مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
الهیات بالمعنی الاخص
>
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
احکام واجب الوجود
اسماء واجب(حکمت نظری)
افعال واجب(حکمت نظری)
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
براهین توحید(حکمت نظری)
شناخت افعال خدا
شناخت ذات خدا
شناخت صفات خدا
صفات واجب(حکمت نظری)
علم اسماء
مراتب الهیت
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
تعداد رکورد ها : 2099
عنوان :
كلامكم نور : من كلمات الإمام الحسین علیه السلام
نویسنده:
ام محمدحسین الشیرازی
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کویت: مکتبه هیئه الامین,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
04. راهنماشناسی Spiritual Companionship
,
امام شناسی
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
سیره حسینی (امام حسین ع)
,
احادیث امام حسین
,
امام حسین (ع)
,
توحید صدوق
,
کتب حدیث شیعه
,
کتب امام شناسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
انساب الاشراف(بلاذری)
,
الإرشاد (شیخ مفید)
,
تحف العقول: ابن شُعبه حَرّانی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
أعیان الشیعة (محسن امین)
,
نفس المهموم (عباس قمی)
,
ملحقات إحقاق: مرعشی نجفی
,
سخنان امام حسین (ع)
کلیدواژههای فرعی :
سخنان امام حسین در روز واقعه ,
راههای خداشناسی ,
مهدویت ,
انحصار ائمه در اثنی عشر ,
عمومیت علم الهی ,
وجوب غیبت امام ثانی عشر علیه السلام ,
امامت ائمه اثنی عشر ( ع ) ,
صفات خدا ,
صمدیت ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
علم واجب ,
روزه ,
امر به معروف و نهی از منکر ,
عبودیت ,
رضا به قضای الهی ,
دعای عرفه ,
سخنان امام حسین(ع) قبل از نهضت عاشورا ,
تنزیه الهی ,
تنزه الهی از مثل ,
تنزه الهی از ضد ,
قدرت الهی ,
چکیده :
کتاب حاضر درباره سخنان گوهربار امام حسین (ع) می باشد و برخی از کلام ایشان را در موضوعات مختلف جمع آوری کرده است. اعتماد کتاب در ذکر این کلمات از دو کتاب بلاغه الحسین آل اعتماد و ادب الحسین و حماسته صابری همدانی بوده است و از این دو کتب نقل کلمات کرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توحید از نگاهی نو: اثبات وجود خدا از راه ملازمه ذهنی
نویسنده:
نويسنده:سیدحسین شمس
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
قم - قم: موسسه بوستان کتاب قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
اثبات خدا
,
ادله توحید (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
برهان صدیقین
,
براهین خداشناسی
,
اثبات وجود خدا
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
برهان صدیقین
,
برهان ان (منطق)
,
برهان ان مطلق(منطق)
,
عرفان شهودی
,
13. علم کلام
,
برهان انّ مطلق(معرفت شناسی)
,
ملاذمه ذهنی
,
عرفان افاضی
,
برهان ملاذمه ذهنی
کلیدواژههای فرعی :
نقد عرفان ابن عربی ,
نقد عرفان نظری ,
کتب نقد عرفان نظری ,
شابک (isbn):
964-371-711-9-
چکیده :
نگارنده در این کتاب، دربارهی اثبات خدا و ایمان به او بحث نموده هم چنین ضمن بررسی تحلیلی، برهان مختلف فلسفی، کلامی و عرفانی وجود خدا را مطرح میسازد. وی با بهرهگیری از آیات و روایات، بر آن است ایمان به خداوند را از راه ملازمهی ذهنی اثبات مینماید. وی "عرفان شهودی و افاضی" را نیز یکی از راههای شناخت مبدا معرفی میکند. عناوین فصلهای کتاب عبارتاند از: "مباحث مقدماتی"، "در اثبات واجب تعالی"، "اثبات واجب از طریق برهان "اِنّ" و "اثبات واجب از طریق برهان صدیقین".
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وجود اصیل، شکلگیری و موانع آن در رهیافتی به هبوط حضرت آدم (ع)
نویسنده:
غلامحسین احمدی آهنگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
چکیده :
نگاه وجودی به مسائل و مباحث فلسفی از حیث آنکه وجود خود را در جهان منکشف، و چیزهای دیگر را نیز حاضر میکند در فلسفه غربی امری مستحدث و مربوط به اواخر قرون نوزده و بیست است که در قالب فلسفه وجودی تجلی کرده است؛ اما اگر با دقت به آن بنگریم، میبینیم که در سنت دینی چنین نگاهی، تاریخی چند هزار ساله دارد و در ادیان ابراهیمی سهگانه حضوری فعال و پویا دارد. به خصوص اگر به مسأله ترس آگاهی، ترس از دستدادن معصومیت از گناه، توبه و حضور وجودی در پیشگاه ربوبیت بنگریم. همه مضامین در قصه حضرت آدم ظهور و بروز فعالتری دارد. داستان حضرت آدم (ع) - که تجسم جوهره انسانیت است - در جهان قبل از هبوط و قبل از انکشاف، وجود اصیل و تبدیل آن به وجود غیر اصیل تجلی میکند؛ اما در جهان پس از هبوط وجود غیر اصیل و چگونگی تبدیل آن به وجود اصیل به ما نشان داده میشود. در این تلاش شده است تا وجود اصیل به معنای حضور در پیشگاه ربوبیت، چگونگی شکلگیری و تبدیل آن به غیر اصیل و طریقه دریافت مجدد وجود اصیل را نشان داده شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 189 تا 210
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی وجود منجی موعود در قرآن و عهدین
نویسنده:
محمد هادی یدالله پور، مرتضی خرمی، فاطمه حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
یکی از باورهای دینی که وجه مشترک آموزههای و حیانی بهشمار میرود، «نجات شناسی» است. یکی از آموزههای مهم حیاتی و نقطه مشترک همه ادیان- که از رهاورد تطبیق آن، دستاوردهای عظیم فکری و کاربردی نصیب جوامع بشری خواهد شد- مسألۀ «نجات و انتظار منجی» و چگونگی نگرش به فرجام جهان و تاریخ است. از این رو، امید به «آینده روشن» و «نجات انسان»، نقطه مشترک همه ادیان است که برخی از محقّقان، همین عطش و سوز فطری و دسته جمعی بشر را، بهترین دلیل بر وجود منجیای میدانند که انسان را به نجات برساند و عطش او را سیراب کند؛ زیرا، عطش انسان، بهترین گواه بر وجود آب در هستی است. مسأله نجات از دیدگاه یهود؛ یعنی نجات قوم یهود توسط ماشیح از نسل داوود پادشاه در سرزمین صهیون، و از دیدگاه مسیحیت نجات از گناه و مرگ ابدی، و از دیدگاه اسلام نجات از تمام آلام روحی و جسمانی عالم پس از مرگ است. پژوهش حاضر به این نتیجه دست یافته است، که همه ادیان معتقدند که در عصر آخرالزمان بشر در رابطه با اخلاق و معنویات در سیر نزولی به سر میبرد و خود نمیتواند به تنهایی به این انحطاط پایان بخشد مگر اینکه یک شخصیت آسمانی بلندپایه که از مبدأ وحی سرچشمه میگیرد ظهور کند و جهان را از جهل، تاریکی و ظلم رهایی بخشد. نیز اصل ظهور منجی در میان همه ادیان امری مسلم است، ولی این به معنای یگانه انگاری در همه زمینهها و دیگر اصول و فروع نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه حمل در مبحث اصالت وجود و ماهیت
نویسنده:
عباس نیکزاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
چکیده :
یکی از مباحث اساسی در فلسفه، مبحث اصالت وجود یا ماهیت است. این مبحث را زیر و رو کننده فلسفه دانستهاند. صدراییان به اصالت وجود و اعتباریت ماهیت عقیده دارند. صدرالمتألهين نخستین فیلسوفی است که این مبحث را در صدر مباحث هستیشناسی نشاند و آن را پایهای برای حل مسائل دیگر قرار داد. این گروه برای اثبات مدعای خویش به ادلهای تمسک کردهاند. مهمترین ادله آنان بر محور حمل است؛ یعنی با تکیه بر حمل، ادلهای اقامه کردهاند که بهزعم آنها بر اصالت وجود و اعتباریت ماهیت دلالت دارد؛ چنانکه برخی از مهمترین آثاری که بر قول به اصالت وجود و اعتباریت ماهیت بار کردهاند، مربوط به حمل است. در این نوشتار به بررسی هم آن ادله و هم این آثار مرتبط با حمل میپردازیم. به نظر نگارنده بر هر دو بخش این بحث، نقدهای جدی وارد است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 4 تا 19
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی و نقد معیار گراهام اُپی در باب موفقیت یک استدلال در اثبات وجود خدا
نویسنده:
فرح رامین ، فریده محمد زمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اثبات وجود خدا
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
چکیده :
گراهام اُپی انتقادهای گستردهای را بر براهین اثبات وجود خداوند مطرح کرده است. وی عقلانیت حاکم بر براهین سنتی وجود خدا را تصدیق میکند؛ اما آنها را در اثبات وجود خداوند «موفق» نمیپندارد. معیار وی در باب موفقیت یک استدلال، آن است که همه انسانهای عاقل را که قبلاً نتیجهاش را انکار میکردند و یا نسبت به آن لاادری بودند، به اصلاح، تعدیل و بازسازی عقایدشان متقاعد سازد. این پژوهش، در پی یافتن پاسخی به این پرسش است: آیا معیار اُپی در ارائه یک استدلال موفق، قابل پذیرش است و چه چالشهایی بر سر راه این استاندارد وجود دارد؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد معیار وی که بر اساس آن، همه براهین سنتی اثبات وجود خدا انکار میشود، نهتنها واقعبینانه نیست، بلکه خود را نقض میکند. به نظر میرسد او بدون توجه به تفاوت میان دلیل عقلی و دلیل عقلایی و با دفاع از نوعی عقلانیت حداکثری، با ارائه استانداردی مبهم، به ترویج الحاد مدرن در پوشش شکاکیت میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اهمیت عقل و استدلالهای عقلی برای اثبات وجود خدا از منظر زمخشری در تفسیر کشاف
نویسنده:
معروفعلی احمدوند، مینا محمودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اثبات وجود خدا
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
چکیده :
جارالله زمخشری معتزلی از مفسران و متکلمان تأثیر گذار در قرن ششم هجری بودهاست. و با نگارش تفسیر کشاف بسیاری از آیات الهی را تبیین و روشن نمودهاست. معرفی اندیشههای کلامی و تفسیری این اندیشمند بزرگ میتواند قدمی در راه آشنایی با فرهنگ و معارف اسلامی تلقی گردد. با بررسی دیدگاههای این مفسر،معلوم گردید با رویکرد عقلی مباحث خداشناسی را مورد تحقیق قرار داده است. زمخشری عقل را در دستیابی به اثبات وجود خدا و صفات او مستقل و معارف وحیانی را صرفاً تنبیهی میداند.وی نظر واستدلال در مسائل اعتقادی راضروری می داند وبااستناد به آیات قرآن هرگونه تقلید کورکورانه در باورهای دینی رامردوداعلام نموده است. وی با استفاده از آیات قرآن مجید براهینی چون فطرت، امکان و وجوب، حدوث و نظم را برای اثبات وجود خداوند بکار گرفتهاست.واز این طرق وجود خدارا اثبات نموده است دراین نوشتار اندیشه های ایشان در این مباحث تبیین می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 115
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درباره تاریخ مشهور مسئله اصالت وجود
نویسنده:
هما رنجبر ، داود حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
چکیده :
در میان معاصران، روایت تاریخی مشهوری برای مسئله اصالت وجود مفروض دانسته شده است که طبق آن نقشهای اصلی از آنِ ابنسینا، سهروردی و صدرا است و میرداماد نقش مکمل روایت را به عهده دارد: ابنسینا، در تقابل با متکلمان اشعری، قائل به زیادت وجود بر ماهیت در ذهن میشود؛ سهروردی این تمایز را در خارج انکار میکند؛ میرداماد این مسئله را به شکل مسئله دَوَران اصالت میان وجود و ماهیت تنظیم میکند؛ و در نهایت، صدرا نظریه اصالت وجود را پدید میآورد. استدلال خواهد شد که این روایت تاریخی در همه بخشهایش دچار نقصها و اشتباهات تاریخی است. اولاً به لحاظ تاریخی محل نزاع بوده و هست که آیا ابنسینا مدعی زیادت وجود و ماهیت در ذهن بوده است یا در خارج. ثانیاً، نزاع تاریخی بر سر زیادت خارجی یا ذهنی وجود در میان شارحان و مفسران ابنسینا دامنه وسیعی داشته است. ثالثاً، سهروردی تنها یکی از فیلسوفانی است که در این نزاع وارد شده و علیه تابعان مشائیان استدلال کرده است. رابعاً، تنها متنی که بر اساس آن طرح مسئله اصالت وجود به میرداماد منسوب شده است، منحول است؛ و خامساً، میرداماد و صدرا در همین نزاع کهن وارد شده و بر سر حل آن اختلاف نظر داشتهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 120
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش مسئلۀ بساطت یا ترکب مشتق در شکلگیری استدلال شیخ اشراق بر اعتباریت وجود و پاسخهای آن
نویسنده:
سیداحمد حسینی سنگچال، محمد سعیدیمهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
چکیده :
شیخ اشراق از مدافعان اعتباریت وجود به حساب میآید. سه استدلالی که او برای اثبات این نکته به کار میگیرد، بر پایه دوگانه بساطت یا ترکب مشتق استوار است. صدرالمتألهین با ارائه تحلیلی نو از ترکب مشتق و جداسازی مرز خصوصیات مفهومی از ویژگیهای مصداقی، خود را از همه اشکالات سهروردی میرهاند. مظفر سعی دارد با مبنی قرار دادن بساطت مشتق به استدلال سهروردی اشکال کند؛ اما جدا از اشکالات عدیدهای که بر نظریه بساطت مشتق وارد است، سهروردی در فرض بساطت مشتق نیز اشکالاتی را بر تحقق خارجی وجود وارد نموده که باید به آنها پاسخ گفت. علامه طباطبایی اصل استدلال سهروردی را غلط میشمرد و در نتیجه هر گونه تلاش برای پاسخگویی به آن را تأیید نوعی استدلال اشتباه در سنت فلسفی میانگارد. استدلال مزبور و هر گونه استدلال زبانبنیاد ما را به ورطه خلط حقیقت و اعتبار خواهد انداخت و به کلی نمیتوان از مباحث اعتباری، تعهدات متافیزیکی انتظار داشت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 151 تا 172
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وجود فعلی و مکان بهشت و دوزخ
نویسنده:
احمد شجاعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
چکیده :
یکی از آموزههای مهم اعتقادی که در منابع دینی به آن پرداخته شده، وجود بهشت و دوزخ است، البته دانشمندان اسلامی بهشت و دوزخ را از زوایای گوناگون مورد بحث قرار دادهاند که در این مقاله تنها وجود فعلی بهشت و دوزخ و جایگاه آندو مورد بحث قرار میگیرد. در باره وجود فعلی بهشت و دوزخ دو دیدگاه عمده مطرح شده است: غالب دانشمندان اسلامی با تمسک به دلایل متعدد قرآنی و روایی، به وجود فعلی بهشت و دوزخ معتقد شدهاند. برخی دیگر البته با نقد دلایل مثبتان، و طرح پارهای از دلایل عقلی و نقلی، وجود فعلی آن دو را انکار کرده و براین باورند که خداوند بهشت و دوزخ را در قیامت خلق خواهد کرد. در مورد جایگاه بهشت و دوزخ نیز دیدگاهها متفاوت است؛ برخی در این مسأله توقف کرده و علم آن را به خدا واگذار کردهاند؛ اما برخی دیگر، بهشت را فوق آسمانها و دوزخ را در قعر زمین دانستهاند، و عدهای نیز بر این باورند که بهشت و دوزخ در باطن این عالم قرار دارد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 115
مشخصات اثر
ثبت نظر
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
تعداد رکورد ها : 2099
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید