مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
رستگاری اسلامی رستگاری مسیحی
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
نظریه نجات در الهیات شیعه
نویسنده:
تالیف بهادر نامدارپور ؛ ویراستار ادبی نرگس شیخ‌محمدی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی,
چکیده :
فرضیه مطرح در این کتاب این است که نقطه‌نظرات متکلمان امامیه در باب «نجات» یک نظریه ساختارمند عقلانی، منسجم و خدا - انسان‌محور را تشکیل می‌دهد. از این‌رو در تأیید این فرضیه دین‌شناختی، سعی بر آن است ابتدا به توصیف نسبتا کاملی از مبانی، مؤلفه‌ها و مفاد و لوازم فکری نظریه‌ساز امامیه در باب نجات پرداخته شود و سپس میزان عقلانیت و انسجام نظریه «نجات‌شناسی امامیه» و جایگاه خدا و انسان در ساختار آن در مقایسه با دیدگاه‌های نجات‌شناختی اشاعره و معتزله تبیین گردد.
الهیات هدایت در قرآن: نظریه های جهت گیری معنوی در قرآن [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Yusuf Akbaş
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : در این پژوهش، الهیات هدایت در پرتو قرآن و درک نجات در روایات دینی در طول تاریخ به صورت کلی مورد بررسی قرار گرفت. در مقدمه، فرآیندهای شکل گیری و توسعه ایمان منجی در سنت های یهودی، مسیحی و مسلمان مورد بحث قرار گرفته است. فهم رستگاری که در سنت شیعه بنیان نهاده شد و به ویژه در جوامع مسلمان با سنت صوفیانه سنی رواج یافت، امروزه در بسیاری از فرقه ها، فرقه ها و سنت های صوفیانه به وجود خود ادامه می دهد. ما همچنین سعی کردیم درک نجات را در این روایات آشکار کنیم. ما روندی را بررسی کردیم که به آن «الهیات هدایت در قرآن» می گوییم که محور اصلی مطالعه را بر اساس قرآن تشکیل می دهد. ما درک الهیات نجات یافت شده در سنت های یهودی، مسیحی و مسلمان و الهیات هدایت ارائه شده توسط قرآن به بشریت را مقایسه و ارزیابی کردیم. در فصل اول سعی شده ظرفیت طبیعی انسان، مبانی وجودی هدایت، رابطه هدایت با حقیقت و هستی زمینه سازی شود. در بخش دوم، مبانی شناختی هدایت، توانایی های شناختی انسان و محتوای شناختی قرآن آشکار می شود. در بخش سوم، تلاش شده است تا آشکار شود که دسترسی انسان به هدایت، علاوه بر فرآیندی اخلاقی و شناختی است. در نهایت موانع طبیعی، سنتی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، فردی و روانی-اخلاقی راهنمائی مورد بحث قرار گرفته است. در این تحقیق سعی بر آن شد تا وضعیت انسان در امتحان الهی را در این فرآیند تحلیل کنیم. در مقدمه، سنت‌های دینی را بررسی کردیم که در روند تاریخی پدید آمدند و رهایی انسان را به یک منجی پیوند زدند. ما به بازتاب این سنت ها تا امروز پرداختیم. در بخش اول و دوم، فرآیندی را که به آن «الهیات جهت‌گیری معنوی در قرآن» می‌گوییم، ارزیابی کردیم که اساس پژوهش ما را تشکیل می‌دهد. در بخش اول توانایی وجودی انسان، در بخش دوم توانایی های شناختی و در بخش سوم مبانی اخلاقی جهت گیری معنوی را مورد تحلیل قرار دادیم. در مقدمه، به فرآیندهای شکل گیری و توسعه مسیحیت (اعتقاد به ظهور مسیحایی که به عنوان منجی یا رهایی بخش گروهی از مردم عمل می کند) در سنت های یهودی، مسیحی و مسلمانان پرداخته شده است. درک رستگاری که پایه های آن در سنت شیعه گذاشته شده و به ویژه در جوامع مسلمان با سنت صوفیانه سنی رواج یافته است، امروزه در بسیاری از فرقه های مذهبی و سنت های صوفیانه وجود دارد. ما سعی کردیم درک آنها از نجات را در این سنت ها ارائه کنیم. ما روندی را که محور اصلی کار را تشکیل می دهد و آن را «الهیات نجات در قرآن» می نامیم، بررسی کرده ایم. ما الهیات نجات در قرآن را با الهیات نجات در سنت های یهودی، مسیحی و مسلمان مقایسه کردیم. در بخش اول سعی بر آن است که فطره (موقعیت اصیل انسان) ظرفیت انسان، مبانی وجودی نجات، رابطه نجات با حقیقت و هستی را پیدا کند.
الهیات فمینیستی و فرهنگ رژیم غذایی معاصر: گناه، رستگاری و روایت‌های کاهش وزن زنان
نویسنده:
Hannah Bacon
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Bloomsbury T&T Clark ,
چکیده :
چکیده ماشینی : هانا بیکن از تحقیقات کیفی انجام شده در یک گروه کاهش وزن تجاری سکولار در بریتانیا استفاده می کند تا نشان دهد چگونه اشکال مذهبی مسیحی و گفتمان های الهیاتی روایات کاهش وزن معاصر را نشان می دهد. بیکن استدلال می‌کند که مفاهیم گناه و رستگاری در پوشش سکولار به شیوه‌هایی که معانی تثبیت‌شده الهیاتی را تکرار می‌کنند، دوباره ظاهر می‌شوند. سازمان لاغری اصطلاحات مسیحی گناه را بازیافت می‌کند - با املای "Syn" - و اعضا را تشویق می‌کند که کاهش وزن را با عبارات نجات بخش تنظیم کنند. این عبارات الهیاتی در پس‌زمینه کمین می‌کنند و کمک می‌کنند یک بار دیگر غذا را با احساس گناه و ضعف اخلاقی هماهنگ کنند، اما همچنین تا حدی منعکس‌کننده روشی هستند که تکنیک‌های پلیس بدن در مسیحیت از لحاظ تاریخی به پرورش مراقبت از خود کمک کرده‌اند. جنبه‌های خودشکنی و خودسازی شیوه‌های تماشای هم‌سنگ زنان در این گروه، ویژگی‌های خاصی از مسیحیت تاریخی را ادامه می‌دهد، و به روش‌های مشابهی برای انطباق بدن زنان با هنجارهای مردسالارانه عمل می‌کند و در عین حال فرصت‌هایی را برای خودسازی زنان فراهم می‌کند. با در نظر گرفتن این تنش ها، بیکن می پرسد که یک واکنش الهیاتی خاص فمینیستی به کاهش وزن چگونه می تواند باشد. اگر ایده‌های مربوط به گناه و نجات، گفتمان‌های هژمونیک در مورد چربی باشد، در حالی که زنان را برای شکل دادن به زندگی خود توانمند می‌سازد، چگونه می‌توان آن‌ها را برای به چالش کشیدن فوبیای چربی و جستجوی دیوانه‌کننده لاغری در نظر گرفت؟ این کتاب علاوه بر نامگذاری اصول و شیوه‌های «گناه» که اشتها و بدن زنان را کاهش می‌دهد، تعدادی پیشنهاد در مورد چگونگی رستگاری در عادات غذایی روزمره ما و از طریق پرورش غرور چربی ارائه می‌کند. این اعتقاد بسیاری از زنان این گروه را جدی می گیرد که غذا و بدن می توانند مکان های مهمی برای قدرت، خرد و تحول باشند، اما این بینش را به ساخت الهیاتی هدایت می کند که به جای بازتولید امتیازات نازک و هنجارهای اندازه گرایی مقاومت می کنند.
رستگاری و خشونت: مطالعه ای برای زمینه یابی
نویسنده:
Brueggemann, Walter
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Marquette University Press ,
چیستی جاهل قاصر و دلالت‌های الهیاتی آن با تاکید بر آموزه‌های نجات از منظر عقل و نقل
نویسنده:
پدیدآور: دانیال بصیر استاد راهنما: حسن معلمی استاد مشاور: محمدتقی یوسفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
از باورهای قطعی و حتمی که در منابع دینی اسلامی که تأکیدات فراوانی به آن شده است، مسئله برپایی قیامت و حسابرسی اعمال دینوی انسان‌هاست؛ یکی از مباحث کلامی که از دیرباز تا به امروز مورد توجه قرار گرفته است، مسئله نجات و رستگاری انسان‌های روی زمین است؛ لذا عده‌ای از علمای برخی ادیان، بر این باورند که نجات و رستگاری منحصر به آیین خویش بوده و سایر افراد، مستحق عذاب الهی خواهند شد؛ در مقابل عده‌ای یک نوع کثرت‌گرایی نجات را در پیش گرفته‌ و نجات را برای تمامی افراد یکسان می‌داند؛ اما در این میان عده‌ای از علمای دین اسلام، راه اعتدال را اختیار نموده، و نجات را براساس قواعد اصولی دین اسلام تفسیر کرده و سایر افراد غیر مسلمان را یا شرایطی اهل نجات می‌داند. در این بین افرادی هستند که نسبت به مسائل اعتقادی و کلامی دین اسلام، به دلایلی گوناگونی ناآگاه و بی‌اطلاع هستند؛ افرادی که این بی‌اطلاعی و ناآگاهی آنان، نه از روی لجاجت و عناد است بلکه به واسطه قصوری است که به دلایلی دچار آن‌ها شده اند. حال پرسشی که مطرح می‌شود این است که این دسته افراد دارای چه ویژگی‌های هستند که به آنان جاهل قاصر اطلاق شود؟ و اگر شخصی در زمره جاهلان قاصر وارد شد، چه ادله‌ی عقلی و نقلی برای نجات شخص جاهل قاصر ارائه خواهد شد؟ جاهل قاصر، کسی است که به هر دلیلی امکان دسترسی به حق را نداشته و تشخیص حقیقت برایش میسّر نبوده است و این شخص به دلیل معذوریت عقلی که از پیشگاه خداوند متعال دارد، و براساس نص آیات و روایات، اهل نجات خواهد بود.
بررسی مفهوم نجات در قرآن و عهد جدید
نویسنده:
سامیه حسینی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
نجات مسیحی از نظر ماهیت با نجاتی که در اسلام مطرح است، تفاوت‌های بسیار اساسی دارد. از نگاه اسلام هرچند خداوند نجات‌بخش است؛ اما انسان با اختیار و نقش فعال خود با فراهم‌نمودن شرایطی خاص، پذیرندۀ نجات الهی است؛ اما نجات در مسیحیت پیوندی اساسی با شخص عیسی به‌عنوان منجی (و نه پیامبر) دارد. ازاین‌رو، اعلام ایمان به نجاتی که عیسی‌مسیح برای بشریت به ارمغان آورده، اساس مسیحیت رایج است. در این اعتقاد که بر مبانی خاص انسان‌شناسی، مسیح‌شناسی و خداشناسیِ مسیحی استوارگردیده است، انسان در اسارت گناه و مرگ بوده، و از ناحیۀ خود قابلیت نجات را ندارد. لذا خداوند با حضور مستقیم خود در کالبدِ عیسای‌ ناصری و با فدیه یا قربانی‌شدنش، تاوان گناه انسان را پرداخت کرده و او را از اسارت گناه نجات می‌دهد.
صفحات :
از صفحه 126 تا 141
نجات‌شناسی از منظر ادیان ابراهیمی
نویسنده:
حسن طالبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این پژوهش که به طرح دیدگاه ادیان توحیدی در مورد مسأله نجات و رستگاری می پردازد ماهیت نجات و رستگاری و حیات جاودان عوامل و موانع آن را در سه بخش از منظر سه دین یهود مسیحیت و اسلام بررسی می کند. در بخش اول به معرفی مختصری از آیین یهود و فرقه های مختلف آن و بررسی عوامل نجات از قبیل ایمان و شریعت و نقش گناه به عنوان تنها عامل هلاکت و مانع نجات پرداخته است. در بخش دوم با اشاره به اهمیت اندیشه نجات در مسیحت عوامل نجات از قبیل ایمان، محبت و فیض بررسی شده و از گناه و شریعت به عنوان دو مانع عمده نجات از دیدگاه مسیحیت یادگردیده است و همچنین مسأله برگزدیدگی عده ای برای نجات توسط خداوند و بعضی از امور اخروی از قبیل جاودانگی مرگ برزخ و ثواب و عقاب مورد بحث قرار گرفته است. در بخش سوم با تبیین مسأله سعادت و شقاوت روحانی به نقش ایمان و عمل صالح به عنوان مهم ترین عالم نجات و رستگاری و همچنین مسأله توبه و شفاعت از دیدگاه قرآن اشاره شده است و گناه و کفر به عنوان مهم ترین مانع نجات و رستگاری مورد تأکید قرار گرفته است. و با طرح مسأله احباط و تکفیر و مسأله خلود و جاودانگی به تبیین آنها پرداخته شده است. در خاتمه پژوهش مقایسه ای بین دیدگاه هر سه دین انجام گرفته است.
نجات‌‌بخشی ادیان از منظر قرآن و حدیث
نویسنده:
حسین سیاح گرجی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
ب‍ی‌گمان سترگ‌ترين انديشناكی آدمی، در جملگی دورانها و سامانها، چگونگی سرنوشت و فرجام كار او است. در اين ميان آسمان‌باوران را نگرانی افزون‌تر است؛ چه مرگ از نگاه ايشان پايان كار نيست و آدمی را در سرای ديگر، زندگی ديگر و جاودان است. پرسش سرينه آنان اين است كه برای خوشبختی در جهان بازپسين چگونه بايد بود و چه بايد كرد؟ كارگزار و كاردار آفرينش، كه از اين سترگ‌ترين پرسش آدمی‌زاده آگاه بود، آيين خويش را با پيامبران خويش گسيل داشت تا پاسخ آن فراهم آيد. اسلام، فرجامين و برترين نمود آيين ايزدی است؛ از اين رو بهترين پاسخ را برای بشر گرد آورده است، اما پرسش ديگر آن است كه چنانچه پس از فرو آمدن اسلام، گروهی آن را برنتابند و به فرمان پيام‌‌آورش سر ننهند، سرنوشت آنان در ديگرسرای چگونه خواهد بود؟ آيا از آن رو كه مسلمان نيستند جملگی دوزخی‌اند؟ يا از راه آيينهای ديگر نيز می‌توان رستگار شد؟ آشكار است كه هيچ كس را يارای آن نيست كه بهتر از قرآن و حديث چنين پرسشی را پاسخ گويد. نوشتاری كه پيش رو است بر آن بوده است تا نگرگاه اين دو چشمه پاک يزدانی را در اين باره بكاود. گزيده بايد گفت كه از نگرگاه قرآن و حديث، اسلام آيين بهی است و از پسِ فرود آن جملگی آدميان را، بر هر آيينی كه باشند، شايسته و بايسته است تا در برابر پيام‌‌آورش كرنش كنند، به او و آيين او باور آورند و فرمان‌اش را بر ديده نهند و چنانچه دانسته چنين نكنند، ستمگرند و دوزخ سزای ايشان است. آيين خداوندگار يكتا يكی است؛ چه حق را دويی نيست و در هر دوران به فراخور پيامبری كه بر او فرود آمده نمودی كرده است؛ از اين رو جملگی حق است، ولی پس از برانگيختگی محمد امين ـ درود پروردگار دانا بر او و خاندانش باد ـ ديگر آيينها را دوران به سر آمده و اينک فرمان، فرمان محمد است، ولی با اين همه رستگاری تنها از آنِ مسلمانان نيست؛ چه نه اين است كه رستگاری تنها با راست‌كيشی فراهم آيد. چنانچه كسی آيين خويش را آيين بهی می‌‌دانسته و در انديشه گمان جز اين نمی‌برده و آن را پايبند و فرمانبردار بوده، رستگار است و پاداش كردار نيک خويش را خواهد گرفت؛ نيز چنانچه كسی در دريافت آيينی كه پيروی از آن بايسته است كوتاهی كرده، ولی نه از سر غرّه‌گی و كين‌ورزی، بلكه از آن رو كه ناتوان بوده، رستگار است. ناتوانی او از هر گونه‌ای كه باشد بخشودنی است؛ برای نمونه می‌توان از ناتوانی در انديشه، ناتوانی در پيكره، ناتوانی در رفتن به جايی كه می‌توان آموزه‌های آيين استوار را در آن آموخت يا زيستن در جايی كه در آن از آيين پيروی‌بايسته خبری نبوده و آموزگاری نيامده است تا آن آیین را به مردم بياموزد ياد كرد.