جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
نام خانوادگی :
*
پست الکترونیک :
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
حروف تصویر :
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
01. خداشناسی (کلام)
>
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 1092
عنوان :
اگر خداوند عادل است، پس چرا با اعطای «عصمت» عدهای را از گناه مصون کرده است و به مابقی این عصمت را نداده است تا مرتکب گناه شوند؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
کلیدواژههای فرعی :
عدل الهی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توحید اسماء و صفات الهی
نویسنده:
نويسنده:علیمحمدمحمد صلابی ؛مترجم:فایق احمدی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
آذربایجان غربی - پیرانشهر: آراس,
کلیدواژههای اصلی :
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
توحید صفاتی
,
توحید نظری
,
صفات خدا
,
توحید صفاتی(فلسفه))
شابک (isbn):
978-600-7682-60-9
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جامع شروح العقيدة الطحاوية المجلد 1
نویسنده:
ابن ابی عز حنفی، صالح آل شیخ؛ شارحان: عبد العزیز عبد الله بن باز، محمد بن ناصر الدین الالبانی، صالح بن فوزان فوزان
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
مصر/قاهرة: دار ابن جوزی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اهل سنت
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
عقاید طحاویه ,
آیات توحید ,
3- توحید ربوبی ,
عمومیت علم الهی ,
ربوبیت الهی ,
قدرت الهی ,
تنزه الهی از جوهر ,
تنزه الهی از حدوث ,
تنزه الهی از زمان ,
تنزه الهی از مثل ,
صفات قدیم الهی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موقف أهل السنة والجماعة من العلمانية عوائق الانطلاقة الکبری
نویسنده:
محمد عبدالهادي المصري
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مركز الاعلام الدولي,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
سکولاریسم
,
جاهلیت مدرن
,
دشمنی با اسلام
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نکت المغنی
نویسنده:
قاضی عبدالجبار بن احمد
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
معتزله (اهل سنت)
,
عدل الهی
,
انسان و تکلیف
,
استطاعت عبد
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الوهابیه و التوحید
نویسنده:
نويسنده:علی کورانی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
قم - قم: دارالقرآن الکریم,
کلیدواژههای اصلی :
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
شماره ديويي:
297.42
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مصباح الهدایة الی الخلافة و الولایة
نویسنده:
روح الله خميني؛ مقدمه نویس: جلال الدین آشتیانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی,
زبان :
عربی , فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
کتب عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
علوم باطنی ,
ولایت در قرآن ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
جبر و اختیار(کلام) ,
خلافت الهی ,
عالم غیب(کلام) ,
نبوت ,
امر بین امرین ,
وقوع بعثت انبیا ,
علم الهی ,
ولایت امام علی(ع) ,
اسفار اربعه ,
بداء ,
علم الاسماء ,
منازل سلوک ,
اصطلاحنامه عرفان ,
مقام نبوت(قسیم مقام رسالت و ولایت و خلافت) ,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت ,
مقام خلافت(قسیم مقام نبوت و رسالت و ولایت) ,
ولایت حقیقت محمدیه ,
شابک (isbn):
964-335-122-x
چکیده :
مصباح الهداية الى الخلافة و الولاية، به زبان عربى، تأليف عارف نامدار، رهبر كبير انقلاب اسلامى ايران، حضرت امام خمينى(1320 - 1410ق) است. تاريخ آغاز رساله، بهدرستى روشن نيست، ولى تاريخ انجام و پايان آن را مؤلف در آخر رساله، 25 شوال سنه 1349ق، بيان نموده است. همانگونه كه از نام رساله هويدا است، موضوع مورد تحقيق در اين رساله، شرح و بيان خلافت الهيه و نبوت محمديه و ولايت علويه بر مشرب اصحاب معارف و منطبق با حقايق قرآنى و دقايق روايى است. اين كتاب، مشتمل بر يك مدخل، دو مشكات و يك خاتمه است: مشكات اول، داراى پنجاه و شش مصباح و مشكات دوم، مشتمل بر سه مصباح است. مصباح اول، داراى بيست و يك نور و مصباح دوم، شامل سيزده مطلع و چهار اصل و يك خاتمه و مصباح سوم، داراى دوازده وميض (برق و نور) است. در مشكات اول، پيرامون اسرار خلافت محمديه و ولايت علويه در حضرت علميه بحث مىشود و در لابهلاى مباحث، برخى از مسائل نبوت نيز مطرح مىگردد. در مشكات دوم، پيرامون رموز خلافت و ولايت و نبوت در عالم غيب و معنا و ظاهر بحث مىشود. اين مشكات، مشتمل بر سه مصباح است. در مصباح اول، به بعضى از اسرار عالم امر و معنا و در مصباح دوم، پيرامون آنچه كه از سرّ خلافت و نبوت و ولايت در نشانه غيبى و انوار عقلى الهى منكشف مىگردد، مىشود و در مصباح سوم، پيرامون اسرار و رموز خلافت و نبوت و ولايت در نشانه ظاهرى خلقى و راز بعثت پيامبران و مقام و منزلت ايشان نسبت به پيامبر ما، بحث شده است و در خاتمه، وصيت مؤلف به خوانندگان كتاب نسبت به كتمان اسرار عرفانى از نااهلان و تعليم آنها به طالبان، بيان شده است. مؤلف، در تفسير خلافت الهيه مىفرمايد: «خلافت الهيه، از شئونات بزرگ الهى و عالىترين مقام ربانى است. باب ابواب تجلى و كليد فتح عالم غيب و شهود است و در اصطلاح خاص عبارت از مقام عنديت و قرابت ويژه عبدو سالك بهسوى حق تعالى است و مفاتيح الغيبى كه جز خدا كسى از آن خبر ندارد، در اين مقام، ظهور مىكند. اسماء و صفات، به سبب خلافت الهيه از عالم غيب و بطون، ظهور و بروز مىكند؛ اين همان حجاب بزرگ است كه كوچك و بزرگ در مقابل آن، نيست و نابود مىگردند و دارا و نادار در حضور آن، هلاك و فانى مىشوند و در يك جمله، خلافت الهيه همان روح و حقيقت خلافت محمديه(ص) مىباشد. در تقرير نبوت محمديه مىفرمايد: نبوت به معنى انباء و اخبار است و نبى به معنى منبئ و مخبر از ذات خدا و اسماء و صفات و احكام و مقاصد او است. نبوت، داراى تقسيماتى است مانند: «نبوت حقه حقيقيه و نبوت حقه ظليه»، «نبوت مطلقه و نبوت مقيده»، «نبوت عامه و نبوت خاصه» و «نبوت تشريعى و نبوت تعريفى يا انبايى». نبوت، مقام ظهور خلافت الهيه و ولايت است؛ يعنى نبوت، ظاهر خلافت و ولايت است و اين دو، باطن آن مىباشند. نبوت حقيقيه مطلقه، عبارت از اظهار اسرارى است كه در غيب الغيوب است در حضرت واحديت به حسب استعداد مظاهر به روش تعليم حقيقى و اخبار ذاتى. در تأويل ولايت مىفرمايد: خلافت الهيه در واقع، حقيقت ولايت است. ولايت، معانى مختلفى دارد مانند قرب، محبوبيت، تصرف، ربوبيت و نيابت. تمام اين معانى، شايسته اين حقيقت است و ساير مراتب، ظل و سايه آن است و آن رب و مربى ولايت علويه است كه با حقيقت خلافت محمديه در عالم معنا و ظاهر متحد است. استاد سيد جلالالدين آشتيانى مىفرمايد: «اهل حق و حقيقت به اين اصل غير قابل ترديد نزد مردم دانا معترفند كه در گلزار معانى و حقايقى كه چمنآراى فكر بشر به وجود آورده است، هيچ گلى خوشبوتر و دلپذيرتر از گل عرفان نرسته است؛ اگرچه، بسيار بوده و هستند جُعَلصفتانى (جُعَل، نوعى حشره كه محل زندگى و غذاى آن نجاست است) كه از بوى روحانى و نفخه ربوبى اين گل، مانند شخص مبتلا به زكام كه از عطر گل فرار مىنمايد، مشمئزند. در اين اثر منيف، از مباحث «توحيد» و «علم الاسماء» و مسائل مهمى از قبيل بحث «بدا» و «سرّ قدر» و «علم حق به اشيا قبل از كثرت»، به طريقه حكما نيز گفتوگو شده است. زبان كتاب، رسا و زيبا و بهجتافزاست، مسائل غامض و دشوار و مباحث عاليه نبوت و ولايت در عبارات نسبتا كوتاه، ولى رسا با مهارت تقرير شده است. مصنف عظيم، همه جا به لسان خواص از عرفا با عبارات پرمعنا سخن مىگويد و سعى فرموده است كه اثر خود را از صورت رساله در جلباب كتاب مبسوط درنياورد و از تعرض به مسائل غير نافع احتراز نموده است. در نحوه سير يا سريان و به عبارت ديگر، ظهور حقيقت «نبوت تعريفيه» و ولايت محمديه و علويه در كافه ذرارى وجود، مطالب دقيق و تحقيقى، به قيد تحرير آوردهاند كه خاص خواص و در بعضى از موارد، ابتكارى است. مرحوم امام خمينى در ذوق و سليقه علمى و پرهيز از ذكر مطالب غير لازم، نظير ندارند. يكى از علل جاذبه قابل توجه در آن بزرگ زمانه، علاوه بر نظم و ترتيب خاص در درس و بحث، جامعيت او بود؛ مردى كه ساليان متمادى، حوزه فلسفى منظمى داشت (تدريس شرح منظومه و اسفار، حدود 15 سال) و سطوح فقه و اصول تدريس مىفرمود و در عرفان و تصوف نظرى و عملى آثار باارزش تأليف نمودند». و نيز گويد: «رساله مصباح الهداية الى الخلافة و الولاية، از آثار تحقيقى و دقيق و در عين اختصار، مطالب آن روان و جذاب است و محتاج به شرحى مبسوط مىباشد. در تحرير شرح مفصل بر اين اثر و حل و توضيح مشكلات رساله، اشخاص باذوق و طالبان مستعد، خود را نيازمند مىبينند كه در اثبات نبوت و ولايت، به آثارى مراجعه نمايند و به تحقيقاتى پى برند كه آنها را از مباحث سطحى و جدلى و اخذ به روايات غير متواتر بىنياز نمايد. بحث و تحقيق در حقيقت نبوت و ولايت محمديه و احوال وارثان مقام و علوم و احوال حضرت ختمى مرتبت؛ يعنى اولياى محمديين را بايد در آثار ارباب عرفان جستوجو نمود، نه در مباحث موجود در كتب متكلمان. مرحوم امام خمينى(رض) از كثيرى از اكابر ارباب عرفان به «خلّص شيعيان اميرمؤمنان(ع)» تعبير كردهاند». از ديگر ويژگىهاى اين كتاب، تحقيقى است كه مؤلف بزرگوار درباره اسفار اربعه (سفرهاى چهارگانه) عرفانى نموده است. ايشان، ابتدا، تحقيق عارف نامدار آقا محمدرضا قمشهاى را بهطور خلاصه نقل مىفرمايند، سپس نقدى بر تحقيق مذكور مىزنند و آنگاه تحقيق خويش را تبيين مىكنند كه خلاصه آن به قرار زير است: «به نظر من سفر اول، سفر از خلق به حق مقيد است كه به سبب پاره نمودن حجابهاى ظاهرى و مشاهده جمال حق حاصل مىشود. سفر دوم، سفر از حق مقيد به حق مطلق است. در اين سفر، تمام هويات وجوديه فانى مىشود و تعينات خلقيه بهطور كامل مستهلك مىگردد و به سبب تجلى وحدت تام، قيامت كبرى قيام مىكند؛ در اين موقع، حق تعالى با مقام وحدانيت تجلى مىكند و عارف، اشيا را اصلا نمىبيند و از ذات و صفات و افعال خويش فانى است. در اين دو سفر، اگر از انانيت سالك چيزى باقى مانده باشد، شيطان باطنى او كه در دو پهلوى او مخفى بوده، بهصورت ربوبيت ظهور مىكند و از او شطحيات صادر مىشود و در حقيقت، شطحيات، از نقصان سلوك و كم بودن استعداد سالك و بقاى انيت و انانيت است؛ به همين خاطر است كه اهل سلوك عقيده دارند كه سالك نياز به مرشدى دارد كه او را به طريق سلوك ارشاد نمايد و به چگونگى سلوك عارف باشد؛ يعنى خودش اين راه را بهطور كامل و از روى علم و عرفان و آگهى پيموده باشد و بههيچوجه از رياضات شرعى تخطى ننمايد، زيرا روشهاى سلوك باطنى به تعداد دم و نفسهاى خلايق، نامحدود است. اگر عنايت الهى در مقام تقدير استعدادها شامل حال چنين سالكى شده باشد، حق، او را به خودش برمىگرداند و به سفر سوم شروع مىكند. سفر سوم، سفر از حق مطلق به خلق حقى، با حق است؛ يعنى از حضرت احديت جمعى به حضرت اعيان ثابته سفر مىكند. در اين هنگام حقايق و كمالات اشيا و چگونگى سير نزولى آنها از مقام اول و سير صعودى آنها به وطن اصلى براى سالك منكشف مىشود. سالك در اين سفر، پيامبر باشريعت نخواهد شد، زيرا او در نشئه عينى، به خلق رجوع ننموده است، بلكه در عالم و نشئه علمى رجوع نموده است، سپس سفر چهارم شروع مىشود. سفر چهارم، سفر از خلقى است كه حق است؛ يعنى از حضرت اعيان ثابته بهسوى خلق و اعيان خارجيه با وجود حقانى. در اين حال، سالك، جمال حق را در همه مشاهده مىنمايد و به تمام مقامات خلق عارف مىگردد و شيوه سلوك آنها بهسوى حضرت اعيان ثابته و بالاتر را مىداند. در اين سفر، سالك، احكام ظاهرى قالبى و اعمال باطنى قلبى را تشريع مىنمايد و از ذات و صفات و اسماء حق تعالى و معارف حقه به اندازه استعداد طالبان خبر مىدهد».
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الفقه الاکبر
نویسنده:
ابو حنیفه نعمان بن ثابت الکوفی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دائره المعارف النظامیه الکائنه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
صفاتیه (مذاهب کلامی)
,
عقاید اسلامی
,
معرفت اصول دین
,
کتب کلام اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
ادله توحید (کلام) ,
افعال عباد ,
تنزه انبیا از منفرات ,
جبر determinism ,
شفاعت ,
اصل توحید ,
حیات ,
سمع الهی ,
شفاعت انبیا ,
علم الهی ,
قدرت الهی ,
شفاعت حضرت محمد(ص) ,
براهین توحید(حکمت نظری) ,
توحید ذاتی ,
توحید صفاتی(فلسفه)) ,
صفات فعلیه ,
آیة الکرسی ,
قرآن کریم ,
بصر الهی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
التوحید الفائق فی معرفه الخالق
نویسنده:
تالیف علی البهبهانی؛ تقدیم و تعلیق ماجد الکاظمی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: الماس,
کلیدواژههای اصلی :
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
1- توحید خالقی (کلام)
شابک (isbn):
964-92943-0-9
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درباره تعداد خدایان [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Dale Tuggy (دیل تاگی)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
توحید ذاتی(کلام)
,
1- توحید خالقی (کلام)
,
شرک
,
کفر
,
کفر
,
ملحدان
,
Atheism الحاد - انکار خدا (مجتبوی)
چکیده :
ترجمه ماشینی: طرح استاندارد ما برای توصیف و طبقه بندی انواع مختلف باورهای دینی، سه گانه توحید- شرک- الحاد، گیج کننده و گیج کننده است. در این مقاله من برخی از سردرگمیها را نشان میدهم و طرح مفهومی بهتری را با تحلیل مفاهیم خدا، خدا و غایت ارائه میدهم. سپس یک اصطلاح اصلاح شده محافظهکارانه را پیشنهاد میکنم، پیشینههای تاریخی را برای این موضوع مورد بحث قرار میدهم و نشان میدهم که چگونه پیشنهادات من مشکلات مختلف طبقهبندی را روشن میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 1092
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
با موفقیت به ثبت رسید