جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
خ. حدیث و علوم حدیث (آثار پر استناد)
>
حدیث و علوم حدیث اهل سنت
>
02- جوامع حدیث اهل سنت
>
کنز العمال: متقی هندی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 214
عنوان :
تبیین جایگاه و کارکرد روایات امامیه در کنزالعمال متقی هندی(975-885) ( با تکیه بر روایات اعتقادی)
نویسنده:
نویسنده:روح الله موحد نیا؛ استاد راهنما:محمدرضا حاجیاسماعیلی,اعظم پرچم؛ استاد مشاور :سیدمهدی لطفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کنز العمال: متقی هندی
چکیده :
موسوعهی روایی« کنزالعمال فی سنن الاقوال و الافعال» تألیف متقی هندی- از محدثان سنی قرن دهم هجری- است. متقی با نقل بیش از سه هزار روایت از اهل بیت(ع) در جامع روایی خود، گوی سبقت را از دیگر محدثان ربوده است. دامنهی روایات امامیه در کنزالعمال، از روایات هشت امام اول فراتر نرفته و گونههای متنوع حدیثی، همچون، اخلاق، اعتقادات و ... را در برگرفته است. متقی علی رغم نقل روایات فراوان در فضائل اهل بیت(ع) و تأکید بر محبت آنها، در صدد اثبات افضلیّت شیخین بر حضرت علی(ع) و رضایت آن جناب از شیخین در موضوع خلافت پیامبر بوده است؛ محدث، با مذهب شیعه نیز سر عناد داشته و روایاتی را از لسان اهل بیت(ع) در طعن این مذهب، نقل نموده است. نوشتار حاضر با نظر به مسائل فوق و با روش توصیفی تحلیلی، به تبیین جایگاه و کارکرد روایات امامیه در کنزالعمال و عوامل نقل روایات فراوان از آن بزرگواران سامان یافته است. گرایش محدث هندی به فرق صوفی چشتیه و قادریه- که محبت زیادی به اهل بیت(ع) داشتهاند- و تأثیرپذیری از جریان تسنن دوازده امامی و.. از جمله دلایل نقل روایات امامان شیعه بوده است؛ سلسله فرقهی قادریه بنا به نقلی از طریق معروف کرخی به امام رضا(ع) منتهی میشود و این اتصال طریق، عامل نقل روایات امامان شیعه تا امام رضا(ع) است. در این موسوعه، قریب به بیست روایت مسلسل همچون روایت سلسله الذهب از آن حضرت نقل شده است. متقی نیز -در تألیف کنزالعمال از وقایع پیشگفته متأثر بوده است. وی از شاگردان ابن حجر هیتمی( مؤلف کتاب الصواعق المحرقه در رد شیعه) بوده و در تألیف این موسوعه به آراء استاد خود نظر داشته است. اهتمام محدث به نقل روایات در گونههای اخلاق، احکام و ...، جایگاه والای گونههای روایی امامیه را نزد محدث نشان میدهد؛ نقل روایات احکام در جهت تأیید آراء فقهی و نقل روایات اخلاقی به سبب گرایش به تصوف و عرفان و ... به نوعی حاکی از جایگاه این گونههای روایی در نزد محدث است. در مبحث گونهشناسی روایات و مصادر، انتقاداتی- همچون نقل روایت از مصادر ضعیف و... به عملکرد محدث وارد است. اتصال علم امامان شیعه به سرچشمهی وحی، افضلیّت شیخین بر حضرت علی(ع)، مقام والای تمامی صحابه پیامبر(ص)، بیگانه بودن مذهب شیعه با اهل بیت(ع) و.. برخی از مبانی فکری محدث بوده است که روایات امامیه نزد محدث در راستای تبیین و اثبات این مبانی، اهمیت والایی داشته است؛ افزون بر آن، محدث هندی از طریق نقل روایات، با مدعیان مهدویت نیز مبارزه نموده؛ زیرا قرن نهم و دهم شاهد ظهور مدعیان دروغین مهدویت بوده است؛ بنابراین، روایات امامیه به سبب غنی بودن در این موضوع، جایگاه والایی نزد محدث داشته است. تکیه بر نقل روایات ضعیف امامیه در تأیید عقاید کلامی خود، نقد راویان شیعی در روایاتی که متعاضد مذهب شیعه بوده، تقطیع مغرضانه برخی از روایات متعاضد مذهب شیعه، نقل روایات عقیدتی از مصادر نامشهور و.... از جمله آراء حدیثی متقی است که جایگاه روایات امامیه را نزد محدث آشکار میکند. در مبحث کارکرد، روایاتی که مضامین آنها، فضائل خلفا، تأیید خلافت ایشان، رضایت اهل بیت(ع) از دستگاه حاکمه و... باشد، دارای کارکرد تأییدی هستند. تبیین اجمال دیگر روایات و عناوین ابواب حدیثی، تبیین سنت رسول خدا(ص)، تبیین مسائل کلامی همچون قضا و قدر و... کارکرد تبیینی برخی از روایات امامان شیعه است. از دیگر کارکردهای روایات امامیه در کنزالعمال، کارکرد معاضدتی و احتجاجی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب التمهید فی شرح معالم العدل و التوحید
نویسنده:
الامام الموید بالله یحیی بن حمزه العلوی؛ تحقیق هشام حنفی سید
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره: مکتبه الثقافه الدینیه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
19. مسایل کلامی
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
13. علم کلام
,
عدل الهی
,
کنز العمال: متقی هندی
کلیدواژههای فرعی :
اثبات خدا ,
پیامبر شناسی ,
صفات الهی ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
خلق افعال ,
حقائق اکوان(اعیان ثابتة) ,
وجوب عصمت امام (ع) ,
تنزه الهی از حلول ,
شابک (isbn):
977-341-386-1
چکیده :
کتاب التمهید فی شرح معالم العدل و التوحید، تألیف المؤیدبالله یحیی بن حمزه علوی، امام زیدیان در قرن هشتم، کتابی است به زبان عربی با موضوع کلام اسلامی. نویسنده در این اثر به مباحث مختلف کلامی پرداخته و ردیههایی بر معتزله، اشاعره و شیعه اثناعشریه دارد. اختلافات عقیدتی او با شیعیان دوازدهامامی در این کتاب، در دلیل عقلی اثناعشریه بر وجوب اطاعت از امام و وجوب عصمتش و احاطه وی بر تمامی علوم است. این اثر به تحقیق هشام حنفی سید رسیده است. کتاب دارای دو بخش است. بخش اول دارای مقدمه محقق و محتوای مطالب در پنج باب (بخش) است. نویسنده در بخش دوم، محتوای مطالب را از باب ششم تا دهم، ادامه میدهد. یحیی بن حمزه، در آغاز کتاب، پنج وجه بر برتری علم کلام بر سایر علوم میآورد: اول: اینکه غرض از این علم، شناخت خداست و بدون شک او اشرف معلومات است؛ دوم: قوت و وثاقت ادله این علم؛ سوم: شدت احتیاج به آن؛ چون سعادت، اهم مطالب و اجل مقاصد ا نسان است؛ چهارم: احتیاج سایر علوم به این علم؛ پنجم: خساست ضد این علم و اینکه شرف الشیء یسفتاد من خساسة ضده. این کتاب از اهم مؤلفات امام یحیی بن حمزه علوی است. وی خلاصهای از اندیشهها و آرای فکری و کلامیاش را در آن ارائه کرده است. یحیی بن حمزه از ائمه زیدیه در قرن هشتم هجری و مرجع آرای کلامی آنان است. این اثر تمام مسائل کلامی و عقیدتی اسلامی را علاوه بر پاسخ به شبهاتی که ملحدان و مشککان در عقاید اسلامی وارد میکنند، داراست. دیدگاههای یحیی بن حمزه در این کتاب، حول تجزیه و تحلیل تمام نظرات در مسائل اعتقادی با روایت کلیه شواهد و سپس نقد و سنجش میان آنها بهصورت روشمند، دور میزند. نخستین چیزی که توجه خواننده را در روش امام یحیی بن حمزه به خودش جلب کرده و تحسینش را برمیانگیزد، تقسیم و دستهبندی نیکوی او از مطالب بهصورتی دقیق و مفصل است. این کتاب در ده باب نوشته شده؛ نویسنده در باب اول، از وجوب نظر (نگاه دقیق) سخن گفته و در باب دوم، درباره ادله اثبات صانع صحبت کرده است. وی باب سوم را به دو بخش تقسیم کرده: در بخش اولش، به پاسخ بیگانگان از اسلام (خارجین از اسلام) مانند فلاسفه و صائبه و طبائعیه و بتپرستان و دوگانهپرستان (ثنویان) و مجوس و باطنیه و مسیحیان پرداخته و در بخش دوم، بر مخالفین از اهل قبله (مخالفانِ مسلمان) مانند نظام و کعبی و صیمری پاسخ گفته و پس از آن به بحث از خلق افعال عباد، پرداخته است. او در این قسمت، عدل را اثبات کرده و ادله و شواهدی را بر این ارائه میکند که بندگان خودشان افعالشان را ایجاد میکنند و خودشان مؤثر در آن هستند. یحیی، در باب چهارم، از صفات الهی مانند قدرت و علم و حیات و سمع و بصر و ادراک و ارداه و کلام صبحت میکند و در باب پنجم، از صفات سلبیه ذات الهی؛ او در این قسمت، جسم و عرض بودن و متعلقات این دو را از خدا نفی میکند. همچنین جوهر بودن، متحیّز بودن، در جهت بودن (قابل اشاره بودن)، الم (ناراحتی)، لذت و دیده شدن با چشم را از خدا نفی مینماید و پس از آن از اسامی الله و کیفیت اجرای این اسامی بر او صحبت میکند. با پایان یافتن مباحث فصل پنجم، جلد اول کتاب نیز به پایان میرسد. یحیی بن حمزه در بخش دوم، مباحث کتاب را از باب ششم شروع میکند؛ وی در ا ین باب، افعال الهی و حسن و قبح عقلی را مطرح مینماید. او در باب هفتم، از نبوات و وجوب بعثت پیامبر و عصمت او سخن میگوید و سپس از پیامبری محمد مصطفی(ص). وی شبهات منکرین پیامبری آن حضرت(ص) را رد مینماید و پس از آن به سراغ مطرح کردن بحث معاد در باب هشتم میرود. معاد اخروی و چگونگی نابودی اجسام و صحت اعاده آن و رد شبهات منکرین معاد، از مباحث باب هشتم است. او در ادامه این باب، از اثبات عذاب قبر و امور سمعی متعلق به آخرت مانند میزان و صراط و نشر صحف نیز صحبت میکند. نهمین باب، به بحث از وعد و وعید و استحقاق ثواب و عقاب و صفت این دو و خلود و شفاعت اختصاص دارد. پایانبخش مطالب باب نهم، سخن از اسماء و احکام و حقیقت کفر و ایمان است. نویسنده در میان طرح این مباحث، از تکفیر هریک از مجبره و مشبهه توسط معتزله میگوید. در این بخش، همچنین بیان میگردد که مرتکب گناه کبیره از اهل نماز، مؤمن نیست (چنانکه مرجئه بدان معتقدند). همچنین کافر (چنانکه خوارج میگویند) و منافق (به اعتقاد حسن بصری) هم نیست، بلکه صرفا میتوان وی را فاسق نامید و گفت او دارای منزلتی بین المنزلتین است. دهمین باب کتاب که آخرین باب آن نیز هست، درباره امامت است. یحیی بن زید در این بخش به برخی از معتقدات شیعیان اثناعشری در باب امامت مبنی بر وجوب عقلی امامت، عصمت امام و احاطهاش به تمامی علوم و همچنین بر اعتقاد معتزله مبنی بر قول به اختیار در امامت، ایراد گرفته و سعی در ابطال آن دارد. وی سپس از احکام متعلق به دارالکفر و دارالفسق و دارالاسلام سخن گفته و کیفیت معامله با کفار را بیان میدارد؛ او آنان را در به دو بخش دستهبندی میکند: بندگان اوثان و اصنام (بتها) و نیران (آتشپرستان) و یهود و نصاری که به شریعت اسلام نزدیکند و پیامبران و کتابهایی بر آنان نازل شده است. یحیی، در پایان، از حکم اقامت در دارالکفر و زمان وجوب انتقال از آن صحبت میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح نهج البلاغه ابن أبی الحدید المجلد7
نویسنده:
ابن ابی الحدید؛ تحقیق محمد ابراهیم
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بغداد، بیروت: دارالکتاب العربی، الامیره,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
شرح ابن ابی الحدید بر نهج البلاغه
,
احادیث امام علی علیه السلام
,
کتب شناخت نهج البلاغه
,
تاریخ طبری
,
1- متون اسلامی (متون دینی مرجع)
,
02- نهج البلاغه
,
کنز العمال: متقی هندی
,
1- متون دینی ادیان الهی (متون مرجع)
,
01- متون دینی (متون مرجع)
,
شرح نهج البلاغه
,
03- نهجالبلاغه (متون مرجع شیعه امامیه)
,
06- شرح نهج البلاغه: ابن ابی الحدید معتزلی (متون مرجع شیعه امامیه)
,
01 - نهج البلاغة (خطب، رسائل، حکم)
,
کتب شرح نهج البلاغه
,
آثار شرح نهج البلاغه
کلیدواژههای فرعی :
توحید(اخلاق اسلامی) ,
تکبر (اخلاق) ,
جنگ بدر ,
مقام زهد ,
3- خطبه 191 نهج البلاغه؛ بخش 3: اهمیت تقوا و آثار آن ,
چکیده :
شرح نهجالبلاغة لابن ابىالحديد، به زبان عربى، نوشته ابوحامد، عبدالحميد بن هبة الله بن ابىالحديد معتزلى، متوفاى 656ق، مفصلترين شرحى است كه بر نهجالبلاغه نوشته شده و مورد قبول مسلمين هم واقع گشته است. ابن ابىالحديد، شرح خود را در سال 644ق، شروع كرده و در سال 649ق، به اتمام رسانده. وى، كتاب خود را براى مؤيدالدين بن علقمى، وزير عباسيان نگاشت كه بسيار مورد عنايت و توجه اين وزير شيعى واقع شد و هداياى فراوانى به او داد. با توجه به تاريخ وفات ابن ابىالحديد كه سال 656ق، است، وى، شرح خود را 7 سال قبل از وفات؛ يعنى در اواخر عمر، به پايان رسانده است. بيست و يك خطبه (از آغاز خطبه 174 تا پايان كلام 195)، بيست و هفت كلام(از آغاز كلام 196 تا پايان دعاى 222)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح نهج البلاغه ابن أبی الحدید المجلد6
نویسنده:
ابن ابی الحدید؛ تحقیق محمد ابراهیم
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بغداد، بیروت: دارالکتاب العربی، الامیره,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
شرح ابن ابی الحدید بر نهج البلاغه
,
احادیث امام علی علیه السلام
,
کتب شناخت نهج البلاغه
,
تاریخ طبری
,
1- متون اسلامی (متون دینی مرجع)
,
02- نهج البلاغه
,
کنز العمال: متقی هندی
,
1- متون دینی ادیان الهی (متون مرجع)
,
01- متون دینی (متون مرجع)
,
شرح نهج البلاغه
,
03- نهجالبلاغه (متون مرجع شیعه امامیه)
,
06- شرح نهج البلاغه: ابن ابی الحدید معتزلی (متون مرجع شیعه امامیه)
,
01 - نهج البلاغة (خطب، رسائل، حکم)
,
کتب شرح نهج البلاغه
,
آثار شرح نهج البلاغه
کلیدواژههای فرعی :
صفات حضرت محمد(ص) ,
نفاق زبانی ,
نفاق عملی ,
082- خطبه 82 نهج البلاغه: وصف دنیا ,
چکیده :
شرح نهجالبلاغة لابن ابىالحديد، به زبان عربى، نوشته ابوحامد، عبدالحميد بن هبة الله بن ابىالحديد معتزلى، متوفاى 656ق، مفصلترين شرحى است كه بر نهجالبلاغه نوشته شده و مورد قبول مسلمين هم واقع گشته است. ابن ابىالحديد، شرح خود را در سال 644ق، شروع كرده و در سال 649ق، به اتمام رسانده. وى، كتاب خود را براى مؤيدالدين بن علقمى، وزير عباسيان نگاشت كه بسيار مورد عنايت و توجه اين وزير شيعى واقع شد و هداياى فراوانى به او داد. با توجه به تاريخ وفات ابن ابىالحديد كه سال 656ق، است، وى، شرح خود را 7 سال قبل از وفات؛ يعنى در اواخر عمر، به پايان رسانده است. محتوای جلد حاضر: حدود دوازده كلام(از آغاز كلام 124 تا قسمتى از كلام 135)، حدود سى و نه خطبه (از تتمه خطبه 135 تا پايان خطبه 174).
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح نهج البلاغه ابن أبی الحدید المجلد5
نویسنده:
ابن ابی الحدید؛ تحقیق محمد ابراهیم
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بغداد، بیروت: دارالکتاب العربی، الامیره,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
شرح ابن ابی الحدید بر نهج البلاغه
,
احادیث امام علی علیه السلام
,
کتب شناخت نهج البلاغه
,
تاریخ طبری
,
1- متون اسلامی (متون دینی مرجع)
,
02- نهج البلاغه
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
کنز العمال: متقی هندی
,
ملل و نحل (شهرستانی)
,
1- متون دینی ادیان الهی (متون مرجع)
,
01- متون دینی (متون مرجع)
,
شرح نهج البلاغه
,
03- نهجالبلاغه (متون مرجع شیعه امامیه)
,
06- شرح نهج البلاغه: ابن ابی الحدید معتزلی (متون مرجع شیعه امامیه)
,
01 - نهج البلاغة (خطب، رسائل، حکم)
,
کتب شرح نهج البلاغه
,
آثار شرح نهج البلاغه
کلیدواژههای فرعی :
بعثت انبیا ,
احادیث فضایل اهل بیت (ع) ,
خلافت به شورا ,
فضایل اهل بیت (ع) ,
عذاب جهنم ,
غیبت مسلمان ,
بد گمانی به مؤمن ,
چکیده :
شرح نهجالبلاغة لابن ابىالحديد، به زبان عربى، نوشته ابوحامد، عبدالحميد بن هبة الله بن ابىالحديد معتزلى، متوفاى 656ق، مفصلترين شرحى است كه بر نهجالبلاغه نوشته شده و مورد قبول مسلمين هم واقع گشته است. ابن ابىالحديد، شرح خود را در سال 644ق، شروع كرده و در سال 649ق، به اتمام رسانده. وى، كتاب خود را براى مؤيدالدين بن علقمى، وزير عباسيان نگاشت كه بسيار مورد عنايت و توجه اين وزير شيعى واقع شد و هداياى فراوانى به او داد. با توجه به تاريخ وفات ابن ابىالحديد كه سال 656ق، است، وى، شرح خود را 7 سال قبل از وفات؛ يعنى در اواخر عمر، به پايان رسانده است. محتوای جلد حاضر: حدود بيست و پنج خطبه (از آغاز خطبه 66 تا قسمتى از خطبه 90)، حدود سى و سه خطبه (از تتمه خطبه 90 تا پايان كلام 123).
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح نهج البلاغه ابن أبی الحدید المجلد4
نویسنده:
ابن ابی الحدید؛ تحقیق محمد ابراهیم
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بغداد، بیروت: دارالکتاب العربی، الامیره,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
شرح ابن ابی الحدید بر نهج البلاغه
,
احادیث امام علی علیه السلام
,
کتب شناخت نهج البلاغه
,
تاریخ طبری
,
1- متون اسلامی (متون دینی مرجع)
,
02- نهج البلاغه
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
کنز العمال: متقی هندی
,
1- متون دینی ادیان الهی (متون مرجع)
,
01- متون دینی (متون مرجع)
,
شرح نهج البلاغه
,
03- نهجالبلاغه (متون مرجع شیعه امامیه)
,
06- شرح نهج البلاغه: ابن ابی الحدید معتزلی (متون مرجع شیعه امامیه)
,
01 - نهج البلاغة (خطب، رسائل، حکم)
,
کتب شرح نهج البلاغه
,
آثار شرح نهج البلاغه
کلیدواژههای فرعی :
بعثت انبیا ,
فضایل اهل بیت (ع) ,
تقوا ,
خوارج ,
چکیده :
شرح نهجالبلاغة لابن ابىالحديد، به زبان عربى، نوشته ابوحامد، عبدالحميد بن هبة الله بن ابىالحديد معتزلى، متوفاى 656ق، مفصلترين شرحى است كه بر نهجالبلاغه نوشته شده و مورد قبول مسلمين هم واقع گشته است. ابن ابىالحديد، شرح خود را در سال 644ق، شروع كرده و در سال 649ق، به اتمام رسانده. وى، كتاب خود را براى مؤيدالدين بن علقمى، وزير عباسيان نگاشت كه بسيار مورد عنايت و توجه اين وزير شيعى واقع شد و هداياى فراوانى به او داد. با توجه به تاريخ وفات ابن ابىالحديد كه سال 656ق، است، وى، شرح خود را 7 سال قبل از وفات؛ يعنى در اواخر عمر، به پايان رسانده است. محتوای جلد حاضر: حدود پنج خطبه (از تتمه خطبه 52 تا پايان خطبه 57)، هشت خطبه (از آغاز خطبه 58 تا پايان خطبه 65).
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح نهج البلاغه ابن أبی الحدید المجلد3
نویسنده:
ابن ابی الحدید؛ تحقیق محمد ابراهیم
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بغداد، بیروت: دارالکتب الغربی، الامیره,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
شرح ابن ابی الحدید بر نهج البلاغه
,
احادیث امام علی علیه السلام
,
کتب شناخت نهج البلاغه
,
تاریخ طبری
,
1- متون اسلامی (متون دینی مرجع)
,
02- نهج البلاغه
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
کنز العمال: متقی هندی
,
ملل و نحل (شهرستانی)
,
1- متون دینی ادیان الهی (متون مرجع)
,
01- متون دینی (متون مرجع)
,
شرح نهج البلاغه
,
03- نهجالبلاغه (متون مرجع شیعه امامیه)
,
06- شرح نهج البلاغه: ابن ابی الحدید معتزلی (متون مرجع شیعه امامیه)
,
01 - نهج البلاغة (خطب، رسائل، حکم)
,
کتب شرح نهج البلاغه
,
آثار شرح نهج البلاغه
کلیدواژههای فرعی :
زهد ,
مقام زهد ,
036- خطبه 36 نهج البلاغه: نبرد با خوارج ,
058- خطبه 58 نهج البلاغه: خبر از عاقبت خوارج ,
059- خطبه 59 نهج البلاغه: پیشگویی دربارۀ خوارج ,
چکیده :
شرح نهجالبلاغة لابن ابىالحديد، به زبان عربى، نوشته ابوحامد، عبدالحميد بن هبة الله بن ابىالحديد معتزلى، متوفاى 656ق، مفصلترين شرحى است كه بر نهجالبلاغه نوشته شده و مورد قبول مسلمين هم واقع گشته است. ابن ابىالحديد، شرح خود را در سال 644ق، شروع كرده و در سال 649ق، به اتمام رسانده. وى، كتاب خود را براى مؤيدالدين بن علقمى، وزير عباسيان نگاشت كه بسيار مورد عنايت و توجه اين وزير شيعى واقع شد و هداياى فراوانى به او داد. با توجه به تاريخ وفات ابن ابىالحديد كه سال 656ق، است، وى، شرح خود را 7 سال قبل از وفات؛ يعنى در اواخر عمر، به پايان رسانده است
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح نهج البلاغه ابن أبی الحدید المجلد2
نویسنده:
ابن ابی الحدید؛ تحقیق محمد ابراهیم
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بغداد، بیروت: دارالکتاب العربی، الامیره,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
شرح ابن ابی الحدید بر نهج البلاغه
,
احادیث امام علی علیه السلام
,
کتب شناخت نهج البلاغه
,
تاریخ طبری
,
1- متون اسلامی (متون دینی مرجع)
,
02- نهج البلاغه
,
کنز العمال: متقی هندی
,
ملل و نحل (آثار پر استناد)
,
1- متون دینی ادیان الهی (متون مرجع)
,
01- متون دینی (متون مرجع)
,
شرح نهج البلاغه
,
03- نهجالبلاغه (متون مرجع شیعه امامیه)
,
06- شرح نهج البلاغه: ابن ابی الحدید معتزلی (متون مرجع شیعه امامیه)
,
01 - نهج البلاغة (خطب، رسائل، حکم)
,
کتب شرح نهج البلاغه
,
آثار شرح نهج البلاغه
کلیدواژههای فرعی :
مطاعن عثمان ,
زهد ,
صفات الهی((در تعین ثانی)، مقابل صفات کونی علمی) ,
مقام زهد ,
058- خطبه 58 نهج البلاغه: خبر از عاقبت خوارج ,
059- خطبه 59 نهج البلاغه: پیشگویی دربارۀ خوارج ,
چکیده :
شرح نهجالبلاغة لابن ابىالحديد، به زبان عربى، نوشته ابوحامد، عبدالحميد بن هبة الله بن ابىالحديد معتزلى، متوفاى 656ق، مفصلترين شرحى است كه بر نهجالبلاغه نوشته شده و مورد قبول مسلمين هم واقع گشته است. ابن ابىالحديد، شرح خود را در سال 644ق، شروع كرده و در سال 649ق، به اتمام رسانده. وى، كتاب خود را براى مؤيدالدين بن علقمى، وزير عباسيان نگاشت كه بسيار مورد عنايت و توجه اين وزير شيعى واقع شد و هداياى فراوانى به او داد. با توجه به تاريخ وفات ابن ابىالحديد كه سال 656ق، است، وى، شرح خود را 7 سال قبل از وفات؛ يعنى در اواخر عمر، به پايان رسانده است. محتوای جلد حاضر شرح خطبه های 45الی 60 نهج البلاغه می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح نهج البلاغه ابن أبی الحدید المجلد10
نویسنده:
ابن ابی الحدید؛ تحقیق محمد ابراهیم
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بغداد، بیروت: دارالکتاب العربی، الامیره,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
شرح ابن ابی الحدید بر نهج البلاغه
,
احادیث امام علی علیه السلام
,
تاریخ طبری
,
1- متون اسلامی (متون دینی مرجع)
,
02- نهج البلاغه
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
کنز العمال: متقی هندی
,
1- متون دینی ادیان الهی (متون مرجع)
,
01- متون دینی (متون مرجع)
,
شرح نهج البلاغه
,
03- نهجالبلاغه (متون مرجع شیعه امامیه)
,
06- شرح نهج البلاغه: ابن ابی الحدید معتزلی (متون مرجع شیعه امامیه)
,
01 - نهج البلاغة (خطب، رسائل، حکم)
,
کتب شرح نهج البلاغه
,
آثار شرح نهج البلاغه
کلیدواژههای فرعی :
نهی از منکر ,
اشعار امام علی (ع) ,
خضاب ,
جنگ خندق ,
مقام حیاء ,
چکیده :
شرح نهجالبلاغة لابن ابىالحديد، به زبان عربى، نوشته ابوحامد، عبدالحميد بن هبة الله بن ابىالحديد معتزلى، متوفاى 656ق، مفصلترين شرحى است كه بر نهجالبلاغه نوشته شده و مورد قبول مسلمين هم واقع گشته است. ابن ابىالحديد، شرح خود را در سال 644ق، شروع كرده و در سال 649ق، به اتمام رسانده. وى، كتاب خود را براى مؤيدالدين بن علقمى، وزير عباسيان نگاشت كه بسيار مورد عنايت و توجه اين وزير شيعى واقع شد و هداياى فراوانى به او داد. با توجه به تاريخ وفات ابن ابىالحديد كه سال 656ق، است، وى، شرح خود را 7 سال قبل از وفات؛ يعنى در اواخر عمر، به پايان رسانده است. محتوای مجلد حاضر:دويست و بيست و سه كلام(از آغاز كلام 186 تا پايان كلام 408)، هشتاد و يك كلام(از آغاز كلام 409 تا پايان الحكم المنسوبة كه خود 998 حكمت است).
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح نهج البلاغه ابن أبی الحدید المجلد9
نویسنده:
ابن ابی الحدید؛ تحقیق محمد ابراهیم
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بغداد، بیروت: دارالکتاب العربی، الامیره,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
شرح ابن ابی الحدید بر نهج البلاغه
,
احادیث امام علی علیه السلام
,
کتب شناخت نهج البلاغه
,
تاریخ طبری
,
1- متون اسلامی (متون دینی مرجع)
,
02- نهج البلاغه
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
کنز العمال: متقی هندی
,
1- متون دینی ادیان الهی (متون مرجع)
,
01- متون دینی (متون مرجع)
,
شرح نهج البلاغه
,
03- نهجالبلاغه (متون مرجع شیعه امامیه)
,
06- شرح نهج البلاغه: ابن ابی الحدید معتزلی (متون مرجع شیعه امامیه)
,
01 - نهج البلاغة (خطب، رسائل، حکم)
,
کتب شرح نهج البلاغه
,
آثار شرح نهج البلاغه
کلیدواژههای فرعی :
31- نامه 31 نهج البلاغه (نامه امام علی به امام حسن): 20 بخش ,
26- نامه 53 نهج البلاغه (عهدنامه مالک اشتر)؛ بخش 26: توصیه های اخلاقی ,
73- نامه 73 نهج البلاغه: نکوهش از نامه های مکرر معاویه ,
چکیده :
دويست و بيست و سه كلام(از آغاز كلام 186 تا پايان كلام 408)، هشتاد و يك كلام(از آغاز كلام 409 تا پايان الحكم المنسوبة كه خود 998 حكمت است). محتوای جلد حاضر:حدود نوزده نامه (از آغاز نامه 46 تا قسمتى از نامه 64)، حدود دويست نامه و كلام يا حكمت و كلمه قصار(از تتمه نامه 64 تا پايان كلام 185).
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 214
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید