مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
01. خداشناسی (کلام)
>
توحید (علم توحید)
>
راههای خداشناسی
>
راه شناخت حضوری خدا
>
راه کشف و شهود
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 112
عنوان :
اهداف و روش های تربیت سینوی مبتنی بر فرایند ادراک
نویسنده:
کمال نصرتی هشی، رضا علی نوروزی، زهره متقی، مهرنوش امینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اهداف تربیت
,
روش تربیت
,
تربیت
,
انواع ادراک
,
مبنای ادراک
کلیدواژههای فرعی :
اتصال نفس به عقل فعال ,
عقل عملی ,
نفس حیوانی ,
نفس نباتی ,
علم نفس ,
ادراک تخیلی ,
ادراک حسی ,
ادراک عقلی ,
ادراک کلیات ,
راه کشف و شهود ,
حقیقت نفس انسانی ,
مراتب عقل ,
زمینه فلسفی تربیت ,
قرب الهی ,
فلسفه مشاء ,
عقل ( جوهر ) ,
عقل فعال ,
ماهیت سعادت حقیقی ,
درجات نفس ,
فعال کردن حواس ,
رابطه حافظه و تربیت ,
آموزش جستجوگرانه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
هدف اصلی این پژوهش، که با رویکرد کیفی و با روش توصیفی استنتاجی صورت گرفته است، این است که مبانی ادراک و اقسام آن از منظر ابن سینا و پیامدهای تربیتی آن را بازشناسی کند. یافته های این پژوهش نشان می دهد که در فلسفه ابن سینا نفس جایگاه والایی دارد و مبنای ادراک شناخته می شود. همچنین، بعد از بحث در باب ادراک و تعریف و معرفی انواع و مراتب آن، به دلالت های تربیتی به ویژه در بعد اهداف و روش با توجه به مبانی ادراک می پردازیم و خواهیم دیدکه طبق پژوهش حاضر، هدف نهایی در نظام تعلیم و تربیت سینوی رسیدن به سعادت «نزدیکی به خداوند» است ولی دست یافتن به چنین هدفی، نیازمند رسیدن به اهداف فرعی ای چون رشد و تکامل قوای حسی، تخیلی، عقلی و در نهایت ادراکات شهودی است؛ لذا پژوهش حاضر به کارگیری فعال حواس، حفظ و به خاطر سپردن، جهت دهی تخیل و خلاقیت، سیر عقلانی، آموزش های جست وجوگرایانه و تقویت فکر و اندیشه، شهود یا مشاهده حضوری و باطنی (حدس) و روش های تلفیقی را به عنوان روش تربیت معرفی می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین و نقد راه حل ناسازگاری ظاهری در روش حکمت اشراق
نویسنده:
رضا (زهیر) حسینی لواسانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکاشفه
,
اشراقیون
,
حقیقت غایی
,
حقیقت علم
,
جریان کشف
,
حقیقت هستی
,
حقیقت (اسماء ذات الهی)
,
راه کشف و شهود
,
کشف
,
اشراق
,
شهاب الدین سهروردی (شیخ اشراق)
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
آگاهی شهود
,
شهود(اسماء اول عرفان نظری)
کلیدواژههای فرعی :
برهان ,
روش شهودی ,
حکمت خسروانی ,
حکمت مشاء ,
هدایت خلق ,
راه کشف و شهود ,
منطق ,
متدولوژی ,
مقام کشف ,
فلسفه مشاء ,
اصطلاحنامه منطق ,
دلیل ( برهان ) ,
مکاشفه قلبی ,
مقام کشف ,
حکیم اشراقی ,
جایگاه فکر ,
جایگاه انتقال مفاهیم ,
روش استدلال ,
حکیم کامل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
شیخ اشراق با ناقص دانستن روش مشائین در دستیابی به حقیقت، روش کشف و شهود را برمیگزیند؛ اما فکر و برهان چه جایگاهی در روش وی دارد؟ از برخی عبارات او برداشت میشود که فکر و برهان جایی در روش او ندارند و از برخی عبارات دیگر وی نتیجه عکس گرفته میشود. یکی از راه حلهای این ناسازگاری ظاهری، تفکیک قائل شدن بین روش شخصی رسیدن به حقیقت و روش انتقال مفاهیم به غیر است. طبق این دیدگاه، روش رسیدن خودِ حکیم به حقیقت، کشف و شهود است و استفاده از فکر و برهان، تنها برای تعلیم دیگران است، نه برای اطمینان شخصی؛ اما با ذکر سه دلیل محدود کردن جایگاه فکر به جایگاه انتقال مفاهیم به غیر رد میشود. در نتیجه حکیم اشراقی در جایگاه رسیدن شخصی به حقیقت هم میتواند از روش شهودی استفاده نماید و هم از روش استدلالی و در جایگاه انتقال حقایق به غیر از روش استدلالی باید استفاده نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عبدالله افندی بوسنوی (992-1054هـ) و رساله سر یقین او : سال 2، شماره 2 : حکمت اسراء
نویسنده:
علی اکبر ضیایی، زهرا کدخدا مزرجی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفا
,
عرفان عملی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
عرفان نظری
,
عبدالله افندی بوسنوی
,
رساله سر یقین
کلیدواژههای فرعی :
تفسیر عرفانی ,
نبوت ,
فصوص الحکم ,
یقین ,
علم الیقین ,
حق الیقین ,
کشف و شهود ,
تاویل قرآن ,
ایمان قلبی ,
عبادت ,
انبیاء(ع) ,
راه کشف و شهود ,
عبادت ,
تفسیر قرآن ,
بوسنی و هرزگوین ,
طبقات الصوفیه ,
تفسیر قرآن ,
تفسیر عرفانی ,
عبادت باطنی ,
یقین ,
مراتب معرفت(عرفان نظری) ,
مقام حق الیقین(قسیم مقام علم الیقین و عین الیقین) ,
مقام یقین ,
مشاهده عین قدیم ,
ارکان یقین ,
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
عبدالله بوسنوی، از عارفان قرن یازدهم هجری است که تأثیر بسیاری بر گسترش فرهنگ اسلامی در منطقه بالکان داشته است. وی صاحب آثار بسیاری در عرفان نظری است که مهمترین آنها شرح فصوص است. وی رساله سرّ یقین را در تفسیر آیه شریفه ﴿واعبُد رَبَّکَ حَتّیٰ یأتِیکَ الیقین﴾ به رشته تحریر درآورد و در آن از مقام احمدی و معانی یقین سخن گفت و ضمن رد این دیدگاه که یقین به معنای موت است، با استناد به سخنان شیخ با کلنجار در کتاب مناقب العارفین جامی، یقین را به معنای مشاهده عین قدیم تفسیر نموده است. مقاله حاضر حاوی توضیحاتی درباره نگارنده این رساله و متن اصلی رساله است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 153 تا 171
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملی در تحول روش شناسی دانش متافیزیک (با نگاه به رابطه آن با علوم تجربی)
نویسنده:
عباس ایزدپناه
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید روش شناسی
,
روش شناسی
,
روش شناسی علوم انسانی
,
فلسفه (خاص)
,
متافیزیک وجود شناختی
,
روش شناسی فلسفه
,
روش تحلیلی معرفتی
,
روش شناسی عام تحقیق
,
روش تعلیلی
,
روش کلی تحقیق
کلیدواژههای فرعی :
حکمای پیش سقراطی ,
سوبژکتیویسم ,
راه کشف و شهود ,
فلسفه نقادی کانت ,
پدیدار شناسی(کلام جدید) ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی اسلامی ,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی هرمنوتیکی (مسائل جدید کلامی) ,
شک دستوری ,
علم طبیعی ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
حکمت متعالیه ,
فلسفه علم ,
اصطلاحنامه عرفان ,
مقام شهود ,
برهان لمّ (مقابل برهان انّ) ,
برهان انّ (مقابل برهان لمّ) ,
تعامل فلسفه و علوم تجربی ,
طبیعت در تاریخ متافیزیک ,
انفصال معرفت عرفانی و فیزیکی ,
متافیزیک دنیوی ,
روش مشترک علم و فلسفه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
مقاله پیش رو در صدد است به عرصه روش شناسی مطلوب و جامع فلسفه هستی شناختی و متافیزیک به مفهوم فلسفی آن دریچهای بگشاید. از همین روی نخست به کشف تحولات و سرگذشت تاریخی – تطبیقی آن در تفکر اسلامی و غربی میپردازد و پس از آن به تبیین اصول و ارکان نظریه «روش شناسی جامع دانش متافیزیک و فلسفه» همت میگمارد و چون تحولات تاریخی یاد شده غالباً در ضمن تعامل متافیزیک با علوم تجربی بوده است، این پیوند و همبستگی تاریخی نیزبه طور فشرده مورد اشاره قرار میگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 185 تا 203
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موضوع فلسفه اولی نزد ارسطو و ابن سینا
نویسنده:
منیره پلنگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
کلیدواژههای اصلی :
واقعیت غائی
,
موضوع مابعدالطبیعه
,
مطلق حقیقت
,
الهیات(کلام جدید)
,
فلسفه (خاص)
,
فلسفه الهی
,
الهیات بالمعنی الاخص
,
فلسفه مشاء
,
فلسفه بوعلی
,
اشتراک لفظی
,
اشتراک معنوی
,
همنام های منتسب به واحد
کلیدواژههای فرعی :
قوه و فعل ,
اشتراک معنوی وجود ,
نظام هستی ,
راه کشف و شهود ,
معرفت حقیقت ,
شهود عقلانی ,
محرک اول ,
جوهر ,
اجناس عالیه ,
احکام جواهر ,
موجود به ما هو موجود ,
کلیت فلسفه ,
معانی موجود ,
تقدم موجود الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در این مقاله مقایسهای میان نگرش کلی ارسطو-البته مطابق با یکی از تفاسیر معتبر از اندیشه او-و نگرش کلی ابن سینا به دانش برین یا فلسفه اولی و موضوع محوری آن صورت میگیرد.که براساس برخی آموزههای مسلم و معروف ارسطویی به ویژه نظریه او درباره همنامهای منسوب به امری واحد، موضوع حقیقی و محوری این علم از نظر او،موجودات مفارق ازلی و در نهایت محرک اول است.بر این اساس بحث از سایر موجودات در فلسفه اولی بحثی ثانوی و به لحاظ آن انتسابی خواهد بود که آنها در نامیده شدن به نام«موجود»وامدار آن هستند. روشن است که این نگرش برخلاف سنت رایج فیلسوفان مسلمان در مواجهه با فلسفه اولی و موضوع آن است؛زیرا ایشان،و نیز مدرسیان متأثر از ابن سینا موضوع این دانش را با دایرهای وسیعتر در نظر میگیرند و اثبات واجب الوجود را در زمره مسائل این دانش به حساب میآورند.ازاینرو تفکیک این دانش به دو بخش الهیات بالمعنی الاعم(امور عامه)و الهیات بالمعنی الاخص(ربوبیات)صورتبندی میشود. تفکیکی که در ارسطو یافت نمیشود.بلکه فلسفه اولی برای او در کل یک خداشناسی تمامعیار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 59
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه معرفت شناختی انبیاء در سیر معرفتی انسانها از دید غزالی: نقش تعلیمی
نویسنده:
زهرا پورسینا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه عقل و شرع
,
10. شریعت/ Šarīʿa
,
راه کشف و شهود
,
عقل(منطق)
,
تعلیم انبیاء
کلیدواژههای فرعی :
علوم وحیانی ,
حصول معرفت ,
مرتبه نبوی ,
عقل فعال ,
خود سازی ,
اشراق معرفت ,
قلم ملکوتی ,
عقل انبیاء ,
حقایق ما فوق عقل ,
نقش تربیتی وحی ,
عقلی بودن مکاشفه ,
تعلم علم معامله ,
جایگاه معرفت شناختی عقل فعال ,
متعلقات علم مکاشفه ,
مکاشفه حقایق علوم تجربی ,
نقش عقل در سلوک ,
علت حصول علم ,
نیاز انسان به وحی ,
چکیده :
نگارنده در این مقاله به روش تحلیلی، به مسئلۀ نقش معرفت بخشی انبیا (ع) از دید غزالی می پردازد. این نقش که هم شامل نقش تعلیمی و هم تربیتی است، در جنبۀ تعلیمی، نقشی مستقیم و غیرمستقیم است. نیز این که تعلیمات انبیا هر دو حوزۀ حقایق ناظر به عالم واقع و معرفت های اخلاقی را شامل می شود. در این نقش علاوه بر این که ایشان به عرضۀ حقایقِ ورای مرتبۀ عقل استدلالی می پردازند، ارائه دهندۀ طریق دست یابی به عالی ترین سطح عقلانی معرفت نیز هستند تا انسان ها با صعود در مراتب معرفتی، خود، بدان معرفت عالیه دست یابند. در این راستا، یگانگی و پیوستگی عمیقی که میان عقل و شرع (تعلیمات نبوی) از دید غزالی وجود دارد نیز مورد توجه قرار می گیرد و روشن می شود که غزالی شروع حرکت عقلی علمی انسان را با دریافت معرفت وحیانی (شرع) به یکدیگر گره می زند و به نظر او اساساً این، تنها سطح نبوی معرفت یا علم مکاشفه است که راهنمای انسان در رسیدن به معرفت یقینی، که استکمال معرفت عقلانی انسان در مرتبۀ پایین تر است، می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شلایرماخر و گوهر دین
نویسنده:
سمیه کامرانی,علیرضا قائمی نیا,ولی الله عباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گوهر دین
,
شلایرماخر
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
هرمنوتیک دینی
,
نظریه حسی بودن
کلیدواژههای فرعی :
احساس وابستگی مطلق ,
راه کشف و شهود ,
امر قدسی ,
اهداف شلایرماخر ,
چکیده :
بحث از تجربه دينی به عنوان گوهر دين در دوره جديد توسط برخی از متفكران مسيحی، به ويژه شلايرماخر برای نجات دادن مسيحيت از انتقادات روشنفكران مطرح شد. از ديدگاه شلايرماخر، گوهر دين و دين داری نوعی تجربه دينی است، نه معارف عقلی و اخلاقی. مقاله حاضر پس از تبيين بحث و طرح مباحث مقدماتی و زمينه های ظهور تجربه گرايی دينی، ديدگاه تجربه گرایان دينی درباره گوهر دين را مورد نقد و بررسی قرار داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملی در روششناسی فهم در فلسفۀ صدرالمتألهین : 16 : فلسفه اسلامی
نویسنده:
پروین نبیان , محبوبه پهلوانی نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل شهودی
,
عقل استدلالی
,
راه کشف و شهود
,
مسایل جدید روش شناسی
,
وحی الهی
,
حکمت متعالیه
,
ولایت عرفانی
,
مکتب اخباری (اهل حدیث شیعه)
کلیدواژههای فرعی :
رابطه عقل و شرع ,
حرکت اشتدادی نفس ,
زیان های اخباریگری ,
اتصال نفس به مفارقات ,
مراتب عقل نظری ,
ولایت خاصه ,
ولایت عامه ,
وحی الهی ,
عقل گرایی صدرایی ,
انتقادات ملاصدرا از عرفان ,
مرتبه نفس ناطقه ,
روش شناسی تعقل ,
ثبات نفس در جریان ادراک ,
ادراک حقیقت وجودی شیء ,
ادراک حقیقت وجود ,
میدان علم حصولی ,
علم حضوری به علل ,
تعقل و شهود ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
از آنجا که دغدغۀ صدرالمتألهین در مباحث فکری اغلب هماهنگی فلسفه با دین است و وی میکوشد تا نظام فکری متقنی را در عرصۀ دین ترسیم نماید، بررسی روش فهم حقیقت در فلسفۀ او مستلزم واکاوی جایگاه عقل و چگونگی به کارگیری آن در مباحث دینی است. روش او از سویی با تفکر شهودیاش پیوند میخورد و از سوی دیگر، به مدد عنصر تشکیک، نظام فکری او نظامی ذومراتب میگردد که در آن عقل برای فهم حقیقت، چندین مرتبه مییابد. میان این مراتب (عقل استدلالی، عقل شهودی) هماهنگی وجود دارد و ملاصدرا برای فهم هر مرتبه از حقیقت، به مرتبهای از عقلِ متناسب با آن رجوع میکند تا با بررسی ریزمسائل معرفتی دینی به تبیین شاخصههای تفکر خود و اثبات مدعای جمع میان عقل و نقل بپردازد. در نظام فکری صدرایی شهود مبنای درک حقیقت است و استدلال مؤیدی بر آن. از این رو، در جستار حاضر میکوشیم تا جایگاه این دو را در ادراک حقیقت و نسبتشان را با آموزههای وحیانی بررسی کنیم و به این نتیجه برسیم که در منظومۀ فکری ملاصدرا نه تنها از اعتبار آموزههای وحیانی کاسته نشده، بلکه به گونهای مدون و مستدل به حل معضلات و شبهات معرفتی دینی پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اینکه بعضى از اولیای خدا علم به ماکان و مایکون و ماهوکائن(گذشته، حال و آینده) داشتهاند، مراد چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
انسان به گونهاى آفریده شده که از کانالهاى مختلفى مىتواند به اطلاعاتى دست یابد از جمله: 1. امیال و غرایز و شهوات درونى که او را به نیازهاى طبیعى جسمانىاش آگاه مىکنند، مثل علم به گرسنگى، تشنگى و احساس درد و خستگى و... . 2. فطرت: او را در بر خو
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم امام (ع)
,
مسایل جدید امام شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
شرایط و صفات امام
کلیدواژههای فرعی :
فطرت انسان ,
راه کشف و شهود ,
وحی ,
رؤیای صادق ,
علم الهی به کل معلومات ,
فهم عرفی ,
حقائق غیبی ,
الهام(القاء در نفس) ,
حواس خمس(اصطلاح وابسته) ,
مکاشفه(معرفت شناسی) ,
مایکون ,
ماکان ,
ماهوکائن ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تطور نظریه اشاعره درباره رویت خدا
نویسنده:
محمدجواد نجفی , نرگس بهشتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : انجمن کلام اسلامی حوزه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسمای الهی
,
رؤیت خدا
,
راه کشف و شهود
,
حس ششم
,
عقل و دین
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
نقل (معرفت شناسی)
کلیدواژههای فرعی :
رویت قلبی خداوند ,
کیفیت رویت خدا ,
تاویل گرایی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
تشبیه ,
رؤیت خدا با حس ششم ,
تنزیه الهی ,
رؤیت بصری خدا در آخرت ,
هرمنوتیک ,
تحول روحی فخر رازی ,
اصطلاحنامه عرفان ,
مکتب اخباری (اهل حدیث شیعه) ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
بحث از رویت خدا و چگونگی آن از مهمترین بحث های کلامی در میان فرق اسلامی از جمله اشاعره است. متقدمان اشعری بنا بر دلایل نقلی اعتقاد دارند که خداوند، قابل رویت است و مومنان در آخرت می توانند خدا را با چشم سر ببینند. این نظر اشاعره در روند تاریخی با تغییراتی رو به رو شد؛ به طوری که در دوره ای استدلال های عقلی و در زمانی رویکرد عرفانی در میان آنها قوت گرفت. فخر رازی از جمله اندیشمندان اشعری است که در این باره سخن گفته و نظریه او به جهت شرایط روحی و تاریخی اش با اشاعره پیش از خود متفاوت است. ایشان پس از بررسی نظرهای مختلف معتقد شد که رویت خدا با دلایل عقلی قابل اثبات نیست و مقوله ای است که جز با نقل و سمع نمی توان به آن دست یافت. او در پایان، رویت خدا در آخرت را نوعی کشف دانست و به این ترتیب دیدگاهی را پذیرفت که قرن ها قبل امامیه در پرتو تعالیم اهل بیت علیهم السلام به آن دست یافته بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 112
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید