جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 38
درآمدی بر نظریه معرفت، دروس مقدماتی [کتاب عربی]
نویسنده:
غلام رضا الفياضي؛ مترجم: ایوب فاضلی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کافه الحقوق,
سه محاوره در مورد معرفت [کتاب عربی]
نویسنده:
بول فیرابند؛ محمد احمد السید
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
منشا المعارف بالاسکندریه,
چیستی معرفت [کتاب عربی]
نویسنده:
دنکان بریتشارد؛ ترجمه: مصطفی ناصر
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کویت: عالم المعرفه,
حوار مع السفسطائي
نویسنده:
أيمن عبدالخالق المصري
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
گواهی، اعتماد و مرجعیت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Benjamin McMyler
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: بسیاری از چیزهایی که می دانیم با قبول چیزهایی که از قول دیگران به آنها اعتماد داریم و به آنها به عنوان مقاماتی در مورد آنچه باید باور کنیم به دست می آوریم. اما این دقیقاً چیست که حرف کسی را به جای چیزی قبول کنیم؟ این که با دیگری به عنوان یک مرجع در مورد اینکه چه چیزی را باید باور کرد، چه کاری دارد، و پس از آن اعتماد به این شخص برای حقیقت چیست؟ بنجامین مک مایلر در کتاب شهادت، اعتماد و اختیار استدلال می‌کند که فیلسوفان در درک ماهیت و اهمیت وابستگی معرفتی ما به کلام دیگران شکست خورده‌اند. چیزی که دیگران به ما می گویند موردی است - شهادت آنها، همانطور که فیلسوفان از این اصطلاح استفاده می کنند - دلیلی برای اعتقاد به ما ارائه می دهد که اساساً با نوع دلیل اعتقاد ارائه شده توسط سایر انواع شواهد غیرشخصی متفاوت است. برخلاف رد پا در برف یا چاقوی خونینی که در صحنه جنایت باقی مانده است، شهادت گوینده چیزی را در اختیار مخاطب قرار می دهد که مک مایلر آن را دلیل دوم شخصی برای باور می نامد، دلیلی برای باور که در خدمت بخشیدن به مسئولیت معرفتی این باور است. بین فردی بین گوینده و مخاطب شهادت، اعتماد و اقتدار توسعه یافته ترین بیان و دفاع از یک نظریه بین فردی از معرفت شناسی شهادت است که هنوز ظاهر نشده است. توضیح می‌دهد که این موضع چگونه با توسعه تاریخی سؤالات فلسفی در مورد شهادت ارتباط دارد، آنچه را که بین این موضع و سایر مواضع رقیب در ادبیات معرفت‌شناختی معاصر در مورد شهادت وجود دارد ترسیم می‌کند، آنچه را که در مورد این موضع بسیار بحث برانگیز است برجسته و روشن می‌کند، و نشان می‌دهد. چگونه این موضع به مسائل فلسفی گسترده تر در مورد اعتماد، شخص دوم و نقش مرجعیت در عقلانیت نظری و عملی متصل می شود. این نه تنها برای متخصصان معرفت شناسی، بلکه برای هر کسی که به ماهیت و اهمیت اجتماعی انسانی علاقه مند است، جالب خواهد بود.
موردی برای زمینه‌گرایی: معرفت، شک‌گرایی و زمینه جلد اول [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Keith DeRose (کیت دروز)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
USA: Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این یک مشاهدۀ آشکار به اندازه کافی است که معیارهای حاکم بر اینکه آیا سخنرانان معمولی می گویند که کسی چیزی را می داند با زمینه متفاوت است یا خیر: چیزی که ما خوشحالیم که در برخی از زمینه های ("با استانداردهای پایین") "دانش" می نامیم که انکار می کنیم، "دانش" است. در زمینه های دیگر ("با استانداردهای بالا"). اما آیا این معیارهای متفاوت برای زمانی که سخنرانان معمولی دانش را نسبت می دهند، و زمانی که به معنای مهمی در انتساب دانش لازم است، منعکس کننده استانداردهای متفاوتی برای زمانی است که نسبت دادن دانش برای آنها صادق است یا درست است؟ یا اینکه معیارهایی که بر صحت چنین ادعاهایی حاکم است همیشه یکسان هستند؟ و اگر این شرایط صدق ادعاهای معرفت با زمینه تغییر کند، چه پیامدهایی برای معرفت شناسی وجود دارد؟ زمینه گرایی، این دیدگاه که معیارهای معرفتی یک سوژه باید رعایت کند تا ادعایی که «دانش» را به او نسبت می دهد صادق باشد، با زمینه متفاوت است، در چند دهه اخیر به شدت در معرفت شناسی و فلسفه زبان بحث شده است. در مورد زمینه‌گرایی، کیت دِرُوز، با ارائه و پیشبرد قوی‌ترین استدلال‌ها به نفع این دیدگاه و در برابر رقبای «ناتغییرگرا» آن، ارائه می‌کند و از موقعیت مدرن دفاع می‌کند و به بهترین‌ها پاسخ می‌دهد. اعتراضات فزاینده ای که با زمینه گرایی مواجه است.
سر برآوردن شکاکیت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Bryan Frances (برایان فرانسیس)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Clarendon Press; Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: در معرفت شناسی، صدای آزاردهنده شکاکان همیشه وجود داشته است و زمزمه می کند که «نمی توانی بدانی که دست داری، یا هر چیز دیگری، زیرا می دانی که تمام زندگی ات یک رویا است». راه‌های مبتکرانه‌ای برای استدلال علیه این صدا و خاموش کردن آن ابداع کرد، اما برایان فرانسیس اکنون یک الگوی استدلالی بسیار بدیع برای ایجاد انواع جدیدی از شک‌گرایی رادیکال ارائه می‌کند، مواردی که حتی اگر همه راه‌حل‌های هوشمندانه ضد شکاکیت شکاک سنتی را شکست دهند، صادق هستند. خواندن تند، شوخ و سرگرم کننده، شک و تردید زنده می شود برای هر کسی که به دانش و محدودیت های آن علاقه دارد بسیار تحریک کننده خواهد بود.
درسگفتار درآمدی بر مسئله شر
مدرس:
آرش نراقی
نوع منبع :
صوت , فیلم , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
چکیده :
برهان شر یکی از قدیمی‌ترین و جدی‌ترین براهینی است که برای اثبات عدم وجود خدا اقامه شده‌است. برهان شر ، که خدای ادیان ابراهیمی (خدای قادر مطلق، دانای مطلق، و خیرخواه اعلی) را هدف گرفته‌است؛ عموماً به عنوان یکی از براهین مبتنی بر شواهد اثبات عدم وجود خدا لحاظ می‌شود. این برهان تلاش می‌کند نشان دهد که میان دو قضیه وجود خدا و وجود شر، تناقض وجود دارد، و بنابر اصل تناقض تنها یکی از این دو قضیه می‌توانند درست باشند؛ از آنجا که در وجود شر شکی نیست، صدق قضیه دوم، مستلزم نادرست بودن قضیه نخست است؛ بنابراین خدا نمی‌تواند وجود داشته باشد. در درسگفتار مسئله شر ، دکتر آرش نراقی در چندین جلسه به توضیح و تبیین مسئله شر می پردازد.
ارزش معرفت‌شناختی انواع نسبی‌گرایی
نویسنده:
علیرضا حدادی، مهدی حسین زاده یزدی
نوع منبع :
نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
با مرور برخی آثار به ‌نظر می‌رسد، طرد اثبات‌گرایی در علوم انسانی و یا هرگونه سخنی از تکثرگرایی و بومی‌گرایی، ‌فروافتادن در دام نسبی‌گرایی دانسته‌ شده است. خاستگاه این دیدگاه را می‌توان عدم توجه به معانی مختلف نسبی‌گرایی دانست؛ نسبی‌گرایی عموماً به ‌عنوان مفهومی عام در نظر گرفته می‌شود که ریشه در شکاکیت سوفسطائیان داشته و مابعد‌اثبات‌گرایان آن را در ساحت‌های گوناگون بازتولید کرده‌اند؛ به‌طوری‎که انسان، معیار همه ‌چیز بوده و در غیاب حقیقت مطلق، ملزومات معرفت از فردی به فرد دیگر کاملاً تغییر می‌یابد؛ تا جایی ‌که قیاس‌ناپذیری پارادایم‌ها و عدم امکان گفت‌وگو ثمرة طبیعی آن خواهد شد. دقت در ابعاد مسئله، روشنگر این مطلب است که نسبی‌گرایی یک کلّ واحد نبوده و دارای اقسام گوناگونی است. با تتبّع بیشتر این نتیجه حاصل می‌شود که آنچه مشهور به نسبی‌گرایی است، در برخی موارد اساساً دچار اشتراک لفظی با نسبی‌گرایی به معنای افراطی آن گشته و در برخی موارد اعتقاد به چنین آموزه‌ای نه ‌تنها فرو افتادن در شکاکیت نیست، بلکه معقول و از نظر معرفت‌شناختی بلااشکال نیز به‌نظر می‌رسد. نگارندگان با تفکیک و تبیین انواع نسبیت، سعی نموده‌اند همة انواع نسبی‌گرایی قابل تصور در علوم انسانی را در مدل مطلوب پیشنهادی عرضه نموده و هر کدام را از حیث معرفت‌شناختی ارزیابی نمایند.
صفحات :
از صفحه 5 تا 40
  • تعداد رکورد ها : 38