مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
اومانیسم آغاز قرن بیستم اومانیسمِ رنسانس اومانیسمِ نو
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
عقل والتجربة في الفلسفة العربية
نویسنده:
علي زيعور
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
أنسنة والتأويل في فكر محمد أركون
نویسنده:
كيحل مصطفى
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
گمانه زنی، بدعت و عرفان در فلسفه دین معاصر: مطلق معمایی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Gnosis;Haar Farris, Matthew S.;Ramey, Joshua Alan
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Rowman & Littlefield International,
چکیده :
ترجمه ماشینی: بسیاری در فلسفه دین قاره ای معتقدند که ما در لحظه ای جدید هستیم، لحظه ای که در آن سنت های فکری به حاشیه رانده شده و از نظر دینی حرام شده ی دلهره های عرفانی، شهودی و باطنی باید دوباره بیان شوند و از نو قدردانی شوند. در عصری که با رویدادهای فاجعه‌بار و مؤسسات فرهنگی تخریب‌شده مشخص می‌شود، آنچه به نظر می‌رسد مورد نیاز است، تأیید توانایی انسانی برای حمل و نقل نیروها و مقاصد غیرانسانی یا حتی غیرانسانی، در مقیاس‌هایی از سرعت، کندی، یا شدت است که با توافق توافق می‌شکنند. مفاهیم محدودیت های انسانی مقالات این مجلد الگوهای ذهن و فناپذیری، هستی و خلسه، خلاقیت و بیان، امکان سیاسی و ماتریس دینی را از موضعی ترسیم می‌کنند که به طور کاملاً جدی روابط ممکن را با مطلق، هر چند معمایی، که مدرنیته انکار کرده و پست مدرنیته در آن پنهان کرده است، می‌پردازد. نام شک و تردید آکادمیک و محفوظات اومانیستی. این مقاله‌ها فراتر از پست مدرنیستی و نوستالژی پست سکولار، به بررسی توانمندی‌های رشته‌های معنوی باستانی و همچنین شور و شوق انگیزه‌های عرفانی، بدعت‌گرایانه و عرفانی می‌پردازد که روابط معاصر با امر مطلق را در هم می‌ریزد.
دین، عقلانیت و اجتماع: مقدس و سکولار در اندیشه هگل و منتقدانش [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Robert Gascoigne (auth.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer Netherlands,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این پژوهش تلاشی است برای بررسی روابط بین باور دینی و اومانیسم عصر روشنگری در فلسفه هگل و گروهی از متفکرانی که در دهه 1840 به طرق مختلف با اندیشه او ارتباط داشتند. این کتاب با مطالعه راه هایی آغاز می شود که هگل با نشان دادن اینکه درک مدرن از انسان به عنوان سوژه ای آزاد و منطقی، قدرت و اعتبار خود را از اتحاد خدا و وجود انسان در تجسم به دست آورده است، به تکامل اومانیسم واقعی مسیحی پرداخت. بقیه این مطالعه به دو شکل مختلف مخالفت با هگل مربوط می شود: اول، شاگرد انتقادی هگلیان جوان و موسی هس، که اصرار داشتند که تصور هگل از اومانیسم مسیحی نادرست است، زیرا اعتقاد دینی لزوماً با یک دیدگاه روشن مخالف است. آگاهی از شر اجتماعی و عزم برای از بین بردن آن؛ دوم، مخالفت مذهبی با روشنگری در اندیشه شلینگ و کی یرکگور، که بر تعالی خداوند از عقل بشری و بی اهمیت بودن تاریخ سکولار تأکید می کرد. در سالهای منتهی به انقلاب 1848، سنتز هگل به نفع ادعای اومانیسم الحادی یا ماورایی دینی رد شد. فصل اول، پس از بحث در مورد نقد هگل جوان از تأثیرات اجتماعی و سیاسی مسیحیت، به بررسی اتحاد باورهای دینی، فلسفه نظری و وضعیت عقلانی در نظام بالغ هگل می پردازد.
فیچینو، پیکو و ساوونارولا: تکامل الهیات اومانیستی در فلورانس در نیمه دوم قرن پانزدهم میلادی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Amos Edelheit
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Brill Academic Publishers ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب به بررسی انسان گرایی، الهیات و سیاست در فلورانس در دهه های پایانی قرن پانزدهم می پردازد. روابط بین اومانیست ها و متکلمان و بین اومانیسم و ​​دین را مورد توجه قرار می دهد. پژوهش‌های مدرن در مورد اومانیسم، علاقه عمیق مارسیلو فیچینو (1433-1499) و جیوانی پیکو دلا میراندولا (1463-1494) به الهیات و دین را به‌اندازه کافی در نظر نگرفته است. این کتاب شرحی مبتکرانه و مبتکرانه از دین کریستیانا (1474) فیچینو و عذرخواهی پیکو (1487)، در چارچوب توضیح تکامل الهیات اومانیستی ارائه می‌کند. این کتاب با در نظر گرفتن وقایع طوفانی دهه 1490 به پایان می رسد، زمانی که ژیرولامو ساوونارولا (1452-1498) به یک شخصیت روحانی و سیاسی برجسته در زندگی عمومی فلورانس تبدیل شد.
دین و آینده بشر: جستاری در مورد اومانیسم الهیاتی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
David E. Klemm , William Schweiker
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این مانیفست قدرتمند دیدگاهی به نام اومانیسم الهیاتی را بر اساس این ایده ترسیم می کند که یکپارچگی زندگی راهی برای بیان معنای دین برای آینده بشری فراهم می کند. جستجوی عمیق برای درک معنا و مسئولیت بشریت مشترک و در عین حال تقسیم شده ما در میان عدم اطمینان جامعه مدرن را بررسی می کند. این ایده را بیان می کند که انسان ها موجوداتی مختلط هستند که برای یکپارچگی تلاش می کنند نه تنها تلاش می کنند تا با اراده خدا مطابقت داشته باشند. یک چشم انداز پویا و قوی از زندگی بشر را فراتر از تقسیماتی که در علوم انسانی، علوم اجتماعی، الهیات و مطالعات دینی وجود دارد، ارائه می دهد.
تغییر دین و از دست دادن ایمان: مواردی از تغییر پارادایم شخصی؟ [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Robin Le Poidevin (رابین لو پوایدوین)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: آیا الگوی توماس کوهن از انقلاب‌های علمی از نظر تغییر پارادایم به‌طور مناسبی در مورد تغییرات بنیادی در نگرش دینی و به‌ویژه تبدیل به ایمان یا از دست دادن ایمان به کار می‌رود؟ از آنجایی که نمی توان به صورت پیشینی به این پرسش پرداخت، سه مطالعه موردی از فیلسوفانی که تغییرات قابل توجهی را در دیدگاه های خود توصیف کرده اند مورد بررسی قرار می گیرد. بخشی از توجیه چنین رویکردی این است که ببینیم تغییرات در دیدگاه از دیدگاه اول شخص چگونه به نظر می رسد. اگرچه آنچه در اینجا ارائه می‌شود گروه بسیار محدودی از مطالعات است، هر یک از آنها مختصر هستند، اما یک موضوع کلیدی ظاهر می‌شود: اینکه قیاس‌ناپذیری بین پارادایم‌ها که بخشی از مدل کوهنی است، با دور شدن از دیدگاه‌های آتئیستی یا اومانیستی منعکس می‌شود. لزوماً با از دست دادن ایمان
بررسی انسان‌گرایی شاعران معاصر از دیدگاه معرفت‌شناسی
نویسنده:
محسن ایزدیار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مقاله حاضر به نقد معرفت‌شناختی انسان‌گرایی شاعران معاصر، از دوره مشروطه تا انقلاب اسلامی، پرداخته است و با نگاهی آسیب‌شناختی تبیین کرده است که از دوره مشروطه که سرآغاز جریان تجددگرایی و متعاقب آن ورود اندیشه‌های فلسفی غربی بوده تا پایان دوره مورد بررسی، انسان‌گرایی اغلب برکنار از محوریت دین و بی‌توجه به واقعیت‌های ساختار اجتماعی سیاسی جامعه ایرانی، توأم با برداشت‌های فردی حزب‌گرایانه و غرب‌گرایانه بوده است. اصرار بر انتقال این‌گونه از ادبیات و فرهنگ، بدون توجه به زیرساخت‌های فرهنگی ادبی مبدأ و مقصد نیز خطایی بوده است که شاعران متجدد، اغلب مرتکب شده‌اند. در ادامه تأکید شده است که بسیاری از شاعران، ادای بینش‌های اومانیستی را در شعر معاصر در آورده‌اند. از سوی دیگر، میان شاعر مدعی انسان‌گرایی با شعرش و مخاطبش، به علت عدم صمیمیت و عدم تجربه عینی و همین‌طور کلی‌گویی و کلی‌بافی، هم‌سویی و هم‌رایی مشاهده نمی‌شود و وجهی تصنعی در این میان حاکم است. این شرایط بیش از هر چیز به علت نگرش لوکس‌گرایانه و تقلیدی شاعران به این مقوله از شعر پدید آمده است.
صفحات :
از صفحه 21 تا 40
تأملی برجایگاه دین در تحولات اخلاق سیاسی غرب
نویسنده:
حسین رحمت الهی، امید شیرزاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
دین به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مقوله‌های خیر (زندگی خوب)، نقش ویژه‌ای در هدف‌گذاری و معنابخشی به زندگی انسان ایفا کرده و با عرضۀ آموزه‌هایی معطوف به زندگی مطلوب، به «فرارَوی» انسان از آنچه به آن دچار است، تغییر زندگی و گذار از «هست» به «باید» یاری می‌رساند. در عین حال، ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر زیست جمعی و نقش انکارناپذیرِ زمینه‌ها و نهادهای اجتماعی چون دولت در حیات انسان موجب شده است تا سنجشِ نسبت «جامعه» با «خیر» به یکی از دغدغه‌های خاطر اندیشمندان بدل شود و در این ‌بین اخلاق سیاسی از دیرباز، متکفل ارائۀ رهیافت مناسبی در باب نسبت نهاد دولت با دین بوده است. نوشتار حاضر در راستای بررسی تحولات اخلاق سیاسی در غرب، پس از تحلیل اجمالیِ فراز و نشیب‌های تاریخیِ مسیحیت از قرون وسطی تا دوران معاصر، به ایدۀ غالب سیاسی یعنی بی‌طرفی دولت در قبال دین می‌پردازد و در آخر، رویکرد انتقادی کمال‌گرایی که در اواخر سدۀ بیستم و توسط نوفضیلت‌گرایانِ غربی احیا شده است، از نظر خواهد گذشت. رویکرد اخیر در نقد معضلات ناشی از تکثر اخلاقی غرب،خواهان احیای دین به‌مثابۀ منبع تشخیص گزاره‌های اخلاقی، ‌انگاری اخلاقی و تقویت جماعت است و پیرو تفکر ارسطویی، رسالت دولت در قبال خیر و نقش تربیتی این نهاد را یادآوری می‌کند.
صفحات :
از صفحه 723 تا 742