جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5
نقش التفاتی و کشفی ایده انسان کامل ابن‌‌‌‌‌عربی در امامت شیعی، در آثار فیض کاشانی
نویسنده:
شهناز شایان فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, تابستان/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , محمد بن یعقوب کلینی , علامه حلی , فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی , عبدالله جوادی آملی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , امامت , نظام هستی , حقیقت محمدی (ص) , خلافت الهی , شهر علم , امامت , خلافت الهی , نظام هستی , ولایت انسان کامل , اهل بیت(ع) , انسان کامل (کلام) , صحابه شیعی , ابن عربی , صحابه شیعی , قرآن ناطق , صفات خدا , عالم کثرت‌ , علامه مجلسی , حسن حسن زاده آملی , محمد بن یعقوب کلینی , علامه حلی , خلافت انسان کامل , عبدالله جوادی آملی , حقایق الهی , خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی , سید حیدر آملی , ابن عربی , مصداق امام , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) , حقائق خلقی(قسیم حقائق حقی اسمائی و حقائق برزخی) , عالَم کثرت(مقابل عالَم وحدت) , صحابه پیامبر(ص) , امامان معصوم علیهم السلام , ملامحسن فیض کاشانی , نقش التفاتی انسان کامل , جامعیت انسان کامل , سنجش ناپذیری امام , سریان انسان کامل , حضور انسان کامل , شهناز شایان فر , ملاصدرا شیرازی , ملا محسن فیض کاشانی
چکیده :
در سنت عرفانی ابن‌‌‌‌‌عربی، بعد از وحدت وجود، مؤلفۀ محوری‌‌‌‌‌ای با عنوان «انسان کامل» مطرح است. برخی شارحان نیز «انسان کامل» و «توحید» را دو مسألۀ اساسی عرفان نظری دانسته‌‌‌‌‌اند. ولایت، مقام خلیفةاللّهی، تصرّف در عالم و سریان در آن، خزانه‌‌‌‌‌دار اسرار الاهی و آینۀ دانایی و شاهیِ حق، پاره‌‌‌‌‌ای از ویژگی‌‌‌‌‌های انسان کامل است. بنابراین مؤلفۀ انسان کامل، همانند مفهوم «قیّم کتابِ» سهروردی، همان اوصاف امام در احادیث شیعی را دارد و مخاطب شیعی، آن را به مصداق «امام» بسیار نزدیک می‌‌‌‌‌یابد. ایدۀ انسان کامل در منظومۀ فکری فیض کاشانی به عنوان متفکری شیعی سبب شده او به آن دسته از روایاتی که در میان اندیشمندان شیعی به‌‌‌‌‌ویژه متکلمان، کمتر مورد توجه قرار گرفته، التفات دوباره و جدّی کرده است؛ و با استمداد از ایدۀ یادشده، به کشف دلالت‌‌‌‌‌های پنهان آیات و روایات و یا تثبیت دلالت‌‌‌‌‌های آشکار آن‌‌‌‌‌ها بپردازد. در این جستار، نقش التفاتی انسان کامل در امامت مطرح شده است و بر اساس آثار فیض کاشانی و نیز در پرتو ایدۀ انسان کامل، از چگونگی کشف دلالت‌‌‌‌‌های پنهان روایات در باب جایگاه وجودی امام و تثبیت دلالت‌‌‌‌‌های آشکار آن بحث می‌‌‌‌‌شود.
صفحات :
از صفحه 5 تا 24
تعالی و حلول در فلسفه ی اسپینوزا با تکیه بر عرفان اسلامی
نویسنده:
شهناز شایان فر، محمد سعیدی مهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/1388
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , الله , ابن سینا: ابوعلی سینا , اسپینوزا , حلول , عرفان ابن عربی , وجود مطلق , ثنویت دکارتی , صفات ذاتی , موجود مطلقا نامتناهی , عرفان اسلامی , همه -خداانگاری اسپینوزا , خواجه نصیرالدین طوسی , ابن سینا , حسن حسن زاده آملی , صفات ذاتیه ( الهی ) , وجود حق مطلق (اسماء ذات) , جوهر مادی , عرفان اسلامى , ارسطو , محمد سعیدی مهر , خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی , جرج برکلی , هری اوسترین ولفسن , کارل یاسپرس , ابن عربی , باروخ اسپینوزا , آندره لالاند , موسی بن میمون (Maimonides) , صفات ذاتی(مقابل صفات حالی) , فلسفه اسپینوزا , علت داخلی , صور تعالی , صور حلول , تعالی حالتی , تعالی منطقی , تعالی معرفتی , ضرورت الهی , کل و مجموع عالم , طبیعت مخلوق , شئ ممتد , اسمای فعل , اصالت کثرت , جوهر روحانی , جوهر مادی , تمایز ذات و ظهور , تئیسم حلولی , حلول صعودی , حلول نزولی , حلول حضوری , صفات نامتناهی , شهناز شایان فر , تعالی , ملاصدرا شیرازی , همه‌خدایی (پان‌تِئیسم)
چکیده :
در نظام یکتاگوهری اسپینوزا، تاکید بر برخی واژگان محوری از جمله طبیعت، جوهر، ‌علت داخلی (علت حلولی)، و طرح حضور ماده در خدا (= خدا به عنوان شی ممتد) سبب شده تا در عصر حیات او و پس از آن، قرائت های حلولی از فلسفه او پدیدار شود و او متهم به همه خدایی گردد؛ در حالی که اسپینوزا بارها خویش را از این اتهام مبرا دانسته و شواهد مختلفی در آثار او بر برائت او از چنین اتهاماتی گواهی می دهد. با نظر به فلسفه اسپینوزا به عنوان کلیتی مشتمل بر رهیافت، مبانی و شبکه زبانی خاص، می توان به قرائت های حلولی برآمده از برخی عناصر زبانی، از جمله خدا به عنوان علت داخلی، خدا به عنوان شی ممتد و خدا به عنوان طبیعت، پاسخ داد. در جستار حاضر، با تکیه بر عرفان اسلامی، صور مختلفی از تعالی و حلول ارایه می گردد. افزون بر آن اشکالات وارد بر تعالی در فلسفه اسپینوزا، بر اساس نظام فلسفی او، نقد و بررسی می گردد و با نظر به ساختار کلی فلسفه اسپینوزا و ویژگی هایی که او برای خدا در نظر می گیرد، می توان تصویری متعالی از خدا در نظام فلسفی او ترسیم نمود؛ از این رو گرچه خدای اسپینوزا از تعالی وجودی یا واقعی برخوردار نیست، از بین صور تعالی، در فلسفه اسپینوزا سه صورت از تعالی (تعالی حالتی، تعالی منطقی و تعالی معرفتی) قابل طرح است. گفتنی است این مقاله جهت تبیین و تحلیل مطالب، افزون بر آرای اسپینوزا، از برخی اصطلاحات و تعابیر فلسفه اسلامی و عرفان بهره جسته است.
صفحات :
از صفحه 31 تا 58
  • تعداد رکورد ها : 5