مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
تاریخ عرفان
روانشناسی عرفان
عارفان
عرفان اسلامی
عرفان تطبیقی
عرفان شرقی
عرفان مسیحی
عرفان های نوظهور
عرفان یهودی
فلسفه عرفان (فرا عرفان)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
تعداد رکورد ها : 1265
عنوان :
بررسی تطبیقی رقص سماع و رقص شیوا
نویسنده:
الهام کیانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سَماع
,
اصطلاحنامه عرفان
,
رقص
,
هنر و علوم انسانی
,
دین هندو
,
پژوهش در هنر
,
آیین شیوا
,
اسطورهها
چکیده :
رقصدر لغت به معنی لعب ، بازی و پایکوبی است. در اصطلاح، رقص به حرکات موزونی گفته میشود که بطور فردی یا گروهی و متناسب با آهنگ و به منظور خاصی انجام میگیرد. در میان مردم اولیه رقص در بیشتر اوقات حالت تقلیدی داشته و از تقلید حرکات حیوان و انسان تجاوز نمی کرده است، رفته رفته این هنر مترقی شد و به وسیله آن افعال و حوادث موضوع تقلید در رقص قرار داده شدند.از دیدگاه هنر، زبان رقص، زبان نماد و نشانه است و وسیلهای برای ارتباط ساختارهای اجتماعی و فرهنگی است؛ به نظر میرسد که وجود زبان و نشانههای موجود در حرکات رقص در میان انواع دیگر غیرانسانی (جانوران) میتواند مفهوم و کارکرد رقص و زبان آن را، حتی عمیقتر از آنچه در اذهان است نشان بدهد. رقص تنها عرصهای است که در آن نحوه زندگی و زیست، در عالیترین و خالصترین سطح بیان میشود چرا که رقص ظهور شدیدترین احساسات و شورهای برآمده از ادراکات درونی عاملان آن از معنای زندگی و فلسفه هستی میباشد.از جمله مهمترین رقصهای آئینی – اسطوره ای که از دیرباز تاکنون مورد توجه پیروان خاص خود بوده است میتوان به دو رقص مهم سماع در ایران و شیوا در هند اشاره نمود. که در تحقیق حاضر سعی شده است با استفاده از روش مطالعه تطبیقی به بررسی و نقد این دو رقص بخصوص اشتراکات آنها پرداخته شود.نتیجه بررسی این دو رقص نشان می دهد که هر دو ریشه مشترک فرهنگی هندواروپائی دارند و نشان دهنده فلسفه باورهای دینی پیروان آنها می باشند. با بررسی بیشتر این دو به رابطه عمیق پیروان این آیین هابا مبدأ آفرینش پی می بریم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقابل در هستی در مثنوی مولانا
نویسنده:
مهدی دهباشی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
افلاطون
,
مثنوی
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
فرهنگ اسلامی
,
نگرش
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
کتاب
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی نظرات و نقش پیتر برگر در سیر تحولات جامعهشناسی دین
نویسنده:
فائزه ایزدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پیتر برگر
,
الگوی نظری
,
مدرنیت
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
دین زدایی
,
جامعهشناسی دین
,
باور دینی
,
زندگینامه
چکیده :
در پایاننامه حاضر بعد از مرور مقدماتی شامل چیستی و چگونگی شکلگیری جامعهشناسیدین و نیز روند تغییرات و ریشههای آن، به بیان نظرات جامعهشناسان کلاسیک و سپس جامعهشناسان و نظریهپردازان معاصر پرداخته شده است. در ادامه، به منظور بررسی تطبیقی نظرات و نقش پیتر برگر- جامعهشناس دین معاصر و شهیر آمریکایی- در سیر تحولات جامعهشناسی دین، پس از بیان زندگینامه و آثار وی، آراء و نظرات برجسته او در چهارچوب طراحی شده در فصول قبل، آورده شده است. پیتر برگر بر آن بوده است که فرایند مدرنشدن به عرفیشدن و تکثر میانجامد؛ گرچه وی در سالهای بعد پارهای از دیدگاههایش به ویژه در زمینه عرفیشدن را به نقد کشید و تعدیلاتی را در آنها انجام داد. برگر، پدیده دین را کیهان مقدسی تعریف میکند که اساس آن تجربه از موجودی ماوراءالطبیعی و مقدس است. وی دین را محصولی انسانی میداند که شروع آن با تجربه دینی در جهان زندگی روزمره بود و ظهور آن ریشه در ساختار ناتمام و ناقص زیستی و غریزی آدمی دارد. مهمترین تأتیرات برگر در حوزه جامعهشناسی دین را میتوان نقش وی در رشد و افول جریان عرفیشدن، جهان نمادین و کثرتگرایی دانست که در این پایاننامه در حد توان بدانها پرداخته شده است. قسمت انتهایی پایاننامه نیز به منظور ایجاد تصویری کلی، هر چند کوتاه، از جامعهشناسی دین در قرن 21 میلادی، حاوی پرسش و پاسخی است که در فضای مجازی با تعدادی از مطرحترین جامعهشناسان دین جهان، فیلزاکرمن، استیو بروس، گریس دیوی، وید کلارک روف و دیوید مِهاچک، در موضوع کارکرد جامعهشناسی دین، سکولاریسم و تحولات اخیردر خاورمیانه، صورت گرفته است. این پژوهش به روش اسنادی و کتابخانهای و با رویکرد توصیفی - تحلیلی انجام شده و از منابع مکتوب دست اول و دوم و آثار الکترونیکی در گردآوری مطالب آن استفاده شده است.کلمات کلیدی: پیتر برگر، جامعهشناسی دین، پارادایم، عرفیشدن، مدرنیتههای چندگانه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مضامین تعلیمی در مثنوی
نویسنده:
سمیرا مقدمی ماهیآبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی
,
مولانا
,
اخلاقی
,
اخلاق
,
ادبیات تعلیمی
,
تربیتی
,
شعر تعلیمی
,
حکمی
,
تعلیمی
,
مضامین
,
تربیت
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
دَیِّن
,
اصطلاحنامه فقه
,
فضایل اخلاقی
,
13. علم کلام
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
مولوی، جلالالدین محمدبن محمد
چکیده :
مولوی در مثنوی با شگردهای گوناگون به تبیین مقال تعلیمی مورد نظر خود پرداخته است،گاهی با استناد به آیات قران کریم و احادیث و گاهی با استمداد از مثل و تمثیل و حکایت و داستان.و از این نظر مثنوی خوان رنگارنگی است با مضامین تعلیم، حکمت، اخلاق نظری و عملی.این رساله به وسع خود بر آن بوده است تا دست آشنا یا نا آشنای به معارف مثنوی را بگیرد و با خود به خانه های رنگارنگ و متنوع آن رهنمون سازد و جا داشت که کل مثنوی در این باب نقل می شد ولی به اقتضای عنوان رساله به موضوعات اهم پرداخته شده است بدان امید که هر چند کل آب دریا را نمی توان کشید ولی به قدر تشنگی می توان چشید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ارای کلامی جامی در مثنوی هفت اورنگ
نویسنده:
محدثه فرخی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
متکلمین
,
عبدالرحمن جامی
,
شناخت
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
هفت اورنگ (کتاب)
,
آرای کلامی
,
جامی-عبدالرحمن بن احمد
,
متکلمین اسلامی
,
آرای کلامی جامی
,
عرفان جامی
,
محییالدینبنعربی
چکیده :
نورالدین عبدالرحمن جامی، شاعر عارف قرن نهم هجری است. در خصوص عقاید کلامی جامی ، آنچه از مطالعه آثار وی نتیجه گرفته میشود، این است که جامی به معنی مصطلح، متکلم نیست؛ بلکه عارف و شارح مکتب فکری ابن عربی است و با توجه به اینکه عرفان و کلام، دو موضوع مهم علوم اسلامی به شمار میروند و در پارهای مباحث به هم نزدیک میشوند؛ لذا در این پژوهش، اصلیترین مباحث کلامی از خلال آثار نظم ونثر جامی با تکیه بر مثنوی گرانسنگ هفت اورنگ استخراج شده است.این تحقیق در شش فصل انجام شدهاست؛ که در ابتدا شرح احوالی از جامی و همچنین کلیاتی درباره علم کلام آورده شده است و در فصول بعد به بررسی آرا کلامی جامی با محوریت پنج اصل (توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد) به عنوان اساس مباحث و موضوعاتی چون «وجود و ماهیت خداوند، اسما و صفات الهی، صفات ثبوتیه و سلبیه، تشبیه و تنزیه، قضا و قدر، بدا، نبوت، عصمت انبیا، معجزات و کرامات انبیا، امامت و شرایط آن، معاد جسمانی و روحانی، شفاعت و وعد و وعید الهی ) و بسیاری مسائل دیگر که در درون این پنج اصل آمدهاست. و در نهایت چنین نتیجه گرفته میشود که عقاید کلامی جامی در یک مشرب کلامی خاص نمیگنجد و در پارهای از مسائل از مشرب کلامی اشعری پا فراتر نهاده و به ماتریدیه و امامیه نزدیک شده است.روش تحقیق در این پایان نامه تحلیلی – توصیفی است و روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای و اسنادی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه آراء کلامی در گلشن راز و تجریدالاعتقاد
نویسنده:
زهرا خالصی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه عرفان
چکیده :
گلشن راز در میان آثار عرفانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است .شیخ محمود شبستری توانسته است اندیشههای عرفانی خویش را با مهارتی تمام در قالب الفاظ و ابیات بریزد و به مباحث علم کلام بپردازد.در این پژوهش سعی بر آن شد تا به بررسی این اثر ارزشمند و مقایس? آن با «تجرید الاعتقاد» اثر فلسفی در علم کلام، پرداخته شود و همچنین تفاوتها و شباهتهای این دو کتاب در نحوه استدلال منطقی و تمثیلی مشخص گردد.در پایان نتیجهای که از این پژوهش گرفته شد آشکار ساخت که کدامیک از این آثار توانستهاند به مقتضای حال مخاطب مفاهیم مورد نظر خود را اثبات کنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شریعت تصویرخاقانی شروانی وسنایی غزنوی دربوته ی نقدادبی
نویسنده:
کیهان شهدائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
10. شریعت/ Šarīʿa
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
دَیِّن
,
13. علم کلام
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
سنایی، مجدودبن آدم
,
خاقانی - بدیل بن علی
,
مدیحهسرایی
چکیده :
وجود مضامین علمی؛ چون: طب، نجوم، فلسفه، کلام، عرفان و اندیشههای مذهبی در سخن خاقانی شروانی ملقب به «افضلالدین» و نیز سنایی غزنوی، باعث شده است تا هردو را «حکیم» نیز بخوانند. باورهای دینی و اندیشههای مبتنی بر شرع از مهمترین درونمایههای سخن این دوشاعر است که عموماً در قالب تصاویر شاعرانه، ساخته و پرداخته شده است.رسالهی حاضر پژوهشی است درباب تجلی تصاویردینی در دیوان خاقانی شروانی وسنایی غزنوی؛ یعنی: به بررسی وتحلیل دیدگاه وشیوهی نگرش خاقانی و سنایی به عناصردینی ومذهبی می پردازد.محور اصلی رسالهی حاضر، بررسی تجلی شخصیتها واماکن مذهبی دردیوان خاقانی و سنایی از منظر نقد تصویرپردازی است؛ موضوعی که در کتب بلاغی گذشته، چندان مورد توجه نبوده است.مسأله «تصویر» و «شریعت» و«شخصیت ها و اماکن مذهبی» و تعامل این سه واژه و ترکیب و چگونگی کاربرد و رویکردهای آنها در دیوان خاقانی و سنایی محور اصلی رسالهی حاضر را تشکیل میدهد این نوشتار، روشن می سازد که نگرش این دوشاعر به موارد مذکور، به رغم بسامدفراوان در سخن آنان، آن گونه که انتظار می رود، همگون با اصول عقاید اسلامی نیست و شاعران، نگرش خویش را در بسیاری از موارد، مدّاحانه به حبّ حطام دنیا آلوده و ازآن اصول تخطی نموده اند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روششناسی تفسیر مواهب علیه
نویسنده:
طاهره افشاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر
,
روش تفسیری
,
معارف اسلامی
,
مسایل جدید روش شناسی
,
13. علم کلام
,
تفسیر عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
واعظ کاشفی، کمالالدین حسین
,
مواهب علیه (کتاب)
,
روششناسی
چکیده :
مواهب علیّه یا تفسیر حسینی از تفاسیر مشهور قرن نهم هجری، تألیف کمال الدّین حسین واعظ کاشفیبه زبان فارسی است. افزون بر مواهب علیّه، وی تفاسیر دیگری به زبان فارسی دارد همانند جواهر التفسیر لتحفه الامیر، جامع الستّین یا تفسیر سوره یوسف. این تفسیر بر مشرب عارفان نوشته شده و البته در عبارتپردازیهای ادبی نیز برجسته بوده و در آن به اقوال عارفان و صوفیان، نظیرِ ابن عربی، قشیری، سنایی، مولوی و عطّار نیشابوری چه در نثر و چه در نظم، فراوان تکیه شده است.در مواهب علیّه تفسیر عرفانی به مثابه یک روش تفسیری دیده میشود و مفسر آن، بر این باور است که الهامات و واردات قلبی عارف میتواند مقصود الهی از آیات قرآن باشد. علیرغم عرفانی بودن تفسیر مواهب علیّه، وجوه کلامی نیز در آن برجسته مینماید گرچه نمیتوان به طور قاطع گفت وی از مشرب کلامی خاصّی مانند کلام شیعی یا معتزلی و یا اشعری دفاع کرده، چرا که رگههایی از هرکدام از این رویکردهای کلامی در آن به چشم میخورد و شاید راز قطعی نبودن مذهب وی هم در همین نکته نهفته باشد. با این وصف، بر اساس گزارش افندی، این نکته که فیض کاشانی به توصیه شاه عباس دوم،این تفسیر را اصلاح کرده و نام تنویر المذاهب بر آن نهاده است حاکی از غلبه یافتن اندیشههای کلامی اهل سنّت در این تفسیر است. این تنوّع و رویکردهای گونهگون کلامی در تفسیر، از یک سو محصولِ پیچیدگی عصر وی و تنوّع نگرشهای مخاطبانش و استقبال عامّه از این تفسیر و از سوی دیگر کوشش کاشفی برای جلب رضایت همه مخاطبان بوده است. بهرهگیری از دیدگاههای تفسیری کشف الأسرار در فراز و فرودهای تفسیر مواهب، انگاره و فرضیه تأثیرپذیری از این تفسیر کهن و عرفانی را پیش روی محققان قرار داده است. این بهرهگیری بر اساس نوبه سوم کشف الأسراربوده که یکسر، عرفانی است. تأثیر کشف الأسرار بر مواهب به گونههای مختلفصورت گرفته است، از اقتباس عین عبارات یا مضامین آن، همراه با استناد به اقوال بزرگان عارف گرفته، تا تأثیر مبانی عرفانی و مفسران عارف نظیر، تأویلگرایی و توجه به جنبههای باطنی آیات قرآنی و بسنده نکردن به معنای ظاهری .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی، تحلیل و نقد اندیشههای کلامی در متون کهن عرفانی با تکیه بر امهات متون نثر فارسی تا قرن ششم هجری
نویسنده:
فرامرز یاوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
نبوت
,
معاد(فلسفه)
,
عَدلٌ
,
کلام
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
اصطلاحنامه عرفان
چکیده :
