جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
ادیان و عرفان
> 1402- دوره 56- شماره 2
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
سال 1403
دوره 57 , شماره 1
سال 1402
دوره 56 , شماره 2
دوره 56 , شماره 1
سال 1401
دوره 55 , شماره 2
دوره 55 , شماره 1
سال 1400
دوره 54 , شماره 2
دوره 54 , شماره 1
سال 1399
دوره 53 , شماره 2
دوره 53 , شماره 1
سال 1398
دوره 52 , شماره 2
دوره 52 , شماره 1
سال 1397
دوره 51 , شماره 2
دوره 51 , شماره 1
سال 1396
دوره 50 , شماره 2
دوره 50 , شماره 1
سال 1395
دوره 49 , شماره 2
دوره 49 , شماره 1
سال 1394
دوره 48 , شماره 2
دوره 48 , شماره 1
سال 1393
دوره 47 , شماره 2
دوره 47 , شماره 1
سال 1392
دوره 46 , شماره 2
دوره 46 , شماره 1
سال 1391
دوره 45 , شماره 2
دوره 45 , شماره 1
سال 1390
دوره 44 , شماره 2
دوره 44 , شماره 1
سال 1389
دوره 42 , شماره 2
دوره 42 , شماره 1
سال 1388
دوره 41 , شماره 1
عنوان :
میثاق و تفسیرهای مختلف از آن نزد انبیای بنیاسرائیل
نویسنده:
موسی نخغی ، خلیل حکیمی فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یهودیانِ دورۀ تبعید بهواسطۀ هشدارهایی که از انبیای پیش از تبعید دریافت کردند، از تنبّه و آگاهی نسبی برخوردار شده بودند. ظهور هشت تن از انبیای بنیاسرائیل به نامهای عاموس، هوشع، اشعیاء، میکاه، زفنیا، ناحوم، حبقوق و ارمیا که به انبیای ماقبل تبعید معروف هستند و رواج تعالیم آنها، موجد تحولات بسیاری در حیات دینی یهودیان شد. از میان این انبیا، عاموس، هوشع، اشعیاء و ارمیا، یهودیان را به درک عمیق خدا و رعایت نظام اخلاقی جدید دعوت نمودند و میثاق را با دلالتهای روشنتری احیا کردند. هدف پژوهش حاضر، بررسی برداشت و تفسیر این چهار نبی از میثاق و تبیین شباهتها و تفاوتهای آنها در تفسیر میثاق با استفاده از منابع مکتوب، بهویژه عهد عتیق، براساس تطبیق دادهها و تحلیل آنهاست. یافتهها حاکی از این هستند که در موضوع میثاق، باوجود توافق دربارۀ اصل موضوع، این چهار نبی در تفسیر آن تفاوت و تنوع آراء دارند. عاموس، نخستین نبی از انبیای بزرگ دوره ماقبل تبعید، مفهوم میثاق را با عدالت الهی گره زدهاست. حال آنکه هوشع نبی این آموزه را براساس احساسات عاطفی، اشعیای نبی بر اساس قداست خداوند و ارمیای نبی، فراتر از اینها، بر بنیاد معنویت تفسیر کردهاست. به عبارت دیگر، هوشع با مشکل عشق دستوپنجه نرم میکرد، عاموس و اشعیاء با عدالت و قداست هماوردی میکردند و ارمیا بخشی از مناقشه را با تجدید عهد قابل حل میدانست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 287 تا 307
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگرش دینیاران به پاندمی کرونا مطالعه موردی:طلاب شهر قم
نویسنده:
مهدی حیوری ، حسین حیدری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
با توجه به تأثیر طلاب بر گروههای دینداری در ایّام کرونا، سعی شد اطلاعاتی دربارۀ نگرش ایشان نسبت به این پدیده از دوران قرنطینه تا تولید واکسن جمعآوری شود تا برمبنای آن بتوان کمّ و کیفِ تأثیر این گروه را بر زیست دینی-اجتماعی جامعۀ ایران بهتر درک کرد. به این منظور، با روش کیفی به ثبت نگرش طلاب در شهر قم بهعنوان مرکز اصلی حضور طیفهای مختلف آنان اقدام شد. پژوهش حاضر در دو مرحلۀ زمانی، یکی از اواخر آذر ۹۹ تا ابتدای اسفند ۹۹ و دیگری در بهمن 1400 در قالب پرسشنامه و مصاحبههای شفاهی صورت پذیرفت. با توجه به روش زمینهای، از میان دادهها تنها پاسخ 51 نفر از طلاب بهعنوان دادههای اصلی و کمخطا مورد پردازش قرار گرفت. نتایج پژوهش در مرحلۀ اول، غلبۀ نگرش محافظهکارانه (احتیاط و بینظری) به علت ناهماهنگیِ شناختی در طلاب را به نمایش میگذارد. اما در مرحله دوم، با توجه به مواجهۀ تجربی طلاب با محدودیتها و مشکلات ناشی از کرونا، شکلگیری نگرش نواندیشانه از نتایج برداشت شد. با وجود این، در هر دو مرحله، نگرشهای اصلی و تکراری، محافظهکاری در مواجهه با تضادها، جزماندیشی نسبت به دستورات دینی و کنشهای سنتی در مواجهه با بروز عواطف دینی بود. لازم به یادآوری است که با توجه به رویکرد پژوهش حاضر، نتایج حاصله قابل تعمیم به سایر طلاب نمیباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 465 تا 499
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین در چو غربی
نویسنده:
قربان علمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مقالۀ حاضر به روش توصیفی و تحلیلی، به بررسی مفهوم و تحلیل کارکرد دین در چین باستان، در دوره چو غربی، پرداختهاست. آثار بهجامانده از این دوره، از جمله شمایلنگارها و نوشتههای روی ظروفِ برنزی آیینی، نگاشتههای روی استخوانهای غیبگویی، آرامگاههای سلطنتی و برخی دیگر از آثار متأخر، بیانگر عقاید و شعائر دینی چینیان باستان در آن دورهاست. دین مردم در دورۀ اول چو (چو غربی)، شامل باور به تیآن (آسمان) بهعنوان خدای متعالی، ارواح نیاکان، ارواح و خدایان طبیعت و باور به زندگی پس از مرگ است. خدای متعالی در رأس، و سایر ارواح و ایزدان در مرتبۀ پایینتر بوده و کارگزار تیآن محسوب میشوند. تیآن خدایی شخصی، حاکم بر کل عالم هستی، آفریننده و نگهدارندۀ همه موجودات است؛ او بهمنظور یاری ابنای بشر از رهگذر مکاشفه با آنها گفتگو دارد و همواره ایشان را به عدالت داوری میکند. مردم این دوره، افزون بر باور به خدای قادر مطلق-تیآن-به زندگی پس از مرگ نیز اعتقاد داشتند. به زعم آنان، انسان دارای دو روح است: یکی «پئو»، که پس از مرگ، به جهان فرودین سقوط نموده و در آنجا زندگی تاریکی خواهد داشت؛ و دیگری «هون» که به قصر شانگدی یا تیآن صعود کرده و همانجا به خوشی زندگی میکند. همچنین جهت حصول شرایط زندگی مساعد، یا دستکم در امان ماندن از بلاها، باید به خدای متعالی، ارواح و نیاکان احترام گذاشت و برای آنها قربانی گزارد. برخلاف دورۀ شانگ، در دورۀ چو، نه روح فرمانروای مرده، بلکه خود فرمانروای زنده، بهعنوان تیآنزی (فرزند آسمان)، واسطة آسمان و زمین است که باید براساس تیآنمینگ (حُکم آسمانی) به عدالت بر مردم حکومت کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 553 تا 573
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زمینههای ظهور و تکوین انسانشناسی تفسیری
نویسنده:
مجتبی زروانی ، سمیه زارعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مقالۀ حاضر به زمینههای شکلگیری انسانشناسی تفسیری و سهم هر یک از زمینهها در شکلگیری و بسط انسانشناسی تفسیری اختصاص یافته و ضمن نظر بر سیر تاریخی انسانشناسی به تبیین چیستی انسانشناسی تفسیری پرداختهاست. روش این نوشتار مبتنی بر رویکرد توصیفی ـ تحلیلی و در مواردی تحلیل محتوا است. انسانشناسی تفسیری یا نمادین از شاخههای انسانشناسی فرهنگی آمریکایی است که در قرن بیستم در آمریکا پا به عرصه ظهور گذاشت و به لحاظ روش، کاملاً متمایز از انسانشناسی قرن هجدهم و نوزدهم بوده و تأکید و توجه ویژهای بر مقولۀ فرهنگ دارد. در این رویکرد چنین تبیین میگردد که فرهنگ در هر جامعهای، مجموعهای از معانی است که میتوان آن را با بررسی نمادهای حاکم بر جامعه شناخت. مقالۀ حاضر با اشاره به آراء و آثار دو شخصیت برجستۀ این حوزه، یعنی کلیفورد گیرتز و ویکتور ترنر، زمینههای مورد نظر را مطالعه کرده و بهتفصیل نشان میدهد که اهم زمینههای شکلگیری این رویکرد عبارتاند از: 1. نقد و عبور از تطورگرایی و نگاه تاریخی، 2. عبور از کارکردگرایی، 3. عبور از ساختارگرایی، 4. تبلور و تأکید بر مفهوم خاصی از فرهنگ در بررسیهای انسانی، 5. تبلور و تأکید بر تحقیق میدانی و استفاده از روش مشاهدۀ مشارکتی، و). ظهور رویکرد فرهنگ و شخصیت در بررسیهای انسانشناختی و مطالعات دینشناختی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 505 تا 526
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ویژگیهای جنبشهای نوپدید دینی در عرفان کیهانی (حلقه)
نویسنده:
حمید میرزاخانی ، بهزاد حمیدیه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
پژوهش حاضر بر آن است، میزان انطباق ویژگیهای جنبشهای نوپدید دینی را در مورد عرفان کیهانی(حلقه) ارزیابی کند و ادعای احیای عرفان اصیل اسلامی از سوی رهبر این مکتب را به روش توصیفیـتحلیلی و با نگاه انتقادی بررسی کند. یافتههای پژوهشی حکایت از این دارند که علیالظاهر اوصاف مکتب عرفان کیهانی(حلقه) با مشخصات جنبشهای نوپدید دینی کاملاً سازگار است؛ از جمله: وجود رهبر یا بنیانگذار کاریزماتیک با داعیۀ تجارب معنوی، پراکندهگزینی از نظام نظری و عملی مکاتب دیگر، شکستن مرجعیّت بیرونی و تأکید بر معنویت، انسانمحوری، ادعای درمانگری و شکوفاسازی استعدادهای درونی افراد، عرفیسازیِ تجربۀ دینی و عرفانی با وامگیری از شبهعلمها و روانشناسی، سهلالوصول بودن و قابلیّتِ دسترسی همگانی، بدون توجه به عقاید و اعمال دینی زمینهایِ افراد. افزون بر این، بر اساس پژوهش حاضر روشن میشود، دستیابی به هدف احیای عرفان اصیل اسلامی در عرفان کیهانی(حلقه) مستلزم تغییرات بنیادین در ساختار، شیوۀ بیان و نحوه دستیابی به آن است. این تغییر و تحولات، منجر به این خواهند شد که زبان ناب دین و عرفانِ اصیل بهکلی ویران شود و بهجای آن از زبان علم و شبهعلمها، از مشرب روانشناسی و از بیان مکاتب دیگر استفاده شود، که در این صورت، روشن است که زبان اصیل عرفانی، دیگر آن معانی رفیع یا عمیق خود را از دست داده و بیشتر بر دغدغههای امروزین بشر متمرکز میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 261 تا 282
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجلّی در کتاب العروة سمنانی و ارتباط آن با آرای ابن عربی و عقاید اشعری
نویسنده:
سید محمد دشتی ، سمیه سهرابی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مباحث مطرح در جهانبینی عرفانی، بحث تجلی و ظهور حق تعالی در جهان است. شیخ علاءالدوله سمنانی، یکی از عرفای برجسته قرن هشتم هجری است که ایدۀ تجلی در مهمترین کتابش، العروه، جایگاه ویژهای دارد. در این جستار به شیوۀ توصیفی-تحلیلی و با بیان انواع تجلی و اصطلاحات و تمثیلهای خاص آن نزد ابنعربی کوشیدهایم تا به استناد شواهدی از العروه نشان دهیم که سمنانی انواع تجلی و اصطلاحات مربوط به آن را از ابنعربی وام گرفتهاست. این پژوهش، معلوم میدارد که منبع اصلی سخنان علاءالدوله در باب تجلی، افکار ابنعربی است و از اینرو باید دیدگاه رایج را دربارۀ رابطۀ علاءالدوله با ابنعربی تصحیح کرد. شیخ سمنانی با وجود مخالفت مشهورش با ابنعربی در مسأله وحدت وجود، در اندیشۀ تجلی به راه او رفتهاست. در عین حال، ایدۀ تجلی در کتاب العروه، متأثر از عقاید اشعری و در ارتباط وثیق با آموزههای مربوط به علم و ارادۀ الهی تشریح شدهاست؛ نکتهای که توجه به آن، برخی از ادعاها دربارۀ شیعه بودن سمنانی را به چالش میکشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 439 تا 462
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش «حدیث صورت» در انگارۀ اشرفیت انسان (از دیدگاه برخی محدثان امامیه)
نویسنده:
علی کریمیان صیقلانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مشهورترین مبانی فکریِ اهل طریقت و عرفان نظری، «حدیث صورت» است. عُرفایِ اسلامی، این حدیث را پایه و اساس بسیاری از دعاوی خویش، از جمله «أشرفیّت انسان بر سایر مخلوقات» قرار میدهند. هدف مقالۀ حاضر که به روش تحلیل محتوایی انجام میگیرد، این است که در گام نخست، حدیث مذکور را مورد ارزیابی سندی قرار داده و احتمال صدور آن را از شخص معصوم بررسی کند و در گام دوم، دلالت آن بر مدعای مذکور را واکاوی نماید. یافتههای پژوهشِ پیشرو نشان میدهند که «حدیث صورت» نه تنها از حیث سند نمیتواند منسوب به معصوم باشد و بیشتر در کتب اهل کتاب، در منابع اهل سنّت و نیز در منابع تصوف تکرار شدهاست، بلکه به نظر میرسد از حیث دلالت نیز نمیتواند دعاوی مبتنی بر آن را اثبات کند. ظاهراً اهل تصوف تأویلهای متعددی را برای این حدیث قائل شدهاند تا بتوانند آن را پایۀ ادلۀ خود قرار دهند. برایناساس، با اینکه أشرفیّت انسان بر سایر موجودات، ممکن است بر مبنای شواهدِ دروندینیِ دیگری به دست آید، اما «حدیث صورت» نمیتواند مبنای آن قرار گیرد و بیش از هر چیز، به مشهوراتِ متعلّق به یک گفتمان دینی شباهت دارد که از ادیان دیگر وارد تفکر جهان اسلام شدهاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 359 تا 382
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظاممندی دیدگاه سعیدالدین فرغانی در تبیین قاعدۀ عرفانی «اجمال و تفصیل» مطالعۀ موردی: تبیین مراتب نظام هستی
نویسنده:
محمد میری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مسأله اصلی پژوهش حاضر بر مبنای تحلیل قاعدۀ «اجمال و تفصیل» و کاربست آن در تبیین مراتب نظام هستی از منظر سعیدالدین فرغانی شکل گرفتهاست و پاسخ به جوانب مسأله فوق را به روش تحلیلی ـ اسنادی دنبال کردهاست. «اجمال و تفصیل» یا «جمع و فرق» از مبانی کلیدی و تأثیرگذار در عرفان نظری است. به باور اهل معرفت، موجودات در مراتب بالاترِ هستی، معمولاً دارای گونهای از کلّیت و شمول وجودی هستند که با حفظ وحدت و اجمال خود، وجودِ جمعیِ کثراتِ مادون خود هم هستند. با اینکه کثرات مادون در آن موطن عالی مجال ظهور ندارند، اما تنزّل آن حقیقتِ اجمالی، تفصیل حقایقِ مندرج در آن را به همراه خواهد داشت. فرغانی مبتکر این قاعده عرفانی نیست، اما توانست آن را در نظام عرفان نظری، بهخوبی پردازش کند. ردّ پای این قاعده کلی را در جایجای هستیشناسیِ فرغانی میتوان یافت، بهگونهای که او در ارائه یک تحلیل نظاممند و سازوار دربارۀ چگونگی و چرایی تنزل تجلی وجود در مراتب هستی، از این قاعده بیشترین بهره را بردهاست. وی بر پایۀ این قاعده توضیح میدهد که چگونه تجلی حق تعالی، ابتدا در تعین اول، مجمل بود و سپس در تعین ثانی مفصل شد و این تفصیل تعین ثانی، در قلم اعلی مجمل شد و این اجمال قلم، در لوح تفصیل یافت و این سلسله به همین ترتیب در مجرای عرش و کرسی و عنصر اعظم و ارکان اربعه و افلاک و موالید ثلاث و آدم و خلفای او و پیامبر اکرم (ص) و خلفای ایشان به سیر خود ادامه داد و در نهایت به نقطه پایانی عمر دنیا و مبدأ قیامت منتهی میشود. فرضیه این تحقیق آن است که فرغانی یکی از بهترین تبیینهای قاعدۀ «اجمال و تفصیل» را ارائه داده و از این قاعده به گونهای کاملاً کاربردی در تحلیل مراتب نظام هستی بهره بردهاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 411 تا 433
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سلوک عملی در مکتب یوگه و طریقۀ شطاریه با تأکید بر رسالة جواهر خمسة محمد غوث گوالیاری
نویسنده:
ملیحه خالق وردی ، محمودرضا اسفندیار ، جمشید جلالی شیجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در سرزمین هند، تصوف اسلامی و آیین یوگه، به عنوان دو مکتب عرفانی، مناسبات تنگاتنگی را با یکدیگر تجربه کردهاند. بررسیهای تطبیقی نشان میدهند که شماری از آداب و اعمال سلوکی تصوف اسلامی و مکتب یوگه با هم تلفیق یافتهاند و دستورالعملهای طریقتی شطاریه در هند، به خصوص از زمان شیخ محمد غوث گوالیاری، بیشترین تلفیق را با آداب مراقبه در مکتب یوگه داشتهاند. پژوهش حاضر بهسیاق تحلیلی و تطبیقی و با مطالعۀ مندرجات یکی از مهمترین آثار طریقتی و عرفان عملی شطاریان، یعنی جواهر خمسة شیخ محمد غوث گوالیاری، و مفاد یوگهسوترههای حکیم مشهور هندی، پتنجلی، به بررسی مشابهتها و تأثیرپذیریهای میان طریقة شطاریه و مکتب یوگه پرداختهاست. بر بنیاد این پژوهش روشن میشود که عارفی مسلمان، مانند شیخ محمد غوث، در بهکارگیری روشهای عملی مکتب یوگه در نظام عرفان عملی خود، مانعی مشاهده نکردهاست. کاربست اذکار اسلامی بههمراه اعمال بدنیِ یوگه در سلوک عملی طریقة شطاریه، یکی از بهترین نمونههای تلفیق روش عرفانیِ عرفان هندویی و تصوف اسلامی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 337 تا 354
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واقعیّت غایی دینی تأملی بر آراء رابرت رانولف مارت با توجه به کتاب آستانۀ دین
نویسنده:
سجاد دهقانزاده ، لیلا یعقوبی بردیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مارِت در کتاب آستانۀ دین بهدنبالِ شناسایی و بازنمایی «واقعیّت غایی دینی» است؛ واقعیتی که به اعتقاد او، علیرغم شهودی و عاطفی بودن، در لفافۀ اندیشهها و آیینهای دینی پردهنشین شدهاست. او «واقعیّت غایی دینی» را «حس خشیّتی» میداند که بر اثر مواجهۀ مستقیم با پدیدههای طبیعیِ مهیب فعلیّت مییابد؛ حس اصیل و واقعیت بنیادینی که معرفت دینی و رفتارهای مذهبی صرفاً تجلیّات بیرونی آن هستند. یافتههای پژوهش پیشرو که به شیوۀ تحلیلی انجام میگیرد، نشان میدهند، مارِت ضمن نقد دیدگاه کسانی چون تایلور و فریزر که سرآغاز دین را دانش نظری و نقطۀ عزیمت آن را باورهای عقلایی دانستهاند، از سرآغازهای پیشاعقلی و عاطفی دین سخن میراند و طرح تکاملی بدیعی را به این صورت درمیاندازد: الف). مواجهه با پدیدههای طبیعی مرموز و شگفتآور؛ ب) احساس شگفتی ناگهانی/اتفاقی و بروز حس خشیّت؛ ج) ظهور «فراطبیعتگرایی» یا تمایل به ساحت ماورائیِ امر مشهود؛ د). تشخصبخشی به پدیدۀ مرموز جهت ابهامزدایی از آن (آنیماتیزم)؛ أ). فرض خجستگی و بیضرر بودن امر مرموز؛ ه). مقدسسازی پدیدۀ مرموز و در پیشگرفتن طریق استمالت دینی و همدلی جادویی با آن. جالب است که به باور مارِت، تمام این مراحل مربوط به مرتبۀ پیش از تدوین ایدۀ آنیمیسم (جانباوری) است و انسان ابتدایی هنوز با تصور روحِ قابل تفکیک از بدن آشنایی ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 531 تا 548
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید