مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 213
حقیقت بهشت و جهنم از دیدگاه حکمت متعالیه (ملاصدرا، علّامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی)
نویسنده:
معصومه یاوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
زندگانی پس از مرگ از جمله ابهاماتی است که همواره ذهن بشر متفکر را به خود مشغول کرده است. البته سخنان و گفته‌هایی که از طریق ائمه معصومین (ع) به ما رسیده و یا در قرآن آمده، تاحدی این ابهامات را برطرف می‌سازد. بهشت و جهنم نیز گوشه ای از این ابهامات است که قسمت اعظم فهم آن به روایات و آیات قرآن باز می‌گردد. و عقل تا حد بسیار اندکی قادر به فهم آن می‌باشد. وجود بهشت و جهنم، چگونگی خلقت آنها، اوصاف، لذایذ و آلام آنها، کیفیت خلود و امثال آن از فروعات بحث بهشت وجهنم است که با بررسی برخی از کتاب‌ها، پایان نامه‌ها و مقالات در این رساله تاحدی به آن‌ها پرداخته شده است. ابتدائاً نظر برخی از حکما و متکلمان قبل از ملاصدرا بیان شده و در ادامه نظریات ملا صدرا، علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی که برگرفته از آیات و روایات می‌باشد گفته شده است. از دیدگاه ملاصدرا بهشت و جهنم مانند درختی هستند که اصل آنها اکنون موجود است، اما شاخ و برگ آن را انسان‌ها با اعمال و رفتار خویش به وجود می‌آورند. یعنی بهشت و دوزخ هر کسی بستگی به اعمال او در این دنیا دارد و خود شخص آنها را در این دنیا می‌سازد. اما حجاب طبیعت مانع از درک آن می‌شود. ایشان اکثر مباحث بهشت و جهنم را تأویل می‌برد و با ذوق فلسفی خویش آیات و روایات را تفسیر می‌کند. مثلاً در مورد درهای هفت‌گانه دوزخ می‌گوید آنها قوای هفت‌گانه انسان است. وی در بحث خلود قائل است که خلود و دوام در بهشت و دوزخ برای بهشتیان و دوزخیان ابدی است اما این بدان معنا نیست که عذاب هم برای دوزخیان دائمی باشد، بلکه پس از مدتی عذاب با طبعشان عجین شده و برای آنها گوارا می‌گردد.علامه طباطبائی نیز درباره مکان بهشت و جهنم می گوید، ممکن است آن دو در بطن آسمان و زمین باشند، اما درک آن در این جهان به دلیل وجود ماده ممکن نیست. ایشان در بحث خلود قائل است بهشتیان دائماً در بهشت اند، اما ممکن است جهنمیان با لطف و کرم پروردگار از دوزخ خارج شوند.در پایان آیت الله جوادی آملی با دلایلی از قرآن و روایات خلقت فعلی بهشت و جهنم را امری حتمی می‌داند و معتقد است خلقت دوزخ یکی از نعمت‌های الهی و عامل بازدارنده‌ای از خلاف و معصیت است برای انسان هایی که به معرفت حقیقی نرسیده‌اند. نظر وی در باب خلود نیز مانند نظر علامه می‌باشد. وی برخلاف ملاصدرا قائل است که عذاب هیچگاه برای دوزخیان گوارا نخواهد شد. زیرا خلاف فطرت است.
آیا انسان توانایى درک نعمت‌ها و عذاب‌‏هاى برزخ و قیامت را دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ تفصیلى سؤال مزبور، با بیان چند مطلب روشن خواهد شد. تعریف ادراک و شناخت: ادراک و معرفت، از مفاهیم بدیهى و غیر قابل تعریف است؛ به این دلیل که ما همه چیز را به علم مى‏شناسیم. اگر بخواهیم علم و ادراک را به علم تعریف کنیم این تعریف، مشتمل بر دور مص بیشتر ...
معرفت حقيقت بهشت و جهنم
نویسنده:
‫جانعلي احساني
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫يکي از مسايل مهم که شناخت آن، در زندگي بشر نقش تعيين‌کننده‌اي دارد، مسأله بهشت و جهنم است؛ زيرا جايگاه ابدي و آخرين منزل انسان بوده، و او ناگزير در يکي از اين دو جايگاه مستقر خواهد شد. پژوهش حاضر با روش استنباطي و تحليلي، تلاش کرده تا حقيقت بهشت و جهنم را بررسي و تبيين نمايد. تصويري که ملاصدرا از بهشت ترسيم نموده به‌گونه‌اي است که گويا بهشت، مجرد صرف است؛ اما اين تصوير با ظاهر آيات قرآن سازگار نيست. نشئه آخرت، نشئه‌اي متوسط ميان مجردات عقليه و جسمانيت مادي است. در واقع، بهشت داراي دو بعد مادي و معنوي است. بهشت سراي نعمت است و هيچ صفت زشتي بر اهل آن عارض نمي‌شود. آن‌گونه که از آموزه‌هاي اسلامي استفاده مي‌شود گروهي از ساکنان بهشت، کساني هستند که تمام اعمال خود را براي خدا خالص کرده‌اند؛ گروه ديگر، علاوه بر اعمال صالح، مرتکب گناه نيز شده‌اند؛ و گروه سوم انسان‌هايي هستند که بدون عمل و تفضلاً وارد بهشت مي‌شوند. آموزه‌هاي اسلامي حاکي از آن است که اصل بهشت و جهنم هم‌اکنون موجود است، و رابطه عمل انسان با نعمت‌هاي بهشت يا عذاب‌هاي جهنم، رابطه اتحاد و عينيت است. بدين ترتيب، نعمت‌هاي بهشت و عذاب‌هاي جهنم، صورت باطني اعمال انسان است که در آخرت تجسم مي‌يابد. حقيقت و ماهيت جهنم نيز متشکل از دو بعد مادي و معنوي بوده، و عذاب‌هاي آن نيز جسماني و روحاني مي‌باشد. قرآن کريم، عذاب دوزخ را عذاب اکبر ناميده و به انسان‌ها در قبال اعمالي که چنين عذابي را در پي دارد هشدار داده است. در آيات قرآن، به انواع عذاب‌هاي جسماني و روحاني دوزخيان اشاره شده است؛ اين عذاب‌ها به‌گونه‌اي است که نه مرگ را در پي دارد، نه راه فراري از آن وجود دارد، و نه کمک‌کننده‌اي به فرياد آن‌ها مي‌رسد. خداوند و بهشتيان آن‌ها را از خود مي‌رانند و آن‌ها همواره خود را سرزنش مي‌کنند.
آیا بهشت و جهنم از قبل خلق شده و در جائی مهیا است و هم اکنون وجود دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اينكه بهشت و جهنم جايي خلق شده باشد تا ما آدميان به آن وارد شويم اينطور نيست بلكه بهشت و جهنم در حال ساخته شدن و تخريب است با اعمال ما بیشتر ...
وقتی که قیامت شد و انسان ها به بهشت و جهنم رفتند آیا باز هم مرگ وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در قیامت کبری که عالمی است پس از عالم برزخ همه ی انسانها از اولین تا آخرین جمع شده، و وارد مرحله ی جدیدی از زندگی و حیات می شوند؛ و به پاداش و یا جزای اعمال و رفتار زندگی دنیایی خود می رسند.[1] آیات قرآن، روایات و دلایل عقلی بر این اتفاق دارند بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
آیا بهشت و جهنم در حال حاضر موجود است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از نظر آيات و روايات، بهشت و جهنم موعود، هم اكنون موجود است و در آخرت به طور كامل عرضه مى‌شوند و انسان به جايگاه ابدى خود، به تناسب اعمال و عقايد و اخلاقش سوق داده مى‌شود، لكن براى بهشت و جهنم، انحاى ديگرى تصوير شده كه با شهود در دنيا و با تج بیشتر ...
بهشت و جهنم خیال است یا واقعیتی تکان دهنده؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از منظر اسـلام ، كـه كـامـلتـريـن اديـان آسـمـانـى اسـت، مـعـاد جزو اصول دین بوده و ايمان به آن، شرط مسلمانی و از اركان دين اسلام است. برای پی بردن به واقعیت بهشت و جهنم و ضرورت آن، راه های متعددی وجود دارد که به برخی از آن ها در زیر اشاره می بیشتر ...
 فرمودید جهنم ورودی و خروجی دارد آیا این بدان معناست که انسان در جهنم جزای بعضی از اعمال را می بیند و پس از آن به بهشت می‌رود؟یعنی آنجا نیز مورد عفو خداوند قرار می گیرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بله همینطور است. دربارة گروهی از انسان‌ها خلود در جهنم داریم و دربارة گروهی دیگر خلود نداریم؛ یعنی گروهی به جهنم می روند به‌آن‌دلیل‌که کبائر و رفتارهایی در کارنامة اعمالشان دارند که چاره‌ای جز مجازات برایشان نیست و باید تطهیر شوند تا بتوانند سنخیت ب بیشتر ...
فلسفه نیاز به دین و پیامبران
نویسنده:
محمدحسن قدردان قراملکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
چکیده :
مقاله ذیل به تحلیل و تقریر دو رهیافت ایده آلیستی و رئالیستی در اثبات نیاز انسان به دین و ضرورت(2) بعثت پیامبران آسمانی می پردازد که عبارتند از: 1. رهیافت کلامی (اصل حکمت و لطف)؛ 2. رهیافت عقلایی (کرانمندی عقل)؛ 3. رهیافت عرفانی (تکامل و تحصیل غایت آفرینش) 4. رهیافت روان شناسانه (دفع اضطراب های روحی)؛ 5. رهیافت جامعه شناسانه (فلاسفه)؛ 6. شرط پاسکال (دفع خطر محتمل). بعد از تحلیل رهیافت ها، به رابطه خاتمیّت و نیاز به دین و شبهات منکران نبوّت (براهمه و دئیست ها) اشاره شده است.
صفحات :
از صفحه 141 تا 170
  • تعداد رکورد ها : 213