رساله حاضر، نخست، به بررسی، استخراج و طبقهبندی مباحث مهم کلامی در متون کهن عرفانی نثر فارسی میپردازد، سپس، دیدگاه نحلههای رایج کلامی را درباره این مباحث بیان میکند و در ادامه، ضمن شرح و تفسیر اندیشههای کلامی در متون مورد بحث، به نقد و تحلیل آنها از طریق تطبیق با منابع اصیل و معتبر کلامی و احیاناً، تشریح دیدگاه عرفانی نویسندگان در این خصوص میپردازد. دیدگاه کلامی مولفان مورد بحث، بر مبنای اصول اعتقادی اهل سنت و جماعت اعم از اشعریه، ماتریدیه و حنابله شکل گرفته است. نویسندگان، از نحله های کلامی و گروه های فکری مجسمه، مشبهه، حشویه، کرامیه، اباحیه، حلولیه، معتزله، فلاسفه، یهود و نصاری برائت جسته و عقاید آنان را درباره مسائل مختلف اعتقادی انکار کرده اند. آنها، به تبعیت از متکلمان، برای اثبات عقاید خویش و رد عقاید مخالفان، از روش های متداول کلامی از قبیل استدلال، قیاس و تمثیل بهره جسته اند.این تحقیق در شش فصل ترتیب یافته است: فصل اول، مشتمل بر مباحثی درباره علم کلام، رابطه کلام و عرفان، اهداف و دلایل روی آوردن صوفیه به مباحث کلامی، عوامل پیوند میان عرفان و کلام اشعری و جایگاه کلامی متون مورد بحث. فصل دوم درباره توحید و مسائلی چون اسما و صفات خداوند، معرفت خداوند، کلام خداوند، رویت خداوند و مسئله ایمان. فصل سوم درباره عدل خداوند، شامل مباحثی مانند حسن و قبح افعال، فعل اصلح، فعل قبیح، تکلیف، ثواب و عقاب، وعد و وعید، سعادت و شقاوت و جبر و اختیار. فصل چهارم درباره نبوت و مباحث مربوط به آن مانند تفاضل انبیا و فرشتگان، عصمت انبیا، شفاعت انبیا و معراج پیامبر (ص). فصل پنجم درباره مسئله امامت و مباحثی چون ویژگیها و شرایط و وظایف امام، کرامت اولیا و امر به معروف و نهی از منکر و فصل ششم درباره معاد و مسائلی مانند اجل، روح، معاد جسمانی و روحانی، اعاده معدوم و خلق بهشت و دوزخ.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی زمینههای اجتماعی ظهور و ترویج جریانهای عرفان نما در دو دهه اخیر
نویسنده:
سیدعلیاصغر میرخلیلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی
,
معنویت
,
سلوک عرفانی
,
فرقه
,
پایگاه اجتماعی
,
دَیِّن
,
اصطلاحنامه عرفان
,
جنبش دینی
,
جنبشهای معنوی نوپدید
,
زمینههای اجتماعی
,
گونهشناسی
چکیده :
پرسش اصلی رساله حاضر، علل و زمینههای اجتماعی ظهور و ترویج جریانهای عرفاننما در دو دهه اخیر ایران میباشد. در حالی که در دههاخیر در دنیا شاهد گسترش جنبشهای نوپدید دینی هستیم، کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و جریانات معنوی و عرفانی مختلفی، در کشور شروع به فعالیت و جذب پیرو کردهاند. حال سئوال اساسی این است که چه زمینههای اجتماعی باعث شده است که مردم نسبت به این جریانات عرفاننما تمایل پیدا کرده و جذب آنان شوند.برای بررسی این امر در این تحقیق، ضمن بهرهگیری از منابع دست اول این جریانات، سعی شده است که از پیمایش و تحقیقات انجام شده در این زمینه استفاده شود. ضمن آنکه از مصاحبه موردی با پیروان این جریانات نیز بهره گرفته شده است. علاوه برآن، مصاحبه افراد متخصص در این حوزه، نیز بسیار میتواند در این زمینه رهگشا باشد که ما در این تحقیق حتی الامکان از آن بهره بردیم.هرچند زمینههای موجود در این جریانات که در این رساله به آنها اشاره شده است، زمینهای اجتماعی حساب نمیشود، اما نشاندهنده این است که محدودیت و یا نبود این زمینه در اجتماع ایران، باعث گرایش مردم به این جریانات عرفاننما میگردد.دلائلی چون نیاز فطری بشر به معنویت و عدم پاسخگوئی مناسب، عدم ارائه کارکردهای مختلف دین اسلام، عدم نهادینه شدن هنجارهای جنسی، موسیقی، سبک جدید زندگی مردم ایران، دلائل سیاسی، حاکم شدن وضعیت ناهنجاری و گسترش رسانههای جمعی را میتوان از جمله دلائل گرایش روزافزون مردم به این جریانات عنوان نمود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
تعداد رکورد ها : 1265
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید