مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
08. صفات attributes
>
صفات انبیا
>
عصمت انبیاء (ع )
>
عصمت پیامبر (ص)
تنزیه حضرت محمد(ص) از عتاب الهی
تنزیه حضرت محمد(ص) از مخالفت اوامر الهی
تنزیه محمد(ص) از ضلال
تنزیه محمد(ص) از مدح آلهه قریش
تنزیه محمد(ع) از شک
تنزیه محمد(ع) از فراموشی
عصمت پیامبر (ص) از شرک
عصمت پیامبر (ص) از شک
عصمت پیامبر(ص) از گناه
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 113
عنوان :
منظور از اينكه گفته ميشود پيامبر گرامي اسلام (ص) «امي» بودند چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
واژه ي امي از ماده امّ به معناي مادر يا از امت به معناي جمعيت گرفته شده است. دانشمندان درباره معناي امّي اختلاف دارند. جمعي آن را به معناي درس نخوانده ميدانند؛ يعني امي کسي است که به همان حالتي كه از مادر متولد شده باقي مانده و مكتب و استادي را نديد
بیشتر ...
کلیدواژههای اصلی :
ویژگی انبیای اولوالعزم
,
سیره پیامبر اکرم(ص)
,
امی بودن پیامبر
کلیدواژههای فرعی :
امی بودن پیامبر اکرم (ص) ,
امی ,
مفهوم امی ,
دلیل نقلی امی بودن پیامبر (ص) ,
دلیل عقلی امی بودن پیامبر (ص) ,
پیامبر شناسی ,
صفات حضرت محمد(ص) ,
عصمت پیامبر (ص) ,
امی بودن آورنده قرآن ,
امی بودن پیامبر (ص) ,
شخصیت امی پیامبر (ص) ,
کابرد واژه امی ,
امی و امت ,
روایات امی بودن پیامبر (ص) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مستشکلین علیه شیعه، قائل هستند که روایاتی در کتب شیعه وجود دارد که مخالف عقائدشان است. از جمله اینکه: حضرت موسی ـ علیه السّلام ـ هنگام غسل کردن لباسش را روی سنگی قرار داد و آن سنگ فرار میکند و موسی ـ علیه السّلام ـ در حال برهنگی به دنبال آن میرود تا با همان حال در منظر بنی اسرائیل قرار میگیرد و...؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اوّلاً بايد گفت اين حديث در منابع معتبر اهل سنّت آمده از جمله در صحيح بخاري از ابوهريره از پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ نقل شده است: «در ميان بني اسرائيل رسم بود كه مردم بدون ساتر در آب ميرفتند و خود را شستشو ميدادند در حاليكه بعضي از آنه
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت پیامبر (ص)
,
پاسخ به شبهات بر شیعه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق نقد مذاهب
نویسنده:
قاسم جوادی (صفری)
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
1. ادیان religions
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
اخلاق نقد
,
نقد مذاهب
,
اخلاق در ادیان مختلف
,
ادیان و اخلاق
,
مواجهه علمی با مذاهب
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
عدالت ,
خوارج (مذاهب کلامی) ,
معتزله (اهل سنت) ,
اهل بیت(ع) ,
عصمت پیامبر (ص) ,
شیخیه ( شیعه اثنی عشری) ) ,
کرامیه (مجسمه مشبهه صفاتیه) ,
شیخیه کرمان (از شیعه اثنی عشری) ,
کریم خانیه ,
کثرت گرایی دینی ,
قرآن ,
فضایل اخلاقی ,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی) ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
رهبران ادیان ,
مطالعه ادیان ,
بدبینی به ادیان ,
بدفهمی ادیان ,
فهم درست ,
عدم توهین به ادیان ,
حرمت دروغ مضاعف ,
آگاهی از مذهب خویش ,
شناخت مذاهب ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
محمدحسین کاشف الغطاء
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
از آغاز یکی از مهمترین اهداف انبیا، اصلاح اخلاق در سطح جامعه بوده است؛ همان اخلاقی که ایشان به بشریت عرضه داشتهاند. متأسفانه بخشی از رهبران مذاهب و حافظان دین و شریعت و نیز پیروان ایشان، در مواجهه با دیگران اخلاق حسنه را رعایت نمیکنند؛ در حالیکه تحقق کامل پیام انبیا در صورتی است که این اخلاق را ابتدا رهبران دینی در عمل آورند که الگوی پیروان ادیانند. توجه به اخلاق در همه جا و بر همگان لازم است، اما رعایت آن از جانب رهبران ادیان، ضروریتر به نظر میرسد. رعایت این اخلاق به ویژه در مواجهه با سایر مذاهب و به هنگام فهم و مطالعۀ مذاهب دیگر، اهمیت بسیار دارد. بررسی تاریخی مواجهۀ مذاهب با یکدیگر، تصویر مقبولی از این موضوع به دست نمیدهد. غالباً مطالعات ادیان، با نوعی بدبینی، بدفهمی و گاه اهانت به دیگران همراه بوده است. از اینرو لازم است اخلاق مرتبط با مطالعۀ ادیان و مذاهب به دقت مورد بررسی شود تا زمینه برای عمل بدان فراهم شود. «رعایت انصاف»، «فهم درست» و «عدم توهین» از ضروریترین اصول اخلاقی در مواجهۀ علمی با مذاهب است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در کتاب های کشف الغُمة، ج 1، ص 361 و بحارالأنوار، ج 43، ص 123 و العوالم، ج 6، ص 184 از امام حسین(ع) روایتی در مورد نزول فرشته ای بر پیامبر(ص) نقل شده که سؤال برانگیز است. این روایت می گوید که فرشته ای با قیافه ای عجیب و غریب نزد پیامبر(ص) آمد و حضرت او را با جبرئیل اشتباه گرفت. در این باره توضیح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
متن روایت یاد شده در منابع مزبور به این قرار است: "بینا رسول اللّه(ص) فی بیت أمّ سلمة اذ هبط علیه ملک له عشرون رأساً فی کل رأس ألف لسان یسبّح اللّه و یقدّسه بلغة لا تشبه الأخری و راحته أوسع من سبع سموات و سبع أرضین. فحسب النبی(ص) أنّه جبرئیل، فقال:
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت
,
عالم فرشتگان
,
عصمت پیامبر (ص)
کلیدواژههای فرعی :
عصمت پیامبر(ص) از گناه ,
عصمت مطلق پیامبر (ص) ,
عصمت پیامبر اکرم (ص) ,
عصمت پیامبر اسلام(ص) ,
عصمت پیامبر (ص) در قرآن ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ادعا میشود: که معصوم بودن پیامبر مبتنی بر آن است که او سخن خدا را میگوید، پس مبتنی کردن سخن خداوند بر معصوم بودن پیامبر، دور است. این ادعا را ارزیابی کنید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
تحليل شبهه: بيان شبهه اين است كه معصوم بودن پيامبر منوط به اين است كه پيامبر سخن خدا را بگويد يعني در واقع پيامبر چون سخن خدا را ميگويد متصف به عصمت است و اگر سخن خدا را نگويد معصوم بودن پيامبر ثابت نميشود بلكه عصمت پيامبر منتفي ميشود از طرف ديگر
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت انبیاء (ع )
,
عصمت پیامبر (ص)
,
دین پژوهی
کلیدواژههای فرعی :
عصمت در مقام تلقی و ابلاغ وحی ,
عصمت انبیا در تلقی وحی ,
عصمت پیامبران ,
عصمت انبیاء در تبلیغ ,
آیات قرآنی عصمت ,
عصمت وحی ,
عصمت انبیاء ,
دلایل عصمت انبیا ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
با توجه به عصمت پیامبر(ص) چرا خداوند در آیه دوم از سوره مبارکه فتح به پیامبر می گوید: « لِیَغْفِرَ لَکَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِکَ وَمَا تَأَخَّرَ »؛ تا خداوند گناه گذشته و آینده تو را ببخشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در تفسير اين آيه مرحوم طبرسي اقوالي را ذكر كرده و متذكّر شده كه اين اقوال با عقيده شيعيان اماميه در مورد عصمت انبياء موافقت ندارد. از جمله از اهل سنت نقل كرده است كه گفته اند: گناهاني را كه قبل از نبوّت و بعد از آن انجام داده اي، بيامرزد. و يا اينكه،
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت انبیاء (ع )
,
عصمت پیامبر (ص)
,
عصمت پیامبران
,
پیامبر شناسی در قرآن
,
آیه 2 فتح
کلیدواژههای فرعی :
عدم عصمت پیامبر پیش از رسالت ,
عصمت پیامبر(ص) از گناه ,
عصمت مطلق پیامبر (ص) ,
عصمت نبی قبل از رسالت ,
عصمت پیامبر اکرم (ص) ,
عصمت پیامبر ,
عصمت پیامبر اسلام(ص) ,
عصمت پیامبر (ص) در قرآن ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا خداوند، پبامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ را در آیاتی مانند آیة 43 سورة توبه مورد عتاب و عفو قرار داده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اقسام گناه را مي توان به اين صورت بيان كرد: 1 ـ گناه شرعي: كاري كه در شرع حرام باشد را شرعي مي گويند. مثلاً دروغ گفتن در شرع حرام است، لذا هر كس دروغ بگويد كار حرام و گناه را مرتكب شده است. 2ـ گناه اخلاقي: اگر شخصي عملي را مرتكب شود كه با مكارم اخلاق
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت پیامبر (ص)
,
عصمت پیامبر(ص) از گناه
,
اخلاق پیامبر (ص)
,
آیه 43 توبه
,
خطاب عتاب آمیز قرآن به پیامبر (ص)
,
پیامبر شناسی در قرآن
,
تفسیر آیه 43 سوره توبه
,
شان نزول آیه 43 سوره توبه
کلیدواژههای فرعی :
عصمت مطلق پیامبر (ص) ,
عصمت پیامبر اکرم (ص) ,
عصمت پیامبر اسلام(ص) ,
عصمت پیامبر (ص) در قرآن ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طبق آیة « سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسَى إِلا مَا شَاءَ اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا یَخْفَى »( اعلی/6 و 7) آیا پیامبر _ صلّی الله علیه و آله _ دچار نسیان میشده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ترجمةروان آيه مذكور چنين است: «ما به زودي (قرآن را) بر تو ميخوانيم و هرگز فراموش نخواهي كرد، مگر آنچه را خدا بخواهد، كه او آشكار و نهان را ميداند.» معناي نسيان در اين آيه به معناي آن است كه معنا از خاطر برود. سهو نيز به همين معنا است. نقيض آن ذكر
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت پیامبر (ص)
,
پیامبر شناسی در قرآن
,
آیه 6 اعلی
,
آیه 7 اعلی
کلیدواژههای فرعی :
عصمت پیامبر اکرم (ص) ,
نسیان نبی ,
عصمت پیامبر ,
عصمت پیامبر اسلام(ص) ,
عصمت پیامبر (ص) در قرآن ,
عصمت پیامبر در عهدین ,
نفی عصمت پیامبر ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا ممکن است پیامبر اکرم - صلی الله علیه و سلم- قول خداوند را کامل به مردم نرسانده باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
قرآن از موقعي كه طرف خداوند فرستاده ميشود، تا به مردم ابلاغ شود مراحلي را طي ميكند و براساس آيات الهي در تمام اين مراحل از دخل و تصرف محفوظ است و هيچ گونه تغييري در آن صورت نميگيرد؛ اين مراحل عبارتند از: 1. فرستادن قرآن از ناحية خداوند است. خداوند
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت پیامبر (ص)
,
سیره نبوی(پیامبر ص)
,
پیامبر شناسی در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
اکمال شریعت ,
مراحل رسالت پیامبر ,
اکمال دین و اتمام نعمت ,
اکمال دین ,
نبوت ,
عصمت مطلق پیامبر (ص) ,
عصمت پیامبر (ص) در قرآن ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه سید احمدخان هندی درباره ی وحی
نویسنده:
حسین خاکپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زاهدان: دانشگاه سیستان و بلوچستان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روشنفکری دینی
,
اصلاح گران دینی مسلمان هند
,
وحی الهی
,
تفسیر قرآن
,
اصلاح دینی در اسلام
کلیدواژههای فرعی :
نبوت ,
عصمت انبیا در تلقی وحی ,
عصمت پیامبر (ص) ,
جبرئیل(ع) ,
خطاناپذیری قرآن ,
نظریه زبانی وحی ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
کثرت گرایی دینی ,
هرمنوتیک ,
تفسیر به رأی ,
نگرش تجربی به وحی ,
دریافت بی واسطه وحی ,
وحی درونی ,
قوه خاص نبوت ,
قرآن گرایی ,
قادیانی ها ,
تفسیر علمی دین ,
نفی عصمت پیامبر ,
چکیده :
سیداحمد خان از مفسّرین مشهور شبه قاره هند است که اندیشه نوگرایانه ای پیرامون وحی ارائه می دهد. تلاش او، نوعی آشتی میان رهیافت های غرب و اعتقادات اسلامی است. هدف از این نوشته، نگاهی دوباره به اندیشه سیداحمدخان درباره وحی، نقد و آسیب شناسی آن است که به روش توصیفی - تحلیلی با رویکردی قرآنی ارائه می شود. سیداحمدخان وحی را از یک سو تجربه گرایانه و از دیگر سو، قرآن را عین کلام الهی دانسته که هیچ گونه خطایی در آن رخ نداده است. اعتقاد به نزول قرآن بر قلب پیامبر از روی ناموس فطرت، انکار فرشته وحی، در کنار سایر دیدگاه های او، اندیشه ی نوگرایانه دو سویه ای را طرح می نماید که به زعم وی، ساحت جدیدی را پیش روی اندیشمندان فرا نهاده؛ اما آسیب هایی را نیز به همراه دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 113
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید