مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
04. راهنماشناسی Spiritual Companionship
>
امام شناسی
>
تعیین امام
استخلاف
استیلا(امام شناسی)
انتخاب(امامت)
تصویت جماعت حاضران(امام شناسی)
تعیین امام به واسطه اجتهاد
تعیین ائمه(ع)
تعیین خلیفه اول
تعیین خلیفه چهارم
تعیین خلیفه دوم
تعیین خلیفه سوم
طریقه افضلیت (امامت)
طریقه عصمت
نص(امامت)
نصب امام غیر معصوم
نصب امام معصوم
نصب وصی (ع)
وراثت (امامت)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 55
عنوان :
الخلاصة في علم الكلام
نویسنده:
قطب الدین سبزورای ، تحقیق: سید محمد رضا حسینی جلالی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاءالتراث,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
اصول عقاید
,
عقاید اسلامی
,
اصل امامت
,
اصل توحید
,
اصل عدل
,
اصل نبوت
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
کتب کلام
,
مستدرک الوسائل
کلیدواژههای فرعی :
اثبات خدا ,
پیامبر شناسی ,
راههای خداشناسی ,
آجال ,
ارزاق ,
اسعار ,
تعیین امام ,
شفاعت ,
صفات امام (ع ) ,
وعد و وعید ,
اصل وعد و وعید ,
تکلیف کافر ,
اختیار انسان ,
سؤال قبر ,
عدل الهی ,
عمومیت نبوت حضرت محمد صلی الله علیه و آله ,
نبوت حضرت محمد (ص) ,
اثبات وجود خدا ,
شرور و عدل الهی ,
الم ,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری) ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
صفات ذاتیه ( الهی ) ,
صفات امام (ع) ,
حسن تکلیف کافر ,
تنزیه الهی ,
تنزه الهی از جهل ,
تنزه الهی از حد ,
چکیده :
کتاب " الخلاصه فی علم الکلام" منسوب به قطب الدین سبزواری از علمای قرن ششم هجری می باشد که درباره اصول دین بحث می کند که در چند فصل جمع آوری شده است: 1. توحید 2. عدل 3. نبوت 4. امامت 5. وعد و وعید 6.آلام و اعواض 7. آجال، ارزاق
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نجاة القيامة في امر الامامة = النجاة فی القیامة فی تحقیق أمر الإمامة = النجاة في يوم القيامة في تحقيق امر الإمامة
نویسنده:
میثم بن علی بن میثم بحرانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: مجمع الفکر الاسلامی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کلام امامیه
,
شرایط امامت
,
اثبات امامت امیرالمومنین
,
امامت
,
تعیین امام
,
احقیت علی به خلافت
,
دفع شبهات(افعال امام)
,
عقاید شیعه امامیه
,
حقیت امامت علی علیه السلام
,
خلافت امام علی(ع)
,
امامت امام علی(ع)
,
شیعه شناسی
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
چکیده :
کتاب «النجاة فی القیامة فی تحقیق أمر الإمامة» رساله ای موجز درباره مهم ترین مسائل متعلق به امامت است که نویسنده با اسلوبی خاص بدان پرداخته است. وی ابتدا به ذکر آرای مختلف در مبحث امامت اشاره کرده و سپس در میان آن، نظر صحیح را انتخاب می کند. ابن میثم سپس به آرای مخالف بازگشته و با استدلال، نظریه غیر صحیح را رد کرده و در پایان، به بیان نظریه صحیح با ذکر استدلال می پردازد. مؤلف نظرات خویش را با بیان منطقی و به دور از دعواهای اعتقادی مطرح کرده و تلاش نموده با اقتصار از حق دفاع کند. برخی این اثر بحرانی را در ادامه منهج کلامی شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی دانسته اند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسير العياشي - الجزء الثانی
نویسنده:
أبو النضر محمد بن مسعود العياشي
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران(طهران) - ایران: مرکز الطباعة والنشر فی موسسة البعثة (بنیاد بعثت),
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر قرآن
,
تفسیر فقهی
,
تفسیر مأثور
,
تفسیر شیعه
,
تفسیر امامیه
,
تفسیر روایی
,
توحید صدوق
,
کتب تفسیر شیعه امامیه
,
کتب تفسیر روایی شیعه
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر قمی (روایی)
کلیدواژههای فرعی :
تعیین امام ,
هابیل ,
خلافت بعد از رسول الله (ص) ,
خلافت رسول ,
آیه اکمال ,
آیه ولایت ,
اعتقاد دینی ,
تثلیث ,
قیامت ,
آیات معاد ,
آیات الاحکام ,
آیه وضو و تیمم ,
قتل (قصاص ) ,
وفای به عهد ,
آیه اکمال ,
چکیده :
تفسیر عَیّاشی، تفسیری روایی از قرآن کریم، اثر مفسر شیعی محمد بن مسعود عیاش السلمی السمرقندی معروف به عیاشی (متوفای ۳۲۰ق)، از محدثان متقدم شیعی و معاصر کلینی در عصر غیبت صغری. این کتاب، جزء مصادر حدیثی شیعه محسوب میشود./ بر اساس مطالبی که از این تفسیر در آثار دورههای بعدی آمده، احتمالاً در اصل شامل تمامی قرآن بوده است، اما آنچه اکنون در دسترس است، از ابتدای سوره حمد تا آخر سوره کهف را دربردارد./ وجه تمایز تفسیر عیاشی با تفسیر قمی و تفسیر فرات کوفی (دیگر تفاسیر روایی سدههای نخست)، توجه ویژه عیاشی به وجوه فقهی آیات الاحکام دانسته شده است. عیاشی به مسائل کلامی و فرقههای شیعی و غیر شیعی نیز پرداخته و روایاتی را در این باره آورده است. با این حال حذف اسانید و مرسل بودن احادیث، که توسط تدوینکننده و ناقلان آن صورت گرفته، از ارزش کتاب کاسته است./ مفقود شدن بخشی از کتاب: بر اساس مطالبی که از این تفسیر در آثار دورههای بعدی آمده، احتمالاً در اصل شامل تمامی قرآن بوده است؛ اما آنچه اکنون در دسترس است از ابتدای سوره حمد تا آخر سوره کهف را دربردارد. این تفسیر در اصل دو جلد بوده است که نزد دانشمندان و عالمان تفسیر بوده و از آن روایت میکردهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جذور الانحراف : دراسة مختصرة فی أسباب و تاریخ إنحراف الأمة
نویسنده:
حسین عبدالله معتوق
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
,
کتب کلام نقلی شیعه
,
تاریخ طبری
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
کلیدواژههای فرعی :
عدالت صحابه ,
مرگ پیغمبر ص ,
اهل سنت (مذاهب کلامی) ,
تعیین امام ,
توسل ,
دلایل امامت ,
عقاید اهل سنت ,
مطاعن خلفای ثلاثه ,
اعمال خلفای راشدین ,
احادیث امامت ائمه اثنی عشر(ع) ,
امامت ائمه اثنی عشر ( ع ) ,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
تحریف ناپذیری قرآن ,
زیارت قبور ,
عصر خلافت ,
خلفای راشدین ,
چکیده :
الهدف من بعثه الانبیاء دعوه النباس الی القیم الألهیه و إرساء روح التوحید، و الإنقیاد لله عزوجل فی جمیع مجالات الحیاه، إذ الغایه من خلق الانسان کما فی القرآن الکریم تنحصر فی امر واحد و هو عبودیه الله عزوجل حیث التوجه نحو الکمال المطلق و الفیض الامتناهی. ولکن حسب شهاده القرآن الکریم و النظر للواقع فإن غالبیه الناس لم یکونوا علی قدر حمل الأعباء الرسالیه ، بل کانوا علی عکس ذلک تماما، و علی ممر التاریخ لم یتبع الحق الا القله. فالامم الماضیه انحرفت عن مسار الأنبیاء، و هکذا الأمه الإسلامیه أیضا بشهاده الواقع، إلا القلیل ممن تفانی فی ذات الله عزوجل. فی هذا الکتاب نبحث عن کیفیه الانحراف التی حصلت فی الامم التی اتبعت الرسل و نسبت الی الدیانات السماویه، فهل المشکل فی عدم وفاء القوانین الالهیه بحاجات البشریه، او فی عدم قیام الأنبیاء بدورهم کما ینبغی او هی مشکله اخری؟!
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصول العامة لمسائل الإمامة (نظریة و تطبیق)
نویسنده:
علی حسینی میلانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: الحقائق,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
15. کلام نقلی
,
امامت
,
عقاید شیعه امامیه
,
13. علم کلام
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب کلام شیعه
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
تاریخ طبری
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
کلیدواژههای فرعی :
اصول دین ,
آراء کلامی ,
شرایط امامت ,
17. فرق کلامی ,
امام شناسی ,
ولایت ,
احادیث امامت ,
اصول عقاید شیعیان ,
تعیین امام ,
دلایل امامت ,
شرایط امام ,
صفات امام (ع ) ,
وجوب تعیین امام ,
نصب امام معصوم ,
وجوب نصب امام بر خدا ,
مطالعات تطبیقی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید علی حسینی میلانی
کد کنگره:
1393 6الف54ح/BP223
چکیده :
کتاب «اصول العامة لمسائل الإمامة، نظریة و تطبیق» نوشته علی حسینی میلانی است. این کتاب با توجه به مباحث امامت در کتب کلامیه، اصول بحث امامت را مطرح می کند که از جهاتی مهم تر از بحث ادله امامت امام بشمار می رود و به گونه ای چهار چوب مباحث امامت می باشد. مؤلف محترم، در 5 فصل مباحث را توضیح داده اند: 1ـ تعریف الإمامة عند الفریقین. 2ـ وجوب نصب الإمام (في أنّه یجب نصبه علی الله أو علی الخلق؟). 3ـ الإمامة من الأصول أو الفروع؟ 4ـ شرائط الإمام. 5ـ طرق تعیین الإمام.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فكر الامامی: من النص حتى المرجعیه
نویسنده:
محمدحسین علی الصغیر
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: دار المحجه البیضاء,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
شبهات کلامی
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
تعیین امام ,
معرفت اصول دین ,
عصمت امام (ع) ,
مرجعیت دینی ,
تعیین به شورای شش نفره(امامت) ,
ولایت فقیه ,
امام مهدی (عج) ,
مرجعیت ,
اهل بیت(ع) ,
آل محمد(ص) ,
کد کنگره:
BP 212 /5 /ک16 ت 60
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رد على رد السقيفة
نویسنده:
محمد قزوينی كاظمی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ صیدا: مطبعة العرفان,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
آیات امامت ,
تعیین امام ,
مطاعن خلفای ثلاثه ,
احقیت علی به خلافت ,
خلافت بعد از رسول الله (ص) ,
غصب خلافت ,
بیعت سقیفه ,
خلافت علی (ع) بعد از نبی(ص) ,
امامت امام علی(ع) ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
وصیت پیامبر(ص) به خلافت علی(ع) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خلفاء المدرستين : قراءة في نصوص أهل السنة
نویسنده:
محمد علي حلو
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم: مرکز الغدیر للدراسات الاسلامیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
خلافت خلفای اربعه
کلیدواژههای فرعی :
تعیین امام ,
اعمال خلفای راشدین ,
خلافت بعد از رسول الله (ص) ,
خلافت به شورا ,
خلفای چهارگانه ,
طریقه افضلیت (امامت) ,
خلافت انتخابی ,
امامت به نص رسول الله ( ص ) ,
امامت معاویه ,
خلافت امام علی(ع) ,
خلافت شیخین ,
خلافت عثمان بن عفان ,
اجماع بر بیعت ابوبکر ,
خلافت ابوبکر ,
خلافت عمر بن خطاب ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
خلفای راشدین ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مشروعیت «نصب الهی» امام در کلام سیاسی اشاعره
نویسنده:
صفدر الهی راد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
اشاعره (اهل سنت)
,
امامت
,
نصب امام معصوم
,
مشروعیت حکومت (مسائل جدید کلامی)
,
کلام سیاسی
کلیدواژههای فرعی :
حدیث ولایت ,
تعیین امام ,
عقاید اشاعره ,
ایجاب خدا ,
حدیث یوم الدار ,
مشروعیت سیاسی ,
نصب الهی امام (ع) ,
حسن و قبح شرعی ,
آیات خلقت انسان ,
صحابه پیامبر(ص) ,
نصب الهی ,
جهان¬بینی توحیدی ,
حسن و قبح از دیدگاه اشاعره ,
وجوب امامت ,
آیه ولایت ,
حدیث منزلت ,
نص رسول الله(ص) ,
نص رسول الله (ص) بر امامت حضرت علی (ع) ,
چکیده :
مشروعیت سیاسی یکی از مهم ترین مسائل کلام سیاسی به شمار می آید. در کلام سیاسی اشاعره چند دیدگاه مهم در باب مشروعیت مطرح اند که دیدگاه «نصب الهی» مهم ترین آنها به شمار می رود. همۀ متکلمان اشعری به این دیدگاه معتقد ند و آن را بر دیگر شیوه های اثبات مشروعیت سیاسی مقدم می دارند. البته در کلام سیاسی اشاعره، دیدگاه «نصب الهی» به معنای ضرورت نصب امام از جانب خدای سبحان نیست؛ بلکه بدین معناست که در صورت وجود چنین نصبی فرد منصوب، از مشروعیت سیاسی برخوردار است. دقیقاً همین رویکرد نقطۀ اختلاف میان اشاعره و امامیه به شمار می آید. مقالۀ حاضر، با شیوه ای توصیفی و تحلیلی، کوشیده است پس از تبیین دیدگاه «نصب الهی» و ادلۀ اثبات آن، ادلۀ اشاعره بر نفی ضرورت نصب الهی را بررسی کند و با نگاهی ایجابی، ادلۀ عقلی و نقلی را (بر اساس مبانی و متون اهل سنت) در اثبات ضرورت نصب الهی بیان دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تنزيه الشيعة الاثني عشرية عن الشبهات الواهية المجلد 1 : رد شبهات القفاری علی الشیعة فی کتابه الموسوم ب(اصول مذهب الشیعة الامامیة الاثنی عشریة)
نویسنده:
أبوطالب تجليل
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: المجمع العالمی لاهل البیت علیهم السلام,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه شناسی
,
کتب کلام شیعه
,
کتب رد وهابیت
کلیدواژههای فرعی :
تعیین امام ,
عدم تحریف قرآن ,
خلافت بعد از رسول الله (ص) ,
عصمت جمیع صحابه ,
عقاید شیعه امامیه ,
علم امام به سنت ,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله ,
مخالفت صحابه با پیامبر (ص) ,
شیعه و تحریف قرآن ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
تحریف ناپذیری قرآن ,
شبهات کلامی ,
شبهه تحریف قرآن ,
پاسخ به شبهات بر شیعه ,
اختلاف قرائات و تحریف قرآن ,
تفسیر شیعی قرآن ,
دیدگاه علمای شیعه درباره تحریف قرآن ,
دیدگاه علمای اهل سنت درباره تحریف قرآن ,
شابک (isbn):
978-964-529-739-6
چکیده :
تنزيه الشيعة الإثني عشرية عن الشبهات الواهية تألیف ابوطالب تجلیل، ردی بر شبهات مطرح شده در کتاب «أصول مذهب الشيعة الأمامية الإثني عشرية» نوشته ناصر عبدالله بن علی قفاری به زبان عربی است. از آثاری که در سالهای اخیر بر ضد شیعه به نگارش درآمده و تبلیغات زیادی برای آن شده کتاب اصول مذهب الشیعة الاثنی عشریة، نوشته دکتر ناصر عبدالله بن علی قفاری است. او در این کتاب اصول عقاید شیعه را بررسی میکند و طبق آنچه خود مدعی است عقاید شیعه را با رجوع به کتب آنها بررسی و نقد میکند. کتابی که مورد بحث ماست در اصل رساله دکترای وی به راهنمایی محمد رشاد سالم است که در سال 1407ق در دانشگاه محمد بن سعود، در بخش عقاید و مذاهب معاصر، دفاع شده و توصیه به چاپ و تبادل آن بین دانشگاهها گردیده است. قفاری در این کتاب قصد داشته به منابع شیعی بهطور مستقیم و بدون واسطه رجوع کند و از منابعی که باواسطه از شیعه نقل میکنند بپرهیزد او ادعا میکند که مسائل را صادقانه از کتب آنها نقل میکند و از منابعی استفاده میکند که نزد شیعه معتبر است. نویسنده در مقدمهاش، کتاب قفاری را پر از شبهات پوشالی و افترائات ضعیف باطل بر ضد شیعه امامیه میداند. او در نقل این شبهات از ابن تیمیه و دیگر دشمنان شیعه تبعیت کرده است. تجلیل شیوه خود در این نوشتار را به سبک تعلیقه بر شبهات بهاجمال و اختصار دانسته است. وی از اینکه با اهانت و بیادبی مقابله به مثل کند اجتناب کرده است. اولین شبههای که قفاری در صفحات 64-65 مطرح کرده است بدین شرح است: محمدحسین آل کاشفالغطاء میگوید: اولین کسی که دانه تشیع را در کشتزار اسلام کاشت خود صاحب شریعت است؛ یعنی در زمان حیات آن حضرت رشد کرد و بعد از وفات ایشان میوه داد. قفاری در اینجا با تقطیع کلام کاشفالغطاء تنها شبهه را مطرح کرده اما شواهدی که کاشفالغطاء بر ادعای خود آورده را متذکر نشده است. نویسنده در پاسخ به ادامه کلام کاشفالغطاء اشاره کرده و چنین مینویسد که شاهد بر این مطلب احادیث شریف آن حضرت است که از طریق شیعه و راویان امامیه بلکه از طریق علمای اهل سنت و بزرگان آنها و از طرق موثقی که دروغ و ساختگی بودن در آن راه ندارد، نقل شده است. بیشتر این روایات در کتب صحاح اهل سنت نقل شده است. وی سپس تأکید میکند که درصدد احصاء و اثبات اسانید این روایات نیست چراکه در کتب موسوعه امامیه به حد کفایت به این موضوع پرداخته شده است؛ بهعنوان نمونه میر حامد حسین در کتابی با نام عبقاتالانوار که بالغ بر ده جلد است که هر جلد تقریباً بهاندازه صحیح بخاری است، اسانید آن احادیث را از طرق معتبر شیعه اثبات کرده است. در صفحه 175 کتاب قفاری این شبهه مطرح شده که ائمه(ع) همان قرآن هستند. نویسنده به اینکه قفاری این شبهه را در صفحه 128 کتابش نیز مطرح کرده اشاره میکند. سپس به ادامه کلام قفاری اشاره میکند: لذا شیعیان در تفسیر آیه «وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذي أُنْزِلَ مَعَهُ» (اعراف: 157) میگویند: نور علی و ائمه(ع) هستند. و پاسخ میدهد که در این آیه هیچ دلالتی بر اینکه شیعیان معتقدند ائمه(ع) همان قرآن هستند نیست. ظاهر این آیه چنین است که مراد از نور در آیه همان قرآن کریم است و منافاتی ندارد که به معنای دیگری غیر از معنای ظاهری نیز آمده باشد و آن معنای دیگر، همان ائمه باشد. قفاری در صفحه 814 کتابش شبهه دیگری را مطرح کرده مبنی بر اینکه در منابع شیعه روایاتی در تحریم ازدواج موقت وجود دارد. وی به این روایت استناد میکند که زید بن علی از پدرانش از علی(ع) نقل کرده که رسولالله روز خیبر گوشت الاغ اهلی و نکاح متعه را حرام نمود. نویسنده در پاسخ این شبهه چنین مینویسد که در کتب امامیه روایتی در تحریم متعه جز این روایت که عمرو بن خالد از زید بن علی نقل کرده ذکر نشده است. در خلاصة الرجال عمرو بن خالد بتری دانسته شده که فرقهای از زیدیه است. تجلیل سپس به مباحث پیشین کتاب اشاره میکند که در آن تبری زید بن علی را از عقیده زیدیه مطرح کرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 55
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید