جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
صفحه اصلی کتابخانه
> جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
*برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
18667
تعداد رکورد ها : 303481
عنوان :
خدا، تأثرناپذیری و رنج: نقد و بررسی آموزۀ تأثرناپذیری الوهی : دوره 12، شماره 3 : فلسفه دین
نویسنده:
میثم مولایی , نادر شکراللهی , ام البنین طاعتی جلیسه
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران(پردیس فارابی),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
علم واجب
,
ابتهاج خداوند
,
تاثر ناپذیری خدا
,
تغییر ناپذیری خداوند
,
محبت خداوند به مخلوق
,
اندوهگین شدن خدا
کلیدواژههای فرعی :
کمال وجودی ,
عدل الهی ,
اعتقاد به خدا ,
آتنا ,
شرور و خیرخواهی خدا ,
الهیات جامع ادیان ,
شرور اخلاقی ,
شرور و عدل الهی ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
مسئلة منطقی شرّ ,
لذت اعلی ,
عشق عقلانی به خدا ,
آموزه مسیحی نجات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در نوشتار حاضر، به این پرسش میپردازیم که «آیا ممکن است خداوند از رنج و درد موجودات، بخصوص انسان، بهواسطۀ شرور در عالم اندوهگین نشود؟». بهنظر میرسد پاسخ مثبت به این پرسش مستلزم ناسازگاری میان کمال اخلاقی و علم مطلق خداوند با تأثرناپذیری او باشد، زیرا علم در اینگونه موارد یعنی فهم حالتهای افراد که در اینجا همان رنج کشیدن بشر از شرور است. بنابراین اگر خدا رنج نمیکشد، چگونه رنج بشر را درک میکند؟ از سوی دیگر کمال اخلاقی خدا مستلزم عشق او به مخلوقاتش است و عشقورزی همدلی میان عاشق و معشوق را منجر میشود. پس چگونه میتوان پذیرفت که معشوق، یعنی انسان، در رنج باشد، اما عاشق از این رنج، هیچ اندوهی به خود راه ندهد؟ اما قائلان به تأثرناپذیری خدا، اشکالهایی را بر فرض تأثرپذیری خدا ایراد کردهاند؛ از جمله اینکه تأثرپذیری خدا با دو مشکل مواجه میشود: اول با تغیرناپذیری در تناقض است و دوم از بهجت کامل خدا میکاهد. در پاسخ به ایرادِ استلزام میان تأثرپذیری و تغییرپذیری میتوان از علم پیشین الهی مدد گرفت و در پاسخ به ایراد «رنج کشیدن و نقص در بهجت خدا» میتوان تبیینی ارائه کرد که بر اساس آن متعلق بهجت الوهی «ذات خدا با تمام کمالات اوست» و اندوه حاصل از رنج دیگری به نقص در کمال ذاتی خدا و در نتیجه کاهش بهجت الوهی منجر نخواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 2
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم انصاف در اخلاق اسلامی و نسبت آن با قاعده زرین
نویسنده:
احمد قرائی سلطان آبادی,سعید نظری توکلی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فرد
,
قاعده زرین
,
قاعده عدل و انصاف (قواعد فقهی جعفری)
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
انصاف
کلیدواژههای فرعی :
وجدان خیر و شر ,
وظیفه گرایی (فلسفه اخلاق) ,
عدالت ,
مساوات ,
دیگر خواهی ,
جامعیت اخلاق ,
قاعده زرین در احادیث ,
نوع دوستی در احادیث ,
قاعده زرین در ادیان ,
رابطه انصاف و عدالت ,
شرایط انصاف ورزی ,
نقش تخیل در انصاف ورزی ,
حصر ناپذیری انصاف ورزی ,
هماهنگی انصاف و قاعده زرین ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
آموزه اخلاقی «با دیگران تنها به گونه ای رفتار کن که رضایت می دهی در همان موقعیت با تو رفتار شود»، در روایات اسلامی به «انصاف» و در نظام های اخلاقی معاصر، به «قاعده زرین» شهرت یافته است. به رغم تشابه معنایی این دو با هم و فراگیر بودن آنها در تمام ساحات رفتاری انسان، از یک سو شاهد ابهام در جهاتی از موضوع و طرح کلی آن هستیم و از سوی دیگر، تعارض ها و سوء فهم هایی مشاهده می شود که در نظام های اخلاقی معاصر همچنان محل توجه و نظر است. تحلیل و تطبیق یافته های موجود نشان می دهد که مفهوم «انصاف» با «قاعده زرین» همپوشانی دارد و با تحلیل سیستمی معنای مشترک آن دو، یعنی داشتن انتظار معقول و مشروع از خود و دیگری در صورت قرار گرفتن در موقعیت های فرضی مشابه، می توان الگوی رفتاری مناسبی برای زیست فردی و اجتماعی به دست داد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مناسبات شیعه و معتزله در قرن چهارم هجری : دوره 48، شماره 1 : ادیان و عرفان
نویسنده:
ضرغام گرجی پور , محمدعلی چلونگر , علیرضا ابطحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
17. فرق کلامی
,
معتزله (اهل سنت)
,
روابط معتزله و شیعه
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
آلبویه
کلیدواژههای فرعی :
نوبختیان ,
نظریه امر بین امرین ,
جبر و اختیار(کلام) ,
متشیعه معتزله ,
جایگاه معتزله در دستگاه خلافت ,
علل استمرار معتزله ,
چهره های شاخص معتزله ,
رابطه معتزله و بنی امیه ,
معتزله و زیدیه ,
مجادلات شیخ مفید و معتزله ,
ظهور ادله عقلی امامت ,
تشیع سید رضی ,
تاریخ معتزله ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
چکیده :
از نیمه دوم قرن اول هجری به بعد، فرق و مذاهب مختلف کلامی شروع به رشد کردند. یکی از این جریانهای فکری معتزله بود که تا اواسط قرن سوم هجری روابط چندان مطلوبی با شیعه نداشت؛ بنابراین تا این برهه از زمان بسیاری از رهبران دو گروه ردیههای فراوانی بر آثار همدیگر مینوشتند که هدف آنها از این عمل، دفاع از اصول اعتقادی مکتب خود بود که در بسیاری از موارد با تعصب و چشمپوشی از حقیقت نیز همراه میشد. اما از نیمۀ دوم قرن سوم هجری خصوصا با روی کار آمدن حکومت شیعی آلبویه این جریان فکری به گونهای دیگر طی طریق کرد و روابط فکری معتزله با شیعه بسیار به هم نزدیک شد بهطوری که بسیاری از شیعیان از استادان معتزلی علم فراوانی کسب کردند و بعضی از معتزلیان مثل راوندی و ابوعیسی وراق به شیعه گرویدند و اصطلاح متشیعه معتزله در این عصر، اصطلاحی رایج که به معتزلیانی که به شیعه گرایش پیدا کرده بودند، اطلاق میشد. همچنین بسیاری از بزرگان معتزله با رهبران فکری شیعه مثل شیخ مفید، خاندان نوبختی و... تعاملات مختلفی برقرار کردند که این تعاملات هرگز به خشونت نگرایید و هر دو گروه ، نظریات هم را با تسامح و تساهل میشنیدند. در نگاه کلی، در قرن چهارم هجری معتزله و شیعه خصوصا شیعه زیدیه تأثیر متقابلی بر یکدیگر برجا گذاشتند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ریاضت و حدود مشروع آن در احتجاجات معصومین (ع) با متصوفه زمانشان : دوره 48، شماره 1 : ادیان و عرفان
نویسنده:
سید ابوالفضل موسوی , محمد فنایی اشکوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خانواده
,
حکومت دینی (مسائل جدید کلامی)
,
قلمرو اجتماعی دین
,
رهبانیت
,
صوفیه و فقر
کلیدواژههای فرعی :
انتظار مرگ ,
تکلیف (افعال الهی) ,
زهد ,
حب دنیا ,
ریاضت شرعی ,
ریاضات عام ,
ریاضات خاص ,
اصحاب صفه ,
احتجاج امام صادق با سفیان ثوری ,
احتجاجات ائمه با صوفیه ,
شرایط ریاضت مطلوب ,
رابطه ریاضت و حقوق خانواده ,
رابطه ریاضت و عقلانیت ,
زهد مطلوب ,
چکیده :
ریاضت، گرچه در تداعی ذهنی اکثر افراد، اعمال شاق صوفیان و مرتاضان است، در شکل صحیح آن، لایۀ زیرین شریعت و شیوۀ دیرین طریقت و تنها راه خروج از منزل نفسانی و عروج به مقام ربانی است. تفاوت رهبانیت و تصوف جاهلانه با ریاضت مطلوب دین، در اصل لزوم ریاضت نیست، بلکه در انگیزهها و ابعاد ریاضت است. پیام «رهبانیه امتی الجهاد»، خروج از ریاضت انحرافی و ورود در ریاضت مطلوب است نه خروج کلی از ریاضت. اجتماعی و جهانی بودن اسلام، ریاضت را از ابعاد فردی و کوته بینانه به ابعاد اجتماعی و متعالی ارتقا میدهد؛ بنابراین گرچه از صدمات بدنی میکاهد، ضربات سهمگین تری بر بت نفس وارد میآورد. این نوشتار با استفاده از احتجاجات ائمه معصومین (ع) در مقابل برخی صوفی منشان، سعی در ارائه شاخص های ریاضت مطلوب از منظر دین دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 161
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی بر روابط سیاسی اسماعیلیان نزاری با خلافت عباسی (487 - 654ق) : دوره 8 ، شماره 32 : مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی
نویسنده:
محمدحسن راز نهان, مهدی خلیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه مذاهب اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حمله مغول
,
سلجوقیان
,
خوارزمشاهیان
,
اسماعیلیان نزاری
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
,
عباسیان
,
تاریخ اسماعیلیه
,
روابط اسماعیلیان و عباسیان
,
روابط سیاسی اسماعیلیان
کلیدواژههای فرعی :
فرق اسلامی (فرق) ,
چکیده :
در این مقاله سعی بر آن است با استناد به منابع به کاوش چگونگی روابط میان نزاریان و خلافت عباسی در دوران مورد بحث پرداخته شود. روابط سیاسی اسماعیلیان الموت با خلافت عباسی در فاصله سالهای 487 تا 654ق تغییر فاحشی پیدا کرد. اسماعیلیان نزاری در این دوران به چند دلیل در چهارچوب سیاست مدارا و گفتگو با عباسیان رفتار میکردند: یکی اینکه عباسیان نمیتوانستند برای متصرفاتشان خطری جدی ایجاد کنند و دست خلافت عباسی از خراسان و عراق عجم کوتاه بود. دیگر اینکه ضعف و فترت سلجوقیان پس از مرگ ملکشاه و افزایش توان اسماعیلیان الموت از یک سو و تلاش خلافت عباسی برای بازگشتن به جایگاه محوری خود در سطح مراوده با مسلمانان از سوی دیگر، باعث شد شرایط سیاسی تازهای فراروی دو حکومت قرار گیرد. همچنین تحرکات سیاسی خوارزمشاهیان علیه خلافت عباسی و آغاز هجوم مغولان به سرزمینهای اسلامی، تغییر روابط نزاریان را با خلافت عباسی ایجاب مینمود. بنابراین هم برای خلافت عباسی و هم برای اسماعیلیان، سیاست مدارا و تغییر در روش ضروری به نظر میرسید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی کارکرد هوشمند مصنوعی ضعیف در اقسام علم و آگاهی با توجه به مبانی معرفت شناسی صدرائیان اصل مقاله : دوره 15, شماره 2 (پياپي 55) : فصلنامه انديشه ديني
نویسنده:
حسین مطلبی کربکندی, محمد بنیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
شیراز: دانشکده ادبیات و علوم انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هوش مصنوعی، رایانه، کارکرد، معرفت شناسی، صدرائیان
چکیده :
SID چکیده با ظهور و پیشرفت رایانهها در طی بیش از نیمقرن گذشته، همواره این پرسش که رایانهها، بهمثابهی ابزار تحقق هوشمصنوعی ضعیف، تا چه حد میتوانند واجد خصوصیات ذهن بشر شوند، جایگاه ویژهای داشته است. در این میان، مقایسهی کارکرد ذهن انسان و رایانه برای یافتن پاسخ این مسأله ضروری است. ما در این پژوهش، درصدد بودهایم تا با توجه به مبانی معرفتشناسی صدرائیان، به این پرسش پاسخ دهیم. ازاینرو در مرحلهی نخست، اقسام علم از دیدگاه صدرائیان را بررسی و تدقیق نمودهایم و نشان دادهایم با این مبانی، رایانه در هیچکدام از اقسامِ علم و آگاهی، دارای عینیت کارکرد با انسان نیست. سپس با توجه به ویژگیهای تبیینشده از هرکدام از اقسام علم، کارکرد رایانه در آن قسم را بهصورت مجزا تحلیل کردهایم. در نهایت، چنین نتیجهگیری نمودهایم که است. « کارکرد ناقص » هوشمصنوعی ضعیف در مطلق علم
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابعاد وجودی، معرفتی و زبانی الاهیات سلبی دیونوسیوس مجعول : دوره 4 ، شماره 1 : جستارهای فلسفه دین
نویسنده:
امیر نصری ، عطیه کشتکاران
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: انجمن فلسفه دین ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات سلبی
,
الهیات ایجابی
,
الهیات(کلام جدید)
,
بعد وجودی الهیات سلبی
,
بعد معرفتی الهیات سلبی
,
بعد زبانی الهیات سلبی
کلیدواژههای فرعی :
بیان ناپذیری خدا ,
عدم ادراک ذات خدا ,
تشبیه ,
تنزیه الهی ,
سلب محض ,
تباین تام خالق و مخلوق ,
زبان الهیات سلبی ,
الهیات تفضیلی ,
تصور سلسله مراتبی عالم ,
مراحل الهیات دیونوسیوس مجعول ,
شیوه عرفانی دیونوسیوس ,
گذر از تشبیه و تنزیه ,
تاریکی فوق ذات ,
جهل مکتسب در الهیات سلبی ,
چکیده :
الاهیات سلبی پاسخی به پرسش از چگونگی سخن گفتن از ذات خداوند و امکان شناخت وی است که به صورت سلب زبانی نمود می یابد و از سه بُعد وجودی، معرفتی و زبانی قابل بررسی است. دیونوسیوس مجعول فیلسوف و عارف مسیحی اوایل قرون وسطی است که الاهیات سلبی وی تأثیر بسیاری بر عارفان پس از خود داشته است. شیوه الاهیاتی وی متشکل از چهار مرحله است: 1. ایجابی، که با حرکت نزولی از صفات کلی و انتزاعی امر متعالی آن ها را به مخلوقات متصف می کند؛ 2. سلبی، که در سیری صعودی به تنزیه خداوند از صفات و مفاهیم می پردازد؛ 3. تفضیلی، که با سلبِ سلب منکر صفات ایجابی و هم سلبی از خداوند می شود؛ 4. عرفانی، که سخن گفتن از خداوند را در سکوت و زبان را از بیان امر الوهی عاجز می داند. هر کدام از این مراحل بر اساس یکی از ابعاد الاهیات سلبی بنا شده اند و به سبب اشکالی منجر به مرحله بعد می شوند. در شیوه ایجابی با مبنایی وجودی و هستی شناسانه می آغازد و به علت مشکل معرفتی پیش آمده و تقید خداوند، به مرحلة سلبی روی می آورد. مرحله سلبی نیز منجر به انتساب صفاتِ متضادِ سلب شده و تعین و تقید خداوند می شود؛ لذا وی روش تفضیلی را در پیش می گیرد. در شیوه تفضیلی سلب توأمان صفات ایجابی و سلبی نوعی از آشفتگی زبانی را به وجود می آورد که راه کار دیونوسیوس در نهایت شیوه عرفانی و بیان عجز زبان از توصیف خداوند است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 115
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی ادعای اقتباس قرآن از اشعار جاهلی : دوره 47 , شماره 2 : پژوهشهای قرآن و حدیث
نویسنده:
مجیدمعارف, آلاء وحیدنیا
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن مجید
,
شعر عرب جاهلی
,
رابطه قرآن و اشعار جاهلی
کلیدواژههای فرعی :
فرهنگ جاهلیت ,
کلمات غریب قرآن ,
خاور شناسان ,
کتابت اشعار عرب ,
راویان اشعار جاهلی ,
محتوای اشعار جاهلی ,
اصالت شعر جاهلی ,
مفاهیم دینی در اشعار جاهلی ,
الله در شعر جاهلی ,
انتحال در اشعار جاهلی ,
یکتاپرستی عربی ,
شاعران حنیف ,
اقتباس قرآن از اشعار جاهلی ,
چکیده :
در میان اشعار منسوب به جاهلیت، گاه اصطلاحات دینی، عبارتها و مفاهیمی مشاهده میشود که با مفاهیم، تعابیر و اصطلاحات دینی قرآنی شباهت دارد. ادعای تقدم زمانی این اشعار بر قرآن کریم، عدهای را برآن داشته که بپندارند شعر جاهلی میتواند یکی از منابع قرآن تلقی شود. این نتیجه مبتنی بر احراز مشابهت تام و تمام مضامین اشعار جاهلی با قرآن از یک سو و اثبات اعتبار این اشعار از سوی دیگر است و بررسیهای علمی در هر دو مورد خلاف آن را به دست میدهد. همچنین تاریخگذاری بسیاری از اشعار حاکی از پیدایش آنها در قرن دوم هجری بوده و اثرپذیری آنها از فرهنگ قرآنی امری نمایانتر است. پیگیری شباهتها و تعلیل و بیان چیستی این دست شباهتها، بر عهدۀ این نوشتار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 301 تا 320
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گفتوگوی ادیان و مساله «دیگریِ دینی» در الهیات ناظر به ادیان : دوره ششم ، شماره 13 : الهیات تطبیقی
نویسنده:
احمد مقری , مهراب صادق نیا , مهدی صالحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات تطبیقی
,
گفتگوی ادیان
,
الهیات ناظر به ادیان
,
کثرتگرایی دینی
کلیدواژههای فرعی :
انحصارگرایی دینی ,
نجات در مسیحیت ,
راست کیشی ,
هویت دینی ,
شمول گرایی دینی (مسائل جدید کلامی) ,
رستگاری (مسائل جدید کلامی) ,
کثرت گرایی دینی ,
دیگری دینی ,
نسبت دین و تصلب ,
مسیحیان بدون عنوان ,
مطلق انگاری ,
گرامر های هویت ,
خویشاوندی بشر ,
حقیقت گفتگو محور ,
الهیات کثرت گرا ,
هویت دینی چندگانه ,
بریکلاژ دینی ,
چکیده :
بنابر باور غالب، شکلگیری و ثمر بخشی گفتوگوی ادیان بیش از هر چیز مبتنی بر گشودگی نسبت به دین دیگر و به رسمیت شناختن «دیگریِ دینی» است، به گونهای که باید پذیرفت دین دیگر هم واجد بهره و نصیبی از حقیقت است و متدینان به آن نیز که اینک طرف گفتوگو قرار گرفتهاند واجد حظی از نجات و رستگاری هستند. اما پرسش مهم این است که بر پایه کدام بستر الهیاتی میتوان تکثر دینی را ارج نهاد و چنین سهمی از حقیقت و نجات را برای دیگر ادیان در نظر گرفت؟ امروزه واکاوی ابعاد این مساله و جستجو برای یافتن بهترین پاسخ به آن در الهیات ناظر به ادیان، پیگیری میشود. سه رویکرد انحصارگرایی، شمولگرایی و کثرتگرایی که هر یک متضمن تفسیر الهیاتی ویژهای نسبت به دیگر ادیان است، الگوهایی هستند که با گذشت زمان در دل الهیات ناظر به ادیان شکل گرفتهاند و بخت و اقبال خود را در سامان دادن پاسخی به مسئله دیگریِ دینی آزمودهاند. این مقاله در صدد است تا پاسخهای فوق را مورد ارزیابی قرار دهد. پژوهش حاضر از روش تحقیق کیفی بهره میگیرد و بر این پیش فرض استوار است که الگوهای کلاسیک الهیات ناظر به ادیان، از شکل دادن بستر الهیاتی مناسبی برای گفتوگوی ادیان به گونهای که «دیگریِ دینی» را به رسمیت بشناسد و هم زمان التزام و هویت دینی مشارکان در گفتوگوی ادیان را پاس دارد، قاصر است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خدا و مسأله شر(درد و رنج) : دوره 11، شماره 4 : فلسفه دین
نویسنده:
یدالله رستمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شرور طبیعی
,
شرور و صفات خدا
,
شر وجودی
کلیدواژههای فرعی :
شرور و خیرخواهی خدا ,
شرور و رحمت الهی ,
شرور و عدل الهی ,
شرور و علم مطلق خدا ,
شرور و قدرت مطلق خدا ,
شر اخلاقی ,
ضرورت شر ,
عدل الهی خیر عظیم ,
ادراک خیر ,
رابطه شر و قوانین طبیعی ,
آفریدن متفاوت جهان ,
راه حل وجودی شر ,
اثرات وجودی شر بر انسان ,
شرور و تفاهم با دیگران ,
تسلا بخشی به دیگران ,
دلیل وجودی شر ,
دلیل طبیعی شرور ,
چکیده :
یکی از مهم ترین مسائل کلام و فلسفۀ دین، مسئلۀ شر (درد و رنج) و ارتباط آن با خدا و صفات اوست. به این صورت که چرا از سویی، خداوند قادر مطلق، عالم مطلق و خیرخواه علی الاطلاق است و از سوی دیگر، در جهان شر (درد و رنج ) وجود دارد. در این نوشته ، به یک رویکرد (پاسخ) مهم و مشهور، اما از دو نظرگاه طبیعی و وجودی (که از جانب فلاسفه و متکلمان مطرح شده) پرداخته شده است. طبیعی از این نظر که شرور لازمۀ خیرات هستند و بدون شر، خیر یا متحقق نمی شود یا در صورت تحقق درک شدنی نیست. برای پدیدآمدن خیر، شر ضرورت دارد. یعنی اهمیت شر به گونه ای است که اگر از بین رفت، خیر را هم با خودش می برد و از این نظر است که خدا خیر و شر را با هم آفریده است. و وجودی از این لحاظ که شرور و درد و رنج ها سبب می شوند که وقتی انسان به خودش مراجعه می کند، ببیند که خدا و موجود ماورایی وجود دارد که دست اندرکار جهان و غیر از ما انسان هاست و رابطۀ نزدیکی با ما دارد و ما نیز وابستگی شدیدی به او داریم. همچنین با تجربۀ درد و رنج ها می فهمیم که انسان های دیگر نیز درد و رنج را تحمل می کنند و سبب می شود با آنها اظهار همدردی کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 741 تا 758
مشخصات اثر
ثبت نظر
18667
تعداد رکورد ها : 303481
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید