مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرگ ابوین صبی اسیر حربی مرگ اسب قبل از استغنام مرگ امام مرگ باردار مرگ بایع مرگ بدون وصیت مرگ بعد از احرام مرگ بعد از دخول حرم در احرام مرگ بعد از وجوب حج مرگ به غرق مرگ به وضع حمل در زنای اکراهی مرگ جاعل مرگ حابس مرگ حاکم امان مرگ حاکم در جهاد مرگ حالف حج مرگ حرّ ربوده شده مرگ حیوان مسابقه مرگ در چاه مرگ در حرم حضرت محمد (ص) مرگ در حرم مکه مرگ در کشتی مرگ ذمی مرگ راکب حیوان مرگ رامی مرگ راهن مرگ زن پناهنده مرگ زندانی مرگ زوج معتده مرگ زوج مفضات مرگ زوج مورث به سبب مرض مرگ زوجه قبل از اسلام زوج مرگ زوجه قبل از لعان مرگ ساکن مرگ شاهد مرگ شاهد اصل مرگ شریک مرگ شفیع مرگ صاحب خیار مرگ صبی مرگ صبی متکفل در خلع مرگ صید مرگ ضامن مرگ طلب کار مرگ عاقد مهادنه مرگ عاقله مرگ عامل جعاله مرگ عاهد حج مرگ غانم جنگی مرگ فقیه مرگ قاتل مرگ قاضی مرگ قبل از احرام مرگ قبل از روزه بدل قربانی حج مرگ قبل از سجده سهو مرگ قبل از قربانی واجب حج مرگ قبل از قضای اجزای نماز مرگ قبل از نماز احتیاط مرگ کاسب در سال خمسی مرگ کافر مرگ کفیل مرگ کنیز مجعول در جهاد مرگ لقیط مرگ مالک مرگ مالک مضاربه مرگ متولی وقف بعد از مزارعه مرگ مجاهد مرگ مجعول علیه قبل از تسلیم مرگ محارب مرگ محال علیه مرگ محبوس مرگ محتال مرگ محیل مرگ مختلعه متکفل صبی مرگ مذبوح به غیر ذبح مرگ مرتضع مرگ مرتهن مرگ مرقَب مرگ مرقِب مرگ مریض مرگ مستاجر مرگ مستامن مرگ مستعیر مرگ مستودع مرگ مسحور مرگ مشتبه مجنی علیه مرگ مشتری مرگ مصرات مرگ مضارب مرگ مضمون له مرگ معتکف مرگ معمَر مرگ معمِر مرگ معیر مرگ مفلس مرگ مقذوف مرگ مقروض مرگ مقسم ترکه مرگ مکفول مرگ مکفول له مرگ ملتقط مرگ من علیه الخیار مرگ منذور له مرگ منوب عنه حج مرگ موجر مرگ مودع مرگ مورث با امر به مداوا مرگ موصی مرگ موصی له مرگ موکل مرگ موهوب له مرگ مهدی مرگ مهدی الیه مرگ ناذر مرگ نایب حج مرگ واجب الحج مرگ واقف قبل از قبض مرگ واهب مرگ وصی مرگ وکیل مرگ ولی دم مرگ یکی از زوجین مرگ یکی از متعاطین
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 168
چهره اى متفاوت از ابن سينا: مرورى بر رساله اضحويه
نویسنده:
حسينعلى شيدان شيد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره,
چکیده :
رساله اَضحويه ابن سينا كه اثرى است درباره معاد، از برخى جهات با ساير نوشته هاى او متفاوت است. اين تفاوت عمدتا به سبب دو رأى صريحى است كه ابن سينا درباره معاد جسمانى و نيز در باب گزاره هاى اعتقادى دين، يعنى نصوص اعتقادى قرآن و روايات، در اين رساله ابراز كرده است. اين دو رأى كه هر دو مورد اعتراض مخالفان او بوده و البته مبتلا به اشكال است، در نوشته هاى ديگر او ـ دست كم بدين شيوه ـ تكرار نشده است. اين مقاله به روش تحليلى ـ توصيفى عهده دار معرفى اين رساله و مرورى بر بخش هاى مختلف آن، همراه با نقد و بررسى نكات اختصاصى آن است.
صفحات :
از صفحه 77 تا 92
چـه كسى جان انسان را مى گيرد؟ و اختلافى كه بين آيات مربوطه به نظر مى رسد چگونه رفع مى شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : قـرآن كـريـم از يـك سـو , گرفتن جان را به خداى متعال نسبت مى دهد، چنانچه در آيه42 زمر فـرموده است : اللّه يتوفى الانفس حين موتها خدا جانها را هنگام مرگشان مى گيرد و از سوى ديگر , ملك الموت را مامور قبض روح معرفى مى كند قل يتوفاكم ملك الموت الذ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
 چرا وقتی که شخصی فوت می کند وقتی به خاک می سپاریم دوباره روح به جسم برمی گردد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اين كه در روايات آمده روح در عالم قبر مورد سؤال قرار ميگيرد منظور از قبر در روايات معمولا عالم برزخ مي باشد ومنظور از تعلق روح به بدن ، بدن مثالي ميباشد كه بعد ازوقوع مرگ كه حقيقت آن رهانمودن بدن توسط روح ميباشد روح انساني بااين بدن خواهد بود بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
 آیا انسان بلافاصله پس از مرگ چشمش به جهان دیگر باز می شود یا مدتی هیچ خواهد بود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : انسان پس از مرگ يك لحظه هيچ و نيت نمي شود، بلكه وارد مرحلة جديدي از زندگي مي گردد. زندگي پس از مرگ دو مرحله دارد: مرحلة نخست از زمان مرگ تا برپايي قيامت كبري كه به فاصلة بين مرگ تا قيامت، برزخ مي گويند. مرحلة دوم بعد از برپايي قيامت است كه جاو بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
 مسئله مرگ و جهان آخرت برایم عادی شده است. از مرگ دیگران تعجبی نمی‏کنم، بلکه آن را حقیقت محض می‏دانم. در مرگ دیگران خیلی‏ها گریه می‏کنند، ولی من گریه‏ام نمی‏آید، می‏گویم همه خواهیم مرد. مردن که گریه ندارد. لطفا در این باره توضیح دهید!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : مرگ يك حقيقت محض است و هر انساني كه پيمانه عمرش پر شده باشد او را در بر خواهد گرفت. قرآن مي‌فرمايد: "بگو اي پيامبر! اين مرگي كه از آن فرار مي‌كنيد، سرانجام با شما ملاقات خواهد كرد. سپس به سوي كسي كه داناي پنهان و آشكار است، باز گردانده مي‌شويد بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
 چه امری باعث می‏شود که مرگ از یاد شخص خارج نشود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اين سؤال يك سؤال روحي، رواني است بايد جزئيات بيش‌تري از احوال شخص مورد نظر تبيين شود تا بتوان قضاوت صحيح كرد. گاهي فكر و ياد مرگ بودن، بسيار خوب است و از حضرت علي(علیه السلام) نقل شده كه فرمودند: "ضع فخرك و احطط كبرك و اذكر قبرك"(1) افتخارات، بیشتر ...
 مرگ طبیعی و ارادی را بیان فرمایید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : مرگ به دو نوع طبيعي و ارادي تقسيم مي‌شود. «مرگ طبيعي» همان تحوّل از نقصان به خروج، توجّه هر سافل به عالي و رجوع هر چيزي به اصل خودش است. بر اساس اين تقسيم و اين تعريف از مرگ طبيعي، مرگ براي تمام موجودات حتي ملائكه نيز رخ خواهد داد؛ چرا كه همه بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
 آیا هر کس در لحظه مرگش شهادتین را نگفت و رفت، عاقبت به شر می‏شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : چنين نيست كه هر كس در پايان عمرش شهادتين را بر زبان جاري نكند، عاقبت به شر مي‌شود، معيار در مسلمان و يا كافر بودن، نيز در سعادت و شقاوت به گفتن شهادتين در حالت اختضار و پايان زندگي نيست. استحباب شهادتين براي محتضر بدين جهت است كه در اين لحظه ح بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
 چرا خداى حکیم مخلوقات خود را مى میراند ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اولا مرگ و حيات موجودات در اين جهان هم , تابع قوانين حكيمانه تكوينى و روابطعلى و معلولى و لازمه نظام آفرينش است . ثانيا اگر موجودات زنده نمى مردند , زمينه پيدايش موجودات بعدى فراهم نمى شد وآيندگان از نعمت وجود و حيات محروم مى گرديدند . ثالثا ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
 آیا درست است که سه دین بزرگ الهی (یهودی ،مسیحی و اسلام )مرگ را برتر از زندگی می دانند به این معنی که مکتب حیات گرایی ،زنده بودن را به هر قیمتی که باشد جایز میداند ولی اسلام تقدیر رابهتر از مرگ میداند و تقدیر خداوند را تابع پیشرفت های پزشکی نمی داند .
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اين چنين نيست. از نظر اسلام مرگ بهتر از زندگي است اگر زندگي انسان در مسير ذلت و انحراف و سقوط اخلاقي واقع شود. مگر پايان اين مسير ناپسند و نسبت به شرور و مضرات اين زندگي خير و بركت محسوب مي‌گردد اما در صورتي كه زندگي انسان حيات طيبه و در جهت ع بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 168