جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 32
آیۀ عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ و پیوند آن با دو مقوله «خودسازی» و «دیگرسازی» (با تکیه بر دیدگاه علامه طباطبایی)
نویسنده:
مرتضی ایروانی نجفی، حسن نقی زاده، عباس اسماعیلی زاده، بی بی حکیمه حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
آیه شریفه (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ) در سوره مائده، از جمله آیات مشکل تفسیری است که در باب ارتباط آن با فریضه امر به معروف و نهی از منکر دیدگاه‌های گوناگونی وجود دارد. برخی، از نسخ حکم امر به معروف سخن گفته و شماری، تقیید و تخصیص آن حکم را از آیه فهمیده‌اند. در این میان نگارنده با نقد دیدگاه‌ها و ترجیح دیدگاه علامه طباطبایی، امر به معروف را از شئون و مصادیق اشتغال به نفس دانسته است. علامه با عنایت به مبنای حکمت متعالیه و حرکت جوهری، معتقد است: نفس، همان مسیر سلوک انسان و نه رهرو این مسیر است. مقصد و انتهای این مسیر تکوینی خدای متعال بوده و پیمودن آن برای همگان ـ اعم از مؤمن و کافرـ اضطراری است. این رویکرد نسبت به آیه، ثمرات مهمی در عرصه خودسازی و تربیت نفس به همراه دارد که مورد واکاوی و بررسی قرار گرفته است.
صفحات :
از صفحه 3 تا 24
بررسی آراء تفسیری آلوسی از نگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
مجید ساورعلیایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
علامه طباطبایی در نگارش تفسیر المیزان از منابع فراوانی بهره برده است که یکی از این منابع تفسیر روح-المعانی آلوسی است؛ اما علامه تنها به ذکر آراء آلوسی بسنده نکرده، بلکه در بسیاری از موارد به نقد و تحلیل اندیشه‌های او هم پرداخته است.نگارنده در این پژوهش کوشیده است تا ضمن بیان دیدگاه‌های تفسیری آلوسی که تفسیر المیزان متعرض آن گردیده است، در حد امکان با ذکر آرای دیگر مفسران و تحلیل و بررسی آن‌ها، درباره دیدگاه آلوسی داوری کند و در ادامه ضمن اشاره به نظر علامه، به مبانی ایشان در رد یا پذیرش اندیشه‌های آلوسی اشاره نماید.پژوهش حاضر این نتیجه را به دست می‌دهد که مهمترین معیار علامه در رد یا پذیرش کلام آلوسی، استفاده از روش تفسیری «قرآن به قرآن» بوده و در کنار آن می‌توان به مبانی کلامی، فقهی، استفاده از دانش حدیث، براهین عقلی و مبانی فلسفی، سیاق آیات، قواعد نحوی و تاریخ نزول آیات، اشاره کرد.
روش شناسی رویکرد علامه طباطبایی در اختلاف قرائات
نویسنده:
محمد خامه گر، مرتضی ایروانی نجفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
مفسران در مواجهه با اختلاف قرائات، یکی از رویکردهای سه‌گانه، یعنی بسنده کردن به قرائت رایج، معتبر دانستن همه قرائت‌های معروف یا گرایش به نقد و گزینش قرائات را انتخاب نموده‌اند. علامه طباطبایی رویکرد سوم را در تفسیر خود برگزیده است. ایشان در بیشتر مواردی که اختلاف قرائات را گزارش کرده‌اند، به نقد و بررسی آنها پرداخته و با استناد به مرجحات روایی، قرآنی و ادبی، در نهایت یکی از قرائت‌ها را ترجیح داده است. ایشان برخلاف کسانی که قرائت حفص از عاصم را قرائت معیار دانسته و بر اساس آن مشی تفسیری‌شان را انجام داده‌اند، به این قرائت بسنده نکرده و از قرائت‌های دیگری که واجد شرایط اعتبار بوده‌اند نیز بهره برده است. نقش و تأثیری که این روش در تفسیر علامه از آیات برجا گذاشته است، موضوعی است که در این نوشتار مورد بحث قرار می‌گیرد.
صفحات :
از صفحه 118 تا 143
بررسی رویکرد فقهای امامیه به روایات اسباب نزول
نویسنده:
الهه شاه‌پسند
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این پایان نامه، جست وجویی است در متون فقهی شیعه، برای دریافتن جایگاه سبب نزول در فرآیند استنباط فقهای امامیه؛ که با محور قرار دادن سه کتاب فقهیِ «الصلاۀ»، «الحج» و «الأطعمۀ و الأشربۀ»، این روند را ذیل آیات مربوط به این کتاب ها دنبال کرده و در پی استقرایی است که به واسطه ی آن، به چگونگی رویکرد فقیه امامیه به روایات سبب نزول رهنمون گردد. در مجموع این سه کتاب، بیست و چهار آیه مورد بررسی قرار گرفته و مطالب هر آیه، در سه بخشِ 1. اسباب نزول 2. برداشت های فقهی و 3. نتیجه؛ ارائه می شود. این پژوهش، به جز نتایج جزئی و فرعی ای که در بررسی هر آیه بر جای می گذارد، از نتایج کلی و اصلی نیز برخوردار است و در مجموع، نشانگر جایگاه شایسته ی سبب نزول نزد فقهای شیعه است؛ توجه آنان به این روایات، نشانگر اهمیتی است که به این روایات می دهند.
پیوند قرآن با صحیفه سجّادیه
نویسنده:
طیبه حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پژوهش در چهار فصل با این موضوعات نوشته شده است: فصل اول، کلیاتی درباره موضوع؛ نظیر مقدمه، بیان مسأله، فرضیات، سؤالات اصلی تحقیق، روش تحقیق، سابقه و ضرورت انجام تحقیق؛ فصل دوم، زندگانی علی بن الحسین(ع): معرفی امام(ع)، دوره های زندگی آن حضرت و حوادث مربوط به آن، نهضتهای شیعی و موضع آن حضرت در قبال آنها، شهادت و وصایای آن حضرت؛ فصل سوم، دعاهای صحیفه سجادیه؛ فصل چهارم، نتیجه گیری شامل موارد اقتباس از آیات، موارد تلمیح به آیات، موارد تفسیر آیات، موارد هم مضمون با آیات، موارد اشاره به آیات.
پژوهش در مباحث حدیثی سید مرتضی
نویسنده:
زهرا امیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
سید مرتضی به عنوان یکی از بارزترین چهره های مکتب بغداد که به مبارزه با رویکرد حدیث گرای مکتب قم برخاست در رابطه حدیث و چگونگی استفاده از آن مقید به اصول و قواعد خاصی است و بر مبنای آن اصول و قواعد به تحلیل و ارزیابی روایات می پردازد. در نظر او روایات معتبر و قابل اعتماد به پایه قرآن و در حکم کلام خداست و در نتیجه می توان آن را مبنای صدور حکم شرع قرار داد. در این پژوهش که به بررسی مباحث حدیثی سید مرتضی می پردازد، ابتدا کلیاتی در باره نگارشهای خاص حدیثی در میان شیعه و سنی بیان شده و سپس با شرح زندگی و آثار سید مرتضی به بررسی جایگاه انواع علوم حدیث در آثار سید پرداخته شده است. در ادامه به دلیل اهمیت فقه الحدیث در آثار سید مرتضی در فصلی مستقل به بررسی جایگاه و مبانی فقه الحدیث در آثار وی اختصاص داده شده و در انتها با ذکر مثالهایی از میان آثار او شیوه ها و ابزار های فقها الحدیثی او را استخراج و بیان داشته است.
میزان اختلاف مصاحف امصار و علل آن
نویسنده:
محسن رجبی قدسی,سید کاظم طباطبایی,مرتضی ایروانی نجفی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در سدۀ دوم و سوم قمری از هشت کتاب و رساله با موضوع اختلاف مصاحف امصار (عراق و شام و حجاز) یاد شده است. گرچه این کتاب ها به دست ما نرسیده، مطالب آن ها در منابع بعدیِ علم رسم المصحف و قرائات بازتاب یافته است. اختلاف رسم الخط مصاحف امصار به دو دسته تقسیم پذیر است:الف) تفاوت هایی که موجب اختلاف در قرائت نشده اند؛ مانند ثبت «ی» یا نبود آن در «ائتونی/ ائتون»؛ ب) اختلاف هایی که باعث تفاوت در قرائت اند؛ شامل حذف یا زیادت یک حرف یا تبدیل یک حرف به حرفی دیگر. مجموع اختلافات دستۀ دوم به 54 مورد می رسد. تا کنون دربارۀ علت و زمان پیدایی و اثر آن در قرائات یا تأثیرپذیری آن از قرائات، دیدگاهی جامع بیان نشده است. اغلب علمای متقدم بر این باورند که عثمان خلیفۀ سوم (د 35 ق.) دستور ثبتِ آن ها را در مصاحف امام داده است ولی در روایات جمع قرآن در زمان عثمان چنین مطلبی وجود ندارد و از سویی، این کار با هدف او برای اتحاد امت اسلامی بر یک مصحف واحد در تضاد است.
فرایند شکل گیری نظام عمل صالح از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
فاطمه مولودی,مرتضی ایروانی نجفی,سهیلا پیروزفر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این مقاله می کوشد تا با رویکردی نو با استفاده از روش توصیفی و تحلیل محتوا به بررسی چگونگی فرایند شکل گیری عمل صالح بپردازد. تا کنون پژوهش های گوناگونی دربارۀ پیوندهای متقابل عمل صالح با مفاهیمی دیگر همچون ایمان، تقوی، قلب و... صورت گرفته است. اما این پژوهش بر آن است تا با گردآوری، ارزیابی و پردازش مجموعۀ این روابط متقابل، نظام و روند رخداد عمل صالح را بر پایۀ قرآن و روایات مبین پیدا نماید. به سخن دیگر، در این مقاله، فرایند بروز عمل صالح در گذر از ساختار روانی انسان جستجو می شود. نتایج این پژوهش نشانگر آن است که از دیدگاه قرآن و روایات، روند رخداد عمل صالح طی شش مرحلۀ زیر و در گذر از اجزای گوناگون ساختار روانی انسان مؤمن رخ می دهد: 1. پیدایش حاجت (در صدر)، 2. طلب و دعا (در قلب)، 3. ظهور نیت (در قلب و نفوذ آن در صدر)، 4. علم (در فکر)، 5. ارادۀ عمل (در عزم) و 6. بروز خارجی عمل صالح (در قوه). بر این مبنا، عمل صالح همان نور ایمان است که تحت ولایت الهی در گذر از اجزای ساختاری روان، ظهورهای مختلفی می یابد تا آنجا که به صورت عمل بیرونی در قوای حرکتی انسان در عالم مادی بروز می یابد و باعث صعود انسان به مراتب عالی می شود.
بررسی ارتباط عزت با تربیت دینی بر اساس کلام ائمه (ع)
نویسنده:
زهرا زارعی مقدم
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
مروری بر سیر تطور اندیشه بشری از تکاپوی مدام او برای دستیابی به حیاتی اخلاقی حکایت می کند؛ تکاپویی که اغلب به دلیل انقطاع از مبدا وحی بر سبیل آزمون و خطا ره می سپرد،و افت و خیز مدام، وی را در نیل به تنزه اخلاقی ناکام می گذارد،این مشکلات بیانگر ضرورت رجوع به مکتب وحی برای نیل به حیاتی انسانی است،که این پژوهش تربیتی بدان پرداخته است ،از آن جا که ائمه (ع)از کمال علم به این منبع برخوردارند،به روشنی می توانند معیار های صحیح اخلاقی را برای بشر تبیین کنند. لذا با استعانت از سخنان ایشان در حیطه حیات اخلاقی و انسانی ،راهی به سوی جامعه ای ایده آل می یابیم در این میان یکی از صفات بر جسته اخلاقی عزتمندی می باشد ،با برخورداری از این صفت می توان به بسیاری از هنجار های اخلاقی دست یافت. این تحقیق احادیثی را که به تقویت عزت انسان کمک می کند، را جمع بندی و تحلیل نموده،و سپس به ارتباط عزت با تربیت دینی در سخنان ائمه (ع)پرداخته است
روش تفسیری تفسیرالمنیر
نویسنده:
محبوبه کاربخش راوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
چکیده :
مفسران، در دریافت معانی قرآن کریم، روش های ویژه ای دارند که شناسایی آنها و آشنایی با انگیزه هر یک از نگارش تفسیر و سپس مقایسه میان تفسیرها، بهترین راه های رسیدن به پیام قرآن را به ما نشان می دهد‎۰ یکی از تفسیرهای شایسته پژوهش، "التفسیرالمنیر فی العقیده و الشریعه و المنهج" است که نویسنده حنفی مذهب آن، وهبه زحیلی، با هدف پاسخگویی به نیاز دینی مردمانی که دارای سطح علمی متوسطی هستند آن را نگاشته است‎۰ نگارنده نیز با فراهم آوردن پایان نامه ای با عنوان "روش تفسیری تفسیرالمنیر" کوشیده است تا روش وی در تفسیر قرآن را مشخص نماید و در این راستا از منظرهای گوناگون به شیوه وی توجه نموده است: تفسیرالمنیر در شانزده مجلد (در بردارنده ‎۳۲ جلد) سامان یافته است که مجلد شانزدهم آن، شامل فهرستی موضوعی - از عنوان های تفسیری و آیه های قرآنی است‎۰ ساختار تفسیرالمنیر، دارای نظم نیکویی است و مفسر برای پرداختن به هر بخش از تفسیر، نام ویژه ای برای آن برگزیده است، مانند: "الاعراب"، "البلاغه"، "المفردات اللغویه"، "سبب النزول" و "المناسبه" و ‎۰۰۰ - تفسیرالمنیر، تفسیری ترتیبی و جامع است و گرایش فقهی در آن، بیشتر از گرایش های دیگر، نمایان است‎۰ - مفسر، از پرداختن به دیدگاه ها و اختلاف نظرهای تفسیری بی فایده - که در رساندن پیام قرآن و هدایت انسان بی تاثیرند پرهیز نموده است‎۰ - مفسر با توجه ویژه ای که به خود قرآن، روایت و عقل داشته، موفق شده است که از گزند روایت های اسرائیلی تا اندازه زیادی درامان بماند‎۰ - رویکرد مفسر، درباره مذهب شیعه، نیکو نیست و در میان دیدگاه های گوناگون فقهی ای که آورده، از فقه پویای شیعه، کمتر بهره جسته است و حتی سبب نزول هایی را که به گواهی شیعه و اهل سنت، ویژه اهل بیت (ع) هستند، نادرست پنداشته است‎۰ فصل های شش گانه پایان نامه حاضر، عبارتند از: ‎۰۱ معرفی و هبه زحیلی و تفسیرالمنیر ‎۰۲ روش و شیوه تفسیری در تفسیرالمنیر ‎۰۳ علوم قرآنی در تفسیرالمنیر ‎۰۴ جایگاه ادب در تفسیرالمنیر ‎۰۵ جایگاه روایت در تفسیرالمنیر ‎۰۶ جایگاه فقه در تفسیرالمنیر
  • تعداد رکورد ها : 32