جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
تمایز وحی و الهام
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 9
عنوان :
نظرية المعرفة في الإسلام : دراسة مقارنة لاهم الاسس و المفاهیم المتعلقة بنظریة المعرفة فی الاسلام و بقیة المذاهب الفلسفیة الاخری
نویسنده:
جعفر عباس حاجي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
کویت: مکتبة الالفین,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
تمایز وحی و الهام ,
راههای فلسفی خداشناسی ,
وجوب معرفت الله ,
معرفت حقیقت ,
تفاوت وحی و مکاشفه ,
علم نفس ,
حقیقت کلیه ,
ماهیت مادی ,
حقائق اکوان(اعیان ثابتة) ,
مراتب عقل نظری(اصطلاح وابسته) ,
جهل مرکب(مقابل بسیط) ,
حالات قلب ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفاوت وحي با الهام و انديشه
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در رابطه با وحي به نكات زير توجه نماييد:1-وحي، راهکاري شناختي است که از سوي خداوند متعال، با هدف نشان دادن راه نيک بختي به بشر از يک سو و پاسخگو نبودن وسايل شناختي در اختيار او، همچون حس و عقل, از ديگر سوست. بدين سان، اين وسيله شناختي الهي, نارسايي ه
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تمایز وحی و الهام
,
وحی الهی
,
وحی شناسی
کلیدواژههای فرعی :
الهام(افعال الهی) ,
تفاوت = تمایز = فرق = افتراق = مغایرت = تقابل ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قحطی معنا میان نام ها
نویسنده:
عبدالله نصری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کثرت گرایی(کلام جدید)
,
کثرت گرایی دینی
,
مبانی پلورالیسم
کلیدواژههای فرعی :
تمایز وحی و الهام ,
کثرت گرایی دینی هیک ,
فهم متون دینی ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
آیه نسخ ,
کثرت شرایع ,
وحدت گرایی اخلاقی ,
پیدایش پلورالیسم ,
نقد پلورالیسم ,
سروش و پلورالیسم دینی ,
پلورالیسم و ادیان ,
چکیده :
از نظر پلورالیستها، ارزشهای بسیار داریم که قابل تحول به یکدیگر نیستند. این ارزشها هرچند حقیقی هستند، اما در معرض سلیقههای مختلف قرار می گیرند و گاه با یکدیگر تزاحم پیدا میکنند و حتی ممکن است با یکدیگر تعارض و تناقض داشته باشند. از نظر پلورالیستها هیچ معیار اخلاقی وجود ندارد تا مطابق آن همهء رفتارهای انسان شکل بگیرد، بلکه تعدادی از اصول اخلاقی وجود دارد که به طور مساوی اساسی و حقیقی هستند و پاسخهای متعارض به مسایل اخلاقی ممکن است که همگی صحیح باشند. عنی اصالت تنوع اندیشهها، فرهنگها و حقانیت ادیان مختلف و درست بودن ارزشهای متعارض است. «آنچه پلورالیستها ادعا میکنند این است که ارزشهای متعارض و ناسازگاری وجود دارد که همهء آنها درست است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 157
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روششناسی ابن عربی در فهم و بیان آرا
نویسنده:
رضا عارف ، مهدی دهباشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
راه کشف و شهود
,
مسایل جدید روش شناسی
,
تفسیر عرفانی
,
عرفان نظری
,
روش شناسی ابن عربی
کلیدواژههای فرعی :
تمایز وحی و الهام ,
الهام(افعال الهی) ,
روش شناسی ,
عقل(منطق) ,
معرفت شناسی عرفانی ,
نقل (معرفت شناسی) ,
عصمت عرفا ,
منابع اندیشه ابن عربی ,
زبانشناسی عرفانی ,
بیان چندوجهی ابن عربی ,
روش توصیفی عرفان ,
چکیده :
علیرغم عظمت شخصیت ابن عربی، درباره روششناسی وی پژوهش های اندکی انجام شده است که این امر، ضرورت چنین تحقیقی را ایجاب می کند؛ مقاله حاضر، این موضوع را در دو قلمرو روششناسیِ فهم حقایق و روششناسیِ بیان آرا، مورد بحث قرار داده و با مراجعه به مهمترین آثار ابن عربی و به کارگیری روش تحلیل عقلی و تفسیری، نخست درباره این نکته که ابن عربی در کسب حقایق چگونه عمل کرده است، و سپس درباره روش بیان او بحث می کند. این مقاله از یک سو نشان میدهد که ابن عربی در فهم حقایق، روشهای عقلی، نقلی، به کارگیری حواس پنجگانه و الهام را ابزارهای شناخت میداند؛ اما روش مکاشفه را بیش از همه ارج مینهد. از سوی دیگر با نشان دادن این که ابن عربی تحت تأثیر مکاتب فکری معاصر و پیش از خود، در بیان آرا و اندیشههایش از روش های توصیفیِ مشاهدتی یا روشهای نقلی، تاریخی و تبیینهای الاهیاتی و دروندینی، به کارگیری روشهای لغوی، مجاز و کنایه، رمز و راز، ایما و اشاره و استفاده از تأویل و... نیز بهره می بَرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونه میشود دروغگو یا راستگو بودن شخص مدعی وحی را در ادعایش (ادعای وحی و رسالت) تشخیص داد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
معنای «وحی» «وحى» یک معناى لغوى دارد و یک معناى اصطلاحى. معناى لغوى وحى «انتقال مطلبى به صورت سریع و مخفیانه به مخاطب»[2] میباشد که شامل «الهام قلبى» نیز میشود. اما معناى اصطلاحى «وحى»، «شعور و درک ویژه و باطنى است (نه تفکر عقلى) که جز آحادى از اف
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پیامبر شناسی
,
ادعای نبوت (افعال انبیاء)
,
نبوت عامه
,
وحی
,
ابطال ادعای دروغین نبوت
کلیدواژههای فرعی :
تمایز وحی و الهام ,
وحی به انبیا ,
اظهار معجزه به دست غیر نبی ,
خوارق عادات ,
ادعا ,
وحی و الهام ,
وحی الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی انسان شناختی از نظریه وحدت متعالی ادیان
نویسنده:
اکبر قربانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شریعت
,
شوان
,
وحدت متعالی
,
اهل ظاهر و اهل باطن
,
کثرت گرایی دینی
کلیدواژههای فرعی :
حکمت خالده ,
شریعت و طریقت ,
کثرت صور قدسی ,
شمول طریقت باطنی ,
مساوات طلبی ,
ریچارد بوش ,
دین ,
وحدت ادیان ,
تنوع وحی ,
تعدد ادیان ,
ظاهر دین ,
باطن دین ,
تمایز شریعت و طریقت ,
محدوده شریعت ظاهری ,
نظام کاست ,
معنای نژاد ,
تمایز وحی و الهام ,
حاشیه بشری ,
شابک (isbn):
2251-6123
چکیده :
در نظریه وحدت متعالی ادیان، تمایز ظاهر و باطن دین تمایزی اساسی به شمار میآید که هم با نگرش مابعدالطبیعی به مراتب هستی و تمایز مطلق و نسبی پیوند دارد و هم با تمایز معرفتشناختی شریعت و طریقت و نیز با تمایز سنخشناختی اهل ظاهر و اهل باطن گره خورده است. شوان در بینش و نگرشی مابعدالطبیعی با تأکید بر منشأ الاهی دین و تمایز نهادن میان ظاهر و باطن دین و با توجه به تکثر و تنوع افراد و رعایت حاشیه بشری در نزول وحی، تنوع ادیان را ناشی از گوناگونی وحیها متناسب با ظرفیتها و قابلیتهای بشری میداند. از نظر او، کثرت صور قدسی مانع وحدت حقیقی ادیان در مراتب بالای وجود نیست و هر چند بیشتر افراد یا همان اهل ظاهر نمیتوانند این وحدت برین را فهم کنند، عارفان اهل باطن به دریافت وحدت درونی و متعالی ادیان نائل میشوند. نگرش همراه با احترام و مدارای اهل باطن به اهل ظاهر و برخلاف آن نگرش توأم با تردید و گهگاه خصمانه و خشونتآمیز اهل ظاهر به اهل باطن با توجه به تفاوت سنخشناختی آنان قابل فهم و توجیه است. البته تمایز اهل ظاهر و اهل باطن در نظریه شوان و تأکید او بر توانایی معرفتی اهل باطن در فهم و دریافت وحدت متعالی ادیان منافاتی با زندگی دینی مومنان و سلوک معنوی پیروان ادیان ندارد که بیشترشان اهل ظاهر یا اهل شریعت هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 78
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عیار نبوت
نویسنده:
موسی صدر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تمایز وحی و الهام
,
امام
,
امامت
,
نبوت
,
بعثت حضرت محمد (ص)
,
علم غیب پیامبران
,
خاتمیت
,
وحی به انبیا
,
خاتمیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله
,
تفاوت پیامبر با سایر انسانها
,
اقسام وحی
,
وحی نبوی
,
وحی الهی
,
مسئولیت پیامبر
,
تمایز پیامبر
,
مقام کشف
,
وحی
,
الهام(القاء در نفس)
,
تفاوت پیامبر و امام
کلیدواژههای فرعی :
آیه 111 مائده ,
آیه 089 انعام ,
آیه 065 کهف ,
آیه 6 فصلت ,
آیه 12 فصلت ,
آیه 067 بقره ,
آیه 213 بقره ,
آیه 61 اعراف ,
آیه 58 نساء ,
آیه 68 نحل ,
مراتب کشف صوری ,
مراتب کشف معنوی ,
آیه 5 زلزله ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
مرتضی مطهری
چکیده :
پیامبر چه ویژگى و امتیازى دارد که وى را از دیگران متمایز مى سازد؟ نویسنده در پاسخ به این پرسش از سه رویکرد نام مى برد: 1ـ رویکرد معرفتى. 2ـ رویکرد مسئولیتى. 3ـ رویکرد موقعیتى. در رویکرد نخست دیدگاه هاى متعددى را مورد بررسى قرار مى دهد که همه این دیدگاه وجه تمایز پیامبر را معرفت ویژه مى داند. در رویکرد دوم مسئولیت و مأموریت ویژه پیامبر عامل تمایز معرفى مى شود که نویسنده از دو دیدگاه در این زمینه یاد مى کند. و در رویکرد سوم موقعیت و اعتبار پیامبر پایه تمایز وى از دیگران شناخته شده است. نویسنده پس از بررسى دیدگاه هاى گوناگون در رویکردهاى سه گانه، خود به دیدگاه ترکیبى اشاره مى کند که وجه تمایز را سه چیز مى داند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 22 تا 41
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرق وحی، الهام، خطورات و حس ششم چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حس ششم
,
وحی الهی
,
الهام(القاء در نفس)
,
خطورات
کلیدواژههای فرعی :
تمایز وحی و الهام ,
ادراکات حسی انسان ,
وحی و الهام ,
کیفیت وحی ,
قوه مدرک صور ,
قوه مدرک معانی ,
قوه حافظ معانی ,
قوه متصرف ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم شناسی وحی و الهام در لغت، قرآن و روایات
نویسنده:
محمد حسین زاده
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
تمایز وحی و الهام
,
وحی در لغت
,
الهام در لغت
,
انحای وحی
,
وحی در عرف مسلمانان
,
کاربرد وحی در قرآن
,
کاربرد وحی در روایات
,
منابع معرفتی پیامبر
,
منابع معرفتی امام معصوم
چکیده :
وحی و الهام دو منبع اختصاصی معرفت دینیاند. در این مقاله، معانی و کاربردهای وحی و الهام را در لغت، قرآن و روایات شرح داده، مشخص میسازیم که این دو واژه براساس کدامین معنا یا کاربرد منبع معرفت دینیاند. تعارضی که ممکن است در ابتدای امر میان مدارک و منابع دربارة تفسیر لغوی وحی به نظر برسد، با راه حلی از درون آنها قابل رفع است. افزون برآن، به رغم وجود پاره ای اختلاف نظرها، معنای لغوی «وحی» کتابت و کلام پنهان است و سرعت در معنای آن اخذ نشده است؛ چنان که معنای لغوی «الهام» القا در نفس است و الهی و ربانی بودن مقوّم معنای لغوی آن نیست.در کاربردهای قرآنی وحی، چه دربارة پیامبران باشد و چه دربارة غیر ایشان، معنای لغوی وحی اراده شده و بعضی ویژگیهایی که مربوط به مصادیق است، دخالتی در ساختار معنای آن ندارد؛ چنانکه دربارة الهام نیز این سخن صادق است. اما در روایات و عرف مسلمانان وحی و الهام از آن نظر که منبع معرفت دینیاند، معنای اصطلاحیِ خاصی دارند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 9
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید