مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
08. صفات attributes
>
صفات ثبوتیه
>
صفات ثبوتیه الهی
>
اراده الهی
اراده ازلی الهی
اراده اصلی الهی
اراده الله به عدم معاصی
اراده الله به قبایح
اراده الهی به افعال خود
اراده الهی به افعال عباد
اراده الهی به افعال قبیح
اراده الهی به شر
اراده الهی به طاعات
اراده الهی به کائنات
اراده الهی به مستحب
اراده الهی به معاصی
اراده الهی به واجب
اراده تبعی الهی
اراده تشریعی
اراده تفصیلی الهی
اراده تکوینی
اراده طولی الهی
اراده عرضی الهی
اراده عوض هنگام فعل ضرر
اراده قدیمه الهی
اراده محدثه الهی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
تعداد رکورد ها : 383
عنوان :
بر اساس چه آیاتی از قرآن، اگر خداوند بخواهد لطفی به بندگانش برساند، کسی نمیتواند آنرا دفع کند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اراده الهی
,
خیر الهی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنای تعلق اراده خداوند به رحمت و عذاب انسان ها چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در آیات متعددی از قرآن مجید از نقش مشیت الله در عزت و ذلت ، رزق ، بخشش ، عذاب و پاداش بندگان صحبت به میان آمده است که از جمله آنها آیه مورد نظر شماست. و این در حالی است که در آیات دیگر خداوند نقش اصلی در کسب هدایت، عزت، سعادت، رزق و روزی را به کار و
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رحمت عذاب
,
اراده الهی
,
تفسیر قرآن
کلیدواژههای فرعی :
مشیت الهی ,
قضاء ثابت ,
قانون عادلانه الهی ,
آیه 283 بقره ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا معنای این سخن امام علی(ع) «أَبَى اللَّهُ إِلَّا خَرَابَ الدُّنْیَا وَ عِمَارَةَ الْآخِرَةِ» به معنای نابودی دنیا و آبادانی آخرت است؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
امام علی(ع) در این فراز از نامه خویش میفرماید: «وَ اعْلَمْ أَنَّ مَنْ کَانَتْ مَطِیَّتُهُ اللَّیْلَ وَ النَّهَارَ فَإِنَّهُ یُسَارُ بِهِ وَ إِنْ کَانَ لَا یَسِیرُ أَبَى اللَّهُ إِلَّا خَرَابَ الدُّنْیَا وَ عِمَارَةَ الْآخِرَةِ أَیْ بُنَیَّ فَإِنْ تَ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دنیا گرایی
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
اراده الهی
,
دنیاگرایی در نهج البلاغه
کلیدواژههای فرعی :
اراده تشریعی ,
اراده تکوینی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم الرزق: بین المعتزلة وأهل السنة وعلاقته بالقدر
نویسنده:
راجح عبد الحميد الكردي, شريف الشيخ صالح الخطيب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
جبر و اختیار(کلام)
,
1- قاعدة التحسین و التقبیح: قاعده حسن و قبح
,
ارزاق
,
اصول اهل سنت
,
اصول عقاید معتزله
,
کسب
,
معتزله (اهل سنت)
,
اراده الهی
,
تفویض
,
حسن وقبح ذاتی
,
رزق انسان
,
اختیار انسان
,
اراده الهی به افعال عباد
,
تفویض تکوینی
,
تفویض محض
,
توحید در رزق
,
حسن وقبح عقلی در احکام الهی
,
حسن وقبح عقلی در افعال الهی
,
رزق ( صفت )
,
تفویض امر خلق به عباد
,
تفویض امر رزق به عباد
,
تفویض تدبیر عالم
,
قضا و قدر
,
قدر
,
قضا و قدر تکوینی
,
قضا و قدر علمی
,
رزق
,
قضاء
,
قضاء علمی
,
توکل
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرآن و آموزه نامیرایی نَفْس
نویسنده:
علی راد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
05. فرجام شناسی Eschatology
,
موت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
فرایند مرگ
,
گسترۀ مرگ
,
ماهیت مرگ
,
متعلق مرگ
کلیدواژههای فرعی :
شعور ,
اشاعره (اهل سنت) ,
اراده الهی ,
عالم برزخ ,
خلود نفس ,
قرآن مجید ,
فرجام شناسی قرآنی ,
ذات انسان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
چکیده :
میرایی موجودات یکی از آموزه های مسلّم قرآنی است که در آیات متعددی دیده می شود. آیۀ «کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ» مستند نظریۀ قرآنی در تبیین مؤلفه های این آموزۀ اعتقادی است و شایستگی استناد و ارجاع در فرجام شناسی قرآنی را دارد. تبیین دقیق این نظریه، مستلزم پاسخ به پرسش هایی چون ماهیت مرگ چیست؟ گسترۀ مرگ کدام است؟ متعلق و فرایند مرگ چیست؟ بر پایۀ این آیه و آیات هم مضمون آن است. برایند بررسی تفاسیر فریقین نشان داد که قرائت واحدی از این آموزه میان مفسران وجود ندارد. دلیل این اختلاف قرائت، اثرگذاری پیش فرض های فلسفی، انسان شناختی، ادبی و روش آنان در تفسیر آیات است. نگارنده در پاسخ به پرسش های مذکور، رهیافت عدم انگاری در تبیین ماهیت مرگ، عدم شمول نفس بر خداوند و اختصاص آن به انسان در تحلیل گسترۀ مرگ، تعلق آن فقط به جسم و بدن انسانی و ساکت بودن قرآن دربارۀ فرایند مرگ را دیدگاه مقبولی دانسته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 769 تا 794
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسۀ عدالت از دیدگاه اسلام و مکتب سودگرایی
نویسنده:
مهدی محمدرضایی,سعید فراهانی فرد
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سودگرایی
,
اراده الهی
,
عدالت
,
اصل سود
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
حد وسط
,
عقل(قوه عاقله)
کلیدواژههای فرعی :
سعادت ,
اشاعره (اهل سنت) ,
حسن و قبح عقلی ,
لذت ,
عدل تشریعی الهی ,
عدل تکوینی الهی ,
عدالت اسلامی ,
حسن و قبح الهی ,
حسن و قبح شرعی ,
قرآن مجید ,
عدل جزایی ,
مغالطه ترکیب ,
قانون اعتدال ,
اقسام عدل ,
مبانی عدالت ,
مغالطه اشتراک لفظی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
در این مقاله عدالت از دیدگاه اسلام و مکتب سودگرایی بررسی و سپس مقایسه می شود. ابتدا به تعریف و ضرورت عدالت و انواع آن در اسلام اشاره شده است: عدالت قرار دادن هرچیزی در جای مناسب خود است. خداوند به دلیل آنکه کامل مطلق است، همۀ اوامرو نواهی او عادلانه محسوب می شود. همچنین لازمۀ عدالت، آگاهی و شناخت همۀ نیازهای انسان و پاسخ های مناسب آن است که تنها خداوند چنین علمی را دارد، خاستگاه عدالت و حاکم بر نیکویی عدالت و تشخیص مصادیق آن، عقل و ارادۀ الهی است. عدالت از نظر اسلام با عدالت و حد وسط ارسطویی تفاوت دارد. سپس دربارۀ اصل عدالت در سودگرایی بحث و بررسی می شود و اثبات شده است که استدلال اصل عدالت در این مکتب صحت و اتقان لازم را ندارد و اجرای آن در مورد اعمال و قوانین با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. نتیجه آنکه در مقام مقایسه، تعریف عدالت از نظر اسلام بهترین تعریف و تشخیص مصادیق عدالت تنها از طریق خداوند متعال مقدور است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
توکل
,
تعلیم و تربیت اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
غایتمندی افعال انسان ,
صفات الهی ,
اعتقاد به معاد ,
امتحان الهی ,
اراده الهی ,
عبادت ,
سعادت اخروی ,
قرآن ,
فضایل اخلاقی ,
شکر ,
صبر ,
طاعت ,
شکر نعمت ,
اضطراب ,
مصایب و بلایا ,
اعتماد به خدا ,
مقام توکل ,
کار از روی هوی و هوس ,
نیروی الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
در ادامه سلسله بحث هاى اخلاقى استاد مصباح يزدى، در اين شماره نيز شرح بخش ديگرى از وصاياى امام جعفر صادق (عليه السلام) به عبدالله بن جندب ذیل این موضوعات پى گرفته می شود: ضرورت هدفمند بودن كار و فعاليت انسان، رفع اضطراب ها در پرتو اعتماد به خداوند، لزوم شكرگزارى و صبر در برابر نعمت ها و بلايا.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرک
,
قتل نفس
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
آیه 68 فرقان
,
انحرافات جنسی
,
عبادالرحمن
کلیدواژههای فرعی :
شرک خفی ,
پیروی از دستورات الهی ,
احباط و تکفیر ,
اراده الهی ,
گناه ,
نگاه غیر مجاز (حرام) ,
شرک در عبادت ,
جامعه دینی ,
قرآن ,
شهوت جنسی ,
گناه کبیره ,
کبائر موبقه ,
مراتب شرک ,
شرک در عمل ,
ارضای غریزه جنسی ,
اجتناب از قتل نفس ,
اجتناب از انحرافات جنسی ,
ضرورت اجتناب از مقدمات حرام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
در ادامه آیات مربوط به ویژگیهای عبادالرحمن، در این بخش، آیه 68 سوره فرقان مورد بررسی قرار گرفته است. این آیه شریفه سه ویژگی سلبی آنان را متذکر شده است؛ اجتناب از شرک، اجتناب از قتل نفس محترمه و اجتناب از انحرافات جنسی. شرک در اعتقاد، موضوع بحث این آیه نیست. اما شرک در عمل و عبادت نیز مراتبی دارد که شامل عبادت رسمی معبودهایی غیر از خداوند، ریای در عبادت، و درخواست از غیر او می شود. هرچه به مراتب عمیق تر پیش میرویم، شرک خفی تر و امکان ابتلای به آن بیشتر می شود. توحید اقتضا می کند توجه استقلالی انسان به خداوند باشد، هرچند موحد از ابزارها و وسایطی هم که او قرار داده است، استفاده می کند. شرک موجب حبط اعمال می شود. قتل نفس یکی از بزرگترین گناهان است، و در عین حال مواردی وجود دارد که خداوند به خاطر مصالح مهمتری آن را تجویز کرده است. تفاوت دیدگاه اسلام با طرفداران اعلامیه حقوق بشر در همین نکته است که اسلام احترام حیات انسانها را تابع اراده الهی می داند. در اسلام، ارضای غریزه جنسی تنها از راه همسر قانونی و ملک یمین جایز است و سایر راه ها انحراف و گناه به حساب می آید. برای مبتلا نشدن به این گناه بزرگ، باید از مقدمات آن نیز، مانند نگاه حرام و...، هم اجتناب نمود. وظیفه مصلحان اجتماعی آن است که زمینه وقوع گناهان و جرم ها را در جامعه از بین ببرند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
عرفان اسلامی
,
خشیت
کلیدواژههای فرعی :
غایت آدمی ,
غایت خلقت ,
سنت الهی ,
اراده الهی ,
گناه ,
قرب الهی ,
انسان و خدا ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
سعادت اخروی ,
جهنم ,
بهشت ,
اهل عذاب ,
عذاب ,
نعمت ,
قرآن ,
فضایل اخلاقی ,
رجا ,
اخلاص ,
طاعت ,
عبودیت ,
خوف مذموم ,
خوف ممدوح ,
شرط قبولی عمل ,
ایمان و ترس ,
معنای ترس از خدا ,
محرک بودن ترس ,
عقوبت ناگهانی ,
عقوبت تدریجی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
چکیده :
همانگونه كه رهپويان طريق معرفت مستحضرند، در شماره پيشين، در بخش قبلى از اين سلسله دروس، حضرت استاد نكاتى را در باب تأكيد خداوند بر حضرت موسى (عليه السلام) در پرستش او، پرستش خدا (مهمترين هدف خلقت)، بندگى (راه تقويت ارتباط با خدا)، اخلاص (شرط قبولى اعمال) و حاصل اخلاص امام خمينى (قدس سره) در كارش بيان كردند. اكنون در ادامه آن مباحث و تبيين حديث قدسى، ايشان «ترس؛ ممدوح يا مذموم؟»، «ترس از خدا يعنى چه؟»، «ترس از خدا يا اميد به خدا؟»، «ارتباط مستقيم ايمان و ترس» و «استدراج و عقوبت ناگهانى گناهان» را مطرح كردهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان و اراده تكوينی خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در رابطه با اين كه آيا انسان مي تواند در حوزه اراده تكويني خداوند تأثير بگذارد يا نه؟ توجهتان را به نكات زير جلب مي كنيم: 1. مؤثر حقيقى در عالم هستى، فقط خداست. دليل اين ادّعا آن است كه خداوند در هيچ فعلى از افعالش به چيزى متّكى نيست و نيز، هيچ موجو
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تغییر در اراده خدا
,
مشیت الهی
,
اراده الهی
,
اراده تکوینی
,
قضا و قدر
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
تعداد رکورد ها : 383
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید