاسِ اقترانی و استثنایی صورتبندی شده و لوازم و مقومات آن مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 167 تا 184
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عاطفهگرایی در مکتب اخلاق مولوی با محوریت اخلاق مراقبت
نویسنده:
فتانه سمسار خیابانیان، کامران پاشایی فخری، پروانه عادل زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکتب عاطفه گرایی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
اخلاق در نگاه مولانا
,
اصطلاحنامه فلسفه اخلاق
,
اخلاق مراقبت
,
عاطفهگرایی در مکتب اخلاق مولوی با محوریت اخلاق مراقبت (اخلاق)
کلیدواژههای فرعی :
محبت ,
فمینیسم ,
ابتهاج ,
مقام محبت ,
تحلیل مولوی از عشق ,
اخلاق سنتی (وابسته) ,
حکم اخلاقی (خاص) ,
عشق و مهرورزی از دیدگاه مولانا (عرفان) ,
بی خودی، شرط حضور عشق در دل (عرفان) ,
نقش مهرورزی در اخلاق مولانا (عرفان) ,
عشق ضامن تبعیت مرید از مراد (عرفان) ,
عشق مایه حرکت انسان (عرفان) ,
عشق مایه رهایی انسان از تلاطمات روزگار (عرفان) ,
عشق اکسیر تکامل انسان (عرفان) ,
عشق احیاگر روح (عرفان) ,
ناکارآمدی عقل در مقابل دل برای هدایت انسان (عرفان) ,
بصیرت افزایی و شادی بخشی دل پاک (عرفان) ,
اخلاص، شرط مهرورزی (عرفان) ,
عشق و دوستی، علت پویایی (عرفان) ,
چکیده :
هر بار که در اقیانوس عمیق اندیشۀ مولوی غور میکنیم، وجهی نو در مقابل دیدگانمان ظاهر میشود که گویی اولین باری است که با چنین تفکری آشنا میشویم اما، این بار تحیر، افزونتر است چراکه، مکتب اخلاقی جدیدی که با نام اخلاق مراقبت، در قرن نوزده و بیست میلادی با پیشر فتهای روانشناختی و روان کاوی انسان در اروپا مطرح است، مولوی قرنها قبل بدان دست یافته و موشکافانه و البته جامعتر آن را طرح مینماید و همین یک نکته برای توجیه اعجازآمیز بودن مکتب اخلاقی وی، که هنوز هم سرمشق آموزههای اخلاقی است، کفایت میکند. یکی از رهیافتهای اخلاق مراقبت[1]، عاطفهگرایی است که در این مقال، نحوۀ طرح آن در آثار مولوی، با برجسته سازی این نکته که عاطفهگرایی اخلاقی مولوی با خدا آغاز و به خدا میانجامد، مورد تعمق قرار گرفته حال آن که، مبنای عاطفه در مکتب اخلاقی غربی، بر عاطفۀ مخلوق متکی است، جای تامل دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مضامین عرفانی، دینی و ادبی حروف الفبا در اشعار شاه نعمت الله ولی کرمانی
نویسنده:
غلامرضا حیدری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شعر عرفانی
,
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مظامین عرفانی، دینی و ادبی حروف الفبا در اشعار شاه نعمت الله ولی کرمانی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
محبت ,
ابتهاج ,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی)) ,
حضرت احدیت ,
مقام محبت ,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع) ,
مضامین عرفانی (عرفان) ,
جایگاه عرفانی، دینی و ادبی حروف الفبای پارسی (عرفان) ,
مظامین عرفانی، دینی و ادبی حروف الفبا در اشعار شاه نعمت الله ولی کرمانی (عرفان) ,
چکیده :
مضامین بکر، فضاهای شاعرانه، ترکیبات و تعابیر نغز و ظریفِ برساخته از حروف الفبای پارسی در کنار دیگر مضامین ادبی و هنری، از دیرباز تاکنون در پهنه ادب فارسی، جایگاه خاصی دارد. شعرا و نویسندگان، در تمام ادوار و سبکهای شعر فارسی، با عنایت به شکل، حالت و ویژگی این حروف، به مضمونآفرینی با آنها پرداختهاند. شاعران عارف و متصوفه در مقایسه با دیگر شعرای ادب پارسی، توجّه خاصی به حروف الفبا و ساختارهای هنری و ادبی آنها برای تبیین اندیشههای دینی، عرفانی و صوفیگری خود داشتند. یکی از شاعران عارفی که از خصوصیات و ویژگیهای حروف الفبا در دامنه بسیار وسیعی بهره جسته است، شاه نعمت الله ولی کرمانی، شاعرِ قرن هشتم هجری است. او که خود مؤسس فرقه شاه نعمت اللهی هم بود، در ترویج و تبیین اندیشههای عرفانی و دینیِ فرقه شاه نعمت اللهی، به مدد حروف الفبای پارسی، مضامین باریک و ظریفی را میآفریند که نشان از خلاقیت ذاتی و ذهنی او در به کارگیری حروف در ساخت مضامین دینی و عرفانی دارد. در این مقاله، ضمن بررسی جایگاه و ویژگی حروف الفبای پارسی از منظر شکل و هیأت ظاهری و ادبی، به نقش آنها در آفرینش ترکیبات، تعابیر و مضامین دینی، عرفانی و ادبی پرداختهایم. با بررسی مجموعة کامل شواهد شعری به دست آمده از اشعار شاه نعمت الله ولی در زمینه مضامین دینی، عرفانی و ادبی بر ساخته از حروف الفبا، این نتیجه حاصل شد که شاه نعمت الله ولی، تقریباً از همه حروف الفبا در آفرینش مضامین دینی، عرفانی و ادبی خود به خوبی استفاده کرده است، اما دامنه به کارگیری حرف الف در مقایسه با دیگر حروف الفبا، به مراتب وسیع تر و بیشتر است. شاعر به حروفی چون ب، میم، عین و نون به واسطه ویژگی منحصربه فرد آنها، بیشتر از دیگر حروف الفبا توجّه داشته است. در ضمن دامنه مضامین دینی و عرفانی برساخته از این حروف در مقایسه با مضامین ادبی و شاعرانه، بسیار بیشتر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 318 تا 343
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کاربرد اصطلاحات عرفانی در غزلیات ابن حسام خوسفی
نویسنده:
فرشته خاوری، حبیب جدیدالاسلامی، بهروز رومیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
اصطلاحات عرفانی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
کاربرد اصطلاحات عرفانی در غزلیات ابن حسام خوسفی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
صوفیه (فرق کلامی) ,
محبت ,
شعر آیینی ,
زبان و ادبیات فارسی ,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی)) ,
صوفیان (صوفیه) ,
مقام محبت ,
ضرورت آشنایی با اصطلاحات عرفانی (عرفان) ,
آب حیات (عرفان) ,
آتش (عرفان) ,
ابرو (عرفان) ,
اخلاص (عرفان) ,
ارادت (عرفان) ,
باده (عرفان) ,
بلا (عرفان) ,
پیر مغان (عرفان) ,
تجلی (عرفان) (از اصطلاحات عرفانی) ,
تقوی (عرفان) ,
جام (عرفان) ,
جمال (عرفان) ,
خال (عرفان) ,
خرابات (عرفان) ,
درد (عرفان) ,
رند (عرفان) ,
ساقی (عرفان) ,
زلف (عرفان) ,
حُسن (عرفان) ,
چکیده :
متون عرفانی و اصطلاحات عرفانی، میراث مکتوب و هویت فرهنگی و ملی هر سرزمینی است که شرح و بازنمود آنها در واقع بازسازی هویت فرهنگی یک کشور است. از آن جا که عالم درون عارفان قابل کشف برای عموم نیست با تاملی در اشعار و سرودهایی که جلوه و بارقههایی از مکنونات قلبی ایشان است، شناختی توام با لذات معنوی نصیب حال تشنگان معرفت و معنویت میگردد. ابن حسام نیز از جمله شاعرانی است که غزلیاتش معدن گران سنگی از اصطلاحات و رموزیست که شور و شوقی عارفانه در خواننده ایجاد میکند. در این نوشتار، همراه با شرح برخی اصطلاحات عرفانی که عرفا در اشعار خود به کار بردهاند، با شیوة تحلیل محتوایی به شرح برخی الفاظ و اصطلاحات عرفانی که ابن حسام در غزلیات خود به کار برده، پرداختهایم تا روشن شود که وی از چه اصطلاحات و تعبیرات عرفانی بیشتر در غزلیات خویش بهره برده است؟ لذابا بررسی غزلیات وی این نتیجه حاصل شد که او برای بیان تجربیات عرفانی خود، از الفاظ رمزگونة زلف، ابرو، چشم، لعل، خال و همچنین اصطلاحاتی چون حسن، پیر مغان، عشق بهره برده است که البته در به کاربردن همه اینها گوشة چشمی به شاعران بزرگی چون حافظ و عراقی و... داشته است. هر چند ثابت شدن این ادعا خود مبین ان است که او علاوه بر این که شاعری آیینی است، از اندیشههای عرفانی والایی برخوردار بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 294 تا 317
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ولایت محبت در اشعار مولانا
نویسنده:
ماه نظری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محبت
,
محبت الهی
,
عرفان اسلامی
,
فیض الهی
,
ادبیات عرفانی
,
مقام محبت
,
مقام محبت
,
ولایت محبت در اشعار مولانا (مولانا)
کلیدواژههای فرعی :
حب به خدا ,
پیشینه معانی محبت در نظر عارفان (عرفان) ,
ارتباط دل و محبت (عرفان) ,
ولایت دل و محبت در جلوه دیدار (عرفان) ,
رابطه ذاکران و محبت (عرفان) ,
کیفیت محبت الله به اولیا و اولیا به حضرت حق (عرفان) ,
عشق، بلا و درمانگر محبان و عاشقان (عرفان) ,
عشق و تلوین (عرفان) ,
عشق و تمکین (عرفان) ,
رابطه شدت محبت و تکامل (عرفان) ,
رابطه محبت و ایمان (عرفان) ,
محبت و عشق الهی (عرفان) ,
رابطه محبت با قرب و اتصال (عرفان) ,
محبت در سعدا و اشقیا (عرفان) ,
چکیده :
در نزد عارفان نهایت محبت، غلیان دل در اشتیاق لقای محبوب است که موجب محو محب میشود زیرا اساس احوال عالیه و کمالجویی بر محبت است. محبت در نظر مولانا مراتبی دارد: محبت عام و محبت خاص. به اعتقاد وی نور ایمان و یقین از محبت سرچشمه میگیرد و چون آتشی وجود را پالایش میدهد، زیرا خلق آدمی با مِهر الهی آمیخته شده است. محبت پیوندی بین محب و محبوب ایجاد میکند و باعث کشش و جذبه میگردد به حدی که بین آن دو تفاوتی دیده نمیشود. مولوی روح محمدی را مظهر محبت دانسته است و معتقد است که رقایق محبت به حسب احوال محبان و استعدادشان تعیّن مییابد و ارتباط عمیقی با ایمان، ذکر، تلوین، تمکین، اتصال و... دارد تادرطی مراحل و مقامات و مراحل، بین حق تعالی و طالب (نیست هست نما) حایلی باقی نماند. مسأله این است که آیا محبت میتواند آغازگر فیضان باشد؟ و رقایق محبت، با چه اموری ارتباط تنگاتنگی دارد؟ تا محب بتواند در سیرالیالله توفیق یابد. در این مقاله همّ براین است تا لطایف این ارتباطات از دیدگاه مولانا از طریق توصیفی- تحلیلی بیان شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 274 تا 293
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اشارات و درون مایههای عرفانی در دیوان وفای فراهانی
نویسنده:
فاطمه آگاه، احمدرضا یلمه ها، مریم محمودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
اشارات و درون مایههای عرفانی در دیوان وفای فراهانی (عرفان)
,
مضامین عرفانی در شعر فارسی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
محبت ,
شعر کلاسیک فارسی ,
ابتهاج ,
غزل ,
مقام محبت ,
جلوه های عشق در اشعار وفای فراهانی (عرفان) ,
رسوایی و بدنامی عاشق در اشعار وفای فراهانی (عرفان) ,
پندناپذیری عاشق در اشعار وفای فراهانی (عرفان) ,
ناتوانی و ناکارمدی عقل در وادی عشق در اشعار وفای فراهانی (عرفان) ,
خاکساری و رضایت در اشعار وفای فراهانی (عرفان) ,
عاشق کشی و سنگدلی معشوق در اشعار وفای فراهانی (عرفان) ,
نظر بازی و جمال پرستی در اشعار وفای فراهانی (عرفان) ,
صور خیال در اشعار وفای فراهانی (عرفان) ,
تاثیرپذیری از سعدی ,
چکیده :
وفای فراهانی از جمله شاعران سده دوازدهم است که آثار متعددی از خود به جا گذاشته است. یکی از آثار ناشناخته او دیوان اوست که مشتمل بر مضامین گوناگون حکمی، عرفانی، تعلیمی و اخلاقی است. بررسی دیوان این شاعر نشان میدهد که این شاعر توجه ویژهای به شاعران سنتی ادب فارسی داشته است و از بین شاعران گذشته بیشترین اثرپذیری را از سعدی داشته است. آشنایی او با مضامین و اشارات عرفانی همانند آشنایی سعدی است که با مضامین، درونمایهها و تعالیم عرفانی انس و الفت داشته است؛ هرچند نمیتوان سعدی را یک شاعر عارف به حساب آورد. عشق به عنوان پررنگترین مضمون عرفانی در دیوان وفای فراهانی با جلوههای عاشقانه و معشوقانه بروز و نمود داشته است. این پژوهش بر آن است تا به اثرپذیریها، نمونهها و گونههای مختلف این اشارات در دیوان وفای فراهانی، شاعر ناشناخته دوره بازگشت اشاره کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 118 تا 131
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مشی عرفانی فارابی
نویسنده:
قدرت الله خیاطیان، راحله میرآخورلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
عرفان عملی
,
کتاب فصوص الحکم فارابی
,
مشی عرفانی فارابی (عرفان)
,
مقاله درباره فارابی
کلیدواژههای فرعی :
نبوت ,
محبت ,
حق مطلق (اسماء ذات الهی) ,
مقام نبوت ,
نظام فیض ,
فلسفه اسلامی ,
فلسفه مشاء ,
فیض الهی ,
حق مطلق (اسماء ذات) ,
فنا ,
مقام نبوت(قسیم مقام رسالت و ولایت و خلافت) ,
مقام محبت ,
مقام فناء ,
مقام بقاء ,
تصوف فلسفی (عرفان) ,
عرفان استدلالی (عرفان) ,
نشانه های تصوف در فارابی (عرفان) ,
نشانه هایی از مبانی عرفان فارابی (عرفان) ,
عاشقیت و معشوقیت خداوند (عرفان) ,
چکیده :
ابونصر فارابی (295-339 ه.ق.) فیلسوفی است که در سرزمین ایران پس از اسلام پدیدار گشته و از آشناترین فلاسفه نسبت به دانش روز است که در محدوده زمان خود گامهای بسیار مهمی در تأسیس فلسفه اسلامی برداشته است. فارابی همچون ابن سینا در کنار فلسفه و دیگر علوم به عرفان نیز گرایش داشته است و در عرفان عملی وی زهد، عدم دلبستگی و زندگی توأم با انزوا دیده میشود و بر اساس آن در عرفان نظری نیز دارای نظرات و آثاری است. آنچه در پژوهش حاضر محل نظر میباشد، این است که آیا فارابی علاوه بر صاحب فن بودن در حوزههای علمی بر شمرده شده، عارف نیز به حساب میآید؟ آیا دلایلی برای انتخاب وی در سلک عرفان نظری و نسبت وی با عرفان عملی وجود دارد؟ از این رو این بررسی به روش توصیفی- تحلیلی متوجه اثری است با عنوان فصوص الحکم که از آن فارابی میباشد و دیگر آثاری که از وی به جا مانده تا تصویر عرفان و تصوف نظری و عملی وی را ترسیم سازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 98 تا 117
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 52
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید