مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
اناجیل اربعه اناجیل ثلاثه انجیل اصلی انجیل برنابا انجیل لوقا انجیل متی انجیل مرقس انجیل یوحنا
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 367
«حق حیات» در ادیان توحیدی
نویسنده:
محمدرضا احسانی مطلق، احمدرضا مفتاح
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«حق حیات» به عنوان اساسی‌ترین حقوق بشری، همواره مورد توجه مکاتب مختلف فکری و مذهبی، مخصوصا ادیان توحیدی قرار داشته است. در این مقاله به بررسی دو مسئله اساسی پیرامون «حق حیات»، از دیدگاه ادیان توحیدی خواهیم پرداخت : 1. مساله سقط جنین به عنوان یکی از مهمترین مباحثی که در این زمینه مطرح می‌شود. با نشان دادن اهتمام ادیان توحیدی در مورد حفظ جنین و جایز نشمردن سقط جنین، معلوم می‌شود حفظ حیات انسان ها از مسلمات شمرده می‌شود. 2. مساله اعدام. هر گاه سخن از حق حیات به میان می‌آید مساله اعدام در احکام شرعی ادیان توحیدی مساله ای چالش برانگیز خواهد بود. در آیین زرتشت عمل «سقط جنین» به هیچ بهانه‌ای قابل چشم‌پوشی دانسته نمی‌شود و گناه سقط جنین برابر با گناه قتل عمد تلقی می‌شود. در زرتشت کیفر «تازیانه» بیش از سایر مجازات‌ها از جمله اعدام مورد توجه قرار گرفته است؛ با این حال در مواردی بنابر مصلحت های خاصی کیفر مرگ نیز وضع شده است. در دین یهودیت در "ده فرمان" حفظ حیات انسانی مورد توجه قرار گرفته است. در این دین در مورد سقط جنین نظرات مختلفی وجود دارد. برخی این عمل را ممنوع می‌دانند؛ مگر آنگاه که زندگی مادر در خطر باشد. برخی بیماری‌های ژنتیکی را نیز مجوز سقط جنین می‌دانند و برخی حق سقط جنین را برای خود مادر به رسمیت شناختند. در یهودیت مجازات مرگ در مقابل قتل نفس قرار داده شده است. از جمله جرایم دیگری که مجازات اعدام دارد عبارتند از: عبادت خدایان دیگر، آدم دزدی، زنای محصنه، لواط و مانند آن. در دین مسیحیت نیز به حق حیات انسان ها و حفظ جنین توجه شده است. از دیدگاه کاتولیک‌ها جنین از همان لحظه انعقاد نطفه، انسانی کامل و دارای حق حیات است. لذا از سقط جنین منع کرده و مجازات آن را طرد از دین دانستند. البته در بین سایر فرق مسیحیت دیدگاه‌های دیگری وجود دارد که حیات جنین بعد از دمیده شدن روح را محترم می شمارد. در مورد حکم اعدام باید توجه داشت که در مسیحیت بیشتر بر قوانین اخلاقی تاکید می‌شود تا احکام کیفری و جزایی. کلیسا در دوره قرون وسطا تنها در مورد ارتداد مجازات مرگ تعیین کرد و البته در قرن سیزدهم مجازات بدعت را نیز مرگ اعلام کرد؛ البته این احکام امروزه اجرا نمی شود. در دین اسلام، به صراحت حفظ جان انسان ها محترم شمرده شده است. مشهور فقهای شیعه، سقط جنین را حرام می‌دانند؛ مگر آنکه برای جان مادر خطرناک بوده و روح در جنین دمیده نشده باشد. حکم اعدام در وهله نخست برای حفظ جان انسان ها به عنوان قصاص در برابر قتل عمد در نظرگرفته شده است. علاوه بر این حکم اعدام برای حفظ حدود الاهی و نیز امنیت جامعه دینی در نظر گرفته شده است.
صفحات :
از صفحه 125 تا 138
مقایسه لوگوس مسیحی (حقیقت عیسوی) و حقیقت محمدی
نویسنده:
حسین اترک
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در کلام مسیحی برای لوگوس مسیحی که در این مقاله به آن «حقیقت عیسوی» اطلاق می کنیم، اوصافی ذکر شده است که بسیار به اوصاف «حقیقت محمدی» در عرفان اسلامی مشابه است. لوگوس، همذات و همجوهر با خدا، موجودی نامخلوق، ازلی و ابدی، خالق جهان هستی و حاکم بر آن، مدبر و ناظم آن، تجلی شایسته خداست. در مقابل حقیقت محمدی، الحق الخلق (اولین مخلوق خدا که جهت حقانی یافته)، واسطه فیض الهی بر مخلوقات، خالق جهان و مدبر آن، تجلی اعظم خدا، دارای مقام ولایت و نبوت مطلقه است. هرآنچه برای حقیقت محمدی در عرفان اسلامی ذکر شده است، در کلام مسیحی نیز برای حقیقت عیسوی ذکر شده، جز اینکه حقیقت محمدی مخلوق است و حقیقت عیسوی غیر مخلوق.
صفحات :
از صفحه 65 تا 86
آیه مبارکه «مصدقاً لما بین یدی» اشاره به کدام اناجیل یا تورات است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در قرآن کریم دوبار جمله «مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ» آمده است که هر دو در مورد حضرت عیسی ـ علیه السلام ـ می باشد که به سوی یهودیان مبعوث شد و تصدیق کننده شریعت حضرت موسی ـ علیه السلام ـ بود. برای روشن شدن مطلب به این آیه اشاره می شود: 1ـ حضرت بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
آیا تورات و انجیل را جبریل آورده است و آیا بخشبندی آنها مانند قرآن بوده و دارای دو نزول هستند در مورد نبوت پیامبر اسلام از تورات و انجیل مثال بیاورید، از میان سه کتاب آسمانی مذکور کدام یک افضل و کامل تر هستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
تورات و انجيل حقيقي و واقعي از جانب خداوند توسط جبرئيل در اختيار حضرت موسي (ع) و حضرت عيسي (ع) قرار گرفته است. زيرا فرشته وحي تنها جبرئيل امين است. به تورات و انجيل حقيقي و واقعي كه از طريق وحي به دو پيامبر بزرگ الهي يعني حضرت موسي و حضرت عيسي –عليهم بیشتر ...
اگر معيار پذيرفته شدن بخشهاي عهد جديد، الهام بودن آن است اين الهام چگونه ثابت مي شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در جامعه مسيحيت دو نظريه در منزلت عهد جديد وجود دارد: الف: عصمت لفظ كتاب مقدس: مسيحيان بنياد گرا مي گويند همه كتاب مقدس كلام الهي است. ب: الهام تمام و كمال: اصول كلي عهد جديد بر نويسندگان الهام شد. و آنها به سليقه خود الفاظ را انتخاب كرده اند.[1] مسي بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
مسيحيت جهت جبران چه كمبودي، عهد قديم (تورات) را در كنار عهد جديد خود قرار داده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
تنخ «Tenekh»‌كتاب مقدس يهوديان است كه شامل تورات، نبييم (كتابهاي انبيا) و كتوبيم (رساله ها) است، بنابراين، كتاب مقدس آنان به سه بخش تقسيم مي شود. تورات، كتابهاي انبياء رساله ها،[1] پس تورات بخشي از كتاب مقدس يهوديان مي باشد. يهوديان و مسيحيان اتفاق ن بیشتر ...
چرا رساله يعقوب با اينكه اشاره چنداني به تعاليم و عقايد مسيحي ندارد جزء كتاب مقدس قرار گرفته است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي روشن شدن اين مطلب بايد نگاهي هر چند كوتاه بر چگونگي جمع آوري اناجيل و اعمال و رساله هايي كه امروز در جامعه مسيحيت تحت عنوان كتاب مقدس مطرح مي شوند داشته باشيم و اينكه چه معياري در مورد پذيرش كتابهاي 27گانه اي كه تحت عنوان عهد جديد وجود دارد ارزي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
با توجه به اينكه نويسنده رساله عبرانيان، مشخص نيست، چگونه مي‌توان آن را الهامي دانست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مسيحيت عهد قديم (تورات) و عهد جديد (مجموعه 27 كتاب و رساله) را كتاب مقدس خود دانسته است. تورات به خاطر پرنمودن خلاء‌ ناشي از نداشتن احكام، و يا تطبيق پيشگوييهاي آن بر مسيح، در نزد مسيحيت كتاب مقدس مي‌باشد. عهد جديد مشتمل بر چهار كتاب انجيل (متي، مرقس بیشتر ...
چرا هيچ يك از قسمت هاي عهد جديد به منظور بحث و استدلال نوشته نشده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در بيان جواب اين سؤال امور زير قابل ذكر است: امر اول: ارزش استدلال و جايگاه آن در آراء و عقايد بشري: انسان فطرتاً تسليم استدلال و برهان است و يك فرد سالم از نظر عقل و فطرت، هرگز زير بار آراء خرافي و موهوم و عاري از هرگونه برهان و استدلال نمي رود و به بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
با توجه به اينكه هر يك از انجيل ها در زمان و مكان معين و براي خوانندگان مخصوص نوشته شده است، آيا مي تواند راهنماي انسان در همه عصرها باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
برخي از ويژگي هاي كتابي كه مي خواهد راهنماي انسان ها در تمام اعصار باشد چنين است. 1. جامعيت اولين خصوصيت اين است كه چنين كتابي بايد در بردارندة پاسخ همة سؤالات و نيازهايي كه بشر در تمام اعصار دارد باشد و به بيان قرآن كريم، تفصيل براي هر چيزي باشد.[1] بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 367