جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 112
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
چکیده :
از جمله ویژگی‌های سلبی عبادالرحمان، که خداوند در آیات 68ـ71 سوره فرقان ذکر کرده، این است که آنان به خدا شرک نمی‌ورزند و قتل نفس (محترمه) و زنا نمی‌کنند. در ادامه، خداوند به کسانی که مرتکب چنین اعمالی ـ بخصوص شرک ـ شوند وعده عذاب جاودان و خوارکننده داده است؛ آنان متحمل عذاب‌های روحی و جسمی جاودان می‌گردند. در اینکه مرتکب گناهان کبیره چه سرانجامی دارد، آیا در آتش دوزخ جاودانه می‌ماند یا سرانجام، خلاصی می‌یابد، آراء متفاوتی از سوی مفسران و متکلمان ارائه شده، اما آنچه را قرآن و روایات تأیید می‌کنند این است که چنین افرادی به شرط عدم عناد، مشمول شفاعت واقع می‌شوند؛ اما آمرزش گناهان آنان شروطی دارد که خداوند در آیه ذکر نموده است: توبه، بازگشت به ایمان، و عمل صالح. علت ذکر مجدد ایمان پس از توبه این است که گناه‌کار حین ارتکاب گناه، از روح ایمان منسلخ می‌شود. بنابراین، ضروری است پس از توبه، مجددا اظهار ایمان کند. ایمان هم وقتی پذیرفتنی است که همراه با عمل صالح باشد، وگرنه صرف لقلقه زبان است. خداوند به کسانی که توبه کنند مژده داده است پس از توبه، گناهانشان را به حسنات تبدیل کند و آثار گناه را از نامه عملشان پاک گرداند. کسانی که توبه می‌کنند، هم خودشان خشنود خواهند شد و هم خداوند از توبه‌شان خرسند خواهد گردید.
پاداش زنان و مردان بهشتي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
1- اينكه گفته شد حور العين ظهور عفت مومن است ؛ در جاي خود سخني خرد پذير است . ؛ اما اولا اين بدان معنا نيست كه حور العين جزاي ديگر اعمال نيست ؛ ثانيا تنها ظهور عفت نيست.ثالثا بعدي ندارد كه پارهاي از ظهورات اعمال به لحاظ جهات مختلفي كه چه بسا يكي از بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
بهشت و پاداش زنان
نویسنده:
محمود حاجی احمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
چکیده :
مسأله خطاب‌های قرآن و نگاه مردانه در آیات قرآن از مطالب بحث‌انگیز سال‌های اخیر می‌باشد. در این میان، نحوه نگاه قرآن به بهشت و نعمت‌های آن، یکی از سؤالات پیش‌روی محققین است. این پژوهش به دنبال پاسخ‌گویی به این سؤال است که آیا تفاوت جنسیت‌ انسان‌ها در دنیا و آخرت، موجب تفاوت پاداش آن‌ها در آخرت می‌شود یا نه؟ گروهی با توجه به ظاهر بعضی از آیات قرآن، به این باور گراییده‌اند که‌ نعمت‌هایی در بهشت به مردان اختصاص خواهد یافت. با بررسی نحوه خطاب‌های‌ قرآن و استفاده از صراحت آیاتی از کلام خداوند و بررسی نعمت‌های مورد ادعا، و استنباط جواب منفی به سؤال بالا و اعلان اشتراک زنان و مردان در تمام‌ نعمت‌های بهشتی، مقاله به‌بار می‌نشیند.
صفحات :
از صفحه 45 تا 64
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در جلسات گذشته از سوی حضرت استاد درباره نيت و اقسام آن مباحثی مطرح گرديد، و همچنين در اين‏ باره كه عوامل فساد عبادت نيت‏ های غيرخدايی هستند، مباحثی ارائه گرديد. در اين جلسه نيز حضرت استاد به بحث درباره اخلاص در عمل و اقسام عبادت از حيث نيت آن‏ها پرداخته ‏اند كه آن را به محضر اهل معرفت تقديم می‏ كنيم.
در بعضي از آيات قرآن داريم که بهشتيان از كنار جهنم عبور مي كنند و آن را مي بينند و در بعضي ديگر از آيات داريم که بهشتي ها اصلا ًصداي جهنم را نمي شنوند. آيا بين اين آيات تناقضي وجود ندارد ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
مراد از دوري و بُعد از جهنم، بُعد و دوري از عذاب جهنم است و مراد از عبور و نگاه، اشراف بر حال اهل جهنم است كه به زيبايي اين را در سوره صافات مي بينيم . «فاطلع فرأه في سواء الجحيم » .آني كه بهشتيان مي بينند وضعيت و ملكوت جهنم و وعده هاي الهي است وآني بیشتر ...
ما در سراسر جهان افرادى را می‏ شناسیم که مسلمان یا شیعه نیستن، اما انسانهاى خوبى هستند و درست کردارند. بسیارى از اختراعات توسط دانشمندان غیر مسلمان انجام شده است. آیا درست است که همگى آنها را به این دلیل که مسلمان نیستند، مستحق جهنم و عذاب الهى بدانیم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : مردمى كه به دين اسلام ايمان نياورده‌اند، دو گروه‌اند: 1- گروهى كه اصطلاحاً به جاهل مقصر و كافر معروفند. يعنى اسلام به آنها رسيده و به حقانيت آن پى برده‌اند اما با لجاجت و سركشى حاضر به پذيرش حق نيستند، كه اين گروه مستحق عذاب و خلود در آتش‌اند بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
آیا غیر از شیعه اثنی عشری، کسی وارد بهشت می شود؟ پیروان مذاهب و ادیان دیگر در آخرت چه وضعیتی دارند؟ آیا قاصرین مثل اطفال و دیوانگان و... به بهشت خواهند رفت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : ورود به بهشت بر ملاک "ایمان" و "عمل صالح" استوار است. فرد شیعه هم به شرطی به بهشت می رود که از شیعه بودن تنها عنوانی را یدک نکشیده، و به لوازم شیعه گری عمل کرده باشد و یا سرمایه ای اندوخته باشد که با آن مورد شفاعت واقع شود. پیروان هر دین آسما بیشتر ...
آیا در برزخ هم می شود استغفار کرد و مورد پذیرش واقع می شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بله، در عالم برزخ هم استغفار مورد قبول واقع مي شود واستغفار دربرزخ براي مؤمن (نه فاجر كافرملحد) مقام مي آورد و رتبه او را بالا مي برد بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
چه طوایفی به بهشت نمی روند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اگركسي بغض اهل بيت را در دل داشته باشد هرگزبه بهشت نمي رود، بهشت با کينه وبغض اهل بيت جمع نمي شود اما اگر گروهي بغض اهل بيت را نداشته باشند وبه دليل جهل وناداني درخط اهل بيت نباشند مثل بعضي از مسيحيان و يهودياني که به شريعت خودشان عمل مي کنند وعناد بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آیا در بهشت رشد و کمال هم وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بله، اصلاًبهشت دارالسلام است و دربهشت رشد توقف ندارد، در آنجا هم انسانها رشد دارند بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 112