جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
معارف اسلامی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
تعداد رکورد ها : 1814
عنوان :
بررسی نقش اسباب صدور حدیث در فهم حدیث
نویسنده:
فاطمه صحراییان جهرمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
تقیه
,
معارف اسلامی
,
نقل حدیث
,
اسباب ورود حدیث
,
حدیث
,
درک
,
تاریخ
,
تاریخ
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
نام خانوادگی:صحرائیان جهرمینام :فاطمهرشته وگرایش:الهیات و معارف اسلامی(علوم قرآن و حدیث)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رفتارشناسی مردم در برابر دعوت پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) از منظر قرآن و حدیث
نویسنده:
حبیبالله حلیمی جلودار
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
مشرکان
,
قرآن
,
مسیحیان
,
یهودیان
,
رفتار اجتماعی
,
معارف اسلامی
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
دعوت به اسلام
,
محمد (ص)، پیامبر اسلام
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
صفت شخصیتی
,
یهودیان
,
صفت شخصیتی
,
مسیحیان
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
صفت شخصیتی
,
صفت شخصیتی
چکیده :
در این رساله که با هدف بررسی عکسالعمل رفتاری مردم در برابر دعوت پیامبر اکرم (صَلّیاللهُعَلَیهِوَآلِهِوَسَلَّم) و عوامل آن تنظیم شده است، با استفاده از روشهای توصیفی و تبیینی؛ با مطالعه، تفسیر و تحلیل محتوای کیفی مباحث قرآنی، روایی، انسانی، تاریخی، اجتماعی و سیره، با رفتار مومنان، کافران، مشرکان، منافقان، و... مواجه شدیم. در رفتار شناسی مومنان در برابر دعوت الهی دو عامل بروندینی و دروندینی قابل توجّه است. از یک سو عواملی که موجب اختلال در زندگی مطلوب بودند، مانند فساد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، ستم روسا و فرمانروایان، ظلم اقتصادی، دینی و ... که گریبانگیر جوامع بوده در رویکرد به اسلام تأثیر مهمّی داشته است.از سوی دیگر این اسلام بوده است که برای نخستین بار حقوق پایهای سهگانهی – حقّ حیات، حقّ کرامت و حقّ آزادی معقول- را بهطور جدّی در متن خود مطرح نمود.عقایدی که اسلام برای بشریّت عرضه کرد فطری، ساده، منطقی و خردپسند بود. عقل بشر برای درک این عقاید نه تنها به اضطراب و تلاطم نیازمند نبود، بلکه بدانجهت که بازگوکنندهی فطرت او بود، برای آگاهان انبساط و ابتهاجی نیز بهوجود میآورد.مشرکان، مقابلهی خود با دعوت پیامبر اسلام (صَلَّیاللهعَلَیهِوَآلِهِوَسَلّم) را، از رویارویى با قرآن شروع کردند و آن را شعر، سحر، أساطیر الاولین و... نامیدند. پس از ناکام ماندن در مبارزه با قرآن، مبارزه با پیامبر (صَلَّیاللهعَلَیهِوَآلِهِوَسَلّم) را آغاز کردند، ابتدا سازشهاى سیاسى، اقتصادى و عبادى را پیشنهاد کردند که هیچ کدام پذیرفته نشد، تا اینکه دست به آزار و اذیّت پیامبر (صَلَّیاللهعَلَیهِوَآلِهِوَسَلّم) زدند و حتّى به قتل آن حضرت همّت گماردند که پیامبر با هجرت، خود را از این توطئه رهانید. منافقین که ظهورشان با ظهور اسلام همراه بود در هر فرصتى از درون، جامعهی اسلامى را مورد هجمهی خویش قرار دادند و در جهت اهداف خویش به هر اقدامى دست یازیدند. لذا با روشهای سیاسى، روانی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی در برابر دعوت رسول اکرم (صَلَّیاللهعَلَیهِوَآلِهِوَسَلّم) موضع گرفتند.رفتار مسیحیّت با دعوت پیامبر اکرم (صَلَّیاللهُعَلَیهوَآلِهِوَسَلَّم) اگر چه دربردارندهی برخوردهاى سیاسى و نظامى، مانند مشرکین و یهود نبوده است؛ لیکن قرآن کریم با این نگاه که اعتقادات مسیحیّت با مبانی دین توحیدی مغایرت دارد با آنها برخوردهاى اعتقادى کرده و آنها را همانند یهودیان از نظر دینى تخطئه نموده است.یهودیان نیز از پیمان شکنى و توطئه براى قتل پیامبر (صَلَّیاللهعَلَیهِوَآلِهِوَسَلّم) کوتاهى نکردند و در مواردى مثل جنگ احزاب، با مشرکان همدست شدند. لذابا نقشههایی چون جنگ روانی، سلطهی اقتصادی، پیگیری خط نفاق، نژادپرستی، تفرقهافکنی، نقشهی قتل پیامبر (صَلَّیاللهعَلَیهِوَآلِهِوَسَلّم)، طرح اتّحاد قبایل عرب علیه اسلام، طرح هجوم به مدینهالنبی و ... در برابر دعوت پیامبر اکرم (صَلَّیاللهعَلَیهِوَآلِهِوَسَلّم) خودنمایی کرد.با همهی دشمنىها و توطئهها، دعوت پیامبر (صَلَّیاللهعَلَیهِوَآلِهِوَسَلّم) پیروز شد. البتّه مسائل مختلفى در پیروزى و گسترش اسلام نقش داشت و نمىتوان از نقش وحی الهی، خصوصیّات شخصی پیامبر (صَلَّیاللهعَلَیهِوَآلِهِوَسَلّم)، سایر مسلمانان، همچنین نقش خلاهاى موجودِ قبل از اسلام، موقعیّت مکّه، فطرى بودن دین اسلام صرف نظر کرد. همهی اینها موجب شدهاند تا نقش اصلى - تغییر در محتواى فکرى و باطنى انسانها - اتّفاق بیفتد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه حدیث در تفسیرالفرقان و نقد دیدگاههای خاص مفسر
نویسنده:
زهره نریمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
نقد
,
معارف اسلامی
,
حدیث
,
تفسیر قرآن
,
قَصص ( قرآن )
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
تفسیر الفرقان
,
هنر و علوم انسانی
,
سنت پیامبر
,
سنت پیامبر
,
هنر و علوم انسانی
,
سنت پیامبر
چکیده :
شناخت و کشف مبانی روش جدید و متفاوت تفسیری در میان مفسران شیعه، خدمتی به علم تفسیر بوده که در آن، اصول سبک نوین معرفی و مورد ارزیابی و نقد واقع گشته، تا دیگران در صورت الگوپذیری از این تفسیر، خطا و کاستیهای آن را جبران بنمایند. در این میان، الفرقان به سبب رویکردهای خاص تفسیری و روائی که حاصل آن به طور عملی، دادن اصالت به قرآن و البته عدم نفی حجیت سنت، است میتواند نمونه خوبی برای معرفی ارتباط قرآن و سنت باشد. ما در این پژوهش با مطالعه و استخراج تمامی روایات الفرقان و ارزیابی آنها به کشف مبانی حدیثی الفرقان پرداخته و به نقد و بررسی آنها پرداختهایم.الفرقان در دو حوزه فقه الحدیث و نقد الحدیث، در ضمن تفسیرآیات به خوبی از روایات بهره برده است. وی بر خلاف سنت مرسوم و متداول تفسیر قرآن با سنت که در الفرقان نیز شاهد آن هستیم، گاه از قرآن برای تفسیر سنت بهره برده و ابهام روایات را براساس آیات برطرف نموده است. این امر خود میتواند آغازگر راه نوینی در ارتباط سنت و قرآن قلمداد شود.در نقد احادیث و معیار قرآن، آقای صادقی در روایت غیر معارض با قرآن، کسب موافقت و وجود شبیه، شاهد و مصداق از قرآن و در مرحله دوم مخالفت نداشتن با قرآن را کافی دانسته است. برخلاف روایات معارض که ضرورتاً موافقت در یکی از روایات متعارضین باید لحاظ شود. ظاهر قرآن بر نص حدیث صحیح، ترجیح دارد و هنگام تعارض باید ظاهر قرآن را اخذ نمود. وی تخصیص یا تقیید قرآن در بعد نص و ظاهر، با روایتی که سنت قطعیه باشد، نپذیرفته است. در الفرقان، سنت پیامبر اکرم9 از حروف مقطعه قرآن گرفته شده یعنی به گونه ای بر قرآن استوار و از کتاب خدا گرفته شده است. یک بُعد وحی، همان معانی است که در حروف رمزی حروف مقطعه بر پیامبر9 نازل شده است و از اختصاصات غیبی رسول خدا9 بوده که به ائمه معصومین: پس از ایشان نیز تفویض شده است.آقای صادقی سیادت عقل را بر دیگر ادّله شرعیه پذیرفته زیرا عقل سلیم حکم به عصمت قرآن و برتری و تقدم آن بر دیگر امور میدهد.دیدگاه ایشان نسبت به روایات اسباب نزول کاملاً تاریخی و یا حتی اجتهادی بوده است.در فقه و اصول فقه نیز چهار اصل کلی اتخاذ نموده که آرای فقهی بعد نیز بر همین محور میباشند:تفکر متفاوت مفسر در اصول فقه سبب شده در500 فتوای فقهی با دیگر فقیهان اختلاف نظر داشته باشد. از آن جمله نماز قصر، زکات و... است. کارائی سند صرفاً برای اطمینان صدور است نه تعیین ارزش و صحت حدیث. سند به تنهایی در الفرقان نه دلیل رد روایت و نه عامل پذیرش آن است.براساس تمام آنچه آمد میتوان نتیجه گرفت آقای صادقی در زمره قرآن محوران سنت مدار است که به اصالت قرآن و حجیت حدیث قائل هستند و با قرآنیون تفاوت فکری و منشی بسیار دارد.در هر یک از مبانی و روشهای آمده نقدهایی بر آنها وارد است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و ارزیابی برخی اصطلاحات اختلافی جرح و تعدیل
نویسنده:
محسن حسینزاده باجگیران,طیبه عمارلو
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاح
,
سند
,
معارف اسلامی
,
علم الرجال
,
حدیث
,
هنر و علوم انسانی
,
جرح و تعدیل (حدیث)
,
هنر و علوم انسانی
,
جرح و تعدیل (حدیث)
چکیده :
علوم حدیث، مجموعه دانش هایی است که اجزای دو گانه سند و متن حدیث را محور بحث قرار می دهند. از میان این علوم، علم رجال متکفّل بررسی سند و به عبارت دیگر، نقد بیرونی حدیث است. دانش جرح و تعدیل زیر مجموعه دانش رجال است. در دانش جرح و تعدیل الفاظ و اصطلاحات ویژه ای – برای تعیین وثاقت یا عدم وثاقت راویان- به دقت سامان دهی و تقریر گشته اند. شماری از اصطلاحات جرح و تعدیل، اصطلاحاتی هستند که درباره معنا و دلالت آنها بر جرح یا تعدیل در میان صاحب نظران و حدیث پژوهان نظریه واحدی وجود ندارد؛ بلکه در مواردی هم اختلاف دیدگاه های آشکاری وجود دارد.در این پژوهش، از میان اصطلاحات اختلافی، 10 مورد را با توجه به تعاریف و آرای اهل نظر درباره آنها، مورد بررسی و ارزیابی کاربردی(مصداقی) قرار داده ایم. و کوشیده ایم وزن رجالی اصطلاحات مورد نظر را بررسی و حدود دلالی آنها را تبیین نماییم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی روایات مربوط به مواجههی امام صادق (ع) با منصور عباسی
نویسنده:
زهرا سرباز
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
روایت
,
امام صادق (ع)
,
معارف اسلامی
,
حدیث
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
جعفربن محمد (ع)، امام ششم
,
جعفربن محمد (ع)، امام ششم
,
منصور، خلیفه عباسی
,
هنر و علوم انسانی
,
جعفربن محمد (ع)، امام ششم
,
منصور، خلیفه عباسی
چکیده :
از آنجا که شناخت سیره ی معصومان(ع) به عنوان الگوهای زندگی فردی و اجتماعی و تجسم عینی مکتب ، همواره یک ضرورت است، از دیر زمان، عالمان و محققان در این عرصه گام هایی فراپیش نهاده و ساحت های زندگی امامان اهل بیت را با رویکردهای مختلف مورد بررسی قرار داده اند.در این میان، حیات اجتماعی و سیاسی امام صادق(ع) یکی از عرصه های قابل تأمل است و تحلیل مستنداتحدیثی و تاریخی که از نحوه ی مواجهه ی آن حضرت با منصور عباسی حکایت دارند، در ترسیم چهره ی سیاسی حضرتش بسی کارآمد است.این پژوهش تعداد بیست و یک روایت را از جنبه ی فقه الحدیثی در سه فصل مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه دست یافته است که هر چند صفحه های مربوط به این مواجهه در آغاز متفاوت و احیانا متضاد جلوه می کند، اما نرمش های حکیمانه ی امام در پاره ای موارد، به فرض صحت، با عناصری چون تقیه قابل تفسیر بوده و در مجموع، رفتار امام تابع اصولی چون تبیین حقایق مکتب، دفاع از ارزش ها ی مهمی چون ظلم ستیزی و مبارزه با کجروی و انحراف می باشد
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ماهیت علم و ادراک و تأثیر آن در چیستی وحی از دیدگاه سیفالدین آمدی
نویسنده:
سمیه بیات
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
دانش
,
ادراک
,
وحی
,
معارف اسلامی
,
شناخت شناسی
,
علم
,
ادراک
,
علم(اسماء اول ، عرفان نظری)
,
وحی
,
آمدی، علیبن محمد
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
آمدی، علیبن محمد
چکیده :
موضوع وحی به عنوان یکی از مباحثی است که می تواند در کنار علم بشری مورد دقت های کلامی و فلسفی قرار گیرد.از نظر اندیشمندا ن نقطه اتصالوحی و علم بشری، اتحاد ماهوی میان این دو معرفت است. و هردوتوسط واسطه ای به بشر منتقل می شوند واسطه ابلاغ وحی در شرع مقدس ، جبرییل بوده که فلاسفه اسلامی آن را بر عقل فعال تطبیق نموده اند. باید گفت عقل فعالدر فلسفه اسلامی دارای نقش های فراوانی می باشد ، از جمله در نظام طولی واسطه فیض، در بحث وحی انبیاء واسطه ابلاغ و در حصول علم، اتحاد با عقل فعال مطرح می گرددپژوهش حاضر در صدد بررسی ماهیت علمونحوه ارتباط علم با وحی از دیدگاه سیف الدین آمدی(631) است. وی یکی از بزرگان مکتب اشعری است که تمامی دیدگاههایش مستند به شرع است. وی با وجود اعتقادات مکتبی به عنوان ، چهره ای عقل گرا در میان اشاعره معروف است که سعی در مستدل کردن نظریات خویش دارد.آمدی ضمن پذیرش تعریف ارسطو در باره علم ، ادراکات را مبتنی بر حس دانسته وبر این باور است کهحصول ادراک نیازی به اتحاد با عقل فعال نداشته وخداوند در محل ادراک، علم را خلق می نماید.وی پس از انکار وجود عقل فعال، انطباق عقل فعال را با فرشته وحی مورد مخالفت قرار داده است.در موضوع تلقی وحی کاملا متکی بر شرع است و حتی واسطه وحی را فرشته ای می داند که هیچ تطابقی با عقل فعالی که فلاسفه می گویند ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نقش عوامل غیر اختیاری در تکون و فرجام انسان از حیث قرآن و حدیث
نویسنده:
احسان رحیم پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
اختیار
,
سعادت انسان در اسلام
,
شقاوت
,
فطرت(کلام)
,
اختیار
,
قرآن
,
شخصیت
,
معارف اسلامی
,
عوامل زیست محیطی
,
حدیث
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
توارث
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
عوامل زیستمحیطی
,
هنر و علوم انسانی
,
سعادت انسان
,
سعادت انسان
چکیده :
طبق آیات و روایات اسلامی، در تشکیل شخصیت انسان عوامل مختلفی دخیلاند که تأثیرگذاری برخی از آن عوامل در حوزهی اختیار شخص نیست. از جملهی مهمترین عوامل غیر اختیاری شکلدهندهی شخصیت انسان میتوان به وراثت، محیط (که شامل محیط تربیتی، اجتماعی و جغرافیایی میشود)، حیث طبیعی وجود انسان، فطرت و طینت نام برد که در متون دینی به نقش مؤثر آنها اشاره شده است.در این نوشتار، ابتدا نقش عوامل غیر اختیاری در تکوّن شخصیت انسان طبق آیات و روایات بیان میشود؛ سپس به نقش اختیار در شخصیت انسان در تقابل با عوامل غیر اختیاری پرداخته میشود و ثابت میشود که اگر چه نقش عوامل غیر اختیاری را نمیتوان انکار کرد، اما تأثیر این عوامل تنها در حد زمینه و اقتضا بوده و موجب جبر انسان نمیشود. در پایان، اختیار به عنوان عامل سعادت یا شقاوت انسان اثبات میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش کوفه در گسترش تشیع تا قرن چهارم هجری
نویسنده:
فرهاد نعمتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
تشیع
,
سیاست
,
امام
,
معارف اسلامی
,
شیعه شناسی
,
اصطلاحنامه فقه
,
13. علم کلام
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
تاریخ
,
تاریخ
,
کوفه (عراق)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
کوفه (عراق)
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
نوشته حاضر پایان نامه ای است که به بررسی نقش کوفه به عنوان یکی از مراکز شیعی در گسترش تشیع تا قرن چهارم پرداخته است. در این نوشته ابتدا کلیاتی دربارة تعاریف مختلف از شیعه بیان شده، و بعد به بسترشناسی سیاسی کوفه که شامل پیدایش کوفه به عنوان یک شهر اسلامی، حوادث مهم تاریخی آن و نقش مردم کوفه در این حوادث پرداخته است. گونه های مختلف تشیع و راههای ارتباط شیعیان با ائمه یکی دیگر از مباحث این نوشتار به حساب می آید.نگاهی به مکتب حدیثی شیعه در این چهار قرن، دانشمندان شیعی کوفه و میراث علمی آنها در زمینه های همچون تفسیر، فقه، کلام، تاریخ و رجال و نقش آنها در سلسله اسناد روایات شیعه از مباحث مهم این رساله است.در قسمتی دیگر به بیان فرقه های موجود در کوفه مانند فرقه های مختلف شیعه، مرجئه، خوارج، معتزله، اصحاب حدیث و اصحاب رأی پرداخته و تعامل شیعیان امامیه با این فرق را مورد بررسی قرار داده است. بررسی نقش شیعیان کوفه در گسترش تشیع در دیگر سرزمین های اسلامی مانند شهرهای ایران از جمله قم، ری، اهواز، اصفهان، خراسان ، منطقه عراق از جمله بغداد، بصره، موصل، انبار وکشور مصر مبحث پایانی این پایان نامه است که بخش مهمی از این نوشته را به خود اختصاص داده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعات حدیثی خاورشناسان و آسیب شناسی ان
نویسنده:
عالیه روح اله زاده اندواری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
حدیث پژوهی
,
علوم انسانی
,
سند
,
آسیب شناسی
,
انگیزه
,
مسلمانان
,
معارف اسلامی
,
انگیزه ها
,
حدیث
,
شبهات
,
شرق شناسی
,
هنر و علوم انسانی
,
شرقشناس
چکیده :
در طول تاریخ اسلام حدیث همواره در تمام علوم اسلامی تأثیرگذار بوده و حتی محور و مبنای برخی از این علوم بهشمار رفته است.ازجمله کسانیکه در سدههای گذشته، بهویژه در عصر حاضر به مطالعات وسیعی دربارهی حدیث دست زده و منشأ آثار گوناگونی شدهاند، مستشرقان هستند، ازسوی دیگر، خاصه آنکه خاورشناسان ضمن ارائهی خدماتی در زمینهی حدیث و با ورود در عرصههای گوناگون آن، به طرح پرسشها و شبهاتی نیز پرداختهاند.از میان مستشرقان که به مطالعات حدیثی اقبال و اهتمام فراوان داشتند دوتن از مستشرقان دراین یکصدوپنجاهسال حدیثپژوهی غربیان، همچنان پرآوازه است؛ یکی گلدزیهر و دیگری شاخت، که بدین نکته پژوهشگران مسلمان و حدیثپژوهان غربی اعتراف دارند و بدینخاطر مطالعه و نقد و بررسی آراء و آثار مستشرقان در زمینهی حدیث و بهویژه آندو از اولویت بسیار برخوردار است.این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد تحلیلی- انتقادی انجام شده با بررسیهای تاریخی، نادرستی ادعاهای خاورشناسان را ثابت کرده است. مطالعات بهدستآمده نشان میدهد، مستشرقان ازجهت اهداف و انگیزه و درنتیجه افکار و آثار علمی در یک سطح نبوده، بلکه طیف وسیعی از غرضورزان معاند تا محققان منصف را تشکیل میدهند. همچنین مطالعات حدیثی خاورشناسان غالباً بر اصول و ضوابطی مبتنی استکه نتایج آن برای مسلمانان غیرقابل قبول میگردد و ازآنجاکه مبانی نظری و اهداف مطالعات مستشرقان متفاوت از مطالعات مسلمانان است، روششناسی آنان در مطالعات حدیثی مسلمانان کارآیی لازم را ندارد.این پژوهش کوششی است در ارائهی اهم اهداف و عملکردهای مستشرقان و بیان شبهات و مسألهشناسی آنان در مطالعات حدیثی، و بیانی در ضرورت آسیبشناسی آن.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جنگ نرم از منظر قرآن و حدیث
نویسنده:
فاطمه وجدیسیس
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
رهبری
,
بصیرت
,
جنگ نرم
,
باطل
,
حق (اسماء ذات الهی)
,
قرآن
,
معارف اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
سنت
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
اززمانی که آدم آفریده شد، ابلیس بنای دشمنی با او و فرزندانش را گذاشت و قسم یاد کرد که آنها را گمراه خواهد نمود ، جنگ نرم آغاز گردید . فریب آدم و حوّا با سخنان زیبا و وعدهی حیات ابدی به واسطهی خوردن از شجرهی ممنوعه ، اوّلین جلوهی جنگ نرم شیاطین بوده است .شیاطین جنّ و انس همواره برای نابودی حقّ کوشیدهاند . شکنجههای جسمی و زندان و قتل ، جزء برنامهی ثابت و همیشگی دشمن بوده است . در عین حال از تأثیر گذاری بر افکار و اندیشهی طرفداران حقّ غافل نبودند. به مرور زمان دشمنان دریافتند که میتوان با تلاش و سرمایهگذاریروی افکار و احساسات طرفداران حقّ به نتیجه مطلوبتری رسید ، ضمن این که هزینههای جنگ سخت را هم ندارد . علاوه بر آن ، در این روش ، دشمن اغلب در قالب دوست و خیرخواه ظاهر میشود و این موضوع به پیشرفت کار اوکمک فراوانی میکند .برخی از این روشها به قدری ظریف و زیرکانه است که انسان هرگز فکر نمیکند که پشت این کار ، دست دشمن در کار است . استهزا در قالب شوخی و خنده ، تفرقهافکنی با نام استقلالطلبی و آزادیخواهی ، پخش شایعات ، تضعیف رهبری یا ایجاد شبهههای دینی با نام روشنفکری ، ترویج بیبندوباری به اسم آزادی و حقوق زن و ... شگردهایی هستند که دشمن به وسیلهی آنها در افکار و احساسات جامعهی اسلامی نفوذ میکند . امّا واقعیّت امر این است که دشمنان دین ، نه برای شادی مومنین ، دل میسوزانند و نه خواستار آزادی و سرافرازی آن-ها هستند . دلیل روشن این امر، آن است که همین افراد ، نهایت تلاش خود را در میدانهای جنگ سخت برای کشتن جوانان مومن ، و اسیر و زندانی نمودن آنها بکار بردهاند ؛ امّا چون نتیجه نگرفتند به این روشها متوسل شدند .در واقع هدف ، از بین بردن دین و اعتقادات و احساسات مذهبی مومنین است و تفاوت تنها در شیوهی نبرد است . همان-هایی که امروز ، با انواع برنامههای ماهوارهای ادّعای روشنگری ، آزادیبخشی و شادکردن دل جوانان را دارند ، همان-هایی هستند که سالها پیش، پدران و برادران همین جوانان را در جبهههای جنگ کشتند . دشمن ، همان است و هدف ، همان و تنها شیوهی مبارزه تغییر کرده است .این پژوهش ، نگاهی گذرا دارد به شیوههای جنگ نرم که در قرآن و حدیث آمده است. هیچ تر و خشکی نیست مگر اینکه در قرآن کریم آمده است . هیچ دردی نیست مگر اینکه درمان آن را قرآن بیان فرموده است . در این موضوع نیز خداوند متعال ، آنچه باید بیان میشد ، به تفصیل ، فرموده است . اکنون وظیفهی ماست تا با تدبّر در آیات الهی ، شیوههای مبارزاتی دشمنان را شناسایی و تکلیف خود را از قرآن جویا شویم و چراغ راه زندگی فردی و اجتماعی خود قرار دهیم .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
تعداد رکورد ها : 1814
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید