جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
واژه شناسی قرآن
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
عنوان :
اصطلاحات کلیدی قرآن: یک واژهنامه انتقادی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Nicolai Sinai
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Princeton University Press,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآنپژوهی
,
واژه ها و الفاظ قرآن
,
قرآنپژوهی خاورشناسان
,
واژه شناسی قرآن
,
قرآن پژوهان
,
معناشناسی کلمه در قرآن
,
معناشناسی قرآن
,
واژگان قرآن
,
قرآنپژوهی انگلیسی
,
اصطلاحات قرآن
کلیدواژههای فرعی :
شرق شناسی ,
شرق شناسان ,
خاور شناسان ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: همراهی تک جلدی ضروری برای تفسیر انتقادی کتاب مقدس اسلامی این کتاب به تفصیل و چند رشته ای انبوهی از اصطلاحات کلیدی قرآنی را با مدخل های قاطع در مورد عبارات مهم از نام های الهی الله ("خدا") و الرحمن ("مهربان") تا فهم قرآن ارائه می دهد. اعتقاد و تسلیم در برابر خدا معنای این اصطلاحات را در کاربرد قرآنی بررسی میکند، چگونگی ترجمه آنها به انگلیسی را مورد بحث قرار میدهد و نقشی را که آنها در بیان درک متمایز قرآن از خدا، انسانها و کیهان ایفا میکنند، مشخص میکند. پژوهشی جامع اما غیر تقلیل گرایانه از رابطه اصطلاحات قرآنی با سنت های پیشین مانند ادبیات یهودی و مسیحی، شعر عربی پیش از اسلام، و کتیبه عربی ارائه می دهد. در حالی که فرهنگ لغت عمدتاً به تعیین معنای قرآن برای گیرندگان اصلی خود در عربستان باستانی متاخر میپردازد، از پژوهشهای مسلمانان متأخر در کنار مجموعه گستردهای از تحقیقات ثانویه به زبانهای انگلیسی، آلمانی و فرانسوی استفاده انتخابی و انتقادی میکند. قرن نوزدهم تا امروز معتبرترین اثر مرجع تاریخی-انتقادی در مورد اصطلاحات کلیدی قرآنی دارای انبوهی از مدخلها از مرور مختصر گرفته تا مقالههای اساسی است که بر مطالب تطبیقی مانند ادبیات یهودی و مسیحی، شعر عربی پیش از اسلام، و کتیبههای عربی بحث میکند. اصطلاحات آنیک به انگلیسی: بینش قرآن از خدا، انسانها و کیهان را از طریق تجزیه و تحلیل عبارات اساسی و مکرر قرآن بررسی می کند که برای خوانندگانی با زبان عربی کم یا بدون عربی قابل دسترسی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تَکامَد در قرآن، تحلیلی بر واژه ها و ترکیبات تک کاربرد در قرآن کریم : دوره 47 , شماره 2 : پژوهشهای قرآن و حدیث
نویسنده:
مرتضی کریمی نیا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تکامد در قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
کلمات غریب قرآن
,
قرآن مجید
,
واژه شناسی قرآن
کلیدواژههای فرعی :
متن شناسی کتب مقدس ,
عدّ الآیه ,
معجم الفهرس های قرآن ,
ملاک های تعیین تکامد ,
ترکیبات تکامد ,
فواتح قرآن ,
فهرست تکامدهای قرآن ,
تکامدهای صرفی قرآن ,
تکامدهای نحوی قرآن ,
چکیده :
واژۀ تکامَد (hapax legomenon و در عربی: اللفظ الفرید/ الفرائد) به کلمهای اطلاق میشود که تنها یک بار در سراسر یک متن به کار رفته باشد. بنابراین به واژهای که تنها یک بار در متن قرآن کریم بهکار رفته باشد و هیچ مشتق یا همخانوادهای از آن، در متن قرآن نباشد، «تکامَد قرآنی» میگوییم. مثالهایی از تکامَد قرآنی عبارتند از: صَمَد، اِرم، زنجبیل، یقطین، و تسنیم. بر این اساس، واژهای چون «تنّور» را به سبب ذکر دوبارهاش در قرآن (هود:40؛ مومنون: 27) نمیتوان تکامَد دانست. چنین کلمهای اصطلاحاً dis legomenon نامیده میشود.[1] مقالۀ حاضر میکوشد علاوه بر طرح و بررسی کلی مسائل پیرامون تکامَدهای قرآنی، فهرستی کامل از این الفاظ ارائه دهد تا بر مبنای آن، بتوان تصویر روشنی از تعداد، پراکندگی، دامنه، و دایرههای معنایی تکامَدها در قرآن به دست آورد. این فهرست میتواند به صورت کلی یا جزیی موضوع بررسی دیگر محققان علاقمند به واژه شناسی قرآنی شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 247 تا 284
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی روشهای گوناگون واژهشناسی قرآن در مهمترین تحقیقات معاصر (1900-2010م) و نقد کتاب قرائت آرامی– سریانی قرآن
نویسنده:
زهرا صرفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
مسایل جدید روش شناسی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
واژه شناسی قرآن
چکیده :
پژوهشگران معاصر از زوایای مختلف به بحث درباره واژگان قرآن پرداختهاند و ابعاد مختلف آن را کاویدهاند، با این وجود هر روز شاهد پژوهشهای جدید در این حوزه و تبیین و تفسیرهای موشکافانه از واژگان قرآن هستیم. اما این پژوهشها شامل سلسلهای از پژوهشهای به هم پیوسته و مداوم نیست که در راستای آن هر پژوهشگری نسبت به پژوهشهای پیشین و روش آن کاملا آگاه باشد و در راستای تکمیل این مسیر گام بردارد. بلکه مجموعه این پژوهشها و رویکردها و روشهای آنها مانند جزایر پراکنده است و ساماندهی این مجموعه گسترده و نابسامان بسیار دشوار. اما کوشیدیم این رویکردهای گسترده را در دو دسته رویکرد سنتی و رویکردهای نوین ساماندهی کنیم. رویکرد سنتی، اشاره به تمام روشها و ابزارهایی دارد که در پژوهشهای جهان اسلام در طی چهارده قرن برای بررسی واژگان قرآن و تفسیر آن به کار گرفته شده است؛ اما رویکردهای نوین طیف وسیعی از رویکردهاست؛ که البته همگی به نوعی ریشه در پژوهشهای گذشته دارد، هر چند که در سایه تحولات علمی روز دقیقتر و کاملتر و یا دیگرگون شده است و یا ابعاد تازهای یافته است. به عبارت دیگر رویکرد سنتی رویکردی جامع و گسترده است که با نگاهی فراگیر به بررسی و تبیین ابعاد مختلف واژگان قرآن پرداخته است هر چند که این نگاه فراگیر در باب هر بعد از ابعاد گوناگون یک واژه ورودی اجمالی و نه تفصیلی دارد. در حالی که در رویکردهای نوین این ورود به صورت کاملا تفصیلی است و زوایای گوناگون آن کاویده شده است و ظرایف و نکات آن تبیین شده است، گرچه این رویکردها نیز عموما جزیینگر و فاقد نگاه جامع هستند. با این وجود در برخی از رویکردهای اخیر به ویژه رویکرد معناشناسی نشانهشناختی اصرار بر آن است تا از این نگاه جامع در کنار توجه به جزییات غفلت نشود.فرضیه اصلی کتاب قرائت آرامی –سریانی قرآن آن است که زبان قرآن عربی نیست. این ادعا بر دو ادعای دیگر سوار شده است. اول و مهمتر آنکه سنت نقل شفاهی قرآن انکار شده است. دوم آنکه نسخههای نخستین قرآن به خط سریانی نگاشته شده است. این دو ادعا در واقع دو مبنای اصلی فرضیه لوگزنبرگ را میسازد.انکار سنت نقل شفاهی زیربنای تمام استدلالهای مولف کتاب است و مولف دلیلی بر آن ارائه نداده است جز آنکه نقش قراء در تثبیت متن قرآن را انکار کرده است. انکارسنت نقل شفاهی از نظر عقل و علم تاریخ مردود است. شواهد روایی فراوان وجود دارد که گواهی میدهد. پیامبر گرامی اسلام(ص) زندگی خود را وقف قرآن کردند و در زمان آن بزرگوار جامعه اسلامی به مدرسه بزرگ اسلامی تبدیل شده بود. پس از وفات آن حضرت نیز همچنان توجه به قرآن و قرائت در صدر سایر امور قرار داشت و دستگاه خلافت همت خود را صرف حفظ و حراست از قرآن و نحوه قرائت آن نمود. به رغم آنکه از تمام ابزارهای ممکن از جمله نگارش قرآن برای صیانت هرچه بهتر قرآن استفاده شد، اما همواره مدار اصلیِ پاسداری از قرآن بر قرائت آن و نقل شفاهی بوده است و قرائت و اقراء مهمترین ابزار حفظ و انتقال قرآن بوده است، که سینه به سینه و لب به لب، در یک پیوند استادی- شاگردی و سلسل? متصل قاریان، تعلیم و تعلم شده است اما ادعای نگارش نسخههای نخستین قرآن به خط سریانی خود از اجزاء مختلفی تشکیل شده است:•
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترمینولوژی مفاهیم قرآن کریم
نویسنده:
منصور پهلوان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
واژه شناسی قرآن
کلیدواژههای فرعی :
حصر ,
دلالت لفظی ,
غایت ,
شرط ,
وصف ,
مفهوم عرفی ,
مفهوم منطقی ,
مفهوم اصولی ,
مفهوم دلالت ,
مفهوم مخالف ,
حجیت مفاهیم ,
دلالت لغوی ,
مفهوم مخالف ,
مفهوم غایت ,
شرط ,
معنای حقیقی ,
معنای مجازی ,
دلالت لفظی ,
کلام وحی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
بحث از مفاهیم قرآن کریم همواره مورد توجه دانشمندان اسلامی و به خصوص مفسران و فقیهان بوده و مفاهیم گوناگونی از این کتاب آسمانی استخراج شده است. این مفاهیم به سه دسته کلی، یعنی مفاهیم عرفی و مفاهیم منطقی و مفاهیم اصولی منقسم است. شایعترین معنای مفهوم، عبارت از معنا و مدلول الفاظ است و شامل معانی حقیقی و مجازی می گردد. دلالت الفاظ بر این معانی به طرق دلالت مطابقه و تضمن و التزام و همچنین دلالت صریح و اقتضاء و اشاره و نیز دلالت نص و ظاهر و مشترک و مؤول تقسیم شده است. گاهی مفهوم در مقابل مصداق استعمال می شود و از این تقابل در علم منطق بحث شده است. اصولیون نیز مفهوم را به موافق و مخالف بخش کرده اند و مفهوم موافق را به لحن و فحوای خطاب و مفهوم مخالف را به مفهوم وصف و شرط و غایت و حصر تقسیم و در حجیت آنها بحث کرده اند. این مقاله به ذکر انواع مفاهیم فوق و ذکر مثالهای قرآنی آن پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 105
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم شناسی «تبرّج جاهلی»
نویسنده:
حیدر علوی نژاد
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حجاب
,
رسوم جاهلی
,
جاهلیت
,
تبرج
,
ایزوتسو
,
پوشش زنان
,
حجاب
,
پوشش زن
,
تاریخ جاهلیت
,
واژه شناسی قرآن
,
جهل(اصطلاح وابسته)
,
زن در عصر جاهلیت
,
جاهلیت اول
,
جاهلیت دوم
,
جاهلیت در قرآن
,
حجاب در عصر جاهلیت
کلیدواژههای فرعی :
تفاسیر (سوره احزاب. آیه تطهیر) ,
لاابالی ,
آیه 067 بقره ,
آیه سکر ,
حلم ,
روش تفسیری ایزوتسو ,
آیه 63 فرقان ,
جاهلیت در نهج البلاغه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
چکیده :
این نوشتار پس از بیان علل ضرورت واژه شناسی حجاب به تعریف «تبرّج جاهلیت اولی» به عنوان تعبیر قرآنی پرداخته است. نویسنده نخست با بررسی اشعار عرب، فرهنگنامه ها و تفاسیر، مفهوم جاهلیت را توضیح می دهد سپس از جاهلیت اولی بحث می کند ودو دیدگاه را مورد بررسی قرار می دهد: 1- جاهلیت اولی یک دوره زمانی است. 2- جاهلیت اولی یک فرهنگ است. و در پایان با تعریف تبرّج دیدگاه خویش را مطرح می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 136 تا 163
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی معنای اجتبا در قرآن
نویسنده:
الهه عرب زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اجتبا
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
واژه شناسی قرآن
,
زبان شناسی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
برگزیدگی ,
تبیین برگزیدگی به وسیله امر الهی ,
اختیار ,
اهل بیت(ع) ,
پیامبران اولوالعزم ,
تنزیه معنا ,
معنای مشترک ,
مجتبوین ,
فیض الهی ,
تسبیح ,
درجات معنای اجتبا ,
سیر مجتبوین در زمان ,
اصطفی ,
ثمرات اجتبا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه حلی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
اگرچه واژه اجتبا یازده بار در قرآن به کار رفته است اما از دو جنبه اهمیت دارد یکی به دلیل آنکه بهترین خوبان عالم را در بر می گیرد و دیگر به لحاظ شمولیت معنایی. چرا که خداوند صراحتا آن را برای «من یشا» از بندگان قرار می دهد. همان طور که می دانیم، این واژه عموما در معانی ای چون برگزیدن و جمع آوری معنا شده است. اما هر یک از این معانی، اگرچه در برخی مصادیق انطباق دارد، در برخی موارد دیگر دچار اشکال است. مثلا در بررسی ماجرای حضرت آدم (ع) و یونس (ع): به خوبی در می یابیم اجتبا نمی تواند منصبی اعطایی از جانب خداوند باشد آن هم پس از عصیان و غضب یونس (ع)، بلکه به معنای «باز نمودن مسیری در زمانی که همه راه ها بسته است»، به کار رفته است. به این معنا که خداوند همه شرایط را درست آنجا که انتظار نمی رود با قدرت برای شخص فراهم می کند و مسیر رشد او را گاه بوسیله توبه و به سوی هدایت و گاه صالحیت باز می نماید. در این نوشتار ابتدا آرا قدما نقل شده و آنگاه به تنزیه معنای این واژه پرداخته شده است، در ادامه با نگاهی به معنای جدید در آیات مربوطه، «سیر مجتبوین در زمان» و نیز «ثمرات اجتبا» به همراه «جدول درجات معنای اجتبا» آورده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 155
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازنگری ریشه و ساخت فارسی سه واژه قرآنی
نویسنده:
رضا سمیع زاده ,علیرضا نیکویی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اراک: دانشگاه اراک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صهر
,
صک
,
اوزار
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
کلمات قرآن
,
کلمات معرَّب قرآن
,
واژگان فارسی در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
ریشه شناسی (Etymology) ,
قرآن ,
پژوهش قرآنی ,
واژه شناسی قرآن ,
واژگان فارسی در عربی ,
چکیده :
ماهیت متفاوت زبان عربی که زبانی اشتقاقی است ازجهت اشتمالش بر الگوهای آوایی و قالب های صرفی خاص و تغییرات بابهای فعلی وصیغ اسمی-اعم از مشتقات و جمع های مکسر و دیگر ساختها- سبب می شود که واژه های بیگانه/دخیل، گاه چنان دستخوش تحول و تنوع می شوند که خاستگاه و ریشه های آنها و مسیرهای دگرگونی صرفی و مفهومی شان پوشیده بماند و ردیابی اصل و فرع واژگان برای محقق دشوار شود. از دیرباز کسانی چون جوالیقی، سیوطی، خفاجی و دیگر زبانشناسان و لغویان درباره واژگان اقتباسی و وضع تحول و تعریب آنها تحقیقات ارزشمندی را به میراث گذاشتند. پژوهش های دقیق و روشمند خاورشناسان درباره زبان عربی، زبان قرآن و واژه های دخیل در قرآن، از نیمه دوم سده نوزدهم ضمن بهره گیری از میراث گذشتگان، اشتباهات نظام مند و روشمند آنها را نشان داده اند و تحولی بنیادی در علوم ریشه شناسی و تبارشناسی واژه های قرآنی، ایجاد کرده اند. یکی از پژوهش های ارجمند دراین حوزه، کتاب «آرتورجفری» است که ازحیث روش شناسی؛ دقیقتر و از جهت تعداد واژه های دخیل، بسیار چشمگیر است. وی بیست و هفت واژه قرآن را فارسی دانسته است. در چند دهه اخیر کتب و مقالات بسیاری در این باب نوشته شده است. با این همه به نظر می رسد که بررسی های موجود درباره سه واژه «صهر، صک و اوزار» ناقص و اشتباه است. سیطره سنت واژه شناسی، سنت ترجمه و تفسیر و شباهت های رهزن شکلی و وزنی و دیگر ویژگی ها، اسباب این اشتباهات اند. سعی ما دراین تحقیق این است که با مرور فرهنگ ها و ترجمه ها و تفاسیر و تامل در ساخت این واژه ها وجوه مغفول آنها را باز می نماییم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازکاوی «تدبر» در قرآن
نویسنده:
حسن رهبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
راه شناخت قرآن
,
اولو الالباب
,
قلب
,
تدبر در قرآن
,
تدبر
,
هرمنوتیک
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تقوا در قرآن
,
فضیلت تأمل در قرآن
,
تفکر در قرآن
,
تذکر
,
تقوا
,
تفکر در افعال خدا
,
تفکر
,
تفقه
,
واژه شناسی قرآن
,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته)
,
طبیعت
,
تاریخ
,
حس(قوه حاسه)
,
تذکر(اصطلاح وابسته)
,
عقل ابزاری
,
تعقل
,
ذکر در قرآن
,
روایات تدبر در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
تفکر در خلقت ,
آیه 010 نحل ,
آیه 014 نحل ,
آیه 44 فرقان ,
آیه 10 ملک ,
آیه 37 فاطر ,
آیه 14 حجرات ,
آیه 076 بقره ,
آیه 176 اعراف ,
آیه 68 نحل ,
آیه 102 آل عمران ,
تفکر در مرگ ,
آیه 125 انعام ,
آیه 21 روم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
«تدبر» اصطلاح ویژه ای است که کلام وحیانی، آن را تنها برای غور و ژرف اندیشی در کل قرآن برگزیده است، و کاربردی جز در قرآن شناسی ندارد. در محافل و منابع قرآنی و در حلقه های تفسیر، کلام و اخلاق، تا به حال از واژه تدبر و از ریشه و مشتقات و مفهوم آن، سخن بسیار رفته است، اما چه بسا که در مفهوم شناسی آن، درتعابیر مترادف گونه ای همچون: تفکر، تعقل، تفقه، تذکر، آینده نگری و نیوشیدن کلام حق با جان و دل متوقف مانده اند. این که جایگاه هریک از تعابیر و واژه ها در چیدمان سخن وحی چگونه بوده ؟ در سامانه وجودی انسان با کدام یک از حواس شناخته شده در ارتباطند؟چه ارتباط معنا داری میان آنها وجود دارد؟ هر کدام چه نقشی را در روح و روان انسانی ایفا می نمایند؟ تدبر با واژه های مشابه خود چه وجوه اشتراک و افتراقی دارند؟پرسش هایی هستند که تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته است. مقاله حاضر، این پرسش ها را با استناد به دلایل قرآنی و گاه روایی، پاسخ گفته و در حد خود، نقاب از عروس معنای تدبر، باز می گشاید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 260 تا 297
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تتمّه ای بر واژگان بیگانه در قرآن
نویسنده:
مسعود ربیعی آستانه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
کلمات قرآن
,
کلمات معرَّب قرآن
,
کلمات عبرانی قرآن
,
کلمات سریانی قرآن
,
کلمات فارسی قرآن
,
معنی شناسی واژگانی
,
واژه شناسی قرآن
,
واژه شناسی تاریخی
کلیدواژههای فرعی :
ابلیس ,
ابلیس ,
اسطوره ,
اساطیر ,
فردوس ,
ابراهیم ,
آبله ,
اجر ,
هزوارش ,
آزر ,
اساطیر الاولین ,
لفظ آدم ,
کلمه ابابیل ,
ابریق ,
احبار ,
چکیده :
این نوشتار از واژگان بیگانه در قرآن بحث می کند. نویسنده با توجه به پژوهش های زبان شناختی و تاریخی واژه های زیر را بررسی می کند: اب، ابابیل، ابراهیم، ابریق، ابلیس، اجر، احبار، آدم، ادریس، ارائک، آزر، ارم، اساطیر.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 354 تا 366
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تتمّه اى بر واژگان بیگانه در قرآن
نویسنده:
مسعود ربیعی آستانه
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
کلیدواژههای اصلی :
ابلیس
,
ادریس
,
ابراهیم
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آب
,
آب
,
معنی شناسی واژگانی
,
واژه شناسی قرآن
,
واژه شناسی تاریخی
,
واژگان بیگانه
,
اب
چکیده :
این نوشتار از واژگان بیگانه در قرآن بحث می کند. نویسنده با توجه به پژوهش های زبان شناختی و تاریخی واژه های زیر را بررسی می کند: اب، ابابیل، ابراهیم، ابریق، ابلیس، اجر، احبار، آدم، ادریس، ارائک، آزر، ارم، اساطیر.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید