جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
معرفت
> 1401- دوره 31- شماره 5
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 9
سال 1402
دوره 32 , شماره 9 پیاپی 312
دوره 32 , شماره 8 پیاپی 311
دوره 32 , شماره 7 پیاپی 310
دوره 32 , شماره 6 پیاپی309
دوره 32 , شماره 5 پیاپی 308
دوره 32 , شماره 4 پیاپی 307
دوره 32 , شماره 3 پیاپی 306
دوره 32 , شماره 2 پیاپی 305
دوره 32 , شماره 11 پیاپی314
دوره 32 , شماره 10 پیاپی 313
دوره 32 , شماره 1 پیاپی 304
سال 1401
دوره 31 , شماره 9 پیاپی 300
دوره 31 , شماره 8 پیاپی 299
دوره 31 , شماره 7 پیاپی 298
دوره 31 , شماره 6 پیاپی 297
دوره 31 , شماره 5 پیاپی 296
دوره 31 , شماره 4 پیاپی 295
دوره 31 , شماره 3 پیاپی 294
دوره 31 , شماره 2 پیاپی293
دوره 31 , شماره 12 پیاپی 303
دوره 31 , شماره 11 پیاپی 302
دوره 31 , شماره 10 پیاپی 301
دوره 31 , شماره 1 پیاپی292
سال 1400
دوره 30 , شماره 9 پیاپی 288
دوره 30 , شماره 8 پیاپی 287
دوره 30 , شماره 7 پیاپی 286
دوره 30 , شماره 5 پیاپی 285
دوره 30 , شماره 4 پیاپی 284
دوره 30 , شماره 3 پیاپی 283
دوره 30 , شماره 2 پیاپی 282
دوره 30 , شماره 12 پیاپی 291
دوره 30 , شماره 11 پیاپی 290
دوره 30 , شماره 10 پیاپی 289
دوره 30 , شماره 1 پیاپی 281
سال 1399
دوره 31 , شماره 8 پیاپی 299
دوره 29 , شماره 9 پیاپی 276
دوره 29 , شماره 8 پیاپی 275
دوره 29 , شماره 7 پیاپی 274
دوره 29 , شماره 6 پیاپی 273
دوره 29 , شماره 5 پیاپی 272
دوره 29 , شماره 4 پیاپی271
دوره 29 , شماره 3 پیاپی270
دوره 29 , شماره 2 پیاپی 269
دوره 29 , شماره 13 پیاپی 280
دوره 29 , شماره 12 پیاپی 279
دوره 29 , شماره 11 پیاپی 278
دوره 29 , شماره 10 پیاپی 277
دوره 29 , شماره 1 پیاپی 268
سال 1398
دوره 28 , شماره 5 پیاپی 260
دوره 28 , شماره 4 پیاپی 259
دوره 28 , شماره 3 پیاپی 258
دوره 28 , شماره 2 پیاپی 257
دوره 28 , شماره 12 پیاپی 267
سال 1397
دوره 27 , شماره 7 پیاپی 250
دوره 27 , شماره 6 پیاپی 249
دوره 27 , شماره 5 پیاپی 248
دوره 27 , شماره 244
سال 1396
دوره 26 , شماره 243
دوره 26 , شماره 242
دوره 26 , شماره 240
دوره 26 , شماره 239
دوره 26 , شماره 238
دوره 26 , شماره 237
دوره 26 , شماره 236
دوره 26 , شماره 235
دوره 26 , شماره 234
دوره 26 , شماره 232
سال 1395
دوره 25 , شماره 229
سال 1394
دوره 24 , شماره 218
دوره 24 , شماره 217
دوره 24 , شماره 216
دوره 24 , شماره 215
دوره 24 , شماره 214
دوره 24 , شماره 213
دوره 24 , شماره 212
دوره 24 , شماره 211
دوره 24 , شماره 210
دوره 24 , شماره 209
دوره 24 , شماره 208
سال 1393
دوره 23 , شماره 207
دوره 23 , شماره 206
دوره 23 , شماره 205
دوره 23 , شماره 204
دوره 23 , شماره 203
دوره 23 , شماره 202
دوره 23 , شماره 201
دوره 23 , شماره 200
دوره 23 , شماره 199
دوره 23 , شماره 198
دوره 23 , شماره 196
دوره 22 , شماره 197 ارديبهشت 1393/علوم قرآني
سال 1392
دوره 22 , شماره 195
دوره 22 , شماره 194
دوره 22 , شماره 193
دوره 22 , شماره 192
دوره 22 , شماره 191
دوره 22 , شماره 190
دوره 22 , شماره 189
دوره 22 , شماره 188
دوره 22 , شماره 187
دوره 22 , شماره 186
دوره 22 , شماره 185
دوره 22 , شماره 184 فروردين 92/علوم سياسي
سال 1391
دوره 21 , شماره 183 اسفند 1391/دين شناسي
دوره 21 , شماره 182 بهمن 1391/فقه حكومتي
دوره 21 , شماره 181 دي 1391/جامعه شناسي
دوره 21 , شماره 180 آذر 1391/علوم قرآني
دوره 21 , شماره 179
دوره 21 , شماره 178
دوره 21 , شماره 177
دوره 21 , شماره 176
دوره 21 , شماره 175
دوره 21 , شماره 174
دوره 21 , شماره 173
دوره 21 , شماره 172
سال 1390
دوره 20 , شماره 171
دوره 20 , شماره 170
دوره 20 , شماره 169
دوره 20 , شماره 168
دوره 20 , شماره 167
دوره 20 , شماره 166
دوره 20 , شماره 165
دوره 20 , شماره 164
دوره 20 , شماره 163
دوره 20 , شماره 162
دوره 20 , شماره 161
دوره 20 , شماره 160
سال 1389
دوره 19 , شماره 159
دوره 19 , شماره 158
دوره 19 , شماره 157
دوره 19 , شماره 156
دوره 19 , شماره 155
دوره 19 , شماره 154
دوره 19 , شماره 153
دوره 19 , شماره 152
دوره 19 , شماره 151
دوره 19 , شماره 150
دوره 19 , شماره 149
دوره 19 , شماره 148
سال 1388
دوره 18 , شماره 147
دوره 18 , شماره 146
دوره 18 , شماره 145
دوره 18 , شماره 144
دوره 18 , شماره 143
دوره 18 , شماره 142
دوره 18 , شماره 141
دوره 18 , شماره 140
دوره 18 , شماره 139
دوره 18 , شماره 138
دوره 18 , شماره 137
دوره 18 , شماره 136
سال 1387
دوره 17 , شماره 135
دوره 17 , شماره 134
دوره 17 , شماره 133
دوره 17 , شماره 132
دوره 17 , شماره 131
دوره 17 , شماره 130
دوره 17 , شماره 129
دوره 17 , شماره 128
دوره 17 , شماره 127
دوره 17 , شماره 126
دوره 17 , شماره 125
دوره 17 , شماره 124
سال 1386
دوره 16 , شماره 123
دوره 16 , شماره 122
دوره 16 , شماره 121
دوره 16 , شماره 120
دوره 16 , شماره 119
دوره 16 , شماره 118
دوره 16 , شماره 117
دوره 16 , شماره 116
دوره 16 , شماره 115
دوره 16 , شماره 114
دوره 16 , شماره 113
دوره 16 , شماره 112
سال 1385
دوره 15 , شماره 111
دوره 15 , شماره 110
دوره 15 , شماره 109
دوره 15 , شماره 108
دوره 15 , شماره 107
دوره 15 , شماره 106
دوره 15 , شماره 105
دوره 15 , شماره 104
دوره 15 , شماره 103
دوره 15 , شماره 102
دوره 15 , شماره 101
سال 1384
دوره 14 , شماره 99
دوره 14 , شماره 98
دوره 14 , شماره 97
دوره 14 , شماره 96
دوره 14 , شماره 95
دوره 14 , شماره 94
دوره 14 , شماره 93
دوره 14 , شماره 92
دوره 14 , شماره 91
دوره 14 , شماره 90
دوره 14 , شماره 89
دوره 14 , شماره 88
دوره 14 , شماره 87
سال 1383
دوره 13 , شماره 86
دوره 13 , شماره 85
دوره 13 , شماره 84
دوره 13 , شماره 83
دوره 13 , شماره 82
دوره 13 , شماره 81
دوره 13 , شماره 80
دوره 13 , شماره 79
دوره 13 , شماره 78
دوره 13 , شماره 77
دوره 13 , شماره 76
سال 1382
دوره 12 , شماره 75
دوره 12 , شماره 74
دوره 12 , شماره 73
دوره 12 , شماره 72
دوره 12 , شماره 71
دوره 12 , شماره 70
دوره 12 , شماره 69
دوره 12 , شماره 68
دوره 12 , شماره 67
دوره 12 , شماره 66
دوره 12 , شماره 65
دوره 12 , شماره 64
سال 1381
دوره 11 , شماره 63
دوره 11 , شماره 62
دوره 11 , شماره 61
دوره 11 , شماره 60
دوره 11 , شماره 59
دوره 11 , شماره 58
دوره 11 , شماره 57
دوره 11 , شماره 56
دوره 11 , شماره 55
دوره 11 , شماره 54
دوره 11 , شماره 53
دوره 11 , شماره 52
سال 1380
دوره 10 , شماره 51
دوره 10 , شماره 50
دوره 10 , شماره 49
دوره 10 , شماره 48
دوره 10 , شماره 47
دوره 10 , شماره 46
دوره 10 , شماره 45
دوره 10 , شماره 44
دوره 10 , شماره 43
دوره 10 , شماره 42
دوره 10 , شماره 41
دوره 10 , شماره 40
سال 1379
دوره 9 , شماره 39
دوره 9 , شماره 38
دوره 9 , شماره 37
دوره 9 , شماره 36
دوره 9 , شماره 35
دوره 9 , شماره 34
دوره 9 , شماره 33
سال 1378
دوره 8 , شماره 32
دوره 8 , شماره 31
دوره 8 , شماره 30
دوره 8 , شماره 29
دوره 8 , شماره 28
سال 1377
دوره 7 , شماره 27
دوره 7 , شماره 26
دوره 7 , شماره 25
دوره 7 , شماره 24
سال 1376
دوره 6 , شماره 23
دوره 6 , شماره 22
دوره 6 , شماره 21
دوره 6 , شماره 20
سال 1375
دوره 5 , شماره 19
دوره 5 , شماره 18
دوره 5 , شماره 17
دوره 5 , شماره 16
سال 1374
دوره 4 , شماره 15
دوره 4 , شماره 14
دوره 4 , شماره 13
دوره 4 , شماره 12
سال 1373
دوره 3 , شماره 9
دوره 3 , شماره 8
دوره 3 , شماره 11
دوره 3 , شماره 10
سال 1372
دوره 2 , شماره 7
دوره 2 , شماره 6
دوره 2 , شماره 5
دوره 2 , شماره 4
سال 1371
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
بررسي شناخت توحيد در زيارت عاشورا
نویسنده:
ابوالفضل احمدي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
هدف اين مقاله بررسي متن زيارت عاشورا و شناسایی جايگاه توحيدشناسي با بهرهگيري از روش تحليل محتواست. سؤال اصلي آن است که آيا میتوان توحيدشناسي را محور اصلي زيارت عاشورا تلقی کرد؟ بدين منظور، در گام اول با استفاده از تحليل محتواي کمّي نمودارهاي سنجش فراواني کلمات، موضوعات و جهتگيري ترسيم شد؛ نتايج حاصله بيانگر آن است که پرکاربردترين واژه، کلمة جلاله «الله» و مهمترين موضوع زيارت نيز توحيدشناسي است. در گام دوم نيز از طريق تحليل محتواي کيفي، 9 مقوله شناسايي شد که از ميان آنها، 4 موضوع اصلي زيارت عاشورا تعيين گرديد که عبارتند از: توحيدشناسي، امامشناسي، دينشناسي، دشمنشناسي. بنابراين با استناد به روش علمي و سلسلهمراتب شناخت، توحيدشناسي در رأس اين موضوعات بوده و به عنوان موضوع محوري شناخته شد. ازاينرو، جايگاه توحيد و مراتب آن، شامل: ذاتي، صفاتي، افعالي و عبادي، متناسب با متن زيارت عاشورا تشريح گرديد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 23
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي و تحليل روايات ناظر به آدمنماهاي قبل از حضرت آدم (ع)
نویسنده:
محمدعلي نيکوکلام عظيم ، سيدفخرالدين طباطبائي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
يکي از مباحث مهم در رابطة علم و دين، کيفيت پيدايش انسان است. از منظر علمي، نظرية تکامل به اين بحث پرداخته است و از نظر ديني اين بحث تحت عنوان خلقت حضرت آدم و حواء مطرح شده و در زمينة نسبت اين دو، ديدگاههاي متعددي مطرح شده است. بيشتر آثاري که از سوي انديشمندان مسلمان در اين زمينه نوشته شده، با توجه به آيات قرآن بوده و به روايات در اين زمينه توجه لازم نشده است. درحاليکه در روايات اهلبيت بحث پيدايش انسان با تفصيل بيشتري بيان شده و ابعاد جديدي را در اختيار ما ميگذارد. از منظر علمي انسانهاي نخستين بسيار قبلتر از زماني که براي خلقت حضرت آدم(ع) در نظر گرفته شده بر روي زمين موجود بودهاند؛ و درصورتيکه آدم و حوا بهعنوان نخستين انسانها بر روي زمين دانسته شوند، اين موضوع يکي از تعارضات علم و دين قلمداد ميشود. اما با توجه به روايات حضرت آدم و حوا نخستين آدميان نبودهاند؛ بلکه قبل از آنها نيز موجوداتي آدمنما يا انساننما بر روي زمين زندگي ميکردند. بحث از اصل وجود و بيان خصوصيات اين موجودات در روايات در حل اين تعارض نقش اساسي دارد. در اين نوشتار با روش کتابخانهاي روايات ناظر به آدمنماها جمعآوري و مورد بررسي قرار ميگيرد و زمينه را براي بررسيهاي تطبيقي ميان علم و دين فراهم ميکند. با تحليل روايات در اين موضوع اصل وجود آدمنماها و برخي از ويژگيهاي آنان، مانند خصوصيات ظاهري و اخلاقياتشان مشخص ميشود. همچنين در مورد انقراض آنان نيز با توجه به روايات ميتوان گفت که يک امري مسلم بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش و جايگاه تجربههاي نزديک به مرگ در اثبات وجود روح
نویسنده:
منصور كثيري ، محمدحسين فارياب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
يکي از موضوعات مطرح در فراروانشناسي، تجربههاي نزديک به مرگ است؛ اهميت اين مسئله در دنياي ماديگراي امروز، قابل چشمپوشي نيست. پس از قرنها نفي و کتمان متافيزيک، اکنون توجه دانشمندان به واقعهاي جلب شده، که ميتواند نشانهاي بر وجود آن باشد. در تحقيق پيشرو ضمن بررسي ابعاد مختلف اين واقعه، بيان ديدگاههاي موافقان و مخالفان و ارزيابي آنها، در پي اين هستيم که آيا براساس روش تجربي مورد پذيرش تجربهگرايان، ميتوان تجربههاي نزديک به مرگ را حقيقتاً ديدار صاحبان آنها از ماوراء دانست و از آن نتيجه گرفت که انسان بُعدي غيرمادي به نام روح دارد و يا تمام آنچه اتفاق افتاده، توهم و خيالي گذرا بوده است؟ به عقيدۀ ما، تجارب نزديک به مرگ، تنها قادر است بر وجود حيات پس از مرگ دلالت کند؛ اما ويژگيها و جزئياتي که از اين طريق در اختيار ما قرار ميگيرد، به نقايصي دچار است که پذيرش آنها را با مشکل مواجه ميکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحليل و بررسي دين در ديدگاه اشو
نویسنده:
حسن قرهباغي ، محمد جعفري
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
نوشتة حاضر با روش توصيفي ـ تحليلي به بررسي و تحليل نظام انديشة باگوان شري راجنبش، معروف به اشو در حوزة دينشناسي ميپردازد. وي معتقد است دين به دو دليلِ نامتناهي و تجربة دروني بودن، قابل تعريف نيست؛ اما حقيقت، آن را هماهنگي و پيوندي صميمانه با هستي و وجود بهحساب ميآورد و مريدان خويش را به ارتباط و يکيشدن با هستي بهعنوان دين، دعوت ميکند. او اديان و مذاهب نظاممند و سازمانيافتة ديگر، مانند اديان ابراهيمي را بهشدت انکار ميکند و به ستيز با کلسيا و مراکز ديني ميپردازد و آنان را مانع روشنبيني بهشمار ميآورد. باگوان، کارکرد دين مدنظر خود را اموري چون شکوفا کردن عشق، بيذهني، بينفسي و شادي برميشمارد و خواستگاه اديان منسجم و نظاميافته را نيز رفع نيازها، تقليد از نياکان، دوري از رنج و اندوه و نيز ترس از گناه، مرگ، بيماري و... دانسته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبيين آموزة امر بينالامرين در روايات
نویسنده:
محمد وحيدي ، محمدحسين فارياب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در سير تاريخ کلام اسلامي، سه موضع جبر، تفويض و امر بينالامرين در قبال رابطة اختيار انساني يا ارادة الهي شکل گرفته است. با مراجعه به متون روايي درمييابيم که اهلبيت(ع) امر بينالامرين را در برابر دو انديشه جبر و تفويض، قرار دادهاند و هدف از اين پژوهش، فهم آموزة مذکور از روايات است. نوشتار حاضر با روش کتابخانهاي و تشکيل خانوادة حديثي پيرامون ديدگاه امر بينالامرين و تحليل اين روايات، بيان ميکند که ائمه اطهار(ع) آموزه امر بينالامرين را در سه سطح تبيين تمثيلي، تبيين حداقلي و تبيين فاعليت طولي با توجه به ظرفيت فکري مخاطبان، ارائه کردهاند. بالاترين سطح تبيين يعني فاعليت طولي، از روايات باب استطاعت که خود در نظام آموزه امر بينالامرين توجيه پذيرند، استنباط ميشود. تبيين فاعليت طولي يعني دريافت آنبهآن استطاعت و ارادة انسان از جانب خداوند متعال، بالاترين سطح تبييني اين آموزه در روايات بهشمار ميآيد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبيين اجمالي نظرية طراحي هوشمند ناظر به نظرية تكامل دارويني
نویسنده:
رضا کشاورز سياهپوش ، سيدفخرالدين طباطبائي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
نظريۀ طراحي هوشمند بهعنوان نظريهاي علمي که منتقد نگاههاي دارويني به مسئلۀ چگونگي پيدايش موجودات زنده است، از سوي افرادي همچون استيون مَير، ويليام دِمبسکي و مايکل بِهي در اواخر قرن بيستم مطرح شد. اين جريان، که هم روش مطالعه و سبک بيانِ ادعا و هم نحوۀ استدلالآورياش، همان روش رايج علمي است، توانسته در قرن حاضر طرفداران قابلتوجهي در سرتاسر عالم بيابد. براساس مدعاي طرفداران اين نظريه، وقتي به ابعاد مختلف طبيعت نگاه ميکنيم، مييابيم که پيچيدگيهاي تقليلناپذير يا تعيينشده در ساختار زيستي جانداران وجود دارد؛ پيچيدگيهايي که بدون در نظر گرفتن مؤلفههاي «هدف»، «طراحي»، «عامل شخصي هوشمند» و... نميتوان با روش صحيح علمي آنها را توضيح داد. هدف از اين پژوهش، آشنايي مخاطبان ـ بهويژه مخاطبان رشتههاي الهياتي ـ با اين ديدگاه علمي ضد نظر تکامل دارويني است. ازاينرو، پژوهش حاضر با استفاده از روشي توصيفي، ابتدا بهطور مختصر ديدگاه داروين را ارائه ميکند؛ سپس نظريۀ طراحي هوشمند و مؤلفههاي مهم اين ديدگاه دربارۀ منشأ پيدايش موجودات زنده را، براساس گفتهها و استدلالهاي دانشمندان مطرح آن تبيين ميکند؛ در پايان نيز ميزان سازگاري اين دو ديدگاه بررسي ميشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحليل آية 59 سورة «آلعمران» با بررسي برداشت تکامل يدالله سحابي ازآن
نویسنده:
حميدرضا رمضاني درح ، يوسف دانشور نيلو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره آل عمران
چکیده :
آية 59 سورة «آلعمران» شايد تنها آيهاي در قرآن باشد که هم مورد استناد تکاملگرايان قرار گرفته و هم مورد استشهاد خلقتباوران. ازاينرو، ميتوان گفت اين آيه محل يک رويارويي سرنوشتساز بين اين دو گروه است؛ بهگونهايکه غلبة هرکدام از اين نگاهها در تفسير آيه مذکور ميتواند پيروزي بزرگ براي آن و گامي بسيار بلند در جهت فائق آمدن آن نگاه بر ديگري در نزاع ديرينه بر سر نگاه قرآن به تاريخ طبيعت و بخصوص تاريخ پيدايش انسان بر اين کره خاکي باشد. آنچه در پي ميآيد تلاشي است به روش تحلیلی ـ توصیفی براي انجام يک داوري سنجيده و مستدل بين خوانشهاي تکاملگرا و خلقتباور از اين آيه شريفه. براي اين منظور ما ابتدا به مسائلي ميپردازيم که براي درک درست از آيه بايد فيصله داده شوند و سپس به تفسير خود از آيه ميپردازيم. در انتها نيز تفسيري تکاملباور از اين آيه طرح و نقد ميکنيم تا امکان داوري بين دو تفسير براي خواننده فراهم گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جستاري در ديدگاههاي آيتالله جوادي آملي دربارة علم اسلامي
نویسنده:
محمد قمي اويلي ، روحالله سوري
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
بحث علم ديني يا اسلاميسازي علوم در جهان اسلام، يکي از مسائل مهم در عرصه علوم انساني است که در چند دهه اخير ذهن بسياري از متفکران و فيلسوفان را در حوزة علم و دين به خود مشغول کرده است. بحرانهاي ناشي از علمگرايي و افراط در نظريات تعارض علم و دين در دو قرن اخير، پرسش از همکاري علم و دين و بهتبع آن امکان علم ديني و خدا باور را مورد تأمل قرار داده است. در اين زمينه سابقة قبلي ملل اسلامي و واقعيت عقبماندگي کنوني آنها پرسش از اسلاميسازي علوم را براي متفکرين اسلامي بهطور جدي مطرح کرده است. آيتالله جوادي آملي با نگاه دائرةالمعارفي به دين معتقد است علم يکسره ديني است و تقسيم کردن علم به ديني و غيرديني ناصواب است. وي با تغيير جهانبيني و مباني علوم موجود در دانشگاهها، درصدد اسلامي کردن علوم است. آيتالله جوادي آملي از منظر ديني و وحي الهي و با اعتقاد به کامل بودن آموزههاي دين اسلام در کليت امور دنيايي و اخروي و همچنين با تقسيم و در طول هم قرار دادن انواع عقل تجربي، عقل نيمهتجريدي، عقل تجريدي و عقل ناب با دو روش فلسفي و تفسيري به ارائه ديدگاه خويش در زمينه علم اسلامي پرداخته است. ديدگاه آيتالله جوادي آملي از اينکه توانسته است تعارض عقل و دين را با دليل متقن رفع نمايد حائز اهميت است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کاربردهاي عقل، نفس، قلب و صدر در مباحث اخلاقي
نویسنده:
آيتالله علامه محمدتقي مصباح يزدي (ره)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
مکتب اخلاقی اسلام
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
در كتب اخلاقي تأكيد شده است كه اخلاق مطلوب آن است كه موافق حكم عقل و اخلاق نامطلوب مطابق حكم نفس باشد. از اينگونه تعابير، اين شبهه به وجود ميآيد كه گويا دو نيروي متضاد در درون آدمي وجود دارد. درحاليكه چنين نيست؛ اين امر ناشي از اشتراك لفظي و كاربردهاي متفاوت واژه اخلاق است كه گاهي لفظ در معناي حقيقي و گاهي در معناي مجازي به كار ميرود. ازاينرو، ضروري است كه واژگان و اصطلاحات خاص آنها مورد توجه قرار گيرد. براساس آيات نوراني قرآن، در درون هر انساني، بالقوه دو نوع گرايش وجود دارد: گرايش به اموري كه انجام آن گناه و كارهاي بد، و گرايش به اموري كه موجب كمال و سعادت آدمي است. بنابراين، در هر انساني، هم گرايش به خير و هم گرايش به شر وجود دارد. انسان قادر است با استفاده از عقل، ميل خود را كنترل و تكامل يابد و يا با تبعيت از نفس سقوط كند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 9
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید