مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
احباط و تکفیر احوال اهل قیامت احوال عالم آخرت ادله ضرورت معاد اسامی معاد اسماء و احکام اهل آخرت توبه شاهدان روز قیامت شبهات منکران معاد شفاعت عقبات قیامت علایم قیامت مرگ معاد(کلام) مواقف عالم اخروی
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 695
إنسان و الشهود الصادقون في یوم القیامة
نویسنده:
نعمت الله صالحي؛ مترجم: حضیر عبدالله
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بحرین: مکتبة الفخراوي,
چکیده :
کتاب "الإنسان و الشهود الصادقون في یوم القیامة" ترجمه کتاب" انسان و شاهدان صادق"اثر نعمت الله صالحي است. مطالب کتاب در خصوص معاد و قیامت تدوین شده است .برای این منظور, نگارنده با مراجعه به آیات قرآن کریم, روایات و حکایات متنوع, مباحثی درباره شاهدان و شهادت دهندگان اعمال نیک و بد انسان در روی زمین مطرح می‌سازد, سپس در این باب به گواهی و شهادت قرآن, شیطان, فرشته, علما, شهیدان, زمین, بدن انسان, آسمان, زمان, وجدان, و دل اشاره می‌کند. افزون بر آن از کیفیت تجسم اعمال و محاکمه انسان‌ها در قیامت سخن می‌گوید.
گواهی و گواهان
نویسنده:
محمدمهدی آصفی؛ مترجم: آمنه تدریس‌ حسنی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
بررسی زمینه های دینی و کلامی اعتقاد به جسمانی بودن معاد و تاثیر آن بر آرای ملاصدرا
نویسنده:
نویسنده:زهرا کریمی سرینی؛ استاد راهنما:مجید ضیایی قهنویه؛ استاد مشاور :شمس اله سراج
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
«معاد» به عنوان یک موضوع فلسفی و کلامی دارای ابعاد شناختی مختلفی است. و مسئله «جسمانی بودنش» یکی از مهمترین مباحثی است که مشغله های فکری فراوانی در طول تاریخ بشریت ایجاد کرده است. یکی از سوالاتی که در این زمینه مطرح است این است که آیا ملاصدرا در طرح مسئله جسمانیت معاد بر یک مبنای اصولی فلسفی حرکت کرده یا اینکه تحت تاثیر القائات کلامی و تفکرات رایج زمانه و جهت توجیه آنها به طرح این مبحث در فلسفه پرداخته است و تفکرات متکلمین چه تاثیری بر نظریات ملاصدرا داشته است؟ با بررسی اصول فکری و نظرات این مکاتب مشخص می‌شود که مبانی و اصول معاد جسمانی متکلمین و متشرعه، هیچ سنخیتی در محتوا و پیشینه، با «اصول معاد جسمانی ملاصدرا» نداشته، بلکه مبانی و اصول و همچنین راه حل فلسفی وی جهت توجیه جسمانیت معاد، نتیجه نبوغ و هوش سرشار وی بوده که باعث تحولی نوین در فلسفه صدرایی شده است. پس می توان گفت: ملاصدرا فقط در انتخاب موضوع، نام «معاد جسمانی» را از ایشان اخذ کرده است. نتایج این تحقیق نشان داده که: مبانی و اصول معاد جسمانی متکلمین و متشرعه با اصول فلسفی معاد جسمانی ملاصدرا، علاوه بر اینکه همسان نبوده، بلکه در مقابل با هم قرار دارند، چرا که متکلمین و متشرعه از معتقدان به اصالت ماهیت بوده اند و همین، موجب جدایی اعتقاداتشان با آرای فلسفی معاد جسمانی ملاصدرا شده است.
معاد از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی با تتبع در آثار او و حکیم زنوزی
نویسنده:
نویسنده:سهیلا دلکش؛ استاد راهنما:اعظم ایرجی نیا؛ استاد مشاور :عباس جوارشکیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
معاد یکی از مهم‌ترین اصول اعتقادی، بعد از اصل توحید و به معنای بازگشت انسان بعد از مرگ است؛ این موضوع چنان اهمیتی دارد که یک سوم آیات قران به آن اختصاص یافته است. از این‌‌رو پژوهش حاضر سعی دارد نظرات حکیم ‌زنوزی و خواجه نصیرالدین طوسی را در بحث معاد بررسی کند؛ هر دو معتقدند که نفس، جوهری مجرد است. در بحث کیفیت معاد که از مطالب اصلی و چالش برانگیز این نوشتار به شمار می‌رود؛ سه قول مطرح است: برخی معاد را فقط روحانی و برخی فقط جسمانی و برخی، نظیر خواجه و زنوزی معاد را جسمانی-روحانی می‌دانند. زنوزی در سه اصل معاد را اثبات می‌کند و خواجه اعاده‌ی معدوم به معنای جمع اجزا متفرقه را محال نمی‌داند. و به هر دو دیدگاه نقد وارد است. در ادامه پاسخ حکیم زنوزی و خواجه نصیر به مهم‌ترین شبهات معاد جسمانی مورد توجه قرار می‌گیرد.
ارتباط و انسجام اصول فلسفی ملاصدرا و پیامدهای آن در معاد جسمانی
نویسنده:
نویسنده:مرتضی حسین‌زاده؛ استاد راهنما:سحر کاوندی؛ استاد مشاور :محسن جاهد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
مسأله معاد جسمانی از مسائل مهم فلسفه‌ی اسلامی و مورد اختلاف متکلمان و فیلسوفان است که هر کدام با مبانی فکری خود در صدد تبیین آن بر آمده اند. در بین فیلسوفان اسلامی ملاصدرا به علت بهره گیری از مبانی هستی شناختی، معرفت شناختی و انسان شناختی منسجم به طرح مسأله معاد جسمانی پرداخته است. اصول مورد استفاده ملاصدرا برای اثبات و تبیین این مسأله، دارای ارتباط و انسجام منطقی هستند. این پژوهش با تمرکز بر خود اصول، به بررسی نوع ارتباط و انسجام بین آنها پرداخته است. کشف نوع ارتباط بین اصول معاد شناختی، منوط به تبیین نظریه معرفت شناسی ملاصدرا است. با توجه به نگاه ملاصدرا ارتباط بین اصول از نوع ارتباط تولیدی است. البته با توجه به نقش برهان و کشف در مقام داوری و گردآوری، از مقوله‌ی حضور و وجود بودن علم – چه علم کسب شده با برهان و چه علم کسب شده با کشف – و در نتیجه عدم مباینت بین برهان و کشف، نظریه معرفت شناسی ملاصدرا مبناانسجام گروی وجودی است. برای کشف انسجام بین اصول معاد شناختی و نتایج آنها تبیین مبانی و ادله و صورت بندی آنها ضرورت دارد. محقق این رساله سعی نموده تا مبانی مضمر و مصرح هر اصل را کشف و ادله هر اصل را استخراج و صورت بندی منطقی آنها را به دست دهد. در این رساله همچنین سعی شده تا نتایج هر اصل به صورت مجزا و نتایج همه‌ی اصول به صورت منسجم مورد توجه قرار گیرد. همچنین نقش هر اصل در تصحیح اقوال مطرح شده قبلی، تبیین شده است؛ به این ترتیب می توان انسجام قوی بین اصول و نتایج را به دست آورد. با بررسی مبانی اصول، این نتیجه نیز به دست می آید که برخی از مقدمات ضروری در بین اصول معاد شناختی وجود ندارد. عدم تفکیک بین اصول هستی شناختی و انسان شناختی، عدم رعایت تقدم و تأخر بین آنها و تکرار برخی از اصول از کاستی اصول معاد شناختی ملاصدرا است.
منازل الآخرة و المطالب الفاخرة 
نویسنده:
عباس قمی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه نشر اسلامي جامعه مدرسين حوزه علميه قم,
چکیده :
کتاب «منازل الآخرة و المطالب الفاخرة» نوشته شيخ عباس قمي، درباره معرفی و شناساندن جهان بعد از مرگ و مسئله معاد است. مولف با آوردن حکایات و روایاتی درباره مرگ و عالم پس از مرگ، درباره منازل و موقعیت‌ های عالم برزخ و معاد سخن می‌ گوید. وی بیش‌ تر احادیث و روایات را از منابع دست اول اسلامی انتخاب کرده و از آیات قرآنی و تفاسیر آنها برای القای بهتر معانی بهره گرفته است. کتاب با هدف شناخت و تعلیم آموزه‌ های عرفانی اسلامی درباره جهان بعد از مرگ نگاشته شده است.
انسجام اصول فلسفی معاد شناختی ملاصدرا
نویسنده:
مرتضی حسین زاده، سحر کاوندی، محسن جاهد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
اثبات معاد جسماني بعنوان يكي از مسائل فلسفي، همواره در بين فيلسوفان اسلامي مورد توجه بوده است. ملاصدرا در نظام فلسفي خود با بكار گرفتن اصول معادشناختي، به اثبات جسمانيت معاد و نيز تبيين حالات بعد از معاد پرداخته است. كشف انسجام بين اصول معادشناختي و همچنين انسجام بين نتايج آنها، به تبيين بهتر نظرية معاد جسماني ملاصدرا مي‌انجامد. اين پژوهش، با تمركز بر اصول معادشناختي و استخراج مباني آنها، به بررسي انسجام دروني و بيروني اين اصول و نتايج آنها پرداخته و اثبات ميكند كه اصول معادشناختي با يكديگر و نيز برخي از نتايج نسبت به هم، انسجامي قوي (رابطة ايجادي) دارند، گرچه برخي ديگر از نتايج نسبت به يكديگر داراي انسجامي ضعيفند. همچنين برخي از مباني كه در مسير اثبات معاد جسماني نقشي بنيادين دارند مانند اتحاد عاقل و معقول، جسمانيةالحدوث و روحانية البقا بودن نفس و بساطت وجود بصراحت جزو اصول اثباتي معاد ذكر نشده‌اند. عدم تفكيك اصول هستي‌شناختي و انسان‌شناختي و عدم رعايت تقدم و تأخر در چينش اصول نيز ميتواند از كاستيهاي مسير اثباتي اين نظرية مهم فلسفي، از سوي ملاصدرا بشمار آيد.
صفحات :
از صفحه 13 تا 30
معاد از ديدگاه قرآن و روايات
نویسنده:
جمعی از نویسندگان
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
کتاب حاضر که توسط مجموعه ای مولفین به رشته تحریر درآمده است آیات و احادیث اهل بیت علیهم السلام را درباره معاد و آخرت جمع آوری و با ترتیب ذکر کرده است.
بازپژوهی آیات معاد: درس‌های تفسیر حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمدجواد فاضل‌لنکرانی - جلد اول
نویسنده:
سیدجواد حسینی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
قم - ایران: مرکز فقه ‌الایمه‌ الاطهار(ع),
چکیده :
این کتاب مجموعه دروس آیت الله فاضل لنکرانی در بحث معاد می باشد که توسط آقای سید جواد حسینی خواه تقریر و تنظیم گردیده است.
  • تعداد رکورد ها : 695