جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 38
تحلیلی از ویژگی‌های صفات افعال الاهی
نویسنده:
جعفر شانظری، مهدی منصوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
1-کلام(گزیده موضوعات کلام) , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , 2- گزیده موضوعات فلسفه دین(مسایل جدید کلامی) , محمد بن یعقوب کلینی , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , خواجه نصیرالدین طوسی , فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , اسفار , صفات ثبوتی , ابن سینا: ابوعلی سینا , امکان فقری نفس , البداء , صفات جمال , صفات زائد بر ذات , اسمای الهی , صفات الهی , صفات الهی , اراده الهی , حدوث صفات الهی , سمع الهی , قیوم (اسماء تنزیه الهی) , شناخت سلبی خدا , قدرت خداوند , صفات خدا , صفات سلبی , ملا عبدالله زنوزی , خواجه نصیرالدین طوسی , محمدتقی مصباح یزدی , علامه طباطبایی , مهدی حائری یزدی , غلامحسین ابراهیمی دینانی , ابن سینا , محمد بن یعقوب کلینی , صفات واجب(حکمت نظری) , صفات ذاتیه ( الهی ) , قیومیت خداوند , قدرت واجب , بداء , واجب تعالی (اسماء ذات) , قرآن , غلامحسین ابراهیمی دینانی , صفات ذات اضافه , اضافه اشراقی خالق و مخلوق , صفات فعل زائد بر ذات , عینیت صفات فعل و فعل , اضافه اشراقیه قیومی , لحاظ ذاتی صفت فعلی , اتصاف صفات به قیود , صفات فعلی وجودی , صفات فعلی عدمی , نسبت اضلال به خداوند , صفات فعلی ممتنع السلب , صفات فعلی ممکن السلب , صفات فعلی مباشری , صفات فعلی مبدئی , صفات فعلی تابعی , صفات فعلی حقیقت ذات اضافه , صفات فعلی اضافه محضه , اکتناه صفات فعلی , صفات فعل با واسطه , عبدالله جوادی آملی , ملا مهدی نراقی , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , ث. امام سوم(حضرت امام حسین ع) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع) , صفات فعلی(مقابل صفات ذاتی) , ظهور کمال اسمائی(مقابل ظهور کمال ذاتی) , ظهور کمال ذاتی(مقابل ظهور کمال اسمائی) , کعناشناختی صفات , اضافه اشراقی صفات فعلی , صفت بصیر , جهات امکانی صفت , قدم صفات الهی , جعفر شانظری , ملاصدرا شیرازی , ملا محسن فیض کاشانی , قاضی سعید قمی
صفحات :
از صفحه 69 تا 100
نقد و بررسی دیدگاه استاد حائری یزدی (ره) درباره مسئله اتحاد عاقل و معقول (با ابتنا بر جستارهای فلسفی)
نویسنده:
محمدهادی توکلی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, بهار/1393
چکیده :
از آن مدد می‏گیرد، استاد حائری یزدی هم در کاوش‏های عقل نظری و نیز در مقاله‏ای که در کتاب جستارهای فلسفی چاپ شده است، به طور مبسوط در بیان و تحلیل برهان، کوشیده است.<br /> اما بیانات ایشان در زمینة اتحاد، که در جایی به نقد مرحوم رفیعی قزوینی پرداخته‌اند، مورد نقد دیگر اندیشمندان قرار گرفته است؛ در این مقاله به بررسی دیدگاه آقای حائری با محوریت مقالة ایشان پرداخته و نشان داده می‏شود که بیانات ایشان خالی از مناقشه نیست.
صفحات :
از صفحه 29 تا 42
تحلیل و بررسی نظریه نفس الامری الزام های اخلاقی
نویسنده:
هادی صادقی، حسین حاجی ‌پور، محمدمهدی کیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهش نامه اخلاق, تابستان /1394
صفحات :
از صفحه 99 تا 116
تاملاتی پیرامون هماوردی های غزالی با فلاسفه
نویسنده:
عین اله خادمی، محمدکاظم نیک مرام
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, پاییز/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , کلام جدید , ابن سینا: ابوعلی سینا , متکلم , غزالی و فلسفه , نقل , کتاب مقاصد الفلاسفه , روش شناسی علم کلام , امام محمد غزالی , اشارات و تنبیهات , تهافت الفلاسفه , سنخیت میان علت و معلول , فلسفه کلام، کلام غزالی، موضوع کلام، مسائل علم کلام، روش کلام، متکلّم , دین اسلام , نظریه عقل آزاد , فیلسوف , کیمیای سعادت , تفکر فلسفی , تعارض عقل و دین , خواجه نصیرالدین طوسی , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , مهدی حائری یزدی , ابن سینا , فلسفه الهی , فلسفه مشاء , عقل ( جوهر ) , علیت , عدم سنخیت , ارتداد , روش فلسفی , 13. علم کلام , عبدالله جوادی آملی , ابونصر فارابی , المنقذ من الضلال , فخر رازی , سید یحیی یثربی , ابوحامد غزالی طوسی , احد فرامرز قراملکی , علم حصولی(مقابل علم حضوری) , میزان العمل , تعارض عقل و وحی , عین الله خادمی , کتاب شفا (ابن سینا) , کتاب احیاء علوم‌الدین غزالی
صفحات :
از صفحه 77 تا 101
چگونگی ارتباط میان بایدهای اخلاقی و است های علمی و فلسفی از دیدگاه اندیشمندان معاصر و علامه طباطبایی
نویسنده:
عبدالمجید طالب تاش
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران, بهار و تابستان/1390
صفحات :
از صفحه 79 تا 98
چیستی علم و معرفت از منظر هوسرل و صدرالمتألهین
نویسنده:
محمد تقی شاکری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1393
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , علم حصولی , ملاصدرا , عوالم سه گانه , ابن سینا: ابوعلی سینا , ظهورشناسی , انسان شناسی , معقول ثانی , معرفت شناسی ملاصدرا , حقیقت ذات اضافه , 03. انسان شناسی Human nature , عالم ماده , علم حصولی , علم حضوری , ابژه , سوژه , هوسرل , حیث التفاتی (پدیدار شناسی) , تاریخ علم , نظریه ابصار , صورت خیالی , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , پدیدار شناسی ( نهضت فلسفی هوسرل ) , انشای نفس , علامه طباطبایی , مهدی حائری یزدی , ابن سینا , حکمت متعالیه , حقیقت ذات اضافه , صورت حسی , درجات التفات نفس , عبدالله جوادی آملی , مفهوم‌سازی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , افلاطون , ادموند هوسرل , ابصار , معقولات ثانیه((خاص)، مقابل معقولات ثالثه) , تخیل(مراتب علم) , معرفت‌شناسی (اپیستمولوژی) , معرفت شناسی هوسرل , منزلت انسان از حیث انضمامی , منشأ معلومات , حیثیت اضافه , تجربه التفاتی , پدیدار محض , متعلق شناسایی , حضور متجسد , سید محمدتقی شاکری , فلسفه هوسرل , ملاصدرا شیرازی , درباره هوسرل
چکیده :
ماهیت و چیستی علم مانند دیگر موجودات، متعلق پرسش قرار می‌گیرد. در این مقاله تلاش بر این است که چیستی علم از نگاه ادموند هوسرل، فیلسوف نامدار غربی قرن بیستم ـ که تفکر فلسفی قرن بیستم متأثر از اوست ـ و صدرالدین محمد شیرازی فیلسوف شهیر اسلامی و مؤسس حکمت متعالیه ملقب به صدرالمتألّهین، بررسی شود. هوسرل چیستی علم و معرفت را با حیث التفاتی توضیح می‌دهد و صدرالمتألّهین با استفاده از انشای نفس، پرده از ماهیت آن برمی‌دارد. طرح مقاله برای یافتن صرف مشابهت و اختلاف بین این دو فیلسوف نیست، بلکه برای یافتن پاسخ به پرسش اصیل از چیستی علم و معرفت است. فرضیۀ اصلی این است که غیر از تشابه فکری بین دو فیلسوف در صورت ظاهر مسأله و با وجود اختلاف فکری و فرهنگی و بسترهای مختلف اجتماعی و سنت‌های گوناگون تاریخی، راه حل هر دو به توجه به مقام و منزلت «انسان» از حیث انضمامی (نه حیث انتزاعی) منتهی می‌شود.
صفحات :
از صفحه 151 تا 189
تبیین نظریه‌ی انکشاف در حکمت متعالیه
نویسنده:
منوچهر خادمی، مرتضی حسینی شاهرودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1393
چکیده :
آیا می‌‌‌توان برای افکار صدرالمتألهین، ادوار مختلف فکری در نظر گرفت؟ در صورت ممکن، آرای خاص حکمت متعالیه مربوط و منوط به کدام دوره از حیات عقلی وی می‌‌‌باشد؟ با این مبنا، نگارنده در این نوشتار سعی بر آن داشته است که با ابتنای بر دو رویکرد کلان و محوری وحدت تشکیکی و وحدت شخصی، خوانشی مجدد از اهمّ اصول صدرایی انجام دهد. در این میان، تفکر غالب در دوره‌ی اول را که با محوریت نظام تشکیک وجود، سامان یافته است، به عنوان صدرای متقدم معرفی کرده که فحوای مطالب این دوره، عمدتاً مربوط به مشی با جمهور فلاسفه و جمع‌‌‌آوری عموم آرا بوده است؛ اما تفکر خاص صدرا را که مبیّن تعالی حکمت متعالی می‌‌‌باشد، مرتبط به دوره‌ی تحوّل و تکامل آرای وی به مثابه صدرای متأخر دانسته است. سپس با اتخاذ رویکرد تأویلی و اجتهادی، نظریه‌ی مختص این دوره را تحت عنوان «نظریه انکشاف» استنباط نموده و آن را معیار شناسایی غایت آرای صدرا و لوازم سخنانش قرار داده‌‌‌ است. در بخش دیگر مقاله نیز به برخی تعارضات و ابهاماتی که در نتیجه‌ی آمیزش این دو دوره از افکار صدرا حاصل شده، پرداخته است. مدعای مطرح شده برای حل و فصل این دسته مسائل نیز آن است که سنخ تفکر دوره‌ی صدرای متقدم را سیر آموزشی تشکیل داده که مدخل حکمت متعالیه می‌‌‌باشد؛ اما نوع مباحث گفته شده توسط صدرای متأخر، همان معارف ویژه‌ی حکمت متعالیه خواهد بود.
صفحات :
از صفحه 51 تا 74
نقدی بر زمینه‌‌‌‌گرائی ساختاری توجیه باور اخلاقی
نویسنده:
بهروز محمدی منفرد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, بهار و تابستان/1395
صفحات :
از صفحه 129 تا 153
  • تعداد رکورد ها : 38