جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
هنر و علوم انسانی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 30
عنوان :
تحلیل و بازخوانی برخی از غزلهای شمس براساس مکتب روانکاوی کارل گوستاو یونگ
نویسنده:
مریم اسمعلیپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کهن الگو
,
سبک ادبی
,
دَیِّن
,
غزل
,
مولوی، جلالالدین محمدبن محمد
,
هنر و علوم انسانی
,
یونگ، کارل گوستاو
,
بازخوانی
,
شمس تبریزی، محمدبن علی
,
دیوان شمس تبریزی
,
کهنالگوها
,
متن دیدهورانه
,
متن روانشناسانه
,
غزلهای شمس
,
روانکاوی
,
اسطورهها
چکیده :
امروز بررسي متون ادبي براساس نقد روانشناسانه يكي از رايجترين انواع نقدهاست. در اين ميان يكي از مكتبهاي مورد توجه منتقدان ادبي، مكتب روانشناسي تحليلي كارلگوستاو يونگ است. از رهگذر رشد اين مكتب و توجه وافر يونگ به اسطورهها و كهنالگوها، نقد ديگري به نام نقد كهنالگويي يا نقد اسطورهاي در ميان منتقدان رواج يافته است. آنچه در اين رساله مورد توجه است، بازخواني برخي از غزلهاي شمس مبني بر آرا يونگ و مبتني بر نقد روانشناسانه و اسطورهگراست.به نظر ما شباهت ديدگاههاي يونگ با مولانا در غزليات شمس به سه بخش تقسيم ميشود. بخش نخست شامل كهنالگوها ميشود. يونگ بود كه به وجود ضمير مشتركي در همهي آدميان اصرار ورزيد و محتويات اين ضمير را Archetype يا كهنالگو ناميد. از نگاه يونگ كهنالگوها گوناگوناند؛ اما مهمترين آنها عبارتاند از: نقاب، سايه، آنيما، آنيموس، پيرخردمند و خود. از آنجا كه زبان مولانا در غزلها، به گفتهي مناقبنويسان و شواهد حاضر در متن، زباني نينديشيده و بيشتر شبيه به اعترافهاي شيدايي بر تخت روانكاو است، بارزترين نمود اين كهنالگوها را ميتوان در غزلهاي شمس يافت. مولانا در نمود بخشيدن اين كهنالگوها از رمز استفاده ميكند. اين بخش نگاه ما مبتني بر نقد اسطورهاي است. بخش ديگر به شيوهي آفرينش هنري باز ميگردد. يونگ شيوهي آفرينش هنري را به دو بخش روانشناسانه و ديدهوارانه تقسيم ميكند. شيوهي روانشناختي، شيوهاي است كه از خودآگاهي سرچشمه گرفته است و در برگيرندهي تجربيّات عادي و جاري زندگي و منطقيتر است. اما شيوهي آفرينش ديدهورانه برخاسته از ناخودآگاه و در وراي عقل و انديشه و برتر از درك آدمي است. شيوهي ديدهورانه دقيقاً همان شيوهاي است كه بر مولانا در سرودن غزلها عارض شده است. در اين بخش نگاه ما هم مبتني بر نقد اسطورهاي است، هم نقد روانشناسي.بخش سوم شامل بررسي ديدگاه يونگ در مورد دين و خداست. يونگ، خدا را يك كهنالگو ميداند. او مفهوم خدا را در دو سطح شكل كهنالگويي و محتواي كهنالگويي مطالعه ميكند. خدا در دو سطح مورد نظر نيز در انديشهي مولانا و غزلهاي شمس نمود يافته است. البته لازم به ذكر است در اين مورد ميان آرا علمي يونگ و باورهاي ديني مولانا، تفاوتهايي به چشم ميخورد. در اين بخش نيز، نقد اسطورهاي به همراه نقد روانشناسي مورد توجه است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه ساختاری غزلهای حسین منزوی و قیصر امینپور
نویسنده:
عصمت صفری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عاطفه
,
زبان
,
حسین منزوی
,
غزل نو
,
موسیقی
,
غزل
,
تخیل(راه های معرفت)
,
تخیل(مراتب علم)
,
منزوی، حسین
,
قیصر امینپور
,
هنر و علوم انسانی
,
امینپور، قیصر
,
معانی و عاطفه.
چکیده :
حسین منزوی و قیصر امینپور دو شاعر معاصر هستند که غزلیات آنها را میتوان در حوزه غزل نو بررسی نمود. غزل نو حاصل برخورد شعر سنتی فارسی و شعر نیمایی است که تقریباً از اواخر دهه چهل شکل گرفت و به تدریج با استقبال شاعران مواجه شد. در این پژوهش به بررسی و مقایسه ساختاری غزلهای منزوی و امینپور در پنج محور زبان، تخیل، موسیقی، معانی (به عنوان یکی از شاخههای مهم علوم بلاغی) و عاطفه پرداخته شده است. این پایاننامه مبتنی بر چهار فصل است که فصل اول شامل کلیات (مبانی نظری، سیر تحول غزل و تقسیمبندی غزل معاصر)، فصل دوم و سوم شامل بررسی ساختاری غزل منزوی و امینپور براساس پنج محور برشمرده و فصل چهارم مقایسه ساختاری غزلیات این دو شاعر به لحاظ این پنج محور است. نوگرایی در حوزه زبان و تخیل از ویژگیهای غزلهای منزوی و امینپور است اما در این میان منزوی، ضمن توجه به تازه کردن زبان غزل خود دارای رویکردی باستانگرایانه به زبان است. همچنین از نظر موسیقی بیرونی، منزوی دارای نوآوریها و ابداعاتی است. در حوزه علم معانی هر دو شاعر از ابزارهای این علم برای موثرتر کردن کلام خود بهره بردهاند اما در این زمینه تفاوتها و شباهتهایی دارند. از دیدگاه عاطفه، در غزلهای منزوی بیشتر به عواطف فردی که مهمترین آنها عشق است، پرداخته شده اما در غزل امینپور به مجموعهای از عواطف فردی و اجتماعی توجه شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی موسیقی شعر دیوان عصمت بخارایی
نویسنده:
محمد بنیاسدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شعر فارسی
,
قافیه
,
جناس
,
موسیقی
,
هنر و علوم انسانی
,
دیوان شعر
,
بخارایی، عصمت
چکیده :
موسیقی شعر مجموعه عواملی است که در کلام رخ می دهد تا در آن، آهنگ و توازن ایجاد شود. همین توازن و هماهنگی، در زیبایی سخن ، انتقال پیام و نشان دادن احساسات و عواطف شاعر، نقشی اساسی بر عهده دارد. به عبارت دیگر موسیقی شعر به شاعر کمک میکند تا درونیات خود را به بهترین و شیواترین صورت به ظهور برساند. عصمت بخارایی یکی از شاعران مشهور و بنام منطقه ی ماوراءالنهر در قرن نهم و از پایه گذاران بحرطویل در شعر فارسی است. سرودن اشعاری در وزن های شانزده رکنی و تسلط بر وزن شعر و تنوع وزنی اشعار و به کارگیری وزن های غریب، از خصایص موسیقی بیرونی اشعار وی محسوب میشود. هم چنین عصمت با استفاده از قافیه هایی با حروف مشترک فراوان، به کار گیری قافیه های بدیعی، بهره گیری از ردیف های فعلی و پرهیز از عیوب قافیه در غالب اشعارش، موسیقی کناری کلام خود را کامل کرده است. در کنار این موارد، او با استفاده ی هنرمندانه از شگردهای موسیقی ساز درونی مانند انواع تکرارها، جناس، هماوایی، تکرار مصوت، ترصیع و موازنه هر چه بیشتر کلام خود را برجسته کرده است. مهمترین عناصر موسیقی ساز معنوی در دیوان عصمت را نیز تضاد ،تنسیق الصفات ، تناسب و اغراق تشکیل می دهد که عصمت به وسیلهی این موارد، سعی نموده تا فضای موسیقایی شعرش را تکمیل کند. با توجه به این مسائل و تاثیر گذاری عصمت بر حوزه موسیقایی شعر فارسی، بررسی شعر او در این زمینه دارای اهمیت است؛ لذا این پژوهش ابتدا به بررسی جوانب تعریف شعر و موسیقی شعر پرداخته و پیوند بین علم موسیقی و شعر از دیدگاه های مختلف را بررسی کرده است. در ادامه نیز بعد از بیان شرح حال عصمت بخارایی، به واکاوی عناصر موسیقی ساز شعر او در چهار حیطه ی موسیقی شعر پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زهد و بازتاب آن در آثار حکیم سنایی غزنوی
نویسنده:
علیاکبر کیوانفر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادیان ابراهیمی
,
دنیاگریزی
,
زاهد
,
زهد
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
تصوف زاهدانه
,
هنر و علوم انسانی
,
سنایی، مجدودبن آدم
چکیده :
زهد، مفهومی است که توانسته در حوزهها و شرایط فرهنگی و اجتماعی مختلف، با پدید آوردن رویکردهای گوناگون، بخش ویژهای از اندیشه بشر را به نمایش بگذارد. بررسی بسیاری از ادیان و مکاتب نشان میدهد که شناخت دنیا و آسیبهای دنیاگرایی و تبیین ضرورت پرهیز از آن از کهنترین روزگاران، از نیازهای عصری انسان بوده است. اسلام، در ادام? گرایشهای ادیان ابراهیمی، توانسته است منظومهای درخشان از دنیاگریزی حقیقی را در پیش روی جامعه انسانی قرار دهد. سیر تاریخی حیات اجتماعی دوره اسلامی نیز نشان میدهد که از آغازین گامهای شکلگیری جامعه اسلامی، جلوههایی از زهد در میان گروهی از مسلمانان نمایان شد و بعدها به صورت یک جریان اجتماعی و مکتب فکری هویت یافت. این جریان تلاش کرد با یافتن کارکردهای متنوع، پاسخهای مناسبی به نیازهای عصری روزگار خود بدهد. تلاش برای ترویج سادهزیستی در روزگاری که دنیاطلبی بنیامیه در حال محو ارزشهای متعالی اسلام بوده، اعتراض به انحراف از مبانی اسلام در اداره جامعه، تقویت رویکرد پیرایش اهل حدیث از دنیاگرایان و مبارزه منفی همراه با تقیّه جلوههایی از کارکردهای عصری جنبش زهّاد بوده است. تصوّف اسلامی که بالندگی اولیه خود را وامدار پیوستگی به جنبش زهدی است، توانسته نگرشهای ساده دنیاگریزی نخستین را در چارچوب گرایشهای نظری و عملی و دستگاهی نسبتاً کامل برای بهرهگیری در نظام اجتماعی و هدایت معنوی بشر پدید آورد. گریز از مال دنیا و ثروت، رهایی از جاهطلبی، پذیرفتن ناگزیری مرگ، تلاش برای ضعیف کردن نیروهایی که ثمره سستی آنها فربهیِ جان و روان آدمی خواهد بود، شناخت فریبکاری نفس پلید، جامعهگریزی پویا و دوری از امیدهای واهی و آرزوهای موهوم از جمله نشانههای برجسته زهد است که توانسته در آثار این طایفه فرصت تبیین یابد. نگرش زهدی، در آسیبشناسی جامعه اسلامی نیز دارای ابتکار عمل بوده و جنبشهای اجتماعی بزرگی را سامان داده است. مکتبهای فتوت و ملامتیه نمایندگان رویکردهای ایجابی و سلبی نگرش زهدیاند. آنجا که زهد دچار آسیبِ استحاله شد، این توفیق را داشت که با تقویت نگرش اعتراضی ملامتیان به پیرایش خود دست بزند. ریا ستیزی اهل ملامت و کوشش آنان برای گسترش مفهوم «اخلاص»، به حقیقت، نماینده درونزایی جریان زهد راستین است.روی دیگر آرای انتقادی صاحبنظران عرفان و تصوف به زهد و تلاش آنان برای زدودن غبار آسیبهایی مانند «ریاکاری»، «عُجب»، «طمعکاری» و «جاهطلبی و نفسپرستی»، کوششی است برای درخشش گوهر «زهد حقیقی». آنچه در سرودههای عرفایی همچون عطار، مولانا و سعدی در نقد زهد ریایی و زاهدان کاسبکار و جاهطلب آمده است، به راستی گامی برای نشان دادن قابلیتها و ظرفیتهای زهد حقیقی برای بهبود شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه است. آرای حکیم سنایی غزنوی که آثار او دایره المعارفی برای شناخت زهد است در پذیرش این دیدگاه، تأثیر ویژهای دارد. سنایی از یک سو با به کارگیری گسترده نشانههای برجسته زهد برای تبیین دیدگاه خود بر اصالت «زهد» به عنوان مفهومی کارساز و اثربخش در جامعه تأکید ورزید و از دیگر سو، مانند دیگر صاحبنظران نامی و متفکران برجسته، با پرداختن به آسیبهایی مانند ریاکاری، برای تناوری درخت ریشهدار «زهد حقیقی» گام زد. آنچه که در آثار حکیم سنایی در خور توجه ویژه است نگاه پویا و جامع او به «زهد حقیقی» است. او فرا شدن از زهد متداول، گذشتن رندانه از دنیا و دین و کفر و ایمان، و سرمستی از شراب بیخودی را رمز رسیدن به حقیقت میداند. در باور حکیم غزنه، «عشق» حلقه وصل سالک به «زهد حقیقی» است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی خیال از نظر ابن سینا و صدرالمتألهین
نویسنده:
زهره برقعی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مراتب نفس
,
حقیقت (اسماء ذات الهی)
,
کمال انسانی
,
عالم خیال
,
شناخت شناسی
,
فلسفه بوعلی
,
حقیقت
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
ابن سینا، حسین بن عبدالله
,
هنر و علوم انسانی
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
ابن سینا، حسین بن عبدالله
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
ابن سینا، حسین بن عبدالله
,
ابن سینا، حسین بن عبدالله
,
ابن سینا، حسینبن عبدالله
,
ابن سینا، حسینبن عبدالله
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
تجرد نفس (فلسفه)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
خیال از جمله مفاهیم عام و گستردهای است که در سه حوزه معرفتشناسی، هستیشناسی و انسان شناسی مورد بحث قرار گرفته است. علاوه بر تفاوت معنای خیال در هریک از این حوزهها، مواضع فیلسوفان، بهویژه ابنسینا و صدرالمتألهین، در مورد آن نیز متفاوت است.در معرفت شناسی، خیال هم مرحلهای از مراحل ادراک هم یکی از قوای مدرک که وظیفه آن حفظ و تمثل محسوسات در زمان غیبت آنهاست، به شمار میرود. در فلسفههای معاصر، نقش معرفتی خیال بهعنوان واسطهای بین احساس و عقل مغفول مانده است و تنها تخیلات واهی و غیر واقعی به آن نسبت داده میشود.ابنسینا در بیشتر مکتوبات خود بر مادی بودن خیال و صورخیالی استدلال کرده است؛ اما از بعضی عبارات وی تجرد مطلق ادراک، حتی ادراک حسی و خیالی استفاده میشود. در المباحثات، دلیلی را در قالب یک شبهه بر تجرد صور خیالی ارائه نموده است. به نظر میرسد در جمع بین آنها، میتوان گفت قول به مادی بودن خیال یا بیان دیدگاه ارسطو است، یا قول نخست وی بوده که بهتدریج از آن عدول کرده است.صدرالمتألهین با اعتقاد به این که شکل و مقدار از عوارض جسم و قابل جمع با تجرد مثالی است، براهین متعددی بر تجرد مثالی خیال اقامه کرده است؛ وی همچنین فعل و انفعالات مادی را معدات ادراک ـ نه خود ادراک ـ دانسته است.در مباحث هستی شناسی، با اینکه ابنسینا بهطور مستقیم درباره عالم خیال سخن نگفته است، اما دلایل وی بر انکار مثل افلاطونی عالم مثال را نیز شامل میشود. در مقابل، صدرالمتألهین وجود عالم خیال را برای حفظ پیوستگی فیض از عالم عقل تا عالم طبیعت، لازم میداند.در مباحث انسانشناسی، صدرالمتألهین با استفاده از تجرد قوه خیال، مرتبه مثالی نفس و بدن مثالی را اثبات کرده است. این دیدگاه منجر به بروز انقلابی در مباحث معرفت نفس گردیده است. اثبات مرتبه مثالی نفس در تبیین بعضی از آموزههای دینی و حل بسیاری از مشکلات فلسفی موثر افتاده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی روشمند محوطه باستانی احمدآباد کوزهگران شهرستان ورامین: مطالعه موردی عصر مس و سنگ
نویسنده:
بابک شیخبیکلو اسلام
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
باستان شناسی
,
هنر و علوم انسانی
,
مس
,
محل باستان شناسی
,
احمدآباد (ورامین)
,
عصر حجر
,
فلات مرکزی ایران
,
سفالگری
چکیده :
مخروطافکنه ورامین که شرایط مساعد زیستبوم آن مرهون شعب جاجرود است، بخشی از منطقه گسترده مرکز فلات ایران میباشد که از دیرباز مورد توجه انسانها بوده است. خاک ورامین در اثر رسوبات جاجرود آنچنان حاصلخیز است که پیشه غالب مردمان این ناحیه کشاورزی بوده و بدلیل مرغوبیت این خاک، سفال نیز از اواخر دوره روستانشینی اولیه (نوسنگی) یکی از مصنوعات اصلی و خوش ساخت بومیان بوده است. روستای احمدآباد وسط که به دلیل دیرینگی تولید انبوه سفال و صدور این محصول به نواحی همجوار به نام احمدآباد کوزهگران نیز شهرت دارد، یکی از مراکز قدیمی تولید سفال در مخروطافکنه ورامین محسوب میشود، بطوریکه وجود چندین کارگاه فعال سفالگری در محل و همچنین بقایای کورههای سفالپزی، متعلق به دورههای مختلف، خصوصا دوران اسلامی، که گاهی اوقات در هنگام خاکبرداری از نقاط پیرامون روستا، به منظور تأمین خاک سفالگری و کشاورزی گزارش میشوند، حکایت از عمر طولانی این پیشه در روستای مزبور دارد؛ قدمتی که شاید بتوان، باتوجه به وجود یک محوطه باستانی مربوط به دوره روستانشینی پیشرفته (مسسنگی)واقع در ??? متری جنوب غربی این روستا، تا اواسط هزاره پنجم پیش از میلاد به عقب برد. هدف از این مقاله، ارایه نتایج حاصل از بررسی روشمند میدانی در محوطه باستانی احمدآباد کوزهگران و تعیین قدمت استقرار در این روستای پیش از تاریخی است. بررسی مزبور که به روش شبکهبندی سطحی محوطه، برداشت ?? درصد از مواد فرهنگی هر شبکه و گونهشناسی یافتهها انجام گرفته است، نشان میدهد که محوطه باستانی احمدآباد کوزهگران در تمامی دوره سیلک III یعنی از نیمه دوم هزاره پنجم تا نیمه دوم هزاره چهارم ق.م مسکون بوده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل جامعهشناختی شخصیت در دو رمان (سال بلوا و سمفونی مردگان) از عباس معروفی
نویسنده:
محمد یوسفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شخصیت
,
نقد ادبی
,
شخصیت داستانی
,
رمان
,
عباس معروفی
,
سمفونی مردگان
,
جامعه شناسی ادبیات
,
پژوهش جامعهشناختی
,
هنر و علوم انسانی
,
معروفی، عباس
,
سال بلوا.
,
سال بلوا (رمان)
,
سمفونی مردگان (رمان)
چکیده :
با توجه به جنبههای واقع گرایانۀ رمان فارسی و هم چنین پیوندی که با تاریخ معاصر دارد، جامعه شناسی رمان فارسی از اهمیت بالایی برخوردار شده است. رمان فارسی، که از ابتدا در فضا و محیط اجتماعی شکل گرفته است، در دورههای مختلف بازگو کنندۀ مسائل، مشکلات و معضلات اجتماعی بوده است. با رشد و توسعۀ رمان فارسی که متأثر از رشد و توسعۀ جامعۀ ایرانی است، شخصیتهای رمان از فردیت و هویت خاصی برخوردار شدهاند. این موضوع عاملی شده است که نویسندگان معاصر در جهت تحقق این امر به جای توضیح و توصیف صرفِ مشکلات و مسائل اجتماعی، آن ها را از دریچۀ زندگی شخصیتها نشان دهند و شیوههای جدیدی از شخصیت پردازی را در کنار شیوههای سابق ارائه کنند. هدف این تحقیق نیز بررسی و تحلیل جامعه شناختی شخصیت در دو رمان سمفونی مردگان و سال بلوا از عباس معروفی است. معروفی توانسته است با درونی کردن مسائل و مشکلات جامعه در زندگی شخصیتها و نشان دادن آنها از طریق تأثیراتی که بر شخصیتها میگذارند، شخصیتهای منحصر به فرد و پیچیدهای خلق نماید که از هویت فردی و ژرفای عمیقی برخوردارند؛ شخصیتهایی که در پیوند با مسائل اجتماعی حقیقی و باورپذیر شدهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی طرح و رنگ بال فرشتگان در نگارگری ایران (قرن هفتم تا جهاردهم هجری)
نویسنده:
زهره صادق
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فرشته
,
ملائکه
,
شیطان
,
هنر اسلامی
,
رنگ
,
نگارگری
,
نشانهشناسی
,
نقاشی ایرانی
,
نمادآفرینی
,
تاریخ هنر
,
هنر و علوم انسانی
,
پژوهش در هنر
,
بال
,
آثار ما قبل اسلام
,
مکتب هنری
چکیده :
ایرانیان از دیرباز به عالم ارواح، فرشتگان،دیوان و موجودات خارق العاده باور داشته و به آن اهمّیت می دادند.آن ها با استفاده از قدرت تخیّل و اعتقادات ، در پی به وجود آوردن فضای ذهنی خود بودند.این تفکر در تاریخ اسلام رنگ و بوی معنوی به خود گرفت. در نگاره هایی با مضمون مذهبی، فرشته از جایگاه خاصی برخوردار بود.در هر دوره ، بال فرشتگان ، دارای ویژگی خاصی می باشد کهبر حسب تغییرات اجتماعی و سیاسی هر دوره تغییر می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الشاعر محمد سعید الحبوبی النجفی، حیاته و شعره
نویسنده:
سعد جابریانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درون مایه
,
شیوه بیان
,
وضع اجتماعی
,
شعر
,
زندگینامه
,
هنر و علوم انسانی
,
الحبوبی، محمدسعید
,
فنون وشیوهای شعری
چکیده :
این پایان نامه به بررسی شعر وزندگی محمد سعید حبوبی نجفی، که یکی از طلایه داران عرفان،جهادواجتهاد ویکی ازستارگان درخشان شعر وادب در جهان تشیع است.وی درسال(1266ه.ق)درشهر نجف دیده به جهان گشود.اوازخاندانی علوی تبارواصالتاً حجازی بوده که بعدها اجداد وی از منطقه حجاز به عراق آمده،در آن جا ساکن شدند.محمد سعید در دوران جوانی اشعار نغز وبدیعی سروده وبه عنوان یکی ازشاعران معروف عرب مطرح گردید،اما علاقه شدید وی به کسب علوم اسلامی،او را ازشعر جدا کرده ودر ردیف فضلای سخت کوش وبا همت حوزه علمیه نجف اشرف قرار داد.حبوبی ازمعدود فقیهانی است که قله های رفیع فقه وادب وعرفان وجهاد را فتح کرد وهمه را یکجا در پیش برد اهداف اسلامی به کار گرفت.در حادثه خانمانسوز جنگ جهانی اول که نیروهای انگلیسی شهر بصره را اشغال کردند،او درصف پیش گامان مبارزه با دشمن قرار گرفت،واعلان جهاد داده ودفاع از کشور را یک فریضه دینی دانستند،وشخصاً فرماندهی 90 هزارنفر ازمبارزان مسلمان را برعهده گرفتنه بود ودرخط مقدم نبرد_باداشتن بیش از 67سال- پرشورترین حماسه ها را آفرید.سرنجام این مجاهد نستوه وادیب توانا بعد از عمری تلاش در اعتلای معارف اسلام وتعالیم اهل بیت(ع)در میدانهای اجتهاد وجهاد ونیایش وستایش به درگاه حضرت پروردگار با قلبی آکنده ازعشق ومعرفت الاهی در سال(1333ه.ق)در اثر ناراحتی های شدید که از تسلط دشمنان اسلام بر مملکت اسلامی بر قلبش سایه افکنده بود.در محراب نمازش ودر سنگر جهاد ومبارزه بادشمنان دین خدا،یعنی شهر ناصریه،دعوت حق را لبیک گفت.پیکر مطهر آن عارف مجاهد به شهر نجف منتقل شده ودر صحن شریف علوی به خاک سپرده .متأسفانه تاکنون پژوهشگران کشورمان، میراث ارزشمند ادبی این شاعر برجسته را مورد بررسی قرارنداده اندبطور کلی این پایان نامه در سه محور خلاصه می شود: محور اول: به بررسی زندگی شاعرکه درعصر عثمانی ودر قرن نوزدهم میلادی می زیست اختصاص یافته است.محیطی که احساسات وعواطف ونگرشها وبینشهای شاعر رادر خود پروراند وشکوفا نمود،همانطوری که میدانیم شاعر فرزند زمان ومحیط خود است،لذا جهت شناختن کافی وکامل شاعر، لازم است محیط زندگی اورا کاملا بررسی نمود. محور دوم: شامل کوششی است،برای روشن کردن ویژگی های فنی شعر شاعر،از طریق بررسی انواع وعناصر ساختار قصیده،وشیوه های فنی ،وزبان شعرشاعر،وشیوهای بلاغی( بیانی) که از طریق آن تصویرهای شعری نمایان می شود.می باشد.سپس به بررسی فنون شعری شاعرکه آنها: مساجلات،ومراسلات،ومخمّسات،وموشّحات،ومشارکات،پرداخته شد. محور سوم: سعی شده مضامین مختلف اشعار شاعربررسی شوند که عبارتند از: غزل و نسیب،ووصف می وطبیعت، ومدح،ورثاء،وفخر،وحکمت،وشکوی،وشعرمذهبی،وملی ووطنی.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تحلیل باستانشناختی سفالینههای محوطهی اسلامی شادیاخ نیشابور
نویسنده:
لیلا غفارپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نیشابور
,
اسلامی
,
میراث فرهنگی
,
متون تاریخی
,
باستان شناسی
,
سفال
,
باستانشناسی
,
هنر و علوم انسانی
,
بنای تاریخی
,
شادیاخ
,
شادیاخ (نیشابور)
,
لعابکاری (سرامیک)
چکیده :
شادیاخ که در حال حاضر ویرانههای آن در جنوب شرقی نیشابور جدید و سمت غرب نیشابور قدیم قرار گرفته با توجه به بسیاری از متون تاریخی، در ابتدا به صورت باغی بود که در دوران حکومت طاهریان توسط عبداللَهبنطاهر به عنوان مرکز حکومت برگزیده شد. در دوران سلجوقی در پی متروک شدن شهر قدیم نیشابور به دلیل ویرانیهای ناشی از زلزله و حمله غزها، شادیاخ هم چنان مسکونی بود تا اینکه در اثر زلزله سال 669 هجری قمری قابلیت سکونت خود را از دست داد. با توجه به اهمیت شادیاخ از نظر تاریخی و فرهنگی هدف از پژوهش حاضر معرفی سفالهای به دست آمده از این محوطه از نقطه نظر ویژگیهای ساختاری و تزئینی میباشد. با بررسیهای انجام شده بر روی سفالهای به دست آمده از شادیاخ مشخص شد این سفالها در بر گیرنده تاریخی مربوط به قرون اولیه و میانی اسلام میباشند. با توجه به این که سفالهای لعابدار به دست آمده از شادیاخ شامل دو نوع سفال با خمیره گلی و فریتی( سنگی) هستند میتوان گفت در قرون اولیه اسلام تمامی سفالهای لعابدار ساخته شده در شادیاخ و به طور کلی در نیشابور از نوع سفال با خمیره گلی و پوشیده با لعاب سربی بوده است، بعد از این دوران و از اواخر قرن پنجم هجری قمری به دنبال تغییرات روی داده در تکنیک ساخت و تولید سفال در مراکز سفالگری، هنر سفالگری شادیاخ از این موضوع مستثنی نبود و در عین حال که به تولید گونههای سفالی با خمیره فریتی و پوشیده با لعاب قلیایی میپرداختند نمونههایی از این نوع سفالها را با کیفیت برتر از مراکزی مانند کاشان و گرگان وارد میکردند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 30
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید