جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
معرفت
> 1401- دوره 31- شماره 2
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 9
سال 1403
دوره 33 , شماره 2 پیاپی 317
دوره 33 , شماره 1 پیاپی 316
سال 1402
دوره 32 , شماره 9 پیاپی 312
دوره 32 , شماره 8 پیاپی 311
دوره 32 , شماره 7 پیاپی 310
دوره 32 , شماره 6 پیاپی309
دوره 32 , شماره 5 پیاپی 308
دوره 32 , شماره 4 پیاپی 307
دوره 32 , شماره 3 پیاپی 306
دوره 32 , شماره 2 پیاپی 305
دوره 32 , شماره 12 پیاپی 315
دوره 32 , شماره 11 پیاپی314
دوره 32 , شماره 10 پیاپی 313
دوره 32 , شماره 1 پیاپی 304
سال 1401
دوره 31 , شماره 9 پیاپی 300
دوره 31 , شماره 8 پیاپی 299
دوره 31 , شماره 7 پیاپی 298
دوره 31 , شماره 6 پیاپی 297
دوره 31 , شماره 5 پیاپی 296
دوره 31 , شماره 4 پیاپی 295
دوره 31 , شماره 3 پیاپی 294
دوره 31 , شماره 2 پیاپی293
دوره 31 , شماره 12 پیاپی 303
دوره 31 , شماره 11 پیاپی 302
دوره 31 , شماره 10 پیاپی 301
دوره 31 , شماره 1 پیاپی292
سال 1400
دوره 30 , شماره 9 پیاپی 288
دوره 30 , شماره 8 پیاپی 287
دوره 30 , شماره 7 پیاپی 286
دوره 30 , شماره 5 پیاپی 285
دوره 30 , شماره 4 پیاپی 284
دوره 30 , شماره 3 پیاپی 283
دوره 30 , شماره 2 پیاپی 282
دوره 30 , شماره 12 پیاپی 291
دوره 30 , شماره 11 پیاپی 290
دوره 30 , شماره 10 پیاپی 289
دوره 30 , شماره 1 پیاپی 281
سال 1399
دوره 31 , شماره 8 پیاپی 299
دوره 29 , شماره 9 پیاپی 276
دوره 29 , شماره 8 پیاپی 275
دوره 29 , شماره 7 پیاپی 274
دوره 29 , شماره 6 پیاپی 273
دوره 29 , شماره 5 پیاپی 272
دوره 29 , شماره 4 پیاپی271
دوره 29 , شماره 3 پیاپی270
دوره 29 , شماره 2 پیاپی 269
دوره 29 , شماره 13 پیاپی 280
دوره 29 , شماره 12 پیاپی 279
دوره 29 , شماره 11 پیاپی 278
دوره 29 , شماره 10 پیاپی 277
دوره 29 , شماره 1 پیاپی 268
سال 1398
دوره 28 , شماره 5 پیاپی 260
دوره 28 , شماره 4 پیاپی 259
دوره 28 , شماره 3 پیاپی 258
دوره 28 , شماره 2 پیاپی 257
دوره 28 , شماره 12 پیاپی 267
سال 1397
دوره 27 , شماره 7 پیاپی 250
دوره 27 , شماره 6 پیاپی 249
دوره 27 , شماره 5 پیاپی 248
دوره 27 , شماره 244
سال 1396
دوره 26 , شماره 243
دوره 26 , شماره 242
دوره 26 , شماره 240
دوره 26 , شماره 239
دوره 26 , شماره 238
دوره 26 , شماره 237
دوره 26 , شماره 236
دوره 26 , شماره 235
دوره 26 , شماره 234
دوره 26 , شماره 232
سال 1395
دوره 25 , شماره 229
سال 1394
دوره 24 , شماره 218
دوره 24 , شماره 217
دوره 24 , شماره 216
دوره 24 , شماره 215
دوره 24 , شماره 214
دوره 24 , شماره 213
دوره 24 , شماره 212
دوره 24 , شماره 211
دوره 24 , شماره 210
دوره 24 , شماره 209
دوره 24 , شماره 208
سال 1393
دوره 23 , شماره 207
دوره 23 , شماره 206
دوره 23 , شماره 205
دوره 23 , شماره 204
دوره 23 , شماره 203
دوره 23 , شماره 202
دوره 23 , شماره 201
دوره 23 , شماره 200
دوره 23 , شماره 199
دوره 23 , شماره 198
دوره 23 , شماره 196
دوره 22 , شماره 197 ارديبهشت 1393/علوم قرآني
سال 1392
دوره 22 , شماره 195
دوره 22 , شماره 194
دوره 22 , شماره 193
دوره 22 , شماره 192
دوره 22 , شماره 191
دوره 22 , شماره 190
دوره 22 , شماره 189
دوره 22 , شماره 188
دوره 22 , شماره 187
دوره 22 , شماره 186
دوره 22 , شماره 185
دوره 22 , شماره 184 فروردين 92/علوم سياسي
سال 1391
دوره 21 , شماره 183 اسفند 1391/دين شناسي
دوره 21 , شماره 182 بهمن 1391/فقه حكومتي
دوره 21 , شماره 181 دي 1391/جامعه شناسي
دوره 21 , شماره 180 آذر 1391/علوم قرآني
دوره 21 , شماره 179
دوره 21 , شماره 178
دوره 21 , شماره 177
دوره 21 , شماره 176
دوره 21 , شماره 175
دوره 21 , شماره 174
دوره 21 , شماره 173
دوره 21 , شماره 172
سال 1390
دوره 20 , شماره 171
دوره 20 , شماره 170
دوره 20 , شماره 169
دوره 20 , شماره 168
دوره 20 , شماره 167
دوره 20 , شماره 166
دوره 20 , شماره 165
دوره 20 , شماره 164
دوره 20 , شماره 163
دوره 20 , شماره 162
دوره 20 , شماره 161
دوره 20 , شماره 160
سال 1389
دوره 19 , شماره 159
دوره 19 , شماره 158
دوره 19 , شماره 157
دوره 19 , شماره 156
دوره 19 , شماره 155
دوره 19 , شماره 154
دوره 19 , شماره 153
دوره 19 , شماره 152
دوره 19 , شماره 151
دوره 19 , شماره 150
دوره 19 , شماره 149
دوره 19 , شماره 148
سال 1388
دوره 18 , شماره 147
دوره 18 , شماره 146
دوره 18 , شماره 145
دوره 18 , شماره 144
دوره 18 , شماره 143
دوره 18 , شماره 142
دوره 18 , شماره 141
دوره 18 , شماره 140
دوره 18 , شماره 139
دوره 18 , شماره 138
دوره 18 , شماره 137
دوره 18 , شماره 136
سال 1387
دوره 17 , شماره 135
دوره 17 , شماره 134
دوره 17 , شماره 133
دوره 17 , شماره 132
دوره 17 , شماره 131
دوره 17 , شماره 130
دوره 17 , شماره 129
دوره 17 , شماره 128
دوره 17 , شماره 127
دوره 17 , شماره 126
دوره 17 , شماره 125
دوره 17 , شماره 124
سال 1386
دوره 16 , شماره 123
دوره 16 , شماره 122
دوره 16 , شماره 121
دوره 16 , شماره 120
دوره 16 , شماره 119
دوره 16 , شماره 118
دوره 16 , شماره 117
دوره 16 , شماره 116
دوره 16 , شماره 115
دوره 16 , شماره 114
دوره 16 , شماره 113
دوره 16 , شماره 112
سال 1385
دوره 15 , شماره 111
دوره 15 , شماره 110
دوره 15 , شماره 109
دوره 15 , شماره 108
دوره 15 , شماره 107
دوره 15 , شماره 106
دوره 15 , شماره 105
دوره 15 , شماره 104
دوره 15 , شماره 103
دوره 15 , شماره 102
دوره 15 , شماره 101
سال 1384
دوره 14 , شماره 99
دوره 14 , شماره 98
دوره 14 , شماره 97
دوره 14 , شماره 96
دوره 14 , شماره 95
دوره 14 , شماره 94
دوره 14 , شماره 93
دوره 14 , شماره 92
دوره 14 , شماره 91
دوره 14 , شماره 90
دوره 14 , شماره 89
دوره 14 , شماره 88
دوره 14 , شماره 87
سال 1383
دوره 13 , شماره 86
دوره 13 , شماره 85
دوره 13 , شماره 84
دوره 13 , شماره 83
دوره 13 , شماره 82
دوره 13 , شماره 81
دوره 13 , شماره 80
دوره 13 , شماره 79
دوره 13 , شماره 78
دوره 13 , شماره 77
دوره 13 , شماره 76
سال 1382
دوره 12 , شماره 75
دوره 12 , شماره 74
دوره 12 , شماره 73
دوره 12 , شماره 72
دوره 12 , شماره 71
دوره 12 , شماره 70
دوره 12 , شماره 69
دوره 12 , شماره 68
دوره 12 , شماره 67
دوره 12 , شماره 66
دوره 12 , شماره 65
دوره 12 , شماره 64
سال 1381
دوره 11 , شماره 63
دوره 11 , شماره 62
دوره 11 , شماره 61
دوره 11 , شماره 60
دوره 11 , شماره 59
دوره 11 , شماره 58
دوره 11 , شماره 57
دوره 11 , شماره 56
دوره 11 , شماره 55
دوره 11 , شماره 54
دوره 11 , شماره 53
دوره 11 , شماره 52
سال 1380
دوره 10 , شماره 51
دوره 10 , شماره 50
دوره 10 , شماره 49
دوره 10 , شماره 48
دوره 10 , شماره 47
دوره 10 , شماره 46
دوره 10 , شماره 45
دوره 10 , شماره 44
دوره 10 , شماره 43
دوره 10 , شماره 42
دوره 10 , شماره 41
دوره 10 , شماره 40
سال 1379
دوره 9 , شماره 39
دوره 9 , شماره 38
دوره 9 , شماره 37
دوره 9 , شماره 36
دوره 9 , شماره 35
دوره 9 , شماره 34
دوره 9 , شماره 33
سال 1378
دوره 8 , شماره 32
دوره 8 , شماره 31
دوره 8 , شماره 30
دوره 8 , شماره 29
دوره 8 , شماره 28
سال 1377
دوره 7 , شماره 27
دوره 7 , شماره 26
دوره 7 , شماره 25
دوره 7 , شماره 24
سال 1376
دوره 6 , شماره 23
دوره 6 , شماره 22
دوره 6 , شماره 21
دوره 6 , شماره 20
سال 1375
دوره 5 , شماره 19
دوره 5 , شماره 18
دوره 5 , شماره 17
دوره 5 , شماره 16
سال 1374
دوره 4 , شماره 15
دوره 4 , شماره 14
دوره 4 , شماره 13
دوره 4 , شماره 12
سال 1373
دوره 3 , شماره 9
دوره 3 , شماره 8
دوره 3 , شماره 11
دوره 3 , شماره 10
سال 1372
دوره 2 , شماره 7
دوره 2 , شماره 6
دوره 2 , شماره 5
دوره 2 , شماره 4
سال 1371
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
بازخواني حديثي از «کافي» با مراجعه به نقلهاي ديگر آن حديث
نویسنده:
اسدالله جمشيدي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در مواقع بسياري يک حديث از طرق گوناگون و با تعابير کم و بيش متفاوت در منابع روايي نقل شده است. در اين دسته از احاديث که تعداد آنها کم هم نيست، راه براي دستيابي به متن حديث و فهم بهتر حديث نيز هموارتر است. در اين موارد، ازجمله نکات لازم در فهم حديث مراجعه به نقلهاي متفاوت يک حديث در منابع گوناگون روايي است. مراجعه به نقلهاي گوناگون يک حديث، محقق را در فهم صحيح مراد جدي از حديث ياري ميدهد. در مقاله پيشرو که به روش تحليلي ـ انتقادي انجام گرفته، مفاد روايتي از کتاب شريف «کافي» با مراجعه به نقلهاي ديگر بررسي و کارآيي اين قاعده در فهم صحيح حديث و تشخيص مراد جدي آن نشان داده شده و معلوم گردید برداشت رايج از اين حديث با نقلهاي ديگر آن همخوان نبوده و بازنگري در اين برداشت ضروري بهنظر ميرسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش روايات در تفسير «قرآن به قرآن» از ديدگاه آيتالله جوادي آملي
نویسنده:
حسن صادقي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
روش تفسيري «قرآن به قرآن» با رويکرد اعتدالي در کنار استفاده از آيات قرآن و محوریت آن، به بهرهگيري از روايات نيز اهتمام فراوان دارد. برخي تصور کردهاند که در روش تفسيري «قرآن به قرآن» براي فهم آيات به روايات نيازي نيست؛ در صورتي که براي فهم و تبيين نقش روايات در تفسير «قرآن به قرآن» بايد از سخنان و تفاسير رهروان اين مکتب بهره جست. آيتالله جوادي آملي که از مفسران برجسته روش «قرآن به قرآن» و جامع معقول و منقول است، جايگاه روايات تفسيري در رويکرد «قرآن به قرآن» را بهخوبي تبيين کرده و به شبهه يادشده پاسخ داده است. اين مقاله که به روش تحليلي ـ توصيفي نگارش يافته به اين نتيجه رسيده که از ديدگاه ايشان روايات تفسيري در جهت تأييد، زمينهسازي براي فهم معارف قرآن و نيز تتميم و تکميل فهم آيات قرآن کريم نقش جدي دارند. ازاينرو، هم جايگاه قرآن و نيز امکان فهم همگاني قرآن حفظ ميشود و هم منزلت معصومان(ع) و نيز مکانت روايات تفسيري رعايت ميگردد. از سوي ديگر، از نگاه معظمله، روايات تفسيري گاهي از سنخ تفسير مفهومي، گاهي از قبيل تطبيق مصداقي، و گاهي از نوع تفسير باطني است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناشناسي همزماني واژة «قانت» در قرآن کريم
نویسنده:
زيبا مسجدي ، غلاممحمد شريعتي ، ناصر حيدرزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
واژۀ «قانت» از واژگان مهم و کليدي در نظام معنايي قرآن کريم است که بسامد تکرار نسبي آن نماد اهميت و جايگاه معنايي مهم آن در شبکۀ مفهومي کتاب خداوند است. اين نوشتار ميکوشد ضمن تحليل جايگاه واژۀ «قانت» در قرآن کريم با استفاده از روش معناشناسي توصيفي و همزماني، مفهوم اين واژه را تبيين و مؤلفههاي معنايي آن را از قرآن کريم استخراج کند. حاصل اين تحقيق نشان ميدهد که قانت در کاربرد وحياني بر محور همنشيني با واژههايي مانند الله، اسلام، ايمان، صالح، شرک و نشوز رابطۀ معنايي دارد و در بخشي از مؤلفههاي معنايي با برخي از آنها تقابل معنايي دارد. بر محور جانشيني نيز با واژههايي مثل اوّاب، تسليم، اطاعت، عبوديت، خشوع و اخبات در يک حوزۀ معنايي قرار گرفته است. مفهوم محوري در تحليل مؤلفهاي اين واژه، «اطاعت» است که در کنار آن ميتوان از مفاهيم ديگري مانند «اختصاص به خداوند»، «تسليم»، «عبوديت»، «خشوع»، «عدم تکبر» و... ياد کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 71
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ملاك خلافت انسان از خداوند در دو آيه كرامت و امانت
نویسنده:
محمد رهبر ، غلامعلي عزيزيکيا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
براساس ظواهر قرآن کريم از بين تمام موجودات، فقط انسان واجد مقام جانشيني تکويني و تشريعي خداست. اين انحصار، موجب طرح اين پرسش مهم ميشود که «براساس چه ملاکي اين مقام اختصاصي به انسان داده شده است؟» پژوهش حاضر به هدف کشف ملاک جانشيني انسان از خداوند با روش کيفي و توصيف و تحليل دو آيه 70 سورة «اسراء» و 72 سورة «احزاب»، به نتايج زير دست يافته است. از ديدگاه قرآن کريم، ملاک انتخاب نوع انسان براي جانشيني از خداوند در بين موجودات علاوه بر استعداد يادگيري اسماء، عبارت است از: توانايي قبول امانت و تکريم خداوند، که هر دو نشان از استعداد خاصي است که خداي متعال در وجود انسان نهاده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 59
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش تقوا در بعد بينشي کمال انسان از ديدگاه قرآن کريم
نویسنده:
سيدمحمد نمازي خيرآبادي ، اسمعيل سلطاني بيرامي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
بحث از کمال و راههاي رسيدن به آن يکي از مباحث جدي و بنيادين انسانشناسي است. در بينش الهي انسان براي رسيدن به کمال نيازمند دو عنصر ايمان و عمل صالح است و دومي در گرو تحقق اولي است و تحقق ايمان، زماني امکانپذير است که انسان در حوزۀ شناخت و بينش نسبت به حقايق عالم هستي و توحيد به کمال لازم دست پيدا کند. اينک پرسش اساسي اين است که تقوا و پرواي الهي چه نقشي در کمال بينشي و بصيرتافزايي انسان دارد؟ مقاله حاضر با استفاده از روش توصيفي ـ تحليلي به بيان نقش تقوا در بعد بينشي کمال انسان پرداخته و به اين نتيجه رسيده که در برخي معرفتها مانند شناخت خداوند که به صورت فطري در انسان وجود دارد، تقوا سبب شکوفايي است و در برخي ديگر مانند شناخت نبي مکرم اسلام و اولياء الهي پرواي الهي موانع را از مسير چنين شناختي برطرف ميکند. همچنين تقوا در فهم قرآن کريم مؤثر بوده و در برخي مراتب فهم آن، رفع مانع و در مراتب ديگر سبب بهرهمندي بيشتر از هدايت آن ميگردد و چهبسا تقويت اين کمال را بهدنبال داشته باشد. يکي ديگر از آثار تقوا، زمينهسازي در روشنبيني و شناخت حق از باطل است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی دیدگاهها و آراء مفسران درباره مراد «نعمت» در آیة اکمال
نویسنده:
محسن قاسمپور راوندی ، فاطمه علایی رحمانی ، فهیمه غلامینژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از رویکردهای مفسران عصری، با هدف کاربست و تطبیق آیات همسیاق آیة اکمال در قرآن، رویکرد تفسیر فرهنگی است. برخی از مفسران با اشاره به تحولات گوناگون معنای نعمت ذیل این آیه، در طراحی الگویی ساختاری، برای اثبات معنای نعمت به معنی «ولایت الهی» تلاش کردهاند. پژوهش پیشرو با روش توصیفی ـ تحلیلی سیر تطور معنای نعمت را با تأکید بر آراء مفسران، بهویژه با نگاه عصری و تفسیر فرهنگی بررسی میکند. مهمترین یافتههای پژوهش حاکی است که مفسران در تفاسیر فرهنگی از طریق تأکید بر ضرورت تشریع احکام توسط پیامبر برچیده شدن پدیده نسخ بعد از نزول این آیه را نتیجه گرفتهاند. لذا مانایی آموزههای قرآنی، اکمال دین و همچنین واکاوی شبکه ارتباطی آیات مراد از نعمت در آیة مذکور بهمعنای ولایت و تطبیق آن با ولایت امیرمؤمنان علی را بهعنوان مصداق برتر تأیید میکند. از منظر نگارندگان این پژوهش، مبنای معناشناختی و مصداقشناختی نگره مذکور محل بررسی و بازاندیشی است. اختصاص و محدود کردن نعمت به مراسم حج به تضییع محتوا و پیام آیه میانجامد و تبعات عدم فهم دقیقتر آیه را بهدنبال دارد. از جمله راهبردهای مفسران تفسیر فرهنگی، بیان معانی گستردهتر نعمت از جمله اسلام و شناخت با توجه به تفسیر روشمند آیات و اصل فرازمانی و فرامکانی بودن قرآن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي تأثير جنسيت در توانشهاي سرشتي انسان از ديدگاه قرآن
نویسنده:
محمد نقيبزاده ، سيدمهدي ميري پارسايي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
سرشت انسان عبارت است از چگونگي وجود و گونه آفرينش او که خاستگاه بينشها، گرايشها، توانشها و انفعالات است. توانشهاي سرشتي، از جمله اموري است که در کنار ساير امور سرشتي، خاستگاه آفرينشي داشته و از ابتداي خلقت هر انساني، در نهاد او نهفته شده و به مرور زمان شکوفا ميگردد. اين تحقيق با هدف بررسي توانمنديهاي سرشتي زن و مرد از ديدگاه قرآن، به روش تحليلي ـ توصيفي، آيات را در قالب تفسير موضوعي مورد بررسي قرار داده است. خداوند به هنگام خلقت انسان، اهدافي داشت که جز با آفرينش دو صنف (زن و مرد) محقق نميشد. براي تحقق اين اهداف، توانشهاي ويژهاي به زن و مرد داد تا هريک به سوي نقشهاي ويژه متمايل شوند. گرچه هر دو در تکثير نسل بشر و آرامشبخشي به يکديگر نقشآفريني دارند؛ اما خداوند بخش عمدة مسئوليت تکثير نسل را بر عهده زن گذاشت و تواناييهاي لازم براي تحقق اين هدف به وي ارزاني داشت و با اعطاء افزون برخي تواناييها به مردان آنان را در خدمت خانواده و تحقق اهداف موردنظر از تشکيل آن قرار داد. برايناساس اگرچه زنان و مردان در اصل برخورداري از برخي توانشها با يکديگر مشترکند؛ اما در همين امور مشترک برخي کاستيهاي و فزونيها بين ايشان وجود دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش معادباوري در کمال گرايشي انسان از منظر قرآن
نویسنده:
اميررضا اشرفي ، سيدمهديار محمودي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
باور به معاد، از اصول اعتقادي دين اسلام و از عوامل اصلي نيل انسان به کمال و سعادت ابدي است. پژوهش حاضر که به روش توصيفي ـ تحليلي و با رويکرد تفسير موضوعي سامان يافته، در پي پاسخ به اين پرسش است که باور به معاد، چه نقشي در گرايشهاي انسان دارد؟ حاصل بررسي اين است که اعتقاد به معاد از راههاي گوناگون نظير ايجاد خداترسي، ميل به حق و پذيرش آن، محبتورزي براي خدا، اميد به خدا و رحمتهاي الهي، آرامش رواني، عبرتپذيري، پرهيز از دنياطلبي، ميل به انفاق و دوري از بخل، دغدغه رسيدگي به محرومان و مهار هواي نفس در رشد و تعالي گرايشهاي انسان مؤثر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اوصاف شيعيان واقعي؛ ايمان در كلام اميرمؤمنان علي (ع) (27)
نویسنده:
آيتالله علامه محمدتقي مصباح يزدي (ره)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
اين مقاله شرحي است بر كلام اميرمؤمنان علي (ع) در باب اوصاف شيعيان واقعي. گفتيم كه از نظر امام كفر چهار پايه دارد، اما شك داراي چهار شعبه است. اين تعبير (پايه و شعبه) بيانگر اين است كه گويا شكهاي مزاحم ايمان چند نوعاند و كساني كه مبتلا به شك ميشوند چند دستهاند كه از ايمان، سعادت دنيا و آخرت محروماند. مراء، يكي از شعبههاي شك است؛ يعني كسي كه در مقام تحقيق بنا داشته باشد، همواره حرف ديگران را رد و در آنها تشكيك كند و هر حرفي را ابطال كند، دچار مراء شده است. خودباختگي و هراس دومين شعبه شك است. اگر انسان بر اثر تنبلي درباره مشكلات نينديشد، به ایمان صحیح دست نمییابد و با هول و هراس، از حل مسائل عقبنشيني ميكند. شعبه سوم ترديد است. اينكه انسان نتواند در هر موضوعي به نتيجهاي قطعي برسد و در ميان ادلة مختلف حيران و سرگردان بماند. شعبه چهارم شك، بيخيالي در برابر حوادث است. بيخيالي و بياعتنايي ماجراجويانه در باب مسائل ديني از جمله شعبههاي شك است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 8
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 9
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید