مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
17. فرق کلامی
>
فرقه ناجیه
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 97
عنوان :
رد الوجيز : على كتاب لله ثم للتاريخ
نویسنده:
علي آل محسن
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
کتب رد وهابیت
کلیدواژههای فرعی :
فرقه ناجیه ,
شیعه علی(ع، اعم) ,
شیعه جعفری ,
شیعه و تحریف قرآن ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
نکاح موقت ,
رساندن خمس به امام ( ع ) ,
تاریخ امامیه ,
باورهای امامیه ,
مانیفست امامیه ,
وجود تاریخی ابن سباء ,
تهمت شرک به شیعه ,
چکیده :
سالها قبل کتابى با عنوان «لله ثم للتاريخ: كشف الاسرار و تبرئة الائمة الطهار» از نويسندهاى با عنوان مستعار سيدحسين موسوى مشتمل بر شبهات و دروغهايى نسبت به اهلبيت عليهمالسلام و مذهب اماميه انتشار يافت. در پاسخ به آن، على آل محسن کتاب «لله و للحقيقه» را نوشت كه به علت گستردگى مطالب، خلاصه آن را در «الرد الوجيز» ارائه نمود. آل محسن درابتدا پرده از مذهب نويسنده برداشته و با دلائل و شواهدى از كلام خود او اثبات مىكند كه او قطعاً سنى است و نه تنها از علماى نجف نيست بلكه از پيش پا افتاده ترين اصطلاحات رايج در مدارس علميه تشيع نيز بى اطلاع است بنابراین او دروغگو و كذاب است. همانگونه كه اشاره شد برخى از شبهات صرف اتهام بوده و ارزش علمى ندارد.در ادامه به برخى از مهمترين شبهات اشاره مى شود: - عبدالله بن سبا از شخصيتهايى است كه همانند ديگر كتب اهل سنت به آن پرداخته شده و او را اولين فردى دانسته كه امامت اميرالمؤمنين عليهالسلام را آشكار كرد. اين انتساب پس از بررسى منابع شيعى رد شده است و لذاست كه شیعیان از او تبرى جسته ودر كتب شيعه هيچ روايتى از او نقل نشده است. - نويسنده سنى با نقل احاديث ضعيف و مرسل، ناخوشنودى اهلبيت عليهمالسلام را نتيجه مى گيرد. پس از بررسى سندى اين احاديث، با شيوهاى منطقى به برداشت نا صواب از اين روايات پاسخ داده شده است. - شبهه ديگرى كه همواره در مناظرات علماى شيعه و سنى در طول تاريخ مطرح بوده، «متعه نساء» است. در اين بحث او به علمايى غير واقعى از نجف اشرف كه بر آن مداومت دارند، اشاره مىكند. - مطلب ديگرى كه هشت روايت بر آن اقامه كرده است، معافيت شیعیان از پرداخت «خمس» است كه نويسنده يك به يك آنها را بررسى كرده و بر اعتقاد شيعه صحه مى گزارد. - اعتقاد شيعه به «تحريف قرآن كريم» از ديگر شبهاتى است كه با استناد به روايات ضعيف به آن تكيه شده است. نويسنده صرف نظر از اشكالات سندى، به تبيين معناى روايات میپردازد. - منفى جلوه دادن نگاه شیعیان به اهل سنت و تنفر عميق از آنها با استناد به رواياتى كه به ذمّ نواصب پرداختهاند از ديگر اتهامات بى اساس اين کتاب است كه به آن پاسخ داده شده است. - از ديگر ادعاهاى موهومى كه بخشى از کتاب را به خود اختصاص داده است طعن رواتى مانند: هشام بن حكم، زرارة بن اعين و ابوبصير است كه آنها را عناصر بيگانه مى نامد. در ادامه تعدادى از عالمان شيعى و آثار آنها را نيز مورد شبهه قرار مى دهد كه كه آل محسن با ردّ اين اتهامات حقيقت را آشكار مى سازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
كتاب المقالات و الفرق
نویسنده:
سعد بن عبدالله اشعری قمی؛ مصحح: محمدجواد مشکور
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران: موسسه مطبوعاتی عطایی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه شناسی
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
جریان های کلامی ,
مذاهب اسلامی ,
17. فرق کلامی ,
خوارج (مذاهب کلامی) ,
فرقه ناجیه ,
مرجئه (فرق کلامی) ,
عقاید معتزله ,
معتزله (اهل سنت) ,
عقاید شیعه امامیه ,
اعتقادات مرجئه ,
فرق شیعه ,
تاریخ فرق اسلامی ,
سرگذشت نامه ها ,
2. فرق sects ,
فرق اسلامی (فرق) ,
تاریخ امامیه ,
زمینه های رشد فرق ,
چکیده :
المقالات و الفرق كتابى است به زبان عربى، نوشته سعد بن عبداللّه ابى خلف الأشعرى القمى (متوفاى 299 يا 301ق.) و با تصحیح و تعلیق دکتر محمّد جواد مشكور در معرفى فرقهها و نحلههاى شيعه. كتاب ياد شده، اينك سالهاست كه مورد گفتگو است و هنوز محقّقان درباره چگونگى ارتباط آن با كتاب فرق الشيعه از حسن بن موسى نوبختى، وحدت نظر ندارند. برخى مانند عباس اقبال بر اين باورند كه فرق الشيعه نوبختى و كتاب حاضر، هر دو يك كتابند و مآلا كتاب معروف فرق الشيعه از نوبختى نيست؛ ولى كسانى، مانند شيخ فضلاللّه زنجانى معتقدند، فرق الشيعه از نوبختى است. نكته قابل توجه، تشابه فراوان اين دو كتاب است. گو اينكه شيوه نقل و اقتباس در ميان پيشينيان بسيار معمول بوده است؛ امّا تشابه و تقارن به اين گستردگى نمىتواند با توجيه نقل و اقتباس موجه باشد. استاد محمّدرضا حسينى جلالى ضمن مقاله پژوهشگرانهاى، به اين نتيجه رسيده كه فرقالشّيعه از نوبختى نبوده و نسخهاى ناقص از همان كتاب المقالات و الفرق است. گفتنى است كه نوبختى در اين زمينه كتابى داشته كه شيخ مفيد مطالبى را از آن در العيون و المحاسن آورده است، كه آن مطالب شباهتى با فرق الشيعه موجود ندارد و اين خود دليلى است بر اينكه فرقالشيعه از آن نوبختى نيست. ابن نديم كتابى با عنوان الآراء و الديانات از نوبختى ياد مىكند؛ ولى اضافه مىكند كه وى به اتمام آن موفّق نشده است. در صورتى كه كتاب چاپ شده، فرق شيعه را تا پايان آن، يعنى بعد از امام حسن عسکری(ع) دارد. با اين حال گويا كتاب نوبختى در دسترس بوده است. اشعرى احتمالا كتاب را بين سالهاى 265 تا 289ق. نگاشته است؛ زيرا در يك مورد مسائل بعد از امام حسن عسکری(ع) را آورده و در موردى ديگر عدم شوكت قرامطه را تصريح كرده است كه با حمله سال 289ق. قرامطه و بستن راهها و گرفتن مكّه سازگارى ندارد. اثر حاضر از جمله منابع كهن و بسيار قابل توجّه در زمينه شناخت فرقهها و نحلههاى شيعه است. پس از مقدّمه، متن كتاب از اختلاف امّت بر سر امامت آغاز مىشود و با نقل ديدگاههاى مختلف معتزله و مرجئه و ديگران در اين باره، تمامى فرق را در چهار فرقه شيعه، مرجئه، معتزله و خوارج خلاصه مىكند. پس از آنچه ياد شد، كتاب يكسره درباره فرقهها و جريانهاى شيعى است. نخست مسأله امامت مطرح شده و ديدگاههاى مختلف زيديّه و اماميّه و...در اين باره بررسى شده است. تفرق فرق شيعه پس از على(ع) در اين كتاب آمده و نسبت به برخى از فرقهها توضيحاتى سودمند ياد شده است. از جمله موارد سودمند كتاب، اطّلاعات گرانقدرى است كه نسبت به ائمه شيعه، عقايد غُلاۀ شيعه و منشأ اسماعيليه در لابلاى صفحات آن توان يافت. مقدّمه و تعليقات ارزشمند محقق كه در تكميل و يا توضيح متن نگاشتهاند، بر سودمندى كتاب افزوده است. به هر حال كتاب ياد شده؛ از جمله متونى است كه در شيعه شناسى كار آمده است و هيچ پژوهشگر و شيعهشناسى از در نگريستن و بهره گرفتن از آن بىنياز نيست. به هر حال آقاى مشكور مقايسهاى بين فرق الشيعه نوبختى و المقالات و الفرق انجام داده كه روشن مىسازد، المقالات و الفرق در بسيارى موارد اضافاتى بر فرق الشيعه نوبختى دارد. ايشان دراين باره مىگويد: متن اين دو كتاب از نظر ابواب و توالى بحث و حتى عبارات تقريبا يكى است و پيداست كه يكى از ديگرى گرفته شده است. فرقى كه دارند آنست كه كتاب المقالات و الفرق سعد بن عبدالله در بسيارى از موارد اضافاتى بر فرق الشيعه نوبختى دارد و روى هم بالغ بر سى صفحه زايد بر آن است. ايشان اين اضافات را با ذكر صفحه به تفصيل در مقدمهاى كه بر كتاب المقالات و الفرق به عربى نوشته شرح دادهاست كه اينك به بعضى از آنها اشاره مىشود. در آغاز كتاب المقالات و الفرق مقدمهاى است، در نه سطر كه فرق الشيعه نوبختى فاقد آنست. متأسفانه از اول كتاب المقالات و الفرق چند صفحهاى ساقط شده كه احتمال مىرود، قسمتى از آن بقيه همين مقدمه و مطالبى زائد بر فرق الشيعه نوبختى بوده باشد. در فقره 131 (صفحه 67 كتاب المقالات چاپى) مطلبى ذكر شده كه از نظر تاريخ بسيار مهم است و در هيچ يك از كتب تاريخى نيامده و آن خبر خودكشى عبدالله بن المقفع (در گذشته در 143ه) مترجم كتاب كليلة و دمنة و ديگر كتب قديم است. در اين فقره سعد بن عبدالله مىنويسد: «چون سفيان بن معاويه مهلبى كه از طرف ابوجعفر منصور عامل بصره بوده، مأمور فرستادن عبدالله بن المقفع براى كشته شدن به نزد منصور شد، عبدالله بن مقفع پيش از آنكه دستگير شود، خود را بكشت. گويند زهر خورد و بمرد و بقولى خويشتن را (بدار آويخته) خفه كرد». خبر انتحار ابن مقفع تنها خبر و قديمىترين خبرى است كه قريب يكصد و پنجاه سال پس از مرگ وى توسط سعد بن عبدالله ابى خلف اشعرى به ما رسيده است. در فقره 111 قريب چهار صفحه مطلبى درباره فرقه مخمسه يا پيروان ابوالخطاب كه معتقدان به الوهيت محمد و على و فاطمه و حسن و حسين بودند، آمده كه در ديگر كتب فرق از آن فرقه به آن تفصيل ذكرى نرفته است. عدد فرقههاى شيعه اماميه، پس از وفات حضرت امام حسن عسکری(ع) كه در كتاب فرق الشيعه نوبختى سيزده فرقه ذكر شده، در كتاب المقالات و الفرق دو فرقه بيشتر، پانزده فرقه آمده كه با كمال تأسف فرقه پانزدهم آن از آخر كتاب ساقط گرديده است. اختلافات فراوان ديگرى نيز بين اين دو متن وجود دارد كه خوانندگان محترم مىتوانند، به مقدمه آقاى مشكور (صفحه، ك - كد) بر كتاب المقالات و الفرق مراجعه نمايند. المقالات و الفرق اوّلين بار بر اساس دو نسخه موجود آن، به تحقيق و تعليق محمّد جواد مشكور به سال 1341ش. منتشر شد. محقق، مقدّمهاى مفصّل بر كتاب نوشته و در ضمن آن افزون بر زندگانى مؤلّف، راجع به كتاب نيز توضيحاتى آورده است و تعليقات مفصلى نيز به كتاب افزوده است. اين كتاب مشتمل بر پاورقىهايى به قلم محقق و فهرستهاى ذيل مىباشد: آيات، احاديث، برخى از اصطلاحات و كلمات در كتاب، قوافى، ملل و فرق و مذاهب و اهل مذاهب، نام زنان و مردان، كنيهها، شهرها و مكانها.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
كامل البهائي المجلد 1
نویسنده:
حسن بن علي طبري؛ مترجم: محمد شعاع فاخر
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: المکتبة الحیدریة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
کتب کلام شیعه
,
کتب امام شناسی
کلیدواژههای فرعی :
حجة الوداع ,
فرقه ناجیه ,
احقیت علی به خلافت ,
حقیت امامت علی علیه السلام ,
خلافت عثمان بن عفان ,
بیعت سقیفه ,
حدیث غدیر ,
ولایت امام علی(ع) ,
نص رسول الله (ص) بر امامت حضرت علی (ع) ,
حجة الله علی خلقه ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
افضلیت امام علی(ع) ,
امر پیامبر(ص) به احضار قلم و دوات ,
شابک (isbn):
964-503-071-4
چکیده :
كامل البهائي تعریب کتاب «كامل بهائی» اثر عمادالدین طبری (متوفی 675ق) است که به قلم محمد شعاع فاخر، از فارسی به عربی ترجمه شده است. در ابتدای کتاب، دو مقدمه از مترجم و محدث قمی افزوده شده است. در مقدمه مترجم، ابتدا شرح حال مختصری از نویسنده ارائه و سپس، توضیح کوتاهی پیرامون کتاب ذکر شده است. مترجم به این نکته اشاره دارد که در اصل کتاب، با اشتباهات لغوی، تاریخی و حتی کلامی فراوانی مواجه شده و پس از تحقیق و تفحص بسیار، به تصحیح آن پرداخته است ازجمله اشکالاتی که مترجم به اصل فارسی کتاب گرفته، آن است که چرا کتاب مورد تحقیق صحیح قرار نگرفته و ناشر، به نسخهای که در طبع بدان اعتماد نموده، اشاره نکرده است؟ در مقدمه دوم نیز شرح حال مختصری از مؤلف ارائه و به آثار او، اشاره شده است. مطالب اصل کتاب دو مجلد در یک جلد سامان گرفته؛ اما مترجم، آنرا در دو جلد تنظیم کرده است. ازجمله ویژگیهای این ترجمه، علاوه بر سعی مترجم بر حفظ اصل رعایت امانت در ترجمه و بهکارگیری عبارات مناسب و تا حدی مسجع، شیوایی و رسایی متن است، بهگونهای که تا حد امکان، از واژهها و عبارات ثقیل و سنگین در آن استفاده نشده است. بهمنظور آشنایی با نوع ترجمه و مقدار توانایی مترجم، بخشی از متن فارسی به همراه ترجمه عربی آن، نقل میشود: «باب یازدهم؛ برپایی سقیفه: چون رسول(ص) را دفن کردند و خبر مرگ او در دیار عرب فاش شد و رؤسا و امراء و فقرا و قبائل عرب روی به تعزیت رسول نهادند و روزبهروز میآمدند و بنوهاشم به عزا مشغول شدند، صحابه چنان مصلحت دیدند که فرصت نگهدارند و گفتند که کار خلافت به زودی بباید ساخت یمکن که اگر بنوهاشم از عزا فارغ شوند این کار بر ما تمام نشود». «الباب الحادی عشر؛ فی بناء السقیفه: و لمّا انتشر خبر وفاة النبيّ(ص) في الأطراف و الأكناف من ديار العرب، أقبل الرؤساء و الأمراء و قبال العرب للعزاء بوفاة النبيّ(ص) و صاروا يتقاطرون على المدينة يعزّون بني هاشم، و كانوا مشغولين بإقامة العزاء عليه، فاغتنم الصحابة انشغالهم بالعزاء فرصة و قالوا: إذا فرغوا من العزاء فإنّ الأمر لا يتمّ لنا حتما، و ينبغي أن نسارع إلى اهتبال الفرصة لئلّا تضيع من أيدينا»
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقائدنا بين السائل و المجيب
نویسنده:
محمدعلي حلو
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار القارئ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
اندیشه سیاسی شیعه ,
امام شناسی ,
پیامبر شناسی ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
فرقه ناجیه ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
امامت ,
نبوت ,
شیعه جعفری ,
ایدئولوژی شیعه ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
خداشناسی ,
شیعه - دفاعیهها و ردیهها ,
مبانى قرآنى امامیه ,
شبهات کلامی ,
باورهای امامیه ,
مانیفست امامیه ,
ایمان از نظر امامیه ,
جهاد از دیدگاه شیعه ,
چکیده :
کتاب عقائدنا بين السائل و المجيب نوشته محمدعلی حلو درباره عقاید شیعه می باشد. مطالب کتاب که در قالب پرسش و پاسخ به زبان عربی تدوین شده این موضوعات را شامل می شود: توحید, قرآن, نبوت, عصمت, امامت, عدل, معاد, اهل بیت, شیعه, فرق و مذاهب, نماز, روزه و متفرقات.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لمحات في الکتاب و الحدیث و المذهب المجلد 1
نویسنده:
لطف الله صّافي كلبيكاني
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم ایران: مکتبة آیة الله العظمی الصافی، وحدة النشر العالمیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کلام و عقاید شیعه
,
کتب رد وهابیت
,
کتب امام شناسی
کلیدواژههای فرعی :
فرقه ناجیه ,
نقض فتاوی وهابیت ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
مهدویت ,
هدایت قرآن ,
شناخت امام زمان(عج) ,
اختفای ولادت امام زمان (عج) ,
ازدواج علی (ع) با فاطمه(س) ,
گریه بر قتل امام حسین (ع) ,
ذکر عطش امام حسین ( ع ) ,
شبهات وهابیت بر علیه شیعه ,
رد عقاید وهابیت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
لطف الله صافی گلپایگانی
شابک (isbn):
978-600-5105-63-6
چکیده :
مجموعه “لمحات فی الکتاب و الحدیث و المذهب” عنوان یکی از مهمترین آثار آیتالله صافی گلپایگانی است که به زبان عربی در سه جلد به نگارش درآمده و منتشرشده است. این مجموعه شامل 23 رساله فقهی_ اعتقادی به قلم این عالم آگاه است که بعضی از این رسالهها در چند سال گذشته بهصورت مستقل به چاپ رسیده و برخی دیگر نیز برای نخستین بار منتشر شد. "جلد اول" رساله اول: “إلی هدی كتاب الله” “به سوی هدایت کتاب خدا” اولین رساله این مجموعه میباشد. آیت الله صافی در این اثر- که چند سال قبل از انقلاب آن را به رشته تحریر درآورده- به مباحث مهمّی اشاره نموده است. وی، تنها درد مسلمانان معاصر را در ترك عمل به قرآن و اكتفا به اسم اسلام دانسته و با تذکّر آیاتی از قرآن مجید و دعوت مخاطبان به قرائت مكرر آنها، وضعیت فعلی جامعه اسلامی را در ابعاد مختلف بازگو و آن را با جامعه ایدهآل قرآنی مقایسه نموده است. او در قسمت پایانی این رساله با اشاره به بیداریهای اسلامی، استمرار و فراگیر شدن آن را در تمسّک به دستورات اسلام عزیز دانسته و همه نویسندگان و مصلحان اجتماعی را به عرضه آموزههای اسلامی به مردم دعوت کرده است. رساله دوم: “احادیث افتراق المسلمین علی ثلاث و سبعین فرقة” “حدیثهای تفرقه مسلمانان بر 73 فرقه” دومین رساله این مجموعه است که نویسنده، بحث تفرقه و اختلاف در امّت پیامبر را دارای سابقه در امّت حضرت عیسی و موسی علیهماالسلام دانسته است. او در ادامه، به تفصیل و با دلایل محکم اثبات میکند که تنها فرقه ناجیه، شیعه دوازده امامی است. رساله سوم:”من لهذا العالَم؟” در این رساله، مؤلف گرانقدر، با تشریح ابعاد مختلف و اوضاع ناهنجار سیاسی، نظامی و اقتصادی به این سؤال پاسخ میدهد که خدا چه كسی را برای اصلاح این وضع میفرستد؟ وی در ادامه با اشاره به آیات و روایات، ایجاد روح امّیدواری در جامعه را شاخصه اصلی نظریه اسلام درباره آینده جهان دانسته و با ذکر روایات و منابعی که تصریح به اسامی ائمه به خصوص امام زمان علیهالسلام، تنها راه نجات بشریت را در ظهور موعود همه انبیاء معرّفی مینماید. رساله چهارم: “العقیدة بالمهدیة” “اعتقاد به مهدویت” چهارمین رساله این اثر ارزشمند است که نویسنده محترم پس از بیان مقدّمهای كوتاه درباره اهمیت عقیده به مهدویت، به معرّفی تفصیلی كتاب “البرهان فی علامات مهدی آخر الزمان” تألیف علی بن حسام الدین المتقی الشاذلی از مشاهیر علما اهل سنّت میپردازد. رساله پنجم: “عصمة الأنبیاء و الائمة علیهمالسلام” “عصمت پیامبران و ائمه علیهمالسلام” عنوان پنجمین رساله است که در بردارنده مباحث بسیار ارزشمندی است. این رساله مشتمل بر مقدمهای از آیت الله العظمی سبحانی است که در آن اشاره به این دارد که حدود سی و دو سال پیش، رئیس جماعت اسلامی آمریکا و کانادا آقای عادل جوهر نامهای به ایشان فرستاده بود که سه سؤال درباره عصمت انبیاء در آن نوشته بود. سپس او با اشاره به اینکه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی از فحول و پهلوانان مباحث اعتقادی است، می گوید: سؤالات را خدمت ایشان دادم و ایشان جواب دادهاند. این جوابها در این رساله گردآوری شده است که در سه بحث عصمت پیامبران و ائمه علیهمالسلام، علم امام و اختلاف درجات ائمه در ایمان و علم و اخلاق بحث میکند. رساله ششم: “ایران تسمع و تجیب” “ایران میشنود و جواب میدهد” یکی دیگر از رسالههای با ارزش تألیف این مرجع عالیقدر در سال 1395 هجری قمری است. فرقه ضاله وهّابی قبل از انقلاب، هیئتی را به ایران فرستادند و به خیال خودشان اشكالاتی علیه تشیّع مطرح كردند و در پی آن، وهّابی مغرض ابوالحسن ندوی هندی كتابی به نام “اسمعی یا ایران” علیه ملّت مسلمان ایران نوشت. او در جواب اتهامات این کتاب، این رساله را نوشته و با انتخاب نام آن توسط امام موسی صدر ره آن را به طبع رساند. رساله هفتم: “جلاء البصر لمن یتولّی الائمة الإثنی عشر” “روشنی دیده برای كسانی كه امامت دوازده امام را پذیرفتهاند” عنوان هفتمین رساله مجموعه لمحات است كه مشتمل بر انكار و ردّ روایاتی است كه دلالت بر این دارد كه ائمه علیهمالسلام سیزده نفر هستند. در زمان مرجعیّت حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی ره، سؤالات و شبهاتی پیرامون این موضوع به دست مبارك آن مرجع فقید رسیده بود كه ایشان هم جواب این بحث را به آیت الله العظمی صافی واگذار نمود كه او این رساله را در جواب آن سؤالات نوشت. رساله هشتم: “مشروعیة الإستخارة و انّها لیست من الإستسقام بالأزلام” حدود سه دهه پیش، شیخ جامع الأزهر محمود شلتوت در مجله “رسالة الاسلام” مقالهای در تفسیر آیه “و أن تستقسموا بالازلام” نوشت و استخاره در مكتب اهل بیت علیهمالسلام را همردیف این خرافه عصر جاهلیت قرار داد. وقتی این مجله به دست مرحوم آیت الله العظمی بروجردی رسید، او به آیت الله صافی امر فرمود كه جوابی در ردّ این مقاله بنویس و او این رساله را در اجابت این درخواست تألیف نمود. رساله نهم: “تفنید اكذوبة خِطبة الامام علی علی الزهراء علیهاالسلام” از شبهات مطرحشده توسط وهابیت، بحث خواستگاری حضرت علی علیهالسلام از دختر ابوجهل در زمانی كه حضرت زهرا علیهاالسلام همسر ایشان بود، است. او در این رساله با بحثی مستدل و تكیه بر منابع اهل سنّت، به این شبهه جواب دادهاست. رساله دهم: “البكاء علی الامام الحسین علیهالسلام” “گریه بر امام حسین علیهالسلام” عنوان رساله دیگری از این مجموعه است كه در استحباب گریه، عزاداری و احیاء شعائر حسینی علیهالسلام به رشته تحریر درآمده است كه میتواند جوابگوی شبهات زیادی كه امروزه در فضای جامعه مطرح میشود؛ باشد. رساله یازدهم: “فی تفسیر آیة التطهیر” آیه تطهیر یكی از ادله محكم و منصوص بر عصمت اهل بیت علیهمالسلام است كه او در این رساله با تحلیل و بررسی مفاد این آیه شریفه، بحث مفید و ارزندهای در این باره ارائه دادهاند. رساله دوازدهم: “تفسیر آیة الإنذار و أحادیث یوم الدار أو بدء الدعوة” در سال 1397 هـ.ق مطالبی پیرامون آیة الإنذار در مجله “حضارة الاسلام” به طبع رسیده بود كه مشتمل بر اشتباهاتی در زمینه این قضیه بود. آیت الله العظمی صافی در این رساله با اشاره به اشكالات مطرحشده به همه آنها با استدلال متین و برهانی محكم پاسخ ارائه كرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لمحات في الکتاب و الحدیث و المذهب المجلد 2
نویسنده:
لطف الله صّافي كلبيكاني
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم ایران: مکتبة آیة الله العظمی الصافی، وحدة النشر العالمیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کلام و عقاید شیعه
,
کتب حدیث شیعه
,
کتب رد وهابیت
کلیدواژههای فرعی :
فرقه ناجیه ,
تطهیر اهل بیت(ع) ,
وجوب تمسک به ثقلین ,
اختصاصات اهل بیت (ع) ,
شیعه و تحریف قرآن ,
تحریف ناپذیری قرآن ,
تقریب مذاهب ,
توحید از دیدگاه وهابیت ,
شبهات وهابیت بر علیه شیعه ,
رد عقاید وهابیت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
لطف الله صافی گلپایگانی
کد کنگره:
BP 212 / 5 / ص 2 ل 8
چکیده :
مجموعه “لمحات فی الکتاب و الحدیث و المذهب” عنوان یکی از مهمترین آثار آیتالله صافی گلپایگانی است که به زبان عربی در سه جلد به نگارش درآمده و منتشرشده است. این مجموعه شامل 23 رساله فقهی_ اعتقادی به قلم این عالم آگاه است که بعضی از این رسالهها در چند سال گذشته بهصورت مستقل به چاپ رسیده و برخی دیگر نیز برای نخستین بار منتشر شد. "جلد دوم" رساله سیزدهم: “مع الخطیب فی خطوطه العریضة” در سال 1380هـ.ق محب الدین خطیب وهابی معروف، كتاب (الخطوط العریضة) را در ایراد اتهاماتی به مذهب شیعه نوشت و نوبت اول آن چاپ شد. او در مقدمه این رساله میگوید كه به خاطر اوضاع امّت اسلام بعد از چاپ اول، به این كتاب جوابی ندادم لیكن وقتی چاپهای مكرّر آن را دیدم به طوری كه حتی رایگان در موسم حج تقسیم میشد، به درخواست جمعی از آگاهان و بزرگان، جوابی به این كتاب نوشتم. این كتاب تا به حال در صدها هزار تیراژ مستقلاً به چاپ رسیده است. رساله چهاردهم: “صوت الحق و دعوة الصدق” این رساله در سال 1396 هـ.ق به رشته تحریر درآمد كه به بحث مهم تقریب بین مذاهب و اتحاد بین شیعه و اهل سنّت پرداخته است. در این كتاب، به عقائد مشترك و اختلافی بین این دو فرقه مهم اسلامی اشاره كرده و اشارهای هم به بحث صیانت قرآن از تحریف دارد. او با طرح پیشنهاد “تشكیل مؤتمر من اقطاب فكرة التقریب” به عنوان پیشنهاد اصولی برای پایان دادن اختلاف بین مذاهب این رساله را به پایان برده است. رساله پانزدهم: “أمان الأمة من الضلال و الإختلاف” “ایمنی امّت از گمراهی و اختلاف” عنوان پانزدهمین رساله این مجموعه نفیس میباشد كه به مباحث مهمی از جمله سبب اعراض اهل سنت از احادیث شیعه و نیز وجوب تقدیم روایات اهل بیت علیهمالسلام بر روایات دیگران و نصوص صحیحه بر وجوب تمسك به اهل بیت علیهمالسلام پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شيعة في عقائدهم و أحکامهم
نویسنده:
سيد أمير محمد كاظمي قزويني
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
بیروت لبنان: دار الزهراء,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
,
شیعه شناسی
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
فرقه ناجیه ,
آیات امامت ,
آیات فضائل اهل بیت (ع) ,
آیات امامت امام علی (ع) ,
احادیث فضایل اهل بیت (ع) ,
احقیت علی به خلافت ,
حقانیت مذهب شیعه ,
خلافت بعد از رسول الله (ص) ,
عقاید شیعه امامیه ,
احادیث امامت ائمه اثنی عشر(ع) ,
احادیث امامت امام علی(ع) ,
احادیث فضایل امام علی (ع) ,
احادیث افضلیت امام علی(ع) ,
نص نبی ( ص ) بر تعیین ائمه ( ع ) ,
نص رسول الله (ص) بر امامت حضرت علی (ع) ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
تاریخ امامیه ,
کد کنگره:
BP 211/5 /م8ش9
چکیده :
«الشيعة في عقائدهم و أحكامهم» اثر سيد امير محمد كاظمى قزوينى، بررسى و توضيح عقايد و احكام مذهب شيعه اثنیعشر ى و پاسخ به شبهات مطرح شده پيرامون آن مىباشد كه به زبان عربى در سال 1396ق نوشته شده است. نويسنده انگيزه خود از تأليف كتاب را، زدودن شبهاتى كه به عقايد و احكام مذهب اماميه به ناروا نسبت داده شده، عنوان نموده است. "ساختار" كتاب با مقدمه نويسنده آغاز و مطالب در بيستوچهار فصل تنظيم شده است. نويسنده در ابتدا بحثى لغوى و معنايى در مورد شيعه داشته و سپس به اصول مذهب شيعه، توحيد و معناى، عدل و نبوت از ديدگاه شيعه پرداخته و در نهايت، ضمن بحث از تعداد ائمه (علیهم السلام) و مسأله خلافت پس از پيامبر (صلی الله علیه و اله و سلم)، برخى از احكام و امور عبادى را بررسى نموده و شبهات مطرح شده در مورد هر يك را پاسخ داده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مع الدکتور السالوس في کتابه : مع الأثنی عشریة في الأصول و الفروع
نویسنده:
جاسم هاتو موسوی، شاكر عطیه ساعدی؛ گردآورنده: محسن جابري
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
بیروت: مؤسسة التاریخ العربی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
,
شیعه شناسی
کلیدواژههای فرعی :
فرقه ناجیه ,
احقیت علی به خلافت ,
حقانیت مذهب شیعه ,
خلافت بعد از رسول الله (ص) ,
عقاید شیعه امامیه ,
غصب خلافت ,
بیعت سقیفه ,
حدیث غدیر ,
نص رسول الله (ص) بر امامت حضرت علی (ع) ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
تاریخ امامیه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فسئلوا أهل الذکر
نویسنده:
محمد تيجاني سماوي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم ایران: انصاریان,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه شناسی
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
کتب رد وهابیت
کلیدواژههای فرعی :
کلام شیعه ,
فرقه ناجیه ,
حقانیت مذهب شیعه ,
عصمت جمیع صحابه ,
عقاید شیعه امامیه ,
ائمه شیعه(ع) ,
غصب خلافت ,
بیعت سقیفه ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
توحید شیعه ,
قواعد فقهی شیعه (اعم) ,
تاریخ امامیه ,
شبهه شرک در توسل ,
کد کنگره:
BP 212/5 /س8ف2
چکیده :
فسئلوا أهل الذكر، اثر محمد تیجانی، کتابی است در بررسی عقاید شیعه و اهل سنت و اشاره به ویژگیهای مذهب تشیع که به زبان عربی و در دوران معاصر نوشته شده است. نویسنده در مقدمه، به بیان این مطلب پرداخته که پرسشهایى که در این کتاب مطرح شده است، ویژه مسلمانان کنجکاو، خصوصا اهل سنت میباشد؛ آنها که مىپندارند فقط خود به سنت راستین نبوی چنگ زدهاند، بلکه دیگر مسلمانان را محکوم کرده و گاهى به استهزاء مىگیرند در بخش اول، سؤالهایی در رابطه با ذات اقدس احدیت مطرح شده است، از قبیل: رؤیت و جسم بودن خداوند؛ عدل الهی با جبر چگونه سازش دارد؛ سخن اهل ذکر درباره خداوند و اهل ذکر درباره خداوند متعال چه میگویند. پیرامون رؤیت و جسم بودن خداوند، به این نکته اشاره شده است که خداى سبحان در قرآن کریم مىفرماید: در بخش دوم، سؤالهای پیرامون پیامبر (صلی الله علیه و اله) مطرح و پاسخ داده شده است. بخش سوم، درباره اهلبیت (علیهم السلام) است. در بخش چهارم، به بحث پیرامون احوال برخی از اصحاب پرداخته شده است. نویسنده، معتقد است تمام احکام تشریعى و عقاید اسلامى از راه اصحاب به ما رسیده است و هیچکس ادعایى ندارد که از راه کتاب و سنت، عبادت خدا مىکند، جز اینکه اصحاب واسطه رساندن این دو مصدر اصلى به تمام مسلمانان در شرق و غرب عالم هستند و از اینکه اصحاب، پس از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) اختلاف کردند، متفرق شدند، به هم فحش دادند، یکدیگر را لعن کردند و حتى با هم پیکار نموده و همدیگر را کشتند، به اعتقاد وی، نمىشود بدون هیچ بحث و نقد و اعتراض و تحقیقى، احکام را از آنان فراگرفت و همچنین نمىتوانیم به نفع یا علیه یکى از آنان داورى کنیم جز اینکه احوال و اوضاعشان را بررسى کرده و تاریخ زندگى آنان را چه در حیات پیامبر (صلی الله علیه و آله) و چه پس از آن، بررسى نماییم و بدینسان حقجوى را از دنبالهروى باطل و مؤمن را از تبهکار و مخلص را از منافق و مرتد را از شاکر جدا ساخته و تشخیص دهیم در بخش پنجم، به بررسی اعمال، رفتار و زندگانی خلفای سهگانه پرداخته شده است. نویسنده، معتقد است انسان پژوهشگر اگر کتابهاى تاریخ را بررسى کند و بر برخى از مسائل پشت پرده خلفاى سهگانه آگاه شود، مطمئن مىشود که آنان از نگارش احادیث پیامبر، خوددارى کردند و حتى نگذاشتند مردم، آن احادیث را بازگو یا به دیگران منتقل کنند؛ زیرا بدون شک مىدانستند که این احادیث هرگز با منافعشان سازگار نیست و حداقل با بسیارى از احکامى که بهخاطر منافع خود ساختند و طبق اجتهاد شخصیاشان تأویل کردند، تعارض . بخش ششم، پژوهشی است کوتاه پیرامون خلافت و مسائل پشت پرده آن که قبل از وفات پیامبر (صلی الله علیه و آله) و پس از آن رخ داده است نویسنده در بخش هفتم، به توضیح این مطلب پرداخته که مشکل حدیث از بزرگترین مشکلاتى است که امروزه مسلمانان دستبهگریبان آنند، بهویژه در این دوران که از دانشگاههاى وهابیان، دکترهاى متخصصى در فنون حدیثشناسى فارغالتحصیل شدهاند و تنها احادیثى را حفظ مىکنند که با مذهب و عقیده و مسلکشان سازگار باشد
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لماذا اخترت مذهب الشیعة مذهب أهل البیت علیهم السلام
نویسنده:
محمد مرعي امين انطاكي؛ مصحح: عبدالکریم عقیلی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم ایران: مکتب الإعلام الإسلامي,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
,
شیعه شناسی
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
فرقه ناجیه ,
آیات امامت ,
تطهیر اهل بیت(ع) ,
آیه مودت ,
احادیث فضایل اهل بیت (ع) ,
احقیت علی به خلافت ,
حقانیت مذهب شیعه ,
وجوب مودت ائمه علیهم السلام ,
احادیث امامت ائمه اثنی عشر(ع) ,
آیه ولایت ,
احادیث امامت امام علی(ع) ,
احادیث فضایل امام علی (ع) ,
خلافت ائمه عترت(ع) ,
غصب خلافت ,
وجوب مودت علی علیه السلام ,
احادیث افضلیت امام علی(ع) ,
بیعت سقیفه ,
حدیث غدیر ,
خلافت خاصه علی علیه السلام ,
نص نبی ( ص ) بر تعیین ائمه ( ع ) ,
نص رسول الله (ص) بر امامت حضرت علی (ع) ,
نص نبی ( ص ) بر امامت ثانی عشر ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
کد کنگره:
BP 212/5 /م4ل8
چکیده :
لماذا اخترت مذهب الشيعه مذهب اهل البيت (علیهم السلام) درباره اثبات حقانيت اميرالمومنين (علیه السلام) و جانشينى ايشان بعد از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نوشته شده است. كتاب با دو مقدمه و مطالب در هشت فصل، تنظيم شده است. نويسنده در تمامى اين فصول، با استفاده از آيات و رواياتى كه در كتب اهل سنت منقول است، به اثبات حقانيت و ولايت اميرالمومنين علیه السلام و فرزندان معصومش علیهم السلام پرداخته و در دو فصل آخر، به ماجراى سقيفه اشاره نموده و مناظراتى را كه با افراد مختلف داشته، نقل كرده است. نويسنده در فصل اول، اشاره مىكند كه همه مذاهب چهارگانه اهل سنت، از شاگردان امام صادق (علیه السلام) بوده و از ايشان مطالب را گرفته و به چهار فرقه تبديل شدهاند. از اينرو آنچه كه در كتب مذاهب اربعه، موافق مذهب جعفرى است، از «جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام)» و آنچه كه مخالف با گفتار ايشان است، اجتهاد خود اين چهار نفر مىباشد. وى در اين فصل، به شرح حال خويش پرداخته و در ادامه، به اختلافاتى كه بين اين مذاهب چهارگانه و اختلاف فتاوايى كه دارند، اشاره نموده است. مثلا مىگويد كه شافعى معتقد است اگر كسى دستش به زن اجنبيهاى بخورد، وضويش باطل مىشود و حنفى خلاف آن را گفته است. همچنين مالك با اين دو مخالف ورزيده و مىگويد اگر اين تماس از روى شهوت باشد يا از عمد، وضوء واجب مىشود و الا مشكلى ندارد. شافعى دخترى كه از زنا به دنيا آمده را براى ازدواج جائز مىداند، اما سه مذهب ديگر مخالفت كردهاند. حنفى مىگويد كه وضوء با خروج خون از بدن ولو كم باشد، باطل مىشود و سه گروه ديگر خلاف آن را گفتهاند. نويسنده در ادامه، طائفه شيعه را طائفهاى حقه و محقه خوانده و بهترين خلق خدا حساب مىكند و جزء فرقه ناجيه مىشمارد .وى در فصل دوم، به اثبات ولايت و حقانيت اميرالمومنين (علیه السلام) توسط آيات ولايت، تطهير، مباهله، مودت، صلوات، تبليغ يا حديث غدير پرداخته و همچنين در عنوانى به نام شيعه و سنت نبوى، به بررسى دلالى احاديثى چون حديث دار انذار، ثقلين، سفينه، منزلت و مدينة العلم پرداخته است. در فصل سوم، به نصوصى كه از طرف پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره محصور بودن خلفاء در 12 امام اشاره شده، پرداخته شده است. نويسنده در فصل چهارم، از احاديثى كه در فضائل اميرالمومنين (علیه السلام) و ذريهى ايشان سخن گفته شده، نام برده است. در فصل پنجم، احاديث و سخنانى از پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده كه به اعلميت على (علیه السلام) و اهل بيتش بر سايرين دلالت دارد. همچنين شهادت بعضى از علماء به اعلميت على (علیه السلام) و اهل بيت ايشان بيان شده است. فصل ششم، در مدح پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از شيعه على (علیه السلام) و اهل بيت اوست. در فصل هفتم به مصيبت سقيفه پرداخته شده و ماجراى سقيفه ذكر شده است. نويسنده در فصل آخر، مناظراتى كه با افراد مختلف و بزرگان علماى شافعى در زمينه ولايت و تشيع داشته اشاره كرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 97
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید