جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 16
آیا انسان عاشق است یا عاقل؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
عشق در لغت از ماده «عَشَقَ» بوده و معنایش «پیچک» است و پیچک، گیاهی است که به درختان دیگر می پیچد. [1] علاقه به شخص یا چیزی وقتی به اوج شدت برسد، به طوری که وجود انسان را مسخر کند و حاکم مطلق بر وجود او گردد، عشق نامیده می شود. پس عشق، اوج علاقه و احس بیشتر ...
عشق حقيقي و مجازي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
دوست گرامي، ‌از حسن اعتماد شما به مشاوران اين مركز و ارتباط با ما تشكر مي كنيم. عشق آن شعله است کاو چون بر افروخت--- هر چه جز معشوق باقي جمله سوخت تيغ لا در قتل غير حق براند--- درنگر زان پس که بعد لا چه ماند ماند الا الله، باقي جمله رفت--- شاد باش اي بیشتر ...
ويژگي عاشق واقعي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اگر عشق به معناي حقيقي خود شناخته شود، آنگاه پي بردن به عاشق و معشوق و ويژگيهاي آنها نيز سهل و آسان خواهد شد. عشق انسان را به بندگي معشوق مي كشاند. اگر معشوق خداوند باشد يا كسي كه انسان را به خدا پيوند مي زند, اين بندگي معطوف به خداوند و توحيدي خواهد بیشتر ...
آیا محبت ریشه در نیازمندی دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
کلیدواژه‌های فرعی :
از اقسام مختلف عشق کدام یک از نظر اسلام صحیح است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
واژه ی «عشق» در واژه نامه های عرفانی و فلسفی چنین تعریف شده است: عشق، شوق مفرط و میل شدید به چیزی، به معنای فرط حب و دوستی، مشتق از «عشقه» است و آن گیاهی است که بر تنه ی هر درختی که پیچد، آن را خشک سازد و خود به طراوت خویش باقی بماند. پس هر عشقی بر بیشتر ...
این‌که گفته می‌شود «المجاز قنطرة الحقیقة» مراد چیست؟ نظر اسلام را در مورد «عشق مجازى» بفرمایید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
عشق حقیقى، عشق نسبت به ذات الهى است و سایر عشق‌ها عشق حقیقى نیستند، اساساً این‌گونه عشق‌ها عشق نیستند، بلکه اینها در واقع «شوق» هستند. فرق بین عشق و شوق آن است که شوق، میل به چیزى است که انسان آن‌را ندارد و در طلب آن است، ولى وقتى به آن رسید پس از مد بیشتر ...
چرا عشق در روایات ائمه ـ علیهم السّلام ـ استعمال نشده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در مقام جواب اين سؤال بيان امور ذيل لازم است: امر اول: تعريف و بيان حقيقت عشق: براي عشق تعاريفي شده است كه همه آنها به يك معني برمي‌گردد. گفته‌اند عشق افراط در محبت و دوستي را مي‌گويند.[1] و يا عشق عبارت است از تجاوز حدّ در محبت[2] و يا ميل مفرط به ه بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
در عرفان اسلامی‎چگونه عشق ائمه، امام زمان و خدا از هم تفکیک می‎شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
عشق عبارت است از افراط در محبت[1] و حالتي است كه بر انسان عارض مي شود و به طور كلي به عشق حقيقي و عشق مجازي تقسيم مي‎گردد. عشق حقيقي عبارت است از عشق به خدا و صفات او، عشق مجازي عبارت است از عشق به غير خدا.و اين عشق را تقسيم كرده اند به عشق عفيف و آن بیشتر ...
مضامین مشترک عرفانی در مثنوی معنوی و دیوان صائب
نویسنده:
عبداله نصرتی ,هما هوشیار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ,
چکیده :
این مقاله با عنوان «بررسی تطبیقی مضامین عرفانی در مثنوی معنوی و دیوان صائب» به بررسی، شرح و تحلیل تطبیقی پنج مضمون فنا، وحدت وجود، اتحاد، عشق و اخلاص در دو کتاب مثنوی و دیوان صائب می پردازد. نگارنده در آغاز هر مضمون تعریفی عرفانی از آن مضمون ارائه کرده و سپس به بررسی تطبیقی آن مضمون در مثنوی و دیوان صائب پرداخته است. از آن جا که دیوان صائب تبریزی متضمن حکایتی نیست و مضمون ها در قالب تک بیت ارائه شده اند و مثنوی متضمن حکایت است لذا پژوهشگر به جهت انطباق کلی سعی کرده که مضامین مثنوی را بدون تکیه بر حکایات آن ها بیاورد. البته جهان بینی عرفانی مولوی با جهان بینی صائب قابل قیاس نیست زیرا صائب شاعر است و مولوی عارف؛ با این حال در اشعار صائب جلوه های حکمت و عرفان دیده می شود که آن هم بی شک متاثر از عرفایی چون مولوی و حافظ می باشد. در این پژوهش برآنیم تا به بررسی مضامین مشترک در مثنوی و دیوان صائب بپردازیم.
صفحات :
از صفحه 223 تا 249
  • تعداد رکورد ها : 16