جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
معرفت
> 1401- دوره 31- شماره 4
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 9
سال 1403
دوره 33 , شماره 2 پیاپی 317
دوره 33 , شماره 1 پیاپی 316
سال 1402
دوره 32 , شماره 9 پیاپی 312
دوره 32 , شماره 8 پیاپی 311
دوره 32 , شماره 7 پیاپی 310
دوره 32 , شماره 6 پیاپی309
دوره 32 , شماره 5 پیاپی 308
دوره 32 , شماره 4 پیاپی 307
دوره 32 , شماره 3 پیاپی 306
دوره 32 , شماره 2 پیاپی 305
دوره 32 , شماره 12 پیاپی 315
دوره 32 , شماره 11 پیاپی314
دوره 32 , شماره 10 پیاپی 313
دوره 32 , شماره 1 پیاپی 304
سال 1401
دوره 31 , شماره 9 پیاپی 300
دوره 31 , شماره 8 پیاپی 299
دوره 31 , شماره 7 پیاپی 298
دوره 31 , شماره 6 پیاپی 297
دوره 31 , شماره 5 پیاپی 296
دوره 31 , شماره 4 پیاپی 295
دوره 31 , شماره 3 پیاپی 294
دوره 31 , شماره 2 پیاپی293
دوره 31 , شماره 12 پیاپی 303
دوره 31 , شماره 11 پیاپی 302
دوره 31 , شماره 10 پیاپی 301
دوره 31 , شماره 1 پیاپی292
سال 1400
دوره 30 , شماره 9 پیاپی 288
دوره 30 , شماره 8 پیاپی 287
دوره 30 , شماره 7 پیاپی 286
دوره 30 , شماره 5 پیاپی 285
دوره 30 , شماره 4 پیاپی 284
دوره 30 , شماره 3 پیاپی 283
دوره 30 , شماره 2 پیاپی 282
دوره 30 , شماره 12 پیاپی 291
دوره 30 , شماره 11 پیاپی 290
دوره 30 , شماره 10 پیاپی 289
دوره 30 , شماره 1 پیاپی 281
سال 1399
دوره 31 , شماره 8 پیاپی 299
دوره 29 , شماره 9 پیاپی 276
دوره 29 , شماره 8 پیاپی 275
دوره 29 , شماره 7 پیاپی 274
دوره 29 , شماره 6 پیاپی 273
دوره 29 , شماره 5 پیاپی 272
دوره 29 , شماره 4 پیاپی271
دوره 29 , شماره 3 پیاپی270
دوره 29 , شماره 2 پیاپی 269
دوره 29 , شماره 13 پیاپی 280
دوره 29 , شماره 12 پیاپی 279
دوره 29 , شماره 11 پیاپی 278
دوره 29 , شماره 10 پیاپی 277
دوره 29 , شماره 1 پیاپی 268
سال 1398
دوره 28 , شماره 5 پیاپی 260
دوره 28 , شماره 4 پیاپی 259
دوره 28 , شماره 3 پیاپی 258
دوره 28 , شماره 2 پیاپی 257
دوره 28 , شماره 12 پیاپی 267
سال 1397
دوره 27 , شماره 7 پیاپی 250
دوره 27 , شماره 6 پیاپی 249
دوره 27 , شماره 5 پیاپی 248
دوره 27 , شماره 244
سال 1396
دوره 26 , شماره 243
دوره 26 , شماره 242
دوره 26 , شماره 240
دوره 26 , شماره 239
دوره 26 , شماره 238
دوره 26 , شماره 237
دوره 26 , شماره 236
دوره 26 , شماره 235
دوره 26 , شماره 234
دوره 26 , شماره 232
سال 1395
دوره 25 , شماره 229
سال 1394
دوره 24 , شماره 218
دوره 24 , شماره 217
دوره 24 , شماره 216
دوره 24 , شماره 215
دوره 24 , شماره 214
دوره 24 , شماره 213
دوره 24 , شماره 212
دوره 24 , شماره 211
دوره 24 , شماره 210
دوره 24 , شماره 209
دوره 24 , شماره 208
سال 1393
دوره 23 , شماره 207
دوره 23 , شماره 206
دوره 23 , شماره 205
دوره 23 , شماره 204
دوره 23 , شماره 203
دوره 23 , شماره 202
دوره 23 , شماره 201
دوره 23 , شماره 200
دوره 23 , شماره 199
دوره 23 , شماره 198
دوره 23 , شماره 196
دوره 22 , شماره 197 ارديبهشت 1393/علوم قرآني
سال 1392
دوره 22 , شماره 195
دوره 22 , شماره 194
دوره 22 , شماره 193
دوره 22 , شماره 192
دوره 22 , شماره 191
دوره 22 , شماره 190
دوره 22 , شماره 189
دوره 22 , شماره 188
دوره 22 , شماره 187
دوره 22 , شماره 186
دوره 22 , شماره 185
دوره 22 , شماره 184 فروردين 92/علوم سياسي
سال 1391
دوره 21 , شماره 183 اسفند 1391/دين شناسي
دوره 21 , شماره 182 بهمن 1391/فقه حكومتي
دوره 21 , شماره 181 دي 1391/جامعه شناسي
دوره 21 , شماره 180 آذر 1391/علوم قرآني
دوره 21 , شماره 179
دوره 21 , شماره 178
دوره 21 , شماره 177
دوره 21 , شماره 176
دوره 21 , شماره 175
دوره 21 , شماره 174
دوره 21 , شماره 173
دوره 21 , شماره 172
سال 1390
دوره 20 , شماره 171
دوره 20 , شماره 170
دوره 20 , شماره 169
دوره 20 , شماره 168
دوره 20 , شماره 167
دوره 20 , شماره 166
دوره 20 , شماره 165
دوره 20 , شماره 164
دوره 20 , شماره 163
دوره 20 , شماره 162
دوره 20 , شماره 161
دوره 20 , شماره 160
سال 1389
دوره 19 , شماره 159
دوره 19 , شماره 158
دوره 19 , شماره 157
دوره 19 , شماره 156
دوره 19 , شماره 155
دوره 19 , شماره 154
دوره 19 , شماره 153
دوره 19 , شماره 152
دوره 19 , شماره 151
دوره 19 , شماره 150
دوره 19 , شماره 149
دوره 19 , شماره 148
سال 1388
دوره 18 , شماره 147
دوره 18 , شماره 146
دوره 18 , شماره 145
دوره 18 , شماره 144
دوره 18 , شماره 143
دوره 18 , شماره 142
دوره 18 , شماره 141
دوره 18 , شماره 140
دوره 18 , شماره 139
دوره 18 , شماره 138
دوره 18 , شماره 137
دوره 18 , شماره 136
سال 1387
دوره 17 , شماره 135
دوره 17 , شماره 134
دوره 17 , شماره 133
دوره 17 , شماره 132
دوره 17 , شماره 131
دوره 17 , شماره 130
دوره 17 , شماره 129
دوره 17 , شماره 128
دوره 17 , شماره 127
دوره 17 , شماره 126
دوره 17 , شماره 125
دوره 17 , شماره 124
سال 1386
دوره 16 , شماره 123
دوره 16 , شماره 122
دوره 16 , شماره 121
دوره 16 , شماره 120
دوره 16 , شماره 119
دوره 16 , شماره 118
دوره 16 , شماره 117
دوره 16 , شماره 116
دوره 16 , شماره 115
دوره 16 , شماره 114
دوره 16 , شماره 113
دوره 16 , شماره 112
سال 1385
دوره 15 , شماره 111
دوره 15 , شماره 110
دوره 15 , شماره 109
دوره 15 , شماره 108
دوره 15 , شماره 107
دوره 15 , شماره 106
دوره 15 , شماره 105
دوره 15 , شماره 104
دوره 15 , شماره 103
دوره 15 , شماره 102
دوره 15 , شماره 101
سال 1384
دوره 14 , شماره 99
دوره 14 , شماره 98
دوره 14 , شماره 97
دوره 14 , شماره 96
دوره 14 , شماره 95
دوره 14 , شماره 94
دوره 14 , شماره 93
دوره 14 , شماره 92
دوره 14 , شماره 91
دوره 14 , شماره 90
دوره 14 , شماره 89
دوره 14 , شماره 88
دوره 14 , شماره 87
سال 1383
دوره 13 , شماره 86
دوره 13 , شماره 85
دوره 13 , شماره 84
دوره 13 , شماره 83
دوره 13 , شماره 82
دوره 13 , شماره 81
دوره 13 , شماره 80
دوره 13 , شماره 79
دوره 13 , شماره 78
دوره 13 , شماره 77
دوره 13 , شماره 76
سال 1382
دوره 12 , شماره 75
دوره 12 , شماره 74
دوره 12 , شماره 73
دوره 12 , شماره 72
دوره 12 , شماره 71
دوره 12 , شماره 70
دوره 12 , شماره 69
دوره 12 , شماره 68
دوره 12 , شماره 67
دوره 12 , شماره 66
دوره 12 , شماره 65
دوره 12 , شماره 64
سال 1381
دوره 11 , شماره 63
دوره 11 , شماره 62
دوره 11 , شماره 61
دوره 11 , شماره 60
دوره 11 , شماره 59
دوره 11 , شماره 58
دوره 11 , شماره 57
دوره 11 , شماره 56
دوره 11 , شماره 55
دوره 11 , شماره 54
دوره 11 , شماره 53
دوره 11 , شماره 52
سال 1380
دوره 10 , شماره 51
دوره 10 , شماره 50
دوره 10 , شماره 49
دوره 10 , شماره 48
دوره 10 , شماره 47
دوره 10 , شماره 46
دوره 10 , شماره 45
دوره 10 , شماره 44
دوره 10 , شماره 43
دوره 10 , شماره 42
دوره 10 , شماره 41
دوره 10 , شماره 40
سال 1379
دوره 9 , شماره 39
دوره 9 , شماره 38
دوره 9 , شماره 37
دوره 9 , شماره 36
دوره 9 , شماره 35
دوره 9 , شماره 34
دوره 9 , شماره 33
سال 1378
دوره 8 , شماره 32
دوره 8 , شماره 31
دوره 8 , شماره 30
دوره 8 , شماره 29
دوره 8 , شماره 28
سال 1377
دوره 7 , شماره 27
دوره 7 , شماره 26
دوره 7 , شماره 25
دوره 7 , شماره 24
سال 1376
دوره 6 , شماره 23
دوره 6 , شماره 22
دوره 6 , شماره 21
دوره 6 , شماره 20
سال 1375
دوره 5 , شماره 19
دوره 5 , شماره 18
دوره 5 , شماره 17
دوره 5 , شماره 16
سال 1374
دوره 4 , شماره 15
دوره 4 , شماره 14
دوره 4 , شماره 13
دوره 4 , شماره 12
سال 1373
دوره 3 , شماره 9
دوره 3 , شماره 8
دوره 3 , شماره 11
دوره 3 , شماره 10
سال 1372
دوره 2 , شماره 7
دوره 2 , شماره 6
دوره 2 , شماره 5
دوره 2 , شماره 4
سال 1371
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
تبيين مفهوم شجاعت در شاهنامة فردوسي و ارائة راهکارهاي آن براي تربيت حماسي کودکان
نویسنده:
محسن خوشناموند ، ايراندخت فياض ، شيرزاد طايفي ، احمد سلحشوري
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
تربيت حماسي ازجمله ساحتهاي مهم تربيتي است که نقش بسزايي در تربيت نسلي شجاع، عدالتخواه، نوعدوست، مبارز، قوي و نترس، ظلمستيز و مانند آن دارد. يکي از اين مؤلفههاي مهم حماسي، شجاعت و دلاوري است. شجاعت محوريترين عنصر حماسي در شاهنامة فردوسي بهشمار ميرود. بدين منظور پژوهش حاضر با هدف تبيين مفهوم شجاعت در شاهنامة فردوسي و ارائة راهکارهاي آن براي تربيت حماسي کودکان صورت پذيرفته است. روش اين پژوهش از حيث هدف کاربردي و از لحاظ رويکرد، کيفي است و از حيث جمعآوري اطلاعات به شيوۀ تحليلي واستنباطي نگاشته شده است. جامعۀ پژوهش، شاهنامه فردوسي و آثار وابسته بهآن بوده است. يافتههاي پژوهش حاکي از آن است که حکيم ابوالقاسم فردوسي شجاعت و مبارزه را با عقلانيت و اخلاقمداري توأم کرده و عشق به وطن و ديگردوستي را جايگزين خوددوستي کرده که با استنباط از آن ميتوان در قالب مؤلفههايي همچون روش الگويي، قصهگويي، آموزش تفکر انتقادي، توکل، مراقبه، خودگرداني، در تربيت حماسي کودکان تأثيرگذار بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 95
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبيين نظريه آموزش و پرورش آزاد و تطبيق آن با آموزههاي تعليم و تربيت اسلامي
نویسنده:
حميد احمدي هدايت ، نجمه احمدآبادي آراني
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
هدف پژوهش حاضر، تبيين نظريۀ آموزش و پرورش آزاد و تطبيق آن با آموزههاي تعليم و تربيت اسلامي است. براي دستيابي به اين هدف از روشهاي تحليلي ـ تطبيقي استفاده شده است. اطلاعات موردنياز پژوهش از طريق مطالعه اسناد و مدارک جمعآوري و تجزيه و تحليل نتايج آن نيز براساس روش برودي در چهار مرحلة توصيف، تفسير، همجواري و مقايسه صورت گرفت. يافتههاي پژوهش نشان داد؛ مباني نظريه آموزش و پرورش آزاد مشتمل بر هفت مبناي اصلي ازجمله ارزشمندي فينفسۀ دانش، تعليم و تربيت عمومي، تربيت شهروند آزاد، همبستگي دانش و ذهن، وحدت در دانش و کثرت در واقعيت، تربيت عقلانيت، و تساوي در بهرهگيري از فرصتهاست. نظريه آموزش و پرورش آزاد با آموزههاي تعليم و تربيت اسلامي داراي وجوه مشترکي از قبيل: تأکيد بر عقلانيت، انتخاب و اراده فردي، ارزش ذاتي دانش و... است. اما اين نظريه با آموزههاي تعليم و تربيت اسلامي داراي وجوه افتراقی از قبيل: توجه به دين بهعنوان امري شخصي، فردمحوري، فروکاهش منابع کسب معرفت، نخبهگرايي، کثرتگرايي معرفتشناختي و کمتوجهي به حرفهآموزي در آموزش و پرورش آزاد است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي تحليلي علل گرايشي صبر حضرت زهرا (س) هنگام مصيبت
نویسنده:
محمدعلي محيطي اردکان ، سمانه کارگر شورکي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
حضرت زهرا (س) الگوي تمام مسلمانان در ابعاد گوناگون زندگي ازجمله اخلاق بهحساب ميآيند. با توجه به اسوه بودن ايشان در تمام زمينهها ازجمله صبر، در اين مقاله قصد داريم، علل گرايشي صبر ايشان هنگام مصيبت را بررسي کنیم. فعل اختياري «صبر» مسبوق به بينشها و گرايشهايي است؛ زيرا روح انسان علاوه بر بعد شناختي بعد گرايشي نيز دارد. اميال انسان در اثر عواملي رشد کرده و شکوفا ميگردد. در اين مقاله ميکوشيم عوامل گرايشي صبر حضرت زهرا(س) هنگام مصيبت را با رويکرد توصيفي ـ تحليلي و با روش کتابخانهاي بررسي کنيم. با تأمل در زندگي حضرت زهرا(س) علل گرايشي مزبور را ميتوان بدين شرح برشمرد: احساس نياز به خدا، احساس محبت و عشق به خداوند متعال، خشيت الهي، محبت و نفرت با معيار الهي، اميد به استحقاق پاداش الهي براي صابران، اميد به گشايش، ميل به لذت و قدرت متعالي، روحية قناعت و گرايش به رفع نياز مالي ديگران. علل گرايشي صبر ميتواند بهنوبة خود عاملي براي تقويت اين فضيلت اخلاقي و دستيابي انسان به مراتب بالاتر آن باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقيقت خوف و رجا از منظر آيتالله مصباح يزدي و آثار تربيتي آن دو
نویسنده:
سيدمهدي حسيني
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
دو عنوان «خوف و رجا» از معروفترين عناوين در معارف اسلامي هستند که در فارسي به «ترس و اميد» ترجمه شده است. خوف و رجا در رفتار انسان تأثير اساسي دارند و اغلب رفتارهاي انسان بر پايه خوف و رجا شکل ميگيرند. مسئلۀ پژوهش، چيستي خوف و رجا و آثار تربيتي آن دو است. تبيين و تفهيم حقيقت خوف و رجا و بيان آثار تربيتي آن، به مربيان تربيت ديني کمک ميکند در تربيت متربيان خود از سازوكار رفتاري خوف و رجا در انسان استفاده کنند. حقيقت خوف و رجا با روش توصیفی ـ تحلیلی در آثار آيتالله مصباح يزدي مورد بررسي قرار گرفت. از ديدگاه آيتالله مصباح يزدي همه رفتارهاي انسان براساس سه انگيزۀ اصلي: حب بقا و حب کمال و حب لذت شکل ميگيرند. انسان پيوسته دنبال بقا و کمال و لذت است و با موانع اين سه نيز همواره مبارزه ميکند. انسان دوست دارد منافع را بهدست آورد و خود را از ضرر نگهدارد و برايناساس خوف و رجا در انسان شکل ميگيرند. خوف آثاري مثل تقواي الهي، ترک جاهطلبي، ايمنی در مقابل وسوسههای شيطان و هواي نفس دارد و رجا نيز آثاري مثل تلاش و اشتياق عمل صالح و توبه و بازگشت بهسوي خدا دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش تفکر در آموزش مفاهيم ديني از ديدگاه استاد علي صفايي حائري
نویسنده:
محمدکاظم نيکفرجام ، حسن نجفي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف تبيين نقش تفکر در آموزش مفاهيم ديني از ديدگاه استاد علي صفايي حائري انجام شد. روش پژوهش توصيفي ـ تحليلي بود. نتايج نشان داد که تفکر در لغت به معناي تأمل است و در اصطلاح و تعريف استاد صفايي به معناي حل مجهولات است. ايشان سه نوع دين ارثي ـ سنتي، و احساسي ـ عاطفي را مطرح کردهاند و دين اصيل نظر مختار ايشان بود. دين اصيل ديني است که مبناي آن شناخت است، شناختي که ابعاد مختلف انسان و هستي را روشن ميکند. اين شناخت بهوسيله تفکر حاصل ميشود و تفکر با طرح سؤال ايجاد ميشود؛ منتها سؤالات بايد حسابشده و مبنايي باشند و اين وظيفه مربي است که بتواند راه را کوتاه و زمان را مغتنم بشمارد و با ايجاد سؤالاتي مبنايي و اساسي ذهن متربي را به جولان درآورد و او را ياري کند تا به پاسخهاي اين سؤالات برسد. اما لازمه و مقدمه واجب براي تفکرِ صحيح، داشتن معلومات يا مواد خام و آزادي از تقليدها و تلقينها و... ميباشد. جمعآوري اطلاعات و معلومات با تدبر و رهايي از اسارتها با تعقل مرتفع ميگردد. لذا تفکر با همراهي تدبر و تعقل ميتواند در آموزش مفاهيم ديني راهگشا باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوي تأثير اصل قدرت مطلق الهي در تعليم و تربيت اسلامي
نویسنده:
زهرا زارعي ، محمدعلي محيطي اردکان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
علوم انساني بر مباني گوناگوني استوار است که ميتوان آنها را در پنج دستة مباني معرفتشناختي، هستيشناختي، انسانشناختي، دينشناختي و ارزششناختي طبقهبندي کرد. يکي از مباني دينشناختي علوم انساني، قدرت مطلق الهي است. پژوهش حاضر با روش توصيفي ـ تحليلي درصدد است تأثير اين مبنا را در حوزة تعليم و تربيت اسلامي نشان دهد. يافتههاي پژوهش حاکي از آن است که هرچند انسان موجودي مختار، با اراده و داراي قدرت است و همين ويژگيها او را تربيتپذير کرده است؛ اما توانايي او در طول قدرت الهي است. به همين دليل، انسان معتقد ميکوشد تا روش تربيتياي را برگزيند که در افکار و اعمال خويش هيچگاه خود را از سيطرة قدرت الهي خارج نداند. همچنين، انسان که مرکب از جسم و روح است، ساحتهاي بينشي، گرايشي و رفتاري دارد؛ ساحتهايي که ميتوانند در حوزة تعليم و تربيت به شکوفايي رسيده و در مسير صحيح پرورش يابند. در ساية تعليم و تربيت صحيح، جهانبيني فرد شکل ميگيرد و بينشها و گرايشهاي او در مسير رسيدن به هدف نهايي وجودي انسان جهتدهي ميشود و در نهايت، انسان با پذيرش قدرت مطلق الهي و توجه به ربط و وابسته بودن خود در تمام ابعاد فکري و حرکتي، رفتاري توحيدي و خدامحوري پيدا ميکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آموزش و پرورش ابتدایی و ارزشها در رویکردی کیفی ـ تطبیقی با سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران
نویسنده:
محمد عابدی موحد ، سیفاله فضلالهی قمشی ، غلامرضا شریفیراد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
هدف پژوهش تعیین ارزشهای مطرح در دوره ابتدایی ایران است و روش آن از نظر اهداف، کاربردی؛ به لحاظ شیوۀ گردآوری دادهها، کیفی است. از طریق بررسی منابع مکتوب و انجام مصاحبه با افراد صاحبنظر، ابعاد، شاخصها و نشانگرهای مرتبط با ارزشهای دورۀ آموزش و پرورش ابتدایی تعیین شد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل: الف) محتوای آخرین نسخۀ ویرایششدۀ سند برنامۀ درسی ملی جمهوری اسلامی ایران؛ ب) معلمان آشنا با سند برنامۀ درسی ملی، بودند. نمونۀ آماری به ترتیب 7 و9 نفر بودند که به شیوۀ غیرتصادفی، در حد اشباع نظری انتخاب شدند. ابتدا40 ارزش از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توسط شرکتکنندگان در پژوهش احصاء، سپس شرکتکنندگان در پژوهش، ارتباط میان ابعاد و مؤلفههای مربوط به ارزشهای دورۀ آموزش ابتدایی را استخراج و نشان دادند که ارزشها دارای دو بعد فردی و اجتماعی هستند. براساس یافتههای کیفی فوق، پرسشنامۀ پژوهشی و عملی برای سنجش ارزشها در مدارس ابتدایی بهدست آمده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 35
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحليل ميزان تناظر مباني معرفتشناختي اسناد بالادستي نظام تربيتي ايران با مباني معرفتشناختي نظريه يادگيري الکترونيکي
نویسنده:
محبوبه جانبزرگي
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف تحليل ميزان تناظر مباني معرفتشناختي اسناد بالادستي نظام تربيتي ايران با مباني نظريۀ يادگيري الکترونيکي صورت پذيرفته است. روش پژوهش، کيفي است که در آن از روش تحليل محتواي کيفي با رويکرد قياسي استفاده شده است، جامعۀ پژوهش شامل کليه آثار مرتبط اينترنتي و کتابخانهاي و اسنادي است. يافتهها نشان ميدهند، بين دو مباني معرفتشناختي، باتوجه به مؤلفههاي اهداف، دامنه، ماهيت، روش، منابع و ابزار، نقاط اختلاف و تبايني وجود دارد. وجوه اشتراک در هدف: يادگيري مادامالعمر (اصل جسمانيةالحدوث و روحانيةالبقاء صدرالمتألهين، و صيرورت دلوزي) وجود ذهني، اتحاد عالم و علم و معلوم صدرا و سوبژۀ دانش ارتباطي و مقارنه دانش و داننده؛ و در دامنۀ شناخت، قبول جهان طبيعي (علم نفسالامري و فراشناخت)؛ روششناخت (علم فردي و دروني بودن علم حضوري نفسالامري صدرالمتألهين و علم انفعالی گره اجتماعي و بيروني بودن علم حصولي صدرا و علم فعال شبکه و گره) و منابع (تجربه) و ابزار (حواس)؛ و در وجوه افتراق عبارتند از: اختلاف در: صيرورت (وجودي اسناد و صيرورت بدون اندام وارگي دلوزي؛ در هدف (نفي فراروايتها، نظم، ثنويت قوه و فعل و جسم و روح، وحدت علوم، علم يقيني) در دامنه (جهان ماوراالطبيعه/ عصبشناختي)، ماهيت شناخت (وجودي/ بدون انداموارگي)؛ روششناخت (وحي و عقل/ ارتباطي) و ابزار (الهام و شهود، کتاب آسماني/ گره و شبکه و دانش ارتباطي) ميتوان اشاره کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 21
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معاني و كاربردهاي اخلاق اسلامي
نویسنده:
آيتالله علامه محمدتقي مصباح يزدي (ره)
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در هر علمي مبادي و مقدماتي وجود دارد كه بايد به آنها توجه شود. فهم دقيق واژهها و تعاريف در هر علمي، براي اجتناب از اشتباه امري ضروري است. علم اخلاق، كاربردهاي مختلفي دارد. گاهي در محاورات عرفي مراد از اخلاق، كيفيت برخورد با ديگران است. واژة «خوشاخلاق» در اينجا معنا و مفهوم دارد. گاهي نيز علم اخلاق، علمي است كه دربارة ملكات نفساني صحبت ميكند، نه كارها و رفتارها. «اخلاق فاضله»، در مقابل «اخلاق ذميمه» در اين معنا كاربرد دارد. گاهي نيز «خوب اخلاقي»، در مقابل «واجب فقهي» به كار ميرود. اين اخلاق در مقابل تكليف واجب است؛ يعني كاري اخلاقاً خوب است كه واجب نيست. براي تعريف دقيق اخلاق، بايد به تقسيمبندي علوم توجه كرد. علوم حقيقي، به علوم نظري و عملي تقسيم ميشوند. علوم نظري، علومي است كه نتيجه آن معلوم شدن مجهولي براي انسان است. علوم عملي، جهت رفتار انسان را مشخص ميكند. با توجه به مباني، اخلاق عبارت است از: هر آن چيزي كه در رسيدن انسان به كمال و قرب الهي دخالت داشته باشد و قوام آن به نيت انسان باشد. در اين تعريف، افزون بر ملكات نفساني، معاني فلسفي نيز مدنظر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 9
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 9
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید