جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
08. صفات attributes
>
علم
>
شناخت
>
شناخت خدا
>
شناخت سلبی خدا
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 53
عنوان :
تحلیلی از ویژگیهای صفات افعال الاهی
نویسنده:
جعفر شانظری، مهدی منصوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
فهرست گزیده موضوعات :
1-کلام(گزیده موضوعات کلام)
,
2- گزیده موضوعات فلسفه دین(مسایل جدید کلامی)
,
اسمای الهی
,
صفات الهی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
صفات خدا
,
صفات واجب(حکمت نظری)
,
صفات ذاتیه ( الهی )
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
صفات فعلی(مقابل صفات ذاتی)
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
صفات ثبوتی ,
امکان فقری نفس ,
البداء ,
صفات جمال ,
صفات زائد بر ذات ,
اراده الهی ,
حدوث صفات الهی ,
سمع الهی ,
قیوم (اسماء تنزیه الهی) ,
شناخت سلبی خدا ,
قدرت خداوند ,
صفات سلبی ,
قیومیت خداوند ,
قدرت واجب ,
بداء ,
قرآن ,
صفات ذات اضافه ,
اضافه اشراقی خالق و مخلوق ,
صفات فعل زائد بر ذات ,
عینیت صفات فعل و فعل ,
اضافه اشراقیه قیومی ,
لحاظ ذاتی صفت فعلی ,
اتصاف صفات به قیود ,
صفات فعلی وجودی ,
صفات فعلی عدمی ,
نسبت اضلال به خداوند ,
صفات فعلی ممتنع السلب ,
صفات فعلی ممکن السلب ,
صفات فعلی مباشری ,
صفات فعلی مبدئی ,
صفات فعلی تابعی ,
صفات فعلی حقیقت ذات اضافه ,
صفات فعلی اضافه محضه ,
اکتناه صفات فعلی ,
صفات فعل با واسطه ,
ظهور کمال اسمائی(مقابل ظهور کمال ذاتی) ,
ظهور کمال ذاتی(مقابل ظهور کمال اسمائی) ,
کعناشناختی صفات ,
اضافه اشراقی صفات فعلی ,
صفت بصیر ,
جهات امکانی صفت ,
قدم صفات الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
2251 6123
چکیده :
شناخت خداوند یا همان مبدأ هستی همواره یکی از دغدغههای اصلی بشر بوده است. از اینرو بخش عمدهای از آموزههای ادیان آسمانی نیز در پاسخ به این دغدغه، به توصیف او اختصاص یافته است. اما از آن جهت که شناخت ذات او به دلایل عقلی و نقلی امکانپذیر نیست، حکمای الاهی و متکلمان و آموزههای وحیانی شناخت خداوند را در قلمرو صفات دانسته و صفات الاهی را به صفات معرِّف ذات و صفات مفسر فعل الاهی تقسیم نمودهاند. همانطور که صفات معرّف ذات و برگرفته از ذات کامل الاهی دارای ویژگیهایی است، صفات فعلی نیز که برگرفته از افعال الاهی است، دارای ویژگیها و معنای خاصی است. دراین مقاله، برآنیم تا بهلحاظ نظام معنایی، تفسیری هماهنگ و معنادار از صفات فعل ارائه داده، ویژگیهای خاص صفات فعلی را از دیدگاه متکلمان و حکماء مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سلسله مباحث کلام اسلامی 11 - جایگاه عقل در معارف اسلامی- مشهد 1387
سخنران:
آیت الله جعفر سبحانی
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
احکام خداشناسی
,
معطله (فرق کلامی)
,
تشبیه
,
شناخت سلبی خدا
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
13. علم کلام
,
جایگاه عقل در معارف اسلامی (کلام)
کلیدواژههای فرعی :
ظاهر قرآن (کلام) ,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله ,
جدال احسن (کلام) ,
موعظه حسنه (کلام) ,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
قرآن ,
قول حکیمانه (کلام) ,
راهی میان تشبیه و تعطیل (کلام) ,
ظاهریون (کلام) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درباره کتاب: «ناگفتن از خدا: الهیات سلبی در اسلام سدههای میانه»
نویسنده:
یاسر میردامادی
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
وضعیت نشر :
دین آنلاین,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شناخت سلبی خدا
چکیده :
«ناگفتن از خدا: الهیات سلبی در اسلام سدههای میانه» نام کتابی است که حدود سه هفته پیش از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شده است. این اثر نخستین کتاب به زبان انگلیسی در تاریخ «الاهیّات سلبی» (negative theology) در اسلام است. آیدوغان کارز (Aydogan Kars)، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه موناش استرالیا، در این اثر کوشیده است انحای الهیات سلبی اسلامی را از یکدیگر تمیز دهد و تعامل میان آنها را نشان دهد: الهیات سلبی معتزلی، اسماعیلی، نوافلاطونی، عرفانی (به ویژه ابن عربی و مولوی) و نصّمحور. از نظر او انحای الهیات سلبی در هر یک از سه دین ابراهیمی از چنان تنوعی برخوردارند که نمیتوان از آنها مخرج مشترک گرفت و به الهیات سلبی واحدی فروکاست ـــ مگر مخرج مشترکی بسیار کلّی، حدّاقلّی و مبهم در این حدّ که: «چیزی سلب شده است». او مدعی است حتی نمیتوان از مدلهای مجزای الهیات سلبی در درون هر یک از سنتهای اسلامی، مسیحی یا یهودی سخن گفت. با این همه، به لحاظ مفهومی او میان «الهیات سلبیِ ذات» با «الهیات سلبیِ صفات» تمایز تعیینکنندهای مینهد. کارز استدلال میکند که سلبیگرایی در هر یک از ذات یا صفات ــــ به خلاف آنچه ممکن است در ابتدا به نظر برسد ـــ لزوما سلبیگرایی در دیگری را به دنبال نمیآورد. به استدلال او، الهیدانان سلبی معتزلی در صفات، سلبی بودند اما در ذات نه؛ در مقابل، الهیدانان سلبی عرفانی در ذات، سلبی بودند اما در صفات نه. به پژوهش کارز میتوان این نکته را افزود که در سالهای اخیر برخی از روشنفکران دینی ایرانی مانند عبدالکریم سروش و محمد مجتهد شبستری در کار بسط نوعی فراگیر از الهیات سلبی بودهاند که به نظر میرسد هم در ذات و هم در صفات سلبیگرا است. نویسنده در فصل نهایی (نتیجه) کتاب به نقد تلقّیهای امروزین از الهیات سلبی میپردازد (ژاک دریدا، هانری کربن، ژان-لوک ماریون و غیره). او این تلقی رایج را ردّ میکند که الهیات سلبی، ذاتی عرفانی دارد. از نظر او این داوری رنگ مسیحیانه دارد. این در حالی است که، از نظر او، دستکم در تاریخ گذشتهی اسلام و یهودیّت میتوان از مدلهای غیرعرفانی الهیات سلبی سراغ گرفت. دیگربار این نکته را میتوان به پژوهش کارز افزود که «مکتب معارفی اهل بیت» یا همان «مکتب تفکیک» نمونهای معاصر از الهیات سلبی اسلامی است که مشی غیر عرفانی (اگر نه ضدّ عرفانی) دارد. الهیات سلبی تفکیکی را میتوان در زمرهی الهیات سلبی نصّمحور قلمداد کرد. کارز استدلال میکند که حتی در مسیحیت نیز میتوان رگههایی از الهیات سلبی غیر عرفانی یافت./////
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آینههای نیستی: الهیات سلبی در آثار مولانا و مایستر اکهارت
نویسنده:
نویسنده اشکان بحرانی؛ با مقدمه قاسم کاکایی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران: نشر علم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات سلبی
,
شناخت سلبی خدا
,
الهیات منفی
شابک (isbn):
110000 ریال: 978-964-224--251-1
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راهنمایی سرگشتگان - برگردان دلالة الحائرین (پاره نخست)
نویسنده:
موسی بن میمون؛ ترجمه: ناصر عباس پور
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران - ایران: ورا,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شناخت سلبی خدا
,
آموزههای یهودیت
,
عقاید یهودیت
,
کتب فلسفه و کلام یهودی
چکیده :
دلاله الحائرین، مهم ترین کتاب فلسفی ابن میمون است و هدف اصلی آن تطبیق ظواهر کتاب عهد عتیق با قواعد عقلانی و فلسفی است و از این رو ابن میمون از جمله متفکران بزرگ خردگرا و پیرو اصالت عقل به شمار می رود و شاید در این کار از هم نظایر و امثال خود پیشروتر باشد. ابن میمون امثال و لغزها و کلماتی را که در تورات آمده است و با عقل ناسازگار می نماید، به معنی لفظی آنها نمی گیرد و سعی می کند همه را تأویل عقلانی کند. روی سخن او با کسانی است که فلسفه و حکمت خوانده اند و با علوم عقلی آشنا هستند و هنگامی که به تورات روی می آوردند، کلمات مبهم و امثال و رموز و اشارات آن را در نمی یابند و نمی دانند که دین خود را چگونه حفظ کنند و به همین جهت در حیرت و سرگردانی می افتند. او به همین مناسبت کتاب خود را دلالة الحائرین نام نهاده است. دلاله الحائرین ، کتابی مقدس نیست. اما در پرتوهای درخشانی از خوانش اسفار خمسه و کتب انبیای عهد عتیق، اطوار قدسی را به اعلی مرتبه بررسیده و در حیطه های گشاده دامن علم کلام عرصات نورشته ای را گستریده است. مترجم در این اثر کوشیده به قدر امکان ژرفناکی این نوشته را به پیش چشم آورد و چکاد و چکاد با آسمانۀ فکرت موسی ثانی هم سپهری کند تا شاید متونی که خواندن آن مشقت نازک اندیشی می طلبد، به کمند زلف خواندن گرفتار آید. می توان کتاب سنت تأویلی شرق و غرب سنت دین کاوی اسلام و یهودیت را در یک درخت گردآورده و دیدار با ایده های نهفته در آن روشنان غریبی بر طریقت نحوه ای از خداپرستی را در جان مشتاقان پرتوافکن می کند. اگر کتاب هایی باشند که جمیع دینداران را بهره ای از آن ها خواهد بود، به یقین دلالة الحائرین یکی از آن هاست. موسی بن میمون، راهنمایی سرگشتگان برگردان دلاله الحائرین (پاره نخست)، ترجمه: ناصر عباس پور، تهران، ورا، ۵۳۲ صفحه، قطع: وزیری، 640000 ریال، 1397.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دلالة الحائرين
نویسنده:
موسي بن ميمون القرطبی الاندلسی؛ تحقیق: حسین آتای
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مکتبة الثقافة الدینیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید یهودیت
,
شناخت سلبی خدا
,
عقاید یهودیت
,
کتب فلسفه و کلام یهودی
چکیده :
کتاب دلالة الحائرين، به زبان عربی است؛ اما به خط عبری نوشته شده است تا مسلمانان از آن آگاه نشوند و یهودیانِ غیر عِالم نیز به آن دسترسی نداشته باشند؛ اما به هر حال، مسلمانان به این کتاب توجه نمودند. ابوعبدالله تبریزی از معاصران خواجة طوسی، بر مقدمات بیست و پنجگانة ابنمیمون در مبحث اثبات وجود خدا، در کتاب دلالةالحایرین شرح نوشت. این شرح، در سال۱۳۶۹ ق. در قاهره به وسیلة محمدزاهد کوثری، و ترجمة فارسی آن هم توسط دکتر سجادی در تهران درسال ۱۳۶۰ش چاپ شده است. ترجمة لاتین این کتاب، در قرون وسطی در میان دانشمندان اروپایی رواج داشته و «آلبرت کبیر» و «آکویناس» در قرن سیزدهم از این کتاب بهره بردهاند. مراد ابنمیمون از حایرین یا سرگشتگان، کسانی هستند که در قضایای متعددی بین عقل و دین متحیّر ماندهاند. هدف اصلی این کتاب، تطبیق ظواهر کتاب عهد عتیق با قواعد عقلانی و فلسفی است. این کار ابنمیمون (تطبیق دین و فلسفه)، مسبوق به سابقه است؛ پیش از او فارابی، ابنسینا، ابنباجه، ابنطفیل و ابنرشد نیز در این راستا تلاش کرده بودند و او را دراین کار میتوان متأثر از این بزرگان دانست. روی سخن ابنمیمون با کسانی است که با فلسفه و حکمت آشنا هستندولی هنگام مطالعة تورات با کلمات و جملاتی روبهرو میشوند که پذیرش آنها دشوار است و آنها را متناقض با مقبولات عقل و فلسفه میبینندو از اینرو، دچار حیرت میشوند؛ بنابراین او خود را مکلف میبیند که حیرت این عالمان را برطرف کند. ابنمیمون در مقدمة این کتاب چنین میگوید: «میدانم مبتدیانی که از بحث و نظر بهرهای ندارند، از برخی مطالب این کتاب بهره میبرند؛ اما عالمان متشرع از همة این کتاب بهره خواهند برد.///
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی دیدگاهها درباره زبان دین
نویسنده:
سید جابر موسوی راد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شناخت سلبی خدا
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
زبان نمادین دین
,
احکام سلبی ذات الهی
,
زبان دین (فلسفه دین)
چکیده :
پیرامون چگونگی سخن گفتن از خداوند و زبان به کارگرفته در متون دینی نظریّات مختلفی طرح شده است. نظریّههای بیمعنایی زبان دین (دیدگاه پوزیتویستم منطقی)، غیرشناختاری بودن زبان دین، زبان نمادین، الهیات سلبی، تمثیل و کارکردگرایی مهمترین نظریّاتی هستند که در این زمینه در غرب طرح شدهاند. در این مقاله ضمن نقد این دیدگاهها، این نتیجه به دست آمده است که در مورد سخن گفتن از خدا، الفاظ اطلاق شده بر خداوند همان معنای الفاظ بشری را دارند (نظریّهی اشتراک معنوی)، ولی در مورد صفاتی که به خداوند به صورت مجازی اطلاق میشوند (نظیر خشم) این صفات به جهات آثارشان به خداوند اطلاق میگردند؛ در مورد صفات خبری نیز نظریّهی تأویل بر مبنای قرائن داخلی و خارجی، مورد قبول است. در مورد متون وحیانی، گرچه در این متون از استعاره و تمثیل استفاده شده است، امّا متون وحیانی نظیر قرآن به همان زبان عرفی نازل شدهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 117
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نور البراهين او انيس الوحيد في شرح التوحيد المجلد 1 و 2
نویسنده:
نعمت الله موسوی جزائری؛ محقق: مهدی رجائی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة النشر الاسلامي التابعة لجماعة المدرسين بقم المقدسة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
روایات توحید ,
احکام خداشناسی ,
ادله توحید (کلام) ,
راههای خداشناسی ,
فطرت خدا شناسی ,
آیات خداشناسی ,
آیات توحید ,
شناخت سلبی خدا ,
احتجاج امام علی علیه السلام در توحید ,
براهین خداشناسی ,
الهیات(کلام جدید) ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
خداباوری ,
شابک (isbn):
978-964-470-000-2
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
إنتصار المجلد 2 : مناظرات فی التوحید و صفات الله تعالی
نویسنده:
علي كوراني عاملي
نوع منبع :
کتاب , مناظره،گفتگو و میزگرد , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار السیرة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
کلیدواژههای فرعی :
جسمیت خدا ,
احکام خداشناسی ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
راههای خداشناسی ,
صفات الهی ,
توحید صفاتی ,
شناخت سلبی خدا ,
بدعتهای ابن تیمیه ,
شبکه جهانی اینترنت ,
براهین خداشناسی ,
خداشناسی ,
مناظرات شیعیان ,
صفات الهی از دیدگاه ابن تیمیه ,
خداشناسی اهل سنت ,
توحید صفات الهی ,
خداشناسی سلفی گری ,
اندیشهی سلفی گری ,
خداباوری ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ناالهیات: تأکیدی بر گریزناپذیری الهیات
نویسنده:
حسن فتحزاده، سمیرا طاهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تبریز: دانشگاه تبریز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ساختار شکنی
,
الهیات(کلام جدید)
,
فلسفه دین
,
تفاوط
,
فلسفه واسازی دریدا
,
نا الهیات
,
نشانه شناسی الهیات
,
الهیات پسامدرن
کلیدواژههای فرعی :
لوگوس ,
مرگ خدا ,
شناخت سلبی خدا ,
متافیزیک حضور ,
الهیات مسیحی ,
فلسفه زبان ,
نشانه شناسی سوسور ,
فارماکن ,
تنزه الهی از زمان ,
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای مسیحی) ,
فدا(آموزه های مسیحی) ,
پایان الهیات ,
ساختار تقابلی زبان ,
تقابل های الهیاتی ,
تعویق معنا ,
اپیدمی لوگوس ,
چکیده :
دوران نشانه اساساً دورانی الهیاتی است: هر نظامی که مبتنی بر یک مفهوم اساسی باشد، مفهومی که گردش نشانه ها را شکل می دهد، از اساس الهیاتی است. این مفهومِ محوری، در هر اندیشه نامی به خود گرفته: واقعیت، جوهر، هستی، حقیقت، خدا، لوگوس، عقل، غایت و... در این نظام(های) لوگوس محور، زنجیرۀ دال ها معناداری و ثباتِ خود را از این مدلول استعلایی می گیرند. دریدا با خوانش واسازانهاش نشان داد که هیچ مدلولی نمی تواند از زنجیرۀ دلالی بیرون افتاده و زبان را کرانمند کند. این ایدۀ انقلابی به فروپاشی نظامِ سلسلهمراتبی تقابلهای دلالی و د رنتیجه مرتبه و همبودشدنِ دال ها میانجامد. با زدایشِ تقابل ها و هممرتبه دانستن دال ها، منطق تفاوط ظهور می کند. در این منطق سخن از مرگ خدا گفتن یاوه است؛ هیچ مرگی در کار نیست، و نیز هیچ زنده شدنی. ما همواره در میانۀ یک بازی دائمی هستیم. کلمه(لوگوس)، دائماً زدوده و در عینِ حال نگاشته و بازنگاشته می شود. نا/الهیات، بطلان ادعای پایان الهیات است؛ نا/نظامِ نوینی است برای آنانکه در مرزها می زیند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 197 تا 210
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 53
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید