مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
08. صفات attributes
>
صفات ثبوتیه
>
صفات ثبوتیه الهی
>
اراده الهی
اراده ازلی الهی
اراده اصلی الهی
اراده الله به عدم معاصی
اراده الله به قبایح
اراده الهی به افعال خود
اراده الهی به افعال عباد
اراده الهی به افعال قبیح
اراده الهی به شر
اراده الهی به طاعات
اراده الهی به کائنات
اراده الهی به مستحب
اراده الهی به معاصی
اراده الهی به واجب
اراده تبعی الهی
اراده تشریعی
اراده تفصیلی الهی
اراده تکوینی
اراده طولی الهی
اراده عرضی الهی
اراده عوض هنگام فعل ضرر
اراده قدیمه الهی
اراده محدثه الهی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 383
عنوان :
تأملات ابراهیمی درباره امور تصادفی و مشیت الهی [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Clark, Kelly James (editor) Koperski, Jeffrey (editor)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Palgrave Macmillan,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
مشیت الهی
,
اراده الهی
,
نظریه کوانتوم
,
فرایندهای تصادفی
,
نظریه تکامل انواع
,
تکامل تدریجی انواع
,
اصل تکامل داروینی
,
مکانیک کوانتومی
,
قضا و قدر تکوینی
,
دیدگاه تومیستی مشیت الهی
,
تصادفی
,
نظریه انتخاب طبیعی تصادفی
,
امور تصادفی
شابک (isbn):
9783030757977
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب به این سؤال میپردازد که چگونه خدا میتواند تصادفی ظاهراً غیرقابل کنترل را بهطور مشیتی اداره کند. متکلمان قرون وسطی با اطمینان معتقد بودند که خداوند مشیت است، یعنی خدا عامل نهایی یا مسئول هر چیزی است که روی می دهد. با این حال، پیشرفتهای علمی از قرن نوزدهم، دیدگاههای سنتی مشیت را با چالشهای جدی مواجه میکند. از تکامل داروینی گرفته تا مکانیک کوانتومی، تصادفی بودن به بخشی ضروری از جهان بینی علمی تبدیل شده است. یک تیم بین رشتهای متشکل از دانشمندان مسلمان، مسیحی و یهودی - زیستشناسان، فیزیکدانان، فیلسوفان و الهیدانان - به سؤالات تصادفی و مشیت میپردازند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فعل الهی: مطالعاتی با الهام از الهیات فلسفی آستین فارر [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Brian Hebblethwaite, Edward Henderson
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
T. & T. Clark,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
مشیت الهی
,
اراده الهی
,
الهیات فلسفی
,
الهیات فلسفی مسیحی
,
نظریه مشیت الهی در مسیحیت
چکیده :
ترجمه ماشینی: چگونه به فعل مشیتی خداوند در جهان فکر کنیم؟ این پرسش امروز در مرکز الهیات فلسفی قرار دارد و موضوع این مجموعه از مطالعات سفارشی ویژه است. سهم آستین فارر در درک ما از مشیت الهی هنوز حادترین و نافذترین سهم در الهیات فلسفی پس از جنگ است. مشارکتکنندگان دامنه و باروری تأثیر فارر بر متکلمان فلسفی بریتانیایی و آمریکایی امروزی را نشان میدهند و احتمالات مختلفی را برای بیان نظریهای از فعل الهی که در بحثهای الهیات و فلسفی اخیر ظهور کرده است، بررسی میکنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آشوب و پیچیدگی: دیدگاه های علمی در مورد فعل الهی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Authors: Robert J. Russell , Nancey Murphy , Arthur R. Peacocke (ed.)
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
فعل الهی
,
افعال الهی
,
اراده الهی
,
افعال واجب(حکمت نظری)
,
صفات فعلیه
,
اراده الهی
,
فعل الهی در طبیعت
چکیده :
ترجمه ماشینی: این مجموعه متشکل از پانزده مقاله پژوهشی، پیامدهای آشفتگی و پیچیدگی در سیستمهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی را برای مسائل فلسفی و کلامی در مورد فعل خداوند در جهان بررسی میکند. این دومین کنفرانس از پنج کنفرانس بین المللی تحقیقاتی است که توسط رصدخانه واتیکان، رم، و مرکز الهیات و علوم طبیعی، برکلی حمایت می شود. هدف کلی این است که به الهیات سازنده کمک کند زیرا تحقیقات جاری در علوم طبیعی را درگیر می کند و عناصر فلسفی و کلامی را در تحقیقات نظری در حال انجام در علوم طبیعی بررسی می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح رساله طلب و اراده امام خمینی (ره): پژوهشی در توحید صفاتی، کلام الهی، اراده الهی، جبر و اختیار، سعادت و شقاوت و سرشت انسان
نویسنده:
محمدعلی اسماعیلی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم - ایران: مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
طلب و اراده
,
جبر و اختیار(کلام)
,
توحید صفاتی
,
اراده الهی
,
توحید صفاتی(فلسفه))
,
توحید صفاتی(اخلاق)
,
اراده الهی
,
اراده الهی (وابسته)( فلسفه اخلاق)
,
اراده الهی (دامنه فلسفه سیاسی)
شماره ديويي:
297.465
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خودداری غیرتصادفی: استدلال قابل اعتماد و پایبندی قوی به اراده الهی [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Joona Auvinen (جونا آوینن)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی دین
,
اراده الهی
,
وجدان
,
دین و معرفت شناسی
,
نظریه فرمان الهی (فرا اخلاق)
,
اراده الهی
,
تصادفی
چکیده :
ترجمه ماشینی: من در این مقاله استدلالی شبههانگیز علیه امکان التزام به اراده الهی به صورت غیر تصادفی بیان میکنم. به طور خاص، تمرکز من در مقاله بر روی یک شرط تصادفی است که به طور گسترده ای پذیرفته شده است، که طبق آن غیرتصادفی به شخصی مربوط می شود که تمایلاتی را نشان می دهد که به یک نتیجه معین به روشی قوی از لحاظ سبکی منجر می شود. بحث شبههانگیز از دو مشاهدات ناشی میشود: اول، نویسندگان مختلف در معرفتشناسی دین استدلال کردهاند که اغلب نمیتوان بهطور قابل اعتماد در مورد مسائل دینی استدلال کرد، و دوم، پایبندی غیر تصادفی به یک هنجار معین اغلب با استدلال در مورد الزامات هنجار مورد بحث به روشی قابل اعتماد. من علاوه بر اشاره به وجود برهان، راهبردهایی را بیان میکنم که در آن متفکران دینی میتوانند با انکار اینکه استدلال موثق در مورد الزامات اراده الهی برای التزام به آن به شیوهای غیرتصادفی، به طور منطقی به چالش کشیده شوند. از این رو، من استدلال می کنم که امکان التزام غیر تصادفی به اراده الهی صرفاً به این بستگی ندارد که آیا می توان به طور قابل اتکایی در مورد آنچه انجام می دهد استدلال کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه مفهوم اراده در دکارت و اسپینوزا
نویسنده:
سوسن اکبرپور استاد راهنما: مصطفی شهرآیینی استاد مشاور: سیدمجید صدرمجلس
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اراده
,
اراده الهی
,
اراده الهی
,
اراده الهی (وابسته)( فلسفه اخلاق)
,
اراده آزاد (فلسفه اخلاق)
,
اراده (وابسته اخص حکمت عملی)(دامنه فلسفه سیاسی)
,
اراده الهی (دامنه فلسفه سیاسی)
,
اراده (فلسفه فعل)
چکیده :
هدف ما در این پایاننامه مقایسه مفهوم اراده از نظر دکارت و اسپینوزا میباشد. در این پایاننامه سعی خواهیم کرد ابتدا با تحلیل آراء دکارت و اسپینوزا در باب اراده، جایگاه آن را از نظر این دو فیلسوف نشان دهیم و سپس میکوشیم تا شباهتها و تفاوتهای موجود در دیدگاههای این دو فیلسوف را درباره پرسش «اراده چیست» روشن نماییم. از نظر دکارت ما دو نوع اندیشه داریم: فاهمه و اراده. قلمرو فاهمه محدود به اشیاست اما اراده به حدی محدود نمیشود. هنجارهای الهی و وقوع خطا و اشتباه نیز ناشی از اراده من خواهد بود. در دکارت اراده حتی بر عقل برتری دارد. اما مفهوم اراده که در نزد دکارت اختصاص به خدا و بشر دارد در اسپینوزا گسترش یافته و به اشیا نیز اطلاق میگردد. برای اسپینوزا تنها یک جوهر وجود دارد. وی دو صفت فکر و امتداد را به آن نسبت میدهد. خدا هر چیزی و همه چیزهاست و نامتناهی است و نمیتوان همه آنها را شناخت. خدا را تنها از طریق دو صفت اندیشه و بّعد میتوان شناخت. تمام اجسام، موجودات، افکار، احساسات همه صفات و تجلیات خداست. در این پژوهش سعی بر آن است که با مقایسه دو فیلسوف عقلگرا ـ رنه دکارت و باروخ اسپینوزا ـ به درکی از معنای اراده و جایگاه آن در اندیشه این دو فیلسوف نائل شویم و در خلال این مقایسه به بررسی تفاوتها و تشابهات اندیشههای آنها خواهیم پرداخت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مراحل افعال الهی از دیدگاه قرآن کریم و روایات
نویسنده:
مکارم ترجمان استاد راهنما: رضا برنجکار استاد مشاور: علی افضلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فاعلیت الهی
,
15. کلام نقلی
,
افعال الهی
,
اراده الهی
,
افعال واجب(حکمت نظری)
,
قضاء
,
اراده الهی
,
مراحل افعال الهی
چکیده :
یکی از مسائلی که در کلام و فلسفه مطرح است فاعلیت خداست. مساله رساله حاضر بررسی واسطه یا واسطه های میان ذات و فعل خدا در آیات و احادیث است که با تعبیر مراحل فعل الهی مطرح می شود. آیات و روایات درباره مراحل فعل الهی سه دسته اند.در دسته اول، مشیت یا اراده وگاهی قضاء واسطه فعل و ذات است که به معنای ایجاد و احداث و ابداع میباشد در این دسته اراده و مشیت به جای هم به کار می رود. دسته دوم فعل الهی را دارای هفت مرحله میداند. مشیت اولین مرحله و به معنای خواستن یعنی تعین اجمالی نظام عالم در علم فعلی و یا کتابت در لوح به طور اجمال و انشاء علمی شیء است. دومین مرحله، اراده و به معنای اتمام مشیت است. آنچه مشیت و اراده شده از نظر ویژگی ها و میزان عمر و بقا اندازه گیری میشود که به آن قدر میگویند و حکم به انجام آن را قضاء نامیده اند. رخصت دادن، امر کردن و علم داشتن و رضایت داشتن نسبت به محقق شدن شیء را إذن مینامند و ثبت این شیء با تمام ویژگی های آن و انجام شدن آن را در الواح آسمانی کتاب میگویند و در نهایت آخرین مرحله أجل است که زمان مرگ یا میزان زمان عمر شیء را دقیق مشخص میکند. در تمامی این مراحل احتمال بداء و تغییر تا قبل از تحقق خارجی شیء وجود دارد. این مراحل را علم فعلی خداوند نیز میگویند واین غیر از علم ذاتی ازلی است که تغییر ناپذیر است. دسته سوم فقط از چهار مرحله اول یا به علاوه إمضاء یاد می کند لذا سه مرحله اخیر در چهار مرحله قبل قابل ادغام است و به جهت تاکید در احادیث دیگر به صورت جدا ذکر شده اند. مشیت و اراده و قدر و قضاء در واقع مراحل اذن خدا برای تحقق یک شئ هستند و در لوحی کتابت می شوندو اجل ها نیز بخشی از تقدیرات هستند. امضاء نیز همان تاکید بر قضاء و حتمی شدن قضاست و مرحله مستقلی به نظر نمی رسد. بر این اساس هرگاه خداوند چیزی را ایجاد می کند، ابتدا به فعل توجه می کند و آن را و مشیت می کند و پس از آن مشیت مورد تاکید قرار می گیرد و سپس ویژگی های شئ مشخص می شود و در نهایت، حکم به اجرای فعل طبق تقدیرات می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مشیت واراده الهی در قرآن وحدیث با تاکید بر آراء میرزا مهدی اصفهانی
نویسنده:
علاء تبریزیان استاد راهنما: رضا برنجکار استاد مشاور: محمد رنجبر حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مشیت الهی
,
01. خداشناسی (کلام)
,
15. کلام نقلی
,
صفات الهی
,
اراده الهی
,
اراده و مشیت الاهی
,
مشیت
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
مکتب تفکیک
,
صفات الهی
,
اراده الهی
چکیده :
مشیت واراده الهی از آموزه های علم قرآن وحدیث است، در توضیح فعل الهی در قرآن وروایات گاه تنها اراده یا مشیت ذکر شده است وگاه اراده ومشیت با هم ودر کنار قضا وقدر وگاه غیر از قضا وقدر اموری چون اذن وکتاب واجل نیز ذکر شده است. متکلمان فاعلیت خداوند را فاعلیت بالاراده وبر خلاف فیلسوفان اراده را به عنوان صفت فعلی غیر از علم در نظر می گیرند، اما در تحلیل مشیت واراده در کتابهای کلامی کمتر تحلیل دیده می شود. ودر این راستا یکی از متکلمان معاصر یعنی میرزا مهدی اصفهانی در آثار خود سعی کرده است مشیت واراده را تحلیل کرده وبر اساس آن به تحلیل فعل الهی بپردازد. در این رساله می خواهیم مشیت واراده را در قرآن وحدیث تحلیل کرده وبر اساس آن ماهیت فعل الهی را توضیح دهیم، ودر این راستا از تحلیل های میرزا مهدی اصفهانی نیز بهره خواهیم گرفت، البته ممکن است برخی دیدگاه های ایشان مورد نقد وبررسی قرار گرفته وپذیرفته نشود. میرزا مهدی اصفهانی در موضوع مشیت واراده الهی مساله «رأی الهی» را مطرح میکند وآن را اولین مرحله از مراحل فعل الهی می داند، وچنین تبیین میکند که علم الهی فقط کاشف می باشد واین کشف در بردارنده کیان ونقیضش میباشد واولین مرتبه برای تحقّق فعل الهی لزوم وجود عاملی تعیین کننده ومخصص می باشد که یکی از دو طرف «کیان» یا «لا کیان» را برگزیند، واین امر همان «رأی» می باشدکه تجلّی آن طبق مراحل متعدّد تحقق فعل الهی در مشیت وارادت وقدر وقضا الهی نمود می کند، ودر همه این مراحل حتی بداء تأثیر گذار می باشد. وفرضیه های این تحقیق این است که در احادیث آمده است «مشیت» ابتدای فعل می باشد، وعبارت است از اهتمام به انجام یک فعل، و«اراده» عبارتست از ثبوت مشیت وعزیمت بر آنچه مشیت شده است وقصد ومیل قاطع جهت انجام فعل. وبا استقرای مشیت واراده الهی در قرآن واحادیث میتوان به معنای دقیق این دو صفت الهی دست یافت. وهمانگونه که میرزا مهدی اصفهانی تحلیل کرده است «علم الهی» شانیت کاشفیت دارد، واین کشف از هیچ محدودیتی برخوردار نیست، وبه صورت همزمان در بردارنده کشف نقیضین می باشد، وهم کاشف «کیان» وهم نقیضش «لا کیان» می باشد، البته اجتماع این نقیضین در مرحله علم ودر رتبه واحد مستلزم تناقض نمیباشد، چون تناقض در مرحله «تحقق» و«واقعیت» صورت میگیرد نه در مرحله «کشف» که مرحله «علم بلا معلوم» می باشد، ومرحله کاشف اشیایی است که اصلا «تحقّق» و«واقعیت» ندارد. وبرای صدور «فعل الهی» بعد از مرحله علم به نقیضین وجود یک عامل برای «تعیین» و«تخصیص» یکی از دو نقیض لازم میباشد، تا علّت صدور فعل باشد. واین علّت نمیتواند خود «علم» باشد؛ چون علم فقط شانیت «کشف» را دارد وقابلیت تاثیر ذاتی ومستقیم ندارد، وکاشفیت علم در یک مرتبه شامل شیء ونقیضش میباشد، پس علم نمیتواند علت باشد وگرنه مستلزم «اجتماع نقیضین» می گردد. همچنین این علت نمیتواند خود «ذات الهی» بعنوان «فاعل موجب» باشد؛ چون این امر مستلزم قول به قدم عالم میگردد. ودر این راستا علتی که برای این امر مطرح می شود «رأی الهی» می باشد، و«رأی» از صفات فعل الهی میباشد، وصفت کمال است، واز ذات الهی جدایی ناپذیر است، واصل وجودش برای ذات الهی واجب است، اما عملکردش در تعیین یکی از دو طرف کیان ونقیضش در دایره اختیار الهی قرار دارد. رأی الهی نیز در این میان نیاز به «مرجح» ندارد؛ چرا که نیاز به مرجح در امور «واقعی» می باشد، اما عملکرد رأی در حیطه علم الهی است که «واقعی» نیست وفقط «کشف بلامکشوف» است، وقبل از واقع شدن وقبل از شیئت وقبل از کینونیت می باشد، واین رأی هست که با تاثیرش موجب «شیئیت» اشیاء میگردد وبه کاین «کینونیت» می بخشد وآنها را به امور «واقعی» تبدیل میکند. «رأی» در واقع در رتبه فعل الهی قرار دارد، وبعد از «علم الهی» می باشد که در رتبه ذات الهی قرار دارد، ورابطه آن با خدا رابطه «مالکیت» می باشد، وخداوند «مالک رأی» می باشد، ومالکیت الهی رأی صفت ذات وعین ذات الهی میباشد، واین «رأی» به کمک «علم الهی» عمل میکند وموجب «کینونیت» کاینات و«شییت» اشیاء میگردد. واهمیت موضوع مشیت واراده الهی در این است که حلقه ی وصلی میان ذات الهی وفعل الهی میباشد، واین موضوع از اهمیت شایانی جهت شناخت أفعال خداوند برخوردار است، ودر شناخت تمام صفات افعالی خداوند تاثیر بسزایی دارد. از سوی دیگر میرزا مهدی اصفهانی با تمرکز بر آیات واحادیث سعی کرده است تحلیل جدیدی از مشیت واراده الهی بیان کند که ضرورت دارد مورد بررسی قرار گیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه شیخ صدوق و شیخ مفید نسبت به رابطه مراحل فعل الهی با افعال عباد
نویسنده:
سیدمحمدباقر طباطبایینژاد استاد راهنما: رضا برنجکار استاد مشاور: مهدی نصرتیان اهور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
مشیت الهی
,
افعال الهی
,
اراده الهی
,
مشیت
,
افعال واجب(حکمت نظری)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
چکیده :
فعل خداوند متعال از مرحله صدور تا مرحله تحقق دارای مراتبی طولی است، که این مراتب عبارتاند از: «مرتبه مشیت»، «مرتبه اراده»، «مرتبه قدر»، «مرتبه قضا» و «مرتبه خلق». در نسبت این مراتب پنجگانه با فعل بندگان نظریات مختلف و گاه متناقضی ارائه شده است، برخی بر این باورند که هیچ یک از این مراتب شامل فعل بندگان نمی شود، اینان میگویند: آنچه از بنده صادر میشود فعل خود او بوده نه فعل خداوند، پس منشأ آن نیز اختیار خود اوست نه مراتب فعل الهی. گروهی دیگر بر این عقیدهاند که برخی از این مراتب شامل فعل بندگان شده و برخی دیگر شامل فعل بندگان نمیشود، مثلاً میگویند: مرتبه مشیت شامل فعل بنده میگردد، اما مرتبه خلقت شامل فعل او نمیگردد، برخی دیگر تمام مراتب فعل الهی را شامل فعل بندگان دانسته و میگویند: هر آنچه از بنده صادر میشود باید از مجرای تمامی این مراتب گذر کرده باشد و تا مشیت و اراده و قدر و قضا و خلق الهی نباشد فعلی از بنده صادر نمیگردد، از آن جهت که فهم حقیقت ارتباطی که میان مراتب فعل الهی و فعل بندگان وجود دارد متضمن معرفتهای گستردهای از جمله معرفت به حقیقت نظریه «امر بین الامرین» است. در این پایاننامه نظرات دو تن از بزرگ ترین شخصیتهای امامیه یعنی «شیخ صدوق» و «شیخ مفید» در ارتباط با این موضوع مطرح شده و بیان شده است که شیخ مفید قائل به عدم شمول تمامی مراتب فعل الهی نسبت به افعال عباد و شیخ صدوق قائل به عدم شمول برخی از مراتب فعل الهی نسبت به افعال عباد است. سپس نظریات این دو متکلم سترگ بر اساس منابع دین ارزیابی گردیده است و بیان شده است که فعل الهی به تمام مراتبش شامل افعال عباد میگردد
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علیت و اراده خداوند
سخنران:
رضا برنجکار / سید محمد بنی هاشمی / سید جعفر سیدان
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , فیلم
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اراده الهی
,
علیت
,
13. علم کلام
,
اراده الهی
کلیدواژههای فرعی :
مکتب تفکیک ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 383
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید