جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2273
الإنسان في علم الكلام القديم : مقاربة في التأسيس للاستئناف الكلامي بدل التجديد
نویسنده:
رجاتي نورة .
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: یکی از دلایل محکم طرفداران جایگزینی «علم کلام»، یا نظریه پردازان آنچه «علم کلام جدید» نامیده می شود، ناتوانی علم قدیمی است (برخلاف علم جدید) ، زیرا در تحقیقات خود از انسان غفلت کرده و در موضوعات انتزاعی غرق شده است، و امروزه قادر به پاسخگویی به مسائل و مشکلات واقعی نیست. موضوعاتی که کل بشریت و به ویژه انسان مسلمان با آن روبروست، در حالی که او دارای کتاب (قرآن) نهایی(خاتم) ، منسوخ کننده (ناسخ)، برتر و غالب (مهیمن) ، حاوی کلمات خداوندی است که قداست، ثبات و کمال آن را حفظ می کند. این امر باعث می شود که محقق بتواند اعتبار این دلیل را که بر اساس فرضیه عدم وجود انسان به طور کلی با وجوه مختلف آن در مطالعات و تحقیقات کلام قدیم است، این حقیقت را آشکار می کند که محقق را جرات می دهد تا او زنان را به عنوان الگویی برای تحقیقات در مطالعات کلامی در نظر بگیرد. بر این اساس ، سوال این مقاله این بود: وجه غیاب «انسان» و مسائل آن در مطالعات کلامی قدیم چیست؟ آیا زنان به طور خاص در این مطالعات سهمی داشتند؟ به منظور پاسخگویی به این دو سوال ، موضوعات زیر گنجانده شد: -معرفی «کلام قدیم» و «کلام جدید». -موضوع انسان در مطالعات کلامی. -زنان در مطالعات کلامی.
رستاخیز در یهودیت و مسیحیت بر اساس تورات عبری و انجیل مسیحی [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Scott Vitkovic (اسکات ویتکوویچ)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این تحقیق مفهوم رستاخیز از تورات عبری باستان تا «یهودیت خاخامی» و مسیحیت را با توجه به کتاب مقدس معتبر و دقیق زبانی همراه با ترجمه انگلیسی ترسیم می کند. اگرچه برخی از محققان معاصر بر این عقیده اند که رستاخیز در تورات عبری به طور مبهم به تصویر کشیده شده است ، تحقیقات ما در مورد متون کهن نقل قول هایی ارائه می دهد و شواهدی بر خلاف آن ارائه می دهد. با گذشت زمان ، مفهوم رستاخیز حتی قوی تر شد و به یکی از مهمترین آموزه های یهودیت تبدیل شد ، که به عنوان یکی از سیزده اصل اعتقادی «میمونیدس» در «میشنا» سفارش شد. تقلید از مفهوم یهودیان در مورد خدا برای نجات بنی اسرائیل از جهنم ، مصلوب شدن و مرگ عیسی برای گناهان جهان ، قیام در روز سوم ، فرود آمدن به جهنم و قیام متعاقب آن به آسمان ، اساس اساسی مسیحیت شد. قیام مسیح به عنوان انگیزه ای برای قیام کسانی که به او ایمان دارند. بر اساس این «الهیات پولسی» ، ایمان مسیحی برپایه قیام عیسی و امید به زندگی پس از مرگ استوار است.
التوفيق بين الدين والفلسفة بين الکندي وابن طفيل
نویسنده:
عبدالتواب محمد محمد أحمد عثمان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
صفحات :
از صفحه 17 تا 96
معتقد أهل السُّنَّة في ميزان القيامة
نویسنده:
عبد الله بن سليمان الغفيلي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هذا البحث خُصص للحديث عن الميزان الذي يضعه الله سبحانه يوم القيامة لوزن أعمال العباد، وعن وجوب الإيمان به، وإجماع أهل السُّنَّة على إثباته، لکونه ضمن رکن الإيمان باليوم الآخر، وخَلُص الباحث إلى: 1-إنّ ميزان القيامة ميزان حقيقي، وقد دلّ على ثبوته أدلّة کثيرة من الکتاب والسُّنَّة. 2-أنّ الميزان له کفتان حقيقتان، وهو ميزان واحد، وما ورد بصيغة الجمع في بعض الأدلة جاء باعتبار الأعمال الموزونة أو لکثرة من توزن أعمالهم. 3-إن الموزون في الميزان هي العامل والعمل والصحف جمعًا بين النصوص الواردة في ذلک. 4-إنّ الله سبحانه ينصب الميزان يوم القيامة لحِکَم عظيمة أعظمها إظهار عدله وفضله وکرمه على عباده سبحانه.
صفحات :
از صفحه 181 تا 248
جهود العلامة عبد الرحمن السعدي في الرد على المخالفين (الملاحدة أنموذجاً)
نویسنده:
علي بن عمر بن محمد السحيباني
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
صفحات :
از صفحه 97 تا 146
مدخل الى فلسفة الدين [مجموعة من الاكاديميين]
نویسنده:
مجموعة من الاكاديميين؛ تحریر: شريف دوبة, عامر الوائلي
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
الجزائر / بیروت: ابن النديم للنشر والتوزيع / دار الروافد الثقافية - ناشرون,
کلیدواژه‌های اصلی :
تلقّي فلسفة الدِّين في الفكر العربيّ المعاصر
نویسنده:
محمد مستقيم, مشير باسيل عون
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مومنون بلاحدود,
فلسفة الدين في الفكر الغربي
نویسنده:
إحسان علي الحيدري
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار الرافدين للطباعة والنشر والتوزيع,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: فلسفه دین بیانگر تفسیر منطقی موضوعات دینی با بررسی آزادانه ادیان ، آشکار ساختن ماهیت دین به عنوان یک دین است ، یعنی درباره دین به طور کلی زیرا یک سیستم منسجم از اعتقادات و اعمال مربوط به امور مقدس است و این الگویی است برای اندیشیدن در مورد مسائل هستی و بررسی باورها و ادراکات دینی در مورد الوهیت ، جهان و انسان ، و تحقیق درباره ماهیت کلی ارزشها ، سیستمها و عملکردهای دینی و الگوی توسعه تفکر دینی در طول تاریخ ، و تعیین رابطه بین تفکر دینی و سایر شیوه های تفکر ، رسیدن به تفسیری جامع از دین که منابع آن را در ذهن ، روح ، طبیعت و مبانی آن آشکار می کند و ماهیت برداشت او از رابطه بین محدود و محدود نامتناهی و منطق حاکم بر ظهور ، توسعه و زوال آن، برای دستیابی به این هدف ، فلسفه دین از دستاوردهای علوم انسانی و اجتماعی مانند روانشناسی دینی ، جامعه شناسی دینی ، مردم شناسی دین ، ​​پدیدارشناسی دین ، ​​تاریخ ادیان و دین تطبیقی ​​استفاده می کند ، اما نتایج این موارد را نمی پذیرد. علوم به طور مطلق ، بلکه آنها را آزمایش و بررسی می کند تا بین برخی از موارد احتمالی تمایز قائل شود. همچنین نتایج علوم طبیعی که به شواهد رسیده است ، نه آنهایی که هنوز در فرضیه ها و نظریه هایی مانند زیست شناسی ، فیزیک هستند ، نجوم و دیگران ، و از آنها در ارزیابی باورهای دینی مربوط به طبیعت انسان و جهان استفاده کنید و فلسفه دین از رویکرد منطقی و انتقادی در مطالعه دین پیروی می کند. فلسفه دین از اواخر قرن هجدهم به یک حوزه مستقل از دانش تبدیل شده است ، و یک موضوع فلسفی جداگانه با محدودیت ها ، روش ها و موضوعات آن است و برخی هنوز آن را با الهیات یا الهیات یا بین آن و علم ادیان تطبیقی ​​اشتباه می گیرند. یا بین آن و متافیزیک. این زمینه ها ، و به عنوان یک موضوع فلسفی منظم و سازمان یافته با کانت در کتاب "دین در محدوده عقل تنها" آغاز شد ، اما شکی نیست که ریشه های این تحقیق و مقدمات آن افشاگری ها به صورت یکپارچه قبل از آن زمان آغاز شد ، زیرا این تاریخ پیش از چندین بحث در مورد بسیاری از موضوعات فلسفه دین بود ، اما فلسفه دین با عناصر و ستون های یکپارچه و یک روش محکم که تنها بر عقل تکیه می کند ، مطرح نشد. ، و عاری از تعصب یا دفاع کلامی یا ایدئولوژیک است. موضوع در اینجا مشابه علم منطق و ظهور آن با ارسطو است ، زیرا او مخترع بیهوده نیست ، زیرا مشارکت های منطقی قبلی در شرق یا غرب برای او وجود داشت ، اما آنها مشارکتهای پراکنده و مخلوط با برخی بودند آنچه کانت با فلسفه دین انجام داد ، به ویژه این که وی حقایق دینی را در معاینه ای عقلانی و رایگان بررسی کرد و دین را به عنوان یک دین مورد انتقاد قرار داد و از روش ها و اهداف الهیات اجتناب کرد. در مورد اصطلاح فلسفه دین ، ​​در آغاز قرن نوزدهم ظاهر شد. همانطور که شروع به گسترش کرد و از آن برای نشان دادن یک حوزه فلسفی مستقل استفاده کرد ، و اعتبار این امر به خاطر هگل است در کتاب خود "سخنرانی هایی در مورد فلسفه دین" که در سال 1832 میلادی ، یک سال پس از مرگ او منتشر شد ، و پس از آن چندین کتاب نام "فلسفه دین" را در بر می گیرد یا شامل موضوعات مرتبط با فلسفه دین است. این مطالعه در درون این اقلیم انجام می شود ، که از طریق آن محقق به فلسفه دین ، ​​به ویژه در اندیشه غربی می پردازد ، زیرا شامل دو محور اصلی است. یکی از آنها فصل اول را نشان می دهد و به مبانی فلسفی دین مربوط می شود و دیگری فصل دوم مربوط به مقوله های فلسفه دین را نشان می دهد و هر فصل شامل پنج فصل است و از آنجا که تعارض فکری کنونی با یک درگیری متمدنانه بین شرق و غرب ، محققان در این مطالعه به سمت اندیشه غربی رفتند تا فلسفه دین را همانطور که فیلسوفان آنها بیان کردند جستجو کنند.
معنى مفهوم الدين وماهية فلسفة الدين
نویسنده:
إحسان علي عبد الأمير الحيدري
نوع منبع :
نمایه مقاله
فلسفة الدين بين الحقيقة والمجاز
نویسنده:
إحسان علي عبد الأمير الحيدري
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 2273