مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
امامت اخوین امامت ائمه ضلال امامت بعد از نبی اکرم ( ص ) امامت به بیعت امامت به شوکت امامت تشریعی معصوم امامت تکوینی معصوم امامت جاهل امامت خاصه امامت خلفا امامت دو برادر امامت ذریه ابراهیم ( ع ) امامت رسول الله ( ص ) امامت زنان امامت صغری امامت صغیر امامت ظالم امامت عالم امامت عامه امامت غیر قرشی امامت غیر معصوم امامت فاضل امامت قرشی امامت کبری امامت مطلقه امامت مفضول امامت واحد قیادت سلاله انبیا نص بر امامت
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2444
مسند الإمام الرضا أبي الحسن علي ابن موسی علیهما السلام المجلد 1
نویسنده:
عزيزالله عطاردی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دار الصفوة,
چکیده :
«مسند الامام الرضا أبي الحسن علي ابن موسی علیهما السلام» تالیف شیخ عزیزالله عطاردی است، که احادیث امام رضا علیه السلام را گرداوری کرده است. مؤلف محترم بعد از ذکر مقدمه‌ ای در لزوم پیروی از روش اهل بیت علیهم‌ السّلام و اشاره به فضیلت علم حدیث و یادآوری تاریخچه تدوین حدیث در مذهب اهل بیت علیهم السلام، اجازاتی را که از مشایخ خویش در نقل روایات این کتاب کسب کرده است یادآور می‌ شود. سپس ابوابی را به ذکر زمان تولد و القاب و نیز احوال مادر گرامی ایشان، امامت ایشان، سیره عملی و مکارم اخلاقی، جریان سفر ایشان از مدینه به خراسان و وقایعی که در این فاصله برای ایشان روی داد، فضیلت زیارت آن حضرت، نام فرزندان و برادران و خاندان و اصحاب آن امام، کراماتی که در مرقد منور ایشان ظهور یافته و نیز مدایح و مراثی و غیره، اختصاص داده است. از آن پس وارد روایات شده و هر دسته از روایات را ذیل یک کتاب جای داده است: کتاب العقل و العلم، کتاب التوحید، کتاب النبوة، کتاب الامامة و مناقب الائمة علیه‌السّلام ، کتاب الایمان و الکفر، کتاب الآداب و المواعظ، کتاب تفسیر القرآن، کتاب الدعاء، کتاب الاحتجاجات، کتاب الطهارة، کتاب الصلاة، کتاب الصوم، کتاب الزکاة... کتاب الرجال و التاریخ. هر یک از این کتاب‌ ها خود مشتمل بر ابواب مختلف است در پایان مؤلف کتاب «الرواة عن الرضا علیه‌السّلام» را آورده که در آن اسامی افرادی را که از آن امام روایات این مجموعه را نقل کرده‌ اند، یادآور شده است. این اسامی بر طبق حروف الفبا مرتب گشته تا کار را بر خواننده آسان گرداند. در این کتاب نام ۳۱۳ راوی ذکر شده است.
روضة الواعظین و بصیرة المتعظین المجلد 2
نویسنده:
محمد بن حسن فتال نيشابوری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: منشورات الرضی,
چکیده :
«رَوضَةُ الْواعِظین» نوشته محمد بن فتال نیشابوری (م ۵۰۸) از علمای ۵ و ۶ هجری قمری درباره تاریخ زندگانی پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) است. این کتاب در ۹۶ مجلس تنظیم شده و همواره مورد توجه و استناد عالمان و بزرگان دین قرار داشته است. «روضة الواعظین» یکی از منابع «بحارالانوار» به شمار می ‏‌رود. در برخی موارد «روضة الواعظین» به اشتباه به شيخ مفيد نسبت داده شده است. این کتاب درباره تاريخ و مناقب معصومين (ع) و همچنين مواعظ و اخلاقيات و به گفته خود مؤلف در اصول و فروع دين و زهد و مواعظ است. اين كتاب شبيه كتاب‏ هاى امالى، در ۹۶ مجلس تنظيم شده است: سه مجلس در ماهيت عقل و برترى آن و معرفت خداوند و شگفتی‌ هایی که بر بزرگی خداوند دلالت دارد. مجلس چهارم تا ششم درباره نبوت. مجلس هفتم تا یازدهم درباره اميرالمؤمنين (ع). مجلس دوازدهم درباره ایمان ابوطالب و شرح حال فاطمه بنت اسد. مجلس سیزدهم تا شانزدهم درباره حضرت زهرا (س). مجلس هفدهم تا سى و يكم شرح حال و مناقب ائمه اطهار و پس از آن فروع دين و مباحث اخلاقى است. اين مجالس به فراخور موضوع، گاهی مفصل (مانند مجلس دوم) و گاهی مختصر (مانند مجلس نوزدهم) است. فتال در تنظيم مجلس ‏‌ها، پيوستگى تاريخى را رعايت نكرده است مانند اینکه ولادت پیامبر (ص) را بعد از بعثت می‌ آورد و برخى مباحث مانند جنگ‌ ها و مغازی پیامبر را هم طرح نكرده است.
إمامة و الولایة في القرآن الکریم
نویسنده:
نخبة من العلماء؛ محقق: المجمع العالمي لأهل البيت علیهم السلام
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم ایران: مركز الطباعة و النشر للمجمع العالمي لأهل البيت علیهم السلام,
چکیده :
کتاب إمامة و الولایة في القرآن الکریم کاری از مجمع جهاني اهل بيت علیهم السلام می باشد که تلاش نویسندگان در این کتاب آن است که اصل امامت را در قرآن کریم و سنت شریف با استفاده از منابع فریقین به اثبات رسانند.
آنگاه که اهل بیت را شناختم
نویسنده:
علی باقر شیخانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: نشر مشعر,
چکیده :
کتاب «آنگاه که اهل بیت را شناختم» که به صورت داستان و سفر به عتبات و خانه خدا نگاشته شده است به بررسی عقاید شیعه و دفع شبهاتی که بر این فرقه وارد شده است می پردازد. در این کتاب مباحثی همچون زیارت، توسل، شفاعت و سایر مسائلی که از طرف وهابیت مورد سوء استفاده قرار گرفته و تهمت شرک و کفر بر شیعه وارد شده پاسخ داده می شود. همچنین در این کتاب به بررسی برخی از احادیث و روایاتی که در کتب معتبر اهل تسنن وارد گشته پرداخته شده و نیز بررسی برخی از احادیث مشهور شیعی همانند حدیث کساء و ثقلین با اشاره به کتب معروف شیعی از نظر گذرانده شده است.
درباره کتاب« پگاه باور؛ برگردان مطلع الاعتقاد فی معرفه المبدأ والمعاد»
نویسنده:
زینب عباسپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب پگاه باور، برگردان فارسی کتاب گران سنگ مولانا حکیم ملا محمد فضولی با عنوان مطلع الاعتقاد فی معرفه المبدأ والمعاد است که توسط حسین محمدزاده صدیق ترجمه شده و مقدمه و تعلیقاتی توسط ایشان به آن منضم شده است. مولانا حکیم ملا محمد فضولی، شاعر و اندیشمند والامقام شیعه، در تاریخ ادبیات اسلامی جایگاهی استثنایی دارد. این کتاب مطلع الاعتقاد فی معرفه مبدأ والمعاد اثر فلسفی و کلامی منثور است که نخستین بار کاتب چلبی از آن سخن گفته است. اثر بسیار ارزنده و سترگی است در علم کلام که در چهار رکن تنطیم یافته است.
1001 نکته از ولایت امیر المومنین (ع)
نویسنده:
محمدرضا رمزی اوحدی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب حاضر مشتمل بر طرح مطالب متنوعی از موضوعات مرتبط با مساله ولایت و امامت امام علی (ع) می باشد که با استناد به منابع شیعه و اهل سنت در یازده فصل، تدوین یافته است. عناوین برخی از این فصول بدین شرح است : ولایت امام علی (ع) در ادیان و انبیاء گذشته، ولایت علی (ع) در معراج رسول اسلام (ص)، ولایت امام علی (ع) در قرآن کریم، امامت امام (ع) در احادیث شیعه، روز غدیر خم و خطبه این روز، ولایت امام علی (ع) در کتب اهل سنت، اثرات ولایت در دنیا، قبر و قیامت، احادیث تمثیلی در این باب، ولایت امام علی (ع) در کلام علما و امام مهدی (ع) و امامت علی (ع).
آیات قرآن و سیمای امام مهدی ع
نویسنده:
نسیبه علمایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه معارف اسلامی امام رضا ع,
چکیده :
برخى معتقدند هیچ یک از آیات قرآن در مورد امام زمان ع نازل نشده ولى با بررسى تأویلى و برداشت کلى از آیات و روایات موجود در مصادر شیعى به بیش از صد آیه که در مـورد شاکله و شخصیت گـرانمایه آن حضـرت و ظهور ایشان تصریـح نموده اند، مواجه مى گردیم. قرآن کریم حقیقت شـاکـلـه ایـشـان را با تعابـیـرى چون منذر ، هادى، مـهـدى،منصور، بقیة الـله، ناظر اعمال، داعى، حق و غـیـره معرفى نمـوده و همچنیـن شخصیت واقعى علمى امام همام را به راسخ در علم و علم ایشان را به ماء معین توصیف نموده است. وعده هایى مانند ظهـور مـوعـود و انقلاب جهانى،انتشار و گـسـتـرش اسلام در جهان،پیروزى حق بر باطل، برپایى عدالت و ایجاد صفا و صمیمیت در جوامع اسلامى ، نجات بشریت از کفر، جهل، ظلم و بیداد و غیره در قرآن کریم آمده است. این نوشتار در صدد بررسى بـرخى از آیات که پیرامون موضوع امام زمان در قرآن مجید و روایات مذکور در منابع شیعى است.<br />
م‍طارح‍ات‌ ف‍ی‌ ال‍ف‍ک‍ر و ال‍ع‍ق‍ی‍ده
نویسنده:
‌[ت‍ه‍ی‍ه‌ و ت‍ن‍ظی‍م‌] م‍رک‍ز ال‍رس‍ال‍ه‌
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ق‍م: م‍رک‍ز ال‍رس‍ال‍ه,
چکیده :
اثر حاضر از سلسله بحث های معارف اسلامی مرکز رساله می باشد که به بررسی موضوع اثبات خلافت علی (ع) و امامت می پردازد که با تبیینی روایتی همراه است.
  • تعداد رکورد ها : 2444