جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 549
علت این که سنی‌ها عدالت را جزء اصول دین به شمار نمی‌آورند، چیست؟ چه اختلافی در این زمینه بین شیعه و سنی وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اهل تسنن در مسايل اعتقادي به دو گروه كلي اشاعره و معتزله تقسيم مي‌شوند، امّا در ميان آنها گروه‌هايي به نام هاي وهابيت، ماتريدي و اهل حديث يافت مي‌شوند كه از جهت مباني و مسايل اعتقادي با دو گروه معتزله و اشاعره مشتركاتي دارند. اشاعره كه امروز اكثر اهل بیشتر ...
چه رابطه اي بين شيعه و مذهب ماتريديه وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شيعة‌ اثني عشريه با مكتب هاي غير ولائي بيشتر مقابل هم هستند تا وجه اشتراك داشته باشند كه در اين نوشتار به اختلافات اساسي شيعه با مسلك ماتريديه اشاره مي كنيم: 1. امامت: شيعه معتقد است امامت منصبي الهي مي باشد كه بايد از طرف خداي متعال به كساني كه صلاح بیشتر ...
كارها و عقايد اهل تسنن را با اهل شيعه مقايسه كنيد و ثابت كنيد اهل تسنن بعضي كارهايشان مثل وضو اشكال دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شيعه از نظر عقايد اسلامي و فقهي خود را وابسته به ائمه ـ عليهم السلام ـ مي داند. و امام را كسي مي داند كه از درياي علم پيامبر بهره مند و با عصمت و درايت به تفسير حقيقي اسلام و بيان سنت اصيل مي پردازد. و با استناد به حديث ثقلين كه اهل سنت نيز آن را روا بیشتر ...
آيا كثرت اهل تسنن نسبت به اهل تشيع دليل حقانيت آنها نيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اين سؤال که کثرت، دليل حقانيت است يا نه كليت دارد و مي توان آن را به تمام عرصه ها گسترش داد و معيار حق و باطل را به دست آورد و نتيجه گرفت که طبع مسئله کثرت پيروان باطل را در برابر پيروان حق اقتضا می­کند. اين حقيقت با بيان مطالب زير روشن مي گردد. مط بیشتر ...
دیدگاه شیعه و سنی در باره مهدویت و امام زمان علیه السلام چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مسأله مهدويت و انتظار ظهور مهدى(عج الله تعالی فرجه الشریف) از معتقدات مسلم اهل سنت است؛ هر چند که اکثر قریب به اتفاق اهل‏ سنّت عقيده به عدم تولد آنحضرت دارند؛ البته در این میان افرادی از اهل سنت معتقد به ولادت آنحضرت بوده اند. اهم موضوعاتی که در روا بیشتر ...
آیا تشیع زائیده تفکرات عبدالله بن سبأ بوده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
برخي از افراد متعصب که مايلند تشيع را لکه دار سازند و آن را يک تفکر وارداتي از جانب يک فرد يهودي معرفي کنند، بيشتر به دنبال ترويج اين فرضيه هستند که يکي از يهوديان يمن به نام عبداللّه بن سبأ ملقب به «ابن الامة السوداء» در زمان عثمان تظاهر به اسلام کر بیشتر ...
آیا تشیع رنگ و ریشه ایرانى داشته است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براى پيدايش شيعه در جامعه اسلامى، فرضيّه ای مطرح است كه اختراع خاورشناسان است. آنان مثل پژوهشگران ديگر معتقدند تشيع، پديده‏اى است كه پس از رحلت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله پيدا شده است، از اين رو درپى علّت و سبب پيدايش آن بر آمده‏اند، تا رسيده‏ان بیشتر ...
شیخیه از اعتراض تا تاسیس فرقه مذهبی
نویسنده:
محمدعلی اکبری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
چکیده :
بنا به باور جامعه شناسان دین پژوه، تمامی ادیان - اعم از وحیانی و غیر وحیانی - سیر تطور همسانی دارند؛ که از شکل خاصی در قالب گروه پراکنده ای از افراد و پاره ای آداب ساده عبادی شروع شده، سپس به سوی پیچیدگی و ساختارمندی خاصی سیر می کنند و همه چیز در آن ها به پایداری می رسد اما، با بروز شرایط نوین، پروتست ها (اعتراض) شکل می گیرد و چنانچه جنبه های تئوریک این اعتراض با موفقیت سامان پذیرد و تداوم داشته باشد، عاقبت به ظهور فرقه دینی منجر می گردد. با نظر به باور فوق، در این مقاله، فرقه شیخیه - که از انشعابات مذهب شیعه و پیرو شیخ احمد احسائی می باشند - مورد بررسی قرار می گیرد و مراحل سه گانه اعتراض، چالش های درون گروهی و تاسیس رسمی فرقه مذهبی، در آن دنبال می شود.
صفحات :
از صفحه 17 تا 38
بازتاب فرهنگی کیش مانوی
نویسنده:
ابوالقاسم اسماعیل پور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
چکیده :
بازتاب فرهنگی مانویت را در سده های نخستین دوره اسلامی به خوبی می توان مشاهده کرد. طرد حیات زمینی و نفی مادیات و پرداختن به امور اخروی، که جزو درونمایه های اصلی کیش مانوی است، از طریق تصوف و عرفان اسلامی تداوم یافت. غلات شیعه و زنادقه در زمره فرقه های متاثر از مانویت بوده اند. در تفاسیر عرفانی نیز از "نور ازلی" سخن رفته است که بازمانده باور مانویان به بهشت نور و هبوط نور از عالم سماوی به عالم ناسوت است. بازتاب دینی، اعتقادی و فرهنگی گنوسیان در ایران و جهان اسلام از اواخر سده سوم میلادی آغاز شد و تا نهضت اسماعیلیه ادامه داشت. فلاسفه اسلامی بعضی از اصطلاحات و مضامین ویژه مانوی را در آثار فلسفی خود به کار برده اند. دانشمندان اسماعیلی نیز در این کار نقشی اساسی داشته اند.
صفحات :
از صفحه 323 تا 333
  • تعداد رکورد ها : 549