مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 139
شیوه های احراز وثاقت متن قرآن از دیدگاه دانشمندان مسلمان
نویسنده:
فتح الله نجارزادگان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
چکیده :
احراز وثاقت هر متنی اعم از آسمانی و غیر آسمانی، شرط نخست برای اعتبار فهم مخاطب است. این احراز در گرو عناصری متعدد از جمله حصول اطمینان به بقای متن بدون کاهش و افزایش یا تغییر و تبدیل در اجزای آن است. وثاقت متن قرآن در مقام بقا، با سه شیوه «ابطال تغییر در متن»، «تدارک تغییر متن» و «تفکیک در اجزای متن» احراز شده است. شیوه نخست با دو اهرم ایجایی در اثبات تحریف ناپذیری قرآن و سلبی در ابطال ادله تحریف، شکل گرفته و نظریه رایج میان فریقین به شمار می آید. شیوه دوم «حجّیه بین الدفتین» را پیشنهاد می کند که در آن، احتمال تحریف متن موجود، با دستور معصومان (ع) برای رجوع به همین قرآن، تدارک می شود. در نظریه سوم وثاقت هر بخشی از قرآن به طور جداگانه و براساس نیاز مستنبط تحصیل می شود. شیوه اول و دوم پیشینه کهن دارند. شیوه سوم به طور سربسته در قرن 11 قمری مطرح شده و سپس در قرون اخیر میان برخی از دانشمندان بزرگ علم اصول بسط یافته و ارکان آن مدلل شده است. احراز وثاقت متن قرآن در میان شیوه های مذکور جز یا ابطال احتمال تغییر متن، امکان پذیر نیست و در شیوه دیگر با چالشهای جدی روبروست.
صفحات :
از صفحه 273 تا 287
بررسی تطبیقی مفهوم «تحریف عهدین» از نگاه مفسران و متکلمان
نویسنده:
محمد حسن احمدی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه ,
چکیده :
متکلمان اسلامی، تردیدی در تحریف شده بودن تورات و انجیل موجود، روا نداشته اند. از سویی دیگر، اصطلاح تحریف در قرآن به صورت جدی مطرح شده است. مراجعه به عهدین صرف نظر از ناسازگاری های درونی - وجود نمونه های فراوانی از ناسازگاری های مطالب آن با عقل را آشکار می سازد. این رویکرد کلامی، زمینه طرح مفهومی از تحریف را فراهم آورده است که به نظر می رسد کاملا با مفهوم قرآنی آن هماهنگی نداشته باشد. بررسی آیات قرآن نشان می دهد که قرآن کریم، قصد جدی برای ورود به حوزه تحریف عهدین مصطلح، نداشته است و عهدین، به عنوان یک ماهیت نوشتاری خاص، مورد نظر آیات قرآن و روایات نبوده اند. بنابراین اساسا انتظار اینکه آیات قرآن یا روایات به نقد مطالب عهدین بپردازند، انتظاری غیر عالمانه و ناشی از عدم درک صحیح گفتمان فرهنگی حاکم است. مبنای کلامی تحریف بر بررسی متن عهدین و نقد متنی آن و مشاهده انبوه نااستواری های متنی، شکل گرفته است. آنچه که قرآن کریم، در طرح مساله تحریف، به آن تمرکز پیدا کرده است، مساله کتمان حقانیت پیامبرصلی اله علیه و آله و سلم است.
صفحات :
از صفحه 7 تا 22
مع الدکتور ناصر القفاري في أصول مذهبه
نویسنده:
أبوالفضل إسلامی
نوع منبع :
کتاب , مناظره،گفتگو و میزگرد , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم ایران: النشر الفقاهة,
چکیده :
مع الدكتور ناصر القفاري في أصول مذهبه، تألیف ابوالفضل اسلامی در پاسخ به اتهامات ناصر قفاری در کتاب «أصول مذهب الشيعة الاثنی عشرية» نوشته شده است. در این اثر یک جلدی به زبان عربی شبهات مطرح‌شده با استناد به آیات و روایات و اقوال علما مورد نقد قرار گرفته است. کتاب، مشتمل بر مقدمه نویسنده و متن اثر است که بدون دسته‌بندی خاصی شبهات قفاری را پاسخ گفته است. اساس بحث نویسنده در نقد عبارات «الشيعة قائلون بالتحريف» یا «الشيعة تعتقد بتحريف القرآن» است؛ یعنی شیعه قائل به تحریف قرآن کریم است. وی در ابتدای متن کتاب به 15 مورد از سخنان ناصر قفاری که در آنها شیعه را در موضوعات مختلف مورد اتهام قرار داده، اشاره کرده است. سپس از موارد فوق 10 اتهام او را استخراج و لیست کرده است. سپس تأکید می‌کند که مهم‌ترین موضوعی که همه کتاب‌هایی از این دست آن را نوشته و در پخش و انتشار آن اصرار دارند، این است که «شیعه قائل به تحریف قرآن کریم است. سپس در مقام تبیین عظمت قرآن و جایگاه رفیع آن در مذهب تشیع برآمده و می‌نویسد: شیعیان از جنبه‌های مختلف اعتقادی، فکری، رفتاری و... از اهل‌بیت (علیهم السلام) که عدل (هم‌سنگ) قرآن کریم هستند تبعیت می‌کنند. اهل‌بیت (علیهم السلام) بر اهتمام به قرآن تأکید کرده و امت را به آن ارجاع داده‌اند پس از آن، از هریک از چهارده معصوم (علیهم السلام) روایتی را در رابطه با قرآن کریم نقل کرده است.
منّة المنّان في الدفاع عن القرآن
نویسنده:
محمد صدر
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت لبنان: دارالاضواء,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب «منّة المنّان في الدفاع عن القرآن» نوشته سید محمد صدر، دربر دارنده مجموعه تبیین‌ ها و پاسخ‌ ها نسبت به سوالات و شبهات گوناگونی كه درباره آیات قرآن و آموزه‌ های مطرح شده پیرامون آن است. نویسنده در این اثر تلاش نموده تا با بهره‌ گیری فراوان و همچنین بررسی قرائت‌ های مختلف قرآن، در مقابل ابهاماتی كه در پی تلاوت آیات قرآن و تدبر در آنها در ذهن مخاطب آن نقش می‌ بندد با درنگی قرآنی و روایی پاسخ‌ های درخوری را قرار دهد.
اسطورة التحریف
نویسنده:
محمود شريفي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران ایران: مشعر,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
قرآن کتاب آسمانی مسلمانان است که دست تحریف قدرت آن را نداشته که آن را در بر گیرد. نویسنده با بررسی مفهوم تحریف، به ادله تحریف ناپذیری قرآن از جمله تواتر، اجماع، عقل، اعجاز قرآن و جمع‌آوری قرآن در عصر پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) می‌پردازد. وی با نقل آرای علمای امامیه و اهتمام آنان به قرآن و هرگونه نسبت ادعای تحریف قرآن به شیعه را تنها اسطوره و افترا دانسته و با بررسی کتاب «فصل الخطاب» تألیف میرزا حسین نوری که به روایاتی در باب تحریف استناد نموده است، ضمن پاسخ‌گویی به این شبهات آن را مخالف مکتب امامیه و بزرگان آن می‌داند. این کتاب شامل فصولی می باشد. فصول آن عبارتند از: پژوهشی درباره مسئله تحریف قرآن است. در فصل نخست معنی و مفهوم تحریف بیان شده است. ‏فصل دوم ادله عدم تحریف قرآن، فصل سوم دیدگاه علمای شیعه درباره تحریف قرآن و در فصل ‏چهارم ادله قائلین به تحریف قرآن آمده است. ‏ نویسنده پس از پژوهش و بررسی در علوم قرآنی، به تحریف ناپذیر بودن قرآن اذعان داشته و به نقد شبهات وارده در تحریف قرآن پرداخته و آن شبهات را با ادلات محکمه رد نموده است.
حديث الثقلين
نویسنده:
محمد قوام الدين قمي وشنوي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهرة مصر: المرکز العام,
چکیده :
حدیث الثقلین اثر قوام الدین محمد وشنوی قمی، به بررسی اسناد و طرق روایی حدیث ثقلین می پردازد که جایگاه مهمی در مناسبات تاریخی تقریب میان مذاهب اسلامی دارد.
امام شناسی جلد 14
نویسنده:
محمد حسین حسینی طهرانی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
تهران: موسسه ترجمه و نشر دوره علوم و معارف اسلام,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«امام شناسی» از مهمترین آثار علامه طهرانی بشمار می‌ رود که در ۱۸ جلد تدوین شده است. این کتاب مجموعه‌ ای است از بحث های تفسیری، فلسفی، روائی، تاریخی، اجتماعی درباره امامت و ولایت به طور کلی و درباره امامت و ولایت امیرالمؤمنین علیه‌ السّلام و ائمه معصومین علیهم‌السّلام بالخصوص که به صورت درس های استدلالی علمی متخذ از قرآن کریم و روایات وارده از خاصه و عامه و ابحاث حلی و نقدی پیرامون ولایت می‌ باشد. این مجموعه که شامل ۲۷۰ درس است در سال ۱۳۹۱ هجری قمری در ماه مبارک رمضان برای برخی از دوستان ایمانی تدریس شده است. در جلد چهاردهم مطالب زیر مورد بررسی قرار می‌ گیرد: امر قرآن و پیامبر به کتابت و تربیت کاتبان، منع عمر از کتابت حدیث پیامبر صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ و سلّم، بیان علامه طباطبایی درباره عدم تحریف قرآن، نقدی بر کتاب فصل الخطاب در تحریف قرآن، معرفی تالیفات امیرالمؤمنین علیه‌ السّلام: مصحف علی، مصحف فاطمه و کتاب های جامعه، جفر، دیات، فرائض، الستین در علوم قرآن و...، تقدم شیعه در تدوین به پیروی از امیرالمؤمنین علیه‌ السّلام، در حالی که تدوین در اهل سنت پس از دو قرن بوده است، کیفیت تکون اسرائیلیات در حدیث و سنت و روایات ابو هریره و عبدالله بن عمرو.
آیا اعتقاد به جابه‌جایی آیه‌های اکمال و تطهیر به معنای اعتقاد تحریف قرآن نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
سلام علیکم آنچه حقیر همیشه از المیزان فهمیده‌ام و تقریباً صریح فرمایش حضرت علامه است اینستکه ایشان هر تحریفی را که در دلالت قرآن بر حقائق و مطالبش خللی ایجاد نماید منکرند. ایشان می‌فرمایند قرآن موجود تمام صفات کمالی خود و هادی بودن و نور بودنش را دا بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
ما معتقدیم که اسلام از تحریف دور مانده است و از طرفى هم اعتقاد داریم که عترت پیامبر (صلی الله علیه و آل و سلم) مفسّر قرآن هستند، بنابراین آیا مى‏توان نتیجه گرفت که اسلام غیر شیعى تحریف شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : همه ی مسلمين بر عدم تحريف آيات قرآن - يعنى عدم زيادت بر قرآن يا كاستى از آن - و نيز بر حديث ثقلين از نبى اكرم (ص) اتفاق نظر دارند. چنانچه بر اختلافات مذاهب و تفاوت ملل و نحل با يكديگر، متفق‌اند. پس شكى نيست كه در دنبال كردن سيره ی نبوى (ص) و ح بیشتر ...
قول الفاصل فی الرد على مدعی التحریف
نویسنده:
شهاب الدین مرعشی نجفی؛ محقق: محمدرضا جدیدی نژاد؛ ناظر: محمود مرعشی نجفی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: کتابخانه بزرگ حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی رحمه الله,
چکیده :
«القول الفاصل في الرد على مدعي التحريف»، كتابى است كه در پاسخ به شبهه وقوع تحريف در قرآن كريم نوشته شده است. تحريف داراى اقسامى است؛ از جمله تحريف به نقصان كه طرفداران اين نظريه عقيده دارند قرآنى كه در دسترس ما قرار دارد تمام آنچه را كه بر پيامبر اكرم (ص) نازل شده است، در بر نمى ‏گيرد، بلكه دچار نقص و كمبود است. اين نقص و كمبود هم يا از ناحيه اسقاط مخالفين و معاندين ناشى مى‏ شود و يا به وسيله عوامل طبيعى كه در روند جمع ‏آورى قرآن اتفاق افتاده صورت گرفته است. از جمله كسانى كه به اين نظريه قائل است، مرحوم ميرزا حسين نورى متوفاى 1320 هجرى قمرى است كه كتاب «فصل الخطاب في تحريف الكتاب» را در همين زمينه به رشته تحرير درآورده است. وى در اين كتاب دوازده دليل بر وقوع تحريف در قرآن كريم برشمرده و نسبت به ادله معتقدان به عدم وقوع تحريف پاسخ ‏هايى سست و بى ‏پايه ارائه مى‏ كند. بسيارى از علماء و دانشمندان مسلمان به ويژه شيعه در رد اين كتاب آثارى از خود به يادگار گذاشته ‏اند. از جمله مرحوم آيت اللّه سيد شهاب ‏الدين مرعشى نجفى كه رساله حاضر را در نقد و رد كتاب ميرزاى نورى تحرير نموده است.
  • تعداد رکورد ها : 139