مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرگ ابوین صبی اسیر حربی مرگ اسب قبل از استغنام مرگ امام مرگ باردار مرگ بایع مرگ بدون وصیت مرگ بعد از احرام مرگ بعد از دخول حرم در احرام مرگ بعد از وجوب حج مرگ به غرق مرگ به وضع حمل در زنای اکراهی مرگ جاعل مرگ حابس مرگ حاکم امان مرگ حاکم در جهاد مرگ حالف حج مرگ حرّ ربوده شده مرگ حیوان مسابقه مرگ در چاه مرگ در حرم حضرت محمد (ص) مرگ در حرم مکه مرگ در کشتی مرگ ذمی مرگ راکب حیوان مرگ رامی مرگ راهن مرگ زن پناهنده مرگ زندانی مرگ زوج معتده مرگ زوج مفضات مرگ زوج مورث به سبب مرض مرگ زوجه قبل از اسلام زوج مرگ زوجه قبل از لعان مرگ ساکن مرگ شاهد مرگ شاهد اصل مرگ شریک مرگ شفیع مرگ صاحب خیار مرگ صبی مرگ صبی متکفل در خلع مرگ صید مرگ ضامن مرگ طلب کار مرگ عاقد مهادنه مرگ عاقله مرگ عامل جعاله مرگ عاهد حج مرگ غانم جنگی مرگ فقیه مرگ قاتل مرگ قاضی مرگ قبل از احرام مرگ قبل از روزه بدل قربانی حج مرگ قبل از سجده سهو مرگ قبل از قربانی واجب حج مرگ قبل از قضای اجزای نماز مرگ قبل از نماز احتیاط مرگ کاسب در سال خمسی مرگ کافر مرگ کفیل مرگ کنیز مجعول در جهاد مرگ لقیط مرگ مالک مرگ مالک مضاربه مرگ متولی وقف بعد از مزارعه مرگ مجاهد مرگ مجعول علیه قبل از تسلیم مرگ محارب مرگ محال علیه مرگ محبوس مرگ محتال مرگ محیل مرگ مختلعه متکفل صبی مرگ مذبوح به غیر ذبح مرگ مرتضع مرگ مرتهن مرگ مرقَب مرگ مرقِب مرگ مریض مرگ مستاجر مرگ مستامن مرگ مستعیر مرگ مستودع مرگ مسحور مرگ مشتبه مجنی علیه مرگ مشتری مرگ مصرات مرگ مضارب مرگ مضمون له مرگ معتکف مرگ معمَر مرگ معمِر مرگ معیر مرگ مفلس مرگ مقذوف مرگ مقروض مرگ مقسم ترکه مرگ مکفول مرگ مکفول له مرگ ملتقط مرگ من علیه الخیار مرگ منذور له مرگ منوب عنه حج مرگ موجر مرگ مودع مرگ مورث با امر به مداوا مرگ موصی مرگ موصی له مرگ موکل مرگ موهوب له مرگ مهدی مرگ مهدی الیه مرگ ناذر مرگ نایب حج مرگ واجب الحج مرگ واقف قبل از قبض مرگ واهب مرگ وصی مرگ وکیل مرگ ولی دم مرگ یکی از زوجین مرگ یکی از متعاطین
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 168
بررسی مقایسه‌ای مراسم سوگواری در دو گروه مذهبی و غیرمذهبی و رابطه‌ی آن با آرامش بازماندگان (مطالعه موردی بخش زرقان - شیراز  )
نویسنده:
صادق دهقان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
با بروز سوگ براي هر فرد در جامعه بي‌شك آرامش وي دستخوش تغيير مي‌شود. بررسی وضعيت آرامش سوگواران پس از انچام مراسم سوگواري صورت نگرفته است؛ لذا هدف کلی اين تحقيق، مطالعه رابطه‌ي آرامش با برگزاري مراسم سوگواري(در اين تحقيق مراد از مراسم، مراسمسوگواري مذهبي نمي‌باشد كه به عنوان مثال در عاشورا برگزار مي‌گردد ) بين دو گروه مذهبي و غير مذهبي( در صورت شناسايي غير مذهبيون، البته در صورتي كه افراد غير مذهبي يافت نشدند به جاي اين گروه از افراد با سطح دين داري پايين استفاده خواهد شد )در یکی از مناطق مجاور به شهر شیراز یعنی بخش زرقان می‌باشد. در این بررسی با استفاده از چارچوب نظری كاركرد گرايي و نظريه‌ی احساسیبه مطالعه رابطه‌ي آرامش و سوگواري پرداخته شده است. روش پژوهش در این پژوهش از نوع پیمایشی و تکنیک جمع‌آوری داده‌ها از طریق پرسش نامه محقق ساخته بوده است. جامعه آماری کلیه سوگواران (همسر متوفا ، فرزند متوفا ، پدر متوفا ، مادر متوفا ، برادر و خواهر متوفا ) بخش زرقانشیراز طي يك ماه یعنی در حدود 90- 120 نفر می‌باشد. یافته‌های این پژوهش در دو بخش توصیفی و استنباطی ارائه شده است که در بخش توصیفی یافته‌ها نشان می-دهد که به طور كلي آرامش زنان و مردان سوگوار در هر دو گروه مذهبي ( دين دار قوي) و غير مذهبي ( دين دار ضعيف) با انجام مراسم سوگواري رابطه دارد. در بخش آمار استنباطي یافته‌ها نشان می‌دهد فرض رابطه بین دو متغیر معنی دار می‌باشد. بررسی تفکیکی رابطه بین دو متغیر، هم در بین افرادی که پایبندی‌های مذهبی ضعیفی داشتند و هم در بین افراد با پایبندی بالا، هم سو با رابطه مشاهده شده در نمونه کلی می‌باشد، ولی شدت رابطه در بین افراد دین دارقوی بیشتر از گروه دیگر بوده است.
نظریه نهایی ملاصدرا در باب ادراک کلیات (عقل فعال، عقول عرضیه یا خدا؟)
نویسنده:
جهانگیر مسعودی، اعظم پیش بین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد,
چکیده :
ملاصدرا در مباحث خود در باره درک کلیات مطالب گوناگون و متفاوتی را مطرح کرده است؛ وی از یک سو چنین می‌گوید که در ادراکات حسی و خیالی، نفس مبدع و آفریننده این صور است و سپس با حرکت جوهری و استکمالی خویش به مراتب بالای ادراک یعنی ادراک عقلی دست یافته و متحد با جوهر مفارق عقلی به نام عقل فعال می‌شود و صور کلی را در عقل فعال مشاهده کرده و یا اینکه عقل فعال صور کلیات را به او افاضه می‌کند (دیدگاه مشایی). از سوی دیگر گاهی از اتحاد نفس با مثل (ارباب انواع) و عقول عرضیه سخن می‌گوید (دیدگاه اشراقی). در برخی موارد هم با نگاه خاص و ویژه خود به این نکته اشاره می‌کند که نفس در مراتب عالی سیر استکمالی خویش فانی در ذات حق تعالی می‌شود و حقایق اشیاء را آنچنان‌که هستند، در ذات حق می‌بیند. در این نوشتار ضمن بیان دیدگاه نهایی ایشان بر اساس مبانی حکمت متعالیه به این نکته اشاره شده است که برای جمع میان این دیدگاه‌ها می‌توان از دو رویکرد و تفسیر فلسفی و عرفانی در قضیه بهره برد. درک کلیات با فناء در ذات حق بیشتر با تفسیر عرفانی سازگار است و جمع میان دو دیدگاه مشایی و اشراقی عمدتا با تکیه بر دیدگاه خاص فلسفی ملاصدرا امکان‌پذیر است.
صفحات :
از صفحه 113 تا 130
مرگ و جاودانگی در اندیشه میرداماد
نویسنده:
ریحانه داودی کهکی , سید عباس ذهبی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
انسان پژوهی دینی,
چکیده :
میرداماد حجم اندکی از نوشته‌های خود را به علم‌النفس اختصاص داده است و از این حجم اندک می‌توان دیدگاه او را درباره مرگ و جاودانگی استنباط و بازخوانی کرد. در این بازخوانی سه رویکرد فلسفی، عرفانی و دینی را می‌توان به تصویر کشید. این سه رویکرد در طول یکدیگرند و با هم مراتب اندیشه میرداماد راجع به مرگ و جاودانگی را تفسیر می‌کنند. بیرونی‌ترین بعد این اندیشه، رویکرد فلسفی میرداماد است. او این رویکرد را از نفس‌شناسی ابن‌سینا اخذ کرده و پایه‌های فلسفی او را در مفارقت نفس از بدن و جاودانگی پذیرفته است. در رویکرد عرفانی، میرداماد انسان را عالم صغیر و مقصود آفرینش تعبیر کرده و او و جاودانگی‌اش را در دو سلسله «بدو» و «عود» تبیین کرده است. این دو سلسله، هرچند با کمی اختلاف، همان قوس صعود و نزولی است که به‌ویژه در عرفان نظری استفاده می‌شود. در این نظریه، هرچند ریشه‌های افلاطونی و نوافلاطونی مشهود است، اما میرداماد می‌کوشد آنها را کاملاً دینی جلوه دهد و به همین دلیل شواهدی از آیات و روایات در تکمیل رویکرد عرفانی خود می‌آورد. این اقدام آگاهانه او نشان‌دهنده هماهنگی کامل این دو رویکرد نزد میرداماد است.
صفحات :
از صفحه 5 تا 24
آیا مرگ ناگهانی، رحمت است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خداي سبحان رحمان، رحيم و ارحم الراحمين است؛ اما در مورد مرگ ناگهاني بايد گفت كه اين مرگ براي مؤمن رحمت است؛ يعني مؤمن كه همه حقوق الهي را ادا كرده و حقوق مردم را هم پرداخته است؛ نه دِيْني از خدا بر عهده اوست و نه دِيْني از مردم؛ وصيتنامه خود را نوشته بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرگ اختیاری به چه معناست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مرگ اختياري، همان ريشه‌کن کردن هواي نفس است به‌گونه‌اي که نفس به لذت‌ها و شهوت‌ها و کشش‌هاي طبيعي خود ميل نداشته باشد و يا با داشتن ميل به آن‌ها، نفس از جايگاه اصلي خويش که عالم قدسي و نور است، تنزل نکند و حيات حقيقي خود را از دست ندهد. اين مرگ را چن بیشتر ...
استعداد برای مرگ چه موقع حاصل می شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
دو نکته مهم وجود دارد. کسي خدمت پيامبر آمد وگفت يا رسول الله من از مرگ بدم مي آيد. پيامبر فرمودند: پول و سرمايه داري؟ گفت بله فرمودند:«قدمها» حقوق خدا و خلق را بپرداز و انفاق کن و مالت را پيش بفرست. گفت نمي توانم. فرمودند: پس از مرگ بترس چرا که دل ا بیشتر ...
عناصر اساسی اگزیستانسیالیسم سارتر
نویسنده:
غزال قربان زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیده ندارد.
مرگ چیست و آیا می توان زمان آن را به تأخیر انداخت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : مرگ از نگاه فلاسفه اسلامى اين است كه نفس آدمى تدبير بدن را رها نموده و از بدن منقطع گردد. البته اين ديدگاه نشأت گرفته از قرآن و روايات است كه ماهيت مرگ را فنا و نيستى نمى‌دانند. در متون اسلامى، تعبيرات مختلفى پيرامون مرگ وجود دارد كه همه در ي بیشتر ...
تنها کاری که می‌‌توانیم پس از مرگ انجام دهیم چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مرگ یکی از حوادث و اتفاقات گریز ناپذیر برای تمام موجودات عالم است که قرآن کریم، این حادثه گریز ناپذیر را که حرکت و انقطاع از این عالم مادی و رسیدن به مقصد اصلی است، چنین به تصویر می‌کشد و می‌فرماید: «کُلُ‏ نَفْسٍ‏ ذائِقَةُ الْمَوْتِ‏ ثُمَّ إِلَیْنا ت بیشتر ...
براهین عقلی اثبات حیات پس از مرگ
نویسنده:
محمد محمدرضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در این نوشتار بر آنیم تا براهین عقلی اثبات حیات پس از مرگ انسان را بررسی کنیم. براهینی که در این نوشتار بررسی قرار شده‌‌اند عبارتند از: 1. برهان فطرت؛ 2. برهان معقولیت؛ 3. برهان عدالت؛ 4. برهان حکمت؛ 5. برهان تجرد روح؛ 6. برهان اخلاقی. به طور کلی این براهین را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد: 1.براهینی که برای اثبات حیات پس از مرگ، از خدا و صفات او کمک می‌گیرند؛ مانند قرائتی از برهان فطرت، برهان عدالت و برهان حکمت؛ 2. براهینی که مستقیم و بدون کمک گرفتن از خدا و صفات او می‌توانند حیات پس از مرگ را اثبات کنند؛ مانند برهان معقولیت، برهان اخلاقی و برهان تجرد روح. در برهان فطرت، از فطرت جاودان خواهی انسان و در برهان عدالت، از عدالت خدا و در برهان حکمت، از حکیم بودن خدا حیات پس از مرگ اثبات شده است. در برهان معقولیت، عقل حکم می‌کند که اعتقاد به حیات پس از مرگ از اعتقاد نداشتن بدان، معقول‌تر است. در برهان اخلاقی از حکم اخلاقی و در برهان تجرد روح، از فنا ناپذیری روح، حیات پس از مرگ اثبات شده است. در این نوشتار، تمامی این برهان‌ها تجزیه و تحلیل شده‌اند. براهین عقلی، مرگ، حیات پس از مرگ، آخرت، نفس، بدن، حکمت الهی، عدالت الهی، فطرت، برهان اخلاقی
صفحات :
از صفحه 71 تا 82
  • تعداد رکورد ها : 